Het diepe gat van de
Westerscheldetunnel
deStem
Sr
ZEELAND
C4
JIST(E)
it-Motel
Middel bu I
akrummgen
Ellewouts-
•Temeuzen
ZATERDAG 13 DECEMBER 1997
t en zalen van 20 tot 400
ïn congressen, vraagt ter
korte termijn
ig of gelijkwaardige oplei-
standen van 150 kilometer. „Maar als je
praat over flinke hoeveelheden over
korte afstanden kan de binnenvaart lu
cratief zijn. De Braakmanhaven krijgt
straks een heel belangrijke functie voor
het goederenvervoer vanuit de Kanaal
zone naar Rotterdam en Antwerpen."
Voor de komende vijf jaar voorspelt
Philips nog hoopjes problemen voor het
wegvervoer. De leeftijd en de conditie
van de veerboten tussen Perkpolder en
Kruiningen zullen nog menig keer tot
ergernis en verliezen leiden.
Onlangs werd het dubbeldeksveer
Prins Willem Alexander uit de vaart ge
haald vanwege een te hoge concentratie
asbest in de lucht van de machine. Di
rect na het uit de vaart nemen, vormden
zich lange rijen wachtende vrachtwa
gens, voornamelijk met bieten geladen.
Spoedoverleg tussen EVO en Logistiek
en Transport Nederland en gedeputeer
de J. Hennekeij zorgde voor een nood
verband. En zo is er altijd wel wat aan
de hand met de veren.
Uitwijkmogelijkheid
„Eigenlijk zou je in die tussenliggende
jaren een uitwijkmogelijkheid moeten
hebben via Antwerpen of de Liefkens
hoektunnel. Maar dan nekt ons het ton-
nageverschil. In Nederland zijn alle we
gen aangelegd op 50 ton, maar in België
niet. Die Belgen hebben er geen belang
bij dat wij hun wegen daar kapot ko
men rijden. Er is al vaak overleg ge
weest, maar dat krijgen we niet rond.
Het gaat maar om een klein stukje over
Belgisch grondgebied. Maar het voor
deel dat de Belgen zouden hebben door
verhoogde inkomsten van de Liefkens
hoektunnel bijvoorbeeld weegt niet op
tegen de schade die ze verwachten door
het kapotrijden van hun wegen. Nee, ik
zie nog geen eind aan de problemen met
de veren. Ik durf er een fles wijn op te
zetten, dat we straks weer naar gedepu
teerde Hennekeij moeten rennen."
FOTO WIM KOOYMAN
WESTERSCHELDETUNNEL i START BOORACTIVITEITEN: Voorjaar 1999
OPLEVERING: 2002
GERAAMDE KOSTEN: 1,6 miljard gulden
BRANDWERENDE
LAAG
Ir» geval van brand
wordt de beton
constructie niet
beschadigd.
Energievoorziening
voor ventilatie en
verlichting.
ZAND
DRAINAGE
BUIS
Elke ring
bestaat uit
7 betonnen
elementen.
OEVERVERBINDING WESTERSCHELDE
wwm
XCtilLWliLAlill
ÏSIf
Tholen
Sas-van-Gent
10 km
nel te binden. Door bijvoorbeeld te
werken met gedifferentieerde tarieven
voor het bundelen van ladingen en
nachtelijk transport. De lobbyist Phi
lips heeft in eerste gesprekken met de
exploitatiemaatschappij NV Wester
scheldetunnel al geproefd dat daar over
te praten valt.
Creatief
„Je moet creatief zijn om én het vervoer
over de weg te reduceren én het weg
vervoer te ontlasten en er tegelijkertijd
toch voor zorgen dat je de tunnel goed
exploiteert. De tunnel verbindt de twee
havengebieden, die hebben een onder
linge relatie. Je kunt iets opzetten voor
bedrijven die regelmatig goederen heen
en weer laten gaan. Je kunt er naar
streven om ladingen te bundelen, zodat
er altijd volle vrachtwagens door de
tunnel gaan en er dus minder verkeers
bewegingen zijn en minder milieube
lasting. Dat kun je stimuleren door een
reductie op de tarieven te geven. Je
kunt hetzelfde doen door vrachtverkeer
in de nachtelijke uren te stimuleren.
