Wereldauto voor een fraaie prijs
Lexus in de groei
Nieuwe VW Golf opent jacht op komende Opel Astra
Fiat Palio Weekend, een Italiaanse auto uit Brazilië
VEILIG
AUTO
RIJDEüSi
Japans topmerk benadert markt agressiever
Ontsnappen uit een auto:\
paniek is ergste^ijand
AUTONIEUWS KORT
Keverfestijn Eindhoven
DE STEM
AUTO VERKEER
Overdreven
Nog stiller
Eenvoudig
Siena
Drijven
Desoriëntatie
Karting steeds populairder
nm. Binnendienst
lamen
In de weg
Sportief
Claxon
jv/D LINDENl
lobedrijl Van der Linden B.V.
over 400 is er al vanai 34.490,-
i tobed riif Van der Lin Aon F-L
Beider 41,
itostrada Borchwerf, Roosendoa
Telefoon 0165 - 574310.
van der Steen
faneer je een heel goede auto
naakt is het verbeteren ervan een
He klus. Als het slaagt kun je
zeggen dat je 'het beste verbeterd'
tebt. Lexus, het luxe-merk van
Toyota, heeft zijn twee modellen
vernieuwd. Zowel de GS300 als
H vlaggenschip, de LS400.
Vooral de GS300 is ingrijpend
ingepast. De auto heeft een lan-
Jire wielbasis gekregen, al is de
tele lengte 16 centimeter min-
4rgeworden. Meer binnenruimte
is en minder volumineus van
buiten.
h de Verenigde Staten heeft
Huis de markt sinds het bestaan
'ffihet merk (1990) agressief be-
fiderd. In Europa deden de Ja-
ffflners het wat rustiger aan.
toch met redelijk succes,
vut de naam van Lexus als luxe
kwaliteitsmerk begint op steeds
•ter tongpuntjes te liggen. In Ne-
Wand zijn dit jaar 100 Lexussen
W is het Lexi?) verkocht (60 GS,
®hS). Voor het jaar 2000 komt er
tewens een derde model, een
«ais in het segment van BMW 3
teen later stadium volgen meer-
_i
VRIJDAG 19 DECEMBER 1997 E2
oor het kantoor te Hulst-
ypotheken m/v
dere modellen. Wie een Lexus
aanschaft mag rekenen op red
carpet treatment. Je wordt kort
om in de watten gelegd als je geld
voor zo'n dikke auto uittrekt. De
vernieuwde GS300 wil dynamisch
overkomen, zonder opzichtig te
zijn. De 3.0 zespitter heeft trap
loos variabele kleptiming gekre
gen, iets wat elke Toyota-kracht-
bron in de naaste toekomst siert.
Oorspronkelijk is het ontwerp
van de GS van Giugiaro, de op
volger is door Toyota Europa aan
gepast.
Het front is aardig, met Merce-
des-achtige koplampen, maar de
achterkant oogt met zijn twee
mistlampen wat overdreven.
Standaard heeft de auto voortaan
zij-airbags en de GS heeft 25 pro
cent meer bagageruimte gekre
gen. Rijden met een Lexus staat
gelijk aan baden in comfort. De
auto is uitstekend uitgerust, be
schikt over een voortreffelijke au
tomaat en heeft behalve abs en
tractiecontrole tevens vehicle sta
bility control dat spinnende wie
len automatisch afremt. De nieu
we GS300 is voor 119.950,- te
koop, terwijl het huidige model
123 mille kostte. Gerekend naar
de meeruitrusting zou de nieuwe
ling meer dan 145.000 moeten
kosten, meldt pr-chef Kees van
Deutekom triomfantelijk. De
merkentrouw van Lexus-rijders
zou 80 zijn. Waarom de auto nu
zo scherp geprijsd wordt? Een
voudig: Lexus koesterde weinig
ambities in Europa tot nu toe.
Maar ze gaan zich nu, nu de naam
gevestigd is, een duchtig plaatsje
verwerven tussen de topmerken.
In het jaar 2000 moeten er in Eu
ropa 20.000 verkocht worden. Nu
zijn dat er nog slechts 5.000.
