Georgische schurken
in zwarte komedie
'LA Confidential' duister en virtuoos
0
0
0
0
4
Brad Pitt als Oostenrijker in film over Dalai Lama
ui
15
II
U
'Speelgo
vai
RO
U I
I D
VI
DE STEM
i i i i i
DONDERDAG 11 DECEMBER 1997
DESTEM
Lucht op dak van de wereld
Door Jos Kessels
De laatste jaren bestaat er een
hernieuwde belangstelling
voor mystiek en oosterse reli
gie. Daar is een verklaring
voor. Er heerst een groeiende
eenzaamheid en een gevoel
van innerlijke leegte. De maat
schappij wordt steeds harder,
egoïstischer en gewelddadiger,
terwijl de kerk niet langer het
kompas is van het bestaan.
Logisch dat de mensen juist dan
houvast zoeken en omdat we
vooral ook in een praktische tijd
leven, waarin iets direct en zicht
baar nut moet hebben, wordt ge
zocht naar oplossingen die recht
streeks van toepassing zijn op
onszelf. Vandaar de hausse in
zelfonderzoekclubjes, positief le-
vensonderwijs en gemoedsrust
therapieën. Met wat opgewekte
hersenmassage en helende branie
kun je tegenwoordig pakken geld
verdienen, wat dan ook volop ge
beurt.
Onder de goden van het witte
doek is het ook al geruime tijd een
geliefd tijdverdrijf het gezwollen
ego te ontlasten met spiritueel es
capisme, dat ze nader tot zichzelf
brengt. Richard Gere bijvoor
beeld is al jaren vaste klant bij de
boeddhisten. Sterren hebben het
blijkbaar toch nodig zich onder
geschikt te kunnen maken aan
iets, dat groter is dan henzelf.
Deze mystieke interesse krijgt nu
een vervolg in de bioscoop, want
in kort tijdsbestek verschijnen er
twee films over de Dalai Lama,
waarvan Seven Years in Tibet van
Jean-Jacques Annaud de eerste is.
Volgend jaar kunnen we de versie
verwachten van Martin Scorsese.
Seven Years in Tibet is gebaseerd
op de memoires van Heinrich
Brad Pitt doolt door het door Chinezen bezette Lhasa in 'Seven Years in Tibet'.
Harrar, een Oostenrijkse bergbe
klimmer die tijdens de Tweede
Wereldoorlog de jonge Dalai La
ma opvoedde. Harrar is momen
teel ook in opspraak omdat hij als
informant voor de nazi's gewerkt
zou hebben.
Het begin van de film lijkt dat te
weerspreken, omdat Heinrich
(Brad Pitt) met tegenzin een nazi
vlaggetje in ontvangst neemt als
hij in 1939 met de trein uit Oos
tenrijk vertrekt om de Unserberg
in de Himalaya te beklimmen. De
nazi's beschouwen de berg als
hiln berg, vandaar de naam.
Het lijkt Heinrich om het even
welke berg hij moet beklimmen,
als hij maar de hort op kan. Zijn
vrouw Brigitte is namelijk zwan
ger en deze bult is Heinrich dui
delijk te hoog. Ruziënd met alles
en iedereen, waarbij vooral expe
ditieleider Peter Aufschnaiter
(David Thewlis) het moet ontgel
den, begint Heinrich aan de klim.
De top van de Unserberg blijft
van een nazi-vlaggetje verstoken,
want het geklauter draait uit op
een fiasco en Heinrich en de zij
nen worden gearresteerd door de
Britten, die inmiddels op gewa
pende voet leven met de Duitsers.
Heinrich en Peter ontsnappen en
vluchten naar Tibet. Ze belanden
in Lhasa, de heilige stad van de
Dalai Lama, dan nog een kind.
De tegenslagen blijven zich voor
Heinrich opstapelen. Zijn vrouw
heeft per brief echtscheiding aan
gevraagd, ze wil niet dat Heinrich
nog brieven aan hun zoontje
schrijft en Peter kaapt voor zijn
neus een leuke Tibetaanse kleer
maakster weg.
