Rebels meisje met dove ouders Nieuwe Bond al snel dood 'Spiceworld' is alleen voor de centen in elkaar geflanst Vervelend kind in vervelende film Sneeir Frank DE STEM Advertentie U I IDS DONDERDAG 18 DECEMBER 1997 D2 DE STEM Niets cadeau van 'Spice Girls' Door Jos Kessels Een cadeau van The Spice Girls, zo omschrijft de Britse meidenband de film Spice world The Movie. Dat is in te genspraak met zichzelf, want juist deze muziekgroep is de meest succesvolle exponent van een uitgekiende marke tingstrategie en merchandi sing, waarin niets cadeau ge daan wordt. Handig geselecteerd volgens het stramien 'voor elk wat wils', be gon deze groep ineens de ene hit na de andere te scoren, zonder ook maar ergens live op te treden. Dat is niet uniek in de muziekge schiedenis. Er zijn talloze voor beelden van artiesten die niet zelf blijken te zingen, of waarvan het onduidelijk is wat hun muzikale bijdrage nu precies is. In het ver leden zijn er ook meerdere bands geweest, die niet alleen voor de muziek bedacht werden. Denk maar aan The Monkees, die het vooral van de tv moesten hebben. The Spice Girls zijn een slimme uitvergroting van deze voorge bakken commercie, die ook nog eens handig inspeelt op het idee dat tegenwoordig iedereen een ster kan zijn. De Spice Girls pre senteren zich daarom als 'the girls next door'. Zie ons: we zijn gewoon, blijven gewoon en heb ben toch succes. Het is evenwel een kunstmatige, bedachte gewoonheid, ingegeven door de tijdgeest, net zo goed als het gooien met krachttermen als 'girlpower', die de suggestie van ongebondenheid, spontaniteit en The Spice Girls in 'Spiceworld The Movie' vrijheid geven, terwijl het tegen overgestelde het geval is. Nu de dames nog steeds swingen op de golven van succes, terwijl het tegelijk nog steeds onduide lijk is of ze kunnen zingen of niet, wordt deze triomf tot het uiterste uitgemolken. In dat licht moet ook Spiceworld The Movie gezien worden, een film volledig toege sneden op het publiek van de Spice Girls: meisjes van onder de vijftien. Spiceworld The Movie wil een komisch beeld geven van het aloude pop-cliché van het hectische bestaan van een (mei- denjgroep. Ze worden gevolgd door een geflipte documentaire filmer, die de essentie van de meisjes wil vatten. Twee Ameri kanen willen ook al een film met ze maken en dan is er ook nog de doorgedraaide tournee-manager, die steeds overspannener wordt naarmate een concert in de pres tigieuze Royal Albert Hall na dert. Op de dag van het optreden zitten de Spice Girls echter in de verloskamer van een ziekenhuis, omdat een vriendin op het punt staat te bevallen. Schaamteloos wordt dit gegeven in de film uitgewerkt. De Spice Girls vinden de bevalling veel be langrijker dan het optreden, maar ze kunnen hun fans toch ook niet in de steek laten. Na tuurlijk wordt de baby, uiteraard een meisje, er net op tijd uitge perst en spoeden de dames zich naar de zaal, waar de fans staan te popelen. Voor het overige be staat Spiceworld alleen uit het presenteren van de hitcatalogus en een hoop getut met kleren. De film kan geen moment de in druk wegnemen dat hij alleen voor de centen in elkaar geflanst is. Het script is bedacht op een namiddag en bevat evenveel ga ten en dode momenten als de Acropolis en in de montagekamer stond de klok duidelijk voor. Des te storender is het dan dat de Spice Girls een schijn van on baatzuchtigheid en integriteit willen ophouden. Spiceworld ge tuigt niet van enig respect voor de fans, die volgend jaar wel weer een ander idool hebben. Zo werkt het ook weer. Daarom niks ca deau. 