Georgische schurken in zwarte komedie 'LA Confidential' duister en virtuoos 0 0 0 0 4 Brad Pitt als Oostenrijker in film over Dalai Lama ui 15 II U 'Speelgo vai RO U I I D VI DE STEM i i i i i DONDERDAG 11 DECEMBER 1997 DESTEM Lucht op dak van de wereld Door Jos Kessels De laatste jaren bestaat er een hernieuwde belangstelling voor mystiek en oosterse reli gie. Daar is een verklaring voor. Er heerst een groeiende eenzaamheid en een gevoel van innerlijke leegte. De maat schappij wordt steeds harder, egoïstischer en gewelddadiger, terwijl de kerk niet langer het kompas is van het bestaan. Logisch dat de mensen juist dan houvast zoeken en omdat we vooral ook in een praktische tijd leven, waarin iets direct en zicht baar nut moet hebben, wordt ge zocht naar oplossingen die recht streeks van toepassing zijn op onszelf. Vandaar de hausse in zelfonderzoekclubjes, positief le- vensonderwijs en gemoedsrust therapieën. Met wat opgewekte hersenmassage en helende branie kun je tegenwoordig pakken geld verdienen, wat dan ook volop ge beurt. Onder de goden van het witte doek is het ook al geruime tijd een geliefd tijdverdrijf het gezwollen ego te ontlasten met spiritueel es capisme, dat ze nader tot zichzelf brengt. Richard Gere bijvoor beeld is al jaren vaste klant bij de boeddhisten. Sterren hebben het blijkbaar toch nodig zich onder geschikt te kunnen maken aan iets, dat groter is dan henzelf. Deze mystieke interesse krijgt nu een vervolg in de bioscoop, want in kort tijdsbestek verschijnen er twee films over de Dalai Lama, waarvan Seven Years in Tibet van Jean-Jacques Annaud de eerste is. Volgend jaar kunnen we de versie verwachten van Martin Scorsese. Seven Years in Tibet is gebaseerd op de memoires van Heinrich Brad Pitt doolt door het door Chinezen bezette Lhasa in 'Seven Years in Tibet'. Harrar, een Oostenrijkse bergbe klimmer die tijdens de Tweede Wereldoorlog de jonge Dalai La ma opvoedde. Harrar is momen teel ook in opspraak omdat hij als informant voor de nazi's gewerkt zou hebben. Het begin van de film lijkt dat te weerspreken, omdat Heinrich (Brad Pitt) met tegenzin een nazi vlaggetje in ontvangst neemt als hij in 1939 met de trein uit Oos tenrijk vertrekt om de Unserberg in de Himalaya te beklimmen. De nazi's beschouwen de berg als hiln berg, vandaar de naam. Het lijkt Heinrich om het even welke berg hij moet beklimmen, als hij maar de hort op kan. Zijn vrouw Brigitte is namelijk zwan ger en deze bult is Heinrich dui delijk te hoog. Ruziënd met alles en iedereen, waarbij vooral expe ditieleider Peter Aufschnaiter (David Thewlis) het moet ontgel den, begint Heinrich aan de klim. De top van de Unserberg blijft van een nazi-vlaggetje verstoken, want het geklauter draait uit op een fiasco en Heinrich en de zij nen worden gearresteerd door de Britten, die inmiddels op gewa pende voet leven met de Duitsers. Heinrich en Peter ontsnappen en vluchten naar Tibet. Ze belanden in Lhasa, de heilige stad van de Dalai Lama, dan nog een kind. De tegenslagen blijven zich voor Heinrich opstapelen. Zijn vrouw heeft per brief echtscheiding aan gevraagd, ze wil niet dat Heinrich nog brieven aan hun zoontje schrijft en Peter kaapt voor zijn neus een leuke Tibetaanse kleer maakster weg. Vanaf het dak van zijn paleis ziet de Dalai Lama met een verrekij ker de ongelukkige Oostenrijker en vraagt hem zijn leraar te wor den in 'westerse' cultuur. De ont moeting met de Dalai Lama zal op Heinrich een louterend effect hebben, maar politieke gebeurte nissen drijven het tweetal uiteen. Eigenlijk draait het in Seven Ye ars in Tibet om een klassiek gege ven, dat op alle religies van toe passing is. De mens doolt gekweld en doelloos door de woestenij van het leven, totdat een hogere macht hem de weg naar innerlijke rust wijst. Bijna de hele film ligt Heinrich overhoop met zichzelf, maar de Dalai Lama leert hem dat het niet om winnen gaat, maar om het loslaten van het ego. Deze inwendige zoektocht wordt door regisseur Jean-Jacques An naud met veel uiterlijk vertoon aangekleed. Voor de film week hij uit naar de Argentijnse bergen, dat ongeveer hetzelfde landschap heeft als Tibet. Daar bouwde hij ook de heilige stad Lhasa na, vloog een groot aantal Tibetaanse monniken over en vond zelfs de zus van