Vier levens voor de prijs van één 'De Zielen van Midgard' tweede roman van Natasha Gerson Kerst: tijd om te lezen KINDER boeken pESTEM Waar komen de grote mensen vandaan? DE STEM BOEKEN Aanklacht Olvarit Monumentale biografie van Lode wijk van Deyssel nederland 1 nederland 2 nederland 3 .«SïïS# belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 duitsland Duitsland 3 DINSDAG 16 DECEMBER 1997 Qj Spel van een malle profeet Door Johan Diepstraten Natasha Gerson is er vroeg bij. Niet in het jaar 2000, maar nu al in 1997 zijn de eerste tekenen van de grote ommekeer te zien. De wereld zal binnenkort ten onder gaan aan het afslijten van de aardkorst, door overbevolking en onnodige verplaatsing van de mens. Giftige gassen komen vrij uit het binnenste van de planeet die mens en dier tot ongebreidelde seksuele driften zullen drij ven. Ze veranderen langzaam maar zeker in mutanten. De Apo calyps nadert, althans volgens de theorie van de Profeet Arnzer (1853-1935), breed uitgemeten in de roman De Zielen van Mid gard. De Leer van Arnzer is zo onzinnig dat het nauwelijks is voor te stel len dat de leden van een commune uit Drenthe aan het einde van de roman afreizen naar Ethiopië om daar een nieuwe Arnzer-gemeen- schap te stichten. Dat betekent dat de lezer de lotgevallen van een verzameling 'halve zolen' volgt zonder ook maar één moment van betrokkenheid. Wat dat betreft had Natasha Gerson een voor beeld kunnen nemen aan Tessa de Loo die in de roman Meander een soortgelijke zelfproducerende leefgemeenschap beschreef. De personages in de twee romans zijn onderling verwisselbaar, even we reldvreemd en met dezelfde alter natieve kolder in hun hoofd. Maar bij Tessa de Loo weet de lezer dat de commune geen verzinsel is. De Zielen van Midgard is achter de schrijftafel bedacht. Dat is des te merkwaardiger omdat Gerson in haar debuutroman Plaatstaal zo levensecht de ondergang van de kraakbeweging had verbeeld. Daaruit bleek ook dat ze oog heeft voor de malligheden van de mo derne samenleving. Maar in haar nieuwe roman ontbreekt de reali teitszin. Dat wreekt zich in de intrige. De enige volgeling van de Profeet Ar nzer, de oude boer Jacob Elder- bach, krijgt een blok bevroren uri ne op zijn hoofd die plotseling uit het luchtruim komt vallen en sterft. De nabestaanden begraven hem keurig onder de oude eik en geven hem aan de politie op als vermist. Maar in Drenthe trappen ze er niet in. Na het betalen van smartegeld door de vliegmaat schappij Franca Air, is de finan ciële positie van de commune als nog gered. De lezer is nogal verbaasd dat een in potentie zo aardige roman op zo'n manier om zeep wordt gehol pen. Natasha Gerson koos voor verschillende romanpersonages die een reden hebben om hun ge luk in iets anders te zoeken. Voor spelbaar is het dat zij aan het ein de bij elkaar komen. In die zin is het een ouderwets opgezette ro man met de gebruikelijke alwe tende verteller. De lezer maakt kennis met de twee Ethiopische vluchtelingen Mati en Solomon, met de bij standsmoeder Nadine Saks en haar demente grootmoeder en met een doorgedraaide house-dj Vin cent de Keijser. Ze belanden op de boerderij van de familie Elder- bach, waar vader Jacob het leven van zijn vrouw Ada en kinderen Hannah, Herman, Sybrand en Ru dy behoorlijk weet te terroriseren met zijn dwingende geloof in Arn zer. Een aardige vondst van Na tasha Gerson is de introductie van een aantal geesten, engelbewaar ders ofwel 'zielen', zoals de titel aangeeft. Deze zielen, genesteld in de hoof den van de romanpersonages, ge ven raad of grijpen daadwerkelijk in. Als de Boeing van El Al op het punt staat een ravage aan te rich ten in de