'Spiceworld - The Movie' is te zien in Casino in Breda, City in Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom, Heuvelpoort in Tilburg, De Koning van Engeland in Hulst. Door Jos Kessels Zelfs de thuisblijvers worden ouder. Na de twee succesvolle Home Aione-films kwam hoofd rolspeler Macauley Culkin in de onrustige puberleeftijd, wat hem ongeschikt maakte om nog langer thuis te houden. Hij mag nu zijn jeugdig salaris uitgeven aan meisjes. Het heeft vijf jaar geduurd voor dat er weer een prille onruststo ker gevonden werd, die nog niet door de hormonen van de lust bezocht is, maar al wel rijp ge noeg is om boeven buiten de deur te houden. Alex D. Linz is zijn naam en de stralende ouders zullen hun zoontje, net als de Culkins, han denwrijvend het studioterrein van de filmmaatschappij opge reden hebben, want zoonlief verdient voorlopig de kost. Voor de rest is er eigenlijk niks veran derd, want Alex mag een heel huis verbouwen, om een stelletje onverlaten er flink van langs te geven. De film begint met de diefstal van een microchip van het Ame rikaanse leger door een groep terroristen uit het Oostblok. Op een vliegveld belandt de chip, verpakt in een speelgoedauto, in handen van een oudere me vrouw, die het autootje aan Alex geeft. De jongen heeft net last van wa terpokken en moet thuisblijven, wat voor de werkende ouders een probleem is, omdat ze Alex overdag alleen thuis moeten la ten. De Oostblokkers hebben in middels niet stilgezeten en kam men de wijk uit. Alex waar schuwt de politie, maar die gelo ven de jongen niet, waarna hij besluit het huis in een vesting te veranderen. De knaap legt hierbij een grote vindingrijkheid aan de dag en heeft een wel opmerkelijk voor uitziende blik, als het gaat om de stappen die de boeven nemen. Wat die schavuiten aan zakgeld beuren weet ik niet, maar ze moeten er in Home Alone 3 het nodige voor doorstaan. Niet al leen zitten ze in een vervelende film met een vervelend kind, ze krijgen ook nog eens een portie gooi- en smijtwerk op hun dak, die met prozac niet meer te ver helpen valt. 'Home Alone 3' vanm Raja Gosnell draait in Mignon en Cinésol in Breda, Cinemactueel en Roxy in Bergen op Zoom, Heuvelpoort in Tilburg en De Koning van Engeland in Hulst. »Alex D. Linz is de nieuwe onruststoker in 'Home Alone 3'. Van onze filmredactie In de boeiende Duitse speelfilm Jenseits der Stille groeit het meisje Lara op met twee dove ou ders. Al heel jong beheerst zij als enige in haar omgeving de geba rentaal en kwijt zich energiek van haar taak. Bij voortduring moet zij als spreekbuis fungeren. Het intelligente kind gaat daar naarmate ze ouder wordt zelf de zware last van inzien en begint te rebelleren tegen de haar opge drongen rol. De Duitse regisseuse Caroline Link (1964) kwam op het idee voor haar lange speel filmdebuut tijdens een verblijf in Amerika waar ze een krantenar tikel las over het leven met dove ouders. Ze begon zich te verdie pen in de dovenproblematiek en ontdekte dat ze in Amerika op dit gebied al veel verder zijn dan in Duitsland. Het was de aanleiding voor een vaak spannend en meer malen dramatisch filmverhaal over het toenemend verzet van Lara tegen haar gebrek aan vrij heid en onafhankelijkheid. De cineaste neemt ook stelling te gen de maatschappelijke beper kingen die doven zich moeten la ten welgevallen, maar zonder de vervelende boodschapperigheid en het valse sentiment die daar in Amerikaanse films meestal bij horen. Acht jaar oud voelt de vroegwijze Lara (de elfjarige Tat- jana Trieb) zich al helemaal ver antwoordelijk voor haar dove ou ders. Zelfs als haar moeder naar de televisie kijkt, moet Lara nog in gebarentaal de dialogen verta len. Tijdens een kerstfeest bij haar grootouders krijgt het meisje van haar excentrieke tante een klari net cadeau. Tot ongenoegen van haar vader die jaloers is op zijn dochters vriendschap met zijn zuster. Bovendien is hij bang dat hij zijn dochter voorgoed kwijt zal raken als hij haar ontluikende passie voor de muziek ontdekt. De ouders staan daar door hun doofheid helemaal buiten. Haar privé-muziekleraar advi seert Lara om muziek te gaan studeren en als ze achttien is, wil Lara (dan gespeeld door de Fran se actrice Sylvie Testud) naar het conservatorium in Berlijn. On danks het hevige verzet van haar vader zet ze toch door, met alle dramatische gevolgen vandien. Joodse klezmer-muziek - een voorliefde van Lara - geeft de prachtige gefilmde beelden in Jenseits der Stille iets extra wee moedigs. 