DE STEM
Affaire
Vie d'Or
laait op
ic e/
kieuw beleid maakt van Nederland 4goedkope-vlag-land'
'CT legt terminal
in Duisburg aan
Justitie ontrafelt beursfraude verder
Oosteuropese schepen in de problemen
Bloemenveiling beleeft recordjaar
.^héi
■BT
IA
c
(Q
i cc
Na jongste onderzoek
m
tzendbureau
I van onze verslaggever
I Rotterdam - Het nieuwe Ne-
I derlandse scheepvaartbeleid
I blijkt zo 'goedkoop' dat zelfs
I Griekse reders die tot nu toe
I een liefde voor hun eigen
I goedkope vlag koesterden,
bun schepen onder Neder-
I landse vlag willen brengen.
I Amsterdam (anp) - Een nieuw onderzoek naar de ondergang
I van Vie d'Or heeft ook de president-commissaris van de ter zie-
I ie gegane levensverzekeraar in opspraak gebracht.
iSSP?
dbureau
■Wis koopt
pterend
teling in GWK
5vSGWK-Hetper-
(jmim*
A6
Montignac voor
ondernemers
ECONOMIE KORT
Economie
i i i i i
:e m/v
een goede telefoonstem?
s telefoniste/receptioniste
lier om een periode van
ek. Er wordt gewerkt in
Heeft u interesse, reageer
522 46 60,
t m/v
og niet zo veel administra-
Nij zijn op zoek naar
doen wat met name
i een geautomatiseerd
er ervaren te zijn, het is
:resse, reageer dan snel!
522 46 60,
erker m/v
ote bank? Wij zoeken per
inistratieve commerciële
orgen. Hierbij hoort tevens
ken.
6) 522 46 60,
rerker m/v
res voor administratief
zaamheden variëren per
leuke administratieve baan,
6) 522 46 60.
agverblijf m/v
usiaste groepsleiders voor
liploma MDGO-AW, LKC of
3e jaars PABO, dan hebben
erk voor u. De voorkeur gaat
jn in Oosterhout of directe
(0162) 42 92 80.
BO'V-er m/v
jg als verpleegkundige in een
ment fulltime werk voor een
HBO'V-er. Heeft u recente
alle diensten?
(0162) 42 92 80,
inds de invoering van het nieu-
I we scheepvaartbeleid is de Ne-
I derlandse vloot naar tonnage ge-
■ten 20 procent in omvang ge-
oeid. In totaal zijn er vanaf be-
1 1996 negentig schepen 'bin-
nengevlagd.' Het beleid is zo suc
cesvol en het aantal nieuwe sche
pen onder Nederlandse vlag zo
groot, dat er inmiddels een tekort
is aan Nederlandse kapiteins en
officieren.
De Griekse rederij Royal Olym
pic Cruises heeft inmiddels aan
gekondigd twee nog te bouwen
cruiseschepen in Nederland te
laten registreren. Ook Duitse re
ders tonen serieuze belangstel
ling voor inschrijving in het Ne
derlands scheepvaartregister.
Een aantal liet zich al binnen-
vlaggen in Nederland, tegelijk
met reders uit Engeland en het
Verre Oosten.
Daarmee lijkt Nederland een
nieuw goedkope-vlag-land te
worden, al wil de Koninklijke
Nederlandse Redersvereniging
(KNRV) die in maritieme kringen
wat besmette term niet in de
mond nemen, 'omdat Nederland
zich bij het opstellen van regels
en de controle ervan positief on
derscheidt van traditionele goed-
kope-vlag-landen'.
Per 1 januari 1996 verlaagde Ne
derland de loonlasten van be
manningen op Nederlandse sche
pen en voerde wat samenstelling
van bemanning betreft een aan
tal liberaliserende maatregelen
door. De aanpassing van de loon
belasting leverde een verlaging
op van 25 procent van de loon
lasten aan boord. Tegelijkertijd
vereenvoudigde Nederland de
rederslasten met het invoeren
van een tonnage-belasting: een
vast bedrag per jaar, gebaseerd
op de netto-tonnage van het
schip.