Bijlmermeer, neemt de ziel van Mati het over en redt de medevluchteling Solomon van de dood. De ziel van Vincent leert hem goed te kijken naar de dan sende meute die hij dag na dag be tovert met zijn Danse Macabre. En zo wandelen er meer zielen rond in de roman. De zielen van Midgard is opgedra gen aan alle vluchtelingen in de wereld, met de toevoeging dat zij hopelijk love, peace and comfort zullen vinden. Net als de onlangs verschenen thriller van Tomas Ross, De vlucht van de 4de Octo ber, is ook deze roman een aan klacht tegen de laksheid van de onderzoekers om de waarheid over de Bijlmerramp boven tafel te krijgen. En passant zet Natasha Gerson een aantal andere uitwas sen in de schijnwerper. Fraai zijn de passages waarin Na dine aan het werk is op de 06-lijn. 'Het zijn de walgelijkste, smerig ste, domme honden die er be staan.' Niet minder fraai zijn de bevindingen van dj Vincent: 'Ik werd avond aan avond geconfron teerd met lege mensen. Aangekle de hulzen. Die niets vinden en niets denken, die alleen nog wat schijnen te voelen als ze er een ta blet voor nemen.' Die discogan gers zijn murw en lamgeslagen en halen bij wijze van spreken hun schouders op als er iemand dood voor hun voeten neervalt. Hoe an ders is het gedrag van de demente grootmoeder van Nadine die nog leeft in het jaar 1941. In alles wat ze om zich heen ziet, herkent ze de hand van Hitier en Mengele. De angst regeert bij haar en staat dia metraal tegenover de onverschil ligheid van de huidige generatie. Natasha Gerson Als Natasha Gerson zich opstelt als chroniqueur van haar tijd, krijgt de roman vaart en allure. Tussen de regels door ventileert ze nogal wat standpunten die doen denken aan de terugkeer van de moraal, 'de normen en waarden waar iedereen zo druk op zit te wachten', volgens Vincent. Het probleem van de roman is dat de Leer van Arnzer te extreem is. Rudiger Wichbold Amzer (1853- 1935) leefde voornamelijk op ra pen, geitenmelk en paddestoelen, dus zo verwonderlijk is het niet dat hij de Stem van God hoorde. Hij is een van de allereersten recy- clers, wat betekent dat alles wat uit een mens voorkomt driemaal functioneel gemaakt moet wor den. 'Wie bedenkt dat Arnzer een hele roedel kinderen had en wij moderne zielen slechts met de grootste moeite een potje steriele Olvarit-worteltjes bij ons grut naar binnen weten te worstelen, krijgt toch wel een beetje respect voor de man,' laat Natasha Ger son in de proloog weten. Aan het einde van de roman geeft ze een merkwaardige draai aan de ideeën van Arnzer. De rigide standpunten heeft de Profeet al leen maar bedacht om ze te kun nen breken, bedenkt moeder Ada. 'Hij dwingt je de mazen in zijn net te vinden door na te denken.' Met andere woorden: de volgelingen van Arnzer moeten keer op keer ethische afwegingen maken om FOTO BERT NIENHU1S 'een plezierig en gelukkig leven' te leiden. 'Leef op het beste van je kunnen, snij geen bochten van het pad af om Tijd te Sparen. Ga niet Haastig aan de dingen van de dag voorbij. Laat je ziel niet achter...' Om dat te bedenken heeft nie mand Arnzer nodig. Natasha Gerson: 'De Zielen van Mid gard'. Uitg. Van Gennep, prijs 34,90. Door Hans Rooseboom Karei Alberdingk Thijm, alias Lodewijk van Deyssel, leefde van 1864 tot 1952. Zoals elk le ven was ook het zijne een eenmalige, zij het langdurige, aangelegenheid. Maar wat hem van andere mensen onderscheidde was de geslaagde poging om zijn leven te vermenigvuldigen. Het leven van Karei Alberdingk Thijm heeft zeker vier keer plaatsgevonden. Van Deyssel legde zijn leven tot in de kleinste details vast. Karei - zo noemt Harry Prick de hoofdpersoon van In de zekerheid van eigen