Marx, oet Grunnen Meer amateur historici dan voetballers DE STEM Onderwijs Tradities verdwijnen Regionalia Pure nostalgie Vasthouden aan gisteren aantal uitzendingen over de Verenigde Oostindische Compagnie en we hebben nog nooit zoveel vraag naar cassette bandjes gehad als toen. Het ging niet al leen om onze grote daden hoor, want de moordpartijen van meneer Jan Pieters zoon Coen op de Banda-eilanden kregen ruim aandacht." Geschiedenis als houvast, een vervanger van religie in tijden van kerkverlating? Ineke Stroeken: „Ja, het wordt soms bij na religie, al heeft dat niet te maken met de geschiedenis, maar met de ma nier waarop die gebruikt wordt. In Ne derland valt dat wel mee, in andere lan den kom je dat veel sterker tegen." Kees Slager: „Je kunt geschiedenis ge bruikten als de bijbel met heel veel exe gese, van radicaal links tot extreem rechts." In Nederland gebruikt vooral WD-lei- der Bolkestein het verleden om zijn her haalde betogen voor liberalisme te on dersteunen. Een van zijn inspiratie bronnen bij recente toespraken is Ber nard Mandeville, een vroeg-achttiende- eeuwse sociaal-denker. Mandeville vond dat de staat de arbeiders dom moest houden. Wat Bolkestein niet van deze Mandeville citeerde, was de volgende vi sie: 'Waar slaven niet meer gehouden worden, bestaat de zekerste manier van rijkdom te genereren uit een leger van arbeidzame armen'. „Ach," haalt historicus Tollebeek de schouders op. „Ach, je kunt geschiede nis overal voor gebruiken en Bolkestein formuleert het mooi. Als het om poli tiek gebruik van het verleden gaat, is Nederland netjes. Wij in België zitten ergens tussen jullie en Joegoslavië in." Zoveel geschiedenis als er uit vrije wil bedreven wordt, zo weinig zit er ver pakt in het onderwijs. „Twee uur in de brugklas en twee uur tot vier vwo, daar na is het een keuzevak," vertelt geschie denisleraar Gerard Strien, die consta teert dat het historisch besef bij de jeugd heel mager is. Dat terwijl hij geschiedenis juist een be langrijke plaats toedicht in de studie-ba- gage: „Van geschiedenis leer je relative ren. Je leert dat niets bestendig is en dat bronnen niet altijd betrouwbaar zijn, dat bestuurders hardleers zijn, steeds dezelfde fouten maken. Bovendien, in een tijd dat iemand zegt: het staat op in ternet dus het is waar, wordt de beoor deling van informatie heel belangrijk. Er meldt zich elke dag wel iemand die zegt dat-ie het wiel weer uitgevonden heeft. Dat vraagt om beoordelingsver mogen, om het maken van een schei ding tussen integriteit en surrogaat. Dat leer je door kennis van geschiede nis. Daar komt bij dat je als ouderen de morele plicht hebt om door te vertellen wat er gebeurd is in het verleden; dat het communisme voor driekwart eeuw de grenzen van goed en kwaad be paald heeft. Hoeveel leerlingen weten dat?" Net als Kees Slager pleit hij voor de schoolmeester die met zijn aanwijs stok in het vuur van zijn verhaal de poorten van Den Briel rammeit, maar juist die ouderwetse verhalen-verteller is in het onderwijs van nu op rantsoen gezet. Strien: „Door efficiency-maatregelen is daar te weinig ruimte voor, terwijl het verhaal van de Mop op de deur, psst, de geheime dienst van Stalin, de geschiede nis zo toegankelijk maakt. Dat warme verhaal moet blijven om de waan van de dag te ontmaskeren. Want wie die waan niet doorziet, kan in kwaad vaarwater terecht komen. Geschiedenis verheldert het bestaan en geschiedenis maakt weerbaar. En weerbaarheid en helder heid heb je in deze tijd wel nodig." Nostalgie in Zeeland. Uit een fami lie-album deze prachtige oude prent van het 40-jarig huwelijk van Hermanns Pieter de Jonge en Clara Wolfert op 10 mei 1935. foto archief herman de jonge Opa stond op de ladder en stak de gaslantaarns aan, wij surfen op internet. Anno 1997 lijkt de waan van vandaag het leven van morgen. Lijkt, want schijn bedriegt. De grootste hobby van Nederland is 'gisteren'; 1,3 miljoen Nederlanders zijn lid van een geschiedkundige vereniging, meer dan er voetballers staan