£?érstmis'97 De blijde boodschap van Veronica en de EO E5 Broeder Titus Jongdenkend Afgegraasd Eenzaam Meer pijn, meer seks pgelen, woon- eld. Inlia Gro- 1 ver weg en |>p ons bordje. Inlia Zeeland I hoofdrol, loet je, aange- vordt gevoed hem religieu- let vluchtelin- pit, heb ik een nuchter. An- I naastenliefde ens geworden laar hoort een Het moet na volg krijgen, oepen zonder |er mensen in pd. Veel men- toch komt dat een crimineel staat niet op ïs die herken en met eerlijk- ken. Vluchte- |n mij opener I officiële con- t en energie in vandaan? Het pn hebben, de i blijft achter- dat zich afzet ^erder komen It indringende jen maken ze (en ik laat me hun angsten in de kerk op (ordt ingebro- nee? Paniek! t ook als ze ge- trk. Het bhjkt afkomstig te Dan neem ik kar, ik kom bij Jzo sliep Gom- en matrasje in |ger achter de hulpvaardig- fcgt hij, „prak- I." Zoals hij het rsgezin dat hij |eet' moest on- aan het Veerse ren ze. Zo kon- Meer gaan zit- |e hadden zelfs *a ik dus met Je Hema - jaja, wat luchtige lik, nu we hier en nog iets no- pg wel wat on- jit 54 had ze, rewoon om in Idoet dat? Nou, |mand om het lo klop ik ook pan voor de pil jet je niet voor iet niet voor je- rd het dus so- ingewikkelde idsbureau, een iet Inlia. Hij is klaart de klus igers, zowel in g als binnen 55 cgemeenschap- - moeten wor- ger tilt zwaar ïeb je nodig en n die de mens- Kerken doen Het is een ge- i je anders zeg- als jezelf. De martelingen? laai niet graag, aoit: Val maar n droom. land moeten lingen naartoe dan rustig de ze kunnen blij- iren als de oor- En daarvoor is Ik denk meer d Koninkrijk." lien niet, maar e gek dat wij en naar België, Duitsland, of uren en het ze gebeurt tussen oudt het niet lijf ik maar bij beter vooruit- DESTEM i annum WOENSDAG 24 DECEMBER 1997 Geloof, hoop en liefde bedrijven Door Mark van Assen Op de televisie, onze vaste huisvriend, paraderen met merkwaardig genoeg evenveel succes de tegenpolen Veronica en EO. Ze hebben een totaal verschillende boodschap, maar brengen die met dezelfde instrumenten aan de man. Het zijn de nieuwe waarden van deze tijd: ervaring, emotie, gevoel. 'Ik wil jou en wel nu onmiddellijk', zeg gen de ogen van het meisje. Ze staat zo te zien boven een ventilator, want haar rokje en haar haren wapperen in de wind. De bük van het andere meisje laat ook geen ruimte voor enig misverstand, haar mond hangt er zelfs een beetje bij open. Ze staan met z'n tweeën naast een grote ballon. Dan komt er een derde meisje aangelopen met een heel grote naald. Prik, zegt de naald, de ballon klapt, de rokjes zwieren weer, de meisjes trillen behaaglijk na. Het is vrijdagavond, elf uur, blote-men- sentijd bij Veronica. Mike Starink struint kinky Nederland af in Erolife. Een blonde mevrouw helpt hem daarbij. Ze zit ach ter een tafel vol vibrators. Ze heeft ze waarschijnlijk stuk voor stuk getest, zo blij kijkt ze. „Hier zit water in," giechelt ze. „En dit hier is de beroemde Tarzan, en deze, deze is helemaal speciaal, deze is verwarmbaar." Om half twaalf, in Erotic Dreams, laten vrouwen ook daadwerkelijk zien wat ze met vibrators doen. Niet meer buiten beeld, net onder het randje van de came ra, maar gewoon, zodat iedereen kan meekijken. Waar vroeger nog benen, ta fels of mensen in de weg zaten, heeft het beaver shot nu ook op het open net zijn intrede gedaan. Geen valse schaamte meer, hup, de benen uit elkaar. Een dag later. Zaterdagavond, zelfde tijd, andere zender. Na een half uurtje koor- en samenzang brengt de Evangelische Omroep een programmaserie over God, Omega. 