heerlijkheid. Het leven van Lodewijk van Deys sel tot 1890 - was een camera die alles regis treerde en de opnamen afspeelde terwijl het le ven zelf al weer iets verder was. Bij zijn overlij den beëindigde Karei dus twee levens. Dat tweede leven liet hij achter in een aantal vol tooide boeken en in een enorme hoeveelheid niet gepubliceerd materiaal, naar verluidt op geslagen in zestig kisten. Ruim voor zijn dood had Karei een Limburgse scholier^Harry Prick, als beheerder van de nalatenschap aangesteld. De zeer jeugdige en plooibare vereerder Prick kreeg in 1942 de opdracht om 'onze' biografie te schrijven. Meer dan vijftig jaar is Harry Prick met deze opdracht bezig geweest. Hariy Prick groeide in die vijftig jaar uit tot de derde exi stentie van Lodewijk van Deyssel. In Harry Prick is Lodewijk van Deyssel vlees geworden. En het doel waar het allemaal om begonnen was is nu bereikt: het leven van Lodewijk van Deys sel in boekvorm. Dat is de/vierde gedaante die dat leven heeft aangenomen. Je kunt je afvragen of Harry Prick de aangewe zen persoon is om de biografie van Lodewijk van Deyssel te schrijven. Hij heeft nauwelijks afstand tot zijn onderwerp. Uit wetenschappe lijk oogpunt is er op deze biografie wel wat aan te merken, maar daarom is het boek nog wel een onwaarschijnlijke schat van informatie. Over Karei, en ook over de tijd en de plaats waar dat leven zich afspeelde: Amsterdam in de jaren '60, '70 en '80 van de 19e eeuw. Informatief is vooral de beschrijving van de jeugdjaren, de tijd voordat Karei een publiek fi guur wordt. Er wordt ons een onuitstaanbaar kereltje voorgeschoteld. Op foto's uit zijn prilste jeugd staat hij afgebeeld in veldheershouding. r Karei Alberdingk Thijm, alias Lodewijk van Deyssel Karei, een verwend nakomertje, werd vele ma len gefotografeerd. Vanaf zijn derde jaar po seert hij als Napoleon. De rechterarm losjes op een stoelrug of zuiltje leunend, veldheersblik in de ogen. Hoe moest dat aflopen? Dat liep vrij tragisch af. Toen hij 26 jaar oud was raakte Ka- rel in een impasse, die 62 jaar zou duren, name lijk tot zijn dood op 88-jarige leeftijd. Het leven van Karei speelde zich af van 1864 tot 1890. Van 1890 tot 1952 leefde hij in zijn nadagen. Die 62 latere jaren zijn het onderwerp van deel 2, waaraan Harry Prick momenteel werkt. Wat steken we uit het voorliggende boek op? Wel, bijvoorbeeld dat Karei overdreven geaffecteerd sprak als compensatie voor het Amsterdamse accent van zijn vader, de beroemde schrijver en katholieke ijveraar. De Thijms waren Amster damse middenstanders en dat was te horen. We lezen dat Karei voor zijn twintigste leefde als een beest, met een constant door ziekte aange stoken geslachtsorgaan. Hij kende alle hoeren van Amsterdam en Parijs. En hij blijkt tot aan zijn dood een gelovig roomskatholiek te zijn ge weest, voor wie de Imitatio van Thomas a Kern- pis het belangrijkste boek was. Toch mis je din gen in deze biografische stortvloed. In Kareis jongensjaren is er voortdurend sprake van bru taliteit en ongehoorzaamheid. In 1877 had zijn strafregister op de deftige kostschool Rolduc zo'n omvang aangenomen dat verwijdering on vermijdelijk werd. Maar hoe brutaal was hij dan? Wot zei hij allemaal? Er wordt niet veel over gezegd. Ja, roken, ruiten ingooien, smoes jes verzinnen, vloeken ('verrek') en winden laten aan tafel. Zijn moeder schreef hem brieven over 'verbo den genot-dingen doen'. Hij moest niet horen bij 'die akelige troep van gemeene jongens die lafhartig en laag in 't geniep het verbodene doen'. Waarschijnlijk wordt met dit alles niet anders bedoeld dan masturberen - destijds een vreselijke zonde. Kareis spectaculairste