'D66 als partij niet herkenbaar meer' Nieuw belastingstelsel zet alvast paars II op de rails Alarme cijfers kinders Nieuw varkensplan Concurrentie streekbus uitgesteld zomervakl Aardappeleters Carlos: 6Mi Verkeerscha< Heathrow do Analyse BINNENLAND Oud-programmavoorzitter Van Huiten zet vraagtekens bij lijsttrekker Borst Tweederde voor verbieden van extreem-rechts Simonis voor wettelijk recht op deeltijdwerk COMMENTAAR Klimaatconferentie '226 miljoen kinde BINNENLAND KORT Actie truckers in Italië dreigt "oompot Zeeland Over 6 mi DE STEM i i i i i ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 A4 PESTEM Door Paul Kokke Lelystad - Hij verwijt D66 openlijk lafheid en vraagt zich hardop af of minister Els Borst wel de juiste lijsttrekker is voor D66. Michel van Hui ten, oud-voorzitter van de programmacommissie van D66, heeft weinig van zijn strijdbaarheid verloren. Het moet radicaal anders met de partij, vindt hij. De positie van Van Huiten, tus sen 1973 en 1977 voor de PPR staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in het kabinet-Den Uyl, is binnen de partij omstre den. Als voorzitter van de pro gramma-commissie presenteerde hij een stuk waarmee hij het ach teraf op een wezenlijk punt niet eens was. D66 zegt in het pro gramma immers te streven naar een economische groei van 3 pro cent. Teveel, oordeelde de 67-ja- rige Van Huiten. Na een gerucht makend interview in het partij- Michel van Huiten foto anp blad, waarin hij van dat groei percentage uitdrukkelijk afstand nam, trad hij af als voorzitter. Van Huiten terugblikkend: „In de beginjaren '90 was D66 vooral een groene partij. Maar in de fractie en in andere delen van de partij leeft dat nu een stuk min der." Economische groei van 3 procent kan eigenlijk helemaal niet, zegt hij. „Wanneer zeg je nou dat die groei juist omlaag moet? Volgens bepaalde stromin gen in de partij kan dat niet. Want er moet meer geld komen voor onderwijs, gezondheidszorg, de AOW enzovoort. Dat geld heb ben we niet en moeten we dus ha len uit de groei. Maar op den duur ga je met dit beleid de put in." Achteraf heeft Van Hulten toch een beetje gelijk gekregen. D66 streeft weliswaar nog steeds naar een economische groei van 3 pro cent, maar de financiële onder bouwing van het concept-verkie zingsprogramma is gebaseerd op een groei van twee procent. Evenals bij PvdA, CDA en WD. De huidige impasse van D66 (zwaar verlies in de peilingen) wordt volgens Van Hulten ver oorzaakt door een gebrek aan profiel. „In Nederland hebben drie partijen een heel duidelijk beeld. De PvdA staat voor werk, de WD voor vrije markt en het CDA voor normen en waarden. Binnen D66 lopen die dingen juist door elkaar. En dan ben je dus niet herkenbaar meer. Waar om kiest D66 niet voor de lange termijn? Wat willen we met onze economie in 2030? Alle grote be drijven hebben een strategie van dertig jaar vooruit kijken. De po litiek zou daar ook eens rekening mee moeten houden. Je moet te gen de kiezers zeggen: we hebben ook nog een missie, we willen de wereld niet naar de verdommenis helpen." Hij staat niet alleen, zegt hij. Re gelmatig krijgt hij telefoontjes van verontruste partijleden die zich zorgen maken over het beeld van de partij en het opereren van de fractie. „Bij de Betuwelijn hadden we niet blij moeten zijn met een paar tunneltjes. Die hele lijn had niet door moeten gaan. Maar de fractie ging wel ak koord. Nu leggen we een Betuwe lijn aan die ons niets oplevert, maar alleen het Duitse Ruhr-ge- bied ten goede komt. Er is een enorme angst om als je iets zegt, weer tienduizend kiezers te ver liezen. Die verliezen we nu per week. Terwijl je juist moet laten zien wat je bent. Want mensen komen op je af als je wat te ver tellen