ingeschreven bij de KNVB. En het aantal geschiedenis- Door Paul de Schipper Geschiedenis verzacht het scherpe he den. Gisteren fascineert. Een stam boom, een raadselachtige fundering die bij de verbouwing tevoorschijn komt, vergeelde foto's: hé, dat is opa! Wat biedt toch die gekrompen, vervlo gen tijd? Balsemende rust in een ono verzichtelijke, woelende wereld. Is het een medicijn tegen hype-terreur, sim- pelzucht en geestelijke stagnatie? Tijd voor een paar beschouwingen over de nieuwe koestering van gisteren. Waarom die oplevende belangstelling voor geschiedenis? „Een houvast," zegt de Belgische histori cus Jo Tollebeek. „De behoefte aan geborgenheid in een snel veranderende wereld," antwoordt Jan van Oudheusden, provinciaal consu lent regionale geschiedenis Noord-Bra bant. „Geschiedenis is warmte. Watje nu ziet, is een soort contra-beweging, het zoe ken naar de eigen identiteit in een ver vreemdende omgeving," stelt Gerard Strien, docent geschiedenis aan het Bre dase Newmancollege. „Troost, misschien wel een beetje ver vanger van religie," denkt, hardop, eindredacteur Kees Slager van het histo risch georiënteerde VPRO-radio-pro- gramma OVT (Onvoltooid Verleden Tijd). Toeval dat OVT op zondagmorgen uitzendt? „Het is de angst voor het moderniseren, het willen vasthouden aan je familie, je dorp, je nationaliteit," vervolgt histori cus Tollebeek. „In veel landen zie je sinds het begin van de jaren '90 een her opleving van het verlangen om met ge schiedenis bezig te zijn. Dat is een dui delijke parallel met het einde van de ne gentiende eeuw. Ook toen zag je dat. De wereld industrialiseerde. Door bedrei ging van buitenaf dreigden landen iden titeit te verhezen. Nu zie je door een enorme schaalvergroting tradities ver dwijnen en op nationaal vlak weer drei gend identiteitsverlies met de komst van Europa. Wat doen we dan? We grij pen naar het houvast van het verleden, naar de vertrouwde lokale omgeving." „Vroeger, toen het leven zoveel moeilij ker was en toch zoveel makkelijker te leven," citeert Van Oudheusden de his toricus Jan Romein. Hij gebruikt de term 'ontheemding', om aan te geven dat je ouder moet worden om je te kun nen koesteren aan de warmte van het verleden: „Geschiedenis pakt niet bij jongeren, want die Mjken vooruit, maar op een bepaald moment bereik je in je leven de top van de heuvel en dan zie je dat de weg terug langer is dan de weg vooruit. Dan krijg je belangstelling voor wat achter je ligt. Die mensen komen er steeds meer, omdat er steeds meer ouderen komen." Geborgenheid, troost uit vergeelde stuk ken en doodsaaie stambomen? „Nee, niet alleen," aldus historisch geo graaf Aad de Klerk, consulent regionale geschiedenis voor Zeeland. „In je eigen omgeving kun je de geschiedenis soms uit het landschap lezen. Concrete plaat sen doen je de geschiedenis beleven, dat geeft dan een prachtig houvast. De ge schiedenis van jou en van je dorp is overal om je heen." De grote geschiedkundige Johan Huizin- ga noemde die herkenning en de inten se beleving van geschiedenis 'de histori sche sensatie'. Hij omschreef het als een direct, haast zintuiglijk contact met het verleden. Dezelfde Huizinga noteerde: „Het is meestal de oorsprong van het he den wat onze geest in het verleden zoekt." Sinds het begin van de jaren '90 is de ge schiedbeoefening in Nederland in ver sneld tempo gestructureerd. De geschie denis in clubverband wordt vooral be oefend binnen 800 heemkundekringen. Ze organiseren lezingen, verzorgen ex cursies, publiceren tijdschriften, doen lokaal onderzoek, verzorgen eigen loka le musea en worden door gemeenten meer en meer als verplichte gespreks partner beschouwd als het om lokaal cultuurbehoud gaat. Per provincie wor den de heemkundegenootschappen on dersteund door consulenten regionale geschiedenis. Opa de lantaarnopsteker is dood en met hem zijn levensverhaal. „Een oude man die sterft, is als een bi bliotheek die afbrandt," zeggen ze in Afrika, maar in Nederland bloeit de re gistratie van vooral