gg VEERARKT Dit Weekblad verschijnt iederen Vrijdag.Prijs per drie Prijs der Advertentiën, van 1-5 regels 0,75; elke regel maanden voor de gemeenten in het voormalige vierde district Vriirlorv I6! l\T-vovf daarfooveu 0-12'/2l behalve het zegel. üroole letters naar van Zeeland, 1,15; voor de overige plaatsen des Rijks 1 J O JLvlüdl I. mate van de ruimte weike zij beslaan.— Urieven, Stukken en franco per post 1,30. Afzonderlijke Nummers ƒ0.10, Advertentiën franco bij den Uitgever J. Sciiansman te Sluis. BURGEMEESTER en WETHOUDERS" van OOSTBÜRG maken bij dezen bekend dat de YOOiUAARS-PAARDEX- EA BEESTE.MIARKT alhier zal worden gehouden op Maandag 30 Maart 1SG3. Oostblrg G Maart 1833. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Burgemeester T. L. BENTEIJN. De Secretaris I.. THE3IMz. EE.A TREliilfi VEBSCiüJA'SEL. AA ij behoeven niet voorop te zetten dat wij aan onze Katholieke landgcnooten eenigc vrijheid misgunnen waarop zij re delijker wijze aanspraak maken. Den geest van ons schrijven trachtten wij altijd in verhand te brengen met de loare verdraag zaamheid. Wij gelooven ook niet buiten dien dat er één edeldenkcnd Katholiek in den lande is, die, ten zijnen behoeve, hij de Wet ecne gunst zou willen erlangen die ten nadeole van hem en zijne kinderen zou uitloopen. Wat ons betreftwij ken nen in hét stuk van onderwijs geene in dividuele belangen. I!et onderwijs omvat de geheeic Natie. Dit onderwijszoowel lager, middelbaar en hooger, moet gere geld wordenzonder dat eenig godsdien stig genootschap eenig voorregt erlange. De Tweede Kamer echter heeftin deze hoofdzaak, inbreuk gemaakt op eene wijze, die wij niet kunnen rijmen met het gezond verstand en die wij daarom ten strengste moeten afkeuren. Gelijk hekend isheeft zijdoor aanne ming van Art. I van liet thans in discussie zijnde wetsontwerpregelende het Middel baar Onderwijs en door verwerping vooral van het amendement des Hoeren Wintgens, de Latijnsche Scholen en Gymnasiën uitge zonderd van de Wet en ze hij gevolg oicr- gehragt op het gebied van het ilooger Onderwijs. Met andere woorden, heeft zij gewilddat noch bekwaamheidnoch zedelijkheidbij de regeling dier Scholen zou worden op den voorgrond geplaatst. l)it verwondert ons te meer, gelijk de lieer Groen van Puinsterer te regt op merkte daar de Heer Thorbecke de ont werper van het aanhangig wetsontwerp in zijne Bijdrage tot de herziening der Grondwet het volgende gezegd had De uitzondering van het Hooger Onderwijs, waar geen onderzoek naar de bekwaamheid zal voorafgaan is vermoede ik enkel in het behing van sommige inriglingenkleine Seminariagedachteuloos binnengeslopen. Waar toch v inJt men een grond tot hare verdediging Zoo het niet geoorloofd zal zijn Fransch of Engelschdan na geble ken bekwaamheidte onderwijzen zal men van onderwijs in Latijn Grielïsch Regten of Geneeskunde, zonder die voorwaarde, beroep mogen maken Dit heeftdunkt mij geen zin." Maar nu schijnt het wél zin te hebben. De Heer Thorbecke die om zijne conse quentie cn logischen betoogtrant bij velen zoo hoog staat aangeschreven levert ech ter thans liet grootste bewijs van inconse quentie door als Wetgever zijne gezonde denkbeelden van weleer niet in toepassing te brengen. Wat nu heeft den Heer Thorbecke be wogen om zóó te handelen? Hij zegt zelfs in substantie Ik hen niet van ge voelen veranderd op dit puntmaar de Katholieken hebben eenmaal een regtwat betreft de vrijheid der Seminarianu moe ten wij het laten bestaan." Dus een misbruik dat gedachlenloos in geslopen is, moet blijven bestaan, omdat het eenmaal bestaatNeen liet is nog niet ruiterlijk genoeg gesproken. De Heer Thorbecke gevoelde de zwakheid zijner stelling maar dekte zich met een