hebt. D66 is bang, en dat is een vorm van lafheid. Men durft niets te doen." Dan is het toch een mooie taak voor beoogd lijsttrekker Borst (de huidige minister van Volksge zondheid, red) om dat te verande ren? „Ik denk dat een heleboel mensen zich achter de oren zullen krab ben en zich afvragen of zij wel de juiste lijsttrekker is. Is het eigen lijk niet zo dat we haar het liefst weer als minister zien terugke ren? Daarvoor hoeft ze toch geen lijsttrekker te worden? Dat kan ook gewoon via een plaats op de kandidatenlijst voor de Kamer." „Er zijn twee hele interessante alternatieven. Ten eerste Hans van Mierlo. Ik ben heel benieuwd hoe de partij zijn terugtreden zal Van onze Haagse redactie Den Haag - Minister Van Aartsen (Landbouw) heeft gisteravond zijn nieuwe voor stel voor de herstructurering van de varkenssector naar de Tweede Kamer gestuurd. Hieronder de belangrijkste punten: Het aantal varkens moet in 1998 met 10 procent worden ver minderd. In het jaar 2000 gaat er, voor zover dat nodig is, nog eens 15 procent van de varkensstapel af. In het oude voorstel stelde Van Aartsen een korting voor van 15 procent in 1998 en van 10 pro cent in 2000. De korting in 2000 valt waar schijnlijk lager uit, omdat het Rijk vanaf 1998 varkensrechten opkoopt en verhandelde varkens rechten gaat 'afromen'. Volgend jaar wordt 40 procent en in 1999 60 procent van de verhandelde rechten door de overheid 'afge pakt'. De verkopende boer krijgt daar vergoeding voor. Varkensboeren kunnen 5 pro cent van de korting in 2000 com penseren door 'schoon' voer te gebruiken, waardoor er minder fosfaat in de mest van varkens te recht komt. Eerder verzette Van Aartsen zich tegen dit 'veevoer- spoor' omdat het fraudegevoelig zou zijn. Nu zegt de minister dat een goede handhaving toch mo gelijk is, via contracten en ac countantscontrole. Amsterdam (anp) - Een ruime meerderheid van de Nederlan ders (66 procent) is voor een ver bod op extreem-rechtse partijen. Ook vindt 50 procent dat mensen die zijn veroordeeld wegens ra cistische misdaden, niet meer mogen stemmen. Aan de andere kant bestaat in de politiek en on der het grote publiek maar wei nig aandacht voor politiek racis me en de multiculturele samenle ving. Dat blijkt uit een enquête die de stichting Nederland Be kent Kleur heeft laten uitvoeren en uit een eigen analyse van de concept-verkiezingsprogramma's van de vijf grote partijen. De Nederlander is slecht te spre ken over uitgeprocedeerde asiel zoekers. Een meerderheid van 62 procent vindt dat zij terug moe ten naar hun land van herkomst. Nederland Bekent Kleur wijt dit harde publieke oordeel aan de houding van de politiek hierover. Varkensboeren die rechten van anderen kopen, hoeven in 1998 en 1999 nog niet aan de strengste ei sen op gebied van dierenwelzijn te voldoen. Voorwaarde is wel dat de boeren niet meer rechten opkopen dan nodig zijn om hun varkensstapel op peil te houden. De minister houdt vast aan zijn plan om bij de verkleining van de varkensstapel uit te gaan van het aantal dieren in 1995 en 1996. De Kamer wilde liever het aantal varkens op 10 juli 1997 als uit gangspunt nemen. Dat is gunsti ger voor de boeren. Van Aartsen vindt dat niet aanvaardbaar. Van onze Haagse redactie Den Haag - Kardinaal Simo nis vindt dat de CD A-fractie in de Eerste Kamer moet in stemmen met een wettelijk af dwingbaar recht op deeltijd arbeid. Het hangt van het stemgedrag van het CDA af of de wet het in de Senaat haalt. Dit liet Simonis gisteren weten na afloop van een gesprek met de fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, Jaap de Hoop Scheffer. De CDA-senatoren twijfelen nog sterk aan het initia tief-wetsvoorstel van Groen- Links-fractievoorzitter Rosen- möller. De