Industrie investeert in '98 fors Opnieuw tegenvaller Mercedes: Smart kiepert ook om Lage prijzen door halve eeuw zelfbediening Raamsdonksveerse uitgeverij is mikpunt kritiek VNU-topman Brentjens: 'Goed gevoel bij nieuwe aanwinst' 'We behoren nu tot top in Europa' Nutsbedrijven blijven achter ECONOMIE A6 ECONOMIE KORT Nijmeegs bedrijf geeft 600 WAO'ers werk DAF 'Truck van het Jaar 1998' NOS en uitgevers komen met sportblad Philips breidt Raad van Bestuur uit Luchtmacht verkoopt 8 Fokker-toestel len Kodak schrapt 6600 banen extra Begaclaim en VvdE sluiten overeenkomst Verkoop Makro bezorgt SHV kater DB STEM I I I I I VRIJDAG 19 DECEMBER 1997 Hamburg (dpa/anp) - De Smart, het kleine stadsautoo- tje dat Mercedes samen met l Zwitserse horlogefabri kant SMH gaat maken, blijkt ook niet bestand te zijn tegen de zogenoemde elandtest. Het 2,5 meter lange wagentje kiept bij een extreme uitwijkma noeuvre om. pit heeft Nicolas Hayek, be stuursvoorzitter van het Zwit serse horlogeconcern SMH, be- 'esti8d' SJffl zit samen met Mercedes in MCC, de onderneming die de Smart in het noorden van Frankrijk maakt. De introductie van de auto wordt een half jaar opgeschoven naar het najaar van 1998. Het betekent de tweede zivare tegenvaller voor Mercedes in korte tijd. Kortgeleden zag de Duitse autobouwer zich ge- *Om aan te tonen dat een kleine stadsauto best ruim is maakte de Duitse bondskanselier Helmut Kohl vorige maand een proefritje met de Smart. foto reuter dwongen de productie van de A- klasse twaalf weken stop te zet ten. Ook deze auto, de Baby- Benz, bleek bij extreme uitwijk manoeuvres te kunnen omslaan. De wagen is inmiddels op een aantal punten gewijzigd. Zowel de A-klasse als de Smart zit in een segment waar Mercedes voorheen nooit actief was. Bestuursvoorzitter Hayek, de bedenker van het Swatch-horlo- ge, verklaarde dat de wielen van de Smart verder naar buiten worden gezet om de problemen te verhelpen. De problemen met de A-klasse waren aanleiding om de Smart aan elke denkbare test te onder werpen. „We willen een perfecte auto en dan is het beter te wach ten met de uitlevering," aldus Hayek. Volgens hem werkt ook het pro ductiesysteem in de Smart-fa- briek niet goed. Op het fabrieks terrein, in het noorden van Frankrijk, zijn ook enkele toele veranciers gevestigd die direct hun onderdelen de productiehal insturen. MCC, de onderneming van Mercedes en SMH die de Smart maakt, heeft tot nu toe hoog opgegeven van dit systeem. Johann Thomforde, verantwoor delijk voor het ontwerp van de Smart, heeft de problemen voor zich gehouden en moet opstap pen. In 1996 werd hij voor het ontwerp van de auto nog onder scheiden als Europese ontwerper van het jaar. Jürgen Hubbert, bij Mercedes verantwoordelijk voor perso nenwagens, verklaarde gisteren dat de kwaliteit van de auto nog niet voldoet aan de eisen van Mercedes en SMH. Hij zei dat er wijzigingen aan het onderstel zullen worden aangebracht, net als bij de A-klasse is gebeurd. Volgens het weekblad Der Spie gel zou Hubbert niet meer zeker zijn van zijn positie bij Merce des. De problemen van de A- klasse maakten zijn aanblijven al onzeker. Hij zou kunnen blijven als de verbeterde versie van de auto goed werd ontvangen, maar de problemen bij de Smart veran deren de situatie weer. De vertraging van de productie levert een schadepost op van naar schatting 300 miljoen mark. MCC voert voor het tweeper soons stadwagentje een opval lende, duur ogende advertentie campagne. Voor de verkoop worden aparte, futuristische verkooppunten ge bouwd met enkele verdiepingen en veel glas. In Nederland komen er vier te staan, die jaarlijks 5000 Smarts denken te verkopen. Die doel stelling lijkt inmiddels te zijn achterhaald. Voorburg (anp) - De industrie verwacht volgend jaar ruim 18 miljard gulden