NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN.
N". 33.
Vijfde jaargang.
p«f;
A° ifefiSi
Vrijdag 26 Augustus.
NOG IETS OYER ONZE NOORDELIJKE
EN ZUIDELIJKE GE1IEENSCHAPS-WEGEN.
SfJISdllWEEKBU
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per drie
maanden voor het voormalig 4do district van Zeeland 1,15
voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30
Afzonderlijke Nummers ƒ0.10.
l'rijs der Adverlenliën, van 1-5 regels 0,75; elke reset
daarboven f0,12'/a, behalve het zegel van 0,35 voor iedere
plaatsing. Groote letters naar liet getal gewone regels
die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brievende Redactie betreffendebenevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles francobehalve de bekende Correspondentiën.
Mochten wij met genoegen in ons
vorig nummer een ingezonden stuk opne
men dat voornamelijk onze Oostelijke en
Westelijke verbindingswegen bespreekt en
met welks inhoud wij grootendeels instem
men daarbij echter onzen raad werk
mede en help ook zoo u zeiven" herhalende:
datzelfde artikel geelt ons aanleiding om
ook onze Noord-Zuidelijke gcmeenschaps-
vvegeu te bespreken.
In de eerste plaats trekt dan onze aan
dacht de Stoombootdienst op de Wesler-
Schelde en het verheugt ons daarvan door
gaans een loffelijk getuigenis te mogen
atteggen daarbij tevens ook op verbetering
aandringende, omdat die op één en wel
zeer voornaam punt onder ons bereik valt.
Waren de bewoners van Oost Zeeuwsch
Vlaanderen, lang nog na die van't Westen,
verplicht, leven en goed aan een roeibootje,
of min geschikt zeilvaartuig toe te vertrou
wenthans is daarinsedert weinige jaren
cenc flinke verbetering gekomen door eene
ferm uitgevoerde Stoombootdienst, waardoor
Breskens en Neuzen met Walcheren en
Zuid-Beveland eene goede gemeenschap te
■water bezitten zoodat men thansaltoos
behoudens het uit den aard der zaak on
verbeterlijke dat aan een Sclieldetocht ver
bonden iseene betrekkelijk veilige reis
kan doen en er ten minste zonder stortbad
kan afkomen. Voegt men hierbij dat in
den zomerdienst diicmaal in de week, in
overeenstemming met de aankomst der
Ylissingsche Boot van Botterdam of hare
afvaart daarheen eene vaste verbinding
mot Noord- en Zuid-Holland en Utrecht
daargeslcld isdan verdienen de Conces
sionarissen der Zeeuwsche Stoomvaart allen
dank en die ondersteuningwelke én het
Gewestelijk Bestuurèn liet reizend publiek
hun vermogen te geven.
Intusschen bleek ons meer dan ooit op
Zaturdag den 20 dezertoen wij te Bres
kens warenhoeten gevolge van den
slechten toestand der Haven aldaar, na een
tochtje van Botterdam naar Breskens, en
dus in de Ilaven der bestemming als 't ware,
den reiziger nog schade aan lijf en goed
zou kunnen overkomenlouter en alleen
veroorzaakt door den toestand dier Haven.
Wanneer men bij laag water met de
Boot van Vlissingen te Breskens aankomt
dan hebben de gezagvoerder en zijne man
schap (en dat hun hunne taak wel is toe
vertrouwd waarborgt de ondervinding) al
hunne oplettendheid en geestkracht noodig,
om de passagiers, zonder schade, behoorlijk
aan wal te bezorgen. Ieder toch weet dat
de ontscheping en ontlading plaats heeft
aan het einde van den ellendigen Haven
berm die eene zoo onveilige en gevaarlijke
ligplaats voor de Boot aanbiedt, dat gezag
voerder en bemanning niets liever doen
dan zoo spoedig mogelijk het ruime sop
kiezenom de Haven van Vlissingen te bereiken
en van hunnen zwerftocht over de Schelde
uit te rustenten einde nieuwe krachten
op te doen voor den volgenden dag waarop
hunne levenstaakonder allerlei wind en
wederop nieuw begint. Maar dan is 't
ook ergerlijkom liet niet anders te noe
men te zien, op welk eene onverantwoor
delijke wijze passagiers en goederen aan
dat stuk wal te Breskens aan allerlei ge
varen zijn blootgesteld. Waarlijkdc Politie
van Breskensdie in de herbergen aan den
vasten wal zulke blijken van verhoogd zie-
Icleven weet te gevenschijnt aan het
Finisterre van den Havendam deels mach
teloos deels onzichtbaar I Verbeeldt u op
eene ruimte van weinige voeten vierkante
gladde granielblokkensoms door liet zee
water overstelpt, een gedrang en gewoel,
't welk voor dat in de Korte Draaistceg te
Botterdam of dat op den hoek der Kal-