In het segment van de LS400,
waar in totaal in Nederland jaar
lijks 700 auto's verkocht worden,
voert Jaguar ruimschoots de
markt aan. Nu zijn het 190 Ja
guars, 28 Lexus' 400 en 114 BMW
728.
Een topatleet verbetert zich met
duizendsten van seconden.
En dat geldt volgens Toyota ook
Lexus GS300 vier koplampen. Aan de achterkant komt die stijl te-
Aan de voorkant heeft de nieuwe
rug, al of niet met succes.
voor de Lexus LS 400, die nu nóg
stiller is dan zijn voorganger. De
auto had zich al de reputatie ver
worven jle stilste ter wereld te
zijn.
Rolls Royce heeft de naam, maar
de Lexus is het werkelijk. De
nieuwe LS400 maakt bij 100
km/h zelfs 4dB minder geluid dan
nu bet geval is. De huidige LS 400
kost/ 191.250,-.
Zijn opvolger kost 199.000,-.
Importeur Frank de Munck van
Louwman&Parqui: „We hebben
er geen twee ton van gemaakt,
want mundus vult decipi (de we
reld wil bedrogen worden). Men
sen die zo'n auto aanschaffen
kunnen best duizend gulden extra
missen. Maar ze willen toch graag
denken, dat ze een auto onder de
twee ton aangeschaft hebben".
Tsja. Een beetje vreemde wereld,
die autowereld.
slechts één stationwagon (Ma-
rea)in de maak. Gek, want zo'n
model staat volop in de belang
stelling. De Palio Weekend gaat
concurreren met de Opel Astra
SW, de VW Golf Variant, de
Peugeot 306 Break en Honda's
Civic Wagon. De Palio Weekend
is vanaf de kerst leverbaar met
1.2/75 pk Fire-motor voor
28.450,-. De aanzienlijke vlotte
re 1.6-16V/103 pk komt op een
kleine dertig mille en de 1.7/70
pk turbodiesel zal ca. 32.550,-
kosten. Dat die diesel naar Ne
derland komt is pas deze week
besloten.
Stuurbekrachtiging hoort bij de
standaarduitrusting van deze
scherp geprijsde stationwagon.
Verder een airbag, startblokke
ring tegen diefstal, centrale
vergrendeling, dakrelings, ge
deeld neerklapbare achterbank
en een toerenteller.
De Palio is tamelijk eenvoudig
van opzet en heeft eenvoudige
techniek.
Toegesneden op wegen die wat
minder van kwaliteit zijn. De
auto staat nogal hoog op de wie
len, heeft een lange veerweg en
kent een inrichting en afwerking
die het grovere werk aan kan.
Toch kan de Weekend het hier in
Nederland best maken, want het
uiterlijk is sierlijk, de gebruiks
mogelijkheden ruim en de prijs
uitstekend. Zittingen van stoe
len en bank zijn nogal vlak en
enkele bedieningsknoppen zijn
nogal onlogisch en onhandig ge
plaatst. De elektrisch verstelba
re buitenspiegels bijvoorbeeld
moeten versteld worden met een
knopje dat net voor de handrem
zit.
De bagageruimte meet 460 liter
en met de achterbank plat bijna
900 liter, tot dakhoogte zelfs
1540 liter. De achterklep schar
niert vanaf bumperhoogte om
hoog en de laadruimte is mooi
vlak.
De Europese auto's komen alle
maal uit Brazilië.
De Palio's die in Polen geprodu
ceerd worden zijn alle bestemd
voor het voormalig oostblok. De
Braziliaanse fabriek is gebouwd
naar het voorbeeld van de mo
derne fabriek in het Italiaanse
Melfi, waar de Punto en de Lan
cia Y gebouwd worden. Behalve
troef van Fiat, want de auto is betrekkelijk goedkoop en heeft veel
De Palio Weekend. Een sterke
gebruiksmogelijkheden.
de Palio wordt daar ook de Siena
gemaakt, een vierdeurs auto met
een enorme kofferbak, die later
ook naar Europa komt. De auto's
worden op dezelfde manier ge
bouwd als de Punto in Italië.