Dat maakt de Nederlandse vlag
zelfs voor Griekse reders interes
sant, ook al zijn die, zoals Royal
Olympic Cruises, traditioneel
sterk aan hun eigen vlag gebon
den. Volgens Nederlandse
scheepvaartdeskundigen moet de
aankondiging van de Griekse re
der wel met enig voorbehoud
worden beluisterd. „Het zou best
kunnen dat ze een boodschap
willen overbrengen aan hun ei
gen regering," aldus een reactie
uit de branche.
„Dat neemt niet weg dat Neder
land in korte tijd al zo'n goede
naam heeft opgebouwd dat zelfs
Griekse reders de Nederlandse
vlag als voorbeeld nemen. Wat
dat betreft is zo'n aankondiging
een heel gunstig teken," aldus
voorzitter drs. P. van Agtmaal
van de KNRV.
Ook in Duitsland worden de ont
wikkelingen in Nederland met
scheve ogen bekeken. Duitse re
ders brachten dit jaar honderd
schepen onder bij een vreemde
vlag, in een aantal gevallen in
Nederland. De Duitse reders
hebben hun parlement in Bonn
inmiddels onder druk gezet om,
naar Nederlands voorbeeld, libe
raliserende en kostenverlagende
maatregelen door te voeren.
rkf
erker
osendaal hebben we
oek zijn naar
s. De werkzaamheden
:en van verzendingen,
nagazijnwerkzaamheden.
Laat het ons weten
nisten
loerdijk zoeken we een
isten. Het werk is
ïaanden, de werktijden zijn
:ct
lewerker
:t
Tide bedrijven in
k naar een
ndienst en een assistent
istratieve opleiding en ben
mercieel aangelegd
•medewerkers
Roosendaal zijn we
lar handige mensen voor
hikes.
tr afd. expeditie
:peditie is een relatie in
een kracht met ervaring m
;en baan op MBO-mvo voor
iedewerker
osendaal en omgeving
naar jonge mensen ie
en het bedrijf opgeleid'
iwerker. Het gaat om v
Tf,
>vTV/
G/Nh
i, 4701 AE Roosendaal
'0165-562001
I De voorzitter van de raad van
I commissarissen, B. van Domme-
I len, heeft leningen ter waarde
Ivan ruim 675.000 gulden van Vie
I d'Or ontvangen zonder dat daar-
lover schriftelijke afspraken zijn
I gemaakt Het geld was bestemd
I voor een te bouwen appartement.
■Dat blijkt uit een gisteren gepu-
I bliceerd onderzoek in opdracht
Ivan de Ondernemingskamer van
het gerechtshof in Amsterdam.
I De drie enquêteurs noemen het
handelen van Van Dommelen
r'. Volgens de onderzoe-
'blijft nu twijfel bestaan
lover de zuiverheid van de trans-
|actie'. Over de lening zijn alleen
afspraken gemaakt,
Idielater onduidelijk bleken.
I De enquêteurs vellen in hun on-
c een vernietigend oordeel
lover de raad van commissarissen
[en het bestuur van Vie d'Or onder
g van F. Maes. Ook de Ver
zekeringskamer die na november
[1993 als bewindvoerder en nood-
optrad, krijgt opnieuw
jeeoveeg uit de pan.
e onderzoekers verwijten Maes
ïzijn collega-bestuurders op tal
i punten ernstige onzorgvul-
heid, ontoelaatbaar handelen
|n onjuiste verslaglegging. „On-
ffrzoekers zijn van oordeel dat
pe heer Maes zijn primaire ver
antwoordelijkheid voor Vie d'Or
|P oen aantal essentiële punten
"®tigheeft verzaakt", aldus het
pPport. Maes zou zich ook schul-
Pg hebben gemaakt aan 'ontoe-
patbare belangenverstrenge-
fet onderzoek in opdracht van
r Ondernemingskamer van het
gerechtshof was al in augustus
'terminal moet in de tweede
van volgend jaar in gebruik
»omen worden. ECT wil niet
faken hoe groot de in-
"Ken??". (?np' Het financiële
ad hoi s °°Pk het reste-
ang van NS in Grenswis-
ihtoren (GWK).