'Jenseits der Stille' van Caroline Link is te zien in Chassé Cinema in Breda. Door Jos Kessels Een van de weinige zekerheden in het bestaan van een bioscoop-exploitant is het succes van een Bond-film, zo vernam ik laatst. Tomorrow never dies van Roger Spottiswoode zal die stelling moeten onderschrijven, maar het is nog maar de vraag of deze be wering uit zal komen. Het is de tweede Bond-film met Pierce Brosnan, maar na de frisse start van Gol- deneye is er nu al sprake van metaalmoe heid. Misschien dat het aantal commer ciële concessies te zwaar op de film is gaan wegen, nog niet eens zozeer vanwe ge de alom aanwezige sluikreclame, maar vooral inhoudelijk. Bij voorbeeld de aanwezigheid van de Maleisische beengruizelmachine Michelle Yeoh, vooral ingegeven als lokkertje voor de Aziatische markt. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse inbreng, die louter ge zien moet worden als een opzichtige po ging het machtige continent niet buiten te sluiten. Mogelijk heeft ook het snelle draaischema en de nog snellere eindaf- werking de film extra parten gespeeld. Tomorrow never dies begint nog wel uit stekend, met de aanslag van de Britse ge heime dienst op een internationale wa- penmarkt voor terroristen in Siberië. Geheim agent 007 weet op het nippertje het al te drastische opruimen van kern koppen te voorkomen en maakt en pas sant komisch gebruik van een schiet stoel. Na deze proloog komt zoals gebruikelijk het echte verhaal op gang. Een groep ter roristen vernietigt een Brits fregat en wekt de indruk dat de Chinezen de boos doeners zijn. Al snel dreigt het conflict uit te lopen op een oorlog tussen Enge land en China. Pierce Brosnan als James Bond in 'Tomorrow never dies' Net als James Bond zich intensief wil verdiepen in de Deense liefde, wordt hij door de geheime dienst ontboden. Het valt Bond op dat een krant van mediagi gant Carver (Jonathan Pryce) wel erg snel en gedetailleerd over het getorpe deerde schip bericht. Hij besluit Carver een bezoek te brengen, die in Hamburg een nieuwe satelliet bij het tv-publiek wil introduceren. Het is een kleine wereld, zelfs voor Ja mes Bond. Hij heeft vroeger namelijk FOTO KEITH HAMSHERE iets gehad met Paris (Teri Hatcher), de echtgenote van Carver. Na Bonds aloude 'Ik ben zo terug' heeft ze nooit meer iets van hem vernomen en dat zit haar nog steeds dwars. Dat past mooi in de op dracht die Bond van M gekregen heeft, namelijk: 'Pump her for information'. Bond voert zijn missie uit, maar Carver laat het er niet bij zitten. Hij maakt zich zelf tot weduwnaar en opent de jacht op Bond, die onderweg steun krijgt van de mysterieuze Wai Lin (Michelle Yeoh), een hardhandige masseuse. Zoals gebruikelijk voert het avontuur langs heel wat exotische locaties, om in de Bond-traditie te eindigen in het hol van de leeuw, een door Carver gebouwde Stealth-boot. Tomorrow never dies heeft echter op alle fronten teleurstellend weinig te bieden. Opzienbarend is het niet om van de boef ditmaal een mediabaas te maken, want daar lopen genoeg voorbeelden van rond. Vervelender is dat Jonathan Pryce als 'bad guy' een veel te hulpeloze indruk wekt. Het is van meet af aan duidelijk dat hij eigenlijk geen partij is voor Bond, die dit keer wat macho-achtiger is dan in Goldeneye, maar door Brosnan veel plichtmatiger vertolkt wordt. De punchlines zijn zelden komisch en afge zien van het begin zorgen de actiescènes niet voor de gewenste opwinding. De nieuwe Bond mist vooral het speelse karakter van de voorganger, die mede dankzij Famke Janssen veel leuker was. Het is illustratief dat ons land ditmaal vertegenwoordigd wordt door een stun telende Daphne Deckers, die alleen goed lijkt in het bespelen van de media en er in de paar seconden die ze krijgt totaal niks van bakt, omdat ze niet de kans krijgt voor haar vertrouwde oog-pose. De volgende dag mag dan nooit sterven, maar na vijf minuten kun je beter naar huis gaan. De James Bond-film 'Tomorrow never dies' van Roger Spottiswoode is te zien in Grand in Bre da, City in Roosendaal, Centraal in Geertruiden- berg, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Ko ning van Engeland in Hulst. BERGEN OP ZOOM Alien resurresction - Tomorrow never dies u„ 7 years in Tibet «-Ho- Cinemactueel 1-2-3 me alone 3 - Hercules Roxy 1 - Spiceworld Roxy 2 - Hercules - Home alone 3 BREDA Grand - Tomorrow never dies Mignon - Home alone 3 Cinesol 