DE STEM Duivelskunstenaar wacht 35 jaar op gewijd graf BBC maakt tv-serie wereldgeschiedenis Hans Vermeulen even terug in Nederland voor opname solo-cd nen? Avro brengt uitgebreid interview met Toon (81) Michaël Zeeman over leven en werk Huygens Veel leerlingen hebben spijt van vakkenpakket CLUBA-16 7007 Admin,advies BRABANTSCHE BOEKHOUDER? BOEKHOUDER dakbedekkingen Juridisch Adv BV-BVBA-GmbH-Ltd Loodgieter Bel Ad Timmermans Broeders B.V. Metselwerken Stuc-, metsel- Schilderwerk Stucadoorwerk Voor schilderwerk Tapijtrein. EO Tapijt vuil? voor 100,- Klucht 'Trijntje Cornelis' in Breda 'L.A. Confidential beste film '97' Nalatenschap Bernstein brengt 2,2 miljoen op ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 Toon Hermans. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP eniet van onze Brabantss sexgodinnen op de Steenweg 6 te Moerdijk Sezellige bar met charm bardames. Entree 15 incl. 1 drankje. Zeer dis crete achter-ingang op ■nze privé parking. Pinnen chippen cred.card 168-412555. Open va 13 uur. Zondag v.a. 17 uur Kusjes en kom gauw oonnummers en nkels, bedrijven j u in de buurt? tis vind-service: tie jaar door, dag aar. COOT AL GEVONDEN. Nog geen klant bij de Dan betaalt u vast teveel! Bel voor info: 0165-382363 voor adm. en aang.biljet. Slagboom, Marijke Meustr. 100, Breda, Tel. 5214282, Dakbedekking Voor en zinkwerkzaamheden: Kees v.d. Burgt. Tel. 076- 5146839. IHij zong, speelde, componeerde en produceerde hits aan de lopende band. Ontdekte talent. Margriet Eshuys, Anita Meyer, Ruth Jacott. Kreeg zowel Edison als Gouden Harp. Zeven jaar geleden stortte de wereld van |Hans Vermeulen in. Anderhalf miljoen bleek de schuld. Hij vertrok met 110 gulden op zak naar Thailand, op zoek naar nieuw succes. Door Huub Kerkhoffs ADCOMP 04 92-545575. Voor reparatie of vernieuw en van dakbedekking, go ten, CV, sanitair en andere loodgieterswerkz.heden. 076-5147767 of 5614873 tegelwerk en compl. ver- bouwingen. 076-5422924 en binnenschilderwerk. 076-5215648/06-5322901< 0165-558905/06-53401741 Hans Vermeulen (50) oogt die hacht gelukkig in het Noord wijk je etablissement waar hij met 'fitesfor ever Polle Eduard, Len tamanen Shell Schellekens een lenmalig concert doet. De blau- i ogen in het gebruinde hoofd weer. De strot heeft altijd dat rauwe randje en de Stratocaster scheurt. Het binnen handbereik. De beatscene van weleer is en luidruchtig present, len is terug. „Toch zal ik ilij zijn als ik terug kan. Het is hier veel en veel te druk." drie jaar woont de musicus de Thaise kust op 'een god- heerlijk eiland' in de In- Oceaan. De voormalig in van Haagse bands als Coast en Rainbow Train i er welbewust 'en eigen- nooit meer naar Neder- i te hoeven'. verhaal van Vermeulen is I gefluisterd en zelf heeft hij er liever ook niet hardop „Maar al die roddels dat ik rt ben voor m'n schulden ionzin. Wat wél waar is, is dat financieel echt kapot was. Ik ook toen het niet meer ,het leven dat ik gewend was [leven. Mijn bestedingspatroon heet dat dan. Ja, sex, drugs and rock 'n' roll speelden mee, al zijn de verhalen daarover zwaar overtrokken." Rond anderhalf miljoen gulden bleek nog te betalen aan fiscus en andere schuldeisers. Het faillis sement kon worden afgewend nadat er op initiatief van huidig manager Peer Evers een regeling met het Sociaal Fonds van Bu- ma-Stemra kwam. „Die deal was dat royalties van hits, commercials en tv-tunes grotendeels werden ingehouden en gebruikt voor het saneren