m
9
INGEZONDEN STUKKEN.
VAN GENT NAAR BRUGGE, LANGS EECLOO.
SCHROEF- STOOMBOOT
ADVERTENTIEN.
A. <8k
Eeue vrieudelijke hand zendt ons dezer dagen
uit Brugge het onderstaandedat weals in
Vlaanderen Vlaarasch, gaarne een plaatsje geven
Wij ontleenen aan la Paix het volgende uittrek
sel uit een belangrijken brief, den heer Coomans,
door den heer L. Jottrand, vader, advocaat,
toegestuurd
-Sint Joost-ten-Ngode 10 October 1803.
Mijn waarde Heer Coomans
Er blijft mij nog een weinig vacantio over:
Indien ik dezen tijd benuttigde om U eenige op -
merkingen mede ie deelen welke ik gemaakt heb
gedureude de kleine reis, waarover ik u onlangs
onderhield? Die reis had tot doel een gedeelte
van de Vlaamsche gewesten te bezoeken dat
tot hiertoe door de touristen eenweinig ter zijde ge
steld werd; en vervolgens naar Blankenbergclo gaan
zien wat men daar voor laatstelijk de gedecreteerde
haven had gedaan. Ik had maar weinig kans
gehad, indien ik aldus nie! eenige feiten luidde
opgezameld die nog weinig van de algemeenheid
uwer Lezers gekend zijn en op dewelkeu het
goed zijn kan hunne aandacht te vestigen.
1 Eene spoorbaan is dit jaar lusschen Gent en
Brugge, langs Eecloogeopend geworden. Deze
weg snijdt bij gevolg geheel het deel der heide
Vlaamsche gewesten door langs de folders der
Neêr-Scheldoen van zijn verscliillige stand
plaatsen lo'open wegen uit, die naar het hart de
zer Polders voeren: naar Solzaete, hij 'tSas-van-
Gentnaar Assenedeen in de Vier Ambachten
naar CaprykcSt. Laureins Watervliet, Water
land enz" Ik denk wel dat sedert den tijd
waarop de eerste gemobiliseerde ban onzer Bur
gerwachtin 1831 of 1832, kamp maakte aan
den Kapitalen Damte Hazo-Grashij Slroo-
hrugge (en dit is reeds voor een geheel nieuw
geslacht de tijd der oude" oorlogen)dat men
te Brussel niet veel meer van die streek zal
hooren gewagen hebben.
Het is langs deze spoorbaan dat ik heb gereisd,
behoorlijke stilstanden houdende om den tijd te
hebben de voornaamste bcvolkings-plaatsen te
gaan zien, welke hij in gemakkelijker, en vooral
spoediger gemeenschap "heel'l gebracht met de
twee oude cu vermaarde hoofdsteden vau Ylaan-
tiercu.
Wanneer men Gent verlaat langs heen de Ter-
neuschc vaartheeft men nagenoeg liet zelfde
landschap vóór zich als van Antwerpen per spoor
baan van het Vlaamsch ïloold afrijdende breede
weidendoorsneden vau grachtenen dienende
tot grazingeu aan het vee, talryk genoeg om,
met behulp vau een weiuig inbeelding aan de
bulTclkiidden uit de romans vau Cooper te herin
neren. Omtrent Wondelgem verandert de vlakte
maar nogmaals om, vrij juist, de verandering
weer te geven welke men omtrent Bevereu op
merkt als men Autwerpcn langs hooger gemel-
dcu weg verlaat.
lid isinderdaad een tweede zicht van he'
Laud van NN aasmet zijue reeds hergroende vel
den slechts op veertien dagen na de inzameling
van den zomer-oogst: die tapijten van raneukool-
zaad-wortelcö enz.die een braven Waalschcu
pachter deden uilroepen Welke kleur heeft de
grond hier wel Ik heb er nooit een enkelen
duim van naakt gezien!" Dit duurt zoo voort
tot Eocloo en zelfs nog verdertot datdichter
bij Brugge koweudc, eenige maslcnperken
ccnigo eiken- en elzenkanten en zelfs eenige
bosschen van kreupelhout, aan de streek dit
woester uitzicht geven welk zij schier overal
vertoont in ceu' omkring van enkele kilometers,
zuid-oost van de meest vervalleue der groote
iniddcnecuwschc haudel-steden.