tecenfïÏÏ-6611 belan§ van 13
Ut ei» 1S al voor 87 Pro~
>gehchh m°et n°g W°r"
*w?aait momehteel goed,
lltkt veTdwii'nt1:iriarbelangriike
"gvanrio r de invoe-
CnleUr°m2002 Ruimde
stationsbankhT?egrenS"
invangt} Wt
1995 aangekondigd, maar heeft
lang op zich laten wachten omdat
de Verzekeringskamer protest
aantekende. De enquêteurs kon
den pas begin dit jaar aan de slag,
nadat de Hoge Raad een beroep
van de Verzekeringskamer tegen
het onderzoek had verworpen.
De drie onderzoekers menen dat
de Verzekeringskamer als toe
zichthouder 'ernstig betwistbare'
standpunten heeft ingenomen.
Ook heeft de Verzekeringskamer
als noodregelaar na 15 december
1993 onzorgvuldig gehandeld.
Eerder oordeelden de Kamer
commissie van Financiën en mi
nister Zalm (Financiën) al dat de
Verzekeringskamer steken heeft
laten vallen in de Vie d'Or-affai-
re.
Levensverzekeraar Vie d'Or uit
Veldhoven ging in 1993 onderuit,
waardoor sommigen van de elf
duizend polishouders tot 40 pro
cent van hun ingelegde geld ver
loren. De gedupeerde polishou
ders schatten de maximale scha
de op 180 miljoen gulden. De
Stichting Vie d'Or van de gedu
peerden wilde gisteren nog niet
reageren op het rapport.
De Ondernemingskamer zal mo
gelijk binnen enkele maanden
zelf een oordeel vellen over de
vraag of bij de ondergang van Vie
d'Or sprake is geweest van wan
beleid. Indien de Ondernemings
kamer tot die slotsom komt, is
dat een belangrijke ondersteu
ning voor de gedupeerde polis
houders. Zij willen hun schade
verhalen op zowel het bestuur en
de raad van commissarissen van
Vie d'Or als op de Verzekerings
kamer en de Nederlandse Staat.
De bloemenveiling Aalsmeer verwacht 1997 af te sluiten als een nieuw recordjaar. De verwachte omzet zal vermoedelijk 2,8 miljard
gulden bedragen en de winst 14 miljoen. Vergeleken met 1996 boekt de veiling daarmee een stijging van 9 procent, wat een 8 procent ho
gere uitkomst is dan was begroot. „Een uitstekend jaar, maar geen reden om achterover te leunen," zo vatte algemeen directeur D. 't
Hooft de jaarcijfers samen. foto anp
[otterdam (anp) - Containeroverslagbedrijf ECT gaat een ter-
f voor de binnenvaart aanleggen in Duisburg. De terminal,
r gesitueerd wordt in de Südhafen van Duisburg-Ruhrort,
r|H8 hectare groot en krijgt een kade-lengte van 360 me-
T, hLT is van plan de komende jaren een netwerk van termi-
s'n Europa aan te leggen.
Door Wouter ter Haar
Den Bosch - Het netwerk wordt groter
en ingewikkelder. Het justitie-onder-
zoek naar de grootste beursfraudezaak
in de geschiedenis van het Damrak gaat
onverdroten verder, al heeft justitie de
schijn wat tegen.
Er gaan geluiden op dat justitie de zaak niet
meer in handen zou hebben en het onder-
zoekspoor dood zou lopen. Een woordvoer
ster van justitie ontkent dat ten stelligste.