Vanaf het dak van zijn paleis ziet
de Dalai Lama met een verrekij
ker de ongelukkige Oostenrijker
en vraagt hem zijn leraar te wor
den in 'westerse' cultuur. De ont
moeting met de Dalai Lama zal op
Heinrich een louterend effect
hebben, maar politieke gebeurte
nissen drijven het tweetal uiteen.
Eigenlijk draait het in Seven Ye
ars in Tibet om een klassiek gege
ven, dat op alle religies van toe
passing is. De mens doolt gekweld
en doelloos door de woestenij van
het leven, totdat een hogere
macht hem de weg naar innerlijke
rust wijst. Bijna de hele film ligt
Heinrich overhoop met zichzelf,
maar de Dalai Lama leert hem dat
het niet om winnen gaat, maar om
het loslaten van het ego.
Deze inwendige zoektocht wordt
door regisseur Jean-Jacques An
naud met veel uiterlijk vertoon
aangekleed. Voor de film week hij
uit naar de Argentijnse bergen,
dat ongeveer hetzelfde landschap
heeft als Tibet. Daar bouwde hij
ook de heilige stad Lhasa na,
vloog een groot aantal Tibetaanse
monniken over en vond zelfs de
zus van de Dalai Lama bereid om
als moeder van de religieuze lei
der voor de camera te verschijnen.
Het natuurschoon en de Tibet
aanse folklore imponeren heel
wat meer dan het verhaal, dat
maar niet tot leven wil komen.
Annaud slaagt er niet in een band
te scheppen met de personages en
het geworstel van Heinrich roept
in plaats van betrokkenheid er
gernis en onverschilligheid op. Je
had er niet mee gezeten als hij in
zijn eigen existentiële ravijn te
pletter was gevallen. Het lijkt ook
of Brad Pitt geen raad weet met
zijn rol en het gekunstelde Im-
biss-accent.
Visueel doet Seven Years in Tibet
niet voor een Last Emperor onder,
maar daar heeft altijd de kracht
gelegen van Annaud, die eerder
tekende voor The name of the Ro
se, Quest for Fire en The Lover.
De Dalai Lama-film ziet er ook
weer oogverblindend uit, maar
Annaud kan niet verhullen dat hij
vanaf het dak van de wereld al
leen maar lucht verkoopt.
'Seven years in Tibet' van Jean-Jacques
Annaud draait in Casino 1 in Breda, Ci-
nemactueel in Bergen op Zoom, City in
Roosendaal, Hweuvelpoort 4 in Tilburg
en De Koning van Engeland in Hulst.
Door Marjan Mes
In de jaren zeventig en tachtig behoorden de
speelfilms uit Georgië tot het beste van de Sov
jet-cinema. Ze waren poëtisch, fantasierijk en
vol symboliek en deden het goed op internatio
nale festivals. Een van de belangrijkste regis
seurs was Otar Iosseliani, die echter begin ja
ren tachtig het communistische Georgië ver
ruilde voor Parijs en daar een paar verrukkel-
lijke, lichtvoetige films maakte die o.a. op het
Filmfestival Rotterdam zeer succesvol waren.
Briljant gecomponeerde tragi-komedies als Le
favoris de la lune en La chasse aux papillons
blonken uit door originaliteit, humor en een
ingenieuze vertelstructuur. In de eerste film
werden bijvoorbeeld de lotgevallen van tal van
mensen - vooral deugnieten en oplichters -
verteld aan de hand van de omzwervingen van
een antiek servies.
Zijn laatste, vorig jaar in Venetië bekroonde
zwarte komedie Brigands, chapitre VII, be
schouwt de regisseur als het vervolg op zijn
eerdere films over menselijke schurkenstre
ken. Voor de opnamen keerde Iosseliani voor
het eerst weer terug naar Georgië en filmde in
de hoofdstad Tiblisi en de bergen van de Kau-
kasus. Zijn filmvertelling gaat over machts
misbruik en kuiperijen in drie verschillende
tijdperken.