de Dalai Lama bereid om als moeder van de religieuze lei der voor de camera te verschijnen. Het natuurschoon en de Tibet aanse folklore imponeren heel wat meer dan het verhaal, dat maar niet tot leven wil komen. Annaud slaagt er niet in een band te scheppen met de personages en het geworstel van Heinrich roept in plaats van betrokkenheid er gernis en onverschilligheid op. Je had er niet mee gezeten als hij in zijn eigen existentiële ravijn te pletter was gevallen. Het lijkt ook of Brad Pitt geen raad weet met zijn rol en het gekunstelde Im- biss-accent. Visueel doet Seven Years in Tibet niet voor een Last Emperor onder, maar daar heeft altijd de kracht gelegen van Annaud, die eerder tekende voor The name of the Ro se, Quest for Fire en The Lover. De Dalai Lama-film ziet er ook weer oogverblindend uit, maar Annaud kan niet verhullen dat hij vanaf het dak van de wereld al leen maar lucht verkoopt. 'Seven years in Tibet' van Jean-Jacques Annaud draait in Casino 1 in Breda, Ci- nemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Hweuvelpoort 4 in Tilburg en De Koning van Engeland in Hulst. Door Marjan Mes In de jaren zeventig en tachtig behoorden de speelfilms uit Georgië tot het beste van de Sov jet-cinema. Ze waren poëtisch, fantasierijk en vol symboliek en deden het goed op internatio nale festivals. Een van de belangrijkste regis seurs was Otar Iosseliani, die echter begin ja ren tachtig het communistische Georgië ver ruilde voor Parijs en daar een paar verrukkel- lijke, lichtvoetige films maakte die o.a. op het Filmfestival Rotterdam zeer succesvol waren. Briljant gecomponeerde tragi-komedies als Le favoris de la lune en La chasse aux papillons blonken uit door originaliteit, humor en een ingenieuze vertelstructuur. In de eerste film werden bijvoorbeeld de lotgevallen van tal van mensen - vooral deugnieten en oplichters - verteld aan de hand van de omzwervingen van een antiek servies. Zijn laatste, vorig jaar in Venetië bekroonde zwarte komedie Brigands, chapitre VII, be schouwt de regisseur als het vervolg op zijn eerdere films over menselijke schurkenstre ken. Voor de opnamen keerde Iosseliani voor het eerst weer terug naar Georgië en filmde in de hoofdstad Tiblisi en de bergen van de Kau- kasus. Zijn filmvertelling gaat over machts misbruik en kuiperijen in drie verschillende tijdperken. In de Middeleeuwen, de Stalin-tijd en het post-communistische tijdperk heet de hoofd persoon telkens Vano en worden hij en zijn corrupte omgeving door steeds dezelfde Geor gische acteurs gespeeld. In de Middeleeuwen is de gewelddadige ko ning Vano voortdurend op oorlogspad. Zijn mooie vrouw moet daarom een kuisheidsgor del dragen, maar haar minnaar heeft ook een sleutel zodat Vano toch bedrogen wordt. Hij laat haar zonder pardon onthoofden. In de communistische periode is Vano een zak kenroller met een mooie vriendin die het door middel van bluf, bedrog en geweld tot belang rijk partijfunctionaris brengt. Ook dan wordt hij zonder uitzondering omringd door bandie ten. In de moderne tijd is hij een drankzuchtige zwerver die met zijn zwervende makkers moet zien te overleven in de straten van Tiblisi waar een gruwelijke burgeroorlog woedt. Tenslotte bevindt Vano zich in Parijs onder Georgische emigranten, allemaal zuipers en hoerenlopers, die door een jong meisje met een mitrailleur worden afgemaakt. Blijkbaar is er in Georgië in al die eeuwen niets veranderd. Na iedere revolutie of oorlog komen er weer de verkeerde mensen aan de macht. De kijker wordt in zijn verwachtings patroon gedurig misleid door wel zeer onver wachte verhaalwendingen. Bovendien zijn de drie periodes ook nog eens hinderlijk door el kaar gemonteerd. Brigands is daardoor minder helder en ook niet zo vermakelijk als Iosseliani's eerdere films. Toch zijn er ook prachtige scènes die je bijblijven en die de meesterhand nog altijd verraden. Opmerkelijk is dat de regisseur zelf spreekt van een universele film en niet over een specifiek Georgische geschiedenis. 