Dan ontlast je het verkeer overdag.
Punt is wel dat je dan ook moet organi
seren dat klanten 's nachts die vracht
wagens kunnen laden en lossen."
Een ander aspect van het gelijkschake
len van de tonnages is dat er in Neder
land meer vrachtwagens zullen moet
gaan rijden om dezelfde goederen
stroom te vervoeren. „Dat maakt de tijd
rijp voor alternatief vervoer. We maken
nu al een explosieve groei van het goe
derenvervoer mee. Dat kunnen we echt
niet langer meer blijven verwerken over
de weg."
De EVO zelf staat aan de wieg van een
project - modal shift - om het vervoer
via spoor, binnenvaart, de kustvaart en
zelfs via een buisleidingnet te stimule
ren. Dat zal volgens Philips ongetwij
feld een verschuiving van een deel van
de goederenstromen opleveren. „Neem
de binnenvaart. Veel leden zeggen dat
de binnenvaart te traag is en niet flexi
bel, maar we weten niet of dat echt zo
is. Het kan best zijn dat dat beeld ver
keerd is. EVO wil voor elke verlader
gratis uitrekenen welke alternatieven
haalbaar zijn."
Containerteiuiinal
In Zeeuws-Vlaanderen is de komst van
een containerterminal in De Braak
manhaven een voorbode van die nieuwe
ontwikkelingen. Het havenschap Zee
land Seaports werkt samen met Dow
Benelux en transport- en overslagbe
drijven Verbrugge International en De
Rijcke aan de komst van de terminal,
die via spoor, weg en water bereikbaar
is.
De bedoeling is dat containers die nu
nog over de weg naar de grote opstap
havens in Antwerpen en Rotterdam
worden vervoerd over korte afstand
over zee of via de binnenvaart naar hun
bestemming gaan.
Volgens Philips beantwoorden Ver-
brugge en De Rijcke daarmee volledig
aan de wensen die er bij zijn leden le
ven. „Verladers hebben behoefte aan
één loket. Die vinden het hartstikke
mooi als hun huisvervoerder én het ver
voer per binnenschip regelt én het stuk
je voorvervoer naar de terminal. Dow
krijgt hierdoor de kans om op meerdere
manieren te werken. Als het wegver
voer niet meer kan vanwege een staking
kan het uitwijken naar het vervoer over
water. Ideaal. Elk bedrijf wil wel zo'n
plek aan het water met goede spoor- en
wegverbindingen.
Onmisbaar
Philips geeft toe dat het zogenaamde
alternatief vervoer niet in alle gevallen
een oplossing is. Het wegvervoer zal on
misbaar blijven voor het overgrote deel
van het transport. Immers, 85 procent
van alle transport gebeurt binnen af-
Een machine maakt waterdichte wanden rond de put waar de tunnel geboord gaat worden.
W£E TOI,
tegen weekend- en onre-
w. B. van der Valk, Mas-
Zoom, tel. 0165-303651.
Kloosterzande in een uithoek van
Zeeuws-Vlaanderen te liggen. Tiele-
man ervaart dat als een ramp en ver
wacht dat hij wel eens te duur wordt
omdat zijn wagens kilometers moeten
omrijden.
Philips denkt dat het persoonlijk leed
voor Tieleman wel zal meevallen. „De
afstandsverschillen die ontstaan zijn
maar klein. En als het goed is, heeft
Tieleman toch een duurzame relatie
met zijn opdrachtgevers opgebouwd
die geen afscheid van hem zullen ne
men omdat hij toevallig minder cen
traal ligt dan een collega in Terneuzen.