öp dezen doortocht bezitten EvergemSlcy-
dingoWaarschoot zoo vele lusthuizenpacht
hoven boomgaarden, tuinen, die, van de hoogte
des konvoois, dat met alle snelheid voorrent,
u schijnen te ontvluchten in het geboomto van
alle slach welk hot landschap bczoomtdat het
maar van u zoii afhangen het tafereel voor eene
begoocheling^ -van opcra-décors te beschouwen
Het schijnt vooreerst ongerijmdde natuur te
hooren prijzen met ze te vergelijken aan het werk
dor schouwburg-kladdersmaar wij willen zeg
gen dat de natuur daarop ean1 afstand van
verscheidene uren iszoo als de inbeelding des
schilders geholpen door al de middelen der
kunsttracht haar saam te Yatten als het ware
in hetgeen zij wonderlijkst heeftop een doek
van eenige meters.
Te Waarschoot afgestapt zijndehebben wij
eene der grootste jaarmarkten gezien welke ih
de twee Vlaamsche provinciën worden gehouden,
De opeenstapeling van de allerhande koopwaren
het getal huisdieren van alle slach die men
moest voorbij gaan in die onafzienbare straat dio
tot markt van Waarschoot dienten de menigte
landbouwers en koopliedendoor welken men
zich eenen weg moest banenopgeven ware
do beschrijving geven van eenige groote marktte
Londen of Parijs. Zonderling is het dat dit alles
zich bevond in een eenvoudig Vlaamsch dorp.
't Is waar dat hetvolgens men ons bevestigde
de grootste jaarmarkt van 't Meetjesland washet
land welk wij gezegd hebben met de nieuwe
spoorbaan doorsneden te zijn. Deze jaarmarkt
van Waarschoot ware voldoende om een denk
beeld te geven van de vruchtbaarheid en den
rijkdom dezes lands. Wij trokken het den
vólgenden dag meer binnenwaarts door, in de
Polders namelijkwaar die vruchtbaarheid en
weelde meer uitsluitend onder 't opzicht van den
landbouw uitschijnen, want langsheen den ijzeren
weg nemen de dorpen nog deel aan de andere
aan Vlaanderen eigen zijnde, nijverheden als
daar zijn de spinnerij de weverijde vervaar
diging "van kantwerk, enz. In de Polders zijn
het alleen maar aanzienlijke pachthoventame
lijk wijd van elkander gelegen uitgestrekte vel
den kudden verspreid over ruimten die minder
door plantingen afgedeeld zijn. De paarden gelij
ken er aan kleine olifantende hoornbeesten
hebben er insgelijks kolossale vormen, en het
ras der landbouwers meteen. Het is als een land
van Brobdiugnag in ons België. De type van
den zwaargebouwden V laming, die minder, schra
ler opschiet in de steden vindt men daar even
als iu Veurne-ambacht terug. Het kontrast welk
hij aanbiedt met dit zoo afgeperktzoo goed ge
vórmd Vlaanderen welks beschrijving meer ge
woonlijk aan 't publiek gegeven wordt, is reeds
op zich zelf de moeite waard om zién.
Wij kunnen hier maar aan de touristen dit
uitzicht der groote Vlaamsche Polders aanduiden,
er bijvoegende dat de majesteit en de grootheid
der "landbouwkunst nergens treffender zijn dan
iu deze eeuigzius verwijderde districten alwaar
deze kunst aan hare eigene hulpmiddelen is over
gelaten, op eeueu overigens; weqlderigeu grond.
Eecloo dat tot hoofdplaats van het Meetjesland
dient en zich aldus gaarne hoort noemen ver
tegenwoordigt tamelijk goed de verscliillige ka
rakters des gewestes. Het is een groot landbouw
kundig dorp en eeue kleine fabriekstad. Men
weet dat in 't Land vau Waas de verzameling der
woonhuizen niet altijd tot de benaming vau stad
recht geeft. Zoo ook iu het Meetjeseland.