'Brigands, chapitre VII' van Otar Iosseliani is te zien in Chassé Cinema in Breda. De middeleeuwse schurk Vano in de Ge orgische episodenfilm 'Brigands, chapitre VII' van Otar Iosseliani. foto argus film Door Jos Kessels De Amerikaanse auteur James Ellroy beantwoordt aan het litera tuur-cliché dat een ongelukkige jeugd een goudmijn is voor de schrijver. Doorgaans komt die 'ongelukkige jeugd' dan neer op isolement, liefdeloosheid en peste rijen, zo'n beetje wat bijna ieder kind ervaart. Ellroy werd echter getroffen door een concreet drama, dat hem zou blijven achtervolgen. Als tienjari ge was hij getuige van de moord op zijn moeder, een gebeurtenis die hem later in de goot deed be landen, waar hij zich te buiten ging aan drank en drugs, totdat hij weer ontnuchterde achter de tralies. In de jaren negentig ging hij zich toeleggen op het schrijven van misdaadromans, waarin hij be staande gebeurtenissen combi neert met fictie, de moord op de Kennedy's bij voorbeeld, of de mysterieuze moord op een Hol- lywood-diva. Samen met een ge wezen rechercheur probeerde hij ook nog de moord op zijn moeder op te lossen, maar de poging mis lukte. Regisseur Curtis Hanson (The Ri ver Wild) heeft een thriller ver filmd van Ellroy, namelijk LA Confidential. Het is een harde, cy nische film vol zwarte humor over r Russell Crowe en Kim Basinger in de thriller 'LA Confidential' corruptie binnen het politiekorps, tegen de achtergrond van het de cadente leven in Hollywood in de jaren vijftig. LA Confidential begint met een schreeuwerig promotiefilmpje van Hollywood, waarbij de stem van Danny DeVito eerst juichend verslag doet van het leven in de droomstad, om dan plotseling van toon te veranderen met een inlei dend 'but there's trouble in para dise'. Wat volgt zijn foto's van gangsterliquidaties, corrupte agenten en seksschandalen. „Er moet iets gebeuren, maar niet te drastisch en origineel, want het is tenslotte Hollywood". Dan introduceert regisseur Han son de hoofdpersonen in de film. De rechercheur Bud is een rauwe driftkikker, die het niet kan aan zien wanneer een man een vrouw mishandelt. Dat bewijst hij met een al door op kerstavond een ex- gedetineerde bij te werken, die zijn vrouw als zandzak gebruikt. Dan heb je Ed, de zeer nauwgezet te en intelligente zoon van een po- litielegende, die in de voetsporen van zijn vader wil treden en met een al opzien baart bij het korps door een netelige situatie slim op te lossen, waarna hij prompt ge promoveerd wordt. Jack Vincennes (Kevin Spacey) is de Hollywood-rechercheur bij uitstek. Scherp gekleed en belust op status verdeelt hij zijn taken over de politie en het populaire tv- misdaadprogramma Badge of Ho- nor. In die hoedanigheid heeft hij veel te maken met de handige Hudgins, uitgever van een boule vard-magazine. Dit viertal raakt betrokken bij een geheimzinnige slachting in een restaurant, waarbij de wortels van het kwaad bij de politie zelf ligt en de even blonde als fatale Lynn Bracken (Kim Basinger) een sleu telrol in lijkt te vervullen. Met LA Confidential heeft Curtis Hanson zich het nodige op de hals gehaald, omdat het verhaal ge compliceerd in elkaar steekt en zich steeds blijft vertakken. Aan vankelijk doet de structuur van de film chaotisch aan, omdat de re chercheurs dan nog los van elkaar opereren en de gebeurtenissen niet met elkaar in verband lijken te staan. Dat is slechts schijn. Vir tuoos en doordacht bouwt Hanson het ingewikkelde web van duiste re intriges uit tot een bijzonder hechte en overzichtelijke film. De ingenieus vervlechte plot wordt fijngeslepen met hardkomische dialogen en one-liners. De rolbezetting is even verrassend als goed. Voor de twee voornaam ste rollen, die van de rechercheurs Bud en Ed, recruteerde Hanson opmerkelijk genoeg de vrijwel on bekende Australische acteurs Russell Crowe en Guy Pearce, die zich moeiteloos staande weten te houden in het gezelschap van de weer uitstekende Kevin Spacey en de altijd nadrukkelijk aanwezige Danny DeVito. LA Confidential is een thriller die de kijker rugdekking geeft in de bioscoop en waar je met tegenzin en bewondering afscheid van neemt. 