kardinaal vindt het recht op deeltijdarbeid belangrijk, omdat dit ouders de gelegenheid biedt zich te wijden aan opvoeding en gezinstaken. „De gezinspolitiek moet centraal staan. Het gezin is immers de cel van het bestaan." Wethouders CDA-wethouders van alle grote steden in Nederland dringen in een brief aan de Eerste Kamer aan op aanvaarding van het wet telijk recht op deeltijdwerk. De steun van de christen-democrati sche fractie volgende week in de Senaat is doorslaggevend. Tot nu toe twijfelt de partij. CDA-senator Hofstede vreest dat wettelijk geregelde deeltijdar beid de werkgevers buiten spel zet en daardoor het poldermodel van de overleg-economie aantast. De lokale partijgenoten zijn daar niet zo bang voor. Werkgevers kunnen altijd een verzoek om deeltijdarbeid afwijzen op grond van 'zwaarwegende redenen van bedrijfs-organisatorische aard', zo geven zij aan. Van onze Haagse redactie Den Haag - Minister Jorritsma (Verkeer) stelt de invoering van concurrentie in het streekvervoer een jaar uit. Jorritsma geeft toe dat de aanbesteding van buslij nen op dit moment niet goed is geregeld. Dat blijkt uit een brief die de minister giste ren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Om door te kunnen gaan met de uitbesteding van het streekvervoer moet Jorritsma de Wet personenvervoer aanpassen. Dat lukt waar schijnlijk niet voor 1 januari 1999. Een direct gevolg van het besluit van Jorrits ma is dat de aanbesteding van buslijnen in het noorden van het land moet worden uitge steld, zo laat een woordvoerder van de minis ter weten. Dat uitstel is een zware tegenvaller voor de minister, die veel waarde hecht aan marktwerking in het openbaar vervoer. Jorritsma verloor deze week twee rechtsza ken die betrekking hadden op de aanbeste ding van buslijnen. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven besliste maandag dat de minister fouten heeft gemaakt bij de aan- Minister Jorritsma foto anp besteding van buslijnen in Zuid-Limburg. De-rechtbank in Den Haag besliste woensdag in kort geding dat de uitbesteding van het MET EEN heuse floorshow pre senteerde het slimme duo van Financiën, minister Zalm (WD) en staatssecretaris Vermeend (PvdA), afgelopen donderdag het belastingstelsel voor de komen de eeuw. Dartelend langs een projectiescherm legden ze om beurten uit wat de grote voorde len waren van het aan hun brein ontsproten plan. De rolverdeling was perfect: Zalm als de grappenmaker en Vermeend als het brutale lefgo- zertje dat weieens even korte metten zou maken met belas ting-ontduikende rijkaards. Het was bijna amusant om te zien hoe roerend een liberaal en een sociaal-democraat het op dat punt met elkaar eens waren. Waar zijn de tijden gebleven dat een WD'er per definitie op de bres stond voor de belangen van de Wassenaarse elite en een PvdA'er voor de werkman uit Betondorp? Dat de PvdA de WD verketterde als de partij van 'ha len, hebben en houden'? Het belasting stelsel voor de 21ste eeuw is een schoolvoor beeld van hoe PvdA en VVD de afgelopen jaren naar elkaar zijn toegekropen. De sociaal-democraten in het fin de sièclc-tijdperk vinden verschil len in inkomens als zodanig niet meer vies, terwijl de liberalen zowaar ook oog beginnen te krij gen voor de positie van de gewo ne man. In het kabinet konden de bewindslieden van PvdA, WD en D66 zich zeer wel vin den in de plannen van Zalm en Vermeend. En ook bij de rege- Door Paul Kokke ringspartijen in de Tweede Ka mer heerste over het algemeen redelijke tot grote tevredenheid. Alleen voor D66 gaat het alle maal niet ver genoeg. Maar die partij pro beert zich te- genwoordig op bijna alles te profileren, tot en met de varkens-aanpak toe. Dat kan ook niet anders, want in de peilingen gaat het