te investeren. Dat is slechts 2 procent minder dan dit jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bu reauvoor de Statistiek (CBS). De investeringen over 1997 val len 21 procent hoger uit dan in 1996 en bijna 2 miljard meer dan in het vorige topjaar 1990. Vooral de aardolie-industrie dit jaar flink geïnvesteerd: 3,5 miljard gulden, een nog niet eerder bereikt niveau. Het ko mend jaar verwacht deze sector 100 miljoen gulden te investeren. De chemie gaat voor 1998 uit ran een recordbedrag: bijna 5 miljard gulden. Dat is een groei van 49 procent. De metaal- en elektrotechnische industrie., voorziet een stijging van lEfprocent. Daarmee evena ren ze de top van 5,2 miljard gul den in 1990. De nutsbedrijven investeren dit jaar 40 procent minder dan in 1996. Voor het komende jaar verwachten ze een groei van 18 procent. De ondernemers in de delfstof fenwinning rekenen dit jaar op een stijging van 2,7 miljard gul den, een toename met 69 pro cent. Volgend jaar is sprake van een daling met 33 procent. De bouw gaat voor 1998 uit van een stijging met 10 procent. De grotere bedrijven (exclusief de aardolie-industrie) zijn opti mistischer over hun-investerin gen in 1998 dan de kleinere. Zo verwachten de ondernemingen met honderd of nieer werkne mers een groei van 24 procent en die met tien tot honderd mede werkers een daling van 6 pro cent. i Voorzitter J van den Broek van de CBL, de belangenorganisatie van de kruideniers. Van onze redactie economie Dm Haag - Bij de Haagse Stich ting Eerlijk Zakendoen, die het bedrijfsleven tracht te bescher men tegen oplichtingspraktijken met name uitgevers van 'tesgidsen en andere publica ns, is de laatste dagen 'een groot fflital' klachten binnengekomen 'egen de uitgever Media Projek- Im in Raamsdonksveer. Media Projekten geeft het nieuwe managementsblad 'Management tn"ne' uit, 'Inspiratie voor direc- en en topmanagers', en pro- bedrijven te verleiden tot ng voor een ongevraagd «nuiement daarop. Gout, stichtingsvoorzitter: die nooit te kennen gegeven het blad te wil len, krijgen nu het blad plus een 'herinnering' aan eerdere, nooit gedane betalingsverzoeken. De uitgever speculeert op de achte loosheid van sommige bedrijfs administraties die er maar vanuit gaan dat iemand in de directie dat blad dan wel zal hebben be steld." Gout adviseert simpelweg niet te betalen. De uitgeverij betreurt de gang van zaken 'zeer'. „We hadden de bedrijven die nu een herinnering om te betalen ontvangen eerst een aanbieding voor een abonne ment willen sturen. Maar er is hier een grote fout gemaakt, er zijn brieven verwisseld," aldus een woordvoerder van de uitge verij. Door Ruud Klumpers (anp) Leidschendam - Vijftig jaar zelfbedie ning heeft ervoor gezorgd dat de prijzen van levensmiddelen in Nederland dras tisch zijn gedaald. Ging in de jaren vijf tig nog 40 procent van het inkomen op aan kruidenierswaren, nu is dat nog maar 14 procent. Nergens in Europa is dat zo laag. De kosten dalen nog verder, voorspelt voor zitter J. van den Broek van het Centraal Bu reau Levensmiddelenhandel (CBL), de belan genorganisatie van kruideniers. De verdere prijsdaling heeft volgens hem niet alleen te maken met het loslaten van de mini mumprijzen op 1 januari, maar ook met de introductie van steeds meer huismerken die goedkoper zijn dan de A-merken zoals Dou- we Egberts en Heineken. Van den Broek verwacht dat de producenten hun prijzen onder druk van de handel verder verlagen. „Ze zullen, heel begrijpelijk, wel tegensputteren. Dat zijn we gewend. Maar als je er nuchter naar kijkt, zijn hun winstmarges groot genoeg voor een verdere prijsverla ging-" De prijzen gaan ook verder omlaag dankzij meer doelmatigheid in de bedrijfsvoering en intensieve samenwerking. „De levensmidde lenbranche loopt daarmee nu al vijftig