van de schulden. Ik hield net genoeg over om te leven. Ik had er echter alles voor over om schoon schip te maken. Ben met iedereen gaan praten. Pas toen ik ze weer recht in de ogen kon kijken ben ik met honderdentien piek op zak naar Thailand vertrokken." Succes Het leven van de Voorburgse mu zikant leek tot zijn midlife- and financial crisis enkel succes te kennen. Het begon eind jaren zestig met Sandy Coast en hits als True love, that's a wonder, Capital Punishment en Eyes of Jenny. Via zijn Rainbow Train lanceerde hij Anita Meyer en z'n toenmalige echtgenote Hilde (Di ane) Marchal. Tot zijn ontdek kingen behoorden ook Margriet Eshuys, Nadieh, Powerplay, Hans de Booy en Ruth Jacott (die Hans Vermeulen in de studio: 'Nederland is me veel te druk en te eng.' hij na de musical Cats de studio inlokte). Hits waaraan Vermeulen zijn naam verbond waren onder meer House for sale, The alternative way, maar ook de tunes van Lin da de Mols Love letters en Loe- kies Ster-spotje tonen zijn signa tuur. „Tja, ik ben best trots op de din gen die ik deed. Zo'n gitaarsolo in True love, die bleef zo goed hangen dat mensen hem nog steeds kunnen nazingen. En dan natuurlijk dat duet Teygo Ma- kandra met Ruth. Dat is als tota le productie helemaal gelukt. Ook de boodschap die erin zat. Ik maakte het nummer na die vlieg ramp bij Zanderij in Suriname omdat ik me ergerde aan het uit blijven van hulp aan de nabe staanden. Als het om Nederlan ders was gegaan hadden de hulp verleners staan dringen. De Suri- namers moesten echt aankloppen en of het gehoord werd, weet ik nog altijd niet. Die song liet de Surinaamse gemeenschap weten dat er wel degelijk medeleven was. De opbrengst ging in een hulpfonds." In het muzikantenwereldje baar de Vermeulen destijds opzien met zijn programma's voor de Evan- uwlapijt'aisiMeuw.'profiflDociiment3.ir6 bij Tros over Paganini en 'II Cannone' teer van onze AKTIE en laai J O UW HUISKAMER reinigen Bel voor inl. of afspraak: -Afi7f102. gelische Omroep. Samen met Hil de sprak hij voor de camera's over geloven. „Ik leek meer be trokken dan ik was. Ik geloof wel dat er meer is na dit leven, maar een prediker ben ik bepaald niet. Ik vertelde daar eerlijk hoe ik dacht over kerkelijke instellin gen die de aandacht afleiden van de kern van het geloven. Ik ver telde ook over mijn zoeken naar overeenkomsten in religies. Pas toen ze me vroegen een kinder koor te arrangeren voor een EO- dag realiseerde ik me waar ik ei genlijk mee bezig was. Ben er toen direct mee gekapt en heb die serie niet afgemaakt." Vrijwel berooid vertrok de muzi kant naar Thailand. „Het was voor mij het keerpunt. Had voor mijn gevoel op muzikaal gebied alles bereikt, maar zat aan de grond. Er speelde meer. Mijn re latie was kapot, m'n moeder net overleden. Ik wilde echt weg. Er gens tot mezelf komen, opnieuw beginnen. „Ik kan er nog altijd niet over uit dat ik me financieel zo in de nes ten werkte. Kijk, ik denk dat ik best intelligent ben. Dat ik over veel dingen nadenk en daar in m'n muziek ook iets mee doe. Hoe het met dat geld zo gigantisch uit de hand kon lopen? Dat snap ik nog altijd niet en verwijt ik me zelf ook. Daardoor zat het toen ook niet goed tussen m'n oren." Buffel In Thailand leeft Vermeulen bij de dag. Een gehuurd eenvoudig onderkomen. „Maar wel pal aan het strand." Een portable cd-spe- ler en (sinds kort) telefoon zijn de enige luxe. Televisie noch radio. Muziek blijft echter zijn leven beheersen. Hij