Met een glas brandy de ondergang tegemoet Joe Cocker: de koning van de 'cover' DE STEM Protest in Japan na 'tv-epilepsie' Toneelgroep A'dam in 2001 terug naar de Stadsschouwburg rech»"ndebeeDrnFlmlerie -Hl OB STEM 4Titanic': rampenfilm met duizelingwekkende dieptewerking Zonden Relatie Cleopatra Kijkertjes naar ziekenhuizen Weduwe van Walt Disney overleden nederland 1 nederland 2 nederland 3 belgië frans 1 I BELGIË FRANS 2 duitsland 1 Duitsland 2 Gids Door Jos Kessels Normaal zou Benjamin Guggenheim nu al afscheid genomen hebben van zijn maitresse Leontine en zijn eigen slaapvertrek opge zocht hebben, maar deze nacht was niets normaal op de Titanic. Het was ruim half twee in de nacht van 15 april 1912, maar Guggen heim had het besef van tijd verloren. De kopermagnaat zat in een schommelende fauteuil in de bij na lege balzaal, terwijl zijn trou we bediende naast hem met een strak gezicht probeerde het even- wicht te bewaren. Guggenheim begon zich steeds meer te ergeren aan het toenemende geschreeuw, dat eerst alleen overtroffen werd door een scheurend geluid van het schip, maar zich nu ook vermeng de met de geluiden van klotsend water. Leontine moest zich ergens te midden van dat gekrijs bevinden, of misschien was ze al van het schip af en dobberde ze ergens rond, in een van die schamele red dingsbootjes. Vrouwen en kinde ren eerst, had zijn bediende hem verteld. Dachten ze nu werkelijk dat hij het schip in zo'n bootje zou verlaten? Guggenheim was met de rug naar de hoofdingang van de balzaal gaan zitten. Hij wilde het alle maal niet weten en horen. Af en toe hoorde hij mensen achter zich rennen. Eerst nog gedempte stap pen op het tapijt, maar nu hoorde hij het opspatten van water. Hij weigerde naar zijn schoenen te kijken, waar het vocht in sloop, maar de rammelende kroonluch ters aan het plafond herinnerden hem ook weer teveel aan de toe komst, waarin aristocraten als hij geen plek meer hadden om rustig te zitten. „Breng me nog een brandy en maak mijn kamer in orde", zei hij tegen zijn bediende. Benjamin Guggenheim wilde het warm hebben als hij definitief 'fr om sea to shining sea' ging. Dit beeld van een ogenschijnlijk versteende Guggenheim zit in de film The Titanic van James Ca meron. Het is slechts een detail van luttele seconden, maar het is illustratief voor de ondergang van het schip en het einde van een tijdperk. Eeuwigheid Toen de Titanic enkele dagen daarvoor vanuit Southampton de eerste oversteek waagde naar New York, werd in de Britse ha venplaats geroepen dat zelfs God het schip niet tot zinken zou kun nen brengen. Dit grootste schip ter wereld leek inderdaad ge bouwd voor de eeuwigheid, maar de echo van deze grootspraak was nog niet verstomd of de Titanic zonk, na een aanvaring met een ijsberg in de buurt van New foundland. In 1985 werd het wrak teruggevonden, op 3800 meter diepte in de oceaan, een domein van stilte en duisternis. Sinds deze dramatische schip breuk is de Titanic het synoniem geworden voor ondergang en net als de Toren van Babel een sym bool van menselijke hoogmoed die voor de val komt. Daarom spreekt de Titanic ook zo tot de verbeelding. Het zet de mens op zijn plaats en draagt tegelijk de verlangens, geheimen en angsten met zich mee, die we in de verbor gen plekken van de hersenen koesteren. Anders dan Guggen- Het zinkende schip in 'Titanic'. Het maken van de film was net zo'n klus als het bouwen van het passagiersschip destijds. James Cameron regisseert Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in 'Titanic', de film die vandaag in Amerika in de bioscopen komt. heim, die met een glas brandy in de hand het water opwachtte dat hem naar de stroom des doods zou loodsen, worden wij thuis en op straat bezocht