om tb una NIEUWS - Ei ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N°. 43. Vijfde jaargang. A° 1804.^3: Vrijdag 21 October. Veemarkt tI ■tti. IIIIS(BHW!!KBL1D Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland 1,15 voor de overige plaatsen des Ilijksfranco per post 1.30 Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels 0,75; elke regel daarboven 0,12y2, behalve het zegeTvan 0,34 voor iedere plaatsing. Groote letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brieven, de Redactie betreffende, henevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten te bezorgen bij don Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van OOSTBURG maken bekenddat op Maandag dm 51 OctoberfSdJ, alhier VEEMARKT zal ge houden worden. Oosxeekg den 7 October186J. De Burgemeester F. L. BENTEIJN. De Secretaris L. TUERI Mz. Zeeuwsch Vlaanderen is een landbou wend gewestdit feithoe vaak ook door ons aangewezenblijft nog steeds waar en moet derhalve bij elke beschouwingdie wij over loestanden en betrekkingen van ons gewest ter sprake brengenin aanmer king genomen worden. Of het een goed feit is, komt voor 't oogenblik niet te pas; wij moeten onzen toestand nemen zoo als die isen bespreken wij een gewichtig onderwerp voor onzen tijd en zal het woord onderwijs in de zittingen onzer wetgevende vergaderingen nogmaals en nogmaals ter sprake komen ook wij wenschen een paar bezwaren tegen de wet, gedeeltelijk althans tegen de wetop dat punt ter sprake te brengen. Het eerste punt is de schoolplichtigheid die in onze wethet in ons oog noodige gebodontbreekt. Het tweede is de onvoldoende macht van bet schooltoezicht en de daardoor ontstane bijna grenzenlooze macht des onderwijzers in de school. Ka eenige vooropgezette beschouwingen wenschen wij de beide gebreken met ernst en naauwgezetheid voor onze Lezers ter sprake te brengenin de hoopdat zij hunne stemmen bij liet Ministerie en de Kamers zullen doen hoorenen in dezen vooral op verbetering aandringen. Vooreerst dan kunnen wij niet dulden dat ee regel tot waarheid verheven worde dat de Nederlandsclie Staat geen Christelijke zou zijnen dat wel met liet oog op de kleine Israëlitische minderheid die hij onder zijne inwoners teit. Want wij oordcelen dat de Slaat zijn Christendom niet behoeft te verloochenen om die niet-Christenen maar dat juist de Christenzin der natie het beste bolwerk moet zijn en kan zijn voor de bescherming der vrijheid dier niet- Christenen. Het gebrek in dezen zit dieper. Eene menigte Christenen in ons midden is zulks in zooverre slechts in naam als deze 't waar achtig Christelijk element of beginsel niet meer in zich heeft opgenomen; als zij niet doordrongen is van den waren ChPistVüjien geest, die geen andere dan die der liefde is en waarvoor men eene dusgenaamde humaniteit in de plaats heelt gesteld die ja, Christelijk zijn kan, maar het juist daarom niet isomdat zij het Christelijk beginsel niet als zoodanig erkent! Onze wetgeving op het onderwijs is ge heel in dien humanén geest, maar juist daarom voor de behoeften van het gacsche volk onvoldoende. De Christelijke geestonder onze vade ren (waren het al geene heiligentoch reeds heerschende begreep te rechtdat er op het tcedere punt van ouderwijs tus- schen Christen en Israëliet eene grootc klove was en uit den aard der zaak zijn moestvandaar de Israëlitische scholen die in onze dagen door de humaniteit ge roofd zijn. Men heeft èn Christendom èn Israël beroofdliet eerste van zijne Christelijkehet tweede van zijne Israëliti sche school op dit punt was de oude schoolwet beter dan de nieuwe. Men versta ons niet verkeerd. Wij wen schen de dagen niet terugwaarin Bijbei en Catechismus op de scholen waren. Wij wenschen de Spreuken van Salomo niet tot kinderboekjes verlaagd verre van daarzij behooren tot de godsdienstleer