Een acteur en een verlaten toneel Grafiek uit Nederland en Vlaanderen in NBKS in Breda BEELDENDE KUNST HHHHH ti der Vliet I Vaals) (1991) N KEN Uitgangspunt Formeel Scheiding I Oud en betrekkelijk onbekend werk van Jan Vercruysse in Van Abbemuseum I I I I I DINSDAG 16 DECEMBER 1997 D2 AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Chapeau, chapeaux! - collectie van 150 unieke hoeden (t/m 29 maart) - Langs velden en wegen - de verbeelding van het landschap in de 18e en 19e eeuw - o.a. Koekkoek, Schelfhout, Bilders en Mauve (t/m 3 mrt) dagelijks van 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, Koninkrijken aan de Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Peter van Straaten - overzicht stentoonstelling - za en zo 14.00-17.00 uur (t/m 10 jan) Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Daantje van Dalen/beelden, Pierre Cops/schilderijen - vr/14.00-17.00 uur en 2e zondag in de maand (t/m 30 jan) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Jan Roeland/schilderijen - Lightning 4 Hi- larius Hofstede - Sun moon arse - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur (t/m 8 feb) Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Truus Werners en Nelly van Nieuwhuyzen/schilderijen, Ton van Grunsven/beelden - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 4 jan) Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Miek Vlamings/werken in vilt/was/grafiek - Laboratorium van de verwondering - di t/m vr 10.00- 18.00 uur, do/tot 21.00 uur en za/tot 17.00 uur (t/m 10 jan) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Salon d'Hiver - Henk van de Berg, Jona Blom, Roel van Daal, Hans P. Innemée, Ton Mertens, Hans Rikken, Susan Schildkamp, Jasper van der Wel en Paul van Zoelen - wo t/m vr 13.00-17.30 uur, za 11.00-17.00 uur (t/m 1 feb) NBKS Reigerstraat 16 - Grafiek op de grens 2 - vijf Nederlands-Vlaam- se duo's lieten zich inspireren door teksten van auteurs rond het the ma 'de grens' - di t/m zo 13.00-17.00 uur, gesloten 25 en 31 dec (t/m 1 feb) DEN HAAG Mauritshuis Korte Vijverberg 8 - Vorstelijk verzameld - collectie Fre- derik Hendrik - Haags Historisch Museum Korte Vijverberg 7 - Vor stelijk Vertoon - collectie Frederik Hendrik - Dagelijks van 10-17 uur, behalve 25 en 31 dec (t/m 29 mrt) EINDHOVEN Van AbbeMuseum Vonderweg 1 (tijdelijk adres) - Jan Vercruysse/portretten van de kunstenaar 1977-1984 - di t/m zo 11.00- 17.00 uur (t/m 1 feb) GILZE De Ringeloor Nieuwstraat 27 A - Simon Woudwijk/schilderijen, aquarellen en bronzen beelden - wo t/m zo 13.30-17.30 uur (14 dec t/m 31 jan) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Hendrik Wiegersma, kunstenaar-verzamelaar-mythe (12 dec t/m 8 febr.) - Pop in beeld - niet alleen muziek ook beeldmateriaal - (t/m 28 juni '98) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Lilian Adcock/schilderijen en Annie An- driessen/beelden - di t/m zo 14.00-17.00 uur(14dect/m 12 jan) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Max Ernst in beeld - 60 bronzen beelden van Duitse surrealist - Geschreven werel den, De visie van Rosalind Krauss op het surrealisme - Paul Beekman (t/m 8 mrt 98) Kunsthal Westzeedijk 341 - De Haagse School - di t/m za 11-17 uur, zo 12-17 uur (t/m 18 jan) ECEMBER 1997 D1 :ai Vivo) is) Vivo) hllemse) mans Van Poppel) vo) rn/fagot sfluit/piano vierhandig lantes (1953, uitg. Schott) oorn ne/viool/violoncello, e (1973) 'twee piano's (1966) fluit, althobo, harp) (1979) trijkers (1985) zzosopraan, fluit en piano (tekst J. Greshoff) (1971) liddenstem en piano (1997) =m en piano (tekst W. Kloos) (1980) „an, klarinet en piano (1987) Item en piano (tekst Vasalis) (1989) 1988) nannenkoor (1989) 1191) >n II (tekst A.M.G. Schmidt) (1973) it, percussie en piano (tekst H. Andreus) (1981) Woord en beeld over de grens poor Frits de Coninck yoor de tweede keer geeft de J NBKS in Breda ruimte aan a arafiek uit de grensstreek. Sa- pen met de Administratie