'LA Confidential' draait in Cinésol 3 in Breda 0 2 j D. III 0 0 BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Alien resurresction - The Peacemaker^ team - George of the jungle - Hercules - 7 years in Tibet Cinema Paradiso - Le huittième jour - Smilla's sense of snow Roxy 1 - Father's day Roxy 2 - Hercules - The Game BREDA j Grand - Alien 4 resurrection Mignon - Double team - George uit de jungle Cinesol 1 - Father's day - The Peacemaker Cinesol 2 - The full monty - Paradise road Cinesol 3 - L.A. Confidential Casino 1 - 7 years in Tibet - Hercules Casino 2 - My best friends wedding Casino 3 - The Game Casino 4 - Hercules - Air force one Chassé Cinema - Ma vie en rose - Brassed off - Karakter - Brig, Chapitre VII - Heavenly creatures - Karlsson van het dak - Ronjadejl versdochter - La Piscine - Are we still married, stille nacht, the image, the box, blue monday GOES Grand Theater - The peacemaker - Hercules HULST Koning van Engeland - The game - The Peacemaker - Doubled, - George of the Jungle - Hercules - Father's day - Alien resurrectie! 7 years in Tibet OOSTERHOUT FILMtheater - The English patient ROOSENDAAL City 1-2-3 - My best friends wedding - The Peacemaker - Alien® rection - Hercules - 7 years in Tibet - voorpremière: Home alone3-iJ morrow never dies Cinema Paradiso - Smilla's sense of snow TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding - Hercules - ge uit de jungle - The Peacemaker - Alien 4 - Father's day Hornet! ne 3 - 7 years in Tibet Cinecitta - L.A. Confidential - Braveheart - A life less ordinary-! full Monthy - Broos Midi - The Game - Hercules ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Bean 20.00 en 22.30 uur She's so lovely Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Chinese box Zaal 3- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Devil's advocate Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur Hercules 20.00 en 22.30 uur Seven years in Tibet Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Life less ordinary Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Alien 4 Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The full monty Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur My best friends wedÉ; I zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 12- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 13 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Hercules Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 15 - 20.00 uur Contact 22.30 uur Mimic 14.30,17.00 uur George of the jungle Zaal 16 - 14.30,17.00 uur 7 years in Tibet 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Austin power Zaal 18 - 14.30,17.00 uur Face/off 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The peacemaker Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Double team Een plezierige Belgische speelfilm over transseksuahteü I Ma vie en rose van Alain Berliner. Een vrolijk geklrf sprookje waarin een jongetje absoluut zeker weet dathiji'l ter een meisje zal worden. Zijn ouders zien in het meisjeatl tige gedrag van hun zoontje geen enkel probleem. Paswif neer de omgeving zich ermee begint te bemoeien, omtol kleine Ludovic de buren en de school confronteert me! Cl geaardheid, komt er ellende van. Realiteit en fantasie ifis| len elkaar heel leuk af zonder dat dat ten koste y geloofwaardigheid. (Chassé Cinema in Breda) De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is 1 15 december Pour la peau d'un flic van en met Alain Dell uit 1981 (Engels ondertiteld). Een ontslagen politiemantel als privé-detective een drugscomplot op het spoor en kr,,| zowel gangsters als de politie achter zich aan. Een tratoj nele policier met een spannende auto-achtervolging Parijse rondweg. Heavenly Creatures van de Nieuwzeelandse reg- Jackson is morgenmiddag in Chassé Cinema Breda de lijkse jongerenfilm. Een opzienbarende mengeling van tij Ier, sprookje en psychologische speelfilm over twee W vriendinnen met een buitensporige fantasie, die de mo« van een van hen vermoorden als uit elkaar dreigen te W» gehaald. Hans van Driel geeft maandagavond een lezing over de3 ploding Cinema in het kader van de Rotterdam Film 0*1 een cursus ter voorbereiding van het Filmfestival Rotter®] in Chassé Cinema Breda. Nieuwe ontwikkelingen bied van digitalisering maken een ander soort (speePj mogelijk. Aansluitend worden vijf korte experimentele vertoond waaronder muziekclips van de Engelse cult-ao' tiefilmers Quay. Fidel et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Ridicule,® luisterrijk ogende kostuumfilm van Patrice Leconte ovoj kuiperijen aan het hof van Lodewijk XVI waar een