Loonstrook
wekt woede
baanwerkers
Moederbedrijf Bijenkorf haalt bezem door Hema-directie
Coderekeningen zijn vaak fraudegevoelig
KLM zoekt al jaren naar partner
Vooral starters maken
tons op faillissement'
Begemann verkoopt
aandelen Windmaster
Generaal Snijders Medaille voor Martin Schroder
DËSTEM
ECONOMIE
Werk even onderbroken
Grada komt in
Britse handen
Topman ontkent
akkoord tussen
KLM en Alitalia
ECONOMIE KORT
I I I I I
DINSDAG 16 DECEMBER 1997 AÉ
Amsterdam (anp) - Warenhuisketen
Hema krijgt per 1 januari een bijna
geheel vernieuwde, vierkoppige di
rectie. De raad van bestuur van
moederbedrijf KBB (Bijenkorf) zegt
dat 'een krachtige impuls' nodig is
om de reorganisatie van de keten op
tempo te houden en met succes af te
ronden.
Uema-directeuren J. Kessels en L. Beyer
moeten na de jaarwisseling het veld rui
men. Zij zijn het niet eens met de reor
ganisatieplannen. Met name het vertrek
van Kessels is opmerkelijk. Hij heeft al
jaren een soort haat-liefde-verhouding
met A. Maas, de hoogste baas van KBB.
Kessels ruilde in 1988 zijn functie als di
rectievoorzitter van KBB-dochter Bij
enkorf in voor een directiepost bij V
D. Maas reageerde woedend en noemde
de stap 'not done'. Immers: er bestond
tussen KBB en V D een soort herenak
koord om onderling geen topmanagers
weg te kapen. In 1994 keerde Kessels via
een omweg toch weer terug naar KBB,
waar hij eerst de leiding kreeg over de
doe-het-zelfdivisie en later overstapte
naar Hema.
J. Lagerweij wordt de nieuwe topman
bij Hema. Hij geeft nu leiding aan de
doe-het-zelf-keten Praxis, eveneens on
derdeel van KBB. B. Spoorenberg, nu
nog directeur formule-ontwikkeling bij
KBB, treedt eveneens toe tot de Hema-
directie.
Beide nieuwe bestuurders waren eerder,
in betere tijden, al eens directeur bij de
Hema. Zij worden op grond van hun er
varing geacht binnen het bedrijf het
noodzakelijke vertrouwen te winnen
voor de reorganisatie.
B. Koops wordt de financiële man in de
nieuwe Hema-directie. Hij heeft op dit
moment een financiële functie bij de
magazijnen van de Bijenkorf. De vierde
man in de Hema-top, D. Goeminne,
werkt al enkele maanden bij de waren
huisketen. Uitbreiding van de directie
van drie naar vier is volgens KBB nodig
voor een evenwichtige taakverdeling
en het verbeteren van de bedrijfsproces
sen.
Praxis krijgt door de overstap van La
gerweij ook per 1 januari een nieuwe
topman, A. Walter. Hij werkt al bij dit
KBB-onderdeel.
KBB kondigde in augustus een groot
scheepse reorganisatie van het concern
af waardoor ongeveer 3000 van de
24.000 banen verdwijnen. Het bedrijf
zag zich geconfronteerd met een verlies
van 22,5 miljoen gulden. Voor de reor
ganisaties trok KBB tweehonderd mil
joen gulden uit.
Voor de Hema betekent de sanering een
verlies van 750 banen dat zo veel moge
lijk via natuurlijk verloop wordt opge
vangen. KBB-topman Maas zei in au
gustus dat de slechte prestatie van
dochter Hema was te wijten aan 'minder
agressieve verkoopbevordering'. Maar
hij voegde er aan toe dat bij Hema in
middels een 'succesvolle bijsturing' was
ingezet.
Van onze verslaggever
Eindhoven - Circa honderd boze spoorwegwerkers in Eindho
ven en Den Bosch hebben gisteren drie uur lang het werk on
derbroken uit woede over de salariëring.