„De zaak gaat gewoon verder. Justitie stuit
op steeds meer zaken en er worden nog meer
aanhoudingen verwacht."
Van de vijftien opgepakte verdachten zitten
nu nog drie mensen vast. Deze week kwam
zelfs hoof verdachte Han Vermeulen (die zelf
een einde maakte aan zijn anonimiteit door
interviews weg te geven) na zeven weken
opsluiting weer op vrije voeten. Daarente
gen werd wel het voorarrest van Adri S. (ei
genaar van effectenkantoor Gestion en een
van de hoofdverdachten) nog eens verlengd.
Hij werd 2 november opgepakt en moet nog
eens vijftien dagen vastzitten.
Han Vermeulen en medeverdachte Dirk de
Groot (die ook veelvuldig in de media ver
schijnt) halen ferm uit richting justitie. De
Groot heeft een maand vastgezeten in het
huis van bewaring in Almere en laat overal
weten dat zijn ervaringen 'afschuwelijk'
waren. Hij klaagt erover dat hij iedere dag
eieren moest eten, terwijl hij dat vanwege
zijn darmoperatie niet mag. Ook vindt hij de
handelwijze van justitie onheus. „Er worden
met groot gemak reputaties om zeep gehol
pen en bedrijven in diskrediet gebracht."
Ook Han Vermeulen trekt fel van leer en
speelt na zijn vrijlating de vermoorde on
schuld. Hij erkent dat hij niet zuiver op de
graat heeft gehandeld bij zijn belastingaan
gifte en heeft nagelaten om geld, dat hij op
een Zwitserse rekening had staan, op te ge
ven.
Maar verder ontkent hij alles. In het Finan
cieel Economische Magazine (FEM) zegt hij
verre te staan van misbruik van voorweten
schap en dat hij beticht wordt van witwas
sen, noemt hij 'te krankzinnig voor woor
den'.
Justitie trekt zich niets aan van de kritiek en
wijst er fijntjes op dat alle mensen die in de
operatie clickfonds vast hebben gezeten, nog
steeds verdacht zijn en te allen tijde opge
roepen kunnen worden voor nader onder
zoek.
Ondanks de kritiek van de verdachten wijst
het een en ander erop dat justitie meer grip
krijgt op de beursfraudezaak. Officier van
justitie Henk de Graaff lijkt steeds beter de
weg te vinden in de grote hoeveelheid net
werken. Deze week werd bekend dat justitie
45 nieuwe verdachten in het vizier heeft. Die
lijken voor een deel naar voren te zijn geko
men uit de administratie van Dirk de Groot,
die De Graaff vorige week mee terug geno
men heeft uit Zwitserland.
Maar ook bij andere buitenlandse kredietin
stellingen zouden al coderekeningen zijn ge
kraakt.
De mogelijke 45 nieuwe verdachten zijn
houders van coderekeningen, die de beurs
als een wasserete voor criminele geldstro
men willen gebruiken. Justitie vermoedt dat
achter bepaalde coderekeningen criminelen
schuilen, zoals onder andere Johan V. (De
Hakkelaar), de voormalige leider van een
groot drugssyndicaat, maar ingewijden hou
den er rekening mee dat ook prominente Ne
derlanders tot de verdachten horen. In een
enkel geval zou zelfs de administratie al in
beslag zijn genomen.
Het netwerk van de coderekeningen is inge
wikkeld en steekt ingenieus in elkaar. Feit is
dat achter elke gecodeerde rekening een
persoon schuil gaat wiens financiële trans
actie het daglicht niet kan verdragen. Dirk
de Groot beheerde de rekeningen voor de
clientèle, die maar één gemeenschappelijk
belang heeft: de anonimiteit.
