'D66 als partij niet herkenbaar meer'
Nieuw belastingstelsel zet alvast paars II op de rails
Alarme
cijfers
kinders
Nieuw varkensplan
Concurrentie streekbus uitgesteld
zomervakl
Aardappeleters
Carlos: 6Mi
Verkeerscha<
Heathrow do
Analyse
BINNENLAND
Oud-programmavoorzitter Van Huiten zet vraagtekens bij lijsttrekker Borst
Tweederde voor
verbieden van
extreem-rechts
Simonis voor
wettelijk recht
op deeltijdwerk
COMMENTAAR
Klimaatconferentie
'226 miljoen kinde
BINNENLAND KORT
Actie truckers
in Italië
dreigt
"oompot Zeeland
Over 6 mi
DE STEM
i i i i i
ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 A4 PESTEM
Door Paul Kokke
Lelystad - Hij verwijt D66
openlijk lafheid en vraagt
zich hardop af of minister Els
Borst wel de juiste lijsttrekker
is voor D66. Michel van Hui
ten, oud-voorzitter van de
programmacommissie van
D66, heeft weinig van zijn
strijdbaarheid verloren. Het
moet radicaal anders met de
partij, vindt hij.
De positie van Van Huiten, tus
sen 1973 en 1977 voor de PPR
staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat in het kabinet-Den
Uyl, is binnen de partij omstre
den. Als voorzitter van de pro
gramma-commissie presenteerde
hij een stuk waarmee hij het ach
teraf op een wezenlijk punt niet
eens was. D66 zegt in het pro
gramma immers te streven naar
een economische groei van 3 pro
cent. Teveel, oordeelde de 67-ja-
rige Van Huiten. Na een gerucht
makend interview in het partij-
Michel van Huiten foto anp
blad, waarin hij van dat groei
percentage uitdrukkelijk afstand
nam, trad hij af als voorzitter.
Van Huiten terugblikkend: „In de
beginjaren '90 was D66 vooral
een groene partij. Maar in de
fractie en in andere delen van de
partij leeft dat nu een stuk min
der." Economische groei van 3
procent kan eigenlijk helemaal
niet, zegt hij. „Wanneer zeg je
nou dat die groei juist omlaag
moet? Volgens bepaalde stromin
gen in de partij kan dat niet.
Want er moet meer geld komen
voor onderwijs, gezondheidszorg,
de AOW enzovoort. Dat geld heb
ben we niet en moeten we dus ha
len uit de groei. Maar op den
duur ga je met dit beleid de put
in."
Achteraf heeft Van Hulten toch
een beetje gelijk gekregen. D66
streeft weliswaar nog steeds naar
een economische groei van 3 pro
cent, maar de financiële onder
bouwing van het concept-verkie
zingsprogramma is gebaseerd op
een groei van twee procent.
Evenals bij PvdA, CDA en WD.
De huidige impasse van D66
(zwaar verlies in de peilingen)
wordt volgens Van Hulten ver
oorzaakt door een gebrek aan
profiel. „In Nederland hebben
drie partijen een heel duidelijk
beeld. De PvdA staat voor werk,
de WD voor vrije markt en het
CDA voor normen en waarden.
Binnen D66 lopen die dingen
juist door elkaar. En dan ben je
dus niet herkenbaar meer. Waar
om kiest D66 niet voor de lange
termijn? Wat willen we met onze
economie in 2030? Alle grote be
drijven hebben een strategie van
dertig jaar vooruit kijken. De po
litiek zou daar ook eens rekening
mee moeten houden. Je moet te
gen de kiezers zeggen: we hebben
ook nog een missie, we willen de
wereld niet naar de verdommenis
helpen."
Hij staat niet alleen, zegt hij. Re
gelmatig krijgt hij telefoontjes
van verontruste partijleden die
zich zorgen maken over het beeld
van de partij en het opereren van
de fractie. „Bij de Betuwelijn
hadden we niet blij moeten zijn
met een paar tunneltjes. Die hele
lijn had niet door moeten gaan.