De vraag naar stationwagons is
de laatste jaren enorm gegroeid.
In het segment van de Palio
Weekend zijn er vorig jaar in
Europa bijna 500.000 verkocht.
Fiat wil daar een graantje van
meepikken. Vooral het prijsar
gument zal de Italianen daarbij
helpen.
Te water, bekneld
en meer ongemakken
Een ongeluk zit in een klein
hoekje. Maar met een beetje
opletten kan het daar mooi
blijven zitten.
Het grootste deel van de au
to-ongelukken ligt immers
aan de mens zelf.
Maar hoe doe je dat, veilig
rijden? Nuttige tips en advie
zen in een korte serie in Sur
plus.
In het Beursgebouw te Eindhoven wordt op 3 en 4 januari het Ke
ver Winterfestijn gehouden. Op de zaterdag is er een markt van
auto's en onderdelen voor de VW Kever. Zondag is er een grote
show met speciale en gerestaureerde Kevers. VW-clubs presente
ren hun mooiste Kevers, maar er staan ook Karmann Ghia's, Por
sches, Buggy's en cabriolets. De entree kost 12,50 per dag. Bei
de dagen is de beurs open van 10.00 tot 17.00 uur.
)ta LandCruiser
t/m i 7 0 .000 '1
absolute alleskunner op elk terrein,
te wagen is de terugtocht naar Lapbi
le kerstman een fluitje van een cent.
ser v.a. f62.990,- (grijs kenteken).
Uien van der Steen
1 auto staat met de kerst in de
««room. De Fiat Palio Week-
Een middenklasser en ook
®8 sen stationcar. Een Italiaan-
«auto, gemaakt in Brazilië,
bestemd om de wereld te
«toveren.
sn Toyota hadden het ook
ns geprobeerd, zo'n wereld-
maken. Fiat doet het met de
(Italiaans voor banier)
1996 in Brazilië. Betaal-
en betrouwbaar, want be-
voor die stukjes van de
li f waar de mobiliteit nog in
onderschoenen staat. Zoals
^._a, het Midden-Oosten en
pU
ba,1Si.een enorme producent,
ÏJat het had tot voor kort
artiki?-6 jnformatie wil omtrent
t tantdeZebiilage'kan
iSTenbelle»naar
5312344 of 076-5312272.
Hetrartri''^reageren han °°k.
-1 Wes daarvoor is:
p4s3229a?-SUrPlus'
MB Breda.
rindredactie-'
Wimvan Leest
Elk jaar raken er in Nederland tussen de 1250 en 1500 auto's
te water. foto de stem johan van gurp
De afgelopen afleveringen ging het in deze rubriek over stu
ren, remmen en slippen. In Nederland raken per jaar tussen
1250 en 1500 auto's te water en er vliegen ook nog eens 2500
voertuigen in brand. Vandaag de laatste aflevering in de se
rie over veilig autorijden. Over brand in de auto. Of wat te
doen wanneer de auto te water raakt.
Door Rien van der Steen
Een veel gestelde vraag wan
neer een auto te water raakt is
of het elektrisch systeem het
nog wel uithoudt. Of de ramen
dus nog te openen zijn. Elek
tronica begeeft het onder water
acuut. Maar elektrische syste
men blijven nog een hele tijd
intact. Het licht blijft dus ge
woon branden en elektrische
zijruiten blijven gewoon func
tioneren. Geen uren achter el
kaar, maar dat hoeft ook niet.
Probeer bij een ongeval, bij
brand of wanneer de auto in
het water terecht komt uw
kalmte te bewaren. Wie paniek
voorkomt kan blijven naden
ken. Koelbloedigheid kan u
redden. Als de auto te water
raakt, probeer dan de ontsnap
pingsmogelijkheden op een rij
tje te krijgen. Uiteraard zijn
dat de portieren of de ramen,
maar eventueel ook een schuif-
dak of een achterklep.
