iFusie in katholiek lontier wijs om! Kustgebied krijgt nieuw bewegwijzersysteem: R-routes [Vuiltjes boven het «euwse landschap' Goederenspoor en nieuw losstation Cerestar in gebruik genomen POLITIE RAPPORT Eerste kuil gegraven voor nieuwbouw ROC Sanering Smidswal volgens planning verlopen Kerkuil weer redelijk aanwezig in het Zeeuwse Midden-Zeeuws-Vlaanderen Bang&Olufsen DE MAGIE VAN MUZIEK IS ZICHTBAAR GEMAAKT Jaarlijkse prstellingen P Talent Kerstvieringen en concerten I ,an onze verslaggeefster I SaS van Gent-Het goederen- I .p0or en het nieuwe losstation ran het maïs- en tarwever- werkend bedrijf Cerestar uit Sjs van Gent zijn gisteren of- el in gebruik genomen. [te warenhuizen. Presentje voor omwonenden vervuilde grond als tegenprestatie 3 jaar garantie Ooit kiest u voor mooist AXEL Electro WorlcTVan Cadsand Bang Olufsen Center, Stationsstraat 7. ST. JANSTEEN Weemaes Electro World, Hoofdstraat 7. fjP BeoSound Ouverture IVtfet een licht gebaar van uw handen schuiven de beide glazen deurtjes open. U vindt daarachter een CD, radio en cassette. Dat alles in een vormgeving waarvan alleen Bang&Olufsen het geheim kent. Van onze verslaggeefster Oostburg - Het West-Zeeuws- Vlaamse kustgebied krijgt een aangepaste bewegwijzering. Het zogenaamde 'R-systeem'. En de R staat voor recreatie. Op zowel de blauwe ANWB- plaatsnaamborden als op de uni forme blauw-witte borden die de richting aangeven naar campings, hotels en attracties komt voor de zomer een R-code te staan. Het gaat in dit geval om afsla gen/kruispunten vanaf de provin ciale weg Breskens-Sluis (N675) richting kust. Op de borden langs deze weg komen codes te staan, variërend van R101 tot R105. De coördinatie van dit project is in handen van Toeristisch Bureau Zeeuws-Vlaanderen (TBZ) en Re- cron. De ANWB voert de aanpas sing van de borden uit en het wordt gefinancierd door provin ciale Rijkswaterstaat. T. Maen- hout (TBZ) en C. van de Velde (Re- cron) presenteerden het plan gis termiddag in Oostburg. „We willen het kustgebied ont sluiten via vijf R-routes," vertelt TBZ-directeur Maenhout. „Bres- kens-Bad en Groede-Bad worden ontsloten via de afslag Noordweg. Dit wordt de R101. Het grootste knelpunt is Nieuwvliet. Omdat hier de meeste recreatiebedrijven zijn gevestigd, is Nieuwvliet in twee stukken 'geknipt'. De St. Ba- vodijk, waar straks een rotonde komt, ontsluit het verkeer richting Nieuwvliet (R102) en de St. Jans- dijk (hier komt eveneens een ro tonde) ontsluit het bestemmings verkeer richting Nieuwvliet-Bad (R103). Verderop krijgen we de rotonde bij Potjes. Deze afslag richting Cadzand-Bad wordt de R104. De ze ontsluiting leidt in ieder geval niet richting Boulevard de Wielin gen in Cadzand-Bad. Dit vormt in de zomer een groot verkeersknel punt en dit stuk wordt niet in de R-routes opgenomen. De laatste R-route komt bij de afslag Braamsdijk (R105) te liggen. Deze laatste afslag gaat naar Ret- ranchement en het Zwin," aldus Van de Velde. „Dit systeem is gericht op het pro ject herinrichting kust. Vanaf de provinciale weg worden de recre anten op een uniforme manier naar de kust geleid, via verschil lende afslagen,aldus Van de Vel de. Maenhout en Van de Velde zijn erg optimistisch over het slagen van het R-systeem. „Het is inter nationaal bekend. Als toerist kijk je naar nummers op kaarten. Dat zal nu ook gebeuren en dat werkt in onze ogen optimaal. Het ver keer wordt gespreid, de recreant weet waar hij aan toe is en we hebben geen last van de wirwar aan bordjes in verschillende vor men en kleuren. We hadden al de uniforme blauw-witte bewegwij zering en door het aanbrengen van het R-iogo wordt het voor de toerist nog makkelijker zijn be stemming te vinden," stelt Maen hout. De ANWB is al bezig met het aan passen van de borden en rond Pa sen moeten de logo's er allemaal op staan. Om bekendheid met het R-systeem te krijgen, is promotie zeer belangrijk aldus de twee. „Deze routes zullen zo veel moge lijk op kaarten en recreatiefolders moeten komen