Wereldauto voor een fraaie prijs Lexus in de groei Nieuwe VW Golf opent jacht op komende Opel Astra Fiat Palio Weekend, een Italiaanse auto uit Brazilië VEILIG AUTO RIJDEüSi Japans topmerk benadert markt agressiever Ontsnappen uit een auto:\ paniek is ergste^ijand AUTONIEUWS KORT Keverfestijn Eindhoven DE STEM AUTO VERKEER Overdreven Nog stiller Eenvoudig Siena Drijven Desoriëntatie Karting steeds populairder nm. Binnendienst lamen In de weg Sportief Claxon jv/D LINDENl lobedrijl Van der Linden B.V. over 400 is er al vanai 34.490,- i tobed riif Van der Lin Aon F-L Beider 41, itostrada Borchwerf, Roosendoa Telefoon 0165 - 574310. van der Steen faneer je een heel goede auto naakt is het verbeteren ervan een He klus. Als het slaagt kun je zeggen dat je 'het beste verbeterd' tebt. Lexus, het luxe-merk van Toyota, heeft zijn twee modellen vernieuwd. Zowel de GS300 als H vlaggenschip, de LS400. Vooral de GS300 is ingrijpend ingepast. De auto heeft een lan- Jire wielbasis gekregen, al is de tele lengte 16 centimeter min- 4rgeworden. Meer binnenruimte is en minder volumineus van buiten. h de Verenigde Staten heeft Huis de markt sinds het bestaan 'ffihet merk (1990) agressief be- fiderd. In Europa deden de Ja- ffflners het wat rustiger aan. toch met redelijk succes, vut de naam van Lexus als luxe kwaliteitsmerk begint op steeds •ter tongpuntjes te liggen. In Ne- Wand zijn dit jaar 100 Lexussen W is het Lexi?) verkocht (60 GS, ®hS). Voor het jaar 2000 komt er tewens een derde model, een «ais in het segment van BMW 3 teen later stadium volgen meer- _i VRIJDAG 19 DECEMBER 1997 E2 oor het kantoor te Hulst- ypotheken m/v dere modellen. Wie een Lexus aanschaft mag rekenen op red carpet treatment. Je wordt kort om in de watten gelegd als je geld voor zo'n dikke auto uittrekt. De vernieuwde GS300 wil dynamisch overkomen, zonder opzichtig te zijn. De 3.0 zespitter heeft trap loos variabele kleptiming gekre gen, iets wat elke Toyota-kracht- bron in de naaste toekomst siert. Oorspronkelijk is het ontwerp van de GS van Giugiaro, de op volger is door Toyota Europa aan gepast. Het front is aardig, met Merce- des-achtige koplampen, maar de achterkant oogt met zijn twee mistlampen wat overdreven. Standaard heeft de auto voortaan zij-airbags en de GS heeft 25 pro cent meer bagageruimte gekre gen. Rijden met een Lexus staat gelijk aan baden in comfort. De auto is uitstekend uitgerust, be schikt over een voortreffelijke au tomaat en heeft behalve abs en tractiecontrole tevens vehicle sta bility control dat spinnende wie len automatisch afremt. De nieu we GS300 is voor 119.950,- te koop, terwijl het huidige model 123 mille kostte. Gerekend naar de meeruitrusting zou de nieuwe ling meer dan 145.000 moeten kosten, meldt pr-chef Kees van Deutekom triomfantelijk. De merkentrouw van Lexus-rijders zou 80 zijn. Waarom de auto nu zo scherp geprijsd wordt? Een voudig: Lexus koesterde weinig ambities in Europa tot nu toe. Maar ze gaan zich nu, nu de naam gevestigd is, een duchtig plaatsje verwerven tussen de topmerken. In het jaar 2000 moeten er in Eu ropa 20.000 verkocht worden. Nu zijn dat er nog slechts 5.000. In het segment van de LS400, waar in totaal in Nederland jaar lijks 700 auto's verkocht worden, voert Jaguar ruimschoots de markt aan. Nu zijn het 190 Ja guars, 28 Lexus' 400 en 114 BMW 728. Een topatleet verbetert zich met duizendsten van seconden. En dat geldt volgens Toyota ook Lexus GS300 vier koplampen. Aan de achterkant komt die stijl te- Aan de voorkant heeft de nieuwe rug, al of niet met succes. voor de Lexus LS 400, die nu nóg stiller is dan zijn voorganger. De auto had zich al de reputatie ver worven jle stilste ter wereld te zijn. Rolls Royce heeft de naam, maar de Lexus is het werkelijk. De nieuwe LS400 maakt bij 100 km/h zelfs 4dB minder geluid dan nu bet geval is. De huidige LS 400 kost/ 191.250,-. Zijn opvolger kost 199.000,-. Importeur Frank de Munck van