Denk eraan dat bij een landing
op het water de klap net zo
hard kan zijn als bij een fronta
le botsing. Dus voor de zoveel
ste keer: altijd veiligheidsgor
dels aan en de hoofdsteunen
juist afstellen. En probeer er
een gewoonte van te maken
geen losse dingen in de auto te
laten slingeren als boeken, ge
reedschappen of paraplu's. Bij
een noodstop zijn het projectie
len, die heel gevaarlijk kunnen
zijn.
Een auto die in het water te
recht komt, raakt meestal kort
in een horizontaal drijvende
positie. Dat duurt drie secon
den tot vier minuten, afhanke
lijk van het type auto. Dat drij
ven is de aangewezen tijd om
het voertuig zo snel mogelijk te
verlaten. Onder water wordt
het ingewikkelder. Daarna be
gint de wagen te zinken, verti
caal voor- maar soms ook ach
terover. Dat heeft te maken
met de plek van de motor, het
zwaarste deel.
In het water maar ook bij
brand is het zaak zo snel moge
lijk de auto uit te komen. Zorg
ervoor een zogenaamde life-
hammer aan boord van de auto
op een vaste plek te hebben.
Die helpt om een ruit in te tim
meren, maar is ook geschikt om
een vastzittende gordel los te
kunnen snijden. Als de auto in
het water komt doe dan bin
nen- en buitenverlichting aan.
U kunt zich dan in de auto
oriënteren en op de wal zien ze
uw voertuig gemakkelijker lig
gen.
In oudere auto's kunnen voor-
of achterruit redelijk makke
lijk met de voeten verwijderd
worden door er tegenaan te
stampen. Tegenwoordig wor
den die ruiten meestal verlijmd
en dan wordt het heel wat las
tiger. De zijruiten geven daar
om de meeste kans. Ruggelings
de auto verlaten, het hoofd
eerst.
Het openen van een deur gaat
pas als de auto voor het groot
ste deel vol water gelopen is.
Boven het water blijft een bel
lucht over, omdat het dak altijd
enigszins bol is.
Een auto die op zijn kant of op
zijn dak ligt brengt de inzitten
den danig uit de oriëntatie. Als
de auto op zijn kop ligt moet je
voorzichtig te werk gaan bij
het losmaken van de gordel an
ders val je met je hoofd op het
dak. Hou een hand onder het
hoofd, zet de voeten tegen het
dashboard en strek de benen
krachtig. Maak dan de gordel
los en laat je gecontroleerd op
de hemelbekleding zakken.
Het oefenen van zo'n situatie
gebeurt in een autocarrosserie
die in een stellage staat en
rondgedraaid wordt. Als een
auto aan het spit. Een akelige
gewaarwording trouwens,
maar het kan nog erger. Want
er zijn ook instituten die u in
een auto laten zitten die ver
volgens onder water gaat.
Spannend om te doen, en hele
maal zo gek nog niet om eens te
ervaren.
Behalve auto's die te water ra
ken zijn er ook nog eens veel
wagens die in brand raken. En
het aantal neemt toe. Als er een
lpg-tank aan boord is moet de
hoofdkraan op de tank gesloten
worden. Bij moderne tanks ge
beurt dat automatisch wanneer
de contactsleutel uitgedraaid
wordt.
Na een aanrijding ontstaat
vaak kortsluiting. De auto
wordt dan een gigantische ver-
warmingsspoel en op die ma
nier ontstaat gemakkelijk
brand. De pluspool van de accu
lostrekken is de beste methode
om brand door kortsluiting te
voorkomen.
Nog veel veilige kilometers toe
gewenst. Hou afstand en hoop
op een beetje geluk.
Ricas Safety Trainingen in Ede geeft
trainingen met auto's die te water
raken, auto's die op hun dak te
rechtkomen en auto's die in brand
vliegen. Tel. 0318 640310.
De vorige afleveringen van deze se
rie verschenen op 5 en 12 decem
ber in deze krant.
Michael Schumacher heeft ermee leren racen. Jos Verstappen
ook. Skelteren of karten schijnt een uitstekende manier te zijn om
aan te leren voelen wat je moet doen om met een voertuig op vier
wielen goed en zo snel mogelijk een circuit af te raggen.