jaar voorop in de detailhandel. De zelfbediening is door veel branches overgenomen. Ook wat logistiek betreft zijn we toonaangevend. Als kruidenier kun je een goed belegde boterham verdienen," stelt Van den Broek. Hij is ook eigenaar van de Dirk van den Broek-bedrijven, een conglomeraat van su permarkten, drogisterijen, reisbureaus en een onroerend-goed-maatschappij De vijfduizend Nederlandse supermarkten zijn samen goed voor een jaaromzet van 44 miljard gulden en bieden werk aan tweehon derdduizend mensen. De kruidenier om de hoek die vanachter de toonbank verkocht, is verleden tijd. Consumenten die het winkelen in zelfbedieningszaken beneden hun stand vinden bestaan niet meer. Dagelijks doen vier miljoen Nederlanders hun boodschappen in supermarkten. In de felle strijd om de gunst van de consu ment gingen nogal wat bedrijven kopje on der, zoals Simon de Wit en De Gruyter. Vele kwamen in de handen van Albert Heijn. Als nieuwelingen dienden zich onder meer Deka Markt, De Boer en Schuitema aan. De bloei van discounters zoals Dirk van den Broek - begin jaren tachtig - had vooral te maken met de economische malaise. De koopkracht van de Nederlander daalde in die tijd fors. De grootgrutters speelden erop in met een beperkt assortiment tegen zeer scherpe prijzen. Het was de tijd dat Albert Heijn reclame begon te maken met de leus dat hij 'op de kleintjes lette'. Ook nu het economisch veel beter gaat, flore ren de discounters. „Lage prijzen stellen de consument in staat meer met het geld te doen," luidt de verklaring van Van den Broek. Buitenlandse supermarkten zijn steeds actie ver in Nederland. Aldi en Lidl zijn daar voor beelden van. Van den Broek ligt er niet wak ker van: „Concurrentie van wie dan ook houdt ons scherp en de consument vaart er wel bij". De supermarkt staat volgens hem aan de vooravond van een ware revolutie. „Het wor den kleine winkelcentra die huishoudelijke artikelen verkopen en onderdak bieden aan een apotheek, opticien, bank, postkantoor, reisbureau en juwelier. Een supermarkt heeft nu al gauw zo'n vijftienduizend artikelen in de schappen. Binnen enkele jaren is het as sortiment verdubbeld." De supermarkt zal ook steeds langer open zijn, verwacht de grootgrutter. „Ik sluit niet uit dat in de toekomst zaken in steden zelfs 24 uur per dag open gaan. Dat stelt hen in staat om een groter deel van de horeca-omzet naar zich toe te trekken. De avond-openstel ling heeft al tot hogere verkopen geleid. Er is geen weg terug." Gigantische supermarkten buitenaf, zoge noemde hypermarkten zoals België en Frank rijk die kennen, ziet Van den Broek in Neder land niet zo snel komen. „Wij hebben behoef te aan een fijnmazig netwerk van supermark ten zo dicht mogelijk bij woonwijken." Omdat de kruidenierswinkels steeds langer open zijn, voorziet hij geen groot marktaan deel voor de virtuele winkels. In dat geval kunnen mensen thuis via een computerver- binding bestellingen doen. „Bovendien zien de meeste klanten graag welke kwaliteit fruit, groente en vlees ze kopen. Waar nog bij komt dat de supermarkt voor velen een ont moetingsplaats is. Ze wisselen er de laatste nieuwtjes uit. Wat dat betreft is er eigenlijk niets veranderd in vergelijking met de tijd van het kruidenierswinkeltje om de hoek. Door Chris Paulussen VNU in Haarlem is vanouds uitgever van ^gionale dagbladen waaronder De Stem het Brabants Nieuwsblad), een p°ot aantal publieks tijdschriften, school heken en vaktij d- l riften. Daarnaast ogt het concern zich steeds meer toe op za- ehjke informatie. Met de overname van rld Directories, uit gever van Gouden gidsen, heeft VNU in üle bedrijfstak een f°fe vis aan de haak plagen. Tot groot ge degen van bestuurs- oorzitter drs. Joep Bre»tjens. De kroon op zijn werk wil hij de overname van ITT World