Rebels meisje
met dove ouders
Nieuwe Bond al snel dood
'Spiceworld' is alleen voor de centen in elkaar geflanst
Vervelend kind
in vervelende film
Sneeir
Frank
DE STEM
Advertentie
U I
IDS
DONDERDAG 18 DECEMBER 1997 D2 DE STEM
Niets cadeau van 'Spice Girls'
Door Jos Kessels
Een cadeau van The Spice
Girls, zo omschrijft de Britse
meidenband de film Spice
world The Movie. Dat is in te
genspraak met zichzelf, want
juist deze muziekgroep is de
meest succesvolle exponent
van een uitgekiende marke
tingstrategie en merchandi
sing, waarin niets cadeau ge
daan wordt.
Handig geselecteerd volgens het
stramien 'voor elk wat wils', be
gon deze groep ineens de ene hit
na de andere te scoren, zonder
ook maar ergens live op te treden.
Dat is niet uniek in de muziekge
schiedenis. Er zijn talloze voor
beelden van artiesten die niet zelf
blijken te zingen, of waarvan het
onduidelijk is wat hun muzikale
bijdrage nu precies is. In het ver
leden zijn er ook meerdere bands
geweest, die niet alleen voor de
muziek bedacht werden. Denk
maar aan The Monkees, die het
vooral van de tv moesten hebben.
The Spice Girls zijn een slimme
uitvergroting van deze voorge
bakken commercie, die ook nog
eens handig inspeelt op het idee
dat tegenwoordig iedereen een
ster kan zijn. De Spice Girls pre
senteren zich daarom als 'the
girls next door'. Zie ons: we zijn
gewoon, blijven gewoon en heb
ben toch succes.
Het is evenwel een kunstmatige,
bedachte gewoonheid, ingegeven
door de tijdgeest, net zo goed als
het gooien met krachttermen als
'girlpower', die de suggestie van
ongebondenheid, spontaniteit en
The Spice Girls in 'Spiceworld The Movie'
vrijheid geven, terwijl het tegen
overgestelde het geval is.
Nu de dames nog steeds swingen
op de golven van succes, terwijl
het tegelijk nog steeds onduide
lijk is of ze kunnen zingen of niet,
wordt deze triomf tot het uiterste
uitgemolken. In dat licht moet
ook Spiceworld The Movie gezien
worden, een film volledig toege
sneden op het publiek van de
Spice Girls: meisjes van onder de
vijftien. Spiceworld The Movie
wil een komisch beeld geven van
het aloude pop-cliché van het
hectische bestaan van een (mei-
denjgroep. Ze worden gevolgd
door een geflipte documentaire
filmer, die de essentie van de
meisjes wil vatten. Twee Ameri
kanen willen ook al een film met
ze maken en dan is er ook nog de
doorgedraaide tournee-manager,
die steeds overspannener wordt
naarmate een concert in de pres
tigieuze Royal Albert Hall na
dert. Op de dag van het optreden
zitten de Spice Girls echter in de
verloskamer van een ziekenhuis,
omdat een vriendin op het punt
staat te bevallen.
Schaamteloos wordt dit gegeven
in de film uitgewerkt. De Spice
Girls vinden de bevalling veel be
langrijker dan het optreden,
maar ze kunnen hun fans toch
ook niet in de steek laten. Na
tuurlijk wordt de baby, uiteraard
een meisje, er net op tijd uitge
perst en spoeden de dames zich
naar de zaal, waar de fans staan
te popelen. Voor het overige be
staat Spiceworld alleen uit het
presenteren van de hitcatalogus
en een hoop getut met kleren.
De film kan geen moment de in
druk wegnemen dat hij alleen
voor de centen in elkaar geflanst
is. Het script is bedacht op een
namiddag en bevat evenveel ga
ten en dode momenten als de
Acropolis en in de montagekamer
stond de klok duidelijk voor.