Daarom krijgen steeds meer mensen de bib
bers van alle verhalen van de laatste weken.
vestering is die met deze uitbrei
ding gepaard gaat. Het overslag
bedrijf wil tevens zorgen voor een
vaste binnenvaartverbinding tus
sen de terminals van het bedrijf
in Rotterdam en Duisburg. Het
bedrijf zal daarvoor een rederij
benaderen om die verbinding te
verzorgen met dagelijks een af
vaart naar Duisburg en een naar
Rotterdam.
De nieuwe terminal heeft een
goede aansluiting op het Duitse
spoorwegnet. ECT verwacht in
1999 25.000 containers op de
nieuwe terminal te behandelen.
Er is een capaciteit voor 70.000
containerbewegingen per jaar.
ECT heeft al geruime tijd een
railterminal in Venlo. Duisburg
is de eerste van een nieuwe reeks
terminals voor spoor en binnen
vaart die ECT de komende jaren
in Midden- en Oost-Europa wil
aanleggen. Volgens de woord
voerder van ECT is het de bedoe
ling de komende jaren ieder jaar
een nieuwe terminal te openen.
Door Romain van Damme
Roosendaal/Londen - Steeds
meer schepen van Oost-Euro-
pese rederijen zijn de afgelo
pen tijd in grote problemen
geraakt. Ze liggen, verspreid
over tientallen wereldhavens,
vast aan de ketting, omdat er
geen geld is voor de beman
ning, het kopen van brandstof
en het betalen van havengel
den. Met name de Roemeense
vloot heeft het de laatste tijd
zwaar te verduren.
Volgens een woordvoerder van
het ITF (International Transport
Federation) in Londen liggen er
momenteel meer dan dertig
Roemeense zeeschepen muurvast
in de verschillende havens.
„Maar ook rederijen uit Rusland,
de Oekraïne en andere voormali
ge Sovjetrepublieken laten het
steeds vaker afweten. Het is echt
rampzalig. We praten dan over
honderden schepen. Iedere week
krijgen we tientallen meldingen
van 'bemanningen in nood' bin
nen."
Ook in Antwerpen liggen mo
menteel drie Roemeense schepen.
Ze liggen er al maanden. De Sa-
veni zelfs acht maanden, de ove
rige twee schepen (de Rimnica
Vilcea en de Sousa) respectieve
lijk zeven en zes maanden.
„Voorzover wij weten, liggen er
nu 36 Roemeense boten vast,"
zegt Paul Cojocariu, officier
techniek op de Saveni.
„Er is geen geld voor de beman
ningen en die kunnen geen kant
op. Wij ook niet. Weliswaar heb
ben we als schuldeisers beslag
gelegd op het schip, maar voor
het in België verkocht kan wor
den, zijn we zeker tweeeneenhalf
jaar verder."
Nog niet zo lang geleden was het
ook in de Rotterdamse haven
raak. „We werden overspoeld
door schepen uit Rusland en de
Oekraïne," zegt Ruud Touwen
van ITF in Rotterdam. „Het was
schering en inslag. Gelukkig is
het in Rotterdam wat rustiger ge
worden, al heb ik net nog een Rus
verkocht."
Touwen verwacht dit jaar dat
zelfs het kerstdiner voor gestran
de zeelui niet nodig is. „Dat is al
tijd een presentje van de Rotary.
Vorig jaar zaten er tweehonderd
mannen aan tafel. Ik denk dat het
dit jaar beperkt wordt tot het uit
delen van kerstpakketten. Maar
dat kan zo weer omslaan."
De Oost-Europese rederijen zijn
volgens de ITF-woorvoerder in
Londen vooral in de problemen
geraakt omdat ze na het wegval
len van de communistische regi
mes volledig op drift zijn geraakt.
„Er is geen structuur meer. Veel
staatsrederijen zijn of worden ge
privatiseerd. Daar weten ze geen
raad mee, met als gevolg dat nie
mand meer weet wie er nou de
baas is."
De woorvoerder zegt het met niet
zo veel woorden, maar vermoedt
dat in deze transportsector ook
de maffia veel te vertellen heeft.