dramatisch slecht met de democraten. Dus moet je wat van je laten horen. Alleen verzuimt D66 erbij te zeggen hoe die partij nog lagere belastingen wil gaan financie ren. Minister Zalm constateerde fijn tjes dat het nieuwe belasting stelsel een solide basis heeft ge legd voor de onderhandelingen over een tweede paars kabinet. Natuurlijk zullen nog de nodige rituele stoelendansen volgen. De PvdA zal blijven hameren op de positie van de lage inkomens en de werkgelegenheidseffecten van het plan; de WD houdt vast aan vergroting van de kloof tus sen inkomen en uitkering en zal haar zin wel krijgen over de af trekbaarheid van lijfrentes en koopsompolissen. Maar in prin cipe zijn de twee hoofdstromen van paars het redelijk met elkaar eens. Terwijl er nog niet eens verkiezingen zijn geweest, lijkt het grote formeren nu al begon nen. Paars heeft er een handje van om al een aantal zaken voor het ver- volg-kabinet op de rails te zet ten. Het belastingplan is er een voorbeeld van, het rapport van de commissie-Hermans over een nieuw stelsel van studiefinancie ring evenzeer. Het zijn veelom vattende operaties die niet zo maar tijdens de formatie kunnen worden geregeld. Dan is het be ter om nu al met het voorwerk te beginnen. Voorwerk of niet, de kiezer heeft nog niet gesproken. Die doet dat pas op 6 mei volgend jaar. De meest prangende vraag is hoe D66 uit de stembustombola te voorschijn zal komen. Scoort de partij slecht, dan is voor de de mocraten deelname aan paars II geen vanzelfsprekendheid. Ze vrezen dan te weinig invloed te krijgen ten opzichte van de twee reuzen PvdA en WD. En hoewel die laatste twee waarschijnlijk al een parlementaire meerder heid zullen behalen, ligt het evenmin voor de hand dat PvdA en WD samen een kabinet zul len gaan vormen. De samenwerking in het huidige kabinet mag dan succesvol zijn, of dat voldoende is voor een een tweetje is maar de vraag. Daar voor is het nog te vroeg. PvdA en WD zijn aan elkaar gewend ge raakt, maar stellen een huwelijk liever nog maar even uit. Want op de achtergrond is ex-partner CDA nog steeds zichtbaar aan wezig. In die zin kan deelname van D66 aan paars II meer dan noodzake lijk zijn. Al was het maar omdat je dan als politieke mastodont gemakkelijker je frustraties kunt afreageren op het zwakste jongetje van de klas. Want wor stelpartijen tussen twee vrijwel gelijkwaardige krachten leveren over het algemeen geen winnaar op. Hooguit bloedneuzen en gek neusde ribben. DE STEM beoordelen. Ik sluit niet uit dat een heleboel leden toch op hem zullen stemmen. Zelf ben ik abso luut niet op hem uitgekeken. Het tweede alternatief is fractievoor zitter Thom de Graaf. De partij heeft immers ook een heleboel jonge leden. Ik kan me voorstel len dat die voor hem kiezen. Ik heb zelf die afweging nog niet ge maakt." „Wat ik niet begrijp, is dat de partijtop de laatste tijd herhaal delijk zegt dat D66 niet aan een volgend kabinet mee moet doen als we te weinig zetels halen. Dat is grote onzin. Tijdens het kabi net-Den Uyl waren de PPR en D66 niet nodig voor de meerder heid in het parlement. Terwijl de invloed van die partijen - neem de bouw van de Oosterschelde- dam - ongelooflijk groot was. Het is een misvatting te denken dat je als partij alleen maar wat te ver tellen hebt als je bijdraagt tot meerderheidsvorming. Als je de goede stellingen betrekt, kun je als kleine partij veel bijsturen." Johannes Been uit het Drentse Darp kookt aardappelen voor de varkens in een melkbus. Hij heeft er een aparte vuurplaats voor aan gelegd, want zijn twee varkens krijgen regelmatig op deze wijze gekookte aardappelen. Vroeger gebeurde dat vaak op deze manier, maar tegenwoordig komt het bijna niet meer voor,aldus Been. foto anp