Hun nieuwe baas, NBM Rail, han
teert een andere loonberekening
dan oud-werkgever NS, wat voor
veel onduidelijkheid zorgt. Bij de
uitbetaling heeft NBM Rail verder
talrijke steken laten vallen, aldus
de werknemers, van wie de mees
ten menen dat zij er netto in sala
ris op achteruit zijn gegaan.
De onvrede uitte zich gisteren in
een werkonderbreking waarvan
het publiek geen last ondervond.
Spoedoverleg met de directie in
Eindhoven nam de grote onrust
bij het personeel niet weg. Nadere
uitleg door de leiding riep alleen
nog maar meer vragen op. En de
toezegging om in noodgevallen
voorschotten te verstrekken, werd
door de werkonderbrekers nau
welijks als een pleister op de won
de ervaren.
De problemen zijn begonnen op 1
oktober, toen NS Infra Services en
Infra Beheer opgesplitst en ver
deeld werden over de private be
drijven NMB Rail Amstelland, St
uikten (Sittard) en Volker Stevin
(Dordrecht). Ongeveer 3600 baan
werkers en medewerkers van de
NS-diensten seinwezen, sturing
en energievoorziening wisselden
van werkgever.
Bij NBM Rail krijgen de oud-
ffS'ers niet meer per maand maar
per vier weken (dertien perioden)
uitbetaald. Ook kent dit bedrijf
een vakantiebonnensysteem in
plaats van een vakantietoeslag (8
Amersfoort - De fabrikant van
tuismerk-schoonmaakmiddelen
Grada wordt overgenomen door
Britse branchegenoot McBri-
Grada, met onder meer een
fabriek in Breda, levert vloeibare
«hoonmaakmiddelen aan vrij
wel alle Nederlandse supermark-
en ook aan buitenlandse ke-
Grada laat zich overnemen
«dat het zich te klein acht voor
e bomende Europese strijd.
procent van het jaarsalaris). De
NS'ers zouden erop vooruitgaan,
concludeerden de bonden nog na
de cao-besprekingen in de zomer.
„Maar in de praktijk klopt daar
weinig van, omdat het een puin-
zooi is," constateert J. Couwen-
berg, bestuurder van de vervoers-
bond FNV. Zo worden bij St-
rukton in Sittard vrijwel alleen
voorschotten verstrekt omdat ze
daar het salaris niet kunnen bere
kenen.
Sommige werknemers in Eindho
ven en Den Bosch hebben sinds 1
oktober vier of vijf loonstroken
gekregen, terwijl anderen er al ne
gen hebben. Een aantal mensen
heeft het 'maandinkomen' met de
helft zien teruglopen of is niet in
de beloofde salarisschaal inge
deeld.
Werknemer Ben Casemier kon
digde gisteren aan naar ander
werk uit te zien. „Het werkplezier
was al vergald en als ze nu ook
aan m'n centen komen, wordt het
tijd om te vertrekken. Niemand
weet waar hij aan toe is. De staat
jes kloppen niet. Ik ben van ge
middeld 2600 gulden teruggeval
len naar 1650 gulden in de vier
weken. Dat wordt op het eind van
het jaar wel rechtgetrokken, zeg
gen ze, maar hoe leg ik dit thuis
uit?"
De voorlichting aan het personeel
is beroerd gebeurd, vinden perso
neel en vervoersbond FNV. Giste
ren faalden NBM-regiomanager
R. Redeker en vestigingsmanager
A. den Blaaij op dat punt ander
maal. Ze kregen van de aanwezi
gen de wind flink van voren. Vol
gende maand zal het NBM-perso-
neel in kleine groepjes uitleg krij
gen over hoe de loonstrook moet
worden gelezen, beloofde de heer
Redeker.
Deze wilde naderhand niet inhou
delijk op de gerezen problemen
ingaan. „Ik heb de indruk dat er
sprake is van grote onrust, maar
wij zullen hard ons best doen om
de problemen op te lossen", zei
hij. Volgens FNV-bestuurder
Couwenberg hangt er voorlopig
geen stakingsdreiging in de lucht.
lik u"1® bedraagt slechts an-
j procent. De meeste fail-
vielen in de sectoren
ïuhandel, adviesbureaus,
Jï?erheid en transport.
