DE STEM
Duivelskunstenaar wacht 35 jaar op gewijd graf
BBC maakt tv-serie
wereldgeschiedenis
Hans Vermeulen even terug in Nederland voor opname solo-cd
nen?
Avro brengt uitgebreid
interview met Toon (81)
Michaël Zeeman over
leven en werk Huygens
Veel leerlingen hebben
spijt van vakkenpakket
CLUBA-16
7007
Admin,advies
BRABANTSCHE
BOEKHOUDER?
BOEKHOUDER
dakbedekkingen
Juridisch Adv
BV-BVBA-GmbH-Ltd
Loodgieter
Bel Ad Timmermans
Broeders B.V.
Metselwerken
Stuc-, metsel-
Schilderwerk
Stucadoorwerk
Voor schilderwerk
Tapijtrein.
EO
Tapijt vuil?
voor 100,-
Klucht 'Trijntje Cornelis' in Breda
'L.A. Confidential
beste film '97'
Nalatenschap
Bernstein brengt
2,2 miljoen op
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4
ZATERDAG 13 DECEMBER 1997
Toon Hermans.
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
eniet van onze Brabantss
sexgodinnen op de
Steenweg 6 te Moerdijk
Sezellige bar met charm
bardames. Entree 15
incl. 1 drankje. Zeer dis
crete achter-ingang op
■nze privé parking. Pinnen
chippen cred.card
168-412555. Open va 13
uur. Zondag v.a. 17 uur
Kusjes en kom gauw
oonnummers en
nkels, bedrijven
j u in de buurt?
tis vind-service:
tie jaar door, dag
aar.
COOT AL GEVONDEN.
Nog geen klant bij de
Dan betaalt u vast teveel!
Bel voor info: 0165-382363
voor adm. en aang.biljet.
Slagboom, Marijke Meustr.
100, Breda, Tel. 5214282,
Dakbedekking
Voor
en zinkwerkzaamheden:
Kees v.d. Burgt. Tel. 076-
5146839.
IHij zong, speelde, componeerde en produceerde
hits aan de lopende band. Ontdekte talent.
Margriet Eshuys, Anita Meyer, Ruth Jacott.
Kreeg zowel Edison als Gouden Harp.
Zeven jaar geleden stortte de wereld van
|Hans Vermeulen in. Anderhalf miljoen bleek de
schuld. Hij vertrok met 110 gulden op zak naar
Thailand, op zoek naar nieuw succes.
Door Huub Kerkhoffs
ADCOMP 04 92-545575.
Voor reparatie of vernieuw
en van dakbedekking, go
ten, CV, sanitair en andere
loodgieterswerkz.heden.
076-5147767 of 5614873
tegelwerk en compl. ver-
bouwingen. 076-5422924
en binnenschilderwerk.
076-5215648/06-5322901<
0165-558905/06-53401741
Hans Vermeulen (50) oogt die
hacht gelukkig in het Noord wijk
je etablissement waar hij met
'fitesfor ever Polle Eduard, Len
tamanen Shell Schellekens een
lenmalig concert doet. De blau-
i ogen in het gebruinde hoofd
weer. De strot heeft
altijd dat rauwe randje en de
Stratocaster scheurt. Het
binnen handbereik. De
beatscene van weleer is
en luidruchtig present,
len is terug. „Toch zal ik
ilij zijn als ik terug kan. Het is
hier veel en veel te druk."
drie jaar woont de musicus
de Thaise kust op 'een god-
heerlijk eiland' in de In-
Oceaan. De voormalig
in van Haagse bands als
Coast en Rainbow Train
i er welbewust 'en eigen-
nooit meer naar Neder-
i te hoeven'.
verhaal van Vermeulen is
I gefluisterd en zelf heeft hij
er liever ook niet hardop
„Maar al die roddels dat ik
rt ben voor m'n schulden
ionzin. Wat wél waar is, is dat
financieel echt kapot was. Ik
ook toen het niet meer
,het leven dat ik gewend was
[leven. Mijn bestedingspatroon
heet dat dan. Ja, sex,
drugs and rock 'n' roll speelden
mee, al zijn de verhalen daarover
zwaar overtrokken."
Rond anderhalf miljoen gulden
bleek nog te betalen aan fiscus en
andere schuldeisers. Het faillis
sement kon worden afgewend
nadat er op initiatief van huidig
manager Peer Evers een regeling
met het Sociaal Fonds van Bu-
ma-Stemra kwam.