Direc tories (WD) niet noemen, maar een mijlpaal is het zeker voor VNU-topman Joep Brentjens (57). „Het is absoluut de groot ste overname in de geschiedenis van VNU," zegt hij. „En ik heb er een goed gevoel over." Hij wijst erop dat de overname nog afhankelijk is van het bod dat Starwood Lodging Corpo ration heeft uitgebracht op het Amerikaanse ITT. Als dat bod in januari gestand wordt ge daan, neemt VNU in februari WD over. Starwood is vooral geïnteresseerd in de Sheraton- hotels, die ook eigendom zijn van ITT. WD past, als uitgever van Gou den Gidsen en telefoongidsen in een oplage van 34 miljoen exemplaren, uitstekend bij VNU, aldus Brentjens. „Het be drijf heeft leidende posities in alle markten waarin het actief is. Net als VNU is het actief op het gebied van zakelijke en con sumenten-informatie. De in komsten komen vooral uit ad vertenties van het midden- en kleinbedrijf. Uit onderzoek blijkt dat het voor die bedrijven een must is om te adverteren in de Gouden Gidsen. Een adver tentie blijkt het honderdvoudi ge van de kosten ervan aan om zet op te leveren. En in slechte tijden moeten bedrijven ook in de gidsen blijven adverteren." WD beschikt volgens Brentjens over sterke merknamen als Gouden Gids, Page d'Or, Gol den Pages en Paginas Amerales. De activiteiten sluiten aan bi] andere onderdelen van VNU, zoals Freepages en Scoot dat zich toelegt op telefonische be drijfsinformatie. „Met WD zijn we goed gepositioneerd voör de informatieverstrekking via nieuwe media. Eerlijk gezegd, denk ik dat met diensten op transactiebasis in de toekomst het meeste geld te verdienen is via bijvoorbeeld Internet." De VNU-topman ziet ook moge lijkheden om de activiteiten van WD geografisch verder uit te breiden. Nu is de onderneming, die ruim 2.300 werknemers telt, onder meer actief in Portugal, Ierland, Zuid-Afrika en Puerto Rico. De helft van de omzet - in 1996 ƒ1.087 miljoen - komt uit Nederland en België en van de nettowinst is dat volgens Bren tjens 'beduidend meer'. De net towinst bedroeg in 1996 ƒ387 miljoen. „Een zeer hoge marge," stelt de VNU-topman vast. De Nederlandse uitgever be taalt 4,2 miljard voor WD. „Kijk je naar de cijfers over 1997, dan betalen we 10,8 maal het bedrijfsresultaat," zegt Brentjens. „Voor een bedrijf met goede vooruitzichten. En - ook niet onbelangrijk - door de overname groeit de winst per aandeel. Zelfs na aftrek van de goodwill, die we in dertig jaar gaan afschrijven, stijgt de winst per aandeel met meer dan tien procent." Voor de financiering van de overname sluit VNU een over bruggingskrediet met de ING Bank, dat na een half jaar wordt omgezet in bankkredie ten en andere schuldinstrumen ten. „We hebben de tijd om te kijken hoe we dat het beste kunnen doen," zegt Brentjens. „De mogelijkheid van een aan delen-emissie hebben we wel overwogen, maar verworpen. Het is een fors bedrag, maar we kunnen de overname op eigen kracht financieren. Dat heeft bovendien als voordeel dat de waarde van het aandeel niet verwatert." De aanslag op de geldkas zal VNU volgens Brentjens geen beperkingen opleggen. „We houden nog behoorlijke ruimte om te acquireren. Als zich op nieuw een grote overname aan dient, kunnen we altijd nog nieuwe aandelen uitgeven." Met de overname verlegt VNU het accent verder naar de acti viteiten op het gebied van zake lijke informatie met hoge mar ges. Dat zal volgens Brentjens geen gevolgen hebben voor de andere bedrijfsonderdelen, zo- ais de dagbladen en de pu- bliekstijdschrijften. „We zien geen reden om bedrijfsonderde len af te stoten. Wij voelen ons thuis in de kerngebieden waarin we actief zijn." In september zag het er nog naar uit dat VNU naast het net zou vissen. In de poging van ITT om een vijandig bod van Hilton af te slaan, verbood de rechter het om verder te