Wijkt uit onderzoek van het
^«adviesbureau Graydon in
2ferdam. De voornaamste
tof Van stijgende of dalende
ssementsaantallen is volgens
Ureau siechte voorberei
dtVan startende ondernemers.
an er een recordaan-
■000) aan startende onder-
35 0qqS i'1111996 waren dat er
»«ot hrt aül'ssementen zorgden
«bril i kwijnen van 29.000
6000 pP,atsen (exclusief circa
schade r^anen> en voor een
toward gulden,
'eit kim van anderhalf pro-
teempn6 nauwelijks een daling
zoeker it m®1 Graydon-onder-
iatec,,n„ m- »Dat betekent
^mvC/h^ontwikkeiingen
tal fain; "ebben op het aan-
iet20euv™enten- Uit ons on-
1,611 veroorl ?at ze vooral wor-
?ctsfouten d°°r onderne"
Martinair-president Martin Schroder heeft gisteren in het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg uit handen van prins Bern-
hard de Gouden Generaal Snijders Medaille ontvangen. Schroder, niet alleen president maar tevens oprichter van Martinair, krijgt
de onderscheiding voor zijn verdiensten voor de Nederlandse luchtvaart. foto anp
Door Wouter ter Haar
Amsterdam - Justitie is in de
beursfraudezaak inmiddels op
zo'n 150 coderekeningen ge
stuit. Niet alleen malafide
beurshandelaren en andere
criminelen maken gebruik
van coderekeningen. Iedereen
kan er één krijgen. „Maar
fraudegevoelig zijn ze vaak
wel."
Er zijn al heel wat namen bekend.
En dat zullen er de komende
maanden nog heel wat meer wor
den. Voor de houders van codere
keningen bij de laatste weken he
vig in opspraak gekomen effec
tenhuizen als Leemhuis Van
Loon of Bank Bangert-Pontier
zijn het - net voor de kerst -
spannende dagen. Eind vorige
week trof justitie opnieuw veertig
namen van houders van geheime
effectenrekeningen aan in de ad
ministratie van Bank Bangert-
Pontier. Daarmee kwam het to
taal aantal gekraakte codereke
ningen op zo'n 150. Volgens justi
tie is het merendeel van de reke
ningen gebruikt om zwart geld
wit te wassen en voor belas
tingontduiking.
Door de beursfraudezaak op het
Amsterdamse Damrak heeft het
grote publiek weet gekregen van
het bestaan van de coderekening.
Maar niet alleen malafide beurs-
jongens, drugshandelaren of an
dere criminelen maken er gebruik
van. In principe kan iedereen een
coderekening openen. „Het ope
nen of hebben van een codereke
ning is ook niet strafbaar. Maar
ze zijn wel vaak fraudegevoelig,"
aldus Jaap ten Wolde, registerac
countant en werkzaam bij KPMG
in Amstelveen. De afdeling van
Ten Wolde, die hij gekscherend
'de boeven vangers' noemt, houdt
zich bezig met het opsporen van
fraudegevallen in het bedrijfsle
ven.
Ten Wolde ziet twee redenen om
een coderekening te openen. Veel
houders willen hun identiteit om
privacy-redenen verbergen. Dan
gaat het bijvoorbeeld om parle
mentsleden of bekende Nederlan
ders. „Mensen die niet willen dat
hun financiële reilen en zeilen op
straat komt te liggen." Daarnaast
is er volgens Ten Wolde een grote
groep die een coderekening wil
om het vermogen - wel of niet le
gaal verkregen - voor de fiscus te
verbergen. Ten Wolde: „En dan
ben je niet strafbaar omdat je een
coderekening hebt, maar omdat
je inkomsten verzwijgt."
Justitie vernjoedt dat de meeste
houders van de sinds enkele we
ken aangetroffen coderekeningen
belastingfraude hebben gepleegd.
