Loonstrook wekt woede baanwerkers Moederbedrijf Bijenkorf haalt bezem door Hema-directie Coderekeningen zijn vaak fraudegevoelig KLM zoekt al jaren naar partner Vooral starters maken tons op faillissement' Begemann verkoopt aandelen Windmaster Generaal Snijders Medaille voor Martin Schroder DËSTEM ECONOMIE Werk even onderbroken Grada komt in Britse handen Topman ontkent akkoord tussen KLM en Alitalia ECONOMIE KORT I I I I I DINSDAG 16 DECEMBER 1997 AÉ Amsterdam (anp) - Warenhuisketen Hema krijgt per 1 januari een bijna geheel vernieuwde, vierkoppige di rectie. De raad van bestuur van moederbedrijf KBB (Bijenkorf) zegt dat 'een krachtige impuls' nodig is om de reorganisatie van de keten op tempo te houden en met succes af te ronden. Uema-directeuren J. Kessels en L. Beyer moeten na de jaarwisseling het veld rui men. Zij zijn het niet eens met de reor ganisatieplannen. Met name het vertrek van Kessels is opmerkelijk. Hij heeft al jaren een soort haat-liefde-verhouding met A. Maas, de hoogste baas van KBB. Kessels ruilde in 1988 zijn functie als di rectievoorzitter van KBB-dochter Bij enkorf in voor een directiepost bij V D. Maas reageerde woedend en noemde de stap 'not done'. Immers: er bestond tussen KBB en V D een soort herenak koord om onderling geen topmanagers weg te kapen. In 1994 keerde Kessels via een omweg toch weer terug naar KBB, waar hij eerst de leiding kreeg over de doe-het-zelfdivisie en later overstapte naar Hema. J. Lagerweij wordt de nieuwe topman bij Hema. Hij geeft nu leiding aan de doe-het-zelf-keten Praxis, eveneens on derdeel van KBB. B. Spoorenberg, nu nog directeur formule-ontwikkeling bij KBB, treedt eveneens toe tot de Hema- directie. Beide nieuwe bestuurders waren eerder, in betere tijden, al eens directeur bij de Hema. Zij worden op grond van hun er varing geacht binnen het bedrijf het noodzakelijke vertrouwen te winnen voor de reorganisatie. B. Koops wordt de financiële man in de nieuwe Hema-directie. Hij heeft op dit moment een financiële functie bij de magazijnen van de Bijenkorf. De vierde man in de Hema-top, D. Goeminne, werkt al enkele maanden bij de waren huisketen. Uitbreiding van de directie van drie naar vier is volgens KBB nodig voor een evenwichtige taakverdeling en het verbeteren van de bedrijfsproces sen. Praxis krijgt door de overstap van La gerweij ook per 1 januari een nieuwe topman, A. Walter. Hij werkt al bij dit KBB-onderdeel. KBB kondigde in augustus een groot scheepse reorganisatie van het concern af waardoor ongeveer 3000 van de 24.000 banen verdwijnen. Het bedrijf zag zich geconfronteerd met een verlies van 22,5 miljoen gulden. Voor de reor ganisaties trok KBB tweehonderd mil joen gulden uit. Voor de Hema betekent de sanering een verlies van 750 banen dat zo veel moge lijk via natuurlijk verloop wordt opge vangen. KBB-topman Maas zei in au gustus dat de slechte prestatie van dochter Hema was te wijten aan 'minder agressieve verkoopbevordering'. Maar hij voegde er aan toe dat bij Hema in middels een 'succesvolle bijsturing' was ingezet. Van onze verslaggever Eindhoven - Circa honderd boze spoorwegwerkers in Eindho ven en Den Bosch hebben gisteren drie uur lang het werk on derbroken uit woede over de salariëring. Hun nieuwe baas, NBM Rail, han teert een andere loonberekening dan oud-werkgever NS, wat voor veel onduidelijkheid zorgt. Bij de uitbetaling heeft NBM Rail verder talrijke steken laten vallen, aldus de werknemers, van wie de mees ten menen dat zij er netto in sala ris op achteruit zijn gegaan. De onvrede uitte zich gisteren in een werkonderbreking waarvan het publiek geen last ondervond. Spoedoverleg met de directie in Eindhoven nam de grote onrust bij het personeel niet weg. Nadere uitleg door de leiding riep alleen nog maar meer vragen op. En de toezegging om in noodgevallen voorschotten te verstrekken, werd door de werkonderbrekers nau welijks als een pleister op de won de ervaren. De problemen zijn begonnen op 1 oktober, toen NS Infra Services en Infra Beheer