onderhandelen over de overname van WD. Toen zich enkele weken geleden een nieuwe mogelijkheid voordeed, sloeg VNU meteen toe. De afge lopen dagen kwamen de par tijen in langdurige besprekin gen tot elkaar. „Er is scherp on derhandeld. Zo gaat dat altijd, maar al met al heeft de laatste onderhandelingsronde niet meer dan drie a vier weken ge duurd." Na de overname van WD is VNU - op basis van de gecombi neerde cijfers over 1996 - goed voor een omzet van 4,5 miljard. Ongeveer de helft van de omzet komt uit Nederland. De belang rijkste activiteiten zijn: busi ness information (27%), pu bliekstijdschriften (27%), tele foongidsen en informatiedien sten (22%) en dagbladen (16%). Den Haag/Nijmegen - Het Nijmeegse bedrijf Vagar Training gaat zeshonderd WAO'ers selecteren en trainen zodat zij vanaf 1 mei volgend jaar aan het werk kunnen als koerier. De WAO'ers komen in dienst van de landelijke lijnkoeriersdienst AGT. Het WAO-opleidingsproject is uniek omdat in de werving en selectie optimaal rekening wordt gehouden met het aantal uren dat een gedeeltelijk afgekeurde kan werken. De WAO'ers moeten mini maal twee uur per dag beschikbaar zijn en in bezit van een rij bewijs en een auto. Eindhoven - De DAF 95 extra Forte is door een jury van inter nationale bedrijfswagenjournalisten gekozen tot de internatio nale Truck van het Jaar 1998. Binnen een jaar na de introductie zijn er al meer dan 12.500 van verkocht. De titel Truck van het Jaar wordt jaarlijks toegekend aan een nieuw geïntroduceerde bedrijfswagen, die de beste bijdrage levert aan de verhoging van de efficiency in het goederenvervoer over de weg. Hilversum - Voorjaar 1998 komt er een nieuw programmablad dat geheel is gewijd aan sport. Het blad geeft wekelijks een com pleet overzicht van alle sporten op radio en televisie. De uitgave is een initiatief van onder meer de NOS, die namens de publieke omroepen deelneemt, uitgeversmaatschappij Audax, alsmede ABN/Amro als financier. De samenwerkingsovereenkomst is deze week getekend, aldus de NOS. De werktitel van het blad is TV Sport Magazine. Het is het eerste programmablad dat de le zer uitsluitend informeert over één categorie. TV Sport Magazi ne geeft tevens informatie over topsporters in het nieuws, top- sportevenmenten en zij die daarin een hoofdrol spelen. De in houd van de nieuwe uitgave beslaat naast informatie over sport programma's uit interviews. Eindhoven - Philips gaat zijn Raad van Bestuur met ingang van 1 mei volgend jaar uitbreiden van vijf naar acht personen. De directievoorzitters van de grote productdivisies worden toege voegd aan het bestuursgremium. De nieuwkomers zijn: A. Baan van de divisie business electronics, D. Dunn (consumentenelek tronica), Y. Lo (componenten), A. van der Poel (halfgeleiders) en J. Whybrow (verlichting). Twee van de huidige leden, H. Bodt en W. de Kleuver, gaan volgend jaar met pensioen. Preses C. Boonstra, vice-voorzitter D. Eustace en de financiële topman J. Hommen completeren het octet. Den Haag - De Koninklijke Luchtmacht heeft haar laatste acht Fokker F-27 vliegtuigen verkocht. De toestellen zijn te klein voor de nieuwe taken van de luchtmacht en bovendien sterk ver ouderd. Koper van de vliegtuigen is de Zuid-Afrikaanse lucht vaartmaatschappij Valitrade. De maatschappij wil de Fokker toestellen inzetten voor nieuwe vracht- en passagierslijnen in het zuiden van Afrika. New York/Odijk - Het Amerikaanse fotografieconcern Eastman Kodak gaat nog eens 6600 banen schrappen. Het aantal komt bovenop de in november aangekondigde 10.000. Voor de ingreep reserveert het concern 1,5 miljard dollar, een half miljard dollar meer dan in november werd genoemd. Op het ogenblik werken er 100.500 mensen bij het concern. De banenvermindering vindt over de hele wereld plaats. Wat voor gevolgen