Overal verschijnen kartbanen en er is nu ook een Nederlands
boek over de sport. Karting heet het. Het behandelt de verschil
lende kanten van het rijden met de skelter en geeft een overzicht
van de kartbanen in Nederland en België. De techniek is erg een
voudig beschreven en de vele foto's zijn matig van kwaliteit. Het
boek telt 160 pagina's, is uitgevoerd in fullcolour en kost 49,75.
ng/Hypotheken m/v
lendienst vormt de schakel tus-
ïeekadviseurs binnen de bank
rretariele ondersteuning en
n een pro-actieve marktbewer-
vo informeren van klanten over
sten is hij/zij belast met de af-
>ten/transacties, het administre-
et verzilveren van coupons.
smede affiniteit met pe's
ojectmatig te kunnen werken
nede goede communicatieve
:ollegiale en enthousiaste
le voorkeur
van medew. comm.
dvisering/Hypotheken kunt u
Dehulsters, manager Financiële
tel. 0114 - 382710.
en te richten aan de Directie
imen, Postbus 52, 4560 AB Hulst.
Standaard met Standing
ch? Namelijk U als chauffeur!
1 Whnt Je Rover 400 is
standaard al voorzien van:
airconditioning (m.u.v. de
Rover 414 i) kestuurdeis-
airbag elektrische ramen
vóór stuurbekrachtiging
nstallatie een met wortelnoten-
fgewerkt interieur en karakteristieke
.en grille. Optie: cruise control
slechts 499,- (incl. inhouw). De
416 Si Brooklands is voor
990,- bovendien leverbaar in de
exclusieve kleur Brooklands
Green met: lichtmetalen velgen
lederen bekleding deels houten
stuur en extra wortelnoten
hout. U least al een Rover 400
vanaf 848,- p/mnd*. Elke Rover
.daard voorzien van Tevredenheids-
tie en drie jaar of 150.000 km
.tie op dieselmotoren. Kom hij ons
voor een proefrit en overtuig u zelf.
OoorRien van der Steen
jen nieuwe auto, maar tegelijker-
vertrouwd. Een auto met
„.gingen trouwens. Op de
worden we regelmatig ach
ternagezeten en kilometers verge-
door oudere Golfjes. Waar
van de chauffeurs de duimen op-
i, als gold het motorrijders
ónder elkaar.
jjj VW hebben ze de nieuwste
djitie van de Golf met opzet veel
op zijn voorganger laten lijken,
fint ze zijn doodsbenauwd dat
zede schare bewonderaars kwijt
en. VW wil met deze auto ein-
Jelijk Opel van de eerste plek op
{[Nederlandse markt drukken,
get zal erom gaan spannen. VW
heeft een maand of drie vrij spel,
want eind maart verschijnt de
nieuwe Opel Astra pas.
De Golf staat sinds 3 december
bij de dealer, terwijl dat 1 novem
ber had moeten zijn, na het grote
jeest van 50 jaar VW in de Am
sterdamse Arena. In Wolfsburg
letten ze alle zeilen bij om de Golf
neen oplage van 3.000 stuks per
lag te produceren, want de vraag
jj enorm. Met de allerteerste zo-
jenoemde 0-serie van de nieuwe
Dolf waren problemen met de
veiligheid van de carrosserie. De
middelste (B-)stijl is aangepast en
daarom heeft de publiekintroduc-
6e vertraging opgelopen. Dat het
ilanten kost is zeker. Want er zijn
levertijden en daar had VW de
laatste tijd meer trammelant mee.
Ook de Passat kwam maar mond
jesmaat uit de startblokken.