streekvervoer alleen kan doorgaan als de mi nister de werkgelegenheid en arbeidsvoor waarden van het personeel garandeert. De vakbonden hadden dat geëist. Naar aanleiding van die laatste uitspraak riep de Tweede Kamer de minister op om te stoppen met de aanbestedingen zolang er geen goede regeling is. Kamerlid Reitsma (CDA) vond dat de minister 'er een potje van maakt'. Op zijn verzoek praat de Kamer vol gende week over de problemen. De Kamerleden Van Gijzel (PvdA) en Van 't Riet (D66)vinden het besluit van Jorritsma om voorlopig te stoppen met de uitbesteding van het streekvervoer 'verstandig'. „We kunnen het ons niet permitteren om nog een keer veroordeeld te worden," aldus Van 't Riet. Reitsma was niet bereikbaar voor com mentaar. Overigens praat Jorritsma sinds gistermiddag met de vakbonden. Het gesprek gaat niet al leen over het streekvervoer, maar ook over de spoorwegen. De vakbonden willen dat het spoorwegpersoneel bij concurrentie dezelfde garanties krijgt als buschauffeurs. Of Jorrits ma daarmee instemt is niet zeker. LANGE TIJD leken de allersomberste vermoedens over de uitkomst va de wereldklimaatconferentie in het Japanse Kyoto bevestigd te w0" den. Europa zette te hoog in met de reductie van de uitstoot van broë kasgassen, Japan en de Verenigde Staten wilden alles bij het oude la ten en de ontwikkelingslanden keken toe. Nachtelijke conferenties en een dag langer vergaderen hebben uitein delijk een akkoord opgeleverd. De percentages van reductie lii 1 aanzienlijk lager dan de Europese lidstaten voor ogen stond, maar be ter een minimale overeenkomst dan helemaal niets, is de redenerino De politieke leiders die zich lovend over het akkoord van Kyoto hebben uitgelaten, zullen ongetwijfeld deze filosofie voor ogen hebben 0 had. Er is namelijk weinig reden om te juichen. Allereerst is er de constate I ring dat niet alle deelnemers met de overeenkomst akkoord zijn gaan. De opkomende industrielanden en de ontwikkelingslanden hen' ben zich afzijdig gehouden. Dat is om twee redenen een slechte zaak. In de betreffende landen i-1 een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen net zo hard w. dig als in de rest van de wereld. Bovendien is het koren op de ntoler van de Verenigde Staten. De Amerikanen hebben het niet op milieu, beschermers begrepen. De Senaat had al bij voorbaat aangekondiqc dat het 'onaanvaardbaar' over strengere milieu-eisen zou worden uit gesproken. President Clinton is nu niet eens van plan de Senaat te raad plegen. Hij gebruikt de opstelling van de ontwikkelingslanden als ex cuus. Zo lang zij hun doelstellingen niet geformuleerd hebben, voe!' Amerika zich nergens toe verplicht. De houding van de Amerikanen is niet helemaal onlogisch. Strengere milieu-eisen raken de economie. Wanneer de opkomende industrielan den geen rekening hoeven te houden met die extra kostenfactor,! men ze in een gunstiger concurrentie-positie te verkeren. Niettemin zullen ook de rijke industrielanden moeten beseffen c„, niets doen tot rampzalige toestanden leidt. Wanneer zij de eerste (ml-1 nimale) aanzet tot verbetering geven, hebben ze recht en reden oir andere grote vervuilers bij de eerstvolgende wereldklimaatconferentie I op hun verplichtingen te wijzen. Door Wilko Voordouw Parijs - Twee lijfwachten per jurylid en magistraat, drie ygüigheidssltiizen, compleet afgezette straten rond het Pa- rijse Paleis van Justitie en een voortdurende angst voor aan slagen. Onder stringente veiligheids maatregelen is gisteren het eerste proces begonnen tegen de 48-ja- rige Ilich Ramirez Sanchez - be ter bekend als Carlos of 'De Jak hals'. Hij moet zich verantwoorden voor de moord op twee Franse politiemannen en het zwaar ver wonden van een politiecommis- z E