werkt van tijd tot tijd als pro ducer in een studio ('echt sixties') in Bangkok en scoort met de groep Carabao. Trots: „Dat is de best lopende act van Thailand. Elk album - cd's kennen ze nau welijks- verkoopt zeker 160.000 keer op cassette. Een zeer sociaal betrokken rockband met teksten over de misstanden die het land kent. Over de boer die met zijn buffel van het land wordt verdre ven omdat er een fabriek moet komen." Vermeulen was niet enkel terug in het land om met zijn vrienden van The Rest een uniek optreden te doen. Op verzoek van producer Eddy Ouwens I remember Elvis Presley) kwam hij over. In de Gooise Fendal Sound Studio's nam hij een nieuwe solo-cd op. Internationale hits Desperado Every time you go awayop Ne derlandse teksten van onder D«ü'l '..AÏ.P1-"',,, por Nico Koolsbergen f'ijfendertig jaar hield de |™k het been stijf. Compo- i vioolvirtuoos Nicola i (1782-1840) had op n sterfbed in Nice de laat- sacramenten geweigerd, u weigerde de kerk hem op r beurt een laatste rust in gewijde aarde in 11 geboorteplaats Genua. [J8Mini had in zijn testament |f Wens geuit daar te worden 'Sraven maar daaraan had de 'rk geen boodschap. Het li- I Mm van de componist werd Pln 1875 aan gewijde grond pertrouwd. Niet in Genua, l'j1 Parma waar zijn resten Cn tientallen jaren verble- 1. aar slaat nu nog het mo- Ivoor de duivelskunste- ■«ar, Jpotpventen ■11 -^iskunstenaar' werd F® tijdgenoten vaak letterlijk iW01, sP°tprenten werd |«mim afgebeeld als volge- Italto3 u ®in magere ge- ï&aakrieUS en ze"er zijn lp bnv m^en °P .^e vio°* wezen Ptervai!lnatUUrliike invloeden. r-wïS'ZtSgt Örte zien en te h°- Ne l documentaire II Can- r«'oDNeiS',Vanavond bii de Nederland 2.11 Canno- U aan aamdle Paganini zelf Lin V10°l, een schep- Conservator Scrollavezza na aankomst op Schiphol met II Cannone, de legendarische viool van Paganini. ping uit 1742 van Guarneri. Het kanon dus, vanwege het buiten gewone volume. Uniform Begin september stond muziek- minnend Nederland op stelten. Violist Shlomo Mintz zou samen met het Limburgs Symphonie Orkest in Maastricht Paganini's viool gaan bespelen. Het instru ment werd voor vijf miljoen verzekerd, kreeg een eigen stoel (met touwtjes, zonder gordel) op een Alitalia-vlucht van Milaan naar Amsterdam, en werd door Geldnet onder begeleiding van politiemensen van Schiphol naar Maastricht getranspor teerd. Die veiligheidsvoorzie ningen zijn een rode draad in het verhaal. Waar de viool ook verblijft, altijd is er een bevuur- wapend uniform in de buurt. Normaal huist de viool in een museum in Genua. We volgen Mintz tijdens een bezoek aan die stad, nog voor het transport. Hij maakt er kennis met de oude Renato Scrollavezza, de officië le beheerder van het instru ment. Deze brengt op aanwij zingen van de violist de Guar neri in topconditie. We zien (en horen!) hoe de klank van de vi ool helderder wordt. We zijn er bij als de viool op reis gaat. Scrollavezza komt mee. Ferrari Leuk zijn de gesprekjes tussen Mintz - die prima Italiaans spreekt - en Scrollavezza. De Italiaan heeft het over een Fer rari (de viool), Schumacher (Mintz) en de monteur (hijzelf). We zijn getuige van een cd-op- name van Paganini's beroemd ste vioolconcert, dat in D. Ko misch moment: de mobiele tele foon van Shlomo Mintz klinkt midden in een lastige passage. Net is het orkest uitgelachen of daar piept de mobiele van een andere musicus. Detail Aan het slot van de' documen taire komen Mintz en dirigent