Maar de fractie ging wel ak
koord. Nu leggen we een Betuwe
lijn aan die ons niets oplevert,
maar alleen het Duitse Ruhr-ge-
bied ten goede komt. Er is een
enorme angst om als je iets zegt,
weer tienduizend kiezers te ver
liezen. Die verliezen we nu per
week. Terwijl je juist moet laten
zien wat je bent. Want mensen
komen op je af als je wat te ver
tellen hebt. D66 is bang, en dat is
een vorm van lafheid. Men durft
niets te doen."
Dan is het toch een mooie taak
voor beoogd lijsttrekker Borst (de
huidige minister van Volksge
zondheid, red) om dat te verande
ren?
„Ik denk dat een heleboel mensen
zich achter de oren zullen krab
ben en zich afvragen of zij wel de
juiste lijsttrekker is. Is het eigen
lijk niet zo dat we haar het liefst
weer als minister zien terugke
ren? Daarvoor hoeft ze toch geen
lijsttrekker te worden? Dat kan
ook gewoon via een plaats op de
kandidatenlijst voor de Kamer."
„Er zijn twee hele interessante
alternatieven. Ten eerste Hans
van Mierlo. Ik ben heel benieuwd
hoe de partij zijn terugtreden zal
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Minister Van
Aartsen (Landbouw) heeft
gisteravond zijn nieuwe voor
stel voor de herstructurering
van de varkenssector naar de
Tweede Kamer gestuurd.
Hieronder de belangrijkste
punten:
Het aantal varkens moet in
1998 met 10 procent worden ver
minderd. In het jaar 2000 gaat er,
voor zover dat nodig is, nog eens
15 procent van de varkensstapel
af. In het oude voorstel stelde
Van Aartsen een korting voor van
15 procent in 1998 en van 10 pro
cent in 2000.
De korting in 2000 valt waar
schijnlijk lager uit, omdat het
Rijk vanaf 1998 varkensrechten
opkoopt en verhandelde varkens
rechten gaat 'afromen'. Volgend
jaar wordt 40 procent en in 1999
60 procent van de verhandelde
rechten door de overheid 'afge
pakt'. De verkopende boer krijgt
daar vergoeding voor.
Varkensboeren kunnen 5 pro
cent van de korting in 2000 com
penseren door 'schoon' voer te
gebruiken, waardoor er minder
fosfaat in de mest van varkens te
recht komt. Eerder verzette Van
Aartsen zich tegen dit 'veevoer-
spoor' omdat het fraudegevoelig
zou zijn. Nu zegt de minister dat
een goede handhaving toch mo
gelijk is, via contracten en ac
countantscontrole.
Amsterdam (anp) - Een ruime
meerderheid van de Nederlan
ders (66 procent) is voor een ver
bod op extreem-rechtse partijen.
Ook vindt 50 procent dat mensen
die zijn veroordeeld wegens ra
cistische misdaden, niet meer
mogen stemmen. Aan de andere
kant bestaat in de politiek en on
der het grote publiek maar wei
nig aandacht voor politiek racis
me en de multiculturele samenle
ving. Dat blijkt uit een enquête
die de stichting Nederland Be
kent Kleur heeft laten uitvoeren
en uit een eigen analyse van de
concept-verkiezingsprogramma's
van de vijf grote partijen.
De Nederlander is slecht te spre
ken over uitgeprocedeerde asiel
zoekers. Een meerderheid van 62
procent vindt dat zij terug moe
ten naar hun land van herkomst.
Nederland Bekent Kleur wijt dit
harde publieke oordeel aan de
houding van de politiek hierover.