1 - Father's day - Alien 4 Cinesol 2 - The full monty - George uit de jungle Cinesol 3 - L.A. Confidential Casino 1 - Hercules Casino 2 - Spice world Casino 3 - 7 years in Tibet Casino 4 - Hercules - The Game Chassé Cinema - Jenseits der stille - La neige a Noël - Karakter - He avenly creatures - Karlsson van het dak - Ronja de Roversdochter I Notte a GOES Grand Theater - Tomorrow never dies - Hercules HULST Koning van Engeland - The game - Spice world - Home alone 3 - Ge orge of the Jungle - Hercules - Father's day - Alien resurrection - 7 ve. ars in Tibet - Tomorrow never dies 1 ROOSENDAAL City 1-2-3 - Spice world - The game - Hercules - 7 years in Tibet - Ho me alone 3 - Tomorrow never dies TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- Hercules - George uit de jungle - The Game- Alien 4 - Father's day - Home alone 3 - 7 years in Tibet - Spice world Cinecitta - Het huis met de geesten - The full Monthy - Broos - My I best friends wedding - Paradise road - L.A. Confidential 1 Midi - Tomorrow never dies - Hercules ANTWERPEN Zaal 1 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 1 Metropolis, tel 03-5443600 uur Scream Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Smile like yours Zaal 3 -14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 4 -14.30 en 17.00 uur Devil's advocate 20.00 en 22.30 uur 7 years in Tibet Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur Hercules 20.00 en 22.30 uur Devil's advocate Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 7 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The Peacemaker Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje zaal 11 - 14.30, 17.00,20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 13 -14.30 en 17.00 uur Hercules 20.00 en 22.30 uur Tomorrow never dies Zaal 14- 13.00,15.30 en 18.00 uur Tomorrow never dies 20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 15 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown Zaal 16 - 14.30,17.00 uur 7 years in Tibet 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaai 17 -14.30 en 17.00 uur Free Willy III 20.00 uur Hercules 22.30 uur Nothing to lose Zaal 18 - 14.30,17.00 en 22.30 uur A life less ordinary 14.30 uur Hercules Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Home alone III Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Alien 4 Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Full Monty Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Spiceworld Zaal 23 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 24 - 14.30 en 17.00 uur Double team 19.30 en 22.00 uur Tomorrow never dies ■De aanvangstijden van de bioscopen in de regio staan dagelijks in de Dagklappa J op een van cfe regiopagina's. Een even plezierige als vanzelfsprekende speelfilm ovtj transseksualiteit is Ma vie en rose van de Waalse n Alain Berliner. Een vrolijk gekleurd sprookje over een jongej tje dat absoluut zeker weet dat hij later een meisje zal ml den. Zijn ouders zien in het meisjesachtige gedrag van zoom tje Ludovic geen enkel probleem. Pas als diens omgeving mj Ludo's afwijkende gedrag wordt geconfronteerd, komen I problemen van. Realiteit en fantasie lopen in deze onderhouj dende zwarte komedie leuk door elkaar. (Vanavond omh uur bij Fideï et Arti in Oudenbosch) Fideï et Arti in Oudenbosch draait zondagavond om HM uur First Strike, een James Bond-parodie met de behendigf Oosterse vechtjas en komiek Jackie Chan als een politie®8! in Hongkong die de vijanden met zijn uitgebreide scala *1 supersnelle vechttechnieken van het lijf weet te houden. Ml zijn humor en spectaculaire stunts was deze Hongkong-adJ film een van de best bezochte voorstellingen tijdens hetPj festival Rotterdam van vorig jaar waar Jackie Chan de Door Marcel Linssen Lizzie Kean en No Place fl Jennifer. Namen die" het nI derlandse publiek nog relatij weinig zeggen. Toch woont 1 uit Schotland afkomstige an al zo'n vijftien jaar in Einl hoven, en draait ook haar a cj pellagroep No Place For Jei nifer al jaren mee. De komefl de dagen zijn de vijf 'Jennifeif dames te zien in Tilburg Made. „Nederland heeft maar een pa| a-capellagroepen die