Ook gonst het nog steeds rond dat
veel houders van de coderekenin
gen op onzuivere wijze aan hun
vaak niet onaanzienlijke vermo
gen zijn gekomen. Ingewijden
houden het erop dat ook drugs
handelaar Johan V - de Hakkel
aar - een coderekening heeft die
op het laatste lijstje van justitie
staat. Ten Wolde staat er niet van
te kijken dat er 150 rekeningen
zijn achterhaald. „Volgens mij
moeten dat er veel en veel meer
zijn."
onze verslaggever
JMsterdam - Economische ontwikkelingen hebben nauwelijks
op het aantal faillissementen. In 1997 zijn ondanks de
economische groei 5639 faillissementen uitgesproken,
5723 vorig jaar.
Die zijn volgens het rapport het
meest gemaakt in de provincie
Utrecht. Daar is een stijging met
57 faillissementen geteld. Ook in
Drenthe en Flevoland steeg het
aantal deconfitures met meer dan
tien procent.
In Noord-Brabant daalde (12,3
procent) het aantal faillissemen
ten het sterkst. Van 844 in 1996
naar 740 dit jaar. Blom heeft
daarvoor geen verklaring. „Het
kan zijn dat er in Noord-Brabant
wat minder startende onderne
mers zijn geweest." In Limburg
daalde dit jaar het aantal faillis
sementen met 7,2 procent. Van
320 in 1996 naar 297 dit jaar.
De wijzigingen in de Vestigings
wet werken volgens Blom in de
hand dat te snel met het oprich
ten van een eigen bedrijf wordt
begonnen. Sinds 1 januari vorig
jaar is voor een groot aantal
branches het halen van een vak
diploma niet meer verplicht.
„Voor slagers, bakkers, installa
tiebedrijven, dat soort bedrijven,
is een diploma nog wel vereist,
maar voor de rest is die diploma
verplichting geschrapt."
Amstelveen (anp) - British Airways,
SAS, Swissair, Austrian Airways, Sabe
na, Iberia. Allemaal waren ze langer of
korter in beeld als Europese partner
voor KLM. Dat KLM uiteindelijk bij
Alitalia lijkt uit te komen is toch nog
een verrassing. Tijdens de lange zoek
tocht heeft KLM immers in het verleden
steeds meer gemikt op Noord-Europese
degelijkheid dan op Zuid-Europese fi
nanciële zorgeloosheid.
Serieuze gesprekken ontstonden in 1991 met
British Airways. Eind februari 1992 maak
ten KLM en de Britten bekend dat het niets
zou worden. In die tijd richtten de bespre
kingen over het samengaan van Europese
luchtvaartmaatschappijen zich nog op volle
dige fusies. KLM en British Airways konden
het niet eens worden over het belang dat bei
de in de nieuwe onderneming zouden krij
gen. KLM vond zich ondergewaardeerd door
de Britten en weigerde opgeslokt te worden.
Sahara was de codenaam van het fusiepro
ject met de Britten. Het bleek inderdaad een
onvruchtbare aangelegenheid. Een jaar later
stortte KLM zich in het project Alcazar, ge
noemd naar de Arabische burcht in het
Spaanse Sevilla. Ook dat was geen gelukki
ge naam, want de burcht bleek onneembaar.
KLM, het Scandinavische SAS, Swissair en.
Austrian Airlines maakten eind januari 1993
bekend in gesprek te zijn over 'een vorm van
strategische samenwerking'. Het meest ge
wenste resultaat was een volledige fusie,
maar de KLM-directie twijfelde vanaf het
begin of overheden bereid zouden zijn hun
nationale luchtvaartmaatschappij op te ge
ven.
Los van het feit dat een fusie van vier maat
schappijen bijzonder gecompliceerd is, bleek
in de zomer van 1993 dat de keuze van een
Amerikaanse partner voor het viertal het
grote struikelblok zou worden. KLM wilde
niet scheiden van zijn Amerikaanse partner
Northwest Airlines, terwijl Swissair vast
hield aan zijn alliantie met Delta Airlines. In
de loop van het najaar begon het proces
steeds stroever te verlopen. Eind november
besloot het viertal er een punt achter te zet
ten.