„Die deal was dat royalties van
hits, commercials en tv-tunes
grotendeels werden ingehouden
en gebruikt voor het saneren van
de schulden. Ik hield net genoeg
over om te leven. Ik had er echter
alles voor over om schoon schip
te maken. Ben met iedereen gaan
praten. Pas toen ik ze weer recht
in de ogen kon kijken ben ik met
honderdentien piek op zak naar
Thailand vertrokken."
Succes
Het leven van de Voorburgse mu
zikant leek tot zijn midlife- and
financial crisis enkel succes te
kennen. Het begon eind jaren
zestig met Sandy Coast en hits
als True love, that's a wonder,
Capital Punishment en Eyes of
Jenny. Via zijn Rainbow Train
lanceerde hij Anita Meyer en z'n
toenmalige echtgenote Hilde (Di
ane) Marchal. Tot zijn ontdek
kingen behoorden ook Margriet
Eshuys, Nadieh, Powerplay,
Hans de Booy en Ruth Jacott (die
Hans Vermeulen in de studio: 'Nederland is me veel te druk en te eng.'
hij na de musical Cats de studio
inlokte).
Hits waaraan Vermeulen zijn
naam verbond waren onder meer
House for sale, The alternative
way, maar ook de tunes van Lin
da de Mols Love letters en Loe-
kies Ster-spotje tonen zijn signa
tuur.
„Tja, ik ben best trots op de din
gen die ik deed. Zo'n gitaarsolo
in True love, die bleef zo goed
hangen dat mensen hem nog
steeds kunnen nazingen. En dan
natuurlijk dat duet Teygo Ma-
kandra met Ruth. Dat is als tota
le productie helemaal gelukt.
Ook de boodschap die erin zat. Ik
maakte het nummer na die vlieg
ramp bij Zanderij in Suriname
omdat ik me ergerde aan het uit
blijven van hulp aan de nabe
staanden. Als het om Nederlan
ders was gegaan hadden de hulp
verleners staan dringen. De Suri-
namers moesten echt aankloppen
en of het gehoord werd, weet ik
nog altijd niet. Die song liet de
Surinaamse gemeenschap weten
dat er wel degelijk medeleven
was. De opbrengst ging in een
hulpfonds."
In het muzikantenwereldje baar
de Vermeulen destijds opzien met
zijn programma's voor de Evan-
uwlapijt'aisiMeuw.'profiflDociiment3.ir6 bij Tros over Paganini en 'II Cannone'
teer van onze AKTIE en laai J O
UW HUISKAMER reinigen
Bel voor inl. of afspraak:
-Afi7f102.
gelische Omroep. Samen met Hil
de sprak hij voor de camera's
over geloven. „Ik leek meer be
trokken dan ik was. Ik geloof wel
dat er meer is na dit leven, maar
een prediker ben ik bepaald niet.
Ik vertelde daar eerlijk hoe ik
dacht over kerkelijke instellin
gen die de aandacht afleiden van
de kern van het geloven. Ik ver
telde ook over mijn zoeken naar
overeenkomsten in religies. Pas
toen ze me vroegen een kinder
koor te arrangeren voor een EO-
dag realiseerde ik me waar ik ei
genlijk mee bezig was. Ben er
toen direct mee gekapt en heb die
serie niet afgemaakt."
Vrijwel berooid vertrok de muzi
kant naar Thailand. „Het was
voor mij het keerpunt. Had voor
mijn gevoel op muzikaal gebied
alles bereikt, maar zat aan de
grond. Er speelde meer. Mijn re
latie was kapot, m'n moeder net
overleden. Ik wilde echt weg. Er
gens tot mezelf komen, opnieuw
beginnen.
„Ik kan er nog altijd niet over uit
dat ik me financieel zo in de nes
ten werkte. Kijk, ik denk dat ik
best intelligent ben. Dat ik over
veel dingen nadenk en daar in
m'n muziek ook iets mee doe. Hoe
het met dat geld zo gigantisch uit
de hand kon lopen? Dat snap ik
nog altijd niet en verwijt ik me
zelf ook. Daardoor zat het toen
ook niet goed tussen m'n oren."
