NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEUWSCH - VLAANDEREN. N". 33. Vijfde jaargang. p«f; A° ifefiSi Vrijdag 26 Augustus. NOG IETS OYER ONZE NOORDELIJKE EN ZUIDELIJKE GE1IEENSCHAPS-WEGEN. SfJISdllWEEKBU Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per drie maanden voor het voormalig 4do district van Zeeland 1,15 voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30 Afzonderlijke Nummers ƒ0.10. l'rijs der Adverlenliën, van 1-5 regels 0,75; elke reset daarboven f0,12'/a, behalve het zegel van 0,35 voor iedere plaatsing. Groote letters naar liet getal gewone regels die zij beslaan. Ingezonden Stukken en Brievende Redactie betreffendebenevens Advertentiën en gewone Berichten of Mededeelingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles francobehalve de bekende Correspondentiën. Mochten wij met genoegen in ons vorig nummer een ingezonden stuk opne men dat voornamelijk onze Oostelijke en Westelijke verbindingswegen bespreekt en met welks inhoud wij grootendeels instem men daarbij echter onzen raad werk mede en help ook zoo u zeiven" herhalende: datzelfde artikel geelt ons aanleiding om ook onze Noord-Zuidelijke gcmeenschaps- vvegeu te bespreken. In de eerste plaats trekt dan onze aan dacht de Stoombootdienst op de Wesler- Schelde en het verheugt ons daarvan door gaans een loffelijk getuigenis te mogen atteggen daarbij tevens ook op verbetering aandringende, omdat die op één en wel zeer voornaam punt onder ons bereik valt. Waren de bewoners van Oost Zeeuwsch Vlaanderen, lang nog na die van't Westen, verplicht, leven en goed aan een roeibootje, of min geschikt zeilvaartuig toe te vertrou wenthans is daarinsedert weinige jaren cenc flinke verbetering gekomen door eene ferm uitgevoerde Stoombootdienst, waardoor Breskens en Neuzen met Walcheren en Zuid-Beveland eene goede gemeenschap te ■water bezitten zoodat men thansaltoos behoudens het uit den aard der zaak on verbeterlijke dat aan een Sclieldetocht ver bonden iseene betrekkelijk veilige reis kan doen en er ten minste zonder stortbad kan afkomen. Voegt men hierbij dat in den zomerdienst diicmaal in de week, in overeenstemming met de aankomst der Ylissingsche Boot van Botterdam of hare afvaart daarheen eene vaste verbinding mot Noord- en Zuid-Holland en Utrecht daargeslcld isdan verdienen de Conces sionarissen der Zeeuwsche Stoomvaart allen dank en die ondersteuningwelke én het Gewestelijk Bestuurèn liet reizend publiek hun vermogen te geven. Intusschen bleek ons meer dan ooit op Zaturdag den 20 dezertoen wij te Bres kens warenhoeten gevolge van den slechten toestand der Haven aldaar, na een tochtje van Botterdam naar Breskens, en dus in de Ilaven der bestemming als 't ware, den reiziger nog schade aan lijf en goed zou kunnen overkomenlouter en alleen veroorzaakt door den toestand dier Haven. Wanneer men bij laag water met de Boot van Vlissingen te Breskens aankomt dan hebben de gezagvoerder en zijne man schap (en dat hun hunne taak wel is toe vertrouwd waarborgt de ondervinding) al hunne oplettendheid en geestkracht noodig, om de passagiers, zonder schade, behoorlijk aan wal te bezorgen. Ieder toch weet dat de ontscheping en ontlading plaats heeft aan het einde van den ellendigen Haven berm die eene zoo onveilige en gevaarlijke ligplaats voor de Boot aanbiedt, dat gezag voerder en bemanning niets liever doen dan zoo spoedig mogelijk het ruime sop kiezenom de Haven van Vlissingen te bereiken en van hunnen zwerftocht over de Schelde uit te rustenten einde nieuwe krachten op te doen voor den volgenden dag waarop hunne levenstaakonder allerlei wind en wederop nieuw begint. Maar dan is 't ook ergerlijkom liet niet anders te noe men te zien, op welk eene onverantwoor delijke wijze passagiers en goederen aan dat stuk wal te Breskens aan allerlei ge varen zijn blootgesteld. Waarlijkdc Politie van Breskensdie in de herbergen aan den vasten wal zulke blijken van verhoogd zie- Icleven weet te gevenschijnt aan het Finisterre van den Havendam deels mach teloos deels onzichtbaar I Verbeeldt u op eene ruimte van weinige voeten vierkante gladde granielblokkensoms door liet zee water overstelpt, een gedrang en gewoel, 't welk voor dat in de Korte Draaistceg te Botterdam of dat op den