opgesplitst en ver deeld werden over de private be drijven NMB Rail Amstelland, St uikten (Sittard) en Volker Stevin (Dordrecht). Ongeveer 3600 baan werkers en medewerkers van de NS-diensten seinwezen, sturing en energievoorziening wisselden van werkgever. Bij NBM Rail krijgen de oud- ffS'ers niet meer per maand maar per vier weken (dertien perioden) uitbetaald. Ook kent dit bedrijf een vakantiebonnensysteem in plaats van een vakantietoeslag (8 Amersfoort - De fabrikant van tuismerk-schoonmaakmiddelen Grada wordt overgenomen door Britse branchegenoot McBri- Grada, met onder meer een fabriek in Breda, levert vloeibare «hoonmaakmiddelen aan vrij wel alle Nederlandse supermark- en ook aan buitenlandse ke- Grada laat zich overnemen «dat het zich te klein acht voor e bomende Europese strijd. procent van het jaarsalaris). De NS'ers zouden erop vooruitgaan, concludeerden de bonden nog na de cao-besprekingen in de zomer. „Maar in de praktijk klopt daar weinig van, omdat het een puin- zooi is," constateert J. Couwen- berg, bestuurder van de vervoers- bond FNV. Zo worden bij St- rukton in Sittard vrijwel alleen voorschotten verstrekt omdat ze daar het salaris niet kunnen bere kenen. Sommige werknemers in Eindho ven en Den Bosch hebben sinds 1 oktober vier of vijf loonstroken gekregen, terwijl anderen er al ne gen hebben. Een aantal mensen heeft het 'maandinkomen' met de helft zien teruglopen of is niet in de beloofde salarisschaal inge deeld. Werknemer Ben Casemier kon digde gisteren aan naar ander werk uit te zien. „Het werkplezier was al vergald en als ze nu ook aan m'n centen komen, wordt het tijd om te vertrekken. Niemand weet waar hij aan toe is. De staat jes kloppen niet. Ik ben van ge middeld 2600 gulden teruggeval len naar 1650 gulden in de vier weken. Dat wordt op het eind van het jaar wel rechtgetrokken, zeg gen ze, maar hoe leg ik dit thuis uit?" De voorlichting aan het personeel is beroerd gebeurd, vinden perso neel en vervoersbond FNV. Giste ren faalden NBM-regiomanager R. Redeker en vestigingsmanager A. den Blaaij op dat punt ander maal. Ze kregen van de aanwezi gen de wind flink van voren. Vol gende maand zal het NBM-perso- neel in kleine groepjes uitleg krij gen over hoe de loonstrook moet worden gelezen, beloofde de heer Redeker. Deze wilde naderhand niet inhou delijk op de gerezen problemen ingaan. „Ik heb de indruk dat er sprake is van grote onrust, maar wij zullen hard ons best doen om de problemen op te lossen", zei hij. Volgens FNV-bestuurder Couwenberg hangt er voorlopig geen stakingsdreiging in de lucht. lik u"1® bedraagt slechts an- j procent. De meeste fail- vielen in de sectoren ïuhandel, adviesbureaus, Jï?erheid en transport. Wijkt uit onderzoek van het ^«adviesbureau Graydon in 2ferdam. De voornaamste tof Van stijgende of dalende ssementsaantallen is volgens Ureau siechte voorberei dtVan startende ondernemers. an er een recordaan- ■000) aan startende onder- 35 0qqS i'1111996 waren dat er »«ot hrt aül'ssementen zorgden «bril i kwijnen van 29.000 6000 pP,atsen (exclusief circa schade r^anen> en voor een toward gulden, 'eit kim van anderhalf pro- teempn6 nauwelijks een daling zoeker it m®1 Graydon-onder- iatec,,n„ m- »Dat betekent ^mvC/h^ontwikkeiingen tal fain; "ebben op het aan- iet20euv™enten- Uit ons on- 1,611 veroorl ?at ze vooral wor- ?ctsfouten d°°r onderne" Martinair-president Martin Schroder heeft gisteren in het Militair Luchtvaart Museum in Soesterberg uit handen van prins Bern- hard de Gouden Generaal Snijders Medaille ontvangen. Schroder, niet alleen president maar tevens oprichter van Martinair, krijgt de onderscheiding voor zijn verdiensten voor de Nederlandse luchtvaart. foto anp Door Wouter ter Haar Amsterdam - Justitie is in de beursfraudezaak inmiddels op zo'n 150 coderekeningen ge stuit. Niet alleen malafide beurshandelaren en andere criminelen maken gebruik van coderekeningen. Iedereen kan er één krijgen. „Maar fraudegevoelig zijn ze vaak wel." Er zijn al heel wat namen bekend. En