Louwman&Parqui: „We hebben er geen twee ton van gemaakt, want mundus vult decipi (de we reld wil bedrogen worden). Men sen die zo'n auto aanschaffen kunnen best duizend gulden extra missen. Maar ze willen toch graag denken, dat ze een auto onder de twee ton aangeschaft hebben". Tsja. Een beetje vreemde wereld, die autowereld. slechts één stationwagon (Ma- rea)in de maak. Gek, want zo'n model staat volop in de belang stelling. De Palio Weekend gaat concurreren met de Opel Astra SW, de VW Golf Variant, de Peugeot 306 Break en Honda's Civic Wagon. De Palio Weekend is vanaf de kerst leverbaar met 1.2/75 pk Fire-motor voor 28.450,-. De aanzienlijke vlotte re 1.6-16V/103 pk komt op een kleine dertig mille en de 1.7/70 pk turbodiesel zal ca. 32.550,- kosten. Dat die diesel naar Ne derland komt is pas deze week besloten. Stuurbekrachtiging hoort bij de standaarduitrusting van deze scherp geprijsde stationwagon. Verder een airbag, startblokke ring tegen diefstal, centrale vergrendeling, dakrelings, ge deeld neerklapbare achterbank en een toerenteller. De Palio is tamelijk eenvoudig van opzet en heeft eenvoudige techniek. Toegesneden op wegen die wat minder van kwaliteit zijn. De auto staat nogal hoog op de wie len, heeft een lange veerweg en kent een inrichting en afwerking die het grovere werk aan kan. Toch kan de Weekend het hier in Nederland best maken, want het uiterlijk is sierlijk, de gebruiks mogelijkheden ruim en de prijs uitstekend. Zittingen van stoe len en bank zijn nogal vlak en enkele bedieningsknoppen zijn nogal onlogisch en onhandig ge plaatst. De elektrisch verstelba re buitenspiegels bijvoorbeeld moeten versteld worden met een knopje dat net voor de handrem zit. De bagageruimte meet 460 liter en met de achterbank plat bijna 900 liter, tot dakhoogte zelfs 1540 liter. De achterklep schar niert vanaf bumperhoogte om hoog en de laadruimte is mooi vlak. De Europese auto's komen alle maal uit Brazilië. De Palio's die in Polen geprodu ceerd worden zijn alle bestemd voor het voormalig oostblok. De Braziliaanse fabriek is gebouwd naar het voorbeeld van de mo derne fabriek in het Italiaanse Melfi, waar de Punto en de Lan cia Y gebouwd worden. Behalve troef van Fiat, want de auto is betrekkelijk goedkoop en heeft veel De Palio Weekend. Een sterke gebruiksmogelijkheden. de Palio wordt daar ook de Siena gemaakt, een vierdeurs auto met een enorme kofferbak, die later ook naar Europa komt. De auto's worden op dezelfde manier ge bouwd als de Punto in Italië. De vraag naar stationwagons is de laatste jaren enorm gegroeid. In het segment van de Palio Weekend zijn er vorig jaar in Europa bijna 500.000 verkocht. Fiat wil daar een graantje van meepikken. Vooral het prijsar gument zal de Italianen daarbij helpen. Te water, bekneld en meer ongemakken Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar met een beetje opletten kan het daar mooi blijven zitten. Het grootste deel van de au to-ongelukken ligt immers aan de mens zelf. Maar hoe doe je dat, veilig rijden? Nuttige tips en advie zen in een korte serie in Sur plus. In het Beursgebouw te Eindhoven wordt op 3 en 4 januari het Ke ver Winterfestijn gehouden. Op de zaterdag is er een markt van auto's en onderdelen voor de VW Kever. Zondag is er een grote show met speciale en gerestaureerde Kevers. VW-clubs presente ren hun mooiste Kevers, maar er staan ook Karmann Ghia's, Por sches, Buggy's en cabriolets. De entree kost 12,50 per dag. Bei de dagen is de beurs open van 10.00 tot 17.00 uur. )ta LandCruiser t/m i 7 0 .000 '1 absolute alleskunner op elk terrein, te wagen is de terugtocht naar Lapbi le kerstman een fluitje van een cent. ser v.a. f62.990,- (grijs kenteken). Uien van der Steen 1 auto staat met de kerst in de ««room. De Fiat Palio Week- Een middenklasser en ook ®8 sen stationcar. Een Italiaan- «auto, gemaakt in Brazilië, bestemd om de wereld te «toveren. sn Toyota hadden het ook ns geprobeerd, zo'n wereld- maken. Fiat doet het met de (Italiaans voor banier) 1996 in Brazilië. Betaal- en betrouwbaar, want be- voor die stukjes van de li f waar de mobiliteit nog in onderschoenen staat. Zoals ^._a, het Midden-Oosten en pU ba,1Si.een enorme producent, ÏJat het had tot voor kort artiki?