Vroeger hadden een hoop van onze le
den tien of vijftien verschillende trans
portbedrijven die voor hen reden, maar
het aantal huisvervoerders is geredu
ceerd tot twee of drie omdat ze meer in
de hand willen houden en opteren voor
langdurige verbintenissen."
Twee petten
Philips is echter niet blind voor die kri
tiek en hij verwacht dan ook dat de pro
vincie er de handen aan vol zal krijgen
om de huidige veergebruikers straks
gladjes naar de tunnel te loodsen. „Ver
velend is dat de tunnel geëxploiteerd
wordt door de overheid en die heeft
twee petten op. Aan de ene kant is de
overheid er vanwege allerlei aspecten,
zoals milieu en verkeersveiligheid, mee
gebaat dat het vervoer over de weg
wordt teruggedrongen. Maar tegelij
kertijd heeft de overheid een belang bij
een gezonde exploitatie van de tunnel.
En dat betekent dat er zoveel mogelijk
verkeer doorheen moet."
Ook niet te veronachtzamen is de aan
wezigheid - op korte afstand - van de
Liefkenshoektunnel, die nu al voor be
drijven voor wie tonnages niet echt be
langrijk zijn een belangrijke verbinding
met Noord-Nederland betekent. Phi
lips: „Neem Morres. Die vervoert meu
bels, met veel volume en weinig ge
wicht, en kiest nu al vaak voor de Lief
kenshoektunnel."
De veren en straks de Westerschelde-
tunnel zijn nu nog een uitkomst voor
het zware wegvervoer, dat veelal land
bouwproducten als bieten, aardappelen
en uien vervoert. In Nederland mogen
vrachtwagens met 50 ton over de we
gen, maar in België is 44 ton het maxi
mum. De keus is dan snel gemaakt.
„Het is handig als je wat meer tonnage
mag meenemen. Het betekent gewoon
dat een bedrijf minder vrachtwagens
moet inzetten om zijn spullen bij een
klant te krijgen. En dan ben je goedko
per bezig."
Dat voordeel manifesteert zich elk jaar
weer tijdens de bietencampagne, als de
suikerindustrie drie maanden lang elke
dag met 280 vrachtwagens over de
Westerschelde gaat.
Harmonisatie
Het nieuwe Europa streeft echter naar
harmonisatie van maten en gewichten
en dan vervlucht dat voordeel. Philips
verwacht dat binnen tien jaar het maxi
mum-gewicht dat nu in België geldt
standaard voor Europa wordt.
„Als dat voordeel wegvalt, gaan bedrij
ven simpelweg sommetjes maken over
de afstandverschillen en de kosten voor
de tunnel. Dan krijg je een keiharde af
weging en wordt het nog belangrijker
voor de tunnelexploitanten om de ver-
keerstromen naar zich toe te trekken.
Op zich is concurrentie niet slecht,
maar je kunt er beter nu al rekening
mee houden. Het is voor de provincie
belangrijk om in die tussenliggende pe
riode een gewoontegedrag onder de
huidige gebruikers te creëren. Dat ze
straks naadloos overgaan van de veren
naar de Westerscheldetunnel. Dan zul
je qua tarief toch niet al te hoog moeten
beginnen. Dat stoot af."
De EVO zelf heeft wel enkele ideeën om
het verkeer aan de Westerscheldetun-
als de kostwinner wegva"-
Monuta een antwoord op
ïeer dan alleen de ultva'U
oor meer informatie
)22 22 92 of neem con l
eur. Ons Internet-adr« lS l
Monuö'
flgetis Van ^et we9vervoer naar de binnen- en kustvaart en het spoor en de concurrentie van de Liefkenshoektunnel vragen
Philips van EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, om een goede start van de Westerscheldetun-
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
RE BERGEN OP ZOOM
DWARSVERBINDING
In geval van noodsituaties kunnen
personen via de verbinding vluchten.
