'Ode aan moederlijke kunst Beatrix trakteert op Rostropovitch De ondergang van het reine DE STEM Sotheby's exposeert schilderijen Churchill J Sdfahrt Düds'and 1 "-45 PeterchJ 'echstunriflk 'lnnserie 14'10 s Sandrine Veysset en haar film 'La neige a Noël DE STEM 'Rigoletto' in Vlaamse Opera h^rieSV7'55 S0K0 5"3' m Jay Alanski Michael Bolton Bobby Mack Adam F. WOENSDAG 17 DECEMBER 1997 Dl Den Haag (anp) - Cellist Mstislav Rostropovitch speelt op dins dagavond 27 januari in het Concertgebouw in Amsterdam waar koningin Beatrix dan met 2000 genodigden 'uit de Neder landse samenleving' de viering van haar zestigste verjaardag (31 januari) begint. Later in de week krijgt het feest een per! soonlijker karakter. De Rus, die zijn medewerking be langeloos verleent, is solist in een concert met het Radio Philhar- monisch Orkest onder leiding van Alezander Lazarev. Beatrix en Claus bezochten in maart in Pa rijs ook de 70e verjaardag van Rostropovitch. De cellist kreeg toen een hoge onderscheiding van de Russische regering. Geld dat tijdens het benefietconcert in Amsterdam binnenkomt, is be stemd voor het Prinses Beatrix Fonds. De koningin heeft binnen- en buitenlandse gasten uitgenodigd voor haar meerdaagse verjaar- spartij, die uiteen valt in een offi ciëler (het Concertgebouw) en een persoonlijker deel in j,et weekeinde in Amsterdam en 0p de Veluwe. Er worden dan onge veer 160 binnen- en buitenlandse gasten verwacht, onder wie voor al vertegenwoordigers van Euro pese vorstenhuizen. Koningin Beatrix zal deze genodigden in het Stedelijk Museum in Amstei! dam begroeten. Museumdirec teur Rudi Fuchs heeft voor deze gelegenheid een selectie moderne kunst samengesteld. Antwerpen - Vlaamse Opera. 'Rigoletto' van Guiseppe Verdi door het Symfonisch Orkest en Mannenkoor van de Vlaamse Opera, Timothy Noble (Rigo letto), Cyndia Sieden (Gilda), Marcus Haddock (Duca), Gi- don Saks (Sparafucile), Gra- ciela Araya (Maddalena) e.a. Regie Guy Joosten. Muzikale leiding Lawrence Renes. Ge hoord en gezien op zaterdag 13 december. Nog te zien op 18, 20, 26, 28 december (Antwer pen), 8, 10, 13, 16, 18 en 20 ja nuari (Gent). Door Jeanette Vergouwen Het toneelstuk Le roi s'amuse van Victor Hugo (première in 1832) riep grote tegenstellin gen op onder de aanwezigen (jonge romantici en liberalen versus oude conservatieve dogmatici). Het stuk werd daarom onmiddellijk verbo den en pas een halve eeuw la ter werd het weer opgevoerd. Het werk was als een symbool van de jonge generatie die vocht voor de idealen van de revolutie: volk, vrijheid en tolerantie. Hugo wilde voor het volk schrijven en hij verwierp dan ook klassieke tragedies en wilde drama's, waarin ernst, humor en vrolijk heid elkaar opvolgen, op het to neel brengen. Het libretto van Piave voor het melodrama Rigoletto is slechts een zwakke afspiegeling van het werk van Hugo. Opvallend in de opera is de onmacht van de mens om zich over te geven aan echte emoties. Men amuseert zich kos telijk met het schenden van men selijke waarden. Het leed van de vader wiens dochter vernietigd wordt, is voor anderen gewoon amusement. Regisseur Guy Joos ten onderstreept de pathetiek en zorgt, met een uitgekiende kos tuumwisseling, ervoor dat het dramatische gegeven, de teloor gang van het reine, tijdloos wordt. Subliem is de vondst om Rigolet to achtereenvolgens het pak van de nar, het kostuum van de brave burger en het clownspak te laten dragen. Hiermee wordt extra be nadrukt dat hij het (domme) slachtoffer is. Een man die grijnst om de gunst van zijn meerderen te verkrijgen en die nauwelijks tot huilen (de echte emotie) in staat is. Decor, kostuums en belichting zijn, zoals we van de producties van de Vlaamse