door apocalypti sche visioenen. Sinds God de Egyptenaren strafte met de zeven plagen, leven wij in de angst dat we individueel en massaal gestraft zullen worden voor onze zonden en goddeloos heid. Telkens als zich een ramp voordoet, of het nu om een over stroming of aids gaat, worden de hogere machten erbij gehaald, die ons de rekening presenteren. Te gelijk zijn we gefascineerd door rampen, omdat ze meestal elders plaatsvinden. We kunnen er zelfs enig leedvermaak uit putten. Wie net een veel te duur huis heeft ge kocht, zal met instemming kennis nemen van een aardbeving of brand in Los Angeles, waar hele villawijken weggevaagd worden, inclusief de gebouwen van de ver zekeringsmaatschappijen. Leven de bewoners van het Hollywoodse paradijs inderdaad met een zwaard van Damocles boven het hoofd, op kleinere schaal willen de getijden bij ons ook wel eens toeslaan. Denk maar aan de over stromingen van enkele jaren gele den. Wij zijn bang voor dit soort levensschade, maar tegelijk wor den we er toe aangetrokken. In feite zijn we gefascineerd door onze eigen angsten en hebben de behoefte die te voeden en te be dwingen. Vanuit onze behouden huisjes zoeken we tegenwoordig weer allemaal het avontuur. De grenzen verleggen, hoor je steeds. Mensen gaan op survival-tocht, parachute-springen en bungee- jumpen. De springer heeft be hoefte zijn moed aan zichzelf te tonen, de belangstellende kijker hoopt dat het lijntje breekt, om zo zijn angsten bevredigd te zien, in de wetenschap dat het weer een ander overkomen is. Hetzelfde genoegen wordt geput uit rampenfilms, die de laatste tijd weer bijzonder in trek zijn. Veilig in de bioscoop zien we de lava een vernietigend spoor trek ken door de straten van Los An geles, zien we tornado's het plat teland van Oklahoma nog verder afplatten en zien we hele dorpen verdwijnen door vulkaanuitbars tingen. Voltrekken deze rampen zich nog buiten inmenging van de mens en is het de natuur die haar woede koelt over de offers die het aan de beschaving moet brengen, bij de Titanic waren het een reeks van toevalligheden en menselijke fouten, die het schip opbraken. Net als vliegtuigongelukken be angstigen dit soort rampen ons wat meer, omdat ze dichter bij huis komen. In Titanic speculeert James Cameron met veel allure op dit ramptoerisme in de bioscoop. Slim werkt hij het eerste ander half uur naar de schipbreuk toe, door zich te concentreren op een jong liefdeskoppel. Het meisje Rose, een frivole spruit van aan lager wal geraakte adel, staat op het punt zich te verloven met de rijke Hockley, maar houdt niet van hem en zijn milieu. Als ze op het punt staat zelfmoord te plegen, wat een beetje potsier lijk aandoet op de Titanic, wordt ze gered door de arme avonturier Dawson. Rose wordt verliefd op Dawson, tot woede van Hockley. Eigenlijk is deze liefde exempla risch voor het tijdperk, omdat de aristocratie gedwongen werd de macht over te geven aan de arbei der. Daar sluit ook het beeld van de stijlvolle aftocht van Guggen heim bij aan. Cameron onderscheidt zich met Titanic van andere rampenfilms doordat hij zo uitgebreid de tijd neemt voor deze verhouding en pas na anderhalf uur het schip averij laat oplopen. Dat is een ri sico geweest, omdat het maar de vraag was of deze relatie boeiend genoeg was als fundament voor de ramp. Maar dan gaat het spel echt beginnen. Langzaam voert Cameron de paniek aan boord op. Eerst staat iedereen nog rustig met de handen in de zakken, maar dan begint het besef door te drin gen dat de boot'reddeloos verlo ren is en er niet genoeg sloepen zijn om de opvarenden te redden. Nadat de Titanic gestrand is, den dert de film steeds harder door. Het laatste half uur is werkelijk adembenemend, als het schip breekt en