scha- vuitenstreek was het volwateren van zijn strooien hoed. Dat deed de deur dicht. Hij werd van Rolduc verjaagd. In een later geschreven kroniek van de school staat over deze leerling: „Koos een loopbaan in de literatuur, en werpt zich onder de naam 'Van Dijssel' op de porno- graphie.Karei werd thuis in Amsterdam onder rechtstreeks gezag van zijn vader en van een Duitse gouverneur geplaatst. Die gouverneur hield het maar kort uit. In 1880, toen Karei 16 was, was het gedaan met zijn school-opleiding: drie jaar gymnasium was alles. Zijn leven als autodidact kon beginnen. En dat is eigenlijk het grootste raadsel: het feit dat Van Deyssel in 1881, toen hij 17 jaar was, er ineens was als schrijver. Uit de kwajongen die niet wilde deu gen was van het ene moment op het andere een volwassen auteur gegroeid, die met het artikel De eer der Fransche meesters blijk gaf van een diepgaande kennis van de literatuur. Hoe die metamorfose tot stand kwam wordt uit Pricks boek niet voldoende duidelijk. Vanaf dat mo ment in 1881 was Karei de geruchtmakende li terator zoals we hem kermen. De man van het grote woord en het grote gebaar, van de onna volgbare scheldkritieken. De man die 'een voort-durend immens rijk verheerlijkt leven' leefde. „Ik geloof wel dat grootheidswaanzin en andere waanzin aanwezig zijn geweest," luidde later zijn eigen conclusie. Harry G.M. Prick: 'In de zekerheid van eigen heerlijk heid. Het leven van Lodewijk van Deyssel tot 1890.' Uitg. Athenaeum Polak Van Gennep, prijs ƒ75. Door Muriel Boll Het is koud, het is donker en het is bijna Kerst: het jaargetijde dus om met een mooi boek in een gro te stoel te kruipen. Met Misschien wel echt gebeurd van Annie M.G. Schmidt bijvoorbeeld. Daarin staan drieënveertig sprookjes en verhalen die geïllustreerd werden door twintig tekenaars die de af gelopen vijfentwintig een Gouden Penseel kregen. Eén van hen, Fiep Westendorp, kreeg zelfs het Oeu vre Penseel. De bundel bevat de definitieve keuze die de schrijfster aan het eind van haar leven uit haar ver halen voor kinderen maakte. Het zijn onder andere de verhaaltjes uit Dit is de spin Sebastiaan, alle verhalen uit Heksen en zo en uit Kroezebetje. De verhalen zijn nog net zo sterk als toen ze pas ge schreven waren en de tekeningen laten je het puikje van de Neder landse illustratiekunst zien. Het is een prachtige bundel geworden die ik elk kind als een standaard uitrusting toe wens. Samen met de tegenhanger Ziezo, waarvoor Schmidt 347 kinderversjes uit koos. Een ander goed voorleesboek is Nog eentje dan, het grote voor leesboek voor kleuters dat uitge verij Van Holkema en Warendorf samenstelde. Daarin staan trou wens ook een paar verhalen van Annie M.G. Schmidt, en verder o.a. werk van Miep Diekmann, Hans Hagen, Imme Dros, Sjoerd Kuyper. Er staan een paar kerst verhalen in, van Rindert Krom hout en van Annme Takens. Ook in dit boek zijn de illustraties van de hand van diverse tekenaars verzorgd: Jet Boeke, The Tjong Khing, Alex de Wolff en Jenny Dalenoord en anderen. Het Grote Boek voor Kerstmis van Anne Takens met tekeningen Door Y.Né De poëzie van Rutger Kopland is een plaats voor overwegingen bij bevindingen. De aanleiding is een waarneming, een herinnering of een droom, die nog net niet uit het gedicht is weggeschrapt. Die aanleiding zelf is inmiddels ver leden tijd. De dichter probeert nu uit te zoeken wat hem in die erva ring heeft geraakt. Daarvoor moet hij vragen stellen en voor die vragen zoekt hij woorden. Het vinden van het juiste woord is voor Rutger Kopland belangrij ker dan het vinden van een ant woord. Het goed gekozen woord is aanleiding tot het stellen van nieuwe