Varkensboeren die rechten van
anderen kopen, hoeven in 1998 en
1999 nog niet aan de strengste ei
sen op gebied van dierenwelzijn
te voldoen. Voorwaarde is wel
dat de boeren niet meer rechten
opkopen dan nodig zijn om hun
varkensstapel op peil te houden.
De minister houdt vast aan zijn
plan om bij de verkleining van de
varkensstapel uit te gaan van het
aantal dieren in 1995 en 1996. De
Kamer wilde liever het aantal
varkens op 10 juli 1997 als uit
gangspunt nemen. Dat is gunsti
ger voor de boeren. Van Aartsen
vindt dat niet aanvaardbaar.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Kardinaal Simo
nis vindt dat de CD A-fractie
in de Eerste Kamer moet in
stemmen met een wettelijk af
dwingbaar recht op deeltijd
arbeid. Het hangt van het
stemgedrag van het CDA af of
de wet het in de Senaat haalt.
Dit liet Simonis gisteren weten
na afloop van een gesprek met de
fractievoorzitter van het CDA in
de Tweede Kamer, Jaap de Hoop
Scheffer. De CDA-senatoren
twijfelen nog sterk aan het initia
tief-wetsvoorstel van Groen-
Links-fractievoorzitter Rosen-
möller.
De kardinaal vindt het recht op
deeltijdarbeid belangrijk, omdat
dit ouders de gelegenheid biedt
zich te wijden aan opvoeding en
gezinstaken. „De gezinspolitiek
moet centraal staan. Het gezin is
immers de cel van het bestaan."
Wethouders
CDA-wethouders van alle grote
steden in Nederland dringen in
een brief aan de Eerste Kamer
aan op aanvaarding van het wet
telijk recht op deeltijdwerk. De
steun van de christen-democrati
sche fractie volgende week in de
Senaat is doorslaggevend. Tot nu
toe twijfelt de partij.
CDA-senator Hofstede vreest dat
wettelijk geregelde deeltijdar
beid de werkgevers buiten spel
zet en daardoor het poldermodel
van de overleg-economie aantast.
De lokale partijgenoten zijn daar
niet zo bang voor. Werkgevers
kunnen altijd een verzoek om
deeltijdarbeid afwijzen op grond
van 'zwaarwegende redenen van
bedrijfs-organisatorische aard',
zo geven zij aan.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Minister Jorritsma (Verkeer)
stelt de invoering van concurrentie in het
streekvervoer een jaar uit. Jorritsma
geeft toe dat de aanbesteding van buslij
nen op dit moment niet goed is geregeld.
Dat blijkt uit een brief die de minister giste
ren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Om door te kunnen gaan met de uitbesteding
van het streekvervoer moet Jorritsma de Wet
personenvervoer aanpassen. Dat lukt waar
schijnlijk niet voor 1 januari 1999.
Een direct gevolg van het besluit van Jorrits
ma is dat de aanbesteding van buslijnen in
het noorden van het land moet worden uitge
steld, zo laat een woordvoerder van de minis
ter weten. Dat uitstel is een zware tegenvaller
voor de minister, die veel waarde hecht aan
marktwerking in het openbaar vervoer.
Jorritsma verloor deze week twee rechtsza
ken die betrekking hadden op de aanbeste
ding van buslijnen. Het College van Beroep
voor het Bedrijfsleven besliste maandag dat
de minister fouten heeft gemaakt bij de aan-
Minister Jorritsma foto anp
besteding van buslijnen in Zuid-Limburg.
De-rechtbank in Den Haag besliste woensdag
in kort geding dat de uitbesteding van het
MET EEN heuse floorshow pre
senteerde het slimme duo van
Financiën, minister Zalm (WD)
en staatssecretaris Vermeend
(PvdA), afgelopen donderdag het
belastingstelsel voor de komen
de eeuw. Dartelend langs een
projectiescherm legden ze om
beurten uit wat de grote voorde
len waren van het aan hun brein
ontsproten plan.