Buffel
In Thailand leeft Vermeulen bij
de dag. Een gehuurd eenvoudig
onderkomen. „Maar wel pal aan
het strand." Een portable cd-spe-
ler en (sinds kort) telefoon zijn de
enige luxe. Televisie noch radio.
Muziek blijft echter zijn leven
beheersen.
Hij werkt van tijd tot tijd als pro
ducer in een studio ('echt sixties')
in Bangkok en scoort met de
groep Carabao. Trots: „Dat is de
best lopende act van Thailand.
Elk album - cd's kennen ze nau
welijks- verkoopt zeker 160.000
keer op cassette. Een zeer sociaal
betrokken rockband met teksten
over de misstanden die het land
kent. Over de boer die met zijn
buffel van het land wordt verdre
ven omdat er een fabriek moet
komen."
Vermeulen was niet enkel terug
in het land om met zijn vrienden
van The Rest een uniek optreden
te doen. Op verzoek van producer
Eddy Ouwens I remember Elvis
Presley) kwam hij over. In de
Gooise Fendal Sound Studio's
nam hij een nieuwe solo-cd op.
Internationale hits Desperado
Every time you go awayop Ne
derlandse teksten van onder
D«ü'l '..AÏ.P1-"',,,
por Nico Koolsbergen
f'ijfendertig jaar hield de
|™k het been stijf. Compo-
i vioolvirtuoos Nicola
i (1782-1840) had op
n sterfbed in Nice de laat-
sacramenten geweigerd,
u weigerde de kerk hem op
r beurt een laatste rust
in gewijde aarde in
11 geboorteplaats Genua.
[J8Mini had in zijn testament
|f Wens geuit daar te worden
'Sraven maar daaraan had de
'rk geen boodschap. Het li-
I Mm van de componist werd
Pln 1875 aan gewijde grond
pertrouwd. Niet in Genua,
l'j1 Parma waar zijn resten
Cn tientallen jaren verble-
1. aar slaat nu nog het mo-
Ivoor de duivelskunste-
■«ar,
Jpotpventen
■11 -^iskunstenaar' werd
F® tijdgenoten vaak letterlijk
iW01, sP°tprenten werd
|«mim afgebeeld als volge-
Italto3 u ®in magere ge-
ï&aakrieUS en ze"er zijn
lp bnv m^en °P .^e vio°* wezen
Ptervai!lnatUUrliike invloeden.
r-wïS'ZtSgt
Örte zien en te h°-
Ne l documentaire II Can-
r«'oDNeiS',Vanavond bii de
Nederland 2.11 Canno-
U aan aamdle Paganini zelf
Lin V10°l, een schep-
Conservator Scrollavezza na aankomst op Schiphol met II Cannone, de legendarische viool van Paganini.
ping uit 1742 van Guarneri. Het
kanon dus, vanwege het buiten
gewone volume.
Uniform
Begin september stond muziek-
minnend Nederland op stelten.
Violist Shlomo Mintz zou samen
met het Limburgs Symphonie
Orkest in Maastricht Paganini's
viool gaan bespelen. Het instru
ment werd voor vijf miljoen
verzekerd, kreeg een eigen stoel
(met touwtjes, zonder gordel) op
een Alitalia-vlucht van Milaan
naar Amsterdam, en werd door
Geldnet onder begeleiding van
politiemensen van Schiphol
naar Maastricht getranspor
teerd. Die veiligheidsvoorzie
ningen zijn een rode draad in
het verhaal. Waar de viool ook
verblijft, altijd is er een bevuur-
wapend uniform in de buurt.
Normaal huist de viool in een
museum in Genua. We volgen
Mintz tijdens een bezoek aan
die stad, nog voor het transport.
Hij maakt er kennis met de oude
Renato Scrollavezza, de officië
le beheerder van het instru
ment. Deze brengt op aanwij
zingen van de violist de Guar
neri in topconditie. We zien (en
horen!) hoe de klank van de vi
ool helderder wordt. We zijn er
bij als de viool op reis gaat.
Scrollavezza komt mee.
Ferrari
Leuk zijn de gesprekjes tussen
Mintz - die prima Italiaans
spreekt - en Scrollavezza. De
Italiaan heeft het over een Fer
rari (de viool), Schumacher
(Mintz) en de monteur (hijzelf).