staan. Binnen twee jaar zullen we het project evalue ren", besluit Maenhout. het spoor naar het losstation. Daar losten zij zestig ton maïs uit de eerste wagon en dit nam slechts acht minuten in beslag. De nieuwe spoorlijn is een aftak king van de bestaande spoorver binding van Terneuzen via Zelza- te naar Sas van Gent. Hierdoor hoeft het bedrijf minder over dè weg en via het water te vervoe ren. Cerestar is hierdoor minder afhankelijk en heeft minder transportkosten. Daarnaast heeft het bedrijf bij de inkoop van fffie verslaggever lldelburg - Geen donkere wolken boven het Zeeuwse land- «ip, maar wel vuiltjes aan de lucht. Zo omschrijft C. Jaco- ®e van het Zeeuws Landschap de toestand van de provincia- Isatuiir in een redactioneel commentaar in de jongste editie ["liet tijdschrift van zijn organisatie. i volgens hem zorgwek- i® ontwikkelingen gaande. |«e verslaggever T® - Het kinder- en pcabaret Het Talent ver pop zaterdag 3 en op zon- p januari de jaarlijkse Pellingen in Het Meulen- t® Sluiskil. De optredens *•«1 respectievelijk om 14.00 uur. JM van het zelfgeschreven C u keer 'Het Zeeuwse Publiek zit op het L en de gehele zaal wordt Ir UW. t0t strand- Er komt f andere een strandpavil joen van meters hoog, een L, -Zee en strandhuisjes. L's °°k het gebruik van J®vuurwerk. Is?01 'otaal 26 liedjes en r opgevoerd. De 29 leden, 1» KKeeUWS"Vlaande" u 1 Rebben de afgelopen lam»00 deelgenomen aan deze 0(Teen cd' Deliedies PtDmn»Z1)n van toepassing Psde»! tmma'De ruim veer" lumber aSSpenderenvanaf T°P tiid hl n°dlge om Ten I hebben. en ziinSne", gulden per H te »L er andere telefo- Pe'Talent'eren de leden Bijvoorbeeld de aanleg van al die wegen die nodig zijn voor de Westerscheldetunnel, de hoog bouw in het Zeeuwse en de bouw van nog meer bungalow parken. Desondanks sombert hij niet. Want er is volgens hem ook het nodige om tevreden over te zijn. „Natuur en landschap hebben hoe dan ook een veel zwaarder belang gekregen in allerlei ruimtelijke afwegingen; ze del ven niet meer per definitie het onderspit." Ook constateert hij dat het na tionaal en provinciaal beleid leidt tot een fiinke uitbreiding van de oppervlakte aan natuur gebied. Jarenlang was dat wel anders. Destijds werd er voort durend stukjes natuurgebied af geknabbeld. „Het beginsel dat verlies van natuurwaarden moet worden gecompenseerd is nu al gemeen geaccepteerd. Dat bete kent een complete omslag ten opzichte van 25 jaar geleden," stelt Jacobusse. Hij waarschuwt voor tevreden en zelfvoldaan achterover leu nen. Er wordt immers steeds va ker door overheid en particulie ren een beroep gedaan op de kennis en ervaring van de de mensen van het Zeeuws Land schap. „Dat biedt tal van mogelijkhe den en perspectieven." Maar het beheer van de bestaande na tuurgebieden blijft wel op de eerste plaats komen. Hij besluit zijn commentaar met de woor den: „Natuurbeheer anno 1997 blijft een kwestie van evenwicht zoeken tussen continuïteit en vernieuwing." Fietscontrole Sluiskil - De politie heeft don derdag bij een verlichtings controle op de provinciale weg N252 in Sluiskil zeven fietsers bekeurd. Snelheidscontroles Hoek/Philippine - Bij snel heidscontroles op de rijksweg N61 bij Hoek en op de Vergae- rtpolder in Philippine 85 auto mobilisten bekeurd. Op beide wegen geldt een maximum snelheid van 80 kilometer. In Hoek racete een autombilist met 124 voorbij de radarin stallatie, in Philippine bedroeg de hoogst gemeten snelheid zelfs 135, Hengstdijk - Dinsdag werd tussen 11.50 en 13.20 uur een snelheidscontrole gehouden op de Hengstdijkstraat. Van de 148 auto's die het meetpunt passeerden, reden er negentien harder dan de toegestane vijf tig km per uur. De hoogst ge meten snelheid was 89 km per uur. Winkeldiefstal Terneuzen - Ondanks verwoe de pogingen van personeel haar te pakken, is een onbe kende vrouw na diefstal in een winkel aan de Noordstraat toch ontkomen. Haar buit is een jas ter waarde van 190 gul den. Mannen aangehouden Westdorpe - De politie heeft in Westdorpe