„Dat ligt wel voor de hand, ja."
OP WEEKEND -El:
Aan lager wal in Antwerpen
(ADVERTENTIE)
W99
'A'A1 J-'-H
nanz AG
Hrwir Burï-Ifranaj lt-fH-ttil ËaeJ
r«t m *1/41 ar? »a
69 Hl/41 tri *a Cl-
ZATERDAG 13 DECEMBER 1997
NIETS is zo leuk als een
onverwachte meevaller.
Ze kunnen zelfs georga
niseerd worden. Een kennis
stopte vaak geld in leesboeken,
in de hoop dit te vergeten en
dan later verrast te worden
door de vondst.
Ook de Britse regering organi
seerde recent haar eigen ver
rassing door alle bezittingen te
inventariseren. Kunstschatten,
dekhengsten en Schotse kaste
len. Van alles werd nauwgezet
de waarde bepaald. Wat bleek?
De spulletjes die voor 122 mil
jard pond in de boeken ston
den, waren meer dan het dub
bele waard. Een meevaller van
omgerekend vijfhonderd mil
jard gulden.
Het zijn dit soort buitenkansjes
waar aandeelhouders ook gek
op zijn. Net als bij het Britse
erfgoed vragen beleggers zich
regelmatig af of bedrijven in
stukken gehakt niet meer
waard zijn dan waarvoor ze in
de boeken staan.
Een mooi voorbeeld is Unile
ver, dat in mei haar chemiedivi
sie voor 15,6 miljard gulden
doorverkocht. Meer dan het
dubbele van de boekwaarde.
Ook rond Philips gonst het con
stant van de geruchten over
verborgen reserves. Analisten
schatten de opbrengst als het
concern wordt ontmanteld op
meer dan tweehonderd gulden
per aandeel. Pakweg zeven
tientjes meer dan de huidige
beurskoers.
De nieuwste rage in het be
drijfsleven is dus splitsing. KPN
heeft al aangekondigd romp en
hoofd te scheiden.
Telecom en Post zullen ko
mend voorjaar als afzonderlijke
bedrijven verder gaan. Vendex
heeft inmiddels de uitzendacti-
viteiten onder de naam Vedior
losgeknipt van de detailhandel.
Maar ook Bols Wessanen met
drank en voeding, Akzo Nobel
met verf en farma en vele ande
re concerns lijken rijp om ge
amputeerd verder te gaan ten
einde de verborgen waarde in
klinkende munt om te zetten.
Alleen al de aankondiging van
KPN en Vendex dat ze gingen
splitsen, was voldoende om de
beurskoersen met vele guldens
omhoog te jagen.
Vergeleken met de VS staat bij
ons de splitsingsrage nog in de
kinderschoenen. Onderzoekers
spreken daar al van een epide
mie.
De gezamenlijke waarde van
de ondernemingen die daar dit
jaar de gehaktmolen in gaan,
bedraagt naar schatting hon
derd miljard dollar. In 1994 was
dit nog slechts dertig miljard en
in 1991 bedroeg de gezamenlij
ke beurswaarde van opgesplits
te bedrijven nog geen vijf mil
jard.
De Montignac-kuur, om vetla
gen in geld om te zetten, wordt
ingegeven door honger naar
meer rendement. In een pas
verschenen Brits boek over de
rage - met de aan duidelijkheid
niets te wensen overlatende ti
tel Break up! - schatten de drie
auteurs dat bij meer dan de
helft van de grote Amerikaanse
en Britse bedrijven een opsplit
sing lucratief zou zijn. Als deze
grote conglomeraten, die de
meest uiteenlopende bezighe
den onder één dak verenigen,
zouden worden ontmanteld,
neemt de beurswaarde van de
afzonderlijke onderdelen met
duizend miljard dollar toe. En
dat komt volgens de onderzoe
kers omdat bij de grote onder
nemingen het totaal stelselma
tig minder oplevert dan de som
der delen. Bij deze concerns
gaat niet minder dan tien tot
vijftig procent van de gecreëer
de waarde verloren door bu
reaucratie, rompslomp en fric
ties.