Kunst van de Vlaamse ge- i nieenschap zijn duos gevormd van telkens een Nederlandse jn een Vlaamse beeldend kun- j s(enaar. De kunstenaars heb- 1 ken zich door elkaar laten in- I spireren, dat was hun vrijheid. Hun beperking lag in de bestaan- 1 de literaire tekst waarmee zij J m de gelegenheid werden ver bonden. De teksten zijn van de hand van drie Vlaamse en twee Nederlandse auteurs. De ten toonstelling is aan weerszijden tan de grens te zien. In het Pro vinciaal Centrum voor Beeldende Kunsten-Begijnhof in Hasselt en in de expositieruimte van de J NBKS in Breda Net als de vorige editie, twee jaar geleden, is deze presentatie zeer H de moeite waard. Niet eens om het concept, dat natuurlijk altijd iets willekeurigs heeft, maar om I de kwaliteit van het getoonde Er zijn niet zoveel gelegen- I heden om goed grafisch werk te lien. Bijna alle werk hier is een 1 micht van zoeken naar de beel dende mogelijkheden van de gra- 'ische techniek. Dat is iets anders n een reproduceerbare afbeel- I fog willen maken van de werke lijkheid. Dat zoeken levert on- I conventionele werken op met een i van abstractie. I Sris nogal wat grafiek die niet op grafiek lijkt, in de traditionele i van het genre, wel te ver- staan. Vooral Albert Daniels, Ton i, Nico Lannoo, Jos van der en Eric Vande Pitte helemaal toevallig waar- I schijnlijk ook twee duo's) experi- I «enteren met de grafische moge- Zij treden buiten de a van de techniek en gaan I in de richting van de installatie- I kunst. I Hun werk annexeert de ruimte 1 eromheen en in het geval van het duo Van der Sommen-Van de Pit- te zelfs letterlijk. Halverwege de 1 is een kabinet gebouwd dat t een zwart gordijn van de I Halruimte is afgescheiden. Op de I nuziekstandaard voor het kabi- I net staat de tekst van de Vlaming I Kamiel Vanhole. Een mooie tekst I die verhaalt van twee vijftienja- n en hun belevenissen, hoog- I zomer, in het grensgebied tussen Noorbeek en Ulvend, Zuid-Lim- rg. Het verhaal dat het karak- draagt van een ontdekkings- I reis in het kleine, vertrouwde. De 1 treinrails die in een tunnel ver- dwijnen, de tunnel die van buiten I een ei van duisternis is en van binnenuit een ei van licht. De |en van de kinderen die beurte- ngs wennen aan donker en aan I licht. Het heuvelende landschap I en de vuursalamanders. 111 die beelden uit het verhaal zijn I door Van der Sommen en Vande Het 'verhaal' van Jos van der Sommen en Eric van de Pitte Pitte gebruikt in vier zeefdruk ken op papier. De duisternis op een bijzondere manier. In het ka binet dat op zichzelf al iets van een tunnel heeft, gaat het licht automatisch aan en uit. In het licht zie je contouren van de kinderlijven, een kop en een sala mander in zacht wit en licht blauw. Als het kabinet verduis terd is, zorgt het fosforpigment waarmee ze de zeefruk hebben bewerkt voor oplichtende con tourlijnen. De zeefdruk wordt een kleine tekening van licht, een opening aan het einde van de tunnel. Een bijzondere ervaring, ruimte lijk en sensitief, die moeilijk met de natuur van grafiek te vereni gen lijkt. Op die manier is de sa menwerking voor één gelegen heid er een die iets sterks ople vert: tussen tekst, situatie en de vier grafische bladen, hangt een voelbaar magnetisme dat poëzie oplevert, poëzie die je eerder bij een aquarel verwacht. De samenwerking tussen de kun stenaars van beide kanten van de grens heeft gestalte gekregen in de grafische werkplaatsen in Vlaanderen en Brabant. In het Frans Masereeleentrum in Kaste- rlee, in het Grafisch Atelier Dag licht in Eindhoven en in de Grafi sche Werkplaats de Fabriek in Den Bosch hebben de kunste naars samen aan hun bijdragen gewerkt. Een grens bestaat dan niet meer, zo die in sociaal-cultu reel opzicht überhaupt al bestaat. Het enige wat in dit project als grens werkt, is de tekst die als uitgangspunt dient. Woord en beeld moeten hun eigen grenzen over, willen ze kunnen functione ren. Het trio Margriet Kemper, zelf