Des te storender is het dan dat de
Spice Girls een schijn van on
baatzuchtigheid en integriteit
willen ophouden. Spiceworld ge
tuigt niet van enig respect voor
de fans, die volgend jaar wel weer
een ander idool hebben. Zo werkt
het ook weer. Daarom niks ca
deau.
'Spiceworld - The Movie' is te zien in
Casino in Breda, City in Roosendaal,
Roxy in Bergen op Zoom, Heuvelpoort
in Tilburg, De Koning van Engeland in
Hulst.
Door Jos Kessels
Zelfs de thuisblijvers worden
ouder. Na de twee succesvolle
Home Aione-films kwam hoofd
rolspeler Macauley Culkin in de
onrustige puberleeftijd, wat
hem ongeschikt maakte om nog
langer thuis te houden. Hij mag
nu zijn jeugdig salaris uitgeven
aan meisjes.
Het heeft vijf jaar geduurd voor
dat er weer een prille onruststo
ker gevonden werd, die nog niet
door de hormonen van de lust
bezocht is, maar al wel rijp ge
noeg is om boeven buiten de
deur te houden.
Alex D. Linz is zijn naam en de
stralende ouders zullen hun
zoontje, net als de Culkins, han
denwrijvend het studioterrein
van de filmmaatschappij opge
reden hebben, want zoonlief
verdient voorlopig de kost. Voor
de rest is er eigenlijk niks veran
derd, want Alex mag een heel
huis verbouwen, om een stelletje
onverlaten er flink van langs te
geven.
De film begint met de diefstal
van een microchip van het Ame
rikaanse leger door een groep
terroristen uit het Oostblok. Op
een vliegveld belandt de chip,
verpakt in een speelgoedauto, in
handen van een oudere me
vrouw, die het autootje aan Alex
geeft.
De jongen heeft net last van wa
terpokken en moet thuisblijven,
wat voor de werkende ouders
een probleem is, omdat ze Alex
overdag alleen thuis moeten la
ten. De Oostblokkers hebben in
middels niet stilgezeten en kam
men de wijk uit. Alex waar
schuwt de politie, maar die gelo
ven de jongen niet, waarna hij
besluit het huis in een vesting te
veranderen.
De knaap legt hierbij een grote
vindingrijkheid aan de dag en
heeft een wel opmerkelijk voor
uitziende blik, als het gaat om
de stappen die de boeven nemen.
Wat die schavuiten aan zakgeld
beuren weet ik niet, maar ze
moeten er in Home Alone 3 het
nodige voor doorstaan. Niet al
leen zitten ze in een vervelende
film met een vervelend kind, ze
krijgen ook nog eens een portie
gooi- en smijtwerk op hun dak,
die met prozac niet meer te ver
helpen valt.
'Home Alone 3' vanm Raja Gosnell
draait in Mignon en Cinésol in Breda,
Cinemactueel en Roxy in Bergen op
Zoom, Heuvelpoort in Tilburg en De
Koning van Engeland in Hulst.
»Alex D. Linz is de nieuwe onruststoker in 'Home Alone 3'.
Van onze filmredactie
In de boeiende Duitse speelfilm
Jenseits der Stille groeit het
meisje Lara op met twee dove ou
ders. Al heel jong beheerst zij als
enige in haar omgeving de geba
rentaal en kwijt zich energiek
van haar taak. Bij voortduring
moet zij als spreekbuis fungeren.
Het intelligente kind gaat daar
naarmate ze ouder wordt zelf de
zware last van inzien en begint te
rebelleren tegen de haar opge
drongen rol. De Duitse regisseuse
Caroline Link (1964) kwam op
het idee voor haar lange speel
filmdebuut tijdens een verblijf in
Amerika waar ze een krantenar
tikel las over het leven met dove
ouders. Ze begon zich te verdie
pen in de dovenproblematiek en
ontdekte dat ze in Amerika op dit
gebied al veel verder zijn dan in
Duitsland. Het was de aanleiding
voor een vaak spannend en meer
malen dramatisch filmverhaal
over het toenemend verzet van
Lara tegen haar gebrek aan vrij
heid en onafhankelijkheid.