We zijn getuige van een cd-op-
name van Paganini's beroemd
ste vioolconcert, dat in D. Ko
misch moment: de mobiele tele
foon van Shlomo Mintz klinkt
midden in een lastige passage.
Net is het orkest uitgelachen of
daar piept de mobiele van een
andere musicus.
Detail
Aan het slot van de' documen
taire komen Mintz en dirigent
Yoel Levi op bij het begin van
het live concert. In de loop van
het programma hebben we
Mintz volop zien oefenen en
daarbij zijn de meest bekende
passages wel aan bod gekomen.
Aardig detail is de ondersteu
nende muziek: The Imperial
March van John Williams. Het
wordt er niet bij verteld maar
het gaat om een thema uit de
film Star Wars.
I Vanavond, Nederland 2, 21.30 uur.
Hilversum (anp) - Tweede
Kerstdag om 23.14 uur
brengt de Avro een uitge
breid interview met Toon
Hermans, die op 17 december
81 jaar hoopt te worden.
In juni maakte de Avro al een
korter vraaggesprek met
Toon, die nog één one-man-
show hoopt te maken voordat
hij afscheid neemt als thea
terartiest. Het gesprek is los
van vorm. Van vraag en ant
woord is soms in het geheel
geen sprake meer; de lach
van de cameraman stoort niet
maar versterkt de ongedwon
genheid.
Op Oudejaarsavond brengt
de Avro beelden van de Hei-
neken Night of the Proms
1997. De Simple Minds, Total
Touch, Coolio, pianist Wayne
Marshall, Deborah Harry en John Miles gaan de muzikale uitda
ging aan met het symfonie-orkest II Novecento onder leiding van
dirigent Robert Groslot.
Op Nieuwjaarsdag zendt de AvrO om 20.25 uur op Nederland 1
een filmische bewerking uit van de theatermusical Lang Leve de
Jantjes. De beelden zijn op locatie - een oude schouwburg - ge
filmd onder leiding van regisseur Jan Keja.
meer Robert Long, Henk Tem
ming en Coot van Doesburg.
De hele vaderlandse sessie-top
kwam opdraven voor het instru
mentale en vocale werk (Julya
Lo'ko, Edward Reekers). De cd
bevat duetten met Sandra Ree-
mer en ('daarvan krijg ik tranen
in m'n ogen') met z'n zoon David.
„Die jongen kan echt zingen."
Jongensbedje
In Nederland voelt Vermeulen
zich niet meer echt gelukkig.
„Ach, nu ik er ben, heb ik veel
aan de contacten. Met m'n kinde
ren, kleinkind, vrienden en m'n
vader. Ik logeer nu bij hem. Slaap
in m'n oude jongensbedje. Dat
doet me wat. Maar verder is het
me veel te druk en te eng. Cha
grijnige mensen 's ochtends om
half acht in de regen bij de bus
halte. Nee, geef me dan maar die
vrijwel altijd eerlijke glimlach
van de Thai en de innerlijke rust
die de mensen daar uitstralen."
Weet je, dat eiland geeft me heel
veel rust. Ook inspiratie, voor
nieuwe nummers. Ik zit er echt
niet te niksen en oud te worden.
Ik blijf zoeken naar goeie mu
ziek. Ben op dat eiland ook best
eenzaam. Maar die eenzaamheid
geeft me ook veel vrijheid. En dat
zoeken we toch...?
Van onze kunstredactie
Breda - Michaël Zeeman
presenteert op zondagmid
dag 14 december in het
Chassé Theater in Breda een
programma over de 17e
eeuwse schrijver Constantijn
Huygens en diens klucht
Trijntje Cornelis. Dit onder
meer ter voorbereiding van
de gelijknamige toneelvoor
stelling door Het Toneel
Speelt.
Het gezelschap van Hans Croiset
komt op 16 en 17 december naar
Breda met Trijntje Cornelis. Op
basis van een bloemlezing uit de
brieven van Constantijn Huy
gens zal Michaël Zeeman een
beeld schetsen van de dichter,
diplomaat, geleerde en musicus
Huygens. Hij wordt daarbij ge
assisteerd door een acteur.
Michaël Zeeman is niet alleen
chef kunst cultuur van De
Volkskrant maar ook de presen
tator van het literaire VPRO-te-
levisieprogramma Zeeman met
boeken. Daarin zwengelt hij
steeds met veel deskundigheid
een discussie aan tussen drie an
dere critici over nieuwe romans
van Nederlandse en buitenland
se auteurs. De vaak zeer tegen
gestelde meningen van het le
zerskwartet zorgen niet zelden
voor grote verrassingen.