beeldend kunstenaar, maar in dit verband schrijver, Linda Vinck uit Mortsel en Jolande Traa uit Vught heeft de grens gelaten voor wat die was. De tekst van Kern- per is bizar en eigenlijk ook hila risch. Een schijndialoog tussen twee mensen die respectievelijk in het Nederlands en in het Schots-Keltisch tegen elkaar spreken. Communicatie lijkt het niet. Eenzelfde soort kille afstand blijft er hangen tussen het grafi sche werk van Linda Vinck en Jo lande Traa. De vier hoge hout- snedes en linos van Vinck zijn el- kaars omkering, zoals positief en negatief van een foto zich tot el kaar verhouden. Het is werk dat eenvoudig en helder is, maar echt spannend is het toch niet. Van heel andere aard is het beeld dat Jolande Traa daar naast zet. Ze heeft voor dit grensproject een zeefdruk en een houtdruk ge maakt die van verre pure pot loodtekeningen lijken. Het zou den ook schetsen kunnen zijn van een architect. De zeefdruk laat twee rondlopende wanden zien van onderaf bekeken. Een een voudig spel met de werking van ruimte. Een vergelijkbare bedoeling heeft haar houtdruk die op elkaar gemonteerde ruimtes laat zien. Op verschillende platen heeft ze ruimtes geschetst van de eenvou digste soort: lengte-, breedte- en hoogtelijnen en in de zo ontstane constructies heeft ze ruimtes let terlijk weggesneden. Zo krijg je perspectivisch verkleinde ruim tes, helder maar leeg. Er zijn opmerkelijke verschillen tussen de Vlaamse grafiek en die uit Nederland zoals die in de pre sentatie in Breda aanwezig is. Die verschillen zijn niet toevallig. In het algemeen kun je in de Ne derlandse kunst in de twintigste eeuw een sterke hang naar een formele benadering herkennen. De vorm van de dingen zoals die gezien of bedacht kan worden is belangrijk. Dat veronderstelt kunst met een rationeel karakter, een vorm die met nadruk aan de orde wordt gesteld en een hoge graad van abstractie. In Vlaanderen is er een lange tra ditie van mer verhalende kunst, kunst waarbij de vorm in dienst staat van een beeld. Dat betekent meer schilderachtig dan teke nend, meer emotioneel dan ratio neel en vooral meer intuïtief dan formeel. Zo gezegd lijken dat we relden die door een kloof van el kaar gescheiden zijn, alsof Vlaanderen enerzijds en Brabant en Limburg anderzijds niet aan elkaar zouden grenzen. Maar die verschillen zijn algemeenheden die je uit de kunstgeschiedenis kunt afleiden. Ze karakteriseren tradities die verschillende histo rische wortels hebben. Het is het verschil tussen Rubens en Vermeer, tussen Mondriaan en Ensor. Sporen van die tradities zijn in de eigentijdse kunst ook waarneembaar, maar het aardige van deze grensontmoeting in Hasselt en Breda is dat je ziet dat dingen ook naar elkaar toe zijn gegroeid. Het is duidelijk dat de grensstreken cultureel dichter bij elkaar liggen dan Brussel en Am sterdam. Maar hoe dan ook, een grens is er, ook in deze tentoon stelling. Een mooi grensduo vormen Ton Slits uit Cadier en Keer in Zuid- Limburg en Nico Lannoo uit Brugge. Ze hebben geopereerd vanuit de tekst van schrijver Walter van den Broeck uit Turn hout die van alle schrijvers het begrip grens het meest letterlijk heeft opgenomen als onderwerp van schrijven. Hij heeft het over de grens als een soepele en poreu ze scheiding tussen een binnen en een buiten, een grens die af scheidt en zodoende vrijmaakt en tegelijkertijd beperkt. De grens als spel van paradoxen, heel ge woon en vertrouwd voor wie er dagelijks mee te maken heeft. Ton Slits lijkt in beeldvorm uit te diepen wat Van den Broeck in woord aanreikt. Slits heeft twee schuifbakken (wat oneerbiedig benoemd) aan de wand gehangen. Ze meten 85 bij 123 cm en hebben een schuif waarin rondjes van exact dezelfde diameter in geper foreerd zijn. In de bak is een gra fische voorstelling bevestigd die iets weg heeft van een luchtfoto van archeologische opgravingen. Her en der zijn nummers geplakt, als gaat het inderdaad om be langrijke en dus