-6 jnformatie wil omtrent t tantdeZebiilage'kan iSTenbelle»naar 5312344 of 076-5312272. Hetrartri''^reageren han °°k. -1 Wes daarvoor is: p4s3229a?-SUrPlus' MB Breda. rindredactie-' Wimvan Leest Elk jaar raken er in Nederland tussen de 1250 en 1500 auto's te water. foto de stem johan van gurp De afgelopen afleveringen ging het in deze rubriek over stu ren, remmen en slippen. In Nederland raken per jaar tussen 1250 en 1500 auto's te water en er vliegen ook nog eens 2500 voertuigen in brand. Vandaag de laatste aflevering in de se rie over veilig autorijden. Over brand in de auto. Of wat te doen wanneer de auto te water raakt. Door Rien van der Steen Een veel gestelde vraag wan neer een auto te water raakt is of het elektrisch systeem het nog wel uithoudt. Of de ramen dus nog te openen zijn. Elek tronica begeeft het onder water acuut. Maar elektrische syste men blijven nog een hele tijd intact. Het licht blijft dus ge woon branden en elektrische zijruiten blijven gewoon func tioneren. Geen uren achter el kaar, maar dat hoeft ook niet. Probeer bij een ongeval, bij brand of wanneer de auto in het water terecht komt uw kalmte te bewaren. Wie paniek voorkomt kan blijven naden ken. Koelbloedigheid kan u redden. Als de auto te water raakt, probeer dan de ontsnap pingsmogelijkheden op een rij tje te krijgen. Uiteraard zijn dat de portieren of de ramen, maar eventueel ook een schuif- dak of een achterklep. Denk eraan dat bij een landing op het water de klap net zo hard kan zijn als bij een fronta le botsing. Dus voor de zoveel ste keer: altijd veiligheidsgor dels aan en de hoofdsteunen juist afstellen. En probeer er een gewoonte van te maken geen losse dingen in de auto te laten slingeren als boeken, ge reedschappen of paraplu's. Bij een noodstop zijn het projectie len, die heel gevaarlijk kunnen zijn. Een auto die in het water te recht komt, raakt meestal kort in een horizontaal drijvende positie. Dat duurt drie secon den tot vier minuten, afhanke lijk van het type auto. Dat drij ven is de aangewezen tijd om het voertuig zo snel mogelijk te verlaten. Onder water wordt het ingewikkelder. Daarna be gint de wagen te zinken, verti caal voor- maar soms ook ach terover. Dat heeft te maken met de plek van de motor, het zwaarste deel. In het water maar ook bij brand is het zaak zo snel moge lijk de auto uit te komen. Zorg ervoor een zogenaamde life- hammer aan boord van de auto op een vaste plek te hebben. Die helpt om een ruit in te tim meren, maar is ook geschikt om een vastzittende gordel los te kunnen snijden. Als de auto in het water komt doe dan bin nen- en buitenverlichting aan. U kunt zich dan in de auto oriënteren en op de wal zien ze uw voertuig gemakkelijker lig gen. In oudere auto's kunnen voor- of achterruit redelijk makke lijk met de voeten verwijderd worden door er tegenaan te stampen. Tegenwoordig wor den die ruiten meestal verlijmd en dan wordt het heel wat las tiger. De zijruiten geven daar om de meeste kans. Ruggelings de auto verlaten, het hoofd eerst. Het openen van een deur gaat pas als de auto voor het groot ste deel vol water gelopen is. Boven het water blijft een bel lucht over, omdat het dak altijd enigszins bol is. Een auto die op zijn kant of op zijn dak ligt brengt de inzitten den danig uit de oriëntatie. Als de auto op zijn kop ligt moet je voorzichtig te werk gaan bij het losmaken van de gordel an ders val je met je hoofd op het dak. Hou een hand onder het hoofd, zet de voeten tegen het dashboard en strek de benen krachtig. Maak dan de gordel los en laat je gecontroleerd op de hemelbekleding zakken. Het oefenen van zo'n situatie gebeurt in een autocarrosserie