dat zullen er de komende maanden nog heel wat meer wor den. Voor de houders van codere keningen bij de laatste weken he vig in opspraak gekomen effec tenhuizen als Leemhuis Van Loon of Bank Bangert-Pontier zijn het - net voor de kerst - spannende dagen. Eind vorige week trof justitie opnieuw veertig namen van houders van geheime effectenrekeningen aan in de ad ministratie van Bank Bangert- Pontier. Daarmee kwam het to taal aantal gekraakte codereke ningen op zo'n 150. Volgens justi tie is het merendeel van de reke ningen gebruikt om zwart geld wit te wassen en voor belas tingontduiking. Door de beursfraudezaak op het Amsterdamse Damrak heeft het grote publiek weet gekregen van het bestaan van de coderekening. Maar niet alleen malafide beurs- jongens, drugshandelaren of an dere criminelen maken er gebruik van. In principe kan iedereen een coderekening openen. „Het ope nen of hebben van een codereke ning is ook niet strafbaar. Maar ze zijn wel vaak fraudegevoelig," aldus Jaap ten Wolde, registerac countant en werkzaam bij KPMG in Amstelveen. De afdeling van Ten Wolde, die hij gekscherend 'de boeven vangers' noemt, houdt zich bezig met het opsporen van fraudegevallen in het bedrijfsle ven. Ten Wolde ziet twee redenen om een coderekening te openen. Veel houders willen hun identiteit om privacy-redenen verbergen. Dan gaat het bijvoorbeeld om parle mentsleden of bekende Nederlan ders. „Mensen die niet willen dat hun financiële reilen en zeilen op straat komt te liggen." Daarnaast is er volgens Ten Wolde een grote groep die een coderekening wil om het vermogen - wel of niet le gaal verkregen - voor de fiscus te verbergen. Ten Wolde: „En dan ben je niet strafbaar omdat je een coderekening hebt, maar omdat je inkomsten verzwijgt." Justitie vernjoedt dat de meeste houders van de sinds enkele we ken aangetroffen coderekeningen belastingfraude hebben gepleegd. Ook gonst het nog steeds rond dat veel houders van de coderekenin gen op onzuivere wijze aan hun vaak niet onaanzienlijke vermo gen zijn gekomen. Ingewijden houden het erop dat ook drugs handelaar Johan V - de Hakkel aar - een coderekening heeft die op het laatste lijstje van justitie staat. Ten Wolde staat er niet van te kijken dat er 150 rekeningen zijn achterhaald. „Volgens mij moeten dat er veel en veel meer zijn." onze verslaggever JMsterdam - Economische ontwikkelingen hebben nauwelijks op het aantal faillissementen. In 1997 zijn ondanks de economische groei 5639 faillissementen uitgesproken, 5723 vorig jaar. Die zijn volgens het rapport het meest gemaakt in de provincie Utrecht. Daar is een stijging met 57 faillissementen geteld. Ook in Drenthe en Flevoland steeg het aantal deconfitures met meer dan tien procent. In Noord-Brabant daalde (12,3 procent) het aantal faillissemen ten het sterkst. Van 844 in 1996 naar 740 dit jaar. Blom heeft daarvoor geen verklaring. „Het kan zijn dat er in Noord-Brabant wat minder startende onderne mers zijn geweest." In Limburg daalde dit jaar het aantal faillis sementen met 7,2 procent. Van 320 in 1996 naar 297 dit jaar. De wijzigingen in de Vestigings wet werken volgens Blom in de hand dat te snel met het oprich ten van een eigen bedrijf wordt begonnen. Sinds 1 januari vorig jaar is voor een groot aantal branches het halen van een vak diploma niet meer verplicht. „Voor slagers, bakkers, installa tiebedrijven, dat soort bedrijven, is een diploma nog wel vereist, maar voor de rest is die diploma verplichting geschrapt." Amstelveen (anp) - British Airways, SAS, Swissair, Austrian Airways, Sabe na, Iberia. Allemaal waren ze langer of korter in beeld als Europese partner voor KLM. Dat KLM uiteindelijk bij Alitalia lijkt uit te komen is toch nog een verrassing. Tijdens de lange zoek tocht heeft KLM immers in het verleden steeds meer gemikt op Noord-Europese degelijkheid dan op Zuid-Europese fi nanciële zorgeloosheid. Serieuze gesprekken ontstonden in 1991 met British Airways. Eind februari 1992 maak ten KLM en de Britten bekend dat het niets