DE STEM Affaire Vie d'Or laait op ic e/ kieuw beleid maakt van Nederland 4goedkope-vlag-land' 'CT legt terminal in Duisburg aan Justitie ontrafelt beursfraude verder Oosteuropese schepen in de problemen Bloemenveiling beleeft recordjaar .^héi ■BT IA c (Q i cc Na jongste onderzoek m tzendbureau I van onze verslaggever I Rotterdam - Het nieuwe Ne- I derlandse scheepvaartbeleid I blijkt zo 'goedkoop' dat zelfs I Griekse reders die tot nu toe I een liefde voor hun eigen I goedkope vlag koesterden, bun schepen onder Neder- I landse vlag willen brengen. I Amsterdam (anp) - Een nieuw onderzoek naar de ondergang I van Vie d'Or heeft ook de president-commissaris van de ter zie- I ie gegane levensverzekeraar in opspraak gebracht. iSSP? dbureau ■Wis koopt pterend teling in GWK 5vSGWK-Hetper- (jmim* A6 Montignac voor ondernemers ECONOMIE KORT Economie i i i i i :e m/v een goede telefoonstem? s telefoniste/receptioniste lier om een periode van ek. Er wordt gewerkt in Heeft u interesse, reageer 522 46 60, t m/v og niet zo veel administra- Nij zijn op zoek naar doen wat met name i een geautomatiseerd er ervaren te zijn, het is :resse, reageer dan snel! 522 46 60, erker m/v ote bank? Wij zoeken per inistratieve commerciële orgen. Hierbij hoort tevens ken. 6) 522 46 60, rerker m/v res voor administratief zaamheden variëren per leuke administratieve baan, 6) 522 46 60. agverblijf m/v usiaste groepsleiders voor liploma MDGO-AW, LKC of 3e jaars PABO, dan hebben erk voor u. De voorkeur gaat jn in Oosterhout of directe (0162) 42 92 80. BO'V-er m/v jg als verpleegkundige in een ment fulltime werk voor een HBO'V-er. Heeft u recente alle diensten? (0162) 42 92 80, inds de invoering van het nieu- I we scheepvaartbeleid is de Ne- I derlandse vloot naar tonnage ge- ■ten 20 procent in omvang ge- oeid. In totaal zijn er vanaf be- 1 1996 negentig schepen 'bin- nengevlagd.' Het beleid is zo suc cesvol en het aantal nieuwe sche pen onder Nederlandse vlag zo groot, dat er inmiddels een tekort is aan Nederlandse kapiteins en officieren. De Griekse rederij Royal Olym pic Cruises heeft inmiddels aan gekondigd twee nog te bouwen cruiseschepen in Nederland te laten registreren. Ook Duitse re ders tonen serieuze belangstel ling voor inschrijving in het Ne derlands scheepvaartregister. Een aantal liet zich al binnen- vlaggen in Nederland, tegelijk met reders uit Engeland en het Verre Oosten. Daarmee lijkt Nederland een nieuw goedkope-vlag-land te worden, al wil de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging (KNRV) die in maritieme kringen wat besmette term niet in de mond nemen, 'omdat Nederland zich bij het opstellen van regels en de controle ervan positief on derscheidt van traditionele goed- kope-vlag-landen'. Per 1 januari 1996 verlaagde Ne derland de loonlasten van be manningen op Nederlandse sche pen en voerde wat samenstelling van bemanning betreft een aan tal liberaliserende maatregelen door. De aanpassing van de loon belasting leverde een verlaging op van 25 procent van de loon lasten aan boord. Tegelijkertijd vereenvoudigde Nederland de rederslasten met het invoeren van een tonnage-belasting: een vast bedrag per jaar, gebaseerd op de netto-tonnage van het schip. Dat maakt de Nederlandse vlag zelfs voor Griekse reders interes sant, ook al zijn die, zoals Royal Olympic Cruises, traditioneel sterk aan hun eigen vlag gebon den. Volgens Nederlandse scheepvaartdeskundigen moet de aankondiging van de Griekse re der wel met enig voorbehoud worden beluisterd. „Het zou best kunnen dat ze een boodschap willen overbrengen aan hun ei gen regering," aldus een reactie uit de branche. „Dat neemt niet weg dat Neder land in korte tijd al zo'n goede naam heeft opgebouwd dat zelfs Griekse