het achterste gedeelte uit het water oprijst, alsof de ach tersteven gelanceerd wordt. De dieptewerking neemt duizeling wekkende vormen aan en je moet jezelf vastgrijpen aan de reling. Dan wordt ook duidelijk waarom de film ruim tweehonderd mil joen dollar heeft gekost en hij met Cleopatra, althans omgerekend, de duurste film aller tijden is. De totstandkoming van de film was overigens net zo'n klus als het bouwen van de Titanic indertijd. Pas nadat twee grote filmmaat schappijen een pact hadden ge sloten kreeg Cameron groen licht, maar toen begonnen de proble men pas echt. Cameron gedroeg zich als een dic tator en wenste geen enkele in menging van de financiers. Tegen hun uitdrukkelijke wens in wei gerde hij te knippen in de drie uur durende film en overschreed alle release-limieten. Oorspronkelijk had de film afgelopen zomer in Amerika moeten draaien, maar hij gaat nu pas vandaag uit (in ons land 29 januari). Hoewel het verhaal van het schip genoegzaam bekend is, biedt Ti tanic meer dan genoeg spektakel om je op het puntje van de stoel te verankeren, ook al door de vele details. Zo hadden nog vele men senlevens gered kunnen worden, als de half gevulde reddingsboten teruggekeerd waren naar de plek des onheils. Ook dit gegeven spreekt weer tot de verbeelding, omdat het illustreert dat de mens in eerste instantie aan het eigen lijfsbehoud denkt en dat is in de loop der jaren alleen nog maar toegenomen. Misschien was Benjamin Guggen heim inderdaad van een uitster vend ras, omdat hij het verkoos met een glas brandy heen te gaan en geen behoefte had aan ramp toerisme en het wanhopige gered der van anderen, omdat de wereld toch niet meer de zijne was. Zijn maitresse Leontine werd later in New York opgevangen door de kersverse weduwe. Misschien was Benjamin Guggenheim wel een gelukkig man. I I I I VRIJDAG 19 DECEMBER 1997 Dl Amsterdam (anp) De Stadsschouwburg in Amsterdam krijgt er een nieuwe zaal bij. Het vlakke vloertheater met zeshonderd stoelen kan in 2001 klaar zijn. De nieuwbouw kost 29 miljoen 1 gulden. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente Amsterdam Titus Mui- zelaar, artistiek leider van To neelgroep Amsterdam (TGA), zei gisteren blij te zijn met deze uit komst. Als de nieuwe zaal klaar is, zal TGA weer helemaal terug keren naar de Stadsschouwburg, kondigde hij aan. Met het vlakke vloertoneel komt de gemeente tegemoet aan de wens van TGA, die enkele jaren geleden voor een deel uit de schouwburg verdween. Het ge zelschap vond dat niet alle voor stellingen tot hun recht kwamen in het zogenoemde lijsttoneel en betrok een eigen theater op het terrein van de voormalige Gasfa briek in Amsterdam-west. Tokio (rtr) - Boze moeders in Japan hebben gisteren geëist dat tv-zenders technische regels opstellen voor tekenfilms nadat meer dan zeshonderd kinderen dinsdagavond een soort epilep tische aanval hadden gehad door het tv-programma Pocket Monsters. De meeste slachtoffertjes zijn naar ziekenhuizen gebracht. Ze hadden last van stuiptrekkingen en irritatie aan de ogen. Velen moesten ook overgeven. De film Pokemon (Pocket Monsters) is gebaseerd op de figuurtjes van het Nintendo-spelletje. Een explosie na een vijf secon den lange felrode lichtflits uit de ogen van Pikachu, het populair ste ratachtige figuurtje in de film, leek bij de kinderen de li chamelijke verschijnselen te ver oorzaken. Maar er zijn ook aanwijzingen dat, als men de film beeldje voor beeldje afspeelt zoals de Britse televisie deed, er geheel witte stukken zitten tussen de beelden met plaatjes. Deze afwisseling zou eveneens de oorzaak van de misselijkheid kunnen zijn. Op deze wijze zou men ook mogelijk reclame- of andere boodschappen op het on derbewuste van de kijker kun