het nabije verleden. Zo kan het gebeuren dat een oud-dorps- smid nu met een bandrecorder op jacht gaat naar oude verhalen. Mondelinge overlevering èn bronnenstudie: grijze hoofden die zich in avonduren oefenen in het onder de knie krijgen van de taal van Cats en Oldebarneveldt, het oud-Ne derlands handschrift. Tegelijkertijd ondergaat de benadering van het verleden, vooral bij de regionale geschiedenis, een sterke verandering. Dat merken de boekhandels die zich specialiseren in 'regionalia'. De geschie denis heeft een menselijk gezicht gekre gen. Of zoals Elly Kloos van de uitgeve rij/boekhandel De Koperen Tuin in Goes het zegt: „Het accent ligt nu op een so ciale invulling van het leven van onze voorouders." Historicus dr. J. Weiten uit Eindhoven noemt dat 'geschiedenis van de Meine Jannen.' Weiten beschreef in een boek over het Meine zestiende-eeuwse dorp Kats hoe schout Bastiaen Witte zich in 1622 'in hoereerderij en vleselijke con versatie had verloopen met zijn dienst maagd Maeijcken en de moeder het Mn- deke liet.' Dat is geschiedenis van het gewone alle daagse leven. Elly Kloos: „Vroeger had je de grote-mannen-geschiedenis, de aan dacht voor veldheren en koningen, nu is de geschiedenis persoonlijker, geen grote lijnen, maar meer bekentenislite ratuur, verhalen van een jeugd in 's Heer Arendskerke of het dagboek van een boer op Noord-Beveland. Dat zijn vaak verrassende juweeltjes." De opgeleefde belangstelling voor ge schiedenis kent vele vormen. Drs. Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur: „Je hebt de volkscultuur, de regionale geschiedenis, de folMore, de pure nostalgie, het stam boomonderzoek. Er is altijd wel een in valshoek die jou raakt, al was het maar dat je jezelf een keer afvraagt waar de kerstman vandaan komt." Soms kan verleden een last zijn. Strou ken: „Maar dan wil je weten waarom. We zitten allemaal boordevol verleden. Soms heb je er last van, soms gemak. Denk maar eens aan wat de oorlog aan last heeft meegebracht. Mensen gaan zoeken naar wortels die houvast bieden, naar zekerheid in het verleden." Bij het nostalgische had ze vroeger al tijd een beetje kriebels, zegt ze: „Omdat je op moet letten dat je het verleden niet idealiseert. Nu ben ik daar niet meer bang voor, want wie zijn eigen cul tuur bestudeert, krijgt automatisch be langstelling voor andere culturen." 'Exotisme' noemt historicus Tollebeek dat en verMaart dat als volgt: „Alle cul turen gaan op elkaar lijken. Hier en daar op de wereld heb je nog culturen die ontsnappen aan die veramerikanise ring van de maatschappij. Je ziet de be langstelling voor die culturen groeien." Kees Slager van OVT zag zichzelf laatst zitten in een motorboot in de delta van de rivier de Essequibo in Brits Guyana. Niet uit drang naar exotisme, maar op zoek naar de teruggevonden resten van fort Kijkoveral van de Westindische Compagnie: „Ik heb altijd gedacht dat de jongste geschiedenis de meeste be langstelling trok, maar wij maaMen een liefhebbers groeit snel. In heel wat Nederlandse dorpen is de heemkunde kring al de grootste vereniging. Vervolg van voorpagina Van de PvdA hebben mijn gesprekspart ners evenmin een hoge muts op. Lokaal niet, waar de aanvaringen legio zijn ge weest, en nationaal evenmin. Een schampere Stek, bijgevallen door de anderen: „Als ik Melkert op de televisie hoor zeggen dat de gemeenten in staat zijn een minimabeleid te voeren, dan is dat toch verneukerij. Van Melkert krijg je niks en als je dus zelf met een tekort zit, dan kun je ook niks weggeven. In de ze gemeente, waar 70 procent op het mi nimum zit, is wat Melkert zegt in feite het plegen van verraad aan de bevol- Mng." Burgemeester Te Loo ondersteunt wat zijn wethouder zegt. „Dat het geld er zou zijn, is doodgewoon lariekoek. Mogelijk heden om onze eigen inkomsten te ver hogen, zijn er ook niet. We hebben bij voorbeeld in de raad een discussie gehad om de belasting op onroerend goed te verhogen. We hebben samen besloten om dat niet te doen, omdat die belasting hier