reders de Nederlandse vlag als voorbeeld nemen. Wat dat betreft is zo'n aankondiging een heel gunstig teken," aldus voorzitter drs. P. van Agtmaal van de KNRV. Ook in Duitsland worden de ont wikkelingen in Nederland met scheve ogen bekeken. Duitse re ders brachten dit jaar honderd schepen onder bij een vreemde vlag, in een aantal gevallen in Nederland. De Duitse reders hebben hun parlement in Bonn inmiddels onder druk gezet om, naar Nederlands voorbeeld, libe raliserende en kostenverlagende maatregelen door te voeren. rkf erker osendaal hebben we oek zijn naar s. De werkzaamheden :en van verzendingen, nagazijnwerkzaamheden. Laat het ons weten nisten loerdijk zoeken we een isten. Het werk is ïaanden, de werktijden zijn :ct lewerker :t Tide bedrijven in k naar een ndienst en een assistent istratieve opleiding en ben mercieel aangelegd •medewerkers Roosendaal zijn we lar handige mensen voor hikes. tr afd. expeditie :peditie is een relatie in een kracht met ervaring m ;en baan op MBO-mvo voor iedewerker osendaal en omgeving naar jonge mensen ie en het bedrijf opgeleid' iwerker. Het gaat om v Tf, >vTV/ G/Nh i, 4701 AE Roosendaal '0165-562001 I De voorzitter van de raad van I commissarissen, B. van Domme- I len, heeft leningen ter waarde Ivan ruim 675.000 gulden van Vie I d'Or ontvangen zonder dat daar- lover schriftelijke afspraken zijn I gemaakt Het geld was bestemd I voor een te bouwen appartement. ■Dat blijkt uit een gisteren gepu- I bliceerd onderzoek in opdracht Ivan de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. I De drie enquêteurs noemen het handelen van Van Dommelen r'. Volgens de onderzoe- 'blijft nu twijfel bestaan lover de zuiverheid van de trans- |actie'. Over de lening zijn alleen afspraken gemaakt, Idielater onduidelijk bleken. I De enquêteurs vellen in hun on- c een vernietigend oordeel lover de raad van commissarissen [en het bestuur van Vie d'Or onder g van F. Maes. Ook de Ver zekeringskamer die na november [1993 als bewindvoerder en nood- optrad, krijgt opnieuw jeeoveeg uit de pan. e onderzoekers verwijten Maes ïzijn collega-bestuurders op tal i punten ernstige onzorgvul- heid, ontoelaatbaar handelen |n onjuiste verslaglegging. „On- ffrzoekers zijn van oordeel dat pe heer Maes zijn primaire ver antwoordelijkheid voor Vie d'Or |P oen aantal essentiële punten "®tigheeft verzaakt", aldus het pPport. Maes zou zich ook schul- Pg hebben gemaakt aan 'ontoe- patbare belangenverstrenge- fet onderzoek in opdracht van r Ondernemingskamer van het gerechtshof was al in augustus 'terminal moet in de tweede van volgend jaar in gebruik »omen worden. ECT wil niet faken hoe groot de in- "Ken??". (?np' Het financiële ad hoi s °°Pk het reste- ang van NS in Grenswis- ihtoren (GWK). tecenfïÏÏ-6611 belan§ van 13 Ut ei» 1S al voor 87 Pro~ >gehchh m°et n°g W°r" *w?aait momehteel goed, lltkt veTdwii'nt1:iriarbelangriike "gvanrio r de invoe- CnleUr°m2002 Ruimde stationsbankhT?egrenS" invangt} Wt 1995 aangekondigd, maar heeft lang op zich laten wachten omdat de Verzekeringskamer protest aantekende. De enquêteurs kon den pas begin dit jaar aan de slag, nadat de Hoge Raad een beroep van de Verzekeringskamer tegen het onderzoek had verworpen. De drie onderzoekers menen dat de Verzekeringskamer als toe zichthouder 'ernstig betwistbare' standpunten heeft ingenomen. Ook heeft de Verzekeringskamer als noodregelaar na 15 december 1993 onzorgvuldig gehandeld. Eerder oordeelden de Kamer commissie van Financiën en mi nister Zalm (Financiën) al dat de Verzekeringskamer steken heeft laten vallen in de Vie d'Or-affai- re. Levensverzekeraar Vie d'Or uit Veldhoven ging in 1993 onderuit, waardoor sommigen van de elf duizend polishouders tot 40 pro cent van hun ingelegde geld