If I
1 t
fTHEBUD l
Ik 1 WESTELIJK ZEEÜWSCH
EE1 I8QBD OVER HET
LAGER ONDERWIJS.
N°. 37.
Vierde jaargan
A° tSt)3.
l_
8 Pl
Vrijdag 1 i September.
POLITIKK OVKHZICHT.
O*
O*
Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag. Prijs per drie
maanden voor het voormalig 4de district van Zeeland f i.lo;
voor de overige plaatsen des Hijksfranco per post ƒ1,30.
Afzonderlijke Nummers 0.10.
l'rijs der Adverlenlifn, van 1-S regels f 0,75; elke regel
(laarhoven f 0.12'/,, bohalve het zegel van f 0,3.5 voor iedere
plaatsing. (jroulo loiters naar liet gelat gewone regels,
die zij beslaan.
Ingezonden Stukken en Brieven', de Redactie betreffende, worden franco ingewacht aan hel Hulpkantoor der Posterijen lo
Advertentiön en gewone Berichten of Mededeclingcn van Correspondentenbij den Uitgever 3. Schansms.v te Sluis.
Aardenburg.
If.
Hoe zijn de seholen in de verschillende
gemeenten van ons vijfde schooldistrict van
Zealand Kan men van alle zeggen, dat
zij voldoen aan de cischen der wetdat
zij geschikt zijn om de jeugd tot ccne goede
oefenplaats lo zijn Wij nieenen grond te
hebben om dit te betwijfelen en 't zou ons
niet verwonderen wanneer wij tegen één
voldoend twee bepaald sicchle lokalen von
den. Zal daarin nu dan verandering ko
men Zuilen do ijverige pogingen van
Inspecteur cn Schoolopziener, van dat ge
volg zijndat dc Gemeenteraden overgaan
tot cenc verbetering van het minder doel
matige
Er zijn gemeenten, die een goed voor
beeld hebben gegeven andere volgen dat
voetspoor cn wenden reeds pogingen aan
om school en ondervvijzersvvoning te ver
nieuwen maar cr zijn er ook waar cene
soort van partijzucht belet voort te gaan
op den weg der verbeteringcr zijn ge
meenten waar de bekrompenheid der
Raadsleden de kinderen doet versmachten
in scholenwaarin t onmogelijk is goed
onderwijs te geven omdat dc ligging der
schoolde inwendige gesteldheid van 't
lokaalde onbehouwen vorm der banken
wier ccnige verdienste daarin bestaat
dat cr veel jongens in zitten kunnen de
gegevens niet aanbieden die ook hier door
het klassikaal onderwijs vereischt worden.
En naast de schooldc ondervvijzersvvoning.
Geen halve maatregelenom naast de ge
meenteschool eene woning door den Onder
wijzer op te laten trekken of omgekeerd
de gemeenteschool tegen de woning, het
eigendom van den Onderwijzertc plaat
sen maar beide moeten gemecntcgehouvvcn
zijn beide moeten strekken tot sieraad van
de plaatsniet tot een bewijs hoe onbe
schaamd men de gemeentemiddelen durft
verknoeijen aan scholen en woningendie
een schandaal zijn voor de gemeente en
Cen schandvlek op de nagedachtenis van
hendie zc hebben laten bouwen. Een
Onderwijzer heeftvolgens de Wetaan
spraak op vrije woning en tuin of vergoe
ding voor heide. Wat is hier het doel van
den Wetgever geweest? Zeer zeker, om
hem eene woning te verschaffen overeen
komstig den standdien hij in de maat
schappij inneemt; eene woning, die iets
ruimer isdan orn er eten in te koken cn
naar bed te gaan eene woningdie meer
goede eigenschappen heeftdon dat men
cr bij middelmatigcn wind cn regen droog
in blijven kan. Ook is liet verschaffen van
eene goede woning hoofdzaakvergoeding
gelooven wijdat eerst dan gegeven mag
worden wanneer de gemeente blijkt bui
ten machte tc zijnom bij de school eene
geschikte woning tc houwen.
Hoe die Onderwijzerswoningen zijn inge
richt? We willen daarover ons oordeel
maar opschorten. Ofschoon v. e reeds een
maal een onderzoek in loco deden achten
we ons nog niet bevoegd hierover verder
uit te wijdendoch ook hierin zal uitstel
geen afstel zijn I
En nu verondersteltdat men gemeen
te scholen vindtdat men ze eerlangon
danks muggenzifterij, ondanks tegenwerking
ondanks partijhaat, overal in dit district
ziet verrijzen dat men naast elk uitmun
tend schoolgebouw eene.ondenvijzcrswoning
ziet verrijzen, die den Onderwijzer [ruimte
genoeg aanbiedt, dat hij zijnon kinderen
hun bed niet meer op de vliering behoeft
te spreidendal in elke school door een
bekwaam en goed onderwijzer degelijk on
derwijs gegev en wordezegtzal
dan alles niet vooruitgaan Zullen ontwik
keling beschaving kennis cn deugd niet
overal toenemen
Neen 1 zeggen wij neen
Want cr is nog een kanker, die aan 't
onderwijs, aan de volksopvoeding knaagt;
die alle vruchten doet afvallen vóór ze tot
rijpheid zijn gekomendie dc beste pogiu-
van de üooge Regering van de Gemeen
tebesturen van den Onderwijzer verijdelen:
wij bedoelen, gij gevoelt het lichtelijkhet
schoolverzuim. Onder allerlei gedaanten
onder allerlei schoonklinkende redenenon
der allerlei uitvluchten is dat kwaad bin
nengeslopen bij alle standen en rangen.