die in een stellage staat en rondgedraaid wordt. Als een auto aan het spit. Een akelige gewaarwording trouwens, maar het kan nog erger. Want er zijn ook instituten die u in een auto laten zitten die ver volgens onder water gaat. Spannend om te doen, en hele maal zo gek nog niet om eens te ervaren. Behalve auto's die te water ra ken zijn er ook nog eens veel wagens die in brand raken. En het aantal neemt toe. Als er een lpg-tank aan boord is moet de hoofdkraan op de tank gesloten worden. Bij moderne tanks ge beurt dat automatisch wanneer de contactsleutel uitgedraaid wordt. Na een aanrijding ontstaat vaak kortsluiting. De auto wordt dan een gigantische ver- warmingsspoel en op die ma nier ontstaat gemakkelijk brand. De pluspool van de accu lostrekken is de beste methode om brand door kortsluiting te voorkomen. Nog veel veilige kilometers toe gewenst. Hou afstand en hoop op een beetje geluk. Ricas Safety Trainingen in Ede geeft trainingen met auto's die te water raken, auto's die op hun dak te rechtkomen en auto's die in brand vliegen. Tel. 0318 640310. De vorige afleveringen van deze se rie verschenen op 5 en 12 decem ber in deze krant. Michael Schumacher heeft ermee leren racen. Jos Verstappen ook. Skelteren of karten schijnt een uitstekende manier te zijn om aan te leren voelen wat je moet doen om met een voertuig op vier wielen goed en zo snel mogelijk een circuit af te raggen. Overal verschijnen kartbanen en er is nu ook een Nederlands boek over de sport. Karting heet het. Het behandelt de verschil lende kanten van het rijden met de skelter en geeft een overzicht van de kartbanen in Nederland en België. De techniek is erg een voudig beschreven en de vele foto's zijn matig van kwaliteit. Het boek telt 160 pagina's, is uitgevoerd in fullcolour en kost 49,75. ng/Hypotheken m/v lendienst vormt de schakel tus- ïeekadviseurs binnen de bank rretariele ondersteuning en n een pro-actieve marktbewer- vo informeren van klanten over sten is hij/zij belast met de af- >ten/transacties, het administre- et verzilveren van coupons. smede affiniteit met pe's ojectmatig te kunnen werken nede goede communicatieve :ollegiale en enthousiaste le voorkeur van medew. comm. dvisering/Hypotheken kunt u Dehulsters, manager Financiële tel. 0114 - 382710. en te richten aan de Directie imen, Postbus 52, 4560 AB Hulst. Standaard met Standing ch? Namelijk U als chauffeur! 1 Whnt Je Rover 400 is standaard al voorzien van: airconditioning (m.u.v. de Rover 414 i) kestuurdeis- airbag elektrische ramen vóór stuurbekrachtiging nstallatie een met wortelnoten- fgewerkt interieur en karakteristieke .en grille. Optie: cruise control slechts 499,- (incl. inhouw). De 416 Si Brooklands is voor 990,- bovendien leverbaar in de exclusieve kleur Brooklands Green met: lichtmetalen velgen lederen bekleding deels houten stuur en extra wortelnoten hout. U least al een Rover 400 vanaf 848,- p/mnd*. Elke Rover .daard voorzien van Tevredenheids- tie en drie jaar of 150.000 km .tie op dieselmotoren. Kom hij ons voor een proefrit en overtuig u zelf. OoorRien van der Steen jen nieuwe auto, maar tegelijker- vertrouwd. Een auto met „.gingen trouwens. Op de worden we regelmatig ach ternagezeten en kilometers verge- door oudere Golfjes. Waar van de chauffeurs de duimen op- i, als gold het motorrijders ónder elkaar. jjj VW hebben ze de nieuwste djitie van de Golf met opzet veel op zijn voorganger laten lijken, fint ze zijn doodsbenauwd dat zede schare bewonderaars kwijt en. VW wil met deze auto ein- Jelijk Opel van de eerste plek op {[Nederlandse markt drukken, get zal erom gaan spannen. VW heeft een maand of drie vrij spel, want eind maart verschijnt de nieuwe Opel Astra pas. De Golf staat sinds 3 december bij de dealer, terwijl dat 1 novem ber had moeten zijn, na het grote jeest van 50 jaar VW in de Am sterdamse Arena. In Wolfsburg letten ze alle zeilen bij om de Golf neen oplage van 3.000 stuks per lag te