Het diepe gat van de Westerscheldetunnel deStem Sr ZEELAND C4 JIST(E) it-Motel Middel bu I akrummgen Ellewouts- •Temeuzen ZATERDAG 13 DECEMBER 1997 t en zalen van 20 tot 400 ïn congressen, vraagt ter korte termijn ig of gelijkwaardige oplei- standen van 150 kilometer. „Maar als je praat over flinke hoeveelheden over korte afstanden kan de binnenvaart lu cratief zijn. De Braakmanhaven krijgt straks een heel belangrijke functie voor het goederenvervoer vanuit de Kanaal zone naar Rotterdam en Antwerpen." Voor de komende vijf jaar voorspelt Philips nog hoopjes problemen voor het wegvervoer. De leeftijd en de conditie van de veerboten tussen Perkpolder en Kruiningen zullen nog menig keer tot ergernis en verliezen leiden. Onlangs werd het dubbeldeksveer Prins Willem Alexander uit de vaart ge haald vanwege een te hoge concentratie asbest in de lucht van de machine. Di rect na het uit de vaart nemen, vormden zich lange rijen wachtende vrachtwa gens, voornamelijk met bieten geladen. Spoedoverleg tussen EVO en Logistiek en Transport Nederland en gedeputeer de J. Hennekeij zorgde voor een nood verband. En zo is er altijd wel wat aan de hand met de veren. Uitwijkmogelijkheid „Eigenlijk zou je in die tussenliggende jaren een uitwijkmogelijkheid moeten hebben via Antwerpen of de Liefkens hoektunnel. Maar dan nekt ons het ton- nageverschil. In Nederland zijn alle we gen aangelegd op 50 ton, maar in België niet. Die Belgen hebben er geen belang bij dat wij hun wegen daar kapot ko men rijden. Er is al vaak overleg ge weest, maar dat krijgen we niet rond. Het gaat maar om een klein stukje over Belgisch grondgebied. Maar het voor deel dat de Belgen zouden hebben door verhoogde inkomsten van de Liefkens hoektunnel bijvoorbeeld weegt niet op tegen de schade die ze verwachten door het kapotrijden van hun wegen. Nee, ik zie nog geen eind aan de problemen met de veren. Ik durf er een fles wijn op te zetten, dat we straks weer naar gedepu teerde Hennekeij moeten rennen." FOTO WIM KOOYMAN WESTERSCHELDETUNNEL i START BOORACTIVITEITEN: Voorjaar 1999 OPLEVERING: 2002 GERAAMDE KOSTEN: 1,6 miljard gulden BRANDWERENDE LAAG Ir» geval van brand wordt de beton constructie niet beschadigd. Energievoorziening voor ventilatie en verlichting. ZAND DRAINAGE BUIS Elke ring bestaat uit 7 betonnen elementen. OEVERVERBINDING WESTERSCHELDE wwm XCtilLWliLAlill ÏSIf Tholen Sas-van-Gent 10 km nel te binden. Door bijvoorbeeld te werken met gedifferentieerde tarieven voor het bundelen van ladingen en nachtelijk transport. De lobbyist Phi lips heeft in eerste gesprekken met de exploitatiemaatschappij NV Wester scheldetunnel al geproefd dat daar over te praten valt. Creatief „Je moet creatief zijn om én het vervoer over de weg te reduceren én het weg vervoer te ontlasten en er tegelijkertijd toch voor zorgen dat je de tunnel goed exploiteert. De tunnel verbindt de twee havengebieden, die hebben een onder linge relatie. Je kunt iets opzetten voor bedrijven die regelmatig goederen heen en weer laten gaan. Je kunt er naar streven om ladingen te bundelen, zodat er altijd volle vrachtwagens door de tunnel gaan en er dus minder verkeers bewegingen zijn en minder milieube lasting. Dat kun je stimuleren door een reductie op de tarieven te geven. Je kunt hetzelfde doen door vrachtverkeer in de nachtelijke uren te stimuleren. Dan ontlast je het verkeer overdag. Punt is wel dat je dan ook moet organi seren dat klanten 's nachts die vracht wagens kunnen laden en lossen." Een ander aspect van het gelijkschake len van de tonnages is dat er in Neder land meer vrachtwagens zullen moet gaan rijden om dezelfde goederen stroom te vervoeren. „Dat maakt de tijd rijp voor alternatief vervoer. We maken nu al een explosieve groei van het goe derenvervoer mee. Dat kunnen we echt niet langer meer blijven verwerken over de weg." De EVO zelf staat aan de wieg van een project - modal shift - om het vervoer via spoor, binnenvaart, de kustvaart en zelfs via een buisleidingnet te stimule ren. Dat zal volgens Philips ongetwij feld een verschuiving van een deel van de goederenstromen opleveren. „Neem de binnenvaart. Veel leden zeggen dat de binnenvaart te traag is en niet flexi bel, maar we weten niet of dat echt zo is. Het kan best zijn dat dat beeld ver keerd is. EVO wil voor