KLM stond weer alleen. Toch zou de natio
nale luchtvaartmaatschappij op den duur
wel een Europese partner nodig hebben.
Toenmalig topman P. Bouw stelde dat KLM
met de partner op de Europese thuismarkt
een marktaandeel van 15 procent zou moe
ten hebben. Dat achtte hij nodig als funda
ment onder het wereldwijde netwerk. In zijn
eentje zou KLM dat nooit redden.
Halverwege 1994 deed Sabena zichzelf in de
aanbieding. KLM zou geïnteresseerd zijn,
klonk het uit Brussel. Amstelveen (het
hoofdkantoor van KLM) reageerde 'koel. In
de zomer van 1995 kwam ineens Iberia in
Rome - Gian Maria Gros-Pietro, top
man van de Italiaanse staatshoudster-
maatschappij IRI die de controle heeft
over de nationale luchtvaartmaat
schappij Alitalia, heeft gisteren ont
kend dat Alitalia een partnerschapsak
koord heeft gesloten met de Nederland
se KLM. Volgens Gros-Pietro is Alitalia
behalve met de KLM nog in gesprek
met twee andere kandidaten, Air Fran
ce en Swissair, en zal er pas tegen het
einde van het jaar een keuze worden ge
maakt.
„Voor zover ik weet is er geen letter of
intent met de KLM," zei Gros-Pietro
tegen het persbureau ANSA. „We zijn
op het ogenblik drie mogelijkheden aan
het evalueren en tot nog toe is geen
daarvan uitgesloten."
beeld. President-directeur Bouw bleek ge
charmeerd van de Spanjaarden, die volgens
hem eenzelfde soort bedrijfscultuur hebben
als KLM. Tot formele besprekingen is het
echter nooit gekomen.
In mei van dit jaar werd de Star Alliance ge
presenteerd: Lufthansa, United Airlines,
SAS, Thai Airways en Air Canada. Geen fu
sie, maar wel een intensieve samenwerking
op tal van terreinen. KLM leek een muur
bloem te worden. British Aiways had inmid
dels samenwerking gezocht met de Ameri
kaanse gigant American Airlines. Over
Swissair was niemand meer enthousiast.
Iberia verdween ook uit beeld.
Op 1 augustus gaf vertrekkend topman
Bouw toe in Alitalia een goede partner voor
KLM te zien. Al een paar maanden waren er
berichten over besprekingen, maar KLM
had dat op de gebruikelijke wijze steeds niet
willen bevestigen.
Alitalia is jaren verlieslijdend geweest. De
Italiaanse luchtvaartmaatschappij stond er
in 1994 zo slecht voor dat toenmalig direc
teur Roberto Schisano waarschuwde dat
Alitalia nog maar vijfhonderd dagen te leven
had.
Schisano wilde het personeel ervan overtui
gen dat het hem menens was met de gezond
making van het doodzieke staatsbedrijf. De
vakbonden pikten zijn reorganisatieplannen
echter niet. Amper twee jaar na zijn aantre
den kon Schisano gaan. Een geheim akkoord
met de militante pilotenbonden werd hem
fataal.
Zijn opvolger Dominico Cempella, ooit be
gonnen achter de incheckbalies van Alitalia
op het vliegveld Ciampino van Rome, kreeg
de werknemers wel op zijn hand. Hij had
hart voor de zaak en dat waardeerde het per
soneel. „Ik ben geboren bij deze maatschap
pij en ik houd ervan," zei hij onlangs tegen
het luchtvaartblad Flight.
Alitalia lijkt te herrijzen onder leiding van
de nieuwe directeur. Voor het eerst in tien
jaar stevent de 41 jaar oude onderneming af
op winst.
Ordina koopt automatiseringsbedrijf
Utrecht - Het automatiseringsbedrijf Ordina Beheer in Utrecht
gaat het Belgische bedrijf Denkart volledig overnemen. Denkart
is gespecialiseerd in dienstverlening op het gebied van gege
vensuitwisseling tussen systemen en software-migratie. Den
kart heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 4,7 miljoen gulden.
