iFusie in
katholiek
lontier wijs
om!
Kustgebied krijgt nieuw bewegwijzersysteem: R-routes
[Vuiltjes boven het
«euwse landschap'
Goederenspoor en nieuw losstation Cerestar in gebruik genomen
POLITIE RAPPORT
Eerste kuil gegraven voor nieuwbouw ROC
Sanering Smidswal volgens planning verlopen
Kerkuil weer redelijk
aanwezig in het Zeeuwse
Midden-Zeeuws-Vlaanderen
Bang&Olufsen
DE MAGIE
VAN MUZIEK
IS ZICHTBAAR
GEMAAKT
Jaarlijkse
prstellingen
P Talent
Kerstvieringen
en concerten
I ,an onze verslaggeefster
I SaS van Gent-Het goederen-
I .p0or en het nieuwe losstation
ran het maïs- en tarwever-
werkend bedrijf Cerestar uit
Sjs van Gent zijn gisteren of-
el in gebruik genomen.
[te warenhuizen.
Presentje voor omwonenden vervuilde grond als tegenprestatie
3 jaar garantie
Ooit kiest u voor mooist
AXEL
Electro WorlcTVan Cadsand
Bang Olufsen Center,
Stationsstraat 7.
ST. JANSTEEN
Weemaes Electro World, Hoofdstraat 7.
fjP
BeoSound
Ouverture
IVtfet een licht gebaar van uw
handen schuiven de beide
glazen deurtjes open.
U vindt daarachter een
CD, radio en cassette.
Dat alles in een vormgeving
waarvan alleen Bang&Olufsen
het geheim kent.
Van onze verslaggeefster
Oostburg - Het West-Zeeuws-
Vlaamse kustgebied krijgt een
aangepaste bewegwijzering.
Het zogenaamde 'R-systeem'.
En de R staat voor recreatie.
Op zowel de blauwe ANWB-
plaatsnaamborden als op de uni
forme blauw-witte borden die de
richting aangeven naar campings,
hotels en attracties komt voor de
zomer een R-code te staan. Het
gaat in dit geval om afsla
gen/kruispunten vanaf de provin
ciale weg Breskens-Sluis (N675)
richting kust. Op de borden langs
deze weg komen codes te staan,
variërend van R101 tot R105.
De coördinatie van dit project is
in handen van Toeristisch Bureau
Zeeuws-Vlaanderen (TBZ) en Re-
cron. De ANWB voert de aanpas
sing van de borden uit en het
wordt gefinancierd door provin
ciale Rijkswaterstaat. T. Maen-
hout (TBZ) en C. van de Velde (Re-
cron) presenteerden het plan gis
termiddag in Oostburg.
„We willen het kustgebied ont
sluiten via vijf R-routes," vertelt
TBZ-directeur Maenhout. „Bres-
kens-Bad en Groede-Bad worden
ontsloten via de afslag Noordweg.
Dit wordt de R101. Het grootste
knelpunt is Nieuwvliet. Omdat
hier de meeste recreatiebedrijven
zijn gevestigd, is Nieuwvliet in
twee stukken 'geknipt'. De St. Ba-
vodijk, waar straks een rotonde
komt, ontsluit het verkeer richting
Nieuwvliet (R102) en de St. Jans-
dijk (hier komt eveneens een ro
tonde) ontsluit het bestemmings
verkeer richting Nieuwvliet-Bad
(R103).
Verderop krijgen we de rotonde
bij Potjes. Deze afslag richting
Cadzand-Bad wordt de R104. De
ze ontsluiting leidt in ieder geval
niet richting Boulevard de Wielin
gen in Cadzand-Bad. Dit vormt in
de zomer een groot verkeersknel
punt en dit stuk wordt niet in de
R-routes opgenomen. De laatste
R-route komt bij de afslag
Braamsdijk (R105) te liggen. Deze
laatste afslag gaat naar Ret-
ranchement en het Zwin," aldus
Van de Velde.
„Dit systeem is gericht op het pro
ject herinrichting kust. Vanaf de
provinciale weg worden de recre
anten op een uniforme manier
naar de kust geleid, via verschil
lende afslagen,aldus Van de Vel
de.