De cineaste neemt ook stelling te
gen de maatschappelijke beper
kingen die doven zich moeten la
ten welgevallen, maar zonder de
vervelende boodschapperigheid
en het valse sentiment die daar in
Amerikaanse films meestal bij
horen. Acht jaar oud voelt de
vroegwijze Lara (de elfjarige Tat-
jana Trieb) zich al helemaal ver
antwoordelijk voor haar dove ou
ders. Zelfs als haar moeder naar
de televisie kijkt, moet Lara nog
in gebarentaal de dialogen verta
len.
Tijdens een kerstfeest bij haar
grootouders krijgt het meisje van
haar excentrieke tante een klari
net cadeau. Tot ongenoegen van
haar vader die jaloers is op zijn
dochters vriendschap met zijn
zuster. Bovendien is hij bang dat
hij zijn dochter voorgoed kwijt
zal raken als hij haar ontluikende
passie voor de muziek ontdekt.
De ouders staan daar door hun
doofheid helemaal buiten.
Haar privé-muziekleraar advi
seert Lara om muziek te gaan
studeren en als ze achttien is, wil
Lara (dan gespeeld door de Fran
se actrice Sylvie Testud) naar het
conservatorium in Berlijn. On
danks het hevige verzet van haar
vader zet ze toch door, met alle
dramatische gevolgen vandien.
Joodse klezmer-muziek - een
voorliefde van Lara - geeft de
prachtige gefilmde beelden in
Jenseits der Stille iets extra wee
moedigs.
'Jenseits der Stille' van Caroline Link is
te zien in Chassé Cinema in Breda.
Door Jos Kessels
Een van de weinige zekerheden in het
bestaan van een bioscoop-exploitant
is het succes van een Bond-film, zo
vernam ik laatst. Tomorrow never
dies van Roger Spottiswoode zal die
stelling moeten onderschrijven, maar
het is nog maar de vraag of deze be
wering uit zal komen.
Het is de tweede Bond-film met Pierce
Brosnan, maar na de frisse start van Gol-
deneye is er nu al sprake van metaalmoe
heid. Misschien dat het aantal commer
ciële concessies te zwaar op de film is
gaan wegen, nog niet eens zozeer vanwe
ge de alom aanwezige sluikreclame,
maar vooral inhoudelijk. Bij voorbeeld
de aanwezigheid van de Maleisische
beengruizelmachine Michelle Yeoh,
vooral ingegeven als lokkertje voor de
Aziatische markt. Hetzelfde geldt voor
de Amerikaanse inbreng, die louter ge
zien moet worden als een opzichtige po
ging het machtige continent niet buiten
te sluiten. Mogelijk heeft ook het snelle
draaischema en de nog snellere eindaf-
werking de film extra parten gespeeld.
Tomorrow never dies begint nog wel uit
stekend, met de aanslag van de Britse ge
heime dienst op een internationale wa-
penmarkt voor terroristen in Siberië.
Geheim agent 007 weet op het nippertje
het al te drastische opruimen van kern
koppen te voorkomen en maakt en pas
sant komisch gebruik van een schiet
stoel.
Na deze proloog komt zoals gebruikelijk
het echte verhaal op gang. Een groep ter
roristen vernietigt een Brits fregat en
wekt de indruk dat de Chinezen de boos
doeners zijn. Al snel dreigt het conflict
uit te lopen op een oorlog tussen Enge
land en China.
Pierce Brosnan als James Bond in 'Tomorrow never dies'
Net als James Bond zich intensief wil
verdiepen in de Deense liefde, wordt hij
door de geheime dienst ontboden. Het
valt Bond op dat een krant van mediagi
gant Carver (Jonathan Pryce) wel erg
snel en gedetailleerd over het getorpe
deerde schip bericht. Hij besluit Carver
een bezoek te brengen, die in Hamburg
een nieuwe satelliet bij het tv-publiek
wil introduceren.
