DOODSTRAF. IIEUWS - El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEÜÏÏSCH - VLAANDEREN. N". 3. Vijfde jaargan ff O* shimhiimimb Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs per drie maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15; voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30. Afzonderlijke Nummers f 0.10. Prijs der Advertenlien, van 1-5 regels f 0,75; elke regel daarboven 0,12%, behalve het zegel van 0,35 voor iedere I plaatsing. Groole letters naar het getal gewone regels die zij beslaan. inderlijkë Nummers 0.10. i Ingezonden Stukken en Brieven de lledactie betreffendebenevens Advcrtcuticn en gewone Berichten of Mededeclingen van Correspondenten te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën. Die menschcnblocd vergietdiens bloed zal door menschen vergoten worden Wij willen niet wetendat iemand, meer dan wij, deze merkwaardige woorden zoo vol waarheidals ze eenmaal werden neer geschreven, eerbie.igen zou! Maar heeft men tijd en gelegenheidwaarbij het eerwaardige woord werd gesprokenge noegzaam in acht genomen Heeft men zicli de vraag gesteldof hier aan een stellig geboddan wel aan eene gevolgtrek king eene voorspellingzoo gij wiltbe hoort gedacht te worden De zeden veranderen met de tijden Het Christendom verspreidde tevens de hoogere beschaving en deze bracht zachtere zedenovereenkomstig de leer en grond beginselen van zijnen Stichter, Wiens leer en grondbeginselen inaar al te vaak verge len verdrongen worden door eigenwillige geboden en eigen gevoelensIn een dag blad mag geene theologische polemiek ge voerd worden: daarom geen woord meer. Wij herinnerden alleen aan bovenstaande omdat de vreedzame eischen onzes tijds tegen de barbaarsche bloedwraak hoedanig toch de doodstraf zich kenmerktomdat die eischen zeggen wij door sommigen t,r goeder trouw zelf en alleen als eene uiting van het schreeuwend gevoel der be- leedigde inenschheidals ongcddelijk wor den afgewezen. Het Christendom kent geene wraak, cn de doodstraf, zij is de wraak der men- schelijke gererliliglicid over de mcnschelijkc misdaadzij heeft zelfs geene aanspraak op den naam van straf 1 Straf zal zij doelmatig kunnen zijn is niets anders dan een middel tot verbe teringZijn wij Christenen, dan beschou wen wij immers liet Hoogste Wezen ais een minnend Vaderzich ontfermend over Zijn kroost Welk vader nu met liet oog op het geluk en liet leven van liet kind zal altoosin alle omstandigheden de roede laten rusten cn zonder reden vergeven Zou hij zijn kind niet bedorven? Met tra nen in liet oog straft hij liet kind zoo doet ook de onderwijzer den leerling zoo moet ook de maatschappij den o ertre- der der wetten doen. De vader denkt er in de verste verte niet aan om te vernie tigen. Nederland heeft duizenden, cn zoo wij hopen cn vvenschen rechtgeaarde va ders maar in hun brein komt nimmer liet denkbeeld op omhebben zij ongelukkig ccn booswicht tot zooneen uitvaagsel barer kunne tot dochter, dezen te vernie tigen ten einde verder kwaad doen te beletten. De dood is vernietiging van het dierlijk leven en de geest, zijn werktuig missende, is onbekwaam om verder die werkzaamhe den te verrichtendie plicht en roeping hem voorschreven. Zoudt ge na nogwie ge zijn moogtin de aan het hoofd dezes gestelde uitspraak een verbod durven lezen dat vernietiging beveelt Zonderling is de overeenstemming, die tot dus verre onder de belijders van aller lui Christelijke leerstellingen gelieerscht heeft over het reclii- en doelmatige der doodstrafwaar zij ook van elkander ver schilden hier ontmoeteden zij elkander en hebben zij veel van de oude zeden en ge woonten zien wijzigen; dit hebben zij van Israel en de overige volken behouden do doodslager moet gedooddus vernietigd wordenVernietigdaltoos met liet oog op liet dierlijke, op liet aardsche leven. Zonderling, de Christen, die van vergeving spreekt, de Protestant, die zegt Evange lisch te zijn, de Catiioliek, die zoo hecht, aan boete en voldoeningook in dit leven, bij wien penitentie een deel der godsdienst oefeningenja, der godsdienstplichten uit maakt allen komen overeen op het punt der doodstraf. Dan we moeten billijk zijn in sommige landende Catholieke Kerk hecrsche er, of de Protestantsclie hebbe overwegenden invloedin sommige lauden is de bloedwraak afgeschaftof de geval len (en dit is veelal in