ing* om audiëntie vraagt om de belangen van het volk te en een relatie krijgt met een mooie courtisane (Fanny dant). Filmtheater Oosterhout presenteert zaterdagavond enJJ dagmiddag The English Patient, het romantische avontuur van Anthony Minghella dat met negen Oscars v bekroond. Ralph Fiennes speelt een in de Tweede oorlog zwaar gewonde Hongaarse graaf die voor de o tijdens een expeditie in de Sahara een stormachtige a l beleefde met een getrouwde vrouw. Als naamloze P 1 wordt hij verzorgd door verpleegster Juliette Binoc ,J eveneens is geschonden door de oorlog. Cinema Paradiso draait Le huitième jour van Jaeova" j, mael, het aandoenlijke sprookje over de lastige vri® tussen een overwerkte huisvader en een mongool 1 moeder mist. (maandag in Bergen op Zoom) Smilla's sense of snow van Bille August is een thrif 1 een ijsdeskundige die op Groenland op een criminele °1 satie stuit, (dinsdag in Bergen op Zoom, woensdag 1 endaal). Woensdag is er in City Roosendaal al eenM mière van de nieuwe James Bond-film Tomorrow ncv met Pierce Brosnan als 007. Door Marjan Mes 'Het was nog donker, toen in ge morgen van de drieëntu december 1946 in onze stad opl ste verdieping van het huis Sch kade 66, de held van deze ges> nis, Frits van Egters, ontwaak| Zo begint het boek De Avonden i ard van het Reve in 1947 schreel begint ook de ruim drie uur dure neelvoorstelling De Avonden val van der Sanden bij Het Vervolg,] zeischap uit Maastricht, dat erir slaagd om de roman herkenbaar slepend op de planken te zetten. Door middel van zijn hoogst intel en opstandige alter ego Frits vanl een jonge kantoorklerk die bij zijij burgerlijke ouders woont, gal schrijnend en humoristisch gezid het troosteloze bestaan van de na! se generatie. Omdat het boek gö~ zicht bood, was er indertijd ook v§ tiek op, maar uiteindelijk werd hd" grote roman over deze general schouwd. Een echte Hollandse klassieker dl eerder het toneelpodium bereikte! hij altijd als onspeelbaar we| schouwd, maar die wel in 1989 nend werd verfilmd. Toevallig he jaar dat Erik de Visser afstudeer] de Toneelschool in Maastricht. Da rige acteur, die de hoofdrol verbj goed speelt in De Avonden (en dd excelleerde bij o.a. Het Zuideli) neel), vond de speelfilm vooral eeif schildering van het benauwende i „Wij bij Het Vervolg laten zien r afspeelt in Frits' hoofd", aldus Visser vorig jaar ten tijde van de j re. „Voor de gedachten van Frits s ken we geen vertellersstem, zoall verfilming. Ik zeg wat ik denk mil een dialoog. Dat heeft misschia even iets raars maar daarmee wo| wel helemaal theater." Van Reves beroemde roman was 1 vankelijk niet zo verrukt. „Ik kwal verder dan hoofdstuk drie. Het l£ veel op mijn eigen jeugd; dagl voortschrijden en er gebeurt niks.l geen zin dat voor mijn lol te lezl geniet ik van de humor, die geeft d| haal zo'n grote meerwaarde. Nu j me ook niet meer voorstellen dat i De Avonden n iet kent." Roman en toneelvoorstelling behell eindejaarsperiode van 1946, tusf avond van 22 december, als Frits Van onze kunstredactie Het is al een jarenlange tradi tie: het RO Theater houdt weer een try-out van zijn jaarlijkse tamilievoorstelling in schouw burg De Kring in Roosendaal. Dp vrijdagavond 12 december wordt daar Kleine Sofie en Lange Wapper naar het kin- van Els Pelgrom en the Tjong Khing (illustraties) gespeeld. Het leuke is dat het een sa menwerkingsproject is met de tinna Rieks Swarte, gespecia liseerd in 'speelgoedtoneel' voorstellingen met speelse at- nbuten, die net zo belangrijk zijn als de acteur. Meer dan 75 Poppen, twee poppenspelers, egen RO Theater-acteurs en een muziekensemble onder eidmg van Fay Lovsky treden n in deze groot gemonteer- muzikale theaterproductie. ine Sofie en Lange Wapper erd in 1984 met vele prijzen or Jeugdliteratuur bekroond en is inmiddels al een klassie- an!ïo„ 8<. °i°k nog eens in «en ere talen werd uitgegeven. graan'een do°dziek meisje, wil ven t® rt6n Wat er in het le ven te koop ls en liefst ook nog leiding aa™a komt- Onder tnpt Tan kat Terror en n tot- leven gekomen SnlnbHeleeftSofie een reeks roerena graPPige en ont roerende avonturen. vonoSralUrildi§f1SZeis'raaktze- aar T1 toedoen van ritsel- j"-Lange Wapper, in situaties

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 30