Opera gewend zijn, uitstekend verzorgd. Ook het orkest speelt op hoog niveau. De partituur is eenvoudig van structuur. Verdi weet wel mooie kleurnuances aan te brengen. Onder de zeer accurate leiding van de jonge Nederlandse diri gent Lawrence Renes (die werke lijk alles meebeleeft) verzorgt het orkest een bescheiden, integere en nooit opdringerige begelei ding. Ondanks een vervelende ver koudheid presteert Timothy No ble het om de zware titelrol over tuigend te zingen. Hij forceert niet en maakt veelvuldig gebruik van zijn sotto voce. Juist door dit geconcentreerde zingen van hem komen de duetten met Gilda prachtig over. Cyndia Sieden be zit een heldere, loepzuivere Haar timbre en zuiver intoneren past precies bij het onbevangene, reine en liefdevolle van het per sonage Gilda. Een stem met een grote toekomst zowel in het ora torium- als operagenre. De graaf wordt prima uitgebeeld en vertolkt door een sterk zingen de Marcus Haddock. De invulling van de kleinere rollen is geweldig met topprestaties van Gidon Saks (Sparafucile) en Henk van Heijnsbergen (Monterone), twee bassen die grotere rollen verdie nen. Deze productie wordt concertant in de Doelen in Rotterdam uitge voerd op 6 januari om 20.15 uur. Voor de liefhebbers een buiten kansje, want de uitvoeringen in Antwerpen en Gent zijn uitver kocht. NEDERLAND 1 n700 Journaal 0705 Get the picture (herh) 0729 Ontbijt-TV, actueel ochtendm? zine 0900 Journaal 09 08 De ochtenden „9 58 vinger aan de pols: Moeder kind ,032 Beeldenstorm (herh) ,0.41 Close-Up: Langs velden en i oen(herh) 11.35 Jos op 1 (herh) ,518 Matlock, advocatenserie 1605 Jos op 1, middagmagazine ,702 Alles kits met Ratjetoe; 11 Quatro; 17.52 Alles kits kwis 18.06 Growing Pains, comedy 1&32 Get the Picture 19 03 Mensenkinderen, serie over faL He uit Schijndel met een café-restaurant] 19 29 Natuur in eigen land, do cum, taire-serie op pad met Staatsbosbeheer j 20.00 Journaal 20.24 Netwerk, Actualiteitenrubriek 20.58 Weeroverzicht 21.06 Christmas Oratorio, mini-si (slot) 21.55 Yulduz, portret Oezbekistaa, zangeres Yulduz Usmanova 22.39 Close-Up: Een Nederlandse t reldpremière, Theo Loevendie, Cond voor piano en orkest 23.28 TeeVee Studio (tot 00.04) NEDERLAND 2 09.00 Koekeloere: Licht (tot 09.15) 09,30 Ik Mik Loreland (tot 09.50) 13.00 Journaal 13.05 Grieks voor beginners 13.35 De rooie draad (herh) 14,05 Man/Vrouw (herh) 14.48 Clips 15.00 Spreekuur 15.54 PP: Uitzending Unie 55+ 16.00 Journaal 16.10 Widget, tekenfilmserie 16.35 Mr. Bogus, animatieserie 16.59 Mansions Great Houses of Eul pe, reportage-serie: Pitchford Hall in En| land (herh) 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal; 18.43 SportjoJ naai en vanaf 18.51 Hoofdpunten uit I nieuws gevolgd door het weer 18.59 De wortels van het kwaad: kunst van cabaret 19.25 Rail Away, documentaire-sej Canada 20.02 De leukste thuis (home-vid| bloopers) 20.30 Studio Sport 21.56 Derrick, politieserie (herh) 23.00 Studio NOS 23.35 De depressie voorbij, docum| taire (tot 00.25) NEDERLAND 3 12.00 Journaal 12.07 MiddagEditie 13.00 Journaal 13.08 Van gewest tot gewest (herh)| 13.33 Barend Witteman (herh) 13.58 Villa Achterwerk (herh) 16.00 Journaal 16.07 Laat De Leeuw (herh) 17.05 Heartbreak High, jeugdserie 18.00 Villa Achterwerk met Werk in i BELGIË FRANS 1 stem 16.35 The Waltons, serie 17.25 The 5tre| of San Francisco, misdaadserie 18.30 I gions soir 18.50 Cartes sur table, magazil 19.05 Fidèles au poste, spelletje 19.; Nieuws 20,10 Appel témoins 21.15 Le thai Weapon III, Amerikaanse misdaadfi uit 1992 23.15 Appel a témoins 23.1 Coup de film, magazine 23.55 Laat' nieuws BELGIË FRANS 2 16-20 lei bla bla, kindermagazine 17. Teléchat 17.25 (Ja passé quand? 