de meest beschaafde rijken het geval, zoo ook bij onswaarop zij toegepast behoort te wordenbinnen zeer enge grenzen beperktenwat al mede verblijdend iseen der schoonste wat men noemt, prerogatieven der Kroon is liet recht van genade 't zij al of niet beperkt door eenen raad van gratie! En we verheugen ons daarinomdat de hc- dendaagsche vorsten over 't algemeenin beschaafde Staten althanseene opvoeding ontvangen die gelijken tred houdt mot de beschaving cn hare weldadige inwerking op den geest onzes tijds. Dat echter vorsten menschen blijvenis zekeren dat in de gevallenwaar sprake van genade isook persoonlijke overw e gingen ter sprake kunnen koinen voor- of tegeni ngenomenheid zich kunnen doen gel den is even zeker, en zonder die preroga tieven der kroon te kort te doen kan dei- kroon liet recht van begenadiging in zake de doodstraf ontnomen worden, door een voudig gehoor gevende aan de gevoelens der zachte mcnsclielijkheidde doodstraf af te schaffen. En nu nog eens gevraagd die 's men schen bloed vergiet, diens bloed zal door menschen vergoten worden"welnuMijn heer dingt gij mede naar 't ambt van scherprechter zoodra 't vacant is Welnu Mevrouw(zonderlingdat de vrouwen die men de teedere kunne noemtin den regel voorstanders der doodstraf zijn) welnu, Mevrouw! mag uw zoontje eenmaalen dan behoeft hij zoo hard niet te leeren en hij zal de tering niet krijgen van blokken of nachtwerken mag uw zoontje voor scherp rechter studeren Bewoners van het stille land, beschaafde landbouwers onzer milde gewestenwier beroep zoo gelukkig is omdat het zoo natuurlijk istot wie de stille natuur predikt van kiemen en leven van opwassen en rijpen van oogsten en onsterfelijkheid, uw zoon daar, uw eerste ling op de banken der stille dorpsschool waar de knappe onderwijzer onzer dagen hem vormtdoor hom een gepast gevoel van eigenwaarde te ieeren kennen, om hem eenmaal eenen stand in de maatscln ppij te doen innemen die hij tot eere en sieraad zal verst:ekken, ik weet nog een ambt, met een wijdluftigen titel daaraan verhon den mag uw zoonuw trotsuw oog appel die leerling daar ginds uit de hoogste klasse, ik bid u, mag hij worden: Heer van den scherpen zwaerdè 't Is waart volk noemt hem beu! hangebasten hij kreeg vroeger in de herberg een glas - zonder voet en hij droeg een rooden mantel, doch dat is veranderd niemandniemand kent hom cn hij heeft eene zekere positie in de maatschappij Of wij dol worden Bewaar onsneen Wc stellen maar zoo iets voor, en we vra gen waarom hij en niet hij? En we deuken aan den heul en we vvenschen hem uitgestorven want uw zoontje mag het niet worden. Gij wilt het niet zijn Ge lijk gy wilt, dot u de menschen deen doe zoo aan anderen!" Dat is ook eene oude uitspraak. Leeringen wekkenmaar voorbeelden trekkenwij gaan met een paar voorbeel den ware gebeurtenissen tot u spreken 1". Oneer 't opschriftVreeselijke dood straf," lezen wij in sommige dagladen: Te Chester, in hel vrije en echter in veie op zichten nog zoo barbaarsche Engeland, hoeft dezer dagen de volgende vrceseljke doodstraf plaats gehad Naauwelijks waren de Kersfeesten afgeloopcn of eene vrouw werd naar de plaats dar strafoefening gebr..cht. Zij was veroordeeld wegens vergiftiging van hare moeder, doch hieid lol liet laatste oogeti- hl k staande dat de man. aan wien zjj haar onge luk te danken had, de bewerker van de misdaad was, hoewei er geen twijfel schijnt te kunnen bestaan d. t /.ij zelve ze volbracht. Het doodvon nis was reeds lang uitgesproken, doch eerst kor telings werd liet kindje geboren welks leven het Leekeü zjn moest dat aan de c-uedor het haie o.itnomen zou worden. Men verheelde zich den toestand der vrouw gedurende die gevangenschap. Maandag morgen v.as het te Chester koud. cn er viel eenige sneeuw, hetgeen echter niet beleite dal verschrikker,!, schouwspel aan te zien. Toen de jonge zwakke moeder zich op de af- zigtelijke slellaadje vertoonde of liever geslei pt werd. hcerschte er eene diepe stille, «lie slechts afgebroken werd door haar hartverscheurend steu nen en kermen. Nadat Calcraft de scherprechter de noodige toebereidselen gemaakt had, viel de vrouw op hare knieën cn had dal het onschuldig wicht, waaraan zij hel leven had geschonken, voor kei lot tier moeder bewaard mogt blijven. Zij

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1864 | | pagina 1