De rolverdeling was perfect:
Zalm als de grappenmaker en
Vermeend als het brutale lefgo-
zertje dat weieens even korte
metten zou maken met belas
ting-ontduikende rijkaards. Het
was bijna amusant om te zien
hoe roerend een liberaal en een
sociaal-democraat het op dat
punt met elkaar eens waren.
Waar zijn de tijden gebleven dat
een WD'er per definitie op de
bres stond voor de belangen van
de Wassenaarse elite en een
PvdA'er voor de werkman uit
Betondorp? Dat de PvdA de WD
verketterde als de partij van 'ha
len, hebben en
houden'?
Het belasting
stelsel voor de
21ste eeuw is
een schoolvoor
beeld van hoe
PvdA en VVD de afgelopen jaren
naar elkaar zijn toegekropen. De
sociaal-democraten in het fin de
sièclc-tijdperk vinden verschil
len in inkomens als zodanig niet
meer vies, terwijl de liberalen
zowaar ook oog beginnen te krij
gen voor de positie van de gewo
ne man. In het kabinet konden
de bewindslieden van PvdA,
WD en D66 zich zeer wel vin
den in de plannen van Zalm en
Vermeend. En ook bij de rege-
Door Paul Kokke
ringspartijen in de Tweede Ka
mer heerste over het algemeen
redelijke tot grote tevredenheid.
Alleen voor D66 gaat het alle
maal niet ver
genoeg. Maar
die partij pro
beert zich te-
genwoordig op
bijna alles te
profileren, tot
en met de varkens-aanpak toe.
Dat kan ook niet anders, want in
de peilingen gaat het dramatisch
slecht met de democraten. Dus
moet je wat van je laten horen.
Alleen verzuimt D66 erbij te
zeggen hoe die partij nog lagere
belastingen wil gaan financie
ren.
Minister Zalm constateerde fijn
tjes dat het nieuwe belasting
stelsel een solide basis heeft ge
legd voor de onderhandelingen
over een tweede paars kabinet.
Natuurlijk zullen nog de nodige
rituele stoelendansen volgen. De
PvdA zal blijven hameren op de
positie van de lage inkomens en
de werkgelegenheidseffecten
van het plan; de WD houdt vast
aan vergroting van de kloof tus
sen inkomen en uitkering en zal
haar zin wel krijgen over de af
trekbaarheid van lijfrentes en
koopsompolissen. Maar in prin
cipe zijn de twee hoofdstromen
van paars het redelijk met elkaar
eens. Terwijl er nog niet eens
verkiezingen zijn geweest, lijkt
het grote formeren nu al begon
nen.
Paars heeft er een handje van om
al een aantal zaken voor het ver-
volg-kabinet op de rails te zet
ten. Het belastingplan is er een
voorbeeld van, het rapport van
de commissie-Hermans over een
nieuw stelsel van studiefinancie
ring evenzeer. Het zijn veelom
vattende operaties die niet zo
maar tijdens de formatie kunnen
worden geregeld. Dan is het be
ter om nu al met het voorwerk te
beginnen.
Voorwerk of niet, de kiezer heeft
nog niet gesproken. Die doet dat
pas op 6 mei volgend jaar. De
meest prangende vraag is hoe
D66 uit de stembustombola te
voorschijn zal komen. Scoort de
partij slecht, dan is voor de de
mocraten deelname aan paars II
geen vanzelfsprekendheid. Ze
vrezen dan te weinig invloed te
krijgen ten opzichte van de twee
reuzen PvdA en WD. En hoewel
die laatste twee waarschijnlijk
al een parlementaire meerder
heid zullen behalen, ligt het
evenmin voor de hand dat PvdA
en WD samen een kabinet zul
len gaan vormen.