17.55 Na bla, kindermagazine 18.55 Régions sJ !!'!5 Gourmandises, culinair magazil '9.30 Nieuws 20.05 Papa, maman et rf ,0.30 TéléCiNéMa, magazine over tv j 21.15 Leathal Weapon III, Amerikad sc misdaadfilm uit 1992 van Richard D<1 ner met Mel Gibson 23.05 Laatste nieul 2345) Cart6S SUr tabl8' ma9azine (1 Rigoletto (Timothy Noble) houdt zijn stervende dochter w- (Cyndia Sieden) in zijn armen. foto philedew j Londen - Sir Winston Churchill werd befaamd als de premier dfejjj Verenigd Koninkrijk door de Tweede Wereldoorlog loodste. Maar naast had hij een grote passie had: schilderen. Veilinghuis Sothe >y Londen belicht deze andere kant van Churchill met een tentoonste Het veilinghuis kreeg voor de ex positie meer dan honderd werken te leen van verscheidene particu liere bezitters. Ze bestrijken de hele periode tussen 1915, toen Churchill als 40-jarige met schil deren begon, en 1965, het jaar waarin hij stierf. Volgens Sothe by's was Sir Winston Churchill niet de eerste de beste schilder. Veel van zijn war -J hoge kwaliteit en dirideiij vloed door bevriende kuns j als Walter Sickert en Sir very. De tentoonstelling. 8 ste ooit aan Churchills w Af.1 wijd, duurt van 5 tot en m nuari. De toegang is g13 IS' DUITSLAND 1 JS.30 Morgenmagazin, ontbijttelevi] ■00 Heute 09.03 Flying Doctors, ser' tón» i r°bic fit durch den Wi"t MO Heute 10.03 Soldaten des Papst i g" lnfo Gesundheit, magazine 11.J m"J 11,04 Tbe Rounc'ers. Amerikaan tern uit 1964 van Burt Kennedy 12.1 PmPursönlicfl' serie Portretten 12.1 H«itfC«U 13,00 M'ttagsmagazin r n 13-45 Plusminus-News 14.00 9 schau 14.03 WunschBox 15.00 l| „au drei 15.15 Abenteuer Wi w't!lAnatUurdocumentaires 16.00 Fl sant h ,0VJ 17,00 Ta9esschau 17.15 B 1 Lieho evardrna9azine 17.55 Verbotel Nirht'S6rie 18,25 Marienhof, serie 18.1 qessrta"1 Jc„tllechten E|tern, serie 20.00 T bus Liane' musi«l 21.45 Gl 2 Populatr-wetenschappehjk magazil fil™ 0SoSST 23-°0DaS Kapita1, 19'°, speelfilm 2,n 00,50 Yes' RUSLAND 2 'ie 14 2j i Dr' Franl<enstein, jeugdl (hel aus °9°- jeugdjournaal 14.30 N JTtleosGeh,,rtn+ 6r9a' J'eu3dserie 14-1 Gesundheiti ~aj!eCue 15,00 Heute 15J "'«sen auf n,* !i magazine 15.30 G 16.00 Sketrhh ?utsctl' culinair magazii Hs»oDeÏh a0nHb0nS 17,00 Heute ".1 heute man ma9a2ine 17-45 Leu I ®er|in, actio»?: ïUte 19,25 Die Kids v| nich, 216.0,15 Verdammt, er lie P 'WMm21-4S Heute 22.15 Hauserf Gids Door Marjan Mes „Een hommage aan de moeder, aan de moederlijke kunst", noemt Sandrine Veysset haar debuutfilm Y'aura 't-il de la neige a Noël? (Zal het sneeuwen met kerst?). Het is een ster ke, warme moederfiguur die op een boerderij in de Provence zorgt dat de oogst op tijd klaar is en dat haar zeven kinderen ondanks geldgebrek niets tekort ko men. Met zijn documentair aandoende, realistische fo tografie is de film ook een ode aan het Zuid-Franse platteland en de wisseling der seizoenen. Zonder enige mooifilmerij wor den flarden van het boerenbe staan in beeld gevangen. Tijdens de hete, zuidelijke zomer wordt er gezaaid en geoogst. De toma ten, uien, radijs en de sla worden ingepakt en ingeladen voor transport. Later in de herfst vol gen de prei en de knollen. Het is een zwaar bestaan want alles gaat nog met de hand en soms gaat er wat fout, zoals met de sla die verzuipt door nalatigheid van een van de kinderen. „De film," zegt de 30-jarige op het platteland rond Avignon ge boren cineaste, „kon niet ge maakt worden zonder aandacht voor de seizoenen, omdat die ook moeten symboliseren hoe de moe der zich steeds meer in zichzelf opsluit. Ik wilde een film maken over moederliefde en het werken op het land, omdat ik daar ook vandaan kom en zelf een moeder had die heel veel liefde heeft ge geven." De