g P v d b a sl Ir b n: Grote drukte verwacht op autowegen Den Haag - De ANWB verwacht grote drukte op de Nederlandse I en Europese wegen tijdens de komende kerstvakantie. Zaterdag 20 december, de eerste dag van de Nederlandse schoolvakanties, zal het verkeer vooral tot problemen leiden op Nederlandse, Fran se, Duitse, Oostenrijke en Zwitserse wegen. Knelpunten zullen zich vooral voordoen op de doorgaande routes naar de winter sportgebieden in de Alpen. Tijdens de tweede kerstdag (26 decem ber) wordt het volgens de ANWB vooral dringen op de Duitse Au tobahnen. Op zaterdag 27 december en zaterdag 3 januari moeten toeristen zich voorbereiden op grote drukte van terugkerend va kantieverkeer. De bond denkt dat het aantal vakanties in de kerst periode dit jaar met 10 procent toeneemt. Kustwacht zoekt vergeefs naar drenkeling Den Helder - De Kustwacht heeft gistermiddag op de Noordzee I enkele uren tevergeefs gezocht naar een overboord geslagen man. De zoekactie werd bij het invallen van de duisternis gestaakt. Ver- moed wordt dat de man, die geen reddingvest droeg, is verdron ken. Vandaag zal een politievliegtuig nog in het gebied zoeken. De I Kustwacht begon de zoekactie rond half twee met twee helikop ters, een reddingboot en zes (marine)schepen ongeveer twintig mijl ten noordwesten van Den Helder. Het Nederlandse duikers- schip STM Inspector sloeg alarm, nadat de 31-jarige man over-1 boord was geslagen. Amsterdam bereikt akkoord Melkertbanen Amsterdam - De gemeente Amsterdam en de vakbonden hebben gisteravond een principeakkoord bereikt over de extra 1 voor mensen met Melkertbanen. Volgens een woordvoerder van de gemeente krijgen de tramconducteurs, stadstoezichthouders e flatwachten de komende dienstjaren onregelmatigheidstoeslag I Die kan stapsgewijs over vier dienstjaren oplopen tot een n mum van 145 procent van het minimumloon in het vierde jaar. De gemeente ontvangt voor iedereen met een Melkertbaan 40.01 den per jaar om de salarissen te betalen en investeert zelf volgend jaar 12 miljoen gulden in de regeling. Onderwijsbonden willen meer loon Zoetermeer - De onderwijsbonden CNV willen in de nieuwe C een salarisverhoging voor leraren van tenminste 5 procent. I loonsverhoging moet voor alle leerkrachten gelden, zonder onder-1 scheid naar leeftijd of onderwijsniveau. De CNV-bonden hebben dat gisteren bekendgemaakt. De huidige CAO hebben de 1 van CNV niet ondertekend. Eindhoven Airport in rep en roer Eindhoven - De regionale brandweer Eindhoven is j met groot materieel uitgerukt naar vliegveld Eindhoven 1 voor een vliegtuig dat met ernstige problemen kampte. Het toeste- is omstreeks elf uur veilig geland. De brandweer was in hoogste staat van paraatheid maar hoefde niet op te treden. Het betrof eer- vliegtuig van Base Airlines dat met zestien passagiers en vier be-1| manningsleden vanuit Londen op weg was naar Eindhoven. voor de landing bemerkte de gezagvoerder dat de flaps, bewe bare delen aan de achterzijde van de vleugel, niet naar behorer. werkten. Flaps zorgen ervoor dat een toestel bij lage snelheid ie I balans blijft. De vlieger moest het toestel met een hogere snelhe» aan de grond zetten. Vernieler heeft toegangsverbod museum Amsterdam - De vernieler van een schilderij van Barnett Newi® is gisteren per brief definitief de toegang tot het Stedelijk Muse® ontzegd. Dit zei een woordvoerder van de gemeente gisteren, r 44-jarige G. J. van B. vernielde elf jaar geleden Who's afraid of R1 Yellow and Blue, van Newman in het Stedelijk. Op 21 novenib dit jaar bewerkte hij met een mes het schilderij Cathedra. Pe* j derlandse Museumvereniging wil dat de man een toegangsverW voor alle kunstinstellingen krijgt opgelegd. De museumwer»- minister Sorgdrager