ver loren. De gedupeerde polishou ders schatten de maximale scha de op 180 miljoen gulden. De Stichting Vie d'Or van de gedu peerden wilde gisteren nog niet reageren op het rapport. De Ondernemingskamer zal mo gelijk binnen enkele maanden zelf een oordeel vellen over de vraag of bij de ondergang van Vie d'Or sprake is geweest van wan beleid. Indien de Ondernemings kamer tot die slotsom komt, is dat een belangrijke ondersteu ning voor de gedupeerde polis houders. Zij willen hun schade verhalen op zowel het bestuur en de raad van commissarissen van Vie d'Or als op de Verzekerings kamer en de Nederlandse Staat. De bloemenveiling Aalsmeer verwacht 1997 af te sluiten als een nieuw recordjaar. De verwachte omzet zal vermoedelijk 2,8 miljard gulden bedragen en de winst 14 miljoen. Vergeleken met 1996 boekt de veiling daarmee een stijging van 9 procent, wat een 8 procent ho gere uitkomst is dan was begroot. „Een uitstekend jaar, maar geen reden om achterover te leunen," zo vatte algemeen directeur D. 't Hooft de jaarcijfers samen. foto anp [otterdam (anp) - Containeroverslagbedrijf ECT gaat een ter- f voor de binnenvaart aanleggen in Duisburg. De terminal, r gesitueerd wordt in de Südhafen van Duisburg-Ruhrort, r|H8 hectare groot en krijgt een kade-lengte van 360 me- T, hLT is van plan de komende jaren een netwerk van termi- s'n Europa aan te leggen. Door Wouter ter Haar Den Bosch - Het netwerk wordt groter en ingewikkelder. Het justitie-onder- zoek naar de grootste beursfraudezaak in de geschiedenis van het Damrak gaat onverdroten verder, al heeft justitie de schijn wat tegen. Er gaan geluiden op dat justitie de zaak niet meer in handen zou hebben en het onder- zoekspoor dood zou lopen. Een woordvoer ster van justitie ontkent dat ten stelligste. „De zaak gaat gewoon verder. Justitie stuit op steeds meer zaken en er worden nog meer aanhoudingen verwacht." Van de vijftien opgepakte verdachten zitten nu nog drie mensen vast. Deze week kwam zelfs hoof verdachte Han Vermeulen (die zelf een einde maakte aan zijn anonimiteit door interviews weg te geven) na zeven weken opsluiting weer op vrije voeten. Daarente gen werd wel het voorarrest van Adri S. (ei genaar van effectenkantoor Gestion en een van de hoofdverdachten) nog eens verlengd. Hij werd 2 november opgepakt en moet nog eens vijftien dagen vastzitten. Han Vermeulen en medeverdachte Dirk de Groot (die ook veelvuldig in de media ver schijnt) halen ferm uit richting justitie. De Groot heeft een maand vastgezeten in het huis van bewaring in Almere en laat overal weten dat zijn ervaringen 'afschuwelijk' waren. Hij klaagt erover dat hij iedere dag eieren moest eten, terwijl hij dat vanwege zijn darmoperatie niet mag. Ook vindt hij de handelwijze van justitie onheus. „Er worden met groot gemak reputaties om zeep gehol pen en bedrijven in diskrediet gebracht." Ook Han Vermeulen trekt fel van leer en speelt na zijn vrijlating de vermoorde on schuld. Hij erkent dat hij niet zuiver op de graat heeft gehandeld bij zijn belastingaan gifte en heeft nagelaten om geld, dat hij op een Zwitserse rekening had staan, op te ge ven. Maar verder ontkent hij alles. In het Finan cieel Economische Magazine (FEM) zegt hij verre te staan van misbruik van voorweten schap en dat hij beticht wordt van witwas sen, noemt hij 'te krankzinnig voor woor den'. Justitie trekt zich niets aan van de kritiek en wijst er fijntjes op dat alle mensen die in de operatie clickfonds vast hebben gezeten, nog steeds verdacht zijn en te allen tijde opge roepen kunnen worden voor nader onder zoek. Ondanks de kritiek van de verdachten wijst het een en ander erop dat justitie meer grip krijgt op de beursfraudezaak. Officier van justitie Henk de Graaff lijkt steeds