nen loslaten. „Wij zijn ernstig bezorgd over deze escalerende race, de con currentie tussen zenders om steeds meer stimulerende beel den te tonen, zelfs gericht op kinderen", zei de grootse organi satie van moeders in een verkla ring. „Het is allemaal commer cie. Wij kunnen alleen maar con cluderen dat de strijd om de kijkcijfers zelfs de programme ring voor kinderen binnen sluipt." De organisatie riep op alle kinderprogramma's op medische gronden te controleren om her- (ADVERTENTIE) haling van het fenomeen te voor komen. Ze wil ook dat de Japanse rege ring overweegt de V-chip in te voeren, die in de Verenigde Sta ten bestaat, en waarmee ouders de televisie voor kinderen op slot kunnen doen. Een functionaris bij een belang rijke tekenfilm-producent zei dat het incident waarschijnlijk zal leiden tot technische regels voor tekenfilms. „Als een film ertoe leidt dat kinderen in het ziekenhuis terecht komen, moe ten zenders en productiebedrij ven zich bezinnen op wat zij doen." In de Japanse industrie voor ani matiefilms gaan miljarden om. De Japanners kunnen ze goed koper maken dan elders. Veel te kenfilms worden over de hele wereld uitgezonden. Los Angeles (ap) - Lillian Dis ney, de weduwe van Walt Dis ney, is in haar huis in Los An geles overleden aan de gevol gen van een beroerte. Ze werd 98 jaar. RIETPEN GALERIE Kleinptastiek - (brons) van PI ETER D'HONT en ARIE TEEUWISSE Schilderijen van JOOP MIJSBERGEN nog t/m 28 december a.s. Kerkstr. 16 BERGEN OP ZOOM Tel. 0164 - 21 15 20 fax. 0164 - 21 15 30 j vr. 14 -19.00 zat. en zon. s van 14 -17.00 en na tel. afspr. De als Lillian Bounds weduwe was 41 jaar getrouwd met Disney en was zijn rijkste klankbord. Al zijn ideeën, van Sneeuwwitje tot Disneyland, legde hij eerst voor aan zijn vrouw voor hij ermee begon. Ze onmoette Walt Disney toen ze voor 15 dollar per week als inink- ter werkte in zijn filmstudio. Ze trouwden in 1925. In haar latere leven zamelde me vrouw Disney geld in voor de Disney Concert Hall, die thuisbasis moet worden van het Los Angeles Philharmonic, schonk ze tien jaar geleden 50 miljoen dollar aan het maar de financiering is steeds niet rond. Door Peter Borgers „Ik hoef het niet te hebben van mijn uiterlijk, heb geen po diumact, ben niet sexy. Even min kan ik geweldige num mers schrijven. Er blijft eigen lijk maar een ding over..."z Joe Cockers stem barst en kraakt, ook als hij praat. „Dat is nu wat erger dan normaal, omdat ik al weer vier maanden op tournee ben. Ik rook niet meer, maar er hangt altijd rook in de zaal, dat slaat op mijn stembanden. Maak je geen zorgen, ik heb nog genoeg over om een goed optreden te doen." Komend jaar is het alweer dertig jaar geleden dat de muzikale gas fitter zijn eerste hit scoorde. Des tijds waren we nog niet gewend aan stemmen met veel gruis erop. Was hij niet bang dat zijn reu telgeluid niet in de smaak zou Joe Cocker: „Het enige waar van ik me bewust ben, is dat ik het nummer anders wil laten klinken dan het origineel. FOTO EPA vallen? „Nee. Ik had goede voor beelden. Vooral de ouwe zwarte bluesmannen spraken me erg aan. Die klonken allemaal naar tabak en alcohol." Het is niet genoeg een stem te hebben, je moet er ook mee kun nen zingen. Ray Charles schreef in zijn autobiografie Brother Ray dat Joe Cocker dag en nacht naar hem moet hebben geluisterd. La ter noemde hij Cocker zijn meest vooraanstaande discipel. Waar mee de 'beste blanke blueszanger' - de Grammies staan in huize Cocker rijen dik op de schouw - dus niet meer zou zijn dan een imitatie van een blinde zwarte zanger. Een soundmixshow-kan- didaat? „Wat kan ik zeggen? Hij heeft volkomen gelijk. Ik heb zijn pla ten net zolang gedraaid tot ik ze kon dromen. Vooral zijn Atlantic- periode (pakweg de vijftiger ja ren) is mijn leerschool geweest. Ray's timing is ronduit fantas tisch, ik kan het nog steeds niet nadoen." Maar Joe Cocker is een grote, simpelweg omdat iedere luiste raar na twee lettergrepen weet wie er staat te zingen. Die muzi kale identiteit wordt versterkt doordat hij al dertig jaar dezelfde muziek maakt. 