De samenwerking in het huidige
kabinet mag dan succesvol zijn,
of dat voldoende is voor een een
tweetje is maar de vraag. Daar
voor is het nog te vroeg. PvdA en
WD zijn aan elkaar gewend ge
raakt, maar stellen een huwelijk
liever nog maar even uit. Want
op de achtergrond is ex-partner
CDA nog steeds zichtbaar aan
wezig.
In die zin kan deelname van D66
aan paars II meer dan noodzake
lijk zijn. Al was het maar omdat
je dan als politieke mastodont
gemakkelijker je frustraties
kunt afreageren op het zwakste
jongetje van de klas. Want wor
stelpartijen tussen twee vrijwel
gelijkwaardige krachten leveren
over het algemeen geen winnaar
op. Hooguit bloedneuzen en gek
neusde ribben.
DE STEM
beoordelen. Ik sluit niet uit dat
een heleboel leden toch op hem
zullen stemmen. Zelf ben ik abso
luut niet op hem uitgekeken. Het
tweede alternatief is fractievoor
zitter Thom de Graaf. De partij
heeft immers ook een heleboel
jonge leden. Ik kan me voorstel
len dat die voor hem kiezen. Ik
heb zelf die afweging nog niet ge
maakt."
„Wat ik niet begrijp, is dat de
partijtop de laatste tijd herhaal
delijk zegt dat D66 niet aan een
volgend kabinet mee moet doen
als we te weinig zetels halen. Dat
is grote onzin. Tijdens het kabi
net-Den Uyl waren de PPR en
D66 niet nodig voor de meerder
heid in het parlement. Terwijl de
invloed van die partijen - neem
de bouw van de Oosterschelde-
dam - ongelooflijk groot was. Het
is een misvatting te denken dat je
als partij alleen maar wat te ver
tellen hebt als je bijdraagt tot
meerderheidsvorming. Als je de
goede stellingen betrekt, kun je
als kleine partij veel bijsturen."
Johannes Been uit het Drentse Darp kookt aardappelen voor de varkens in een melkbus. Hij heeft er een aparte vuurplaats voor aan
gelegd, want zijn twee varkens krijgen regelmatig op deze wijze gekookte aardappelen. Vroeger gebeurde dat vaak op deze manier,
maar tegenwoordig komt het bijna niet meer voor,aldus Been. foto anp
streekvervoer alleen kan doorgaan als de mi
nister de werkgelegenheid en arbeidsvoor
waarden van het personeel garandeert. De
vakbonden hadden dat geëist.
Naar aanleiding van die laatste uitspraak
riep de Tweede Kamer de minister op om te
stoppen met de aanbestedingen zolang er
geen goede regeling is. Kamerlid Reitsma
(CDA) vond dat de minister 'er een potje van
maakt'. Op zijn verzoek praat de Kamer vol
gende week over de problemen.
De Kamerleden Van Gijzel (PvdA) en Van 't
Riet (D66)vinden het besluit van Jorritsma
om voorlopig te stoppen met de uitbesteding
van het streekvervoer 'verstandig'.
„We kunnen het ons niet permitteren om nog
een keer veroordeeld te worden," aldus Van 't
Riet. Reitsma was niet bereikbaar voor com
mentaar.
Overigens praat Jorritsma sinds gistermiddag
met de vakbonden. Het gesprek gaat niet al
leen over het streekvervoer, maar ook over de
spoorwegen. De vakbonden willen dat het
spoorwegpersoneel bij concurrentie dezelfde
garanties krijgt als buschauffeurs. Of Jorrits
ma daarmee instemt is niet zeker.
LANGE TIJD leken de allersomberste vermoedens over de uitkomst va
de wereldklimaatconferentie in het Japanse Kyoto bevestigd te w0"
den. Europa zette te hoog in met de reductie van de uitstoot van broë
kasgassen, Japan en de Verenigde Staten wilden alles bij het oude la
ten en de ontwikkelingslanden keken toe.