Yoel Levi op bij het begin van het live concert. In de loop van het programma hebben we Mintz volop zien oefenen en daarbij zijn de meest bekende passages wel aan bod gekomen. Aardig detail is de ondersteu nende muziek: The Imperial March van John Williams. Het wordt er niet bij verteld maar het gaat om een thema uit de film Star Wars. I Vanavond, Nederland 2, 21.30 uur. Hilversum (anp) - Tweede Kerstdag om 23.14 uur brengt de Avro een uitge breid interview met Toon Hermans, die op 17 december 81 jaar hoopt te worden. In juni maakte de Avro al een korter vraaggesprek met Toon, die nog één one-man- show hoopt te maken voordat hij afscheid neemt als thea terartiest. Het gesprek is los van vorm. Van vraag en ant woord is soms in het geheel geen sprake meer; de lach van de cameraman stoort niet maar versterkt de ongedwon genheid. Op Oudejaarsavond brengt de Avro beelden van de Hei- neken Night of the Proms 1997. De Simple Minds, Total Touch, Coolio, pianist Wayne Marshall, Deborah Harry en John Miles gaan de muzikale uitda ging aan met het symfonie-orkest II Novecento onder leiding van dirigent Robert Groslot. Op Nieuwjaarsdag zendt de AvrO om 20.25 uur op Nederland 1 een filmische bewerking uit van de theatermusical Lang Leve de Jantjes. De beelden zijn op locatie - een oude schouwburg - ge filmd onder leiding van regisseur Jan Keja. meer Robert Long, Henk Tem ming en Coot van Doesburg. De hele vaderlandse sessie-top kwam opdraven voor het instru mentale en vocale werk (Julya Lo'ko, Edward Reekers). De cd bevat duetten met Sandra Ree- mer en ('daarvan krijg ik tranen in m'n ogen') met z'n zoon David. „Die jongen kan echt zingen." Jongensbedje In Nederland voelt Vermeulen zich niet meer echt gelukkig. „Ach, nu ik er ben, heb ik veel aan de contacten. Met m'n kinde ren, kleinkind, vrienden en m'n vader. Ik logeer nu bij hem. Slaap in m'n oude jongensbedje. Dat doet me wat. Maar verder is het me veel te druk en te eng. Cha grijnige mensen 's ochtends om half acht in de regen bij de bus halte. Nee, geef me dan maar die vrijwel altijd eerlijke glimlach van de Thai en de innerlijke rust die de mensen daar uitstralen." Weet je, dat eiland geeft me heel veel rust. Ook inspiratie, voor nieuwe nummers. Ik zit er echt niet te niksen en oud te worden. Ik blijf zoeken naar goeie mu ziek. Ben op dat eiland ook best eenzaam. Maar die eenzaamheid geeft me ook veel vrijheid. En dat zoeken we toch...? Van onze kunstredactie Breda - Michaël Zeeman presenteert op zondagmid dag 14 december in het Chassé Theater in Breda een programma over de 17e eeuwse schrijver Constantijn Huygens en diens klucht Trijntje Cornelis. Dit onder meer ter voorbereiding van de gelijknamige toneelvoor stelling door Het Toneel Speelt. Het gezelschap van Hans Croiset komt op 16 en 17 december naar Breda met Trijntje Cornelis. Op basis van een bloemlezing uit de brieven van Constantijn Huy gens zal Michaël Zeeman een beeld schetsen van de dichter, diplomaat, geleerde en musicus Huygens. Hij wordt daarbij ge assisteerd door een acteur. Michaël Zeeman is niet alleen chef kunst cultuur van De Volkskrant maar ook de presen tator van het literaire VPRO-te- levisieprogramma Zeeman met boeken. Daarin zwengelt hij steeds met veel deskundigheid een discussie aan tussen drie an dere critici over nieuwe romans van Nederlandse en buitenland se auteurs. De vaak zeer tegen gestelde meningen van het le zerskwartet zorgen niet zelden voor grote