Het bedrijf heeft 25 werknemers. Ordina wil met de aankoop
zijn positie op de markt van software-migratie versterken. Het
gaat hier om een groeimarkt, met als voorbeelden projecten
rond de millenniumproblematiek en de euro.
Robeco koopt in in Amerika
Rotterdam - RoProperty Services, een onderdeel van de Robeco
Groep, wordt eigenaar van het Amerikaanse RREEF, dat in om
vang de zesde manager van onroerend goed in de Verenigde Sta
ten is. RREEF beheert voor ruim zestien miljard gulden aan on
roerend goed voor ruim 150 Amerikaanse klanten. De Ameri
kaanse onderneming is vooral actief in het beheer voor derden
van verschillende soorten onroerend goed: kantoren, apparte
menten en industriële gebouwen. RREEF heeft 350 werknemers.
Het hoofdkantoor staat in Chicago.
Origin verliest opnieuw topmanager
Utrecht - Philips-dochter Origin ziet opnieuw een topman ver
trekken. H. Stellingsma, directeur van Origins grootste onder
deel, Origin Nederland, verlaat eind dit jaar de niet al te best
draaiende automatiseerder. Hij vertrekt wegens onenigheid
over het te voeren beleid, zo verklaarde een woordvoerder van
Origin gisteren. Origin kampt al langere tijd met een leegloop
binnen de directiekamers. Stellingsma, die opgevolgd wordt
door de van RCC afkomstige L. Zevenbergen, is de vierde direc
teur op een rij die weggaat. De zegsman tekende aan dat niet al
le directeuren met onenigheid zijn weggegaan. „We zijn zeker
niet trots op het vertrek van Stellingsma, maar onze aandeel
houder Philips blijft ons steunen met investeringen," aldus de
zegsman.
Prijzenslag in de lucht zet door
Hoofddorp - De prijzenslag in de lucht zet door: KLM en haar
Amerikaanse partner Northwest Airlines hebben hun tarieven-
systeem fors op de schop gezet. Dat levert volgens KLM een fiks
voordeel op voor consumenten, van 5 tot bijna 50 procent. De
prijsverlagingen gelden voor retourtarieven naar 33 Europese
en 41 intercontinentale bestemmingen. Het gaat hierbij niet om
actietarieven, maar om blijvend lagere prijzen. Enkele prijs-
voorbeelden voor Europese bestemmingen. Een retourtje Athe
ne is in prijs verlaagd van 861 naar 599 gulden, een retourtje
Luxemburg kost voortaan geen 565 maar 290 gulden en voor
435 gulden kan een KLM-passagier al op en neer naar Oslo (was
758 gulden). Ook op de verre bestemmingen zijn de prijzen om
laag gegaan: retour Kaapstad van 2515 naar 1599 gulden, retour
Lima van 2513 naar 1699 gulden, retour Mexico van 2040 naar
1199 gulden. Wel zijn deze lage tarieven gebonden aan diverse
voorwaarden. Vuistregel is dat vroeger boeken tot voordeliger
reizen kan leiden. Beide luchtvaartmaatschappijen willen ook
op hun andere bestemmingen lagere tarieven invoeren. Dat zal
in fasen gebeuren, aldus een KLM-woordvoerder.
Air France wil gedeeltelijk privatiseren
Parijs - Air France zou graag zien dat ongeveer 20 of 25 procent
van zijn aandelen in particuliere handen komt. Bovendien zou
nog eens tot 10 procent overgeheveld moeten worden naar de pi
loten van de Franse staatsluchtvaartmaatschappij. Dat is de
mening van de president-directeur van Air France, Jean-Cyril
Spinetta. De huidige topman is de opvolger van Christian Blanc,
die eind deze zomer vertrok omdat de socialistische regering
van premier Lionel Jospin de meerderheid van Air France-aan-
delen wil vasthouden. Voor investeringen heeft Air France de
komende vier jaar ongeveer veertig miljard frank nodig, omge
rekend bijna 13,5 miljard gulden.
Weer forse opdracht Ericsson
Rijen - Ericsson Telecommunicatie BV uit Rijen sluit vandaag
een contract met PTT Telecom van enkele honderden miljoenen
guldens. Het Rijense bedrijf gaat de PTT-centrales aanpassen
voor ISDN-verbindingen.