Maenhout en Van de Velde zijn
erg optimistisch over het slagen
van het R-systeem. „Het is inter
nationaal bekend. Als toerist kijk
je naar nummers op kaarten. Dat
zal nu ook gebeuren en dat werkt
in onze ogen optimaal. Het ver
keer wordt gespreid, de recreant
weet waar hij aan toe is en we
hebben geen last van de wirwar
aan bordjes in verschillende vor
men en kleuren. We hadden al de
uniforme blauw-witte bewegwij
zering en door het aanbrengen
van het R-iogo wordt het voor de
toerist nog makkelijker zijn be
stemming te vinden," stelt Maen
hout.
De ANWB is al bezig met het aan
passen van de borden en rond Pa
sen moeten de logo's er allemaal
op staan. Om bekendheid met het
R-systeem te krijgen, is promotie
zeer belangrijk aldus de twee.
„Deze routes zullen zo veel moge
lijk op kaarten en recreatiefolders
moeten komen staan. Binnen twee
jaar zullen we het project evalue
ren", besluit Maenhout.
het spoor naar het losstation.
Daar losten zij zestig ton maïs uit
de eerste wagon en dit nam
slechts acht minuten in beslag.
De nieuwe spoorlijn is een aftak
king van de bestaande spoorver
binding van Terneuzen via Zelza-
te naar Sas van Gent. Hierdoor
hoeft het bedrijf minder over dè
weg en via het water te vervoe
ren. Cerestar is hierdoor minder
afhankelijk en heeft minder
transportkosten. Daarnaast heeft
het bedrijf bij de inkoop van
fffie verslaggever
lldelburg - Geen donkere wolken boven het Zeeuwse land-
«ip, maar wel vuiltjes aan de lucht. Zo omschrijft C. Jaco-
®e van het Zeeuws Landschap de toestand van de provincia-
Isatuiir in een redactioneel commentaar in de jongste editie
["liet tijdschrift van zijn organisatie.
i volgens hem zorgwek-
i® ontwikkelingen gaande.
|«e verslaggever
T® - Het kinder- en
pcabaret Het Talent ver
pop zaterdag 3 en op zon-
p januari de jaarlijkse
Pellingen in Het Meulen-
t® Sluiskil. De optredens
*•«1 respectievelijk om
14.00 uur.
JM van het zelfgeschreven
C u keer 'Het Zeeuwse
Publiek zit op het
L en de gehele zaal wordt
Ir UW. t0t strand- Er komt
f andere een strandpavil
joen van meters hoog, een
L, -Zee en strandhuisjes.
L's °°k het gebruik van
J®vuurwerk.
Is?01 'otaal 26 liedjes en
r opgevoerd. De 29 leden,
1» KKeeUWS"Vlaande"
u 1 Rebben de afgelopen
lam»00 deelgenomen aan
deze 0(Teen cd' Deliedies
PtDmn»Z1)n van toepassing
Psde»! tmma'De ruim veer"
lumber aSSpenderenvanaf
T°P tiid hl n°dlge om
Ten I hebben.
en ziinSne", gulden per
H te »L er andere telefo-
Pe'Talent'eren de leden
Bijvoorbeeld de aanleg van al
die wegen die nodig zijn voor de
Westerscheldetunnel, de hoog
bouw in het Zeeuwse en de
bouw van nog meer bungalow
parken. Desondanks sombert hij
niet. Want er is volgens hem ook
het nodige om tevreden over te
zijn.
„Natuur en landschap hebben
hoe dan ook een veel zwaarder
belang gekregen in allerlei
ruimtelijke afwegingen; ze del
ven niet meer per definitie het
onderspit."
Ook constateert hij dat het na
tionaal en provinciaal beleid
leidt tot een fiinke uitbreiding
van de oppervlakte aan natuur
gebied. Jarenlang was dat wel
anders. Destijds werd er voort
durend stukjes natuurgebied af
geknabbeld. „Het beginsel dat
verlies van natuurwaarden moet
worden gecompenseerd is nu al
gemeen geaccepteerd. Dat bete
kent een complete omslag ten
opzichte van 25 jaar geleden,"
stelt Jacobusse.