'Broeder Titus was vroeger auto coureur op het circuit van Zandvoort. Op een dag verruilde hij dat drukke leven voor een leven als monnik bij de Sint Be- nedictusabdij'. Daarna wordt er weer even gezongen in Songs of the Seasons en in exact hetzelfde halfuurtje als de kronkelende vrouwen van Veronica een dag geleden klinkt nu romantische pia nomuziek uit Rusland: Romeo en Julia van Prokofiev. De hele tv-week schiet zo van het ene ui terste naar het andere. Van een paren clubtest bij Goedele Liekens naar Man/Vrouw, van De Hunkering met Theo van Gogh naar De Verandering met Feike ter Velde, van soaps als Onderweg naar Morgen en Goudkust naar Dr. Quinn, medicine woman, van Jerry Springer naar Jong. Al die programma's worden meegevoerd met het bijna ontel bare aantal tv-uren dat per dag, per maand, per jaar de huiskamer in stroomt. Het zijn allemaal druppels in dezelfde waterval, maar ze worden toch stuk voor stuk opgevangen. De één vult zijn beker met Robert ten Brink, seks en actie, de ander met God, geloof en evangelie. De EO en Veronica kennen hun klanten, ze bieden precies wat de zoekenden zoe ken: een houvast in deze tijd van jakke ren en jagen. Beide omroepen vinden ook dat er houvast nodig is, maar hun ideeën daarover komen uit twee ver schillende werelden. Hans van der Veen is hoofd Communica tie van Veronica. Hij is tevreden, want het gaat goed met de tv, 'het is de eye catcher van Nederland'. Het kijkgedrag - vaak en veel, de Nederlander zit gemid deld een derde deel van zijn vrije tijd op de bank voor de buis - werkt op de ad verteerders als een bronst-roep en daar is het Veronica om te doen. Je bent com mercieel of niet, méér geld is beter dan véél geld. „Natuurlijk," zegt Van der Veen, „maar dat wil nog niet zeggen dat wij onze kijkers niets te bieden hebben." Veronica wil programma's maken voor 'jongdenkend Nederland'. Niet te ver warren met jong en denkend? „Hmmm ja, dat kun je misschien zo wel stellen. Onze doelgroep denkt in ieder geval niet zoveel na over het geloof als die van de EO. Daar bieden ze wat dat betreft meer en gaan ook veel dieper. Bij ons gaat het puur om amusement, daar schamen wij ons niet voor. Wij zijn vrij van ingewik kelde boodschappen. En dat is enorm aangeslagen. In combinatie met ons blad, natuurlijk: dat heeft een oplage van dik een miljoen. Wat ons betreft de totale synergie." Hij schudt de succesnummers zo uit zijn mouw: All you need is Love, Streetlive, TVWoonmagazine, Onderweg naar Mor gen, De Regenjas en niet te vergeten de zondagavond met Beverly Hills, Melrose Place, 'een goede film' en Friends. „Dus je ziet: wij zijn helemaal niet meer zo jong en wild als vroeger. Dé jongeren van tegenwoordig zijn behoudend en Veronica gaat daar in mee." Behoudend? „Ach, natuurlijk! Kijk maar eens op feestjes, ze zitten met z'n allen aan de Spa. Als je eens een keer iets af wijkends doet, dan is het meteen van 'Doe niet zo gek'. En dan heb ik het nog niet eens over aids en drugs, iedereen is ontzettend voorzichtig. Nee, de jongere van deze tijd wil rust, gezellig binnen zitten met de deur dicht. Trouwen is weer in, huizen kopen, kinderen krij gen. Wij willen ze het gevoel bieden dat ze bij ons thuis zijn, dat ze even nergens aan hoeven denken, dat ze hun eigen imago en beeld van de wereld bij ons te rugzien." Een eind weg van de Hilversumse stu dio's, in de wetenschappelijke besloten heid van de Katholieke Universiteit Bra bant, schetst prof. dr. W. Knuist hetzelf de beeld van de maatschappij als Veroni ca's Hans van der Veen. „We zijn in korte tijd erg veranderd," zegt de vrijetijdsdeskundige. „De wereld ziet er heel anders uit dan het tijdperk van de jaren vijftig en zestig." De houding die nu opgeld doet, is een di recte reactie op dat verleden. „Veel men sen hebben allerlei grote systemen en vaste waarden verloren zien gaan," zegt Knuist. „Denk bijvoorbeeld aan het com munisme, de kerk en politieke bewegin gen. We zijn terughoudend, onzeker en met name de jongeren hebben geleerd eerst de kat uit de boom te kijken. Daar bij komt dat de mensen zich veel langer jong voelen dan vroeger, zich langer de tijd geven om jong te zijn. Dus ook lan ger niet precies weten wat ze willen. Daarom zoeken ze vastigheid: een baan, een vrouw, een huis, een kind. Daarna, als ze dat allemaal hebben, gaan ze wel een keer nadenken over de zaken des le vens. Voor het moment voelen ze zich prima in die vrijblijvendheid: 'We zien het wel'." Volgens de Tilburgse hoogleraar worden de mensen op zichzelf teruggeworpen, ze moeten veel meer en veel vaker keu zes maken. En dat bevalt ze niet zo goed. Een manier om daaraan te ontsnappen, is het zoeken van 'zingeving van buiten'. Ze willen meegevoerd worden door iets machtigers, door iets dat hen overkomt. „Dat kan van alles zijn: muziek, liefde, geloof. Waar, dat maakt niet uit, tijdens een concert, op de televisie, maar ook bij de EO-jongerendag bijvoorbeeld. Het moet concreet zijn. Dan kun je zeggen dat dit altijd zo is geweest, maar dat is niet zo. Vroeger werd er veel meer gele zen, maar dat is een heel abstracte bezig heid." Zintuiglijke ervaringen, daar gaat het om. Emoties? Hoe meer, hoe beter. Seks? Natuurlijk. „Maar ook het geloof. Dat is toch wat je nu ziet bij de EO. Geloof moetje direct ervaren! Weg met het cal vinisme oude stijl! Je mag meteen reage ren, je gevoelens uiten. En vooral: lekker jezelf zijn. Dat kan bij Veronica, dat kan bij de EO. Hun boodschappen liggen mij lenver uiteen: het is het verschil tussen levensstijl en levensbeschouwing. Vero nica wil amuseren, de evangelisten zijn er voortdurend mee bezig dat Jezus komt. Maar ze pakken het in principe op dezelfde manier aan, met een goed door dachte marketing-strategie. Gevoel en emotie. Ook de EO, ja. Als ging het om een popster." Voor de Evangelische Omroep is Jezus Christus inderdaad het belangrijkste on derwerp. Avond na avond wordt er ge praat over de Here Jezus: discussies, talk shows, films, kinderprogramma's, vrij wel ieder uur is vol van de blijde bood schap. En die lijkt te beklijven, want het gaat goed met de evangelisten uit Hilver sum, die momenteel ongeveer 600.000 leden achter zich hebben. „Nou, goed, goed... Ik relativeer dat een beetje," zegt programma-directeur Ad de Boer onmiddellijk. „Ik ben natuurlijk ontzettend dankbaar dat de EO blijft groeien. Toen we in 1992 bij de grote A- actie de 200.000 leden haalden, dachten we dat alles afgegraasd was, dat het niet beter meer kon. We hebben nu een jaar lijks verloop van 40.000 leden. Die 40.000 krijgen we er ook onmiddellijk weer bij, plus nog een flink aantal extra leden. Het houdt niet op, zou je dus kun nen zeggen." Dat is op het eerste gezicht wat vreemd. Op de keper beschouwd verhouden or thodoxie - de EO spruit immers voort uit ontevreden NCRV-leden die vonden dat hun vereniging niet recht genoeg in de leer was - en televisie zich als water en vuur. Presentator Andries Knevel heeft het in zijn boek De Wereld in Huis over de 'funeste invloed van de amuse mentsprogramma's' en wijt de cultuur omslag binnen de kerk aan de televisie. De duivel bespeelt de mensen via de tv, meent Knevel. Hij heeft het hierbij voor al op de bekeerde christenen gemunt, want die kunnen zo weer terugvallen in hun oude, zondige staat. „Televisie heeft de secularisatie zeker bevorderd," zegt Ad de Boer. „Dat klopt. Maar ze heeft er ook voor gezorgd dat christenen makkelijker kennis nemen van de wereld. Ik weet ook wel dat or thodoxen de televisie zien als een kwaad, een instrument van de duivel. Maar je kunt het ook zo zien: als je de tv niet gebruikt, dan laat je ruimte aan de duivel." De secularisatie heeft paradoxaal genoeg ook alles te maken met de kleine reli gieuze renaissance waarin de EO zich nu koestert. Sinds de ontzuiling gaan steeds minder mensen naar de kerk, zegt De Boer, en zij die wel gaan, voelen zich eenzaam. „Vroeger, toen ik op school zat, geloofde iedereen. Je geloofde ge woon met de grote hoop mee. Nu staan met name de jongeren er wat dat betreft steeds vaker alleen voor. Dus is het lo gisch dat ze steun zoeken, bij elkaar en bij de EO. Natuurlijk! Wat ze om zich heen zien, is een wereld zonder God. Een wereld waarin alles is toegestaan. Ze willen weten hoe ze moeten leven." En ze willen nog veel méér, weet De Boer: echtheid en authenticiteit. Wat hij vroeger hoorde, waren rationele discus sies. 