Het is een kleine wereld, zelfs voor Ja
mes Bond. Hij heeft vroeger namelijk
FOTO KEITH HAMSHERE
iets gehad met Paris (Teri Hatcher), de
echtgenote van Carver. Na Bonds aloude
'Ik ben zo terug' heeft ze nooit meer iets
van hem vernomen en dat zit haar nog
steeds dwars. Dat past mooi in de op
dracht die Bond van M gekregen heeft,
namelijk: 'Pump her for information'.
Bond voert zijn missie uit, maar Carver
laat het er niet bij zitten. Hij maakt zich
zelf tot weduwnaar en opent de jacht op
Bond, die onderweg steun krijgt van de
mysterieuze Wai Lin (Michelle Yeoh),
een hardhandige masseuse.
Zoals gebruikelijk voert het avontuur
langs heel wat exotische locaties, om in
de Bond-traditie te eindigen in het hol
van de leeuw, een door Carver gebouwde
Stealth-boot.
Tomorrow never dies heeft echter op alle
fronten teleurstellend weinig te bieden.
Opzienbarend is het niet om van de boef
ditmaal een mediabaas te maken, want
daar lopen genoeg voorbeelden van rond.
Vervelender is dat Jonathan Pryce als
'bad guy' een veel te hulpeloze indruk
wekt. Het is van meet af aan duidelijk
dat hij eigenlijk geen partij is voor Bond,
die dit keer wat macho-achtiger is dan in
Goldeneye, maar door Brosnan veel
plichtmatiger vertolkt wordt. De
punchlines zijn zelden komisch en afge
zien van het begin zorgen de actiescènes
niet voor de gewenste opwinding.
De nieuwe Bond mist vooral het speelse
karakter van de voorganger, die mede
dankzij Famke Janssen veel leuker was.
Het is illustratief dat ons land ditmaal
vertegenwoordigd wordt door een stun
telende Daphne Deckers, die alleen goed
lijkt in het bespelen van de media en er
in de paar seconden die ze krijgt totaal
niks van bakt, omdat ze niet de kans
krijgt voor haar vertrouwde oog-pose.
De volgende dag mag dan nooit sterven,
maar na vijf minuten kun je beter naar
huis gaan.
De James Bond-film 'Tomorrow never dies' van
Roger Spottiswoode is te zien in Grand in Bre
da, City in Roosendaal, Centraal in Geertruiden-
berg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Ko
ning van Engeland in Hulst.
BERGEN OP ZOOM
Alien resurresction - Tomorrow never dies u„
7 years in Tibet «-Ho-
Cinemactueel 1-2-3
me alone 3 - Hercules
Roxy 1 - Spiceworld
Roxy 2 - Hercules - Home alone 3
BREDA
Grand - Tomorrow never dies
Mignon - Home alone 3
Cinesol 1 - Father's day - Alien 4
Cinesol 2 - The full monty - George uit de jungle
Cinesol 3 - L.A. Confidential
Casino 1 - Hercules
Casino 2 - Spice world
Casino 3 - 7 years in Tibet
Casino 4 - Hercules - The Game
Chassé Cinema - Jenseits der stille - La neige a Noël - Karakter - He
avenly creatures - Karlsson van het dak - Ronja de Roversdochter I
Notte a
GOES
Grand Theater - Tomorrow never dies - Hercules
HULST
Koning van Engeland - The game - Spice world - Home alone 3 - Ge
orge of the Jungle - Hercules - Father's day - Alien resurrection - 7 ve.