de nieuwe maat regel heeft voor Kodak Nederland, kon het bedrijf gisteren nog niet zeggen. Amsterdam (anp) - Begaclaim en de Vereniging voor de Effec tenhandel hebben een regeling getroffen over het beslag dat Be gaclaim wilde leggen op de bezittingen van de VvdE. Overeen gekomen is dat de Vereniging tot 1 juni zonder voorafgaande waarschuwing geen uitkeringen aan haar leden zal doen. Deze periode is afgesproken om Begaclaim de gelegenheid te ge ven om te beoordelen of zij alsnog beslag wil leggen. Het beurs gebouw, dat door een vergissing niet aan AEX was overgedra gen, mag alsnog op naam van AEX worden gesteld. De VvdE was tot 1 januari van dit jaar de exploitant van de Amsterdam se effectenbeurs. De AEX is de huidige exploitant. Begaclaim is opgericht door Begeman en Joep van den Nieu- wenhuyzen om de schade die zij geleden hebben in de HCS-af- faire vergoed te krijgen. De staat en het oude beursbestuur zijn daarom aansprakelijk gesteld. Van den Nieuwenhuyzen werd in het verleden vervolgd wegens handel met voorkennis in aandelen HCS, maar werd vrijgespro ken. Utrecht - De verkoop van de Europese Makro-winkels aan Me tro zadelt SHV Holdings dit jaar op met een strop van ongeveer tweehonderd miljoen gulden. Het Zwitsers-Duitse detailhan delsconcern betaalde de aankoop voor een deel met eigen aande len. Die zijn sinds de overname flink in koers gedaald. SHV, ei gendom van de familie Fentener van Vlissingen, toucheerde voor de Makro-belangen in totaal 5,4 miljard gulden, waarvan 2 miljard in aandelen. Dat leverde het Nederlandse bedrijf een be lang in Metro op van 8 a 9 procent.De uitgifteprijs van de stuk ken bedroeg 80,44 mark per stuk, inmiddels noteert het aandeel daar ver onder op 70,50 mark. Oorzaak: Metro, onder meer eige naar van de warenhuisketen Kaufhof, meldde gisteren een dra matische verslechtering van de consumentenbestedingen. Dat zal het bedrijfsresultaat met zo'n 25 procent doen dalen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Vanwege het meerderheidsbe lang komt de eindverantwoorde lijkheid van de joint-venture in Bergen op Zoom te liggen. De joint-venture wordt geheel op genomen in GE Silicones. Van de vier business-units zullen Lever- kusen en Bergen op Zoom er elk twee aansturen. Woordvoerder Vos zegt dat de samenwerking op termijn goed is voor Bergen op Zoom. „Op korte termijn gaat werk naar Duitsland toe. Maar met deze sa menwerking maakt GE Silicones wel een enorme sprong. In Euro pa waren Bayer en GE kleine spelers. Met de samenvoeging behoren we meteen tot de top drie naast Rhone-Poulenc en Dow Corning. Die versterkte po sitie komt uiteindelijk ook Ber gen op Zoom ten goede." De chemische industrie is al eni ge tijd bezig met een groot scheepse herschikking van por tefeuilles. Concerns bekijken voortdurend welke activiteiten tot hun kernactiviteiten beho ren. Activiteiten waarin zij geen leidende rol spelen worden ver kocht of samengevoegd met die van concurrenten. In West-Bra bant werkt Shell nu samen met BASF in een nieuwe joint-vent ure Basell, die op Moerdijk voor een miljard gulden een nieuwe fabriek bouwt. Met Montedison werd een plasticsfabriek opge richt. Bij de oplevering bleek Montedison haar belang in Mon- tell weer af te stoten, waardoor Shell honderd procent eigenaar werd. Ook General Electric Plastics bestudeert op deze manier elke activiteit, bevestigt Vos. GE- topman Welsch heeft als uit gangspunt dat zijn concern in el ke sector nummer één moet zijn of kunnen worden. Anders wor den bedrijven verkocht. Of dat tot nieuwe joint-ventures of zelfs verkoop van fabrieken in Bergen op Zoom leidt, is nog niet bekend. Vos: „Onze studies zijift behalve voor siliconen nogdriet in een concreet stadium geko men."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7