vragen en leiden uitein delijk tot het gedicht dat plaats biedt aan weemoed en ontroe ring. Tot het ons loslaat is de elfde poëziebundel van Rutger Kop land. De titel is ontleend aan het ge dicht In de morgen. Dit gedicht is een bespiegeling over de feno meen slaap, van het inslapen tot het ontwaken. Het is een voor proef van de dood zonder dat de ze genoemd wordt. Het laatste woord nacht wordt gedoofd en dan zijn er heel lang geen woor den tot het eerste woord morgen oplicht. De dichter stelt, dat er iets moet zijn dat hen (de slaper en zijn vrouw) bijeen hield en los laat. Dat iets maakt het verschil uit tussen leven en dood, maar meer komen we hierover niet te weten. De dood is voortdurend aanwe zig, maar steeds met weinig woorden. In een afscheidsgedicht voor Herman De Coninck wordt van diens dood gesproken, maar de overleden dichter wordt zo di rect en zelfs met humor aange sproken, dat het is alsof hij nog leeft. Voor een mens is de dood nu eenmaal onvoorstelbaar, maar zonder dood te verwachten schrijf je geen poëzie, daar waren we het hartroerend over eens, schrijft Rutger Kopland in de woorden van zijn collega. In Koplands gedichten wordt als het ware ingezoomd op persoon lijke ervaringen. Door daar nog sterker op in te zoomen, worden ze juist weer onpersoonlijk. Het is soms alsof de dichter naar zichzelf kijkt als naar een object of een dood lichaam. In het ge dicht hond en hand naar aanlei ding van een schilderij van Co Westerik, zegt hij: ik wil het niet zien, maar het moet, hoe die hond en die hand in honderden andere veranderen, hoe wij dat niet meer zijn. Rutger Kopland gebruikt veel te genstellingen en omkeringen in zijn poëzie. Hij laat ze als het wa re met elkaar communiceren licht met donker, klein met groot en jong met oud. Het laatste ge beurt letterlijk in de gedichten Na twee gesprekken met klein dochters, die beginnen met de verbazingwekkende vragen Waar komen de grote mensen vandaan en waarom hebben ze geen kin deren. Ja, hoe zijn ze zo ver af ge raakt en zo alleen? Melancholie en het wonder in de kindenraas vallen hier met de deur het huis van het gedicht binnen. De groot vader die hij nu zelf is probeert de juiste woorden te vinden die het leeftijdsverschil overbruggen Hij probeert wat zijn kleindoch ter moeiteloos en van nature kan n.l. de eeuwige vragen stellen. Hij schrijft, ik had haar die eeuwige verhalen verteld, maar die wa ren niet goed zei ze. Opnieuw blijft een verklaring uit: ifc dacht: ze heeft gelijk en het geeft niet dat ik niet weet waarom. De bundel Jonge sla in het Oos ten bevat dagboeknotities van zijn verblijven in diverse landen van Oost-Europa. Hij gaf er col leges over zijn poëzie aan studen ten in de» Nederlandse taal. Het verslag van zijn bevindingen op buitendichterlijk terrein ademen eenzelfde afwachting als die in zijn gedichten, maar ze blijven daarentegen alledaags en aan de oppervlakte. Aardiger zijn de verslagen van de gezamenlijke vertaalsessies. Voor heel alle daagse woorden als sla en het hoekje aardappels moet een equi valent worden gezocht. Dit legt op een hilarische manier de cul tuurverschillen bloot en geeft aan hoeveel Kopland gelegen is aan het gewone van de kleine woor den. ENKELE ANDERE OVERWE GINGEN Hoe zal ik dit uitleggen, dit waar om wat wij vinden niet is wat wij zoeken Laten we de tijd laten gaan waarheen hij wil, en zie dan hoe weiden hun vee vinden, wouden hun wild, luchten hut vogels, uitzichten onze ogen en ach, hoe eenvoud zijn raadsel vindt. Zo anders is alles, misschien. Ik zal dit uitleggen. Rutger Kopland: 'Tot het ons loslaat' Uitg. G.A. van Oorschot, prijs 22,50. Rutger Kopland'. 