Hij waarschuwt voor tevreden
en zelfvoldaan achterover leu
nen. Er wordt immers steeds va
ker door overheid en particulie
ren een beroep gedaan op de
kennis en ervaring van de de
mensen van het Zeeuws Land
schap.
„Dat biedt tal van mogelijkhe
den en perspectieven." Maar het
beheer van de bestaande na
tuurgebieden blijft wel op de
eerste plaats komen. Hij besluit
zijn commentaar met de woor
den: „Natuurbeheer anno 1997
blijft een kwestie van evenwicht
zoeken tussen continuïteit en
vernieuwing."
Fietscontrole
Sluiskil - De politie heeft don
derdag bij een verlichtings
controle op de provinciale weg
N252 in Sluiskil zeven fietsers
bekeurd.
Snelheidscontroles
Hoek/Philippine - Bij snel
heidscontroles op de rijksweg
N61 bij Hoek en op de Vergae-
rtpolder in Philippine 85 auto
mobilisten bekeurd. Op beide
wegen geldt een maximum
snelheid van 80 kilometer. In
Hoek racete een autombilist
met 124 voorbij de radarin
stallatie, in Philippine bedroeg
de hoogst gemeten snelheid
zelfs 135,
Hengstdijk - Dinsdag werd
tussen 11.50 en 13.20 uur een
snelheidscontrole gehouden op
de Hengstdijkstraat. Van de
148 auto's die het meetpunt
passeerden, reden er negentien
harder dan de toegestane vijf
tig km per uur. De hoogst ge
meten snelheid was 89 km per
uur.
Winkeldiefstal
Terneuzen - Ondanks verwoe
de pogingen van personeel
haar te pakken, is een onbe
kende vrouw na diefstal in een
winkel aan de Noordstraat
toch ontkomen. Haar buit is
een jas ter waarde van 190 gul
den.
Mannen aangehouden
Westdorpe - De politie heeft in
Westdorpe twee 18-jarige in
woners van het Franse Grand
Fort Philippe aangehouden op
verdenking van autodiefstal in
de nacht van 8 op 9 december.
In die nacht werd de auto van
een 21-jarige vrouw uit West
dorpe ontvreemd. De Fransen
zijn ingesloten.
Botsing
Heikant - Een 42-jarige auto
mobilist uit Waasmunster ver
leende op de kruising Vylain-
laan-Ellestraat geen voorrang
aan een 53-jarige vrachtwa
genbestuurder uit Hoofdplaat.
De linkerzijde van de perso
nenauto werd geheel vernield.
De vrachtwagen liep lichte
schade op.
Heikant - Op de Eilestraat in
Heikant werd tussen 13.50 en
16.10 uur een snelheidscontro
le gehouden. Van de 200 passe
rende auto's reden er 37 harder
dan de maximum snelheid van
vijftig km per uur. Hoogste
snelheid was 78 km per uur.
Rijden onder invloed
Sas van Gent - Op het Vlaan-
derplein in Sas van Gent werd
dinsdagnacht een automobilist
uit Assenede aangehouden die
teveel had gedronken. Hij
kreeg een boete van 350 gul
den.
Van onze verslaggever
Middelburg - De kerkuil is terug van bijna weg geweest in het
Zeeuwse landschap. Jaarlijks broeden tussen de vijftig en hon
derd paar, voornamelijk in Zeeuwse schuren, aldus regioconsu
lent J. Vergeer van de Vogelbescherming Nederland.
„Nog ziet zoveel als vroeger, maar toch een aardig succes,"
schrijft hij in het blad Wantij van de Zeeuws Milieu Federatie.
De wederopstanding van deze bijzondere roofvogel is volgens
hem vooral te danken aan de gezamenlijke inspanning van boe
ren en natuurbeschermers door het plaatsen van honderden
nestkasten in landbouwschuren.
De groei van het aantal Zeeuwse broedparen is ook te danken
aan de redelijk zachte winters van de afgelopen jaren en de aan
wezigheid van veel muizen.