nog jonge boerin en haar kin deren moeten keihard werken, terwijl de vader - die zoals later blijkt bij zijn wettelijke echtge note woont - alleen maar langs komt om autoritair zijn orders uit te delen en te vrijen. Twee oudere zoons uit zijn huwelijk werken ook op de boerderij. De verstandhouding is moeilijk, maar de vrouw (Dominique Rey- mond) is blijkbaar lichamelijk in de ban van haar baas en minnaar (Daniel Duval). Toch gaan haar kinderen altijd voor, ze krijgen al haar liefde en aandacht, met veel geknuffel en gekroel tijdens het beduurtje na gedane arbeid. Gezellig Met de komst van de winter wordt het leven nog harder en moet de moeder, zonder verwar ming en elektriciteit, zorgen dat haar kinderen - bastaards voor de omgeving - het thuis gezellig hebben. De man is dan al geheel uit beeld. Het fragmentarische beeldverhaal eindigt met kerst- De Franse cineaste Sandrine Veysset: 'De landarbeid moest er zo realistisch mogelijk uitzien.' foto andre bakker mis. Het sneeuwt en de moeder maakt opgewonden haar kroost wakker om naar dit onverwachte sprookje te kijken. Ondanks haar afkomst noemt Sandrine Veysset - klein, zuide lijk mooi en introvert - haar on gewone debuutfilm maar zeer ten dele autobiografisch. „Eigenlijk is het geromantiseerde fictie, want lang niet alle families in de campagne leven zoals zij. Naast het realisme moest een droomwe reld geschapen worden. Een kinderwereld, die mogelijk wordt gemaakt door de zorgzame moe der met haar gevoel voor sprook jes en haar creativiteit om uit ou de rommel iets leuks tevoorschijn te toveren." De zeven kinderen in de met een spontane camera ge registreerde flarden dagelijks be staan, doen heel authentiek aan. „Ik ben het platteland op gegaan om de geschikte kinderen te vin den", aldus Sandrine Veysset. „In werkelijkheid zijn het helemaal geen broers en zussen." Binding „Vantevoren hebben we met z'n allen een maandlang samenge leefd op de boerderij. We hebben veel met de kinderen gespeeld en ook samen de decors gemaakt, zodat ze er een filmische binding mee zouden krijgen. Zonder dat zouden de kinderen teveel door de camera zijn afgeschrikt." Veysset: „Hoewel je het niet kunt zien, was er een heel strak scena rio en maar weinig mogelijkheid om te improviseren. Ik wilde dat het werk op het land er zo realis tisch mogelijk zou uitzien en dat de kinderen daar zo natuurlijk en organisch mogelijk deel van zou den uitmaken. Het moeilijkste was het voor Dominique Rey- mond, de professionele hoofdrol speelster, die voor het eerst van haar leven landarbeid moest ver richten." La neige a Noël geeft weinig prijs van de achtergronden van de stugge boer en de moederlijke, sensuele boerin. Pas halverwege vertelt de vrouw in een paar zin nen iets over haar jeugd in een weeshuis. Toen ze daar uitkwam, werd ze verliefd op de eigenaar van de boerderij en trok daar in, terwijl hij thuis bij zijn vrouw bleef wonen. Als hij in zijn rode vrachtwagen arriveert om op zijn bedrijf de lakens uit te delen, ra ken de kinderen uit hun doen en vallen er woorden tussen man en vrouw. Omdat er geen dramatische op bouw is, blijft de relatie wat in het luchtledige hangen. Waarom breekt die aantrekkelijke jonge vrouw eigenlijk niet met die on aangename kerel? „Omdat ze on danks alles toch van die man houdt"aldus Sandrine Veysset. De cineaste studeerde moderne talen in Montpellier en deed haar eerste filmervaring op als assis tent decorbouwer en chauffeur tijdens het draaien van Les Amants du Pont Neuf, de verplet terende, filmexplosie van Léos Carax. „Dat was een groot fil misch avontuur. Zonder dat zou ik nooit aan een eigen film be gonnen zijn. Ik vind niet dat mijn stijl door de zijne is beïnvloed, want bij hem was alles zeer be dacht, terwijl ik naar een sponta ne cameravoering heb gestreefd." 