'Jonge sla in het Oosten'. Uitg. G.A. van Oorschot, prijs 24,90. van Dagmar Stam, werd kortge leden voor de vijfde keer her drukt. Veertien verhalen staan er in, en als je het boek omdraait, heb je Het Grote Boek voor Sin terklaas in handen. Marianne Busser en Ron Schro der schreven Het kerstverhaal. Het is het klassieke oude verhaal over Jozef en Maria die op weg gingen naar Bethlehem. Het is ui terst toegankelijk geschreven, zo dat ook de allerkleinsten het kun nen begrijpen, toch blijft het dui delijk een bijzonder verhaal. Alex de Wolff schilderde er paginagro te prenten bij met een forser pen seel dan hij gewoonlijk gebruikt. Het zijn eenvoudige illustraties in rustige kleuren die de sfeer van het verhaal heel goed weergeven. In het midden schildert De Wolff vaak een venster of een stads poort waar doorheen je een ster renhemel ziet. In Het mooiste geschenk, het ver haal van de vierde koning staan mooie illustraties van Jack Mor ris. De kleinere illustraties en de platen waarop iets in de verte staat geschilderd vind ik iets mooier dan de platen waarop van dichtbij werd geschilderd. Het verhaal gaat over een vierde ko ning, Arteban.die ook de ster zag die de geboorte van Jezus aan kondigde, maar niet op tijd in Bethlehem was om met de beken de drie koningen op zoek te gaan neer de nieuwe koning. In den beginne is een verzamel bundel van drie bijbelverhalen die eerder afzonderlijk versche nen: Het verhaal van de schep ping, De ark van Noach en Het kind in de kribbe. Los kosten deze prentenboeken 24,90, voor deze bundel geldt een bijzondere prijs van 39,50 en dat is het zonder meer waard. Jane Ray maakt schitterende prenten die opvallen 07.00 07.05 07.29 09.09 11.31 12.19 15.19 16.05 17.02 18.07 18.35 19.07 19.53 20.00 20.24 20.57 21.03 22.00 22.41 23.28 journaal Get the Picture (herh) Ontbijt-TV, actueel ochtendm zine journaal De ochtenden Voor elkaar! (herh) Dokument: Het boekje (herh. Jos op 1 (herh) PP: Uitzending WD Matlock, advocatenserie Jos op 1, middagmagazine Alles kits, kindermagazine r Ratjetoe: 17.28 Genie from do under; 17.53 Alles kits kwis Growing Pains, comedy Get the Picture Lieve Martine PP: Uitzending GPV Journaal Netwerk, actualiteitenrubriek Weeroverzicht Terug naar Oosterdonk, serie Vinger aan de pols Sporen van gevoel, documen re-serie over lepra The Untouchables, misdaadse (herh, tot 00.12) 10.30 De pakjeman (tot 10.50) 12.00 Agrarisch journaal 12.15 Onder de hamer (herh) 12.45 Agrarisch journaal (herh) 13.00 Journaal 13.05 NL-TV 13.20 Otto op zoek (herh) 13.55 Clips 13.59 Het vragenuurtje in de Twee Kamer 15.00 Spreekuur 16.00 Journaal 16.09 Coco Jappe, animatieserie 16.30 De Vijf, jeugdserie 16.55 Wild Horizons 2 - The Brown B in Scandinavia, documentaire-se 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal; 18 Sportjournaal en vanaf 18. Hoofdpunten uit het nieuws volgd door het weer 19.00 Jong, rubriek 19.30 Nagarahole, documentaire o- de uitgestrekte jungles van lm waar nog weinig van over is 2015 Het ziekenhuis, medische se. waarin het accent ligt op 'de me achter diens ziekte' 20.45 Man/Vrouw: Leven met een vfl slaafde partner 21.25 Tijdsein, actualiteitenrubriek 22.00 De verandering 22.30 BV2, businessmagazine 23.00 Studio NOS 23.35 Kwintessens (tot 00.05) 12.00 12.07 13.00 13.11 13.43 Tekening van Alex de Wolff op de omslag van Het kerstv door hun krachtige kleuren en doordat ze herinneringen oproe pen aan de oude schilderkunst en aan de volkskunst uit verschillen de landen. In Onderweg naar...staan mooie platen, van Julie Wintz, van een winters landschap waarin Lucie moederziel alleen rondloopt. Het bedelkind wordt overal wegge jaagd. Ze zoekt de