Daarnaast worden de kerkuilen ook steeds intensiever door vrij
willigers gevolgd, waardoor de kans op het opsporen van broed-
gevallen flink is toegenomen.
De achteruitgang van de kerkuil, volgens Vergeer kan beter ge
sproken worden van 'schuuruil' of 'boerenuil' omdat het dier
vooral broedt in schuren, zette in de jaren vijftig en zestig in.
Door modernisering, meer gebruik van landbouwgiffen en ver
kaveling nam het aantal zienderogen af en dreigde de vogel voor
wat betreft Zeeland zelfs uit te sterven.
Vergeer hoopt dat het voorbeeld van de kerkuil doet volgen door
soortgelijke acties voor bijvoorbeeld steenuil en zwaluwen. Be-
drijfsnatuurplannen kunnen daarbij helpen, zo stelt hij. Bijvoor
beeld door de randen van akkers op natuurvriendelijke manier
te beheren waardoor er weer kruiden kunnen groeien, meer in
secten en dus ook meer vogels kunnen leven.
Huist - In de regio Oost-
Zeeuws-Vlaanderen viert men
op verschillende wijze en loca
ties kerst.
Vrijdag 26 december is in de r.-
k. kerk in Clinge een speciale
kinderkerstviering met het the
ma 'Wie had dit durven dro
men'. Het kinderkoor De Cling-
kertjes verleent zijn medewer
king. De dienst begint om 12.00
uur.
In Hulst vindt op zondag 21 de
cember de kerstzangavond
plaats in de basiliek vanaf
19.30 uur en op 25 december
vindt in diezelfde kerk het
Kindje Wiegen plaats. Er is een
kerststal met levende figuren
en er wordt een kort kerstspel
opgevoerd. Medewerking ver
leent het kinderkoor De Walno
ten. Het Kindje Wiegen is van
15.00 tot 15.30 uur. Zondag 21
december is er in de r.-k. kerk
van Sas van Gent een advents-
dienst van lezingen en üederen,
de zogenaamde Lessons and
Carols. Medewerking verlenen
het Kamerkoor Vocalitas onder
leiding van Arie Karreman en
organist Jos Verpoorten. Naast
de lezingen (lessons) worden
liederen (carols) ten gehore ge
bracht van Charles Wood, Phi
lip Ledger, Jogn Gardner en Jo
hn Rutter. De dienst begint om
15.00 uur. Iedereen is welkom.
Oe directeur van Cerestar Bene-
L M. van Nunen en de direc-
Lvan Cerestar Europe, D. Se-
Ljn loodsten de trein met de 22
Uns vanuit de locomotief over
|ïi onze verslaggever
Iteeuzen - De besturen voor katholiek basisonderwijs uit
I, Philippine, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen gaan fu-
laitn. Ze gaan per 1 januari volgend jaar samen in één school-
Itïstuur onder de naam Stichting Katholiek Onderwijs Midden-
nws-Vlaanderen.
Ischoolbesturen worden in toene-
mate zelf verantwoorde-
esteld voor de organisatie
mhet onderwijs en de persone-
litn financiële risico's. Bij som-
tige besturen leefde daarom al
piime tijd de wens om te ko-
|tn tot een grotere bestuurlijke
1 om slagvaardiger te wer-
besturen hebben
kaar daar nu in gevonden en
i met de bestuurlijke fusie
tap naar schaalvergroting,
jlitnieuwe bestuur gaat elf scho-
voor katholiek basisonder
wijs beheren, verdeeld over drie
peenten. Er zijn nu in totaal
a 1275 leerlingen en ongeveer
londerd personeelsleden.
Lug
((besturen verwachten dat het
Mal leerlingen in de toekomst
Ipdit niveau zal blijven, ondanks
vergrijzing in de
|t{io. „Landelijk is een duidelij-
g van het aantal leerlin-
op katholieke scholen waar
i nemen. Kennelijk hechten
is meer ouders van kinderen
vorm van onderwijs,
®bij naast de overdracht van
luis en vaardigheden er ook
inte en aandacht is voor de
ing van het kind als geheel.
letbestuur heeft zeer bewust ge
kozen voor een organisatie,
waarbij het algemeen bestuur de
grote lijnen uitzet. De nabijheid
van het bestuur en de inbreng
vanuit ouders, personeel en paro
chie blijft gewaarborgd. Dat ge
beurt door de instelling van
school- of scholencommissies.