twee 18-jarige in woners van het Franse Grand Fort Philippe aangehouden op verdenking van autodiefstal in de nacht van 8 op 9 december. In die nacht werd de auto van een 21-jarige vrouw uit West dorpe ontvreemd. De Fransen zijn ingesloten. Botsing Heikant - Een 42-jarige auto mobilist uit Waasmunster ver leende op de kruising Vylain- laan-Ellestraat geen voorrang aan een 53-jarige vrachtwa genbestuurder uit Hoofdplaat. De linkerzijde van de perso nenauto werd geheel vernield. De vrachtwagen liep lichte schade op. Heikant - Op de Eilestraat in Heikant werd tussen 13.50 en 16.10 uur een snelheidscontro le gehouden. Van de 200 passe rende auto's reden er 37 harder dan de maximum snelheid van vijftig km per uur. Hoogste snelheid was 78 km per uur. Rijden onder invloed Sas van Gent - Op het Vlaan- derplein in Sas van Gent werd dinsdagnacht een automobilist uit Assenede aangehouden die teveel had gedronken. Hij kreeg een boete van 350 gul den. Van onze verslaggever Middelburg - De kerkuil is terug van bijna weg geweest in het Zeeuwse landschap. Jaarlijks broeden tussen de vijftig en hon derd paar, voornamelijk in Zeeuwse schuren, aldus regioconsu lent J. Vergeer van de Vogelbescherming Nederland. „Nog ziet zoveel als vroeger, maar toch een aardig succes," schrijft hij in het blad Wantij van de Zeeuws Milieu Federatie. De wederopstanding van deze bijzondere roofvogel is volgens hem vooral te danken aan de gezamenlijke inspanning van boe ren en natuurbeschermers door het plaatsen van honderden nestkasten in landbouwschuren. De groei van het aantal Zeeuwse broedparen is ook te danken aan de redelijk zachte winters van de afgelopen jaren en de aan wezigheid van veel muizen. Daarnaast worden de kerkuilen ook steeds intensiever door vrij willigers gevolgd, waardoor de kans op het opsporen van broed- gevallen flink is toegenomen. De achteruitgang van de kerkuil, volgens Vergeer kan beter ge sproken worden van 'schuuruil' of 'boerenuil' omdat het dier vooral broedt in schuren, zette in de jaren vijftig en zestig in. Door modernisering, meer gebruik van landbouwgiffen en ver kaveling nam het aantal zienderogen af en dreigde de vogel voor wat betreft Zeeland zelfs uit te sterven. Vergeer hoopt dat het voorbeeld van de kerkuil doet volgen door soortgelijke acties voor bijvoorbeeld steenuil en zwaluwen. Be- drijfsnatuurplannen kunnen daarbij helpen, zo stelt hij. Bijvoor beeld door de randen van akkers op natuurvriendelijke manier te beheren waardoor er weer kruiden kunnen groeien, meer in secten en dus ook meer vogels kunnen leven. Huist - In de regio Oost- Zeeuws-Vlaanderen viert men op verschillende wijze en loca ties kerst. Vrijdag 26 december is in de r.- k. kerk in Clinge een speciale kinderkerstviering met het the ma 'Wie had dit durven dro men'. Het kinderkoor De Cling- kertjes verleent zijn medewer king. De dienst begint om 12.00 uur. In Hulst vindt op zondag 21 de cember de kerstzangavond plaats in de basiliek vanaf 19.30 uur en op 25 december vindt in diezelfde kerk het Kindje Wiegen plaats. Er is een kerststal met levende figuren en er wordt een kort kerstspel opgevoerd. Medewerking ver leent het kinderkoor De Walno ten. Het Kindje Wiegen is van 15.00 tot 15.30 uur. Zondag 21 december is er in de r.-k. kerk van Sas van Gent een advents- dienst van lezingen en üederen, de zogenaamde Lessons and Carols. Medewerking verlenen het Kamerkoor Vocalitas onder leiding van Arie Karreman en organist Jos Verpoorten. Naast de lezingen (lessons) worden liederen (carols) ten gehore ge bracht van Charles Wood, Phi lip Ledger, Jogn Gardner en Jo hn Rutter. De dienst begint om 15.00 uur. Iedereen is welkom. Oe directeur van Cerestar Bene- L M. van Nunen en de direc- Lvan Cerestar Europe, D. Se- Ljn loodsten de trein met de 22 Uns vanuit de locomotief over |ïi onze verslaggever Iteeuzen - De besturen voor katholiek basisonderwijs uit I, Philippine, Sas van Gent, Sluiskil en Terneuzen gaan fu- laitn. Ze gaan per 1 januari volgend