De verbinding zelf is afsluitbaar
door schuifdeuren.
derne talen,
celijk.
1tDrukte bij de Liefkenshoektunnel.
FOTO WIM KOOYMAN
Benelux. Al onze leden hebben een
transportbelang. Ze willen dat het pro
duct dat ze maken tijdig bij de klant
komt. En of dat nu met vrachtwagens,
per spoor of over het water gebeurt zal
ze in principe worst zijn. Als het maar
goed geregeld wordt en bedrijfsecono
misch verantwoord is."
Toltarief
Het is tegen die achtergrond dat Phi
lips, EVO-secretaris van de Regionale
Besturen van Zuid-Nederland, de ex
ploitatiemaatschappij van de Wester
scheldetunnel waarschuwt voor een al
te hoog toltarief voor het vrachtvervoer
bij de opening van de tunnel in 2002.
Hij duidt op tal van ontwikkelingen in
het beroepsvervoer, die erom schreeu
wen daar nu al op in te spelen.
Binnen een jaar of tien is Nederland het
voordeel van een groter maximum
laadvermogen tegenover België kwijt.
Philips voorspelt dat dan de concurren
tiestrijd tussen de Liefkenshoektunnel
en de Westerscheldetunnel in alle he
vigheid zal losbarsten. Provincie en
Rijk, aandeelhouders van de NV Wes
terscheldetunnel, moeten er dan voor
zorgen dat de Westerscheldetunnel het
vanzelfsprekende alternatief is voor de
gebruikers van de huidige veren.
Fiasco
Niet iedereen in de Zeeuws-Vlaamse
transportwereld heeft daar vertrouwen
in. Volgens directeur Theo Tieleman
van Transportbedrijf Tieleman in
Kloosterzande wordt de tunnel bij Ter-
neuzen het grootste financiële fiasco in
de Nederlandse geschiedenis. „De ver
schillende transportbedrijven in de
streek hebben zo'n 350 vrachtauto's
rondrijden. Ik voorspel dat er daarvan
nog geen tien per dag door die tunnel
zullen gaan."
Als straks de vaste oeververbinding er
ligt en de veerdienst verdwijnt, komt
VENTILATOREN
Zorgen voor
constante
luchtverversing.
De blaasrlchtlng
is met het
verkeer mee.
■HET duurt nog zeker vijf
■jaar voordat de Westerschel-
Idetunnel Zeeland een be-
Itrouwbare verbinding met de
Irestvan Nederland bezorgt
|enhet Zeeuwse bedrijfsleven
neer kansen biedt op een he
itere wereld. Zeeland doet er
Iverstandig aan in die tussen
lijd goed te bedenken hoe ze
Ide'welvaarttunnel' gaat ex
ploiteren, met name voor het
[beroepsvervoer. Een ver
schuiving van het wegver
voer naar de binnen- en
ustvaart en het spoor en de
[concurrentie van de Lief-
pnshoektunnel vragen om
een goede start, zegt drs M.
philips van EVO, onderne
mersorganisatie voor logis
tiek en transport. Een hoog
toltarief hoort daar niet bij.
to Frank Deij
Mn kantoor in Bergen op Zoom wil
ups, EVO-secretaris voor de drie
olijke provincies, eerst een hard
ag misverstand uit de wereld hel-
1 Nog steeds wordt EVO, dat ooit
n voor Eigen Vervoer Organisatie,
m als transportorganisatie voor het
"rvoer. „Maar we zijn niet ge-
d met de wielen. In het goederen-
PWer heb je bedrijven die produceren
Indelen. En je hebt daarnaast be
leen die het vervoeren. Onze achter-
®ajn de producenten en de handel
en Dat is de groenteboer op de hoek
f ain groenten aangevoerd moet krij-
maar ook een groot bedrijf als Dow