Ten titel vau zijnen akkkerbouw zou Eecloo
dan maar een groot dorp kuuneu zijn. Maar tea
titel zijner oudo herinneringen., als ten titel ceni-
ger h'cdendaagsche fabrieken kent men haar
gewoonlijk den naam van kleine stad toe. Aan
gezien zij de voornaamste standplaats is der nieuwe
spoorbaan van Gent naar Brugge, en ook, meeneu
wij, de zetel der Maatschappij welke dezen nut
tigen weg heeft aangelegd en exploiteertis het
niet twijfelachtig dat zij zeer spoedigonder de
zen dubbelen invloedzich ontwikkelen zal. Ook
moet men zienhoe Eecloo zich roemt zijnen bij-
zonderen spoorweg te bezitten gcconeedeerd aan
ecu ingezetene van Ecloo, alleenlijk daargesteld
en geëxploiteerd door eene daar gevestigde kompa n-
jie,eu met kapitalen welke inden omtrek bijeen ge
bracht zijn! Deze hoogmoed is wel wettig. Die stich
ting is het beste bewijs van het stoffelijke ea ze
delijke belang van 't Meetjeslanden van deszelfs
hoofdplaatseu de bevolking van deze streek
heeft gelijk fier te zijn om dergelijk bewijs te
hebben geleverd vau hetgeen het door zich zei
ven vermag. De geest van onafhankelijkheid
is, vóór alles, dc drijfveer-der groote zaken en
ouder dit opzicht zijn wij het althans niet die er
iets welen op af te wijzendat die ijzeren weg
voor en door het Meetjesland aangelegd, in ver
schil met al de andere spoorwegen, in het Vlaamsch
wordt bestuurd In Vlaanderen Vlaamschheeft
ons altijd eeue loffelijke spreuk toegeschenen, en
het schijnt ons bij gevolg zeer natuurlijk op do
rijdtuigen van al de treinen te lezen
Eerslo klastweede klasderde klas even
als de treinwachters iu het Vlaamsch te hooren
aankondigen alles wat dc reizigers op de haan
van heu uoodig hebben te welen.
Mses MM mmiMiz
WINTERDIENST,van 15 October tot 1 April
van SLUIS:
Maandag, Dingsdag en
Zaturdag s morgens 7'/2
ure.
Woensdag 's morgens
6 ure en 'snamiddags
2 ure.
Vrijdag 'smorgens 7 ure
en 's namiddags 2 ure.
van BRUGGE:
Maandag en Dingsdag
's namiddags 3 ure.
Woensdag 's morgens
7V-2 ure en 's namiddags
3'/2 ure.
Vrijdag 'smorgens 9 ure
en 's namiddags 3'/2 ure.
Zaturdag 'snam. 3'/2 ure.
De Kaartjes worden afgegeven aan het Bureau
te SLUIS, en te BRUGGE bij den Heer LURQU1N
aan de Dampoort.
Alle Goederen en Commissiën moeten een
half uur vóór het vertrek der Boot aan het
Kantoor bezorgd of opgegeven worden.
Vrij van Zegel
Dc Plaatselijke Commissie te Sluis
voor liet Nationaal Gedenktecken voor No
vember 1813, enz., brengt ter kennis van
de ingezetenen dat de inscbrijvingsbiljetten
aan dc buizen zullen bezorgd en door haar
eerstdaags afgehaald wordenniet twijfe
lende of zij zullen van hunne belangstelling
iu deze nationale zaak door eene ruime
bijdrage doen blijken.
De Plaatselijke Commissie voornoemd
J. H. HENNEQL'IN, Voorzitter.
E. MAERTENS, Secretaris.
OP DINGSDAG0£N 27 0CT03ER I8S3.
De ondergeteckendc bericht
zijnen geëerden Stad- en Land-
genooten dat hij zijnen Winkel in KRUI
DENIERSWAREN. GEDISTILLEERD en LIQ'JEU-
RENBORSTELWERKGLAS- en GALEIJER-
WERKals ook BUSKRUIDgeopend heeft
in bet Muis, vroeger door den Heer
J. PLEIJTE bewoond geweestbelovende
door eene prompte en civile bediening bet
vertrouwen zijner Begunstigers zich waar
dig te maken.
Sluis, 17 October, 1863.
A. DE PRIESTER Jr.
-JL. I
BOOMKWEEKER TE BOSKOOP,
maakt aan zijne geëerde Begunstigers cn
Liefhebbers van Planten bekend, dat bij
hem to bekomen zijn alle soorten van
FRMTBOOMEN, LKIBOOMKN, HEES
TERS, PLANTSOENEN cn OLMENBOO-
MEN, voor zeer civile prijzen.
Hy beveelt zich iu een ieders gunst en
recommandatie.
Drukkery van J. SCHANSMAN, te Sluis.