jaar samen in één school- Itïstuur onder de naam Stichting Katholiek Onderwijs Midden- nws-Vlaanderen. Ischoolbesturen worden in toene- mate zelf verantwoorde- esteld voor de organisatie mhet onderwijs en de persone- litn financiële risico's. Bij som- tige besturen leefde daarom al piime tijd de wens om te ko- |tn tot een grotere bestuurlijke 1 om slagvaardiger te wer- besturen hebben kaar daar nu in gevonden en i met de bestuurlijke fusie tap naar schaalvergroting, jlitnieuwe bestuur gaat elf scho- voor katholiek basisonder wijs beheren, verdeeld over drie peenten. Er zijn nu in totaal a 1275 leerlingen en ongeveer londerd personeelsleden. Lug ((besturen verwachten dat het Mal leerlingen in de toekomst Ipdit niveau zal blijven, ondanks vergrijzing in de |t{io. „Landelijk is een duidelij- g van het aantal leerlin- op katholieke scholen waar i nemen. Kennelijk hechten is meer ouders van kinderen vorm van onderwijs, ®bij naast de overdracht van luis en vaardigheden er ook inte en aandacht is voor de ing van het kind als geheel. letbestuur heeft zeer bewust ge kozen voor een organisatie, waarbij het algemeen bestuur de grote lijnen uitzet. De nabijheid van het bestuur en de inbreng vanuit ouders, personeel en paro chie blijft gewaarborgd. Dat ge beurt door de instelling van school- of scholencommissies. „Immers, de brede vertegenwoor diging vanuit de genoemde gele dingen is eigen aan het katholiek onderwijs en garandeert een maximale betrokkenheid van de genen die het onderwijs uitvoe ren en ontvangen." Tegenvallers Het bestuur beseft dat de grotere organisatie voor iedereen wennen en aanpassen zal zijn maar heeft er vertrouwen in dat de fusie gaat lukken. „De medezeggenschaps raden hebben zich unaniem uit gesproken voor de bestuurlijke schaalvergroting en daaruit mag blijken dat ook zij het nut ervan inzien. Naar het personeel toe kan op deze wijze optimale ze kerheid worden gegeven over hun werkgelegenheid. Bovendien kunnen eventuele financiële te genvallers op een school beter worden opgevangen. Het katho liek onderwijs in Midden- Zeeuws-Vlaanderen is klaar voor de uitdaging die vanuit de wetge ving wordt geboden." grondstoffen meer keus van leve ranciers, omdat het nu ook maïs kan kopen van leveranciers die geen water in de buurt hebben. Bovendien is het vervoer per trein beter voor de maïs: minder stof en minder maïsbreuk. De trein met 22 wagons wordt alleen gebruikt voor het transport van maïs. Het project waarmee in februari werd begonnen, kost tien miljoen gulden. Voor dit geld werd de spoorlijn en een apart losstation gebouwd met twee silo's waarin per stuk 1500 ton aan grondstof fen in opgeslagen kan worden. Vanuit de silo's kan het maïs rechtstreeks getransporteerd worden naar de fabriek waar de maïs wordt verwerkt. Het is de bedoeling dat iedere dag, zes da gen per week een trein met maxi maal 22 wagons bij Cerestar arri veert. Capaciteit per trein: 1300 ton. De werkzaamheden zijn in sa menwerking met de Nederlandse Spoorwegen uitgevoerd. Vanwe ge de zachte ondergrond, is het spoor een meter boven de grond gebouwd en op een dam van zand en grind aangelegd. Bij de offi ciële ingebruikname waren giste ren onder meer vertegenwoordi gers van de Nederlandse, Franse en Belgische spoorwegen aanwe zig. Zij zagen hoe de trein bij het losstation arriveerde alwaar wa gons werden losgekoppeld. Ver volgens werd de eerste wagon op een weegbrug geplaatst en losten de twee directeuren de eerste la ding maïs. Na dit officiële gedeelte kon het gezelschap nog even in de trein- sfeer blijven. In een restauratie wagon vertrokken ze via het nieuwe spoor naar Gent om tij dens de treinreis een maaltijd te nuttigen. De wissel van het nieu we spoor naar het spoor richting Gent werkte nu wel goed. Eerder op de ochtend liep de openings handeling vertraging op, omdat de bewuste wissel niet werkte. (ADVERTENTIE) EN, LEREN, EËREN' Wethouder Hamelink heeft voor elke bewoner een tuinpakket als 'goedmakertje' voor de overlast. foto