DOODSTRAF.
IIEUWS - El ADVERTENTIEBLAD VAN WESTELIJK ZEEÜÏÏSCH - VLAANDEREN.
N". 3.
Vijfde jaargan
ff
O*
shimhiimimb
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs per drie
maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f 1,15;
voor de overige plaatsen des Rijksfranco per post f 1.30.
Afzonderlijke Nummers f 0.10.
Prijs der Advertenlien, van 1-5 regels f 0,75; elke regel
daarboven 0,12%, behalve het zegel van 0,35 voor iedere
I plaatsing. Groole letters naar het getal gewone regels
die zij beslaan.
inderlijkë Nummers 0.10. i
Ingezonden Stukken en Brieven de lledactie betreffendebenevens Advcrtcuticn en gewone Berichten of Mededeclingen van Correspondenten
te bezorgen bij den Uitgever dezes, alles franco, behalve de bekende Correspondentiën.
Die menschcnblocd vergietdiens
bloed zal door menschen vergoten worden
Wij willen niet wetendat iemand, meer
dan wij, deze merkwaardige woorden zoo
vol waarheidals ze eenmaal werden neer
geschreven, eerbie.igen zou! Maar
heeft men tijd en gelegenheidwaarbij het
eerwaardige woord werd gesprokenge
noegzaam in acht genomen Heeft men
zicli de vraag gesteldof hier aan een
stellig geboddan wel aan eene gevolgtrek
king eene voorspellingzoo gij wiltbe
hoort gedacht te worden
De zeden veranderen met de tijden
Het Christendom verspreidde tevens de
hoogere beschaving en deze bracht zachtere
zedenovereenkomstig de leer en grond
beginselen van zijnen Stichter, Wiens leer
en grondbeginselen inaar al te vaak verge
len verdrongen worden door eigenwillige
geboden en eigen gevoelensIn een dag
blad mag geene theologische polemiek ge
voerd worden: daarom geen woord meer.
Wij herinnerden alleen aan bovenstaande
omdat de vreedzame eischen onzes tijds
tegen de barbaarsche bloedwraak hoedanig
toch de doodstraf zich kenmerktomdat
die eischen zeggen wij door sommigen
t,r goeder trouw zelf en alleen als eene
uiting van het schreeuwend gevoel der be-
leedigde inenschheidals ongcddelijk wor
den afgewezen.
Het Christendom kent geene wraak, cn
de doodstraf, zij is de wraak der men-
schelijke gererliliglicid over de mcnschelijkc
misdaadzij heeft zelfs geene aanspraak
op den naam van straf 1
Straf zal zij doelmatig kunnen zijn
is niets anders dan een middel tot verbe
teringZijn wij Christenen, dan beschou
wen wij immers liet Hoogste Wezen ais
een minnend Vaderzich ontfermend over
Zijn kroost Welk vader nu met liet oog
op het geluk en liet leven van liet kind
zal altoosin alle omstandigheden de roede
laten rusten cn zonder reden vergeven
Zou hij zijn kind niet bedorven? Met tra
nen in liet oog straft hij liet kind zoo
doet ook de onderwijzer den leerling
zoo moet ook de maatschappij den o ertre-
der der wetten doen. De vader denkt er
in de verste verte niet aan om te vernie
tigen. Nederland heeft duizenden, cn zoo
wij hopen cn vvenschen rechtgeaarde va
ders maar in hun brein komt nimmer liet
denkbeeld op omhebben zij ongelukkig
ccn booswicht tot zooneen uitvaagsel
barer kunne tot dochter, dezen te vernie
tigen ten einde verder kwaad doen te
beletten.
De dood is vernietiging van het dierlijk
leven en de geest, zijn werktuig missende,
is onbekwaam om verder die werkzaamhe
den te verrichtendie plicht en roeping
hem voorschreven. Zoudt ge na nogwie
ge zijn moogtin de aan het hoofd dezes
gestelde uitspraak een verbod durven lezen
dat vernietiging beveelt
Zonderling is de overeenstemming, die
tot dus verre onder de belijders van aller
lui Christelijke leerstellingen gelieerscht
heeft over het reclii- en doelmatige der
doodstrafwaar zij ook van elkander ver
schilden hier ontmoeteden zij elkander en
hebben zij veel van de oude zeden en ge
woonten zien wijzigen; dit hebben zij van
Israel en de overige volken behouden do
doodslager moet gedooddus vernietigd
wordenVernietigdaltoos met liet oog
op liet dierlijke, op liet aardsche leven.
Zonderling, de Christen, die van vergeving
spreekt, de Protestant, die zegt Evange
lisch te zijn, de Catiioliek, die zoo hecht,
aan boete en voldoeningook in dit leven,
bij wien penitentie een deel der godsdienst
oefeningenja, der godsdienstplichten uit
maakt allen komen overeen op het punt
der doodstraf. Dan we moeten billijk zijn
in sommige landende Catholieke Kerk
hecrsche er, of de Protestantsclie hebbe
overwegenden invloedin sommige lauden
is de bloedwraak afgeschaftof de geval
len (en dit is veelal in de meest beschaafde
rijken het geval, zoo ook bij onswaarop
zij toegepast behoort te wordenbinnen
zeer enge grenzen beperktenwat al
mede verblijdend iseen der schoonste
wat men noemt, prerogatieven der Kroon
is liet recht van genade 't zij al of niet
beperkt door eenen raad van gratie! En
we verheugen ons daarinomdat de hc-
dendaagsche vorsten over 't algemeenin
beschaafde Staten althanseene opvoeding
ontvangen die gelijken tred houdt mot de
beschaving cn hare weldadige inwerking op
den geest onzes tijds.