Woordvoerder G. Vos zegt dat de order geen extra werkgelegen
heid oplevert. „Het levert natuurlijk wel werk op aan enkele
tientallen mensen, maar daar was in de plannen al rekening mee
gehouden." Afgelopen weken werd bekend dat Ericsson Rijen
volgend jaar ongeveer driehonderd nieuwe medewerkers mag
werven. Als enige vestiging van het Zweedse Teleconcern, dat in
130 landen actief is, heeft Rijen het fiat van de hoofddirectie in
Zweden om door te groeien. In andere vestigingen worden dui
zenden banen geschrapt. Over de exacte hoogte van de opdracht
wil de woordvoerder geen mededelingen doen. Voor elke ISDN-
aansluiting (een soort supertelefoonlijn) bij particulier of be
drijf moet in de PTT-centrale in de sfeer van software en hard
ware wat worden aangepast. Het gaat om duizenden aanpassin
gen in elke centrale waarvan de PTT er in Nederland honderden
heeft.
Telefonica betaalt Unisource 193 miljoen
Hoofddorp/Madrid - Het Spaanse telecomconcern Telefonica
betaalt 193 miljoen gulden voor zijn scheiding van Unisource,
het samenwerkingsverband van PTT Telecom, het Zweedse Te
lia en Swisscom. Daarmee heeft Telefonica definitief afscheid
genomen van Unisource, waar het pas sinds 1996 mee meedraai
de.
'Biologische zuivel in supermarkten'
Rijswijk - Een aantal maatschappelijke organisaties wil dat al
le supermarkten in 1998 biologische zuivel gaan verkopen. Als
er namelijk meer afzetmogelijkheden voor deze producten zijn,
is het voor meer boeren interessant hun bedrijfsvoering om te
schakelen naar de biologische productie. Het marktaandeel zal
dan snel stijgen, menen de organisaties. Dat is namelijk ook in
Denemarken gebeurd. Daar is het marktaandeel van de biologi
sche zuivel in vier jaar tijd van 0,5 naar 14 procent gegroeid
dankzij de verkoop in supermarkten. In Nederland is het markt
aandeel nu 1 procent.
Breda (anp) - Begemann verkoopt alle aandelen van Windmas
ter aan het management en een groep Amerikaanse investeer
ders. Begemann ziet als industriële participatiemaatschappij
geen rol voor zich weggelegd op de windenergiemarkt.
Windmaster is vooral actief als
tum-key leverancier bij wind
energie-projecten. Het bedrijf
schrijft als hoofdaannemer in op
grote projecten voor windparken
en zoekt er vervolgens de finan
ciers, bouwers, leveranciers van
technologie en stroomafnemers
bij.
Dergelijke projecten vragen in
vesteringen waarbij het rende
ment over tien tot vijftien jaar
wordt uitgesmeerd. „Wij zien
voor ons geen rol om er op zulke
lange termijn geld in te stoppen.
Dat is meer iets voor energiebe
drijven," aldus directeur J. van
den Nieuwenhuyzen.
Als Begemann Windmaster in de
eigen portefeuille zou houden,
wordt het aandeel van deze on
derneming in het totaal te groot,
stelt hij. „Dan is de meerwaarde
van Begemann niet zo groot."
Windmaster heeft zestig mensen
in dienst en zal dit jaar waar
schijnlijk een omzet van 35 mil
joen halen. Volgens Van den
Nieuwenhuyzen boekte het be
drijf vorig jaar 'een bescheiden
winstje van een paar ton bij een
iets lagere omzet'.
Windmaster heeft onder meer een
opdracht verworven voor een
windpark in zee bij Harwich.
Twee jaar terug ging Windmaster
België failliet. Volgens Van den
Nieuwenhuyzen had dat te ma
ken met verkeerde contracten en
niet met marktperspectief. Hij
stelt dat de vooruitzichten voor
Windmaster Nederland goed zijn,
omdat de overheid de inzet van
duurzame energie actief steunt.