elke verlader gratis uitrekenen welke alternatieven haalbaar zijn." Containerteiuiinal In Zeeuws-Vlaanderen is de komst van een containerterminal in De Braak manhaven een voorbode van die nieuwe ontwikkelingen. Het havenschap Zee land Seaports werkt samen met Dow Benelux en transport- en overslagbe drijven Verbrugge International en De Rijcke aan de komst van de terminal, die via spoor, weg en water bereikbaar is. De bedoeling is dat containers die nu nog over de weg naar de grote opstap havens in Antwerpen en Rotterdam worden vervoerd over korte afstand over zee of via de binnenvaart naar hun bestemming gaan. Volgens Philips beantwoorden Ver- brugge en De Rijcke daarmee volledig aan de wensen die er bij zijn leden le ven. „Verladers hebben behoefte aan één loket. Die vinden het hartstikke mooi als hun huisvervoerder én het ver voer per binnenschip regelt én het stuk je voorvervoer naar de terminal. Dow krijgt hierdoor de kans om op meerdere manieren te werken. Als het wegver voer niet meer kan vanwege een staking kan het uitwijken naar het vervoer over water. Ideaal. Elk bedrijf wil wel zo'n plek aan het water met goede spoor- en wegverbindingen. Onmisbaar Philips geeft toe dat het zogenaamde alternatief vervoer niet in alle gevallen een oplossing is. Het wegvervoer zal on misbaar blijven voor het overgrote deel van het transport. Immers, 85 procent van alle transport gebeurt binnen af- Een machine maakt waterdichte wanden rond de put waar de tunnel geboord gaat worden. W£E TOI, tegen weekend- en onre- w. B. van der Valk, Mas- Zoom, tel. 0165-303651. Kloosterzande in een uithoek van Zeeuws-Vlaanderen te liggen. Tiele- man ervaart dat als een ramp en ver wacht dat hij wel eens te duur wordt omdat zijn wagens kilometers moeten omrijden. Philips denkt dat het persoonlijk leed voor Tieleman wel zal meevallen. „De afstandsverschillen die ontstaan zijn maar klein. En als het goed is, heeft Tieleman toch een duurzame relatie met zijn opdrachtgevers opgebouwd die geen afscheid van hem zullen ne men omdat hij toevallig minder cen traal ligt dan een collega in Terneuzen. Vroeger hadden een hoop van onze le den tien of vijftien verschillende trans portbedrijven die voor hen reden, maar het aantal huisvervoerders is geredu ceerd tot twee of drie omdat ze meer in de hand willen houden en opteren voor langdurige verbintenissen." Twee petten Philips is echter niet blind voor die kri tiek en hij verwacht dan ook dat de pro vincie er de handen aan vol zal krijgen om de huidige veergebruikers straks gladjes naar de tunnel te loodsen. „Ver velend is dat de tunnel geëxploiteerd wordt door de overheid en die heeft twee petten op. Aan de ene kant is de overheid er vanwege allerlei aspecten, zoals milieu en verkeersveiligheid, mee gebaat dat het vervoer over de weg wordt teruggedrongen. Maar tegelij kertijd heeft de overheid een belang bij een gezonde exploitatie van de tunnel. En dat betekent dat er zoveel mogelijk verkeer doorheen moet." Ook niet te veronachtzamen is de aan wezigheid - op korte afstand - van de Liefkenshoektunnel, die nu al voor be drijven voor wie tonnages niet echt be langrijk zijn een belangrijke verbinding met Noord-Nederland betekent. Phi lips: „Neem Morres. Die vervoert meu bels, met veel volume en weinig ge wicht, en kiest nu al vaak voor de Lief kenshoektunnel." De veren en straks de Westerschelde- tunnel zijn nu nog een uitkomst voor het zware wegvervoer, dat veelal land bouwproducten als bieten, aardappelen en uien vervoert. In Nederland mogen vrachtwagens met 50 ton over de we gen, maar in België is 44 ton het maxi mum. De keus is dan snel gemaakt. „Het is handig als je wat meer tonnage mag meenemen. Het betekent gewoon dat een bedrijf minder vrachtwagens moet inzetten om zijn spullen bij een klant te krijgen. En dan ben je goedko per bezig." Dat voordeel manifesteert zich elk jaar weer tijdens de bietencampagne, als de suikerindustrie drie maanden lang elke dag met 280 vrachtwagens over de Westerschelde gaat. Harmonisatie Het nieuwe Europa streeft echter naar harmonisatie van maten en gewichten en dan vervlucht dat voordeel. Philips verwacht dat binnen tien jaar het maxi mum-gewicht dat nu in België geldt standaard voor Europa wordt. „Als dat voordeel wegvalt, gaan bedrij ven simpelweg