gemarkeerde plaatsen waar iets bijzonders te vinden valt. Over dat beeld heeft hij amorfe zwarte vlekken gepro jecteerd. Het deksel is half open en dus half gesloten. Het is tegelijkertijd een vorm van bedekken en van ontdekken, het is de paradox van de grens die Slits omzet in dit beeld. De titel loze kasten zijn technisch perfect in elkaar gestoken, duidelijk ge meten en geconstrueerd. Een ui terste precisie die ook blijkt uit zijn aanwijzingen voor het opge hangen van zijn werk: de exacte hoogte, de afstand tot elkaar en vooral het voorschrift dat de ten toonstellingsinrichters hand schoenen moeten dragen als ze zijn werk installeren. De Vlaamse kant van het duo, Ni co Lannoo, laat mooie en monu mentale etsbladen zien, twee gro te en vier kleine. Los van het for maat is het beeld groot en gela den van inhoud en schilderachtig van kwaliteit. Een donkere en ge sloten wereld waarin met droge naald schimmige contouren van mensen en dingen aangebracht zijn. Dit is dreiging, dit is emotie die door een smalle grens van het werk van Slits gescheiden is. Dichtbij en inhoudelijk toch ook veraf. I Grafiek op de grens, aflevering 2, is te zien tot 2 februari in Hasselt in het Provinciaal Centrum voor Beeldende Kunsten - Begijnhof, Zuivelmarkt 3 en in Breda in het huis van de NBKS, Rei gerstraat 16. Beide tentoonstellings ruimtes zijn op maandag gesloten. 5oor Angelique Spaninks ^produceerde zwart-wit foto van een pakte vrouw, met haar rug naar de kijker ge loerd, liggend op een bed met een wit laken en donker kleed. Ernaast een foto van een pe pijnbomen, eronder een van een bakje WNiture' met wat potloden erin en een tube I en een kwastje ervoor. Alledrie hangen ze -tam eigen zwarte lijst, minstens vijf centi- van elkaar gescheiden, eenzaam te we- 5j kunstenaar Jan Vercruysse is in geen wegen te bekennen. Toch noemt hij Stoepje foto's dat hij in 1979 bij elkaar hing titel (zelfportretten) I. \ï\°m ze^Portretten in de gebruikelijke zin li 7,>P §aat ^et m°ntenteel niet in het b Abbemuseum, zegt directeur Jan Deb- J ie' vo°r niets noemde hij het retrospec- J ,van het vroege en tamelijk onbekende leiwm Vtanine^an Vercruysse (Oosten- »at v Pletten van de kunstenaar. Want bat ,etcru7sse maakte zijn geen portretten, ,aan zelfportretten, maar stuk voor stuk ,1 ar'8 gecomponeerde constructies - fell? t ze^ v n'et eens stechts êe_ ]k aanwezig is - die niet alleen iets zeg- tost i?e knnstenaar, maar ook over het werk en de voor een buitenstaander gel- ^"'mogelijkheden om deze ten volle te gijpen' J* van ^an Vercruysse is in wezen een ill ep!?ar kewegingloos theater waarin hij- tosten speelt. Echter niet alleen de 'feten??? 'acteur', ook allerlei van oudsher Sn viool 6 'Stegen' (een vrouwelijk naakt, 191 dolk een ^°k' een g°ndijn, een masker, '®e aen sP'egel, een schaakspel etc.) spe ten^ J!lan8ri)ke rol. Allemaal dragen ze bij individu van de kunstenaar, niet als tttifjcia maar a's begrip, als maker van een zijn zoew ware^' zet ze in ais bakens °P ^koni- naar een herdefiniëring van de Hiervan u?" de ltunst deze Gander? ^?anb zou je misschien denken dat 'kUuseum 6 w'^e zaien van het Van Ab- fluwept veran<ierd zijn in een theatraal, en gekostumeerde figuren overla den decor. Niets is echter minder waar. De za len zijn juist ontzettend leeg, nog leger dan an ders. Er hangen niet meer dan de al eerder be schreven zwarte lijsten aan de muren, zorgvul dig gegroepeerd in groepjes van twee, drie of vier, de meeste gevuld met matgrijs gerepro duceerde afdrukken van foto's, andere leeg of slechts voorzien van een spiegel. Nergens is ook maar een sprankje kleur te bekennen, overal staren de ogen van de kunstenaar of zijn naaktmodellen dwars door je heen naar een andere wereld. Onvermijdelijk is dan ook het ongemakkelijke gevoel dat wat je ziet niet het hele verhaal is. Voor Vercruysse is dat wat je niet ziet namelijk minstens zo belangrijk. Zijn kunst is een kunst van hiaten, van