beter de weg te vinden in de grote hoeveelheid net werken. Deze week werd bekend dat justitie 45 nieuwe verdachten in het vizier heeft. Die lijken voor een deel naar voren te zijn geko men uit de administratie van Dirk de Groot, die De Graaff vorige week mee terug geno men heeft uit Zwitserland. Maar ook bij andere buitenlandse kredietin stellingen zouden al coderekeningen zijn ge kraakt. De mogelijke 45 nieuwe verdachten zijn houders van coderekeningen, die de beurs als een wasserete voor criminele geldstro men willen gebruiken. Justitie vermoedt dat achter bepaalde coderekeningen criminelen schuilen, zoals onder andere Johan V. (De Hakkelaar), de voormalige leider van een groot drugssyndicaat, maar ingewijden hou den er rekening mee dat ook prominente Ne derlanders tot de verdachten horen. In een enkel geval zou zelfs de administratie al in beslag zijn genomen. Het netwerk van de coderekeningen is inge wikkeld en steekt ingenieus in elkaar. Feit is dat achter elke gecodeerde rekening een persoon schuil gaat wiens financiële trans actie het daglicht niet kan verdragen. Dirk de Groot beheerde de rekeningen voor de clientèle, die maar één gemeenschappelijk belang heeft: de anonimiteit. Daarom krijgen steeds meer mensen de bib bers van alle verhalen van de laatste weken. vestering is die met deze uitbrei ding gepaard gaat. Het overslag bedrijf wil tevens zorgen voor een vaste binnenvaartverbinding tus sen de terminals van het bedrijf in Rotterdam en Duisburg. Het bedrijf zal daarvoor een rederij benaderen om die verbinding te verzorgen met dagelijks een af vaart naar Duisburg en een naar Rotterdam. De nieuwe terminal heeft een goede aansluiting op het Duitse spoorwegnet. ECT verwacht in 1999 25.000 containers op de nieuwe terminal te behandelen. Er is een capaciteit voor 70.000 containerbewegingen per jaar. ECT heeft al geruime tijd een railterminal in Venlo. Duisburg is de eerste van een nieuwe reeks terminals voor spoor en binnen vaart die ECT de komende jaren in Midden- en Oost-Europa wil aanleggen. Volgens de woord voerder van ECT is het de bedoe ling de komende jaren ieder jaar een nieuwe terminal te openen. Door Romain van Damme Roosendaal/Londen - Steeds meer schepen van Oost-Euro- pese rederijen zijn de afgelo pen tijd in grote problemen geraakt. Ze liggen, verspreid over tientallen wereldhavens, vast aan de ketting, omdat er geen geld is voor de beman ning, het kopen van brandstof en het betalen van havengel den. Met name de Roemeense vloot heeft het de laatste tijd zwaar te verduren. Volgens een woordvoerder van het ITF (International Transport Federation) in Londen liggen er momenteel meer dan dertig Roemeense zeeschepen muurvast in de verschillende havens. „Maar ook rederijen uit Rusland, de Oekraïne en andere voormali ge Sovjetrepublieken laten het steeds vaker afweten. Het is echt rampzalig. We praten dan over honderden schepen. Iedere week krijgen we tientallen meldingen van 'bemanningen in nood' bin nen." Ook in Antwerpen liggen mo menteel drie Roemeense schepen. Ze liggen er al maanden. De Sa- veni zelfs acht maanden, de ove rige twee schepen (de Rimnica Vilcea en de Sousa) respectieve lijk zeven en zes maanden. „Voorzover wij weten, liggen er nu 36 Roemeense boten vast," zegt Paul Cojocariu, officier techniek op de Saveni. „Er is geen geld voor de beman ningen en die kunnen geen kant op. Wij ook niet. Weliswaar heb ben we als schuldeisers beslag gelegd op het schip, maar voor het in België verkocht kan wor den, zijn we zeker tweeeneenhalf jaar verder." Nog niet zo lang geleden was het ook in de Rotterdamse haven raak. „We werden overspoeld door schepen uit Rusland en de Oekraïne," zegt Ruud Touwen van ITF in Rotterdam. „Het was schering en