produceren, want de vraag jj enorm. Met de allerteerste zo- jenoemde 0-serie van de nieuwe Dolf waren problemen met de veiligheid van de carrosserie. De middelste (B-)stijl is aangepast en daarom heeft de publiekintroduc- 6e vertraging opgelopen. Dat het ilanten kost is zeker. Want er zijn levertijden en daar had VW de laatste tijd meer trammelant mee. Ook de Passat kwam maar mond jesmaat uit de startblokken. De carrosserie is helemaal ver linkt, de auto heeft stuurbe- irachtiging, twee airbags, hoofd steunen voor en achter, abs en elektronische remkrachtverde- Sagen centrale vergrendeling. De aatois 13 cm. langer en 4 cm. bre- der dan zijn voorganger en de wielbasis nam iets toe (tot 251 Bij Volkswagen hebben ze wat problemen met de aanloop van de productie van de nieuwe Golf. Zodat we besmuikt met een Duits ge kentekend exemplaar rondgereden hebben. foto van assendelft cm.). Vooraan opvallende nieuwe koplampen. Met achter strak glas vier lenzen, inclusief richtingaan wijzer. Fraai, maar zal wel dek sels prijzig zijn als steenslag het lamphuis vernielt. Tijdens het rijden zitten de dikke midden- en de schonkige achter stijlen soms danig in de weg. Ze benemen het zicht naar opzij en naar achteren. Stuur en stoel zijn beide in hoogte en afstand ver stelbaar. Het dashboard is heel netjes, maar ook een beetje saai. De afwerking staat op hoog ni veau, prima materiaal is er ge bruikt en de blauwe verlichting van meters en klokken is fijn. De kunststof in de auto heeft een fraaie oppervlaktebewerking on dergaan. Het stuur ligt lekker in de hand, maar of dat VW logo er nou zó groot midden op had moe ten staan? Rijden doet deze Golf uitnemend. Zeer stabiel en duidelijk beter dan zijn voorganger. Een auto waar je niet een tijdje in hoeft te zitten om aan de bediening te wennen. Schakelen gaat goed, al is de bediening van de versnel lingsbak via kabels aan de pook enigszins onduidelijk. De impor teur ge een V5 mee, die vroeger VR5 he< en gemaakt is door de voorste n uder van een VR6 af te hakken, i: - vijfpitter met vol doende tri?"'. -acht, tamelijk vlot en ook nog m* v een lekker roffe lend geluid. zeer sportief ty pe. De Golf is nog ad redelijk com- Een auto met clubgevoel pact, maar rijdt als een veel grote re auto. Vering en demping zijn wezenlijk beter dan in de Golf van de derde generatie. Het sprin gerige gedrag van de oudere types dringt pas in deze nieuwe editie door als er op matig wegdek veel motorvermogen op de voorwielen komt. Ook het bochtgedrag is goed. Een auto zonder fratsen en gebeurt dat wel dan is hij eenvou dig weer in het juiste spoor te dwingen. Stoelen en achterbank zijn be paald niet zacht, maar bieden wel veel steun. De Golf heeft rondom schijfremmen en dankzij abs en elektronische remkrachtverde- ling is deze auto in een mum van tijd en zonder rare reacties tot stoppen te dwingen. Hebbelijkheidje van deze Golf was een toeter die het soms ver tikte. De claxon weigerde af en toe dienst en dat is vervelend als je gewoon bent dat ding regelma tig te gebruiken. Voorin is alle ruimte, achterin gaat het wel. Daar ontbreekt het vooral aan beenruimte. De bagageruimte is redelijk, maar ook niet meer dan dat. Eén op de zes van alle Volks wagens die er ooit gebouwd zijn is een Golf. Inmiddels zijn sinds 1974, toen hij de Kever opvolgde, 18 miljoen Golfs gebouwd en in Nederland zijn er daar 465.000 van verkocht. Een klassen-over schrijdende auto. Want hij wordt aangetroffen in alle beroepsgroe pen. Ook daarom biedt VW de au to met zo'n uitgebreid stel moto ren (vijf benzine van 1.4 tot 2.3 en drie diesels) aan. Basismotor 1.4/16v 75 pk 32.395,-; 1.6/100 pk 36.680,-, 1.8 5v/125 pk 40.370,-, 2.3 V5/150 pk 47.500,-; die sels: 1.9 SDI/68 pk 36.395,-, 1.9 TDI/90 pk/ 39.495,-en 1.9TD1/110 pk 41.495,-. De duurste heet GTi 1.8 tur bo/1 50 pk: 52.395,-. Verbruik V5 1:9. Af leveringskosten 1.068,-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23