zou worden. In die tijd richtten de bespre kingen over het samengaan van Europese luchtvaartmaatschappijen zich nog op volle dige fusies. KLM en British Airways konden het niet eens worden over het belang dat bei de in de nieuwe onderneming zouden krij gen. KLM vond zich ondergewaardeerd door de Britten en weigerde opgeslokt te worden. Sahara was de codenaam van het fusiepro ject met de Britten. Het bleek inderdaad een onvruchtbare aangelegenheid. Een jaar later stortte KLM zich in het project Alcazar, ge noemd naar de Arabische burcht in het Spaanse Sevilla. Ook dat was geen gelukki ge naam, want de burcht bleek onneembaar. KLM, het Scandinavische SAS, Swissair en. Austrian Airlines maakten eind januari 1993 bekend in gesprek te zijn over 'een vorm van strategische samenwerking'. Het meest ge wenste resultaat was een volledige fusie, maar de KLM-directie twijfelde vanaf het begin of overheden bereid zouden zijn hun nationale luchtvaartmaatschappij op te ge ven. Los van het feit dat een fusie van vier maat schappijen bijzonder gecompliceerd is, bleek in de zomer van 1993 dat de keuze van een Amerikaanse partner voor het viertal het grote struikelblok zou worden. KLM wilde niet scheiden van zijn Amerikaanse partner Northwest Airlines, terwijl Swissair vast hield aan zijn alliantie met Delta Airlines. In de loop van het najaar begon het proces steeds stroever te verlopen. Eind november besloot het viertal er een punt achter te zet ten. KLM stond weer alleen. Toch zou de natio nale luchtvaartmaatschappij op den duur wel een Europese partner nodig hebben. Toenmalig topman P. Bouw stelde dat KLM met de partner op de Europese thuismarkt een marktaandeel van 15 procent zou moe ten hebben. Dat achtte hij nodig als funda ment onder het wereldwijde netwerk. In zijn eentje zou KLM dat nooit redden. Halverwege 1994 deed Sabena zichzelf in de aanbieding. KLM zou geïnteresseerd zijn, klonk het uit Brussel. Amstelveen (het hoofdkantoor van KLM) reageerde 'koel. In de zomer van 1995 kwam ineens Iberia in Rome - Gian Maria Gros-Pietro, top man van de Italiaanse staatshoudster- maatschappij IRI die de controle heeft over de nationale luchtvaartmaat schappij Alitalia, heeft gisteren ont kend dat Alitalia een partnerschapsak koord heeft gesloten met de Nederland se KLM. Volgens Gros-Pietro is Alitalia behalve met de KLM nog in gesprek met twee andere kandidaten, Air Fran ce en Swissair, en zal er pas tegen het einde van het jaar een keuze worden ge maakt. „Voor zover ik weet is er geen letter of intent met de KLM," zei Gros-Pietro tegen het persbureau ANSA. „We zijn op het ogenblik drie mogelijkheden aan het evalueren en tot nog toe is geen daarvan uitgesloten." beeld. President-directeur Bouw bleek ge charmeerd van de Spanjaarden, die volgens hem eenzelfde soort bedrijfscultuur hebben als KLM. Tot formele besprekingen is het echter nooit gekomen. In mei van dit jaar werd de Star Alliance ge presenteerd: Lufthansa, United Airlines, SAS, Thai Airways en Air Canada. Geen fu sie, maar wel een intensieve samenwerking op tal van terreinen. KLM leek een muur bloem te worden. British Aiways had inmid dels samenwerking gezocht met de Ameri kaanse gigant American Airlines. Over Swissair was niemand meer enthousiast. Iberia verdween ook uit beeld. Op 1 augustus gaf vertrekkend topman Bouw toe in Alitalia een goede partner voor KLM te zien. Al een paar maanden waren er berichten over besprekingen, maar KLM had dat op de gebruikelijke wijze steeds niet willen bevestigen. Alitalia is jaren verlieslijdend geweest. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij stond er in 1994 zo slecht voor dat toenmalig direc teur Roberto Schisano waarschuwde dat Alitalia nog maar vijfhonderd dagen te leven had. Schisano wilde het personeel ervan overtui gen dat het hem menens was met de gezond making van het doodzieke staatsbedrijf. De vakbonden pikten zijn reorganisatieplannen echter niet. Amper twee jaar na zijn aantre den kon Schisano gaan. Een geheim akkoord met de militante pilotenbonden werd hem fataal. Zijn opvolger Dominico Cempella, ooit be gonnen achter de incheckbalies van Alitalia op het vliegveld Ciampino van Rome, kreeg de werknemers wel op zijn hand. Hij had hart voor de zaak en dat waardeerde het per soneel. „Ik ben geboren bij deze maatschap pij en ik houd ervan," zei hij onlangs tegen het luchtvaartblad Flight. Alitalia lijkt te herrijzen onder leiding van de nieuwe directeur. Voor het eerst in tien jaar stevent de 41 jaar oude onderneming af op winst. Ordina koopt automatiseringsbedrijf Utrecht - Het automatiseringsbedrijf Ordina Beheer in Utrecht gaat het Belgische bedrijf Denkart volledig overnemen. Denkart is gespecialiseerd in dienstverlening op het gebied van gege vensuitwisseling tussen systemen en software-migratie. Den kart heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 4,7 miljoen gulden. Het bedrijf heeft 25 werknemers. Ordina wil met de aankoop zijn positie op de markt van software-migratie versterken. Het gaat hier om een groeimarkt, met als voorbeelden projecten rond de millenniumproblematiek en de euro. Robeco koopt in in Amerika Rotterdam - RoProperty Services, een onderdeel van de Robeco Groep, wordt eigenaar van het Amerikaanse RREEF, dat in om vang de zesde manager van onroerend goed in de Verenigde Sta ten is. RREEF beheert voor ruim zestien miljard gulden aan on roerend goed voor ruim 150 Amerikaanse klanten. De Ameri kaanse onderneming is vooral actief in het beheer voor derden van verschillende soorten onroerend goed: kantoren, apparte menten en industriële gebouwen. RREEF heeft 350 werknemers. Het hoofdkantoor staat in Chicago. Origin verliest opnieuw topmanager Utrecht - Philips-dochter Origin ziet opnieuw een topman ver trekken. H. Stellingsma, directeur van Origins grootste onder deel, Origin Nederland, verlaat eind dit jaar de niet al te best draaiende automatiseerder. Hij vertrekt wegens onenigheid over het te voeren beleid, zo verklaarde een woordvoerder van Origin gisteren. Origin kampt al langere tijd met een leegloop binnen de directiekamers. Stellingsma, die opgevolgd wordt door de van RCC afkomstige L. Zevenbergen, is de vierde direc teur op een rij die weggaat. De zegsman tekende aan dat niet al le directeuren met onenigheid zijn weggegaan. „We zijn zeker niet trots op het vertrek van Stellingsma, maar onze aandeel houder Philips blijft ons steunen met investeringen," aldus de zegsman. Prijzenslag in de lucht zet door Hoofddorp - De prijzenslag in de lucht zet door: KLM en haar Amerikaanse partner Northwest Airlines hebben hun tarieven- systeem fors op de schop gezet. Dat levert volgens KLM een fiks voordeel op voor consumenten, van 5 tot bijna 50 procent. De prijsverlagingen gelden voor retourtarieven naar 33 Europese en 41 intercontinentale bestemmingen. Het gaat hierbij niet om actietarieven, maar om blijvend lagere prijzen. Enkele prijs- voorbeelden voor Europese bestemmingen. Een retourtje Athe ne is in prijs verlaagd van 861 naar 599 gulden, een retourtje Luxemburg kost voortaan geen 565 maar 290 gulden en voor 435 gulden kan een KLM-passagier al op en neer naar Oslo (was 758 gulden). Ook op de verre bestemmingen zijn de prijzen om laag gegaan: retour Kaapstad van 2515 naar 1599 gulden, retour Lima van 2513 naar 1699 gulden, retour Mexico van 2040 naar 1199 gulden. Wel zijn deze lage tarieven gebonden aan diverse voorwaarden. Vuistregel is dat vroeger boeken tot voordeliger reizen kan leiden. Beide luchtvaartmaatschappijen willen ook op hun andere bestemmingen lagere tarieven invoeren. Dat zal in fasen gebeuren, aldus een KLM-woordvoerder. Air France wil gedeeltelijk privatiseren Parijs - Air France zou graag zien dat ongeveer 20 of 25 procent van zijn aandelen in particuliere handen komt. Bovendien zou nog eens tot 10 procent overgeheveld moeten worden naar de pi loten van de Franse staatsluchtvaartmaatschappij. Dat is de mening van de president-directeur van Air France, Jean-Cyril Spinetta. De huidige