Nachtelijke conferenties en een dag langer vergaderen hebben uitein
delijk een akkoord opgeleverd. De percentages van reductie lii 1
aanzienlijk lager dan de Europese lidstaten voor ogen stond, maar be
ter een minimale overeenkomst dan helemaal niets, is de redenerino
De politieke leiders die zich lovend over het akkoord van Kyoto hebben
uitgelaten, zullen ongetwijfeld deze filosofie voor ogen hebben 0
had.
Er is namelijk weinig reden om te juichen. Allereerst is er de constate I
ring dat niet alle deelnemers met de overeenkomst akkoord zijn
gaan. De opkomende industrielanden en de ontwikkelingslanden hen'
ben zich afzijdig gehouden.
Dat is om twee redenen een slechte zaak. In de betreffende landen i-1
een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen net zo hard w.
dig als in de rest van de wereld. Bovendien is het koren op de ntoler
van de Verenigde Staten. De Amerikanen hebben het niet op milieu,
beschermers begrepen. De Senaat had al bij voorbaat aangekondiqc
dat het 'onaanvaardbaar' over strengere milieu-eisen zou worden uit
gesproken. President Clinton is nu niet eens van plan de Senaat te raad
plegen. Hij gebruikt de opstelling van de ontwikkelingslanden als ex
cuus. Zo lang zij hun doelstellingen niet geformuleerd hebben, voe!'
Amerika zich nergens toe verplicht.
De houding van de Amerikanen is niet helemaal onlogisch. Strengere
milieu-eisen raken de economie. Wanneer de opkomende industrielan
den geen rekening hoeven te houden met die extra kostenfactor,!
men ze in een gunstiger concurrentie-positie te verkeren.
Niettemin zullen ook de rijke industrielanden moeten beseffen c„,
niets doen tot rampzalige toestanden leidt. Wanneer zij de eerste (ml-1
nimale) aanzet tot verbetering geven, hebben ze recht en reden oir
andere grote vervuilers bij de eerstvolgende wereldklimaatconferentie I
op hun verplichtingen te wijzen.
Door Wilko Voordouw
Parijs - Twee lijfwachten per
jurylid en magistraat, drie
ygüigheidssltiizen, compleet
afgezette straten rond het Pa-
rijse Paleis van Justitie en een
voortdurende angst voor aan
slagen.
Onder stringente veiligheids
maatregelen is gisteren het eerste
proces begonnen tegen de 48-ja-
rige Ilich Ramirez Sanchez - be
ter bekend als Carlos of 'De Jak
hals'.
Hij moet zich verantwoorden
voor de moord op twee Franse
politiemannen en het zwaar ver
wonden van een politiecommis-
z
E
g
P
v
d
b
a
sl
Ir
b
n:
Grote drukte verwacht op autowegen
Den Haag - De ANWB verwacht grote drukte op de Nederlandse I
en Europese wegen tijdens de komende kerstvakantie. Zaterdag
20 december, de eerste dag van de Nederlandse schoolvakanties,
zal het verkeer vooral tot problemen leiden op Nederlandse, Fran
se, Duitse, Oostenrijke en Zwitserse wegen. Knelpunten zullen
zich vooral voordoen op de doorgaande routes naar de winter
sportgebieden in de Alpen. Tijdens de tweede kerstdag (26 decem
ber) wordt het volgens de ANWB vooral dringen op de Duitse Au
tobahnen. Op zaterdag 27 december en zaterdag 3 januari moeten
toeristen zich voorbereiden op grote drukte van terugkerend va
kantieverkeer. De bond denkt dat het aantal vakanties in de kerst
periode dit jaar met 10 procent toeneemt.
Kustwacht zoekt vergeefs naar drenkeling
Den Helder - De Kustwacht heeft gistermiddag op de Noordzee I
enkele uren tevergeefs gezocht naar een overboord geslagen man.