'Ja, maar kun je bewijzen dat Jezus uit de dood is opgestaan?' Het leek strij dig met het verstand, dus bestond het niet. Nu vragen zijn kinderen aan hem: 'Beleef je er wat van pa, dat je gelooft?' „En dan zeg ik: 'Ja natuurlijk, het is geen vakje in mijn hoofd, het leeft in mijn hart'. Dat is precies waar het nu om gaat: eerst de waarheid en dan de ervaring, de emotie, het gevoel. We willen dat ook steeds meer in onze programma's laten terugkomen. Het moet spannender en realistischer: meer pijn, meer kapot heid. Want het leven is niet allemaal hal lelujah. We hebben nu veel te veel pra tende hoofden en te weinig drama. Voor al de jongeren moeten denken: 'Hé, het gaat over mij'." Het gaat dus goed met de EO. Toch wil De Boer geen opgeklopte hallelujah-ver- halen. Want wat met name goed scoort, zijn de Familiedag, de Jongerendag en de praise-avonden. En de tieneravonden na tuurlijk, daar zijn zelfs wachtlijsten voor. De kijkcijfers vallen echter niet mee. „Daaruit blijkt maar weer eens dat de televisie een amusementsmedium is. Informatie doet het stukken minder en het meeste dat de EO brengt, is tenslotte informatief." Vandaar ook dat Veronica zo'n aantrek kingskracht heeft, want die omroep biedt de wereldse verlokkingen die de EO uit de weg gaat: grote shows, soaps en seks. En christenen zijn ook maar mensen. „Natuurlijk wordt er in onze kringen ook naar Veronica gekeken. Dat valt ook bijna niet te voorkomen, want de trek van de wereld is erg groot. Wij proberen daar wel op in te spelen door bijvoorbeeld ook over seks te praten. En dan niet op een platte manier, maar ge woon open. Dan gaat het over gevoelens die mensen binnen een huwelijk heb ben." Maar hoe hoog de nood ook zal worden, ILLUSTRATIE MAT RIJNDERS Veronica en EO blijven de allergrootste tegenpolen. „Het zijn twee heel duidelij ke bewegingen, die elk een totaal andere kant opgaan," zegt De Boer. Hij wordt er dan ook beroerd van als hij weer eens naar wat Veronica-programma's kijkt. „Het wordt steeds erger, lijkt het wel. Ik krijg daar echt een Sodom-en-Gomorra- gevoel bij, alsof de laatste dagen van het Romeinse Rijk zich voor mijn ogen af spelen. Maar ik denk dat de wal uiteinde lijk het schip keert. Het oppervlakkig in spelen op genot en kicks maakt mensen ook niet wezenlijk gelukkig." Veronica's Hans van der Veen heeft dit soort geluiden vaker gehoord. Hij vindt het allemaal nog wel meevallen, zegt hij „Sommigen zeggen dat wij bijdragen aan het verval van de samenleving. Ik zeg dat wij de werkelijkheid weergeven zoals ze is. De camera liegt niet. Ik hoor ook altijd dat wij porno uitzenden. Wat nou porno? Niemand zendt toch porno uit? Erotiek, ja. Porno? Nee." Een week na het gesprek met Van der Veen brengt zijn omroep de tweede afle vering van Sex voor de Buch. Daarin wordt de brief voorgelezen van Antoon uit St. Oedenrode. Die loopt graag in lui ers en wil zo eens professioneel gefoto grafeerd worden. Als klapstuk is er een meisje uit Uden. Dat heeft als allergroot ste wens dat er een schilderij van haar gemaakt wordt, terwijl ze masturbeert. Natuurlijk joh, zegt presentator Menno Buch, regelen wij toch voor je. De Uden- se blondine komt klaar voor de camera en geeft het na afloop eerlijk toe: het was natuurlijk niet echt een wens, ze deed het gewoon voor de kick. Om de kijker te blijven boeien, moeten er voortdurend nieuwe dingen worden verzonnen. De EO wil meer pijn en ka potheid, Veronica meer seks. Van der Veen: „De Hunkering en Sex voor de Buch schandelijk? Nee, grensverleggend. En het kan nog steeds verder. In Japan gebeuren dingen die hier nog absoluut niet kunnen. Daar lopen mensen voor een flinke bom duiten tegen een bak steen op of laten een giftige schorpioen over hun lijf lopen. In Italië worden echt scheidingen op de tv bekendgemaakt en volgens mij is daar ook de eerste live moord al te zien geweest." EO's Ad de Boer moet het allemaal nog zien, hij is een mens van de dag, zegt hij. „Als iemand mij tien jaar geleden ge vraagd had de situatie van nu te voor spellen, dan had ik er helemaal naast ge zeten. Of wij als EO de kant van de Ame rikaanse tv-dominees opgaan? Nee, want dan was dat allang gebeurd. Ik denk dat wij Nederlanders een grondige afkeer hebben van een dergelijke pervertering van het evangelie. 'Leg uw hand op het toestel en word rijk.' Brrr." En vrijetijdswetenschapper Knuist? Hij zegt dat we ons niet meer laten schok ken en dat televisiemakers op hun jacht naar steeds maar weer iets nieuws het medialandschap in razend tempo zullen omploegen. Hij voorspelt dat er over twee generaties sprookjes worden ver teld die beginnen met 'Er was eens een tijd dat er televisieprogramma's waren die langer dan een uur duurden...'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 35