verrassingen. Trijntje Cornelis van Huygens is het kluchtige verhaal van een jonge, pasgetrouwde Zaanse schippersvrouw die als ze met haar schip in Antwerpen aan legt, alleen de hort opgaat en verdwaalt. Onder valse voor wendsels wordt zij door een snol meegelokt naar een bordeel, dronken gevoerd, bestolen en tenslotte als oud vuil op een mestvaalt gegooid. De titelrol wordt gespeeld door de jonge actrice Alice Reys. Jules Croiset speelt met veel bravoure een Vlaamse pooier en Pim Lam- beau zorgt in het plat Antwerps voor de boertigheid en jolijt, die volgens onze recensent verder teveel ontbreken in deze door Hans Croiset regisseerde voor stelling. Trijntje Cornelis, een van onze vaderlandse klassieken, werd in het verleden door Vlaamse groe pen onbezwaard als klucht ten tonele gevoerd. Het geeft een vermakelijk beeld van de tegen stellingen tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Het is de derde productie van Het Toneel Speelt, na Vondels Jozef in Dothan en Een Sneeuw van Willem Jan Otten, beide even eens door Hans Croiset (zonder subsidie) geregisseerd. New York (ap) - L.A. Confiden tial, Curtis Hansons film noir over gewetenloze politiemannen in de jaren '50 in Los Angeles, is door de New-Yorkse filmrecen senten uitgeroepen tot beste film van 1997. L.A. Confidential kreeg ook de prijs voor het beste scenario. Bo vendien was Hanson in de ogen van de recensenten de beste re gisseur. Als beste acteur en actrice wer den Peter Fonda en Julie Chris tie onderscheiden, voor hun rol in respectievelijk Ulee's Gold en Afterglow. Burt Reynolds kreeg de prijs voor de beste mannelijke bijrol, in Boogie Nights, en Joan Cusack die voor de beste vrou welijke bijrol, in In and Out. Ook onderscheiden werden Kun- dun (beste camerawerk), Ponette (beste niet-Engelstalige film) en In the company of men (beste de buutfilm) New York (anp) - Stukken uit de nalatenschap van de in 1990 overleden componist en dirigent Leonard Bernstein hebben bij een tweedaagse veiling in New York ruim 2,2 miljoen dollar op gebracht. Hoogtepunt van de sluitingsdag was een harp, die voor ruim 35.000 gulden van de hand ging. Vier batons brachten een ton op. Het ging daarbij niet om door snee dirigeerstokjes. Een ervan was gemaakt van ivoor en goud, ingezet met robijnen en diaman ten. Het pronkstuk, een Bösendorfer- vleugel, bracht woensdagavond al 676.000 gulden op, viermaal zoveel als tevoren verwacht. Goede tweede werd het schilde rij Une Scene de Carnaval van Konstantin Somov, dat ander halve ton opbracht. Londen (afp) - De Britse omroep BBC steekt ter gelegenheid van de eeuwwisseling vijf miljoen pond (16,5 miljoen gulden) in de productie van een tv-serie over de geschiedenis van de afgelopen 2000 jaar. Het scenario van de serie, die zestien uur in beslag neemt, is van de hand van de Britse historicus Simon Schama. Hij kreeg in Nederland bekendheid met zijn boeken Overvloed en onbehagen (over de 17e eeuw) en Patriotten en bevrijders (over dé Bataafse tijd). De opnamen vinden plaats in Groot-Brittannië, Frankrijk en de Vere nigde Staten. De eerste aflevering is gewijd aan de invasie van de Noormannen. De opnamen beginnen volgend jaar en de BBC zendt de eerste delen van de serie uit in de loop van 1999. BBC Radio trekt vijfhonderd uur zendtijd uit voor speciale program ma's ter gelegenheid van de eeuwwisseling. Dat vergt een bedrag van 3,3 miljoen gulden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 47