De zoekactie werd bij het invallen van de duisternis gestaakt. Ver-
moed wordt dat de man, die geen reddingvest droeg, is verdron
ken. Vandaag zal een politievliegtuig nog in het gebied zoeken. De I
Kustwacht begon de zoekactie rond half twee met twee helikop
ters, een reddingboot en zes (marine)schepen ongeveer twintig
mijl ten noordwesten van Den Helder. Het Nederlandse duikers-
schip STM Inspector sloeg alarm, nadat de 31-jarige man over-1
boord was geslagen.
Amsterdam bereikt akkoord Melkertbanen
Amsterdam - De gemeente Amsterdam en de vakbonden hebben
gisteravond een principeakkoord bereikt over de extra 1
voor mensen met Melkertbanen. Volgens een woordvoerder van de
gemeente krijgen de tramconducteurs, stadstoezichthouders e
flatwachten de komende dienstjaren onregelmatigheidstoeslag I
Die kan stapsgewijs over vier dienstjaren oplopen tot een n
mum van 145 procent van het minimumloon in het vierde jaar. De
gemeente ontvangt voor iedereen met een Melkertbaan 40.01
den per jaar om de salarissen te betalen en investeert zelf volgend
jaar 12 miljoen gulden in de regeling.
Onderwijsbonden willen meer loon
Zoetermeer - De onderwijsbonden CNV willen in de nieuwe C
een salarisverhoging voor leraren van tenminste 5 procent. I
loonsverhoging moet voor alle leerkrachten gelden, zonder onder-1
scheid naar leeftijd of onderwijsniveau. De CNV-bonden hebben
dat gisteren bekendgemaakt. De huidige CAO hebben de 1
van CNV niet ondertekend.
Eindhoven Airport in rep en roer
Eindhoven - De regionale brandweer Eindhoven is j
met groot materieel uitgerukt naar vliegveld Eindhoven 1
voor een vliegtuig dat met ernstige problemen kampte. Het toeste-
is omstreeks elf uur veilig geland. De brandweer was in hoogste
staat van paraatheid maar hoefde niet op te treden. Het betrof eer-
vliegtuig van Base Airlines dat met zestien passagiers en vier be-1|
manningsleden vanuit Londen op weg was naar Eindhoven.
voor de landing bemerkte de gezagvoerder dat de flaps, bewe
bare delen aan de achterzijde van de vleugel, niet naar behorer.
werkten. Flaps zorgen ervoor dat een toestel bij lage snelheid ie I
balans blijft. De vlieger moest het toestel met een hogere snelhe»
aan de grond zetten.
Vernieler heeft toegangsverbod museum
Amsterdam - De vernieler van een schilderij van Barnett Newi®
is gisteren per brief definitief de toegang tot het Stedelijk Muse®
ontzegd. Dit zei een woordvoerder van de gemeente gisteren, r
44-jarige G. J. van B. vernielde elf jaar geleden Who's afraid of R1
Yellow and Blue, van Newman in het Stedelijk. Op 21 novenib
dit jaar bewerkte hij met een mes het schilderij Cathedra. Pe* j
derlandse Museumvereniging wil dat de man een toegangsverW
voor alle kunstinstellingen krijgt opgelegd. De museumwer»-
minister Sorgdrager en staatssecretaris Nuis voeren overleg
maatregelen tegen kunstvernielers.
Deel wachtgeld voor beroepsonderwijs z®
Den Haag - Scholen in het beroepsonderwijs en de volwassene^1
catie draaien vanaf volgend schooljaar zelf op voor een deel van
wachtgelduitkeringen. Minister Ritzen van Onderwijs wüscW
zo stimuleren om minder mensen te ontslaan. De uitkering1
werkloos personeel kost op dit moment handenvol geld. ®zeB®
daarom oudere docenten langer aan het werk houden. Zijn we
voorstel moet dat beleid stimuleren. Ritzen bereikte in august® jj
een akkoord met de besturenorganisaties hierover. Gisteren he
ook het kabinet ingestemd met het plan van Ritzen over de wat
gelden.