quasi- argument ton gunste der bestaande vrijheid voor de Katholieken. Waarom Om aan de Wet de stemmen der Katholieken te bezorgen. I)it moge van gevatheid getui gen en van de zucht om op het kussen te blijven liet pleit tegen echte Staatsmans- wijslicid en tegen liet belang van den Staat. Onze Katholieke landgenooten voor zoo ver zij het belang hunner kinderen wél inzienverlangen ten zeerstedat op de kleine Seminariën geen onderwijs worde gegeven dan door Onderwijzersdie bewij zen van bekwaamheid hebben gegeven. Zij zijn te verstandig om niet in lo zien dat alleen goed onderwijsdoor de bevoegd- sten gegeven voor hunne kinderen gedijen kan. Zij stellen er te regt prijs opdat hun kroost in beschaving niet achtersta bij de overige Nederlanders. Zij wcnschen ook voor hunne kinderenals die zich. ge noopt mogteu gevoelenom to dingen naar allerlei ambten en betrekkingendat zij niet in bekwaamheid mogen onderdoen voor anderen. Ook verlangen zijals regtge- aarde oudersinnigdat de kleine Sem'- naria onderworpen zijn aan het noodige toezigtwat betreft de zedelijkheid. Zij scheiden onderwijs niet af van opvoeding. Het is een onverbreekbaar geheel. Dit zijn altemaal onomstootelijkc waar heden die de Wetgever wel voorbij kan zien maar in gecnen deele loochenen Negen cn twintig Le.len der Tweede Kamer, cn daaronder de meest bekwame cn aan zienlijkste Leden dier Vergaderingwaren van die waarheid doordrongen en stonden er opdat de Gymnasiën en Latijnsche Scholen niet zouden worden uitgesloten van het Middelbaar Onderwijs. Onder de voorstemmers mogen cr en kelen geweest zijn die daarom hunne stem aan de Wet gaven, wijl zij geen inbreuk wenschten op de beweerde vrijheid hunner Katholieke landgenooten. Maar zij vergu- ten dat niemand wat het religieus onder wijs op de Seminariën betreftdat onder wijs aan banden wil leggenalleen liet zoogenaamde humanitaire onderrigt. Indien dit op die Seminariën te naauw verbonden moge wezen enin zekeren zinvoor het oogenblikniet te scheiden is dan is thans het oogenblik gekomendat die Se minariain der Katholieken wezenlijk be lang hervormd worden. Door ze nuals de et ook bij de Eerste Kamer mogt aangenomen wordenin dien toestand te laten waarin zij zijnwordt een wezenlijk nadeel den Katholieken loegebragtIets waarvoor de Staat vooral zorgen moest Intusschen hebben, zoo als ligt te he grijpen valtde Katholieke Leden van de Kamer de schaal doen overslaan ten voor- deele van de tegenovergestelde partij ecne partij echterdie geen beginsel heeft op don voorgrond geplaatstdegelijk en vast genoegom de theorie in duigen te doen vallen, dat de Latijnsche Scholen en Gym nasiën belmoren tot het Middelbaar Onder wijs eene theoriedie haren krachtigsten steun vindt in de natuur der leerstof zelve. Neen: het schijnt, daar de radicalen geene voldoende motiven voor hunne stemmen hebben uitgebragtveeleer eene bent te zijn die zweert hij de woorden van den Meester en partij trekt van het vooroor deel eener kleine meerderhei 1 in. de Ka mer om daarmede tijdelijk winst te doen. Het is een treurig verschijnseldut al len aan wie de toekomst van het land en het heil aller burgers ter harte gaan te meer zullen bejammeren omdat van zulke Volksvertegenwoordigers niet te wachten is dat zij in andere zaken met opregt- heid en zonder aanzien des persoonszul len te werk gaan. Gelukkig, dat er nog een Eerste Kamer bestaat I Dit roepen wij ook thans uit. Het is onmogelijkdatna de gehouden discussiëu in de Tweede Kamer, de Eerste Kamer een wetsontwerp aannemedat zéó aandruischt tegen alle beginselen van regt en gelijkheiden de zaak van liet onder wijs op zulke losse schroeven stelt.

Krantenbank Zeeland

Sluisch Weekblad | 1863 | | pagina 1