inslag. Gelukkig is het in Rotterdam wat rustiger ge worden, al heb ik net nog een Rus verkocht." Touwen verwacht dit jaar dat zelfs het kerstdiner voor gestran de zeelui niet nodig is. „Dat is al tijd een presentje van de Rotary. Vorig jaar zaten er tweehonderd mannen aan tafel. Ik denk dat het dit jaar beperkt wordt tot het uit delen van kerstpakketten. Maar dat kan zo weer omslaan." De Oost-Europese rederijen zijn volgens de ITF-woorvoerder in Londen vooral in de problemen geraakt omdat ze na het wegval len van de communistische regi mes volledig op drift zijn geraakt. „Er is geen structuur meer. Veel staatsrederijen zijn of worden ge privatiseerd. Daar weten ze geen raad mee, met als gevolg dat nie mand meer weet wie er nou de baas is." De woorvoerder zegt het met niet zo veel woorden, maar vermoedt dat in deze transportsector ook de maffia veel te vertellen heeft. „Dat ligt wel voor de hand, ja." OP WEEKEND -El: Aan lager wal in Antwerpen (ADVERTENTIE) W99 'A'A1 J-'-H nanz AG Hrwir Burï-Ifranaj lt-fH-ttil ËaeJ r«t m *1/41 ar? »a 69 Hl/41 tri *a Cl- ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 NIETS is zo leuk als een onverwachte meevaller. Ze kunnen zelfs georga niseerd worden. Een kennis stopte vaak geld in leesboeken, in de hoop dit te vergeten en dan later verrast te worden door de vondst. Ook de Britse regering organi seerde recent haar eigen ver rassing door alle bezittingen te inventariseren. Kunstschatten, dekhengsten en Schotse kaste len. Van alles werd nauwgezet de waarde bepaald. Wat bleek? De spulletjes die voor 122 mil jard pond in de boeken ston den, waren meer dan het dub bele waard. Een meevaller van omgerekend vijfhonderd mil jard gulden. Het zijn dit soort buitenkansjes waar aandeelhouders ook gek op zijn. Net als bij het Britse erfgoed vragen beleggers zich regelmatig af of bedrijven in stukken gehakt niet meer waard zijn dan waarvoor ze in de boeken staan. Een mooi voorbeeld is Unile ver, dat in mei haar chemiedivi sie voor 15,6 miljard gulden doorverkocht. Meer dan het dubbele van de boekwaarde. Ook rond Philips gonst het con stant van de geruchten over verborgen reserves. Analisten schatten de opbrengst als het concern wordt ontmanteld op meer dan tweehonderd gulden per aandeel. Pakweg zeven tientjes meer dan de huidige beurskoers. De nieuwste rage in het be drijfsleven is dus splitsing. KPN heeft al aangekondigd romp en hoofd te scheiden. Telecom en Post zullen ko mend voorjaar als afzonderlijke bedrijven verder gaan. Vendex heeft inmiddels de uitzendacti- viteiten onder de naam Vedior losgeknipt van de detailhandel. Maar ook Bols Wessanen met drank en voeding, Akzo Nobel met verf en farma en vele ande re concerns lijken rijp om ge amputeerd verder te gaan ten einde de verborgen waarde in klinkende munt om te zetten. Alleen al de aankondiging van KPN en Vendex dat ze gingen splitsen, was voldoende om de beurskoersen met vele guldens omhoog te jagen. Vergeleken met de VS staat bij ons de splitsingsrage nog in de kinderschoenen. Onderzoekers spreken daar al van een epide mie. De gezamenlijke waarde van de ondernemingen die daar dit jaar de gehaktmolen in gaan, bedraagt naar schatting hon derd miljard dollar. In 1994 was dit nog slechts dertig miljard en in 1991 bedroeg de gezamenlij ke beurswaarde van opgesplits te bedrijven nog geen vijf mil jard. De Montignac-kuur, om vetla gen in geld om te zetten, wordt ingegeven door honger naar meer rendement. In een pas verschenen Brits boek over de rage - met de aan duidelijkheid niets te wensen overlatende ti tel Break up! - schatten de drie auteurs dat bij meer dan de helft van de grote Amerikaanse en Britse bedrijven een opsplit sing lucratief zou zijn. Als deze grote