hoek der Kal- verstraat te Amsterdam niet behoeft onder te doen. Passagiersmet kinderen en goe deren beladen wachten de boot op ver gezeld van eene partij sjouwerluizonder onderscheidingsteekenen en eenige nieuws gierige ledigloopers; eene partij daar nog afscheid nemende vriendenen een troepje dat vrienden met de Boot wacht, spannen allen zamen om den armen reizigerdie den ganschen dag op het vochtig element vertoefde te belemmeren of te hinderen of zich als zoovele roofgierige harpijen op zijnen eigendom te werpenwaarbij men nog voegen km eenige voerlieden die zijn persoon tol een voorwerp hunner concur rentie op dat punt maken. Geen spoor van ordegeen zicht van regel 't is alsof we als schipbreukelingen op eene barbnar- sche kust geworpen worden. Voeg hier nog hij dat de werklieden wier taak het is de Boot te meeren naauvvelijks ruimte hebben om zich te bewegen en gij zult moeten erkennendat leven en eigendom men het grootste gevaar loopen. Dat wij niet overdrijven is meermalen bewezen door liet beschadigen der Boot op dien berm 't zij door het stooten en aanvaren't zij door vastvaren. Jaden 20 dezer ontving zij daar nog zulk een geweldigen schok dat zij gevaar liep van om te slaanen alleen door de tegenwoordigheid van geest des gezagvoerdersdie van de raderkast gevaarlijk genoeg I zijne gepaste bevelen gaf, werd de orde gehandhaafd. Wij ho pen dat weldra het Gemeentebestuur van Breskens de noodige politie-maatregelen zal nemen, of, zoo die bestaan, zc zal weten uit te voerenof dat anders het Gouver nement aldaar het ideaal onzer politie eene brigade Marécliausséezal plaatsen. Na nu aan den vasten wal gekomen te zijn ondervindt de reiziger eerst de na weeën en doet het ongeloofeliike feit zicli voor, dat, wil hij verder komen, hij iu den zak te tasten heeft en nog ruim zoo veel moet betalen voor het nog te door- loopen traject van drie urenals hij op de Booten tot Botterdam voor een tocht van Sa 10 urenheeft moeten neertellen. Dit nu, 't is waar, is een ongemak, dat door de aardrijkskundige ligging van ons gewest veroorzaakt wordtdoch des te meerwijl die ligging geen beletsel op levert om onze belastingen die voor Staats spoorwegen enz.in alle andere provinciën en arrondissementen ook bestemd zijn, in ontvang te nemen des te meer, zeggen wijmoesten èn Begeringèn Vertegen woordiging de daarstclling der Spoorwegen uitlokken en krachtdadig bevorderenja door hulpgelden steunen. Lijnen ais die van Sint Nicolaas-Hulst-Axel-Neuzen en Mal- dcgcm-Oostlmrg-Breskens waren daartoe voorshands voldoendeen wij gelooven zoo veel van het rechtsgevoel onzer Landgenoo- ten te mogen verwachtendat zij 't iu hunne Vertegenwoordigers zouden billijken wanneer- zij eene daartoe door de Regering gedane wetsvoordraclit goedkeurden; want wij helpen alles betalendoch ontvangen luttel. Wij willenen rechtsgevoel noopt ons tot deze erkenteniswij willen den bijzonderen toestand van ons gewestzijne aardrijkskundige ligging namelijk, gaarne in rekening gebracht zien en daarom niet on ophoudelijk de Regering lastig vallen. Maar daarwaar vragen zoo bescheiden gedaan worden, waar een aanzienlijk en getrouw getal onderdanen zoo billijk is in rechtmatige eischcn daar durven wij der Regering met vrijmoedigheid om gehoor vragen en zeg gen verbeter onze postgemeenschnp met Belgiedaar uwe posterijen u jaarlijks een aanzienlijk saldo opleveren geef ons 't ons toekomend aandeel san bet telegrafisch ver keer en geef ons aandeelhoe gering ook aan de spoorwegen, benevens 'l ons beloofde uitwateringskanaal voor de landen waarvan eene aanzienlijke grondbelasting geheven wordt, cn wij zijn tevreden en baken niet meer naar de wijziging der arrondissemen ten bij de nieuwe rechterlijke indceling wij willen gaarne t beslaande behouden en nieuwe banden zullen ons aan 't overige Zeeland en aizuo aan 't overige Nederland binden O jalaat de Begering de duizenden die er zouden noodig zijn om ons bij de rechterlijke indeeling een lang erkend recht te verschaffen sparenIaat ze al onze ge meenschapsmiddelen 'op de aangegeven wijze verbeteren en wij zullen niet langer schro men voor een tocht naar Goes of naar Zecland's hoofdstad. Buitendienliet in-

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1