'La neige a Noël' van Sandrine Veysset draait in Chassé Cinema in Breda. COMPUTERS STELLEN muzi kanten tegenwoordig in staat om op betrekkelijk eenvoudige wijze imposante producties te maken. Jay Alanski doet precies het tegenovergestelde. Deze Fransman die zich als platen- maker A Reminiscent Drive noemt, heeft voor zijn cd Mercy Street gebruik gemaakt van een redelijk antieke acht-sporenre- corder en daarmee thuis instru ment voor instrument opgeno men. Het typische is in dit geval dat de muziek op Mercy Street te karakteriseren valt als ambient music, elektronisch aandoende sfeermuziek waarachter je een batterij aan computers en aan verwante machines vermoedt. Eigenlijk doet de wijze van mu siceren en registeren er niet zo gek veel toe. Waar het om gaat, is het resultaat en Mercy Street een prachtplaat. 16 nummers lang neemt Alanski je mee in zijn hoogstpersoonlijke klan kenwereld. Het landschap daar is collage-achtig en veelal dro merig, maar een enkele keer zijn er ook grote-stadsgeluiden en is er aardse, haast rock-achtige muziek hoorbaar. Mercy Street is plaat waarvan de maker zich ook nadrukkelijk bezighoudt met fotografie. Het cd-hoesje getuigt daarvan en in een toelichting op de plaat heeft Alanski laten weten dat die fo to's een soort visuele samples zijn, bedoeld om het onderbe wustzijn van de kijker/luiste raar te activeren. Alanski's mu ziek doet dat in ieder geval ook. Al luisterend ga je onwillekeu rig beelden associëren met deze muziek. Weldadig is een kwali ficatie die bij beide aspecten past. (F Communications, PIAS) WIM VAN LEEST IN DE Amerikaanse muziekin dustrie heb je een onderschei ding die de Million Performance Song Award heet. Die prijs krijg je als je met een enkel liedje 50.000 uur zendtijd op de radio hebt gescoord, achter elkaar ge plakt zou dat 5,7 jaar aan één stuk door hetzelfde liedje zijn. Michael Bolton heeft die Million Performance Song Award in middels vijf keer gekregen. Tot op heden werd zijn grootste hit, How Am I Supposed to Live Without You, 4 miljoen keer ge draaid op de radio. Aan lang speelplaten verkocht Bolton in middels dik 40 miljoen exem plaren, terwijl Barbra Strei sand, Kiss, Joe Cocker, Kenny Rogers, Cher, Greg Allman, Pat- ti Labelle en de Pointer Sisters tot de alsmaar groeiende groep artiesten behoren die nummers van Michael Bolton hebben op genomen. Zo ongeveer alles wat hij aan raakt, verandert in goud, of het nou om popplaten gaat of om duetten met de Pavarotti's van deze aardbol. Inmiddels is hij ook al succesvol met het schrij ven van kinderboeken. All That Matters is de titel van zijn nieuwe ed en ook die plaat zal de kassa flink doen rinkelen, want de Bolton-fan wordt erop getrakteerd op alles wat hij zo lekker vindt. Met behulp van mede-componisten als Diane Warren, Babyface, Jamie Hous ton en zelfs Lamont Dozier heeft Bolton 14 stukken geschreven die zijn capaciteiten als roman tisch zanger met soulful stemge luid optimaal benutten. Er werd in 19 verschillende studio's kris kras door de VS opgenomen en er hebben zoveel mensen meege werkt aan de productie dat de credits en bedankjes op de hoes meer ruimte beslaan dan de songteksten Terwijl de formule voor plastic toch eigenlijk heel simpel schijnt te zijn. (Colum bia) WVL „EEN FIJN orkest," zei een toe hoorder tijdens het optreden dat Bobby Mack the Nighttrain op 27 april van dit jaar in Breda gaf. Een week later was de groep live aan het werk te zien in Don gen en nog geen tien dagen daarna werd in Forth Worth, Texas een optreden gegeven en digitaal vastgelegd. Live at J&J Blues Bar ligt nu in de winkel