De carrosserie is helemaal ver
linkt, de auto heeft stuurbe-
irachtiging, twee airbags, hoofd
steunen voor en achter, abs en
elektronische remkrachtverde-
Sagen centrale vergrendeling. De
aatois 13 cm. langer en 4 cm. bre-
der dan zijn voorganger en de
wielbasis nam iets toe (tot 251
Bij Volkswagen hebben ze wat problemen met de aanloop van de productie van de nieuwe Golf. Zodat we besmuikt met een Duits ge
kentekend exemplaar rondgereden hebben. foto van assendelft
cm.). Vooraan opvallende nieuwe
koplampen. Met achter strak glas
vier lenzen, inclusief richtingaan
wijzer. Fraai, maar zal wel dek
sels prijzig zijn als steenslag het
lamphuis vernielt.
Tijdens het rijden zitten de dikke
midden- en de schonkige achter
stijlen soms danig in de weg. Ze
benemen het zicht naar opzij en
naar achteren. Stuur en stoel zijn
beide in hoogte en afstand ver
stelbaar. Het dashboard is heel
netjes, maar ook een beetje saai.
De afwerking staat op hoog ni
veau, prima materiaal is er ge
bruikt en de blauwe verlichting
van meters en klokken is fijn. De
kunststof in de auto heeft een
fraaie oppervlaktebewerking on
dergaan. Het stuur ligt lekker in
de hand, maar of dat VW logo er
nou zó groot midden op had moe
ten staan?
Rijden doet deze Golf uitnemend.
Zeer stabiel en duidelijk beter
dan zijn voorganger. Een auto
waar je niet een tijdje in hoeft te
zitten om aan de bediening te
wennen. Schakelen gaat goed, al
is de bediening van de versnel
lingsbak via kabels aan de pook
enigszins onduidelijk. De impor
teur ge een V5 mee, die vroeger
VR5 he< en gemaakt is door de
voorste n uder van een VR6 af te
hakken, i: - vijfpitter met vol
doende tri?"'. -acht, tamelijk vlot
en ook nog m* v een lekker roffe
lend geluid. zeer sportief ty
pe.
De Golf is nog ad redelijk com-
Een
auto met
clubgevoel
pact, maar rijdt als een veel grote
re auto. Vering en demping zijn
wezenlijk beter dan in de Golf
van de derde generatie. Het sprin
gerige gedrag van de oudere types
dringt pas in deze nieuwe editie
door als er op matig wegdek veel
motorvermogen op de voorwielen
komt. Ook het bochtgedrag is
goed. Een auto zonder fratsen en
gebeurt dat wel dan is hij eenvou
dig weer in het juiste spoor te
dwingen.
Stoelen en achterbank zijn be
paald niet zacht, maar bieden wel
veel steun. De Golf heeft rondom
schijfremmen en dankzij abs en
elektronische remkrachtverde-
ling is deze auto in een mum van
tijd en zonder rare reacties tot
stoppen te dwingen.
Hebbelijkheidje van deze Golf
was een toeter die het soms ver
tikte. De claxon weigerde af en
toe dienst en dat is vervelend als
je gewoon bent dat ding regelma
tig te gebruiken. Voorin is alle
ruimte, achterin gaat het wel.
Daar ontbreekt het vooral aan
beenruimte. De bagageruimte is
redelijk, maar ook niet meer dan
dat. Eén op de zes van alle Volks
wagens die er ooit gebouwd zijn is
een Golf. Inmiddels zijn sinds
1974, toen hij de Kever opvolgde,
18 miljoen Golfs gebouwd en in
Nederland zijn er daar 465.000
van verkocht. Een klassen-over
schrijdende auto. Want hij wordt
aangetroffen in alle beroepsgroe
pen. Ook daarom biedt VW de au
to met zo'n uitgebreid stel moto
ren (vijf benzine van 1.4 tot 2.3 en
drie diesels) aan.
Basismotor 1.4/16v 75 pk 32.395,-;
1.6/100 pk 36.680,-, 1.8 5v/125 pk
40.370,-, 2.3 V5/150 pk 47.500,-; die
sels: 1.9 SDI/68 pk 36.395,-, 1.9 TDI/90
pk/ 39.495,-en 1.9TD1/110 pk
41.495,-. De duurste heet GTi 1.8 tur
bo/1 50 pk: 52.395,-. Verbruik V5 1:9.
Af leveringskosten 1.068,-.