sommetjes maken over de afstandverschillen en de kosten voor de tunnel. Dan krijg je een keiharde af weging en wordt het nog belangrijker voor de tunnelexploitanten om de ver- keerstromen naar zich toe te trekken. Op zich is concurrentie niet slecht, maar je kunt er beter nu al rekening mee houden. Het is voor de provincie belangrijk om in die tussenliggende pe riode een gewoontegedrag onder de huidige gebruikers te creëren. Dat ze straks naadloos overgaan van de veren naar de Westerscheldetunnel. Dan zul je qua tarief toch niet al te hoog moeten beginnen. Dat stoot af." De EVO zelf heeft wel enkele ideeën om het verkeer aan de Westerscheldetun- als de kostwinner wegva"- Monuta een antwoord op ïeer dan alleen de ultva'U oor meer informatie )22 22 92 of neem con l eur. Ons Internet-adr« lS l Monuö' flgetis Van ^et we9vervoer naar de binnen- en kustvaart en het spoor en de concurrentie van de Liefkenshoektunnel vragen Philips van EVO, de ondernemersorganisatie voor logistiek en transport, om een goede start van de Westerscheldetun- FOTO DE STEM/DICK DE BOER RE BERGEN OP ZOOM DWARSVERBINDING In geval van noodsituaties kunnen personen via de verbinding vluchten. De verbinding zelf is afsluitbaar door schuifdeuren. derne talen, celijk. 1tDrukte bij de Liefkenshoektunnel. FOTO WIM KOOYMAN Benelux. Al onze leden hebben een transportbelang. Ze willen dat het pro duct dat ze maken tijdig bij de klant komt. En of dat nu met vrachtwagens, per spoor of over het water gebeurt zal ze in principe worst zijn. Als het maar goed geregeld wordt en bedrijfsecono misch verantwoord is." Toltarief Het is tegen die achtergrond dat Phi lips, EVO-secretaris van de Regionale Besturen van Zuid-Nederland, de ex ploitatiemaatschappij van de Wester scheldetunnel waarschuwt voor een al te hoog toltarief voor het vrachtvervoer bij de opening van de tunnel in 2002. Hij duidt op tal van ontwikkelingen in het beroepsvervoer, die erom schreeu wen daar nu al op in te spelen. Binnen een jaar of tien is Nederland het voordeel van een groter maximum laadvermogen tegenover België kwijt. Philips voorspelt dat dan de concurren tiestrijd tussen de Liefkenshoektunnel en de Westerscheldetunnel in alle he vigheid zal losbarsten. Provincie en Rijk, aandeelhouders van de NV Wes terscheldetunnel, moeten er dan voor zorgen dat de Westerscheldetunnel het vanzelfsprekende alternatief is voor de gebruikers van de huidige veren. Fiasco Niet iedereen in de Zeeuws-Vlaamse transportwereld heeft daar vertrouwen in. Volgens directeur Theo Tieleman van Transportbedrijf Tieleman in Kloosterzande wordt de tunnel bij Ter- neuzen het grootste financiële fiasco in de Nederlandse geschiedenis. „De ver schillende transportbedrijven in de streek hebben zo'n 350 vrachtauto's rondrijden. Ik voorspel dat er daarvan nog geen tien per dag door die tunnel zullen gaan." Als straks de vaste oeververbinding er ligt en de veerdienst verdwijnt, komt VENTILATOREN Zorgen voor constante luchtverversing. De blaasrlchtlng is met het verkeer mee. ■HET duurt nog zeker vijf ■jaar voordat de Westerschel- Idetunnel Zeeland een be- Itrouwbare verbinding met de Irestvan Nederland bezorgt |enhet Zeeuwse bedrijfsleven neer kansen biedt op een he itere wereld. Zeeland doet er Iverstandig aan in die tussen lijd goed te bedenken hoe ze Ide'welvaarttunnel' gaat ex ploiteren, met name voor het [beroepsvervoer. Een ver schuiving van het wegver voer naar de binnen- en ustvaart en het spoor en de [concurrentie van de Lief- pnshoektunnel vragen om een goede start, zegt drs M. philips van EVO, onderne mersorganisatie voor logis tiek en transport. Een hoog toltarief hoort daar niet bij. to Frank Deij Mn kantoor in Bergen op Zoom wil ups, EVO-secretaris voor de drie olijke provincies, eerst een hard ag misverstand uit de wereld hel- 1 Nog steeds wordt EVO, dat ooit n voor Eigen Vervoer Organisatie, m als transportorganisatie voor het "rvoer. „Maar we zijn niet ge- d met de wielen. In het goederen- PWer heb je bedrijven die produceren Indelen. En je hebt daarnaast be leen die het vervoeren. Onze achter- ®ajn de producenten en de handel en Dat is de groenteboer op de hoek f ain groenten aangevoerd moet krij- maar ook een groot bedrijf als Dow

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25