ars in Tibet - Tomorrow never dies 1
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - Spice world - The game - Hercules - 7 years in Tibet - Ho
me alone 3 - Tomorrow never dies
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Hercules - George uit de jungle - The Game-
Alien 4 - Father's day - Home alone 3 - 7 years in Tibet - Spice world
Cinecitta - Het huis met de geesten - The full Monthy - Broos - My I
best friends wedding - Paradise road - L.A. Confidential 1
Midi - Tomorrow never dies - Hercules
ANTWERPEN
Zaal 1 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 1
Metropolis, tel 03-5443600
uur Scream
Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Smile like yours
Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle
20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential
Zaal 4 -14.30 en 17.00 uur Devil's advocate
20.00 en 22.30 uur 7 years in Tibet
Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur Hercules
20.00 en 22.30 uur Devil's advocate
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game
Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Peacemaker
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje
zaal 11 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one
Zaal 13 -14.30 en 17.00 uur Hercules
20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies
Zaal 14- 13.00,15.30 en 18.00 uur Tomorrow never dies
20.00 en 22.30 uur Copland
Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown
Zaal 16 - 14.30,17.00 uur 7 years in Tibet
20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaai 17 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III
20.00 uur Hercules
22.30 uur Nothing to lose
Zaal 18 - 14.30,17.00 en 22.30 uur A life less ordinary
14.30 uur Hercules
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Home alone III
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Alien 4
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Full Monty
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Spiceworld
Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding
Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Double team
19.30 en 22.00 uur Tomorrow never dies
■De aanvangstijden van de bioscopen in de regio staan dagelijks in de Dagklappa J
op een van cfe regiopagina's.
Een even plezierige als vanzelfsprekende speelfilm ovtj
transseksualiteit is Ma vie en rose van de Waalse n
Alain Berliner. Een vrolijk gekleurd sprookje over een jongej
tje dat absoluut zeker weet dat hij later een meisje zal ml
den. Zijn ouders zien in het meisjesachtige gedrag van zoom
tje Ludovic geen enkel probleem. Pas als diens omgeving mj
Ludo's afwijkende gedrag wordt geconfronteerd, komen I
problemen van. Realiteit en fantasie lopen in deze onderhouj
dende zwarte komedie leuk door elkaar. (Vanavond omh
uur bij Fideï et Arti in Oudenbosch)
Fideï et Arti in Oudenbosch draait zondagavond om HM
uur First Strike, een James Bond-parodie met de behendigf
Oosterse vechtjas en komiek Jackie Chan als een politie®8!
in Hongkong die de vijanden met zijn uitgebreide scala *1
supersnelle vechttechnieken van het lijf weet te houden. Ml
zijn humor en spectaculaire stunts was deze Hongkong-adJ
film een van de best bezochte voorstellingen tijdens hetPj
festival Rotterdam van vorig jaar waar Jackie Chan de
Door Marcel Linssen
Lizzie Kean en No Place fl
Jennifer. Namen die" het nI
derlandse publiek nog relatij
weinig zeggen. Toch woont 1
uit Schotland afkomstige
an al zo'n vijftien jaar in Einl
hoven, en draait ook haar a cj
pellagroep No Place For Jei
nifer al jaren mee. De komefl
de dagen zijn de vijf 'Jennifeif
dames te zien in Tilburg
Made.
„Nederland heeft maar een pa|
a-capellagroepen die in het thej
tercircuit optreden. En zodra
iets geboekt moet worden gaat c
voorkeur toch vaak uit naar 1
kendere namen als Montezumal
Revenge en Intermezzo. De mee/
te theaters hebben per seizoe
hooguit één a capella-voorstei
ling; daarom moet je ook een laij
ge adem hebben om iets van -
grond te krijgen", vertelt LizzJ
Kean in haar werkkamer
Eindhoven.
Hard werken en vooral niet opga
ven, lijkt haar motto. En dat pal
ze ook toe bij No Place for Jennij
er.
Zo'n negen jaar geleden stakd
vier Eindhovense dames de hooi
den bij elkaar. Toen er drie oj
stapten besloot compd
Van onze kunstredactie
De Opera Nationala Moldavl
op vrijdagavond 19 december!
schouwburg De Kring in Rcf
aantrekkelijke feestvoorstellin
le familie: Sneeuwwitje en dl
gen. Een kleurrijk avondvulj
klassieke stijl bij speciaal
romantische muziek.
Met academische soli, duetten I
de massascènes in grootse del
kostuums, die er voor zorgden]
ductie lang een van de best bel
voorstellingen was in Oost-Ef
ven dwergen zijn mannetjes 1
sen en baarden, volwassen I
overigens in klassiek aandoej
kostuums.