„Immers, de brede vertegenwoor
diging vanuit de genoemde gele
dingen is eigen aan het katholiek
onderwijs en garandeert een
maximale betrokkenheid van de
genen die het onderwijs uitvoe
ren en ontvangen."
Tegenvallers
Het bestuur beseft dat de grotere
organisatie voor iedereen wennen
en aanpassen zal zijn maar heeft
er vertrouwen in dat de fusie gaat
lukken. „De medezeggenschaps
raden hebben zich unaniem uit
gesproken voor de bestuurlijke
schaalvergroting en daaruit mag
blijken dat ook zij het nut ervan
inzien. Naar het personeel toe
kan op deze wijze optimale ze
kerheid worden gegeven over hun
werkgelegenheid. Bovendien
kunnen eventuele financiële te
genvallers op een school beter
worden opgevangen. Het katho
liek onderwijs in Midden-
Zeeuws-Vlaanderen is klaar voor
de uitdaging die vanuit de wetge
ving wordt geboden."
grondstoffen meer keus van leve
ranciers, omdat het nu ook maïs
kan kopen van leveranciers die
geen water in de buurt hebben.
Bovendien is het vervoer per
trein beter voor de maïs: minder
stof en minder maïsbreuk. De
trein met 22 wagons wordt alleen
gebruikt voor het transport van
maïs.
Het project waarmee in februari
werd begonnen, kost tien miljoen
gulden. Voor dit geld werd de
spoorlijn en een apart losstation
gebouwd met twee silo's waarin
per stuk 1500 ton aan grondstof
fen in opgeslagen kan worden.
Vanuit de silo's kan het maïs
rechtstreeks getransporteerd
worden naar de fabriek waar de
maïs wordt verwerkt. Het is de
bedoeling dat iedere dag, zes da
gen per week een trein met maxi
maal 22 wagons bij Cerestar arri
veert. Capaciteit per trein: 1300
ton.
De werkzaamheden zijn in sa
menwerking met de Nederlandse
Spoorwegen uitgevoerd. Vanwe
ge de zachte ondergrond, is het
spoor een meter boven de grond
gebouwd en op een dam van zand
en grind aangelegd. Bij de offi
ciële ingebruikname waren giste
ren onder meer vertegenwoordi
gers van de Nederlandse, Franse
en Belgische spoorwegen aanwe
zig. Zij zagen hoe de trein bij het
losstation arriveerde alwaar wa
gons werden losgekoppeld. Ver
volgens werd de eerste wagon op
een weegbrug geplaatst en losten
de twee directeuren de eerste la
ding maïs.
Na dit officiële gedeelte kon het
gezelschap nog even in de trein-
sfeer blijven. In een restauratie
wagon vertrokken ze via het
nieuwe spoor naar Gent om tij
dens de treinreis een maaltijd te
nuttigen. De wissel van het nieu
we spoor naar het spoor richting
Gent werkte nu wel goed. Eerder
op de ochtend liep de openings
handeling vertraging op, omdat
de bewuste wissel niet werkte.
(ADVERTENTIE)
EN, LEREN,
EËREN'
Wethouder Hamelink heeft voor elke bewoner een tuinpakket als 'goedmakertje' voor de overlast. foto wim kooyman
Van onze verslaggever
Terneuzen - De sanering van verontrei
nigde grond aan de Smidswal in Terneu
zen is volgens planning verlopen. De
operatie werd gisteren afgerond.
In achtertuinen van woningen aan de Burg.
Geillstraat was de grond ernstig vervuild
door vroegere bedrijfsactiviteiten. Van drie
tuinen is de vervuilde grond afgevoerd en
schone grond opgebracht. In totaal is 380
kuub ernstig verontreinigde grond afgegra
ven.