In de Middeleeuwen, de Stalin-tijd en het
post-communistische tijdperk heet de hoofd
persoon telkens Vano en worden hij en zijn
corrupte omgeving door steeds dezelfde Geor
gische acteurs gespeeld.
In de Middeleeuwen is de gewelddadige ko
ning Vano voortdurend op oorlogspad. Zijn
mooie vrouw moet daarom een kuisheidsgor
del dragen, maar haar minnaar heeft ook een
sleutel zodat Vano toch bedrogen wordt. Hij
laat haar zonder pardon onthoofden.
In de communistische periode is Vano een zak
kenroller met een mooie vriendin die het door
middel van bluf, bedrog en geweld tot belang
rijk partijfunctionaris brengt. Ook dan wordt
hij zonder uitzondering omringd door bandie
ten.
In de moderne tijd is hij een drankzuchtige
zwerver die met zijn zwervende makkers moet
zien te overleven in de straten van Tiblisi waar
een gruwelijke burgeroorlog woedt. Tenslotte
bevindt Vano zich in Parijs onder Georgische
emigranten, allemaal zuipers en hoerenlopers,
die door een jong meisje met een mitrailleur
worden afgemaakt.
Blijkbaar is er in Georgië in al die eeuwen
niets veranderd. Na iedere revolutie of oorlog
komen er weer de verkeerde mensen aan de
macht. De kijker wordt in zijn verwachtings
patroon gedurig misleid door wel zeer onver
wachte verhaalwendingen. Bovendien zijn de
drie periodes ook nog eens hinderlijk door el
kaar gemonteerd.
Brigands is daardoor minder helder en ook
niet zo vermakelijk als Iosseliani's eerdere
films. Toch zijn er ook prachtige scènes die je
bijblijven en die de meesterhand nog altijd
verraden. Opmerkelijk is dat de regisseur zelf
spreekt van een universele film en niet over
een specifiek Georgische geschiedenis.
'Brigands, chapitre VII' van Otar Iosseliani is te zien in
Chassé Cinema in Breda.
De middeleeuwse schurk Vano in de Ge
orgische episodenfilm 'Brigands, chapitre
VII' van Otar Iosseliani. foto argus film
Door Jos Kessels
De Amerikaanse auteur James
Ellroy beantwoordt aan het litera
tuur-cliché dat een ongelukkige
jeugd een goudmijn is voor de
schrijver. Doorgaans komt die
'ongelukkige jeugd' dan neer op
isolement, liefdeloosheid en peste
rijen, zo'n beetje wat bijna ieder
kind ervaart.
Ellroy werd echter getroffen door
een concreet drama, dat hem zou
blijven achtervolgen. Als tienjari
ge was hij getuige van de moord
op zijn moeder, een gebeurtenis
die hem later in de goot deed be
landen, waar hij zich te buiten
ging aan drank en drugs, totdat
hij weer ontnuchterde achter de
tralies.
In de jaren negentig ging hij zich
toeleggen op het schrijven van
misdaadromans, waarin hij be
staande gebeurtenissen combi
neert met fictie, de moord op de
Kennedy's bij voorbeeld, of de
mysterieuze moord op een Hol-
lywood-diva. Samen met een ge
wezen rechercheur probeerde hij
ook nog de moord op zijn moeder
op te lossen, maar de poging mis
lukte.
Regisseur Curtis Hanson (The Ri
ver Wild) heeft een thriller ver
filmd van Ellroy, namelijk LA
Confidential. Het is een harde, cy
nische film vol zwarte humor over
r
Russell Crowe en Kim Basinger in de thriller 'LA Confidential'
corruptie binnen het politiekorps,
tegen de achtergrond van het de
cadente leven in Hollywood in de
jaren vijftig.