beschutting van het bos, ontmoet wolven, staat doodsangsten uit, maar de dieren laten haar met rust. Een uil wijst haar de weg. Er is weinig tekst, Brigitte Weninger vertelt het verhaal goed en eenvoudig en zonder zieligheid. De prenten zijn vol blauwziiverig maanlicht, wit besneeuwde daken en bomen en temidden daarvan zie je Lucie in haar geelgebloemde jurkje. Kerst is ook een tijd waarin ge zongen wordt. In Als je gaat sla pen zal ik zingen staan weliswaar geen kerstliedjes, maar wel onge veer tachtig slaapliedjes, traditio nele en moderne liedjes in de Ne derlandse taal of afkomstig uit andere Europese landen. De sa menstellers zijn MathildeJ'oW muziekdocent, en Petra - berg, musicus, die cursussen ziek op schoot geeft. Voorin jr»m prnn t ..Ma- staat let- qeoeura. 111.uivei:>c - Querido, prijs 49,90, vanaf J® L. Diverse auteurs: Nog eentje, het 9 te voorleesboek voor kleuters Anne Takens: 'Het grote boek voor Kerstmis'. III. Dagmar Stam, prijs Martinne Busser en Ron Schriideij 'Het kerstverhaalIII. Alex oev DrUs f 12.50. De laatste drie boeken verschenen bij Van Holkema e rendorf Susan Summers en JackjMorW mooiste geschenk, het vernaai vierde koningprijs ƒ.27,50. ,|n 0en Beginne, prijs Jane Ray: 'AÏs'je gaat slapen zal 'k zin9' f 29,50. De laatste dneboek, .P* ïte drie boeken* Journaal MiddagEditie, actueel magazin Journaal Urbania, een stadstriptiek (herh Barend Witteman (herh) 14.08 Lingo (Hèrti) 14.29 De plantage (herh) 15.25 Buren (herh) 16.00 Journaal 16.07 Waskracht! (herh) '6.32 Loladamusica (herh) 16.40 Highway to Heaven, serie 17.25 Tl Streets of San Francisco, misdaadserie 18.2 Regions soir 18.50 Cartes sur table, maga 19.05 Fidèles au poste, spelletje 19," Nieuws 20.10 Forts en tête, spelletje 21.1 Wis, economisch magazine 22.20 Tél ONéMa, magazine over tv en film 23. Courants d'art 23.50 Laatste nieuws 16,45 lcj Ma bla, kindermagazine 18.55 Sons soir 19.15 Gourmandises, culinair I JBine 19,30 Nieuws 20.05 High Incident ne 0.50 L'Asie mythique, documentair^ 'e 21,40 Cheval magazine, paardenr Sfflne 22.1° Laatste nieuws 22.35 High «ent II, actieserie 23.20 Cartes sur tab magazine (tot 23.35) •M Heute 11.04 Kinder dieser We Unn,. er"Report 12,55 Pressesche pimü Mltta9smagazin met-Heute 13.c 1ln(,7s'Nevvs' economisch magazir iZ;Shau 14,03 WunschBox, am ïni Ta9esschau 15.15 Abenteu. FliJ Vul6 natuJrdocumentaires 16J Brisant ki 17,00 Ta9esschau 17.1 «ie L "ardma9azine 17'55 Verfac eLiebe, serie 18.25 Marienhof, ser flefh'nsai2RamburgSüd, serie 20.00 T 2105 pi liep>lin9 Kreuzberg, se, deó's) 2ie«nc Pech,und Pann6" (homes Beker ll' ISportschau: kwartfinales DF KlLinflr 77,30 Ta9esthemen 23.C "W» 00 25°^ K 0W 24'00 Nurses' C ftirfiloc Nachtr"agazin 00.45 Coui w Blessings, speelfilm |de bei Dr- Frankenste| Pu«. ionoer;„i°l°'JeU9dL°.Ur"aal 14-i ZWK up ÜUMJUI gtv-xv, de praktische tip om erop te ten dat kinderen niet te laag z"1' gen. pCionn»,.T'* L°9°' ïeu9djournaal 14 I Annie M.G.Schmidt: Misschien wel ec» burtstagJ k nnla9a2'ne 14.55 Theos gebeurd. III. diverse auteurs. Urtg_ h9 «ei 15.00 Heute 15.05 Gesun g- 'O. oriis 149,90, vanaf8jaar.„ medisch magazine 15.30 Geniesst s^tchbonhnS*' cu'inair magazine 16.0 Cland n:17'°0Heute17'" Hal "gazine 10 n^azme 17,45 Leute heut S|)ed,t, serie 19 on u Lehrer Dokt 'freu"dschaWueUte 19,25GirlFrien ^documen» rZ'serie20'15Nat^ 3l«scher2Tonar"Seri,e: lm Schatten d 1,45 Heute 22 l5°hl cPLlitiek ma9£ "'-serie (deel m S Schattenmann, nr etNite Intemi Heute nacht °°-1 sPeelfiim etmaSazme 00.40 Our Tim] den uitgegeven aoor u. treken, prijs 24,90. l1,00 Ratgeber; Technik, magazine 11.3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 24