Dat echter vorsten menschen blijvenis
zekeren dat in de gevallenwaar sprake
van genade isook persoonlijke overw e
gingen ter sprake kunnen koinen voor- of
tegeni ngenomenheid zich kunnen doen gel
den is even zeker, en zonder die preroga
tieven der kroon te kort te doen kan dei-
kroon liet recht van begenadiging in zake
de doodstraf ontnomen worden, door een
voudig gehoor gevende aan de gevoelens
der zachte mcnsclielijkheidde doodstraf
af te schaffen.
En nu nog eens gevraagd die 's men
schen bloed vergiet, diens bloed zal door
menschen vergoten worden"welnuMijn
heer dingt gij mede naar 't ambt van
scherprechter zoodra 't vacant is Welnu
Mevrouw(zonderlingdat de vrouwen
die men de teedere kunne noemtin den
regel voorstanders der doodstraf zijn) welnu,
Mevrouw! mag uw zoontje eenmaalen dan
behoeft hij zoo hard niet te leeren en hij
zal de tering niet krijgen van blokken of
nachtwerken mag uw zoontje voor scherp
rechter studeren Bewoners van het stille
land, beschaafde landbouwers onzer milde
gewestenwier beroep zoo gelukkig is
omdat het zoo natuurlijk istot wie de
stille natuur predikt van kiemen en leven
van opwassen en rijpen van oogsten en
onsterfelijkheid, uw zoon daar, uw eerste
ling op de banken der stille dorpsschool
waar de knappe onderwijzer onzer dagen
hem vormtdoor hom een gepast gevoel
van eigenwaarde te ieeren kennen, om hem
eenmaal eenen stand in de maatscln ppij te
doen innemen die hij tot eere en sieraad
zal verst:ekken, ik weet nog een ambt,
met een wijdluftigen titel daaraan verhon
den mag uw zoonuw trotsuw oog
appel die leerling daar ginds uit de
hoogste klasse, ik bid u, mag hij worden:
Heer van den scherpen zwaerdè
't Is waart volk noemt hem beu!
hangebasten hij kreeg vroeger in de
herberg een glas - zonder voet en hij droeg
een rooden mantel, doch dat is veranderd
niemandniemand kent hom cn hij heeft
eene zekere positie in de maatschappij
Of wij dol worden Bewaar onsneen
Wc stellen maar zoo iets voor, en we vra
gen waarom hij en niet hij? En we
deuken aan den heul en we vvenschen hem
uitgestorven want uw zoontje mag het
niet worden. Gij wilt het niet zijn Ge
lijk gy wilt, dot u de menschen deen doe
zoo aan anderen!" Dat is ook eene oude
uitspraak.
Leeringen wekkenmaar voorbeelden
trekkenwij gaan met een paar voorbeel
den ware gebeurtenissen tot u spreken
1". Oneer 't opschriftVreeselijke dood
straf," lezen wij in sommige dagladen:
Te Chester, in hel vrije en echter in veie op
zichten nog zoo barbaarsche Engeland, hoeft dezer
dagen de volgende vrceseljke doodstraf plaats
gehad
Naauwelijks waren de Kersfeesten afgeloopcn of
eene vrouw werd naar de plaats dar strafoefening
gebr..cht. Zij was veroordeeld wegens vergiftiging
van hare moeder, doch hieid lol liet laatste oogeti-
hl k staande dat de man. aan wien zjj haar onge
luk te danken had, de bewerker van de misdaad
was, hoewei er geen twijfel schijnt te kunnen
bestaan d. t /.ij zelve ze volbracht. Het doodvon
nis was reeds lang uitgesproken, doch eerst kor
telings werd liet kindje geboren welks leven het
Leekeü zjn moest dat aan de c-uedor het haie
o.itnomen zou worden. Men verheelde zich den
toestand der vrouw gedurende die gevangenschap.
Maandag morgen v.as het te Chester koud. cn
er viel eenige sneeuw, hetgeen echter niet beleite
dal verschrikker,!, schouwspel aan te zien.
Toen de jonge zwakke moeder zich op de af-
zigtelijke slellaadje vertoonde of liever geslei pt
werd. hcerschte er eene diepe stille, «lie slechts
afgebroken werd door haar hartverscheurend steu
nen en kermen. Nadat Calcraft de scherprechter
de noodige toebereidselen gemaakt had, viel de
vrouw op hare knieën cn had dal het onschuldig
wicht, waaraan zij hel leven had geschonken, voor
kei lot tier moeder bewaard mogt blijven. Zij