LA Confidential begint met een
schreeuwerig promotiefilmpje
van Hollywood, waarbij de stem
van Danny DeVito eerst juichend
verslag doet van het leven in de
droomstad, om dan plotseling van
toon te veranderen met een inlei
dend 'but there's trouble in para
dise'. Wat volgt zijn foto's van
gangsterliquidaties, corrupte
agenten en seksschandalen. „Er
moet iets gebeuren, maar niet te
drastisch en origineel, want het is
tenslotte Hollywood".
Dan introduceert regisseur Han
son de hoofdpersonen in de film.
De rechercheur Bud is een rauwe
driftkikker, die het niet kan aan
zien wanneer een man een vrouw
mishandelt. Dat bewijst hij met
een al door op kerstavond een ex-
gedetineerde bij te werken, die
zijn vrouw als zandzak gebruikt.
Dan heb je Ed, de zeer nauwgezet
te en intelligente zoon van een po-
litielegende, die in de voetsporen
van zijn vader wil treden en met
een al opzien baart bij het korps
door een netelige situatie slim op
te lossen, waarna hij prompt ge
promoveerd wordt.
Jack Vincennes (Kevin Spacey) is
de Hollywood-rechercheur bij
uitstek. Scherp gekleed en belust
op status verdeelt hij zijn taken
over de politie en het populaire tv-
misdaadprogramma Badge of Ho-
nor. In die hoedanigheid heeft hij
veel te maken met de handige
Hudgins, uitgever van een boule
vard-magazine.
Dit viertal raakt betrokken bij een
geheimzinnige slachting in een
restaurant, waarbij de wortels van
het kwaad bij de politie zelf ligt en
de even blonde als fatale Lynn
Bracken (Kim Basinger) een sleu
telrol in lijkt te vervullen.
Met LA Confidential heeft Curtis
Hanson zich het nodige op de hals
gehaald, omdat het verhaal ge
compliceerd in elkaar steekt en
zich steeds blijft vertakken. Aan
vankelijk doet de structuur van de
film chaotisch aan, omdat de re
chercheurs dan nog los van elkaar
opereren en de gebeurtenissen
niet met elkaar in verband lijken
te staan. Dat is slechts schijn. Vir
tuoos en doordacht bouwt Hanson
het ingewikkelde web van duiste
re intriges uit tot een bijzonder
hechte en overzichtelijke film. De
ingenieus vervlechte plot wordt
fijngeslepen met hardkomische
dialogen en one-liners.
De rolbezetting is even verrassend
als goed. Voor de twee voornaam
ste rollen, die van de rechercheurs
Bud en Ed, recruteerde Hanson
opmerkelijk genoeg de vrijwel on
bekende Australische acteurs
Russell Crowe en Guy Pearce, die
zich moeiteloos staande weten te
houden in het gezelschap van de
weer uitstekende Kevin Spacey en
de altijd nadrukkelijk aanwezige
Danny DeVito.
LA Confidential is een thriller die
de kijker rugdekking geeft in de
bioscoop en waar je met tegenzin
en bewondering afscheid van
neemt.
'LA Confidential' draait in Cinésol 3 in
Breda
0
2
j
D.
III
0
0
BERGEN OP ZOOM
Cinemactueel 1-2-3 - Alien resurresction - The Peacemaker^
team - George of the jungle - Hercules - 7 years in Tibet
Cinema Paradiso - Le huittième jour - Smilla's sense of snow
Roxy 1 - Father's day
Roxy 2 - Hercules - The Game
BREDA
j
Grand - Alien 4 resurrection
Mignon - Double team - George uit de jungle
Cinesol 1 - Father's day - The Peacemaker
Cinesol 2 - The full monty - Paradise road
Cinesol 3 - L.A. Confidential
Casino 1 - 7 years in Tibet - Hercules
Casino 2 - My best friends wedding
Casino 3 - The Game
Casino 4 - Hercules - Air force one
Chassé Cinema - Ma vie en rose - Brassed off - Karakter - Brig,
Chapitre VII - Heavenly creatures - Karlsson van het dak - Ronjadejl
versdochter - La Piscine - Are we still married, stille nacht,
the image, the box, blue monday
GOES
Grand Theater - The peacemaker - Hercules
HULST
Koning van Engeland - The game - The Peacemaker - Doubled,
- George of the Jungle - Hercules - Father's day - Alien resurrectie!