f 320 miljoen voor luchtvaartcluster
Den Haag - Het kabinet reserveert f 320 miljoen om bedrijven®
instellingen die betrokken zijn bij de vliegtuigindustrie, bij1j
te houden. Daarmee wil het kabinet kansen creëren om deel te
men aan de ontwikkeling en productie van de A3XX, een
jumbo-vliegtuig van Airbus. Ook mikt het kabinet op delen1ft
productie van een nieuw Amerikaans gevechtsvliegtuig-
drag dat het kabinet nu heeft uitgetrokken, is bestemd voor m
riode 1997-2003. Van dit bedrag is f 75 miljoen al opgenom®
de begroting van Economische Zaken. js(
Minister Wijers had het kabinet voorgesteld het
luchtvaartcluster na het wegvallen van Fokker op peilte *,0
Fokker Aviation, de levensvatbare onderdelen van Fokker
deel uitmaken van Stork, heeft enige tijd geleden al We»
overheidssteun nodig te hebben voor betrokkenheid bij "e
bus-project.
Van onze verslaggever
Den Haag - Ondervoeding is w
doodsoorzaak voor kinderen onder
lijden bijna zeven miljoen kleine k
of slecht te eten krijgen. Jaarlijkf
kinderen voor ze vijf jaar oud zijn.
Dat blijkt uit het jaarrapport van
Unicef over de verwachte situatie
van de kinderen in de wereld in
1998. Nog veel meer kinderen,
naar schatting 226 miljoen, lopen
lichamelijke en geestelijke scha
de op door ondervoeding, aldus
Unicef. De situatie in Zuid-Oost
Azië is het meest alarmerend,
naar schatting de helft van de
kinderen onder de vijf krijgt daar
Rome - Het Italiaanse kerstver-
keer dreigt grondig te worden
ontregeld door een langzaam-
aan-actie van het vrachtverkeer.
De Italiaanse zelfstandigen heb
ben de transporteurs opgeroepen
om van 19 tot en met 23 december
'stapvoets' te rijden. Zij willen zo
de regering dwingen de geplande
kortingen op hun pensioen onge
daan te maken. Verkeersacties
zijn rond deze tijd van het jaar
overigens normaal. Vanaf van
daag tot 16 december staken ach
tereenvolgens wegenwacht, wis
selwachters, vluchtleiders, perso
neel van veerboten en stations
chefs. Zo willen ze hun eisen tot
vernieuwing van de CAO kracht
bijzetten.
te
ete
zui
eei
Un
jaa
Wc
blii
het
He
dei
in
'eei
rinj
ala:
mei
mei
een
blei
mie
kinj
ner,
ver:
van
hon
mei
een:
ten.
zow
van
uitg
hun
een
wor
In
deni
blee
Van onze correspondent
Londen - Reizigers van en naar He;
een zwarte dag.
bat had uiteindelijk minder te
("et de brand- en blus-
schade in vertrekhal 1 van het
Condense vliegveld dan met de
I norme verkeerschaos die ont-
1 nd' Uit vrees hun vlucht te
missen hadden sommige automo-
1 isten hun voertuig langs de
e weg geparkeerd en gingen te
et naar de terminal. Om ruimte
1 j maken voor de brandweer wer-
t alle toegangswegen naar
mwa afSezet- pas rond het
oir, a§uur kwam er weer bewe-
jfing in het verkeer.
ebrand brak uit even na half
BurJp atseLjke tijd boven het
nal g.er ^rog-restaurant in termi-
I waren anweëe het vroege uur
er weinig mensen op Hea-
thro-
raak
mate
Vern
staai
sprei
plafc
Op d
rings
enori
pass:
men
mina
lucht
sen.
vlieg
werd
lijk z
land
tragi:
(ADVERTENTIE
S» n
Dé vakantiespecialist 1