'Blues-georiënteerde songs met sterke teksten', vindt hij zelf. Die songs zijn in de regel niet van hemzelf. Cocker is een coverzan ger. Een songwriter die volledig aan Cockers eisen voldoet is Tony Joe White, nog zo'n gruisbak van een zanger. White is verantwoor delijk voor de titelsong van Coc ker's nieuwste Across From Mid night. „We kunnen het heel goed samen vinden. We hebben samen een paar stukken geschreven, waar mee ik volgend jaar wat hoop te doen. Maar ik hoef niet persé mijn eigen songs te zingen. Er is im mers zoveel sterk materiaal waar ik iets mee aankan." Cocker maakt coveren tot kunst. Als een der weinigen waagt hij zich aan nummers die iedereen kent in de originele uitvoering. Op de nieuwe cd staat bijvoor beeld Bob Marley's Could You Be Loved, maar eerder stal Joe The Letter van The Box Tops, Un chain My Heart van Ray Charles en natuurlijk zijn aïlereerste hit With A Little Help From My Friends van de Beatles. „Ik probeer de songs aan te pak ken, ergens heen te brengen. Het enige waarvan ik me bewust ben, is dat ik het nummer anders wil laten klinken dan het origineel. Gelukkig kan ik steeds rekenen op de begeleiding van supergoede muzikanten. Dat is altijd zo ge weest. Ik werk ook altijd hetzelf de: met zijn allen in de studio. We spelen het nummer een keer of vijf en pikken er de beste take uit. Overdubben of lang werken aan arrangementen, is er niet bij." Hier spreekt een ouderwetse vak man. Cocker moet weinig van nieuwerwetse zaken hebben. „Ik volg de ontwikkelingen in de pop- scene op de voet, want het is mijn vakgebied. Ik weet wat Britpop is en, ken het werk van Oasis en Pro digy. Maar ik kan niet zeggen dat het me wat doet. Ik zeg niet dat er geen goede muziek wordt ge maakt. Ik ben behoorlijk onder de indruk van (de blanke bluestie ner) Jonny Lang. Al zal ik direct toegeven dat die bepaald geen nieuwe muziek maakt." Weinig nieuws voor de toekomst, dus? „Nou, er zijn nog altijd uit dagingen. Mijn carrière concen treert zich op Europa, in de VS ben ik een beetje uit beeld ge raakt. Vanuit Duitsland trekken we de laatste jaren steeds meer Oost Europa in. Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin, omdat rock daar iets totaal nieuws is. In het voormalige Oostblok staat pop in de kinderschoenen, vaak zijn de zaken niet zo goed gere geld. Maar ook dat heeft zijn charme. Het doet me denken aan de leukste pop-periode, de late zestiger en vroege zeventiger ja ren." „Waarom die tijd? Toen was het allemaal spannend en nie mand wist eigenlijk wat ie deed. Daarna werd muziek business en kregen de rock 'n' roll-excessen de overhand." Hier spreekt een vakman. Cocker was ooit een rockbeest, dat hoge pieken en diepe dalen afwisselde. Talloze keren opgegegeven door de pop-paparazzi, maar toch niet kapot te krijgen. „Ach, het hep flink uit de hand. Maar dat was normaal in die tijd. Eigenlijk s iedereen die min of meer o schonden door de sixties gekomen is, een survivor". Nog altijd vindt de zanger sluiting bij de jeugd. Joe Cocker was daarom een van de weW veteranen, die werden gevraag voor Woodstock II, de herhal# oefening van het legendari concert uit 1969. „Dat was een eer, natuurüjt Maar ik hoef niet na te denk® over mijn favoriete festival, echte Woodstock was onvergete lijk. Het lanceerde boven® mijn carrière." Dertig jaar rock zingen: is er een pensioenplan voor oude za gers? „Trends gaan