topman is de opvolger van Christian Blanc, die eind deze zomer vertrok omdat de socialistische regering van premier Lionel Jospin de meerderheid van Air France-aan- delen wil vasthouden. Voor investeringen heeft Air France de komende vier jaar ongeveer veertig miljard frank nodig, omge rekend bijna 13,5 miljard gulden. Weer forse opdracht Ericsson Rijen - Ericsson Telecommunicatie BV uit Rijen sluit vandaag een contract met PTT Telecom van enkele honderden miljoenen guldens. Het Rijense bedrijf gaat de PTT-centrales aanpassen voor ISDN-verbindingen. Woordvoerder G. Vos zegt dat de order geen extra werkgelegen heid oplevert. „Het levert natuurlijk wel werk op aan enkele tientallen mensen, maar daar was in de plannen al rekening mee gehouden." Afgelopen weken werd bekend dat Ericsson Rijen volgend jaar ongeveer driehonderd nieuwe medewerkers mag werven. Als enige vestiging van het Zweedse Teleconcern, dat in 130 landen actief is, heeft Rijen het fiat van de hoofddirectie in Zweden om door te groeien. In andere vestigingen worden dui zenden banen geschrapt. Over de exacte hoogte van de opdracht wil de woordvoerder geen mededelingen doen. Voor elke ISDN- aansluiting (een soort supertelefoonlijn) bij particulier of be drijf moet in de PTT-centrale in de sfeer van software en hard ware wat worden aangepast. Het gaat om duizenden aanpassin gen in elke centrale waarvan de PTT er in Nederland honderden heeft. Telefonica betaalt Unisource 193 miljoen Hoofddorp/Madrid - Het Spaanse telecomconcern Telefonica betaalt 193 miljoen gulden voor zijn scheiding van Unisource, het samenwerkingsverband van PTT Telecom, het Zweedse Te lia en Swisscom. Daarmee heeft Telefonica definitief afscheid genomen van Unisource, waar het pas sinds 1996 mee meedraai de. 'Biologische zuivel in supermarkten' Rijswijk - Een aantal maatschappelijke organisaties wil dat al le supermarkten in 1998 biologische zuivel gaan verkopen. Als er namelijk meer afzetmogelijkheden voor deze producten zijn, is het voor meer boeren interessant hun bedrijfsvoering om te schakelen naar de biologische productie. Het marktaandeel zal dan snel stijgen, menen de organisaties. Dat is namelijk ook in Denemarken gebeurd. Daar is het marktaandeel van de biologi sche zuivel in vier jaar tijd van 0,5 naar 14 procent gegroeid dankzij de verkoop in supermarkten. In Nederland is het markt aandeel nu 1 procent. Breda (anp) - Begemann verkoopt alle aandelen van Windmas ter aan het management en een groep Amerikaanse investeer ders. Begemann ziet als industriële participatiemaatschappij geen rol voor zich weggelegd op de windenergiemarkt. Windmaster is vooral actief als tum-key leverancier bij wind energie-projecten. Het bedrijf schrijft als hoofdaannemer in op grote projecten voor windparken en zoekt er vervolgens de finan ciers, bouwers, leveranciers van technologie en stroomafnemers bij. Dergelijke projecten vragen in vesteringen waarbij het rende ment over tien tot vijftien jaar wordt uitgesmeerd. „Wij zien voor ons geen rol om er op zulke lange termijn geld in te stoppen. Dat is meer iets voor energiebe drijven," aldus directeur J. van den Nieuwenhuyzen. Als Begemann Windmaster in de eigen portefeuille zou houden, wordt het aandeel van deze on derneming in het totaal te groot, stelt hij. „Dan is de meerwaarde van Begemann niet zo groot." Windmaster heeft zestig mensen in dienst en zal dit jaar waar schijnlijk een omzet van 35 mil joen halen. Volgens Van den Nieuwenhuyzen boekte het be drijf vorig jaar 'een bescheiden winstje van een paar ton bij een iets lagere omzet'. Windmaster heeft onder meer een opdracht verworven voor een windpark in zee bij Harwich. Twee jaar terug ging Windmaster België failliet. Volgens Van den Nieuwenhuyzen had dat te ma ken met verkeerde contracten en niet met marktperspectief. Hij stelt dat de vooruitzichten voor Windmaster Nederland goed zijn, omdat de overheid de inzet van duurzame energie actief steunt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7