Trijntje Cornelis van Huygens is
het kluchtige verhaal van een
jonge, pasgetrouwde Zaanse
schippersvrouw die als ze met
haar schip in Antwerpen aan
legt, alleen de hort opgaat en
verdwaalt. Onder valse voor
wendsels wordt zij door een snol
meegelokt naar een bordeel,
dronken gevoerd, bestolen en
tenslotte als oud vuil op een
mestvaalt gegooid.
De titelrol wordt gespeeld door
de jonge actrice Alice Reys. Jules
Croiset speelt met veel bravoure
een Vlaamse pooier en Pim Lam-
beau zorgt in het plat Antwerps
voor de boertigheid en jolijt, die
volgens onze recensent verder
teveel ontbreken in deze door
Hans Croiset regisseerde voor
stelling.
Trijntje Cornelis, een van onze
vaderlandse klassieken, werd in
het verleden door Vlaamse groe
pen onbezwaard als klucht ten
tonele gevoerd. Het geeft een
vermakelijk beeld van de tegen
stellingen tussen de Noordelijke
en Zuidelijke Nederlanden. Het
is de derde productie van Het
Toneel Speelt, na Vondels Jozef
in Dothan en Een Sneeuw van
Willem Jan Otten, beide even
eens door Hans Croiset (zonder
subsidie) geregisseerd.
New York (ap) - L.A. Confiden
tial, Curtis Hansons film noir
over gewetenloze politiemannen
in de jaren '50 in Los Angeles, is
door de New-Yorkse filmrecen
senten uitgeroepen tot beste film
van 1997.
L.A. Confidential kreeg ook de
prijs voor het beste scenario. Bo
vendien was Hanson in de ogen
van de recensenten de beste re
gisseur.
Als beste acteur en actrice wer
den Peter Fonda en Julie Chris
tie onderscheiden, voor hun rol
in respectievelijk Ulee's Gold en
Afterglow. Burt Reynolds kreeg
de prijs voor de beste mannelijke
bijrol, in Boogie Nights, en Joan
Cusack die voor de beste vrou
welijke bijrol, in In and Out.
Ook onderscheiden werden Kun-
dun (beste camerawerk), Ponette
(beste niet-Engelstalige film) en
In the company of men (beste de
buutfilm)
New York (anp) - Stukken uit de
nalatenschap van de in 1990
overleden componist en dirigent
Leonard Bernstein hebben bij
een tweedaagse veiling in New
York ruim 2,2 miljoen dollar op
gebracht.
Hoogtepunt van de sluitingsdag
was een harp, die voor ruim
35.000 gulden van de hand ging.
Vier batons brachten een ton op.
Het ging daarbij niet om door
snee dirigeerstokjes. Een ervan
was gemaakt van ivoor en goud,
ingezet met robijnen en diaman
ten.
Het pronkstuk, een Bösendorfer-
vleugel, bracht woensdagavond
al 676.000 gulden op, viermaal
zoveel als tevoren verwacht.
Goede tweede werd het schilde
rij Une Scene de Carnaval van
Konstantin Somov, dat ander
halve ton opbracht.
Londen (afp) - De Britse omroep BBC steekt ter gelegenheid van de
eeuwwisseling vijf miljoen pond (16,5 miljoen gulden) in de productie
van een tv-serie over de geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar.
Het scenario van de serie, die zestien uur in beslag neemt, is van de
hand van de Britse historicus Simon Schama. Hij kreeg in Nederland
bekendheid met zijn boeken Overvloed en onbehagen (over de 17e
eeuw) en Patriotten en bevrijders (over dé Bataafse tijd).
De opnamen vinden plaats in Groot-Brittannië, Frankrijk en de Vere
nigde Staten. De eerste aflevering is gewijd aan de invasie van de
Noormannen. De opnamen beginnen volgend jaar en de BBC zendt de
eerste delen van de serie uit in de loop van 1999.
BBC Radio trekt vijfhonderd uur zendtijd uit voor speciale program
ma's ter gelegenheid van de eeuwwisseling. Dat vergt een bedrag van
3,3 miljoen gulden.