in het thej tercircuit optreden. En zodra iets geboekt moet worden gaat c voorkeur toch vaak uit naar 1 kendere namen als Montezumal Revenge en Intermezzo. De mee/ te theaters hebben per seizoe hooguit één a capella-voorstei ling; daarom moet je ook een laij ge adem hebben om iets van - grond te krijgen", vertelt LizzJ Kean in haar werkkamer Eindhoven. Hard werken en vooral niet opga ven, lijkt haar motto. En dat pal ze ook toe bij No Place for Jennij er. Zo'n negen jaar geleden stakd vier Eindhovense dames de hooi den bij elkaar. Toen er drie oj stapten besloot compd Van onze kunstredactie De Opera Nationala Moldavl op vrijdagavond 19 december! schouwburg De Kring in Rcf aantrekkelijke feestvoorstellin le familie: Sneeuwwitje en dl gen. Een kleurrijk avondvulj klassieke stijl bij speciaal romantische muziek. Met academische soli, duetten I de massascènes in grootse del kostuums, die er voor zorgden] ductie lang een van de best bel voorstellingen was in Oost-Ef ven dwergen zijn mannetjes 1 sen en baarden, volwassen I overigens in klassiek aandoej kostuums. Chisinau, de hoofdstad van genlijk de zelfstandige repubj ten oosten van Roemenië en f behorend tot de Sovjet-Unie) I culturele traditie. Na de TweeJ kg werd in Chisinau een opl opgericht dat graag gezien wa landen. Vanaf het begin was er ook ea aan dit operahuis verbondeif loop van de tijd grote dansers 1 ten hebben gewerkt, in de tri klassiek-romantische (RussisJ re. Het operahuis heeft een eigel Heavenly Creatures van Peter Jackson is morgenmiW Chassé Cinema Breda de wekelijkse jongerenfilm in W'l der van MovieZone. Een opzienbarende mengeling van wm Ier, sprookje en psychologische speelfilm over twee Ni®f zeelandse tieners in de jaren vijftig, hartsvriendinnen11! een buitensporige fantasie, die de moeder van een van vermoorden als ze uit elkaar dreigen te worden gehaald. De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema 22 december La Notte van Michelangelo Antonioni uit In indringend zwart-wit ving de regisseur de leegte en f®! ling van de Romeinse upperclass. Jeanne Moreau enM'j® Mastroianni spelen een echtpaar dat na een lange na® drank zijn liefde van weleer probeert te doen herleven- bijna verhaalloos, existentieel drama over het menselijk® kort waarin prachtig wordt geacteerd. Een Italiaanse van op het poëtisch realisme van de Franse Nouvelle Vague. Karakter, de knappe psychologische 'thriller' van Mike'l Diem naar de roman van Borderwijk, is de zevende ve ningsweek ingegaan in Chassé Cinema in Breda. In een 1 tempo en met zwaar aangezette scènes wordt het verhaa 1 teld van de meedogenloze deurwaarder Dreverhaven 1 Decleir) in het Rotterdam van de jaren dertig waar wen J uit hun huis worden gezet. Zijn onwettige zoon Kata®, j (Fedja van Huêt) werkt hij keihard tegen in diens 1 omdat de moeder, zijn huishoudster, niets meer van hei de weten. Chassé Cinema in Breda vertoont van zondag 21 tot dinsdag 23 december in de matinees twee Zweedse films naar boeken van Astrid Lindgren: Karlsson van uit 1974 en Konja dc Roversdochter uit 1984, desp-' avonturenfilm over de dochter van de gevreesde rover man Mattis. onze kunstredactie ['ank Groothof en zijn Stiel teuwe, muzikale theatervool Pera Boris Godoenov van m| speelse familievoorstelling, w| e Personages neerzet en ook °tLfi^dagavond 27 decembel bui-u n !™dervriend in schouw! Bod a K"ngln Roosendaal mei hetZ G °enov' begeleid dooi vaak ^ax Tak 0rkest> dal nu beht Üms beSdeidt, maal Ruwt1? musiceert ook hel feamrio 1 -Volk sPeelt De bel en vertaakJldeïb0ekenSchri:ifstel Be tekst o tï" mme Drost heef« esst geschreven. °f zoil?S/WaS Godoenov ministei CtZf U0U ia> iets h0°9s, aaA stierf J'an tSaar Iwanoviets./ Dil zen. tot I™9 Sn Boris werd gek(\ Hoor lift611*'1 deed het bes\ dent° l,k' maar er rees een inci I Bork r°°,d Van tsaar Iwan moe1 orhdat efov regent wordeJ oudgenoe0^6 Dimitri n°g nie| b jalopd 1SJ00r de tr°on. Bori| Best 2e]f °P,Pimitri w-ant hij zof Ma; ?ar als Hujnt tsaar willen worden Dimitri verdronkei regeren"edtJni hii niet la«ge| koster Nn6^,2ich terug in e hoopt de bojaai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28