al erg hoog is: 44 gulden per 5000 gulden waardepunt tegen landelijk 26 gulden. Alleen brengt die belasting hier niks op, want we hebben hier nu een maal geen kapitale villa's." Over de vraag wat er in Groningen zou moeten gebeuren, hoeven de raadsleden geen seconde na te denken. Siemons: „Ze zeggen toch steeds dat de Randstad dichtslibt. Laten ze de industrie dan maar hier naar toe komen. Fré Meis zei al dat de aardgasbaten ook ten goede moesten komen aan deze provincie, net als de commissie Langman. In Gronin gen heeft eenderde van de inwoners een uitkering. Hier zijn de banen nodig, niet in de Randstad.". Het verMaart waarom ze hier in Reider- land blij zijn met iedere baan die erbij komt. Met hotel Fontana met zijn bron- nenbad en kapitalistische eigenaar Gol den Tulip. Want goed voor zestig banen en een groeiende stroom bezoekers. En blij met een nieuw transportbedrijf, dat voorlopig tien banen oplevert. Werk is een toverwoord in dit gebied. Daarom Mjken ze uit naar een groot, re gionaal recreatieproject waar Reiderland aan meedoet, samen met Scheemda en Winschoten. Een miljoenenproject dat de komende tien jaar veel banen op moet gaan leveren. Die banen zijn hard nodig. „De jeugd komt hier niet aan de bak," zegt Koert Stek. „De jongeren hebben geen uit zicht. Dus trekken ze weg, waardoor de dorpen vergrijzen. Bij de jongeren die blijven, zie je het vandalisme en het ra cisme toenemen. Dat is erg. En wat erger is, er is een toename van het aantal zelf moorden." Dat laatste krijgt de verslaggever van meerdere zijden bevestigd. Een werkne mer van het bronnenbad zegt meerdere mensen te kennen die door zelfdoding om het leven zijn gekomen. Blijft de vraag wat voor communisme ze daar in het hoge Noorden aanhangen. Ja renlang was de Sovjetunie hun enige re ferentiekader. Wat uit Moskou kwam ,was goed. Bij het overlijden van Stalin in maart 1953 betuigden Oost-Groningse families en CPN-afdelingen in Meine rouwadvertenties in De Waarheid hun innige deelneming met met heengaan van 'de grootste aanvoerder der interna tionale arbeidersMasse, de kameraad leermeester Josef Stalin'. Dat zal bij het heengaan van Jeltsin niet gebeuren. Bo vendien is sinds de val van de Berlijnse Muur communisme niet langer 'Made in Moskou'. Wie of wat is nu jullie grote voorbeeld, vragen we Koert Stek. Hij hoeft daar niet lang over na te denken. „Marx, Engels en Lenin hebben een schat aan materi aal nagelaten. Als je je daarop oriënteert dan zit je goed. Wat ons drijft, is woede over de onrechtvaardigheid die er nog steeds heerst in dit gebied. Woede over al die mensen die hier nog steeds van een minimum moeten leven, terwijl ze er alles aan gedaan hebben om werk te krijgen. Als je de miljarden winst ziet die er gemaaM worden, is het onbegrijpelijk dat ze tegen ons durven zeggen dat we te veel hebben. Dat we te royaal leven. Als ze daarmee bezig blijven, kunnen hier nog vreemde dingen gebeuren." De boosheid van Stek en de anderen is voelbaar aanwezig in de Meine ffactieka- mer. „We zijn daar altijd vrij consequent in geweest," verduidelijkt Sara Lich. Ze moet wel gelijk hebben, want er is geen andere reden te bedenken waarom ze in Oost-Groningen hun ideologie nu al meer dan een eeuw als een kostbaar Meinood blijven koesteren. Tegen de verdrulddng in en voortdurend onder vuur liggend vanuit de eigen gemeente en daarbuiten. Ze denken zelfs dat als 'de burgerlijke media de Mezers niet voortdurend op het verkeerde been zouden zetten' het communisme in Nederland nog een kans zou hebben. Zoveel bevlogenheid moet Marx postuum tot tevredenheid stemmen. Het 'politbureau' van Reiderland, inclusief twee fractie-assistenten. Van links naar rechts K. Stek (wet houder), H. Herens (wethouder), G. Siemons (raadslid), R. Mulder (as sistent), M. van Dijk (raadslid), S. Lich (fractievoorzitter), A. Schwert- man (raadslid) en A. Dreier (assis tent). Raadslid E. Bulten ontbreekt door ziekte. foto dennis beek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 32