en de kerk is verplicht te zorgen voor het godsdienstig onderwijs en daarvoor de bronnen de mid delen en de onderwijzers zelve te verstrekken. De scholen behooren in twee klassen verdeeld te zijn en wel bepaald in Christe lijke en Israëlitische. De Christelijke school moet haar onder wijs echter beperken tot zuivere geschiede nis en tot algemeene zeueleerzoo als die in ieder Christelijk kerkgenootschap erkend w ordt. Dit gebeurt nietintegendeelhet alge meen Christendom wordt streng geweerd en daarvoor wordt een heidendom in de plaats gestelddathoe zuiver ook iu zijne uitingen en hoezeer het ook het iuk des Christendoms niet kan afschuddenmaar daarvan de hoofdwaarheden moest opnemen omdat zij waarheid zijntoch een heiden dom blijft en daadwerkelijk het Christendom verloochent. Mag, b. v.de Protcstanlschc onderwijzer geen aanstoot geven aan het Katholieke kindmag hij liet geene leer opdringen, die niet de leer zijner kerk is; mag, omgekeerd, de Katholieke onderwijzer zich iets dergelijks niet tegenover het Protes- tantsche kind veroorloven den Staatsonder- wijzer onzer dagen is volle en onbegrensde macht gegeven om het Christendom uit de jeugdige horten uit te roeijenen niet al leen om die harten ledig te laten neen maar om daarvoor zijne humaniteit, zijn beschaafd heidendom in de plaats te stellen. Zeggen we te veel Kennen wij geene personen die de gehceie Bijbeische geschie denis de eenige bron voor de geschiedenis der oudste tijdenverdringen tot een arm zalig hoekje in de algemeene geschiedenis, en daarin ook wel een plaatsje willen in ruimen voor de geschiedenis van het ont staan der Christelijke Kerk, omdat anders in zijne geschiedenis eene gaping zou ont staan en het feit van den eersten Chris ten-Pinksterdag hoe ook verzwegenhoe ook vervormdeenmaal een feit is en derhalve niet geloochend kan worden Kennen wij er geendie de kaart van Palestina uit den Atlas verwijderen omdat zij er, huns oordeels, even weinig in be hoort als eene Spaansche provincie En toch is Palestina den Christen en Israëliet beiden even dierbaar, en staat Palestina met Egypte bovenaan in do bekende ge schiedenis Deze algemeene beschouwingen en feiten reeks zouden wij nog kunnen vermeerderen en misschien te recht, als zijnde van alge meen beiangdocli wij moeten het meer geestelijk gebied verlaten om op het meer stoffelijke en meer bijzondere terug te komen. Wij vragen de schoolplichtigheid aange drongen en aangebonden, en gesteund duor strafbepalingen tegen de overtreders. Of de Staat recht heeft om ze voor te schrij ven willen we niet meer bepleiten. De Staatdie onze kinderen tot soldaten op- eischtde Staatdie verordeningen op huizen van ontucht toelaatde Staatdie vreemde natiën in eigendom neemtheeft dat recht voorzekerMaar het is noodig dringend noodig, en wel in't algemeen belang. Zeeuwsch Vlaanderen (en zoo komen we tot het doel van ons opstel) is een landbouwend gewest; het is dus een bij zonder gewest cn heeft zijnen bijzonderen toestand gemeen met de fabrieksteden en nijverheidsinrichtingenen veel wat we nu stellen verdient voor de fabriekwerkers ge lijke overweging, als voor de landbouwers en veldarbeiders Wat volgt uit den bij zonderen toestand Bijzondere, werkzaam heid. Welnumen oordeele Bezoek in December of Januari; eene Gemeente van 2000 zielen. En wat ont waart gij Eene schooibezet met ruim 300 kinderen. Of deze verhouding reeds voldoende isis weêr eene tweede vraag maar de 300 kinderen zijn aanwezig. Be zoek in Blaart dezelfde school gij vindt er reeds 50 minder. Kom in Mei binnen gij vindt er nog een paar honderd. En in Augustus tot November is dit cijfer tot een SOtal gedaald! Hoe komt dat? In Maait is het kappen en wiejen begonnen ue oudere jongens en meisjes zijn met vader

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1