De gemeente Terneuzen was zich ervan be
wust dat de sanering overlast veroorzaakte
voor de eigenaars van de tuinen. Wethouder
K. van der Hoofd had voor hen gisteren een
kleine tegenprestatie in petto. Ook omdat ze
volgens Van der Hoofd royaal hebben mee
gewerkt aan de sanering. Bij wijze van sym
boliek kregen ze een doos vol met bloembol
len voor het komende voorjaar om de tuin
weer opnieuw in te richten. Eén bewoner
kreeg een paar planten omdat haar tuin ge
heel is betegeld.
„De buurtbewoners kunnen straks bloem
bollen planten in schone grond. Dat geeft
een kleurig gezicht."
De bewoners hadden ook wat overlast van de
sloop van een aantal panden aan de Smids
wal. Ook hiervoor was de attentie van de ge
meente bedoeld.
Toen de panden waren gesloopt pakte de ge
meente direct de sanering van de vervuilde
grond aan. „Het is voor de bewoners toch
een prettig gevoel nu ze weer een schone tuin
hebben," meent Van der Hoofd. „We hebben
weer eens stukje vervuiling weggewerkt."
Het terrein aan de Smidswal, waar eerst de
panden stonden, ligt nu braak. Het is de be
doeling dat opnieuw wordt gebouwd. Het
gaat om garages, bergingen, ruimten voor
containers en magazijnen. Hiermee is reke
ning gehouden met de wensen van omwo
nenden. Volgens een medewerker van de ge
meente is er al veel belangstelling voor een
garage of berging. De bouw start waar
schijnlijk in de eerste helft van volgend jaar.
De gemeente wil eerst weten hoeveel belang
stelling er nu precies is.
Van onze verslaggeefster
Terneuzen - Op het sportter
rein achter het gebouw van
het ROC Westerschelde in
Terneuzen, werd gisteren een
begin gemaakt met de nieuw
bouw. Mevrouw Verdonk, we
duwe van de man die van 1975
tot 1987 hét gezicht was van
het Zeeuws-Vlaamse avond
onderwijs en deel uitmaakte
van het ROC-bestuur, groef de
eerste kuil. Gezeten in een
graafmachine op rupsbanden
en gehuld in een fel geel plas
tic pak, zorgde ze voor een
kuil van enkele meters diep.
Nadat de nieuwbouw is voltooid,
wordt het huidige gebouw van
binnen opgeknapt. In het school
jaar 1999/2000 moet alles gereed
zijn. Kosten: 19,3 miljoen. De di
verse locaties van het ROC in
Terneuzen worden in dit gebouw
samengebracht.
Aan het 'oude' gebouw worden
drie vleugels van drie hoog ge
bouwd. De ingang van het nieu
we gebouw komt aan de Vliet-
straat om de bewoners van de
Zeldenrustlaan te ontlasten.
Door deze nieuwbouw wordt de
onderwijsvernieuwing nu ook
vertaald in een gebouw. De cur
sisten moeten namelijk zelfstan
diger worden en daarvoor wil het
Voor de nieuwbouw aan het huidige gebouw van het ROC Westerschelde in Terneuzen werd giste
ren de eerste kuil gegraven. Dit werd gedaan door mevrouw Verdonk. Haar man A. Verdonk was de
grondlegger van het Zeeuws-Vlaamse avondonderwijs. foto wim kooyman
ROC een gebouw creëren waar
binnen zelfstudie wordt bevor
derd. Zo komt er onder meer een
open leercentrum van vijfhon
derd vierkante meter met hon
derd computers en allerhande
technologische middelen.
Na de ceremonie van 'de eerste
kuil' werd één van de technologi
sche middelen die de school gaat
gebruiken voor het eerst ver
toond en gebruikt: het intranet.
Dit is een soort internet dat bin
nen de school gebruikt wordt
voor educatieve doeleinden. Op
de computer waren foto's te zien
van de bouw van het huidige ge
bouw in 1976. Er was zelfs al een
foto te zien van de zojuist gegra
ven kuil. Met een digitale camera
waren foto's genomen van de ce
remonie en hierdoor was het
beeld binnen enkele seconden al
te zien.