razendsnel. Als er een jaartje of twee tusse zou knijpen, zou ik waarschi de aansluiting met de muzlek ne en mijn publiek verliezen, ga ik door tot in de kist. Joe Cocker, zondag 21 het Indoor Sportcentrum, Theo enlaan 1, Eindhoven. j700 Journaal 07 05 Get the Picture (h) 0775 Ontbijt-TV 09 00 Journaal 09 08 De ochtenden 09 56 Lieve Martine (h) ,041 Merhaba: Voorlichten schaamte (h) „11 Josopl(h) 12 o6 Er is meer tussen hemel c de (h, tot 12.41) ,5 ij Matlock, advocatenserie 16.05 Josopl ,7 02 Alles kits met Ratjetoe; 17.2 ror Mirror; 17.51 Alles kits kvj U 03 Growing Pains, comedy U 29 Get the Picture, quiz |9 00 Ha, die pa (h) ,9 28 Zo vader zo zoon, spelletje 20 00 Journaal 20,24 Netwerk, actualiteiten 2057 Weeroverzicht 2i,07 Sportman van het jaar. van de verkiezing Sportman, vrouw en Sportploeg van hé 1997 22.09 ER, ziekenhuisserie 22.57 A Midnight Clear, speelfilrl 09.00 Koekeloere (h, tot 09,15) 1000 Huisje boompje beestje I 10,20) 1030 OMROP FRYSLAN De pakj| (h, tot 10.50) 11.30 Mentor magazine (h, tot 1 12.00 Agrarisch journaal 12.45 Agrarisch journaal (h) 13,00 Journaal 13.05 Modeltekenen en schilder^ 13.35 Mijn God (h) 14.25 Nederland zingt (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Psycholcj 16,00 Journaal 16.05 Our House, serie 16.56 America's Funniest Home os (h) 17.29 2Vandaag, actualiteiten 17.30 en 18.00 Journaal, Sportjournaal en 18.51 Hoof ten uit het nieuws gevolgd,'.'- het weer 19.02 Stapel op auto's 19.33 Puur natuur: reptielen 20.20 Windkracht 10, serie 21.18 Habets, 8-delige dommel over de gevolgen van de volksverhuizing in de jaren t Nieuw-Zeeland 21.59 Marianne Weber, muzieksp, 22.36 De kinderen van Kilarmuy slag kinderhulporganisatie des Hommes over ernstige vd van kinderuitbuiting in dej gaalse hoofdstad Dhaka 22.57 Voedselallergie: Ziek val zond eten, Nederlandse VoT allergie Stichting 23.00 Studio NOS, sportmagazinl om ca. 23.30 uur het Journaal 23.35 Documentaire (tot 00.25) 12.00 Journaal 12,07 MiddagEditie met om 12.: Sportjournaal 13.00 Journaal '3.10 (PP): D66 (h) 12.50 Nieuws 13.30 Le retour d'ArsèJ Pin, serie 14.25 Autant savoir (h) Schooltelevisie 15.30 lei bla bla Highway to Heaven, serie 17.25L Streets of San Francisco, misdaal '8.30 Regions soir 18.50 Cartes surj magazine 19.05 Fidèles au poste, spl '9.30 Nieuws 20.25 Bon week-end !P«ial rond Marc Herman 21.20 Ent '6 et mer, miniserie 23.10 Carré noii •ret schilder Paul Gauguin 00.10 Nie Jfi-45 lei bla bla 18.55 Régions soir j wrmandises, culinair magazine Nieuws 20.15 Antoine et Sébastien, I sPeelfilm uit 1973 van Jean-Marie met Francois Perier, Jacques Dutronc J av'a Piccolo 21.50 Millésimes, mac "ver wijncultuur 22.05 Nieuws 22.33 est arrivé prés de chez vous, Bell- ""komedie uit 1992 (tot 00.05) ZDF-Morgenmagazin, ontbijt «09.00 Heute 09.03 Flying Doctors JOYrobic - fit dutch den I 0 Heute 10.03 Sportschau live rri tr in/'5 Voor dames vamjit Koni ö-15: Skiën: Super-G voor dames j 12.30: Biatlon: Wereldbet voor heren vanuit Kontiolahti T a9smagazin met Heute 13.45 P News 14-00 Tagesschau 14.03 H nl'eh, portret André Rieu 14.3 0p( l star' sprookjesfilm 16.ft 1 16'03 Rolle rückwarts, hé AIW Ult be ^u'tse tv-geschiedenisl 'ssimoi, culinair magazine 17.» 17,15 Brisant, boulevardm fcnh„( erbctene Liebe, serie 18.2| 19 25 'uSer'i5, 1855 BabV aa Bord] 9essrhai datingshow 20.0 el 20'15Go|dene Europa'97j Seme"t rond uitreiking van deze rrf Exclusiv 22.15 TagestiJ Wat ie? ri^femsehen, magazine I 80.4(1 tc w 00,20 Nachtm; 82.15 c,e hostile Hostages, spsj vorite Son, mini-serie (sief Mondfahrt 0u|ts'and 1 13.45 Petel "e 141 j i Erankenstein, jel sagt m °9°'Jeu9djournaal 14.30, 9U ur - aber nuri, tekenfilj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 18