verla ten tonelen, witte muren en lege lijsten. Want juist daar begint de echte verbeelding, daar worden kunstenaar en kijker voor een moment gelijkwaardig. Voor het overige speelt de kun stenaar graag verstoppertje achter maskers en gordijnen. Hij betoont zich een meester in het spel van onthullen en verhullen, dat in wezen het fundament voor elke vorm van kunst is. Dwalend door de zalen van het museum ont poppen Vercruysses Portretten zich als een vi sueel labyrinth vol raadsels en valkuilen, waarin niets is wat het lijkt. Zelfs de foto's zijn geen foto's meer, maar vaalgrijs drukwerk in een oplage van één. Om mooie plaatjes of tref fende weergaven van het wezen van een indi vidu al dan niet omringd met 'geladen' objec ten, zoals bij portretten meestal het geval is, gaat het Vercruysse dan ook niet. Zijn werken, of het nu gaat om installaties of Portretten van de kunstenaar, zijn buiten kunstwerk vooral ook kritische verhandelingen over het Zien en het Zijn. Niet in woorden, maar in beelden. In ieder geval spreekt Vercruysse in het nu door het Van Abbemuseum verzamelde werk, weliswaar in stilte, maar toch volop over de geschiedenis van de kunst en van het portret en de fotografie binnen die kunst. En natuur lijk over de kunstenaar als de maker van kunst, maar soms ook als beschouwer en in het geval van zelfportretten zelfs onderwerp van kunst. Hij refereert aan en werkt in de traditie van landgenoten als Ensor, Magritte en Brood- thaers waardoor ook zij een duchtig woordje meespreken. Net als Goya trouwens, van wie op nadrukkelijk verzoek van Vercruysse de hele bloedstollende Tauromachia-serie in het Van Abbe te zien is. De vraag is alleen of het publiek al deze ver wijzingen en al dit gedebatteer horen kan, al dus Debbaut (hij maakte in 1990 een groot re trospectief van diens driedimensionale oeuvre in het Van Abbe en presenteerde Vercruysse in 1993 op de Biënnale van Venetië). „Want het werk praat alleen tegen je als je wilt luisteren, Het is radicaal en niet makkelijk." Ook de Italiaanse essayist en kunstkenner Pier Luigi Tazzi, die tekende voor het doorwrochte essay in de bij de tentoonstelling horende oeu- vre-catalogus, typeert Vercruysses werk als extreem. „Het doet geen enkele concessie naar culturele trends of modes. Het is uiterst droog werk, zonder dat ik dat nu meteen negatief be doel. Het vraagt gewoon erg veel van de be schouwer. Het moet ervaren worden in stilte, biedt geen enkel entertainment. Maar als je het eenmaal ervaart, word je erg diep meege trokken in de wereld van de kunstenaar. Dan fungeert het kunstwerk als schakel tussen de kijker, de maker en het onuitspreekbare." Maar zowel het urenlang kijken naar Ver cruysses Portretten als het aandachtig lezen van Tazzi's lyrische, naar de filosofie overhel lende essay kan niet verhelpen dat het werk een erg desolate, karige indruk achterlaat. Het Van Abbemuseum verandert erdoor in een vi suele woestijn. Door die woestijn is het zwaar ploegen. Een uitgelezen plek voor een kleine kring ingewijde reizigers om oases van rust en contemplatie te vinden. De meeste bezoekers zullen het echter als oorverdovende stilte er varen. Jan Vercruysse: 'Portretten van de kunstenaar', t/m 1 februari in het Van Abbemuseum, Vonderweg 1 in Eindhoven. Open di t/m zo 11.00 tot 17.00 uur. De ge lijknamige oeuvrecatalogus is verschenen bij Geva- ert/Ludion en kost 93,50 gulden. 'Portrait of the artist' van Jan Vercruysse. TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De Pont - Wilhelnjinapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) t is :ri9ftei'»ï ti O nsv ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling Finale '97 - werk van Siena Bening, Joep Bevers, Jean Delcourt, Hennie van Dijk, Jan de Koning, Gerrit van Meer, Pieter van Oostveen en Ewoud Zuring - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uur (t/m 28 dec)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23