en Bobby en companen zijn alweer op weg richting Europa. Zanger/gitarist Bobby Mack komt net als Jimmy en Stevie Ray Vaughan uit Texas en groei de op in Dallas. Ze bezochten dezelfde clubs, dronken Bour bon uit dezelfde fles en speelden samen tijdens ontelbare jam sessies. Na de dood van Stevie Ray lijkt Mack, misschien samen met Ch ris Duarte, dé belangrijkste erf genaam van de SRV-man te zijn. Bobby zit inmiddels meer dan twintig jaar in het vak en deed ervaring op in allerlei blues-, roek-, tex-mex- en countrygroe- pen. In 1979 formeerde hij zijn eerste eigen band met als naam The Night Train. Sinds die tijd reist hij onafgebroken de aard bol rond. In 1985 werd hij offici eel benoemd tot 'Texas Music Ambassador of the World'. Sinds zijn gedenkwaardige op treden tijdens het negende Mou lin Blues Festival in het Lim burgse Ospel in 1994 is hij ook in ons land populair bij het nog altijd groeidende blues-legioen. Booby Mack heeft inmiddels een aantal prachtige albums op de markt gebracht die in ons land verschijnen op het Provoque-la- bel. Op cd's als Say what, Ho- neytrap, Red hot and humid en Sugar all night laat hij horen dat hij goede en originele heden daagse blanke blues maakt, zo wel muzikaal als tekstueel. Het nieuwe album Live at J&J Blues Bar kun je zien als een greatest hits-live album, dat een bijzonder geïnspireerde band laat horen. Mack en zijn drie be geleiders (Mark Goodwin-toet- sen, Kelly Donnelly-bas en Matt Ryan-drums), klinken zeer ge dreven en energiek. Mack speelt niet alleen verdienstelijk gitaar, ook zijn warme stemgeluid mag er zijn. Het album opent ruig met Ship's going down, gevolgd door het mooiste Mack-nummer Honeytrap. Alle andere songs verdienen het predikaat goed en degelijk. Live at J&J Blues Bar verschijnt in de zogenaamde midprice-se- rie van Provogue. Mack be schouwt dit album zelf als een tussendoortje want binnenkort verschijnt er een nieuw studio- alum van deze sympathieke Amerikaan. „Een fijn orkest, dat is het ze ker. (Provogue) KAJREL VAN DER POL DRUM 'N' BASS-ster Adam F. is de zoon van seventies-rocker Alvin Stardust maar met rock heeft zijn muziek weinig van doen. Wel met de seventies, zo getuigen in elk geval twee num mers op zijn debuut-cd Colours. Dirty Harry en 73 (wat overi gens niet naar het jaartal ver wijst maar naar het aantal toet sen op F.'s piano) zijn met hun heerlijke jazzfunk-sound duide lijk geïnspireerd door de film muziek uit de jaren zeventig. F. doorspekt zijn muziek met jazzy klanken. Het veelvuldig gebruik van de trompet doet on miskenbaar denken aan Miles Davis terwijl F. in het titelnum mer wordt bijgestaan door jazz- gitarist Ronny Jordan. Colours doet zijn naam eer aan: het is een kleurrijke cd gewor den die goed weergeeft hoe F. zich de afgelopen jaren (Circles is een twee jaar oud nummer) heeft ontwikkeld. Dat geldt ook voor de drum 'n' bass/jungle in het algemeen, waarbinnen tal van verschillende stijlen ont staan zijn. De grote kracht van F. is dat hij zich niet op één stijl vastpint. Naast de genoemde jazzy num mers, bevat de cd ook techno- varianten, softe poppy num mers, intelligente jungle en rau we obscure drum 'n' bass (het superieure Metropolis). In vrij wel alle nummers laat F. zich bijstaan door een echte band wat de muziek nog krachtiger maakt. De drum 'n' bass-puristen wor den ook door F. bediend want op de vinyl-versie van het album zijn enkele commerciële num mers vervangen door under- ground-werk. Hoewel met dat zeer interessant lijkt, ben ik al dik tevreden met de cd, die dan ook nog op tijd verschenen is om mijn jaarlijstje extra 'colour' te geven. (EMI) PAUL VERLINDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22