Chisinau, de hoofdstad van
genlijk de zelfstandige repubj
ten oosten van Roemenië en f
behorend tot de Sovjet-Unie) I
culturele traditie. Na de TweeJ
kg werd in Chisinau een opl
opgericht dat graag gezien wa
landen.
Vanaf het begin was er ook ea
aan dit operahuis verbondeif
loop van de tijd grote dansers 1
ten hebben gewerkt, in de tri
klassiek-romantische (RussisJ
re.
Het operahuis heeft
een eigel
Heavenly Creatures van Peter Jackson is morgenmiW
Chassé Cinema Breda de wekelijkse jongerenfilm in W'l
der van MovieZone. Een opzienbarende mengeling van wm
Ier, sprookje en psychologische speelfilm over twee Ni®f
zeelandse tieners in de jaren vijftig, hartsvriendinnen11!
een buitensporige fantasie, die de moeder van een van
vermoorden als ze uit elkaar dreigen te worden gehaald.
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema
22 december La Notte van Michelangelo Antonioni uit
In indringend zwart-wit ving de regisseur de leegte en f®!
ling van de Romeinse upperclass. Jeanne Moreau enM'j®
Mastroianni spelen een echtpaar dat na een lange na®
drank zijn liefde van weleer probeert te doen herleven-
bijna verhaalloos, existentieel drama over het menselijk®
kort waarin prachtig wordt geacteerd. Een Italiaanse van
op het poëtisch realisme van de Franse Nouvelle Vague.
Karakter, de knappe psychologische 'thriller' van Mike'l
Diem naar de roman van Borderwijk, is de zevende ve
ningsweek ingegaan in Chassé Cinema in Breda. In een 1
tempo en met zwaar aangezette scènes wordt het verhaa 1
teld van de meedogenloze deurwaarder Dreverhaven 1
Decleir) in het Rotterdam van de jaren dertig waar wen J
uit hun huis worden gezet. Zijn onwettige zoon Kata®, j
(Fedja van Huêt) werkt hij keihard tegen in diens 1
omdat de moeder, zijn huishoudster, niets meer van hei
de weten.
Chassé Cinema in Breda vertoont van zondag 21 tot
dinsdag 23 december in de matinees twee Zweedse
films naar boeken van Astrid Lindgren: Karlsson van
uit 1974 en Konja dc Roversdochter uit 1984, desp-'
avonturenfilm over de dochter van de gevreesde rover
man Mattis.
onze kunstredactie
['ank Groothof en zijn Stiel
teuwe, muzikale theatervool
Pera Boris Godoenov van m|
speelse familievoorstelling, w|
e Personages neerzet en ook
°tLfi^dagavond 27 decembel
bui-u n !™dervriend in schouw!
Bod a K"ngln Roosendaal mei
hetZ G °enov' begeleid dooi
vaak ^ax Tak 0rkest> dal
nu beht Üms beSdeidt, maal
Ruwt1? musiceert ook hel
feamrio 1 -Volk sPeelt De bel
en vertaakJldeïb0ekenSchri:ifstel
Be tekst o tï" mme Drost heef«
esst geschreven.
°f zoil?S/WaS Godoenov ministei
CtZf U0U ia> iets h0°9s, aaA
stierf J'an tSaar Iwanoviets./ Dil
zen. tot I™9 Sn Boris werd gek(\
Hoor lift611*'1 deed het bes\
dent° l,k' maar er rees een inci I
Bork r°°,d Van tsaar Iwan moe1
orhdat efov regent wordeJ
oudgenoe0^6 Dimitri n°g nie|
b jalopd 1SJ00r de tr°on. Bori|
Best 2e]f °P,Pimitri w-ant hij zof
Ma;
?ar als
Hujnt
tsaar willen worden
Dimitri verdronkei
regeren"edtJni hii niet la«ge|
koster Nn6^,2ich terug in e
hoopt de bojaai