Dc arme houdt zijne kinderen thuis zelfs
op den jeugdigen leeftijd van zes en zeven
jaren om l huis te wachten" om stop
pels te trekken om do koeijen te hoeden
om graan te rapenom mest te verzame
len om maar hoe zou 't moge
lijk zijn om alle uitvluchten hier ncór tc
stellen Wordt cr dan niet ingeziendat
juist door die werkzaamhedendoor dat
blootstellen aan allerlei verleidingwant
rapen wordt zoo spoedig ongeoorloofd nemen,
bij velen alle gevoel van zedelijkheid wordt
uitgedoofd Maar ook do rijkere standen
zijn besmet met dit kwaad. Zij, die zeiven
eene goede opvoeding ontvangen hebben
of ten minste in ue gelegenheid waren die
tc ontvangen zij van vvien men zou ver
wachten dat zij prijs zouden stellen op
een behoorlijk onderwijs dat zij den tijd
hunner kinderen niet moedwillig zouden
verkwisten; zij geven het voorbed Idat
door de mindere standen wordt nagevolgd.
Zij worden de speelbal hunner kinderen
want eenmaal toegegeven aan 't onbehoor
lijk verlangen om t' huis te blijven gevoe
len zij later minder kracht tot weigeringen
doen het l huis blijven een soort van recht
verkrijgen waaraan zij later moeten toe
geven.
Wat zal men antwoorden als door dui
delijk sprekende helaas noodlottige cijfers
kan aangetoond wordendat kinderen uit
den zeer fatsoenlijken stand geregeld geene
drie dagen per week dc school bezoeken
Maar gij voelt u daaraan niet schuldig,
uwe kinderen blijven wel eens cen enkelen
dag thuis maarHebt gij die.
dagoii wel eens een geheel jaar opgeteld
En wat dan Gij hebt den tijd uwer
kinderen moedwillig vermorstgij hebt zn
uren laten verbeuzelen die later logen
hen zullen getuigenwaarover zij levens
lang berouw gevoelen zullen wat doet
ge dan Dan sluit ge uwe kinderen op
in cen kostschoolwaar ze erger dan in
oen gevangenis van 's morgensvroeg tot 's
avonds laat in moeten halen wat zij door
uw onverstand verloren hebben, waar zo,
bij alle wetenschappelijke vorming ontwend
aan 't oudcriijkhuis, meer gebreken aan
nemen dan slechte gewoonten afloeren.
Kunt gij boter bewijs voor mijne stelling
verbuigendan uwe eigene zwakheid die
't bekennen moet, dat gij uwe kinderen
daar of daar ter school zendt, omdat gij
zaagtdat zij to veel tijd vermorsten en
dat gij de ouderlijke gestrengheid mistct
cm dat verzuim te doen ophouden
.Maar genoeg daarvan. Gaat de Gemeen
tebesturen zorgen voor goede schoollokalen.;
laten de Provinciale Commission van exa
men slechts aan zeer bekwame Onderwij
zers de verlangde acte uitreiken lint do
vergelijkende examens nog eens de verschil
lende adspiranten schiften ijdcl zal elke
poging blijven ij lel elke stoffelijke verbe
tering, zoo lang het kwaad niet uitgeroeid
wordt in do maatschappij dat in dit dis
trict zijn machtigen schepter zwaaitzoo
lang het grootste- gebrek niet verholpen
wordt, namelijk: SCHOOLVERZUIM!
in do oudo krooningsslad der nniische Keizers
zijn de Vorsti n van In t liuitscho rijk !,ij clkamb r
gcivcest, om besluiten ie nemen over dc verande
ringen, die in de Bomlscnnsliliilie allernoodzake
lijkst waren geworden. Met alleen Duilsehiand
maar geheel Europa heelt met eene zekere s-ian-
ning die vergadering gadegeslagen 'War
zal het resultant daarvan zijn? Zinnnun een
beroemd Peilscli schrijver zegt ergens:"., I!«
Umlscho bond. inijiio hoeren, gelijkt spreken.1
op een mandie des morgens uitgaat, o'n erge
graolo ree; te ondernemen; bij verdwaalt iiüus-
sc.icn des daags in een lioscliloont den gelieelcu
dag rond cn komt 's avonds terug op dc plaats
d e hij 's morgens verlaten heeft: namelijk hij dm
ovillen bondsdag/' Zou dit oordeel ook thans we
derom geld m van de verzameling der Duilscho
Vorsten? Wij gelooven het niet; wij voor ons
zrn van meening, dat de zamenkomst der Yor-