Vooral het hoofdkantoor, ooit
bedacht door de leiding van
General Motors en Dupont om
via het creëren van divisies
greep te houden op het totaal,
is een kostbaar gedrocht.
Hoofdkantoren zijn volgens de
schrijvers de grootste verkwis
ters binnen een conglomeraat.
De top begrijpt vaak niet wat er
echt speelt bij de dochtermaat
schappijen en neemt dus ver
keerde beslissingen. Hoe kan
een bestuursvoorzitter, die
pakweg tien procent van zijn
tijd aan een afzonderlijke divi
sie kan besteden, het ook beter
weten dan de managers van dat
onderdeel, die daar honderd
procent van hun tijd aan beste
den?
Bovendien is de top afhankelijk
van informatie van diezelfde
managers.
Iedereen die in grote bedrijven
werkt, herkent de andere gesig
naleerde symptomen: ver
vreemding, vermeende syner
gie, het verlies aan scherpte als
bedrijven onderdeel vormen
van een groter geheel en niet te
vergeten de aanwezigheid van
stafdiensten als personeelsza
ken, marketing of planningsaf
delingen, die voortdurend met
budgetten, regels en bemoei
zucht hun bestaansrecht willen
bewijzen.
De bottleneck zit nu eenmaal
boven in de fles. Door hem in
stukken te laten vallen, komt
dat knelpunt inderdaad naar
beneden. Zo bezien lijkt op
splitsing inderdaad een uit
komst.
Geen prijs voor YW-dealer Wahl
Amsterdam - VW- en Audidealer Wahl uit Oosterhout is niet het
snelstgroeiend middenbedrijf van Nederland geworden. Wahl was
een van de vijf genomineerden voor deze prijs.
Donderdagavond bleek tijdens de uitreiking op de beursvloer van
Amsterdam Exchanges dat Propago Software Caesar Groep uit
Nieuwegein met de eer ging strijken.
Benzine maandag één cent goedkoper
Rotterdam - Vier dagen nadat de benzineprijs een cent is ver
hoogd, gaat die weer met een cent omlaag. Vanaf maandag kost de
goedkoopste loodvrije benzinesoort 2,17 gulden per liter.
Daarmee is de verhoging van afgelopen donderdag ongedaan ge
maakt.
Europees onderzoek naar uitgeversfusie
Brussel - De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek
in naar de fusie van Wolters Kluwer en Reed Elsevier. Brussel
heeft 'ernstige twijfels' of de plannen voor het samengaan voldoen
aan de Europese concurrentieregels.
De commissie die gisteren het verwachte onderzoek officieel aan
kondigde, constateert dat er 'een zeer aanzienlijke overlap' is in de
activiteiten van de twee uitgevers, die op verscheidene terreinen
al zeer sterk staan.
Dat geldt vooral voor juridische, fiscale en onderwijsuitgaven.
Maar ook op het gebied van woordenboeken, consumentenbladen
en de organisatie van tentoonstellingen kan een ongewenste situa
tie ontstaan, menen de concurrentie-autoriteiten in Brussel.
Texas Instruments schrapt 195 banen
Almelo - Texas Instruments Holland schrapt volgend jaar 195 van
de 485 banen. Een aantal activiteiten wordt stopgezet en overge
plaatst naar lage-lonenlanden. De directie wil met de vakbonden
een sociaal plan opstellen. Die gaan niet akkoord met de reorgani
satie.
Topman KNP BT legt functie neer
Amsterdam - Topman F. de Wit van KNP BT (verpakkingen, pa
pier) legt zijn functie neer.
Zijn vertrek is het gevolg van de veranderde structuur van het
concern na de verkoop van 'zijn' papierdivisie KNP Leykam aan
het Zuid-Afrikaanse concern Sappi.