en staatssecretaris Nuis voeren overleg maatregelen tegen kunstvernielers. Deel wachtgeld voor beroepsonderwijs z® Den Haag - Scholen in het beroepsonderwijs en de volwassene^1 catie draaien vanaf volgend schooljaar zelf op voor een deel van wachtgelduitkeringen. Minister Ritzen van Onderwijs wüscW zo stimuleren om minder mensen te ontslaan. De uitkering1 werkloos personeel kost op dit moment handenvol geld. ®zeB® daarom oudere docenten langer aan het werk houden. Zijn we voorstel moet dat beleid stimuleren. Ritzen bereikte in august® jj een akkoord met de besturenorganisaties hierover. Gisteren he ook het kabinet ingestemd met het plan van Ritzen over de wat gelden. f 320 miljoen voor luchtvaartcluster Den Haag - Het kabinet reserveert f 320 miljoen om bedrijven® instellingen die betrokken zijn bij de vliegtuigindustrie, bij1j te houden. Daarmee wil het kabinet kansen creëren om deel te men aan de ontwikkeling en productie van de A3XX, een jumbo-vliegtuig van Airbus. Ook mikt het kabinet op delen1ft productie van een nieuw Amerikaans gevechtsvliegtuig- drag dat het kabinet nu heeft uitgetrokken, is bestemd voor m riode 1997-2003. Van dit bedrag is f 75 miljoen al opgenom® de begroting van Economische Zaken. js( Minister Wijers had het kabinet voorgesteld het luchtvaartcluster na het wegvallen van Fokker op peilte *,0 Fokker Aviation, de levensvatbare onderdelen van Fokker deel uitmaken van Stork, heeft enige tijd geleden al We» overheidssteun nodig te hebben voor betrokkenheid bij "e bus-project. Van onze verslaggever Den Haag - Ondervoeding is w doodsoorzaak voor kinderen onder lijden bijna zeven miljoen kleine k of slecht te eten krijgen. Jaarlijkf kinderen voor ze vijf jaar oud zijn. Dat blijkt uit het jaarrapport van Unicef over de verwachte situatie van de kinderen in de wereld in 1998. Nog veel meer kinderen, naar schatting 226 miljoen, lopen lichamelijke en geestelijke scha de op door ondervoeding, aldus Unicef. De situatie in Zuid-Oost Azië is het meest alarmerend, naar schatting de helft van de kinderen onder de vijf krijgt daar Rome - Het Italiaanse kerstver- keer dreigt grondig te worden ontregeld door een langzaam- aan-actie van het vrachtverkeer. De Italiaanse zelfstandigen heb ben de transporteurs opgeroepen om van 19 tot en met 23 december 'stapvoets' te rijden. Zij willen zo de regering dwingen de geplande kortingen op hun pensioen onge daan te maken. Verkeersacties zijn rond deze tijd van het jaar overigens normaal. Vanaf van daag tot 16 december staken ach tereenvolgens wegenwacht, wis selwachters, vluchtleiders, perso neel van veerboten en stations chefs. Zo willen ze hun eisen tot vernieuwing van de CAO kracht bijzetten. te ete zui eei Un jaa Wc blii het He dei in 'eei rinj ala: mei mei een blei mie kinj ner, ver: van hon mei een: ten. zow van uitg hun een wor In deni blee Van onze correspondent Londen - Reizigers van en naar He; een zwarte dag. bat had uiteindelijk minder te ("et de brand- en blus- schade in vertrekhal 1 van het Condense vliegveld dan met de I norme verkeerschaos die ont- 1 nd' Uit vrees hun vlucht te missen hadden sommige automo- 1 isten hun voertuig langs de e weg geparkeerd en gingen te et naar de terminal. Om ruimte 1 j maken voor de brandweer wer- t alle toegangswegen naar mwa afSezet- pas rond het oir, a§uur kwam er weer bewe- jfing in het verkeer. ebrand brak uit even na half BurJp atseLjke tijd boven het nal g.er ^rog-restaurant in termi- I waren anweëe het vroege uur er weinig mensen op Hea- thro- raak mate Vern staai sprei plafc Op d rings enori pass: men mina lucht sen. vlieg werd lijk z land tragi: (ADVERTENTIE S» n Dé vakantiespecialist 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 4