conglomeraten, die de meest uiteenlopende bezighe den onder één dak verenigen, zouden worden ontmanteld, neemt de beurswaarde van de afzonderlijke onderdelen met duizend miljard dollar toe. En dat komt volgens de onderzoe kers omdat bij de grote onder nemingen het totaal stelselma tig minder oplevert dan de som der delen. Bij deze concerns gaat niet minder dan tien tot vijftig procent van de gecreëer de waarde verloren door bu reaucratie, rompslomp en fric ties. Vooral het hoofdkantoor, ooit bedacht door de leiding van General Motors en Dupont om via het creëren van divisies greep te houden op het totaal, is een kostbaar gedrocht. Hoofdkantoren zijn volgens de schrijvers de grootste verkwis ters binnen een conglomeraat. De top begrijpt vaak niet wat er echt speelt bij de dochtermaat schappijen en neemt dus ver keerde beslissingen. Hoe kan een bestuursvoorzitter, die pakweg tien procent van zijn tijd aan een afzonderlijke divi sie kan besteden, het ook beter weten dan de managers van dat onderdeel, die daar honderd procent van hun tijd aan beste den? Bovendien is de top afhankelijk van informatie van diezelfde managers. Iedereen die in grote bedrijven werkt, herkent de andere gesig naleerde symptomen: ver vreemding, vermeende syner gie, het verlies aan scherpte als bedrijven onderdeel vormen van een groter geheel en niet te vergeten de aanwezigheid van stafdiensten als personeelsza ken, marketing of planningsaf delingen, die voortdurend met budgetten, regels en bemoei zucht hun bestaansrecht willen bewijzen. De bottleneck zit nu eenmaal boven in de fles. Door hem in stukken te laten vallen, komt dat knelpunt inderdaad naar beneden. Zo bezien lijkt op splitsing inderdaad een uit komst. Geen prijs voor YW-dealer Wahl Amsterdam - VW- en Audidealer Wahl uit Oosterhout is niet het snelstgroeiend middenbedrijf van Nederland geworden. Wahl was een van de vijf genomineerden voor deze prijs. Donderdagavond bleek tijdens de uitreiking op de beursvloer van Amsterdam Exchanges dat Propago Software Caesar Groep uit Nieuwegein met de eer ging strijken. Benzine maandag één cent goedkoper Rotterdam - Vier dagen nadat de benzineprijs een cent is ver hoogd, gaat die weer met een cent omlaag. Vanaf maandag kost de goedkoopste loodvrije benzinesoort 2,17 gulden per liter. Daarmee is de verhoging van afgelopen donderdag ongedaan ge maakt. Europees onderzoek naar uitgeversfusie Brussel - De Europese Commissie stelt een diepgaand onderzoek in naar de fusie van Wolters Kluwer en Reed Elsevier. Brussel heeft 'ernstige twijfels' of de plannen voor het samengaan voldoen aan de Europese concurrentieregels. De commissie die gisteren het verwachte onderzoek officieel aan kondigde, constateert dat er 'een zeer aanzienlijke overlap' is in de activiteiten van de twee uitgevers, die op verscheidene terreinen al zeer sterk staan. Dat geldt vooral voor juridische, fiscale en onderwijsuitgaven. Maar ook op het gebied van woordenboeken, consumentenbladen en de organisatie van tentoonstellingen kan een ongewenste situa tie ontstaan, menen de concurrentie-autoriteiten in Brussel. Texas Instruments schrapt 195 banen Almelo - Texas Instruments Holland schrapt volgend jaar 195 van de 485 banen. Een aantal activiteiten wordt stopgezet en overge plaatst naar lage-lonenlanden. De directie wil met de vakbonden een sociaal plan opstellen. Die gaan niet akkoord met de reorgani satie. Topman KNP BT legt functie neer Amsterdam - Topman F. de Wit van KNP BT (verpakkingen, pa pier) legt zijn functie neer. Zijn vertrek is het gevolg van de veranderde structuur van het concern na de verkoop van 'zijn' papierdivisie KNP Leykam aan het Zuid-Afrikaanse concern Sappi.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7