wim kooyman Van onze verslaggever Terneuzen - De sanering van verontrei nigde grond aan de Smidswal in Terneu zen is volgens planning verlopen. De operatie werd gisteren afgerond. In achtertuinen van woningen aan de Burg. Geillstraat was de grond ernstig vervuild door vroegere bedrijfsactiviteiten. Van drie tuinen is de vervuilde grond afgevoerd en schone grond opgebracht. In totaal is 380 kuub ernstig verontreinigde grond afgegra ven. De gemeente Terneuzen was zich ervan be wust dat de sanering overlast veroorzaakte voor de eigenaars van de tuinen. Wethouder K. van der Hoofd had voor hen gisteren een kleine tegenprestatie in petto. Ook omdat ze volgens Van der Hoofd royaal hebben mee gewerkt aan de sanering. Bij wijze van sym boliek kregen ze een doos vol met bloembol len voor het komende voorjaar om de tuin weer opnieuw in te richten. Eén bewoner kreeg een paar planten omdat haar tuin ge heel is betegeld. „De buurtbewoners kunnen straks bloem bollen planten in schone grond. Dat geeft een kleurig gezicht." De bewoners hadden ook wat overlast van de sloop van een aantal panden aan de Smids wal. Ook hiervoor was de attentie van de ge meente bedoeld. Toen de panden waren gesloopt pakte de ge meente direct de sanering van de vervuilde grond aan. „Het is voor de bewoners toch een prettig gevoel nu ze weer een schone tuin hebben," meent Van der Hoofd. „We hebben weer eens stukje vervuiling weggewerkt." Het terrein aan de Smidswal, waar eerst de panden stonden, ligt nu braak. Het is de be doeling dat opnieuw wordt gebouwd. Het gaat om garages, bergingen, ruimten voor containers en magazijnen. Hiermee is reke ning gehouden met de wensen van omwo nenden. Volgens een medewerker van de ge meente is er al veel belangstelling voor een garage of berging. De bouw start waar schijnlijk in de eerste helft van volgend jaar. De gemeente wil eerst weten hoeveel belang stelling er nu precies is. Van onze verslaggeefster Terneuzen - Op het sportter rein achter het gebouw van het ROC Westerschelde in Terneuzen, werd gisteren een begin gemaakt met de nieuw bouw. Mevrouw Verdonk, we duwe van de man die van 1975 tot 1987 hét gezicht was van het Zeeuws-Vlaamse avond onderwijs en deel uitmaakte van het ROC-bestuur, groef de eerste kuil. Gezeten in een graafmachine op rupsbanden en gehuld in een fel geel plas tic pak, zorgde ze voor een kuil van enkele meters diep. Nadat de nieuwbouw is voltooid, wordt het huidige gebouw van binnen opgeknapt. In het school jaar 1999/2000 moet alles gereed zijn. Kosten: 19,3 miljoen. De di verse locaties van het ROC in Terneuzen worden in dit gebouw samengebracht. Aan het 'oude' gebouw worden drie vleugels van drie hoog ge bouwd. De ingang van het nieu we gebouw komt aan de Vliet- straat om de bewoners van de Zeldenrustlaan te ontlasten. Door deze nieuwbouw wordt de onderwijsvernieuwing nu ook vertaald in een gebouw. De cur sisten moeten namelijk zelfstan diger worden en daarvoor wil het Voor de nieuwbouw aan het huidige gebouw van het ROC Westerschelde in Terneuzen werd giste ren de eerste kuil gegraven. Dit werd gedaan door mevrouw Verdonk. Haar man A. Verdonk was de grondlegger van het Zeeuws-Vlaamse avondonderwijs. foto wim kooyman ROC een gebouw creëren waar binnen zelfstudie wordt bevor derd. Zo komt er onder meer een open leercentrum van vijfhon derd vierkante meter met hon derd computers en allerhande technologische middelen. Na de ceremonie van 'de eerste kuil' werd één van de technologi sche middelen die de school gaat gebruiken voor het eerst ver toond en gebruikt: het intranet. Dit is een soort internet dat bin nen de school gebruikt wordt voor educatieve doeleinden. Op de computer waren foto's te zien van de bouw van het huidige ge bouw in 1976. Er was zelfs al een foto te zien van de zojuist gegra ven kuil. Met een digitale camera waren foto's genomen van de ce remonie en hierdoor was het beeld binnen enkele seconden al te zien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21