verstraat te Amsterdam niet behoeft onder
te doen. Passagiersmet kinderen en goe
deren beladen wachten de boot op ver
gezeld van eene partij sjouwerluizonder
onderscheidingsteekenen en eenige nieuws
gierige ledigloopers; eene partij daar nog
afscheid nemende vriendenen een troepje
dat vrienden met de Boot wacht, spannen
allen zamen om den armen reizigerdie
den ganschen dag op het vochtig element
vertoefde te belemmeren of te hinderen
of zich als zoovele roofgierige harpijen op
zijnen eigendom te werpenwaarbij men
nog voegen km eenige voerlieden die zijn
persoon tol een voorwerp hunner concur
rentie op dat punt maken. Geen spoor
van ordegeen zicht van regel 't is alsof
we als schipbreukelingen op eene barbnar-
sche kust geworpen worden. Voeg hier
nog hij dat de werklieden wier taak het
is de Boot te meeren naauvvelijks ruimte
hebben om zich te bewegen en gij zult
moeten erkennendat leven en eigendom
men het grootste gevaar loopen. Dat wij
niet overdrijven is meermalen bewezen door
liet beschadigen der Boot op dien berm
't zij door het stooten en aanvaren't zij
door vastvaren. Jaden 20 dezer ontving
zij daar nog zulk een geweldigen schok
dat zij gevaar liep van om te slaanen
alleen door de tegenwoordigheid van geest
des gezagvoerdersdie van de raderkast
gevaarlijk genoeg I zijne gepaste bevelen
gaf, werd de orde gehandhaafd. Wij ho
pen dat weldra het Gemeentebestuur van
Breskens de noodige politie-maatregelen zal
nemen, of, zoo die bestaan, zc zal weten
uit te voerenof dat anders het Gouver
nement aldaar het ideaal onzer politie
eene brigade Marécliausséezal plaatsen.
Na nu aan den vasten wal gekomen te
zijn ondervindt de reiziger eerst de na
weeën en doet het ongeloofeliike feit zicli
voor, dat, wil hij verder komen, hij iu
den zak te tasten heeft en nog ruim zoo
veel moet betalen voor het nog te door-
loopen traject van drie urenals hij op de
Booten tot Botterdam voor een tocht van
Sa 10 urenheeft moeten neertellen.
Dit nu, 't is waar, is een ongemak, dat
door de aardrijkskundige ligging van ons
gewest veroorzaakt wordtdoch des te
meerwijl die ligging geen beletsel op
levert om onze belastingen die voor Staats
spoorwegen enz.in alle andere provinciën
en arrondissementen ook bestemd zijn, in
ontvang te nemen des te meer, zeggen
wijmoesten èn Begeringèn Vertegen
woordiging de daarstclling der Spoorwegen
uitlokken en krachtdadig bevorderenja
door hulpgelden steunen. Lijnen ais die
van Sint Nicolaas-Hulst-Axel-Neuzen en Mal-
dcgcm-Oostlmrg-Breskens waren daartoe
voorshands voldoendeen wij gelooven zoo
veel van het rechtsgevoel onzer Landgenoo-
ten te mogen verwachtendat zij 't iu
hunne Vertegenwoordigers zouden billijken
wanneer- zij eene daartoe door de Regering
gedane wetsvoordraclit goedkeurden; want
wij helpen alles betalendoch ontvangen
luttel. Wij willenen rechtsgevoel noopt
ons tot deze erkenteniswij willen den
bijzonderen toestand van ons gewestzijne
aardrijkskundige ligging namelijk, gaarne in
rekening gebracht zien en daarom niet on
ophoudelijk de Regering lastig vallen. Maar
daarwaar vragen zoo bescheiden gedaan
worden, waar een aanzienlijk en getrouw getal
onderdanen zoo billijk is in rechtmatige
eischcn daar durven wij der Regering met
vrijmoedigheid om gehoor vragen en zeg
gen verbeter onze postgemeenschnp met
Belgiedaar uwe posterijen u jaarlijks een
aanzienlijk saldo opleveren geef ons 't ons
toekomend aandeel san bet telegrafisch ver
keer en geef ons aandeelhoe gering ook
aan de spoorwegen, benevens 'l ons beloofde
uitwateringskanaal voor de landen waarvan
eene aanzienlijke grondbelasting geheven
wordt, cn wij zijn tevreden en baken niet
meer naar de wijziging der arrondissemen
ten bij de nieuwe rechterlijke indceling
wij willen gaarne t beslaande behouden en
nieuwe banden zullen ons aan 't overige
Zeeland en aizuo aan 't overige Nederland
binden
O jalaat de Begering de duizenden
die er zouden noodig zijn om ons bij de
rechterlijke indeeling een lang erkend recht
te verschaffen sparenIaat ze al onze ge
meenschapsmiddelen 'op de aangegeven wijze
verbeteren en wij zullen niet langer schro
men voor een tocht naar Goes of naar
Zecland's hoofdstad. Buitendienliet in-