7 years in Tibet
OOSTERHOUT
FILMtheater - The English patient
ROOSENDAAL
City 1-2-3 - My best friends wedding - The Peacemaker - Alien®
rection - Hercules - 7 years in Tibet - voorpremière: Home alone3-iJ
morrow never dies
Cinema Paradiso - Smilla's sense of snow
TILBURG
Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding - Hercules -
ge uit de jungle - The Peacemaker - Alien 4 - Father's day Hornet!
ne 3 - 7 years in Tibet
Cinecitta - L.A. Confidential - Braveheart - A life less ordinary-!
full Monthy - Broos
Midi - The Game - Hercules
ANTWERPEN
Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30 en 17.00 uur Bean
20.00 en 22.30 uur She's so lovely
Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Chinese box
Zaal 3- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential
Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Devil's advocate
Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur Hercules
20.00 en 22.30 uur Seven years in Tibet
Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur A Life less ordinary
Zaal 7 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje
Zaal 8 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Alien 4
Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The full monty
Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur My best friends wedÉ; I
zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world
Zaal 12- 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one
Zaal 13 - 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Hercules
Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Nothing to lose
Zaal 15 - 20.00 uur Contact
22.30 uur Mimic
14.30,17.00 uur George of the jungle
Zaal 16 - 14.30,17.00 uur 7 years in Tibet
20.00 en 22.30 uur Face/off
Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Austin power
Zaal 18 - 14.30,17.00 uur Face/off
20.00 en 22.30 uur Scream
Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Copland
Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The peacemaker
Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game
Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown
Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur George of the jungle
20.00 en 22.30 uur One night stand
Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Double team
Een plezierige Belgische speelfilm over transseksuahteü I
Ma vie en rose van Alain Berliner. Een vrolijk geklrf
sprookje waarin een jongetje absoluut zeker weet dathiji'l
ter een meisje zal worden. Zijn ouders zien in het meisjeatl
tige gedrag van hun zoontje geen enkel probleem. Paswif
neer de omgeving zich ermee begint te bemoeien, omtol
kleine Ludovic de buren en de school confronteert me! Cl
geaardheid, komt er ellende van. Realiteit en fantasie ifis|
len elkaar heel leuk af zonder dat dat ten koste y
geloofwaardigheid. (Chassé Cinema in Breda)
De maandagavond-klassieker in Chassé Cinema Breda is 1
15 december Pour la peau d'un flic van en met Alain Dell
uit 1981 (Engels ondertiteld). Een ontslagen politiemantel
als privé-detective een drugscomplot op het spoor en kr,,|
zowel gangsters als de politie achter zich aan. Een tratoj
nele policier met een spannende auto-achtervolging
Parijse rondweg.
Heavenly Creatures van de Nieuwzeelandse reg-
Jackson is morgenmiddag in Chassé Cinema Breda de
lijkse jongerenfilm. Een opzienbarende mengeling van tij
Ier, sprookje en psychologische speelfilm over twee W
vriendinnen met een buitensporige fantasie, die de mo«
van een van hen vermoorden als uit elkaar dreigen te W»
gehaald.
Hans van Driel geeft maandagavond een lezing over de3
ploding Cinema in het kader van de Rotterdam Film 0*1
een cursus ter voorbereiding van het Filmfestival Rotter®]
in Chassé Cinema Breda. Nieuwe ontwikkelingen
bied van digitalisering maken een ander soort (speePj
mogelijk. Aansluitend worden vijf korte experimentele
vertoond waaronder muziekclips van de Engelse cult-ao'
tiefilmers Quay.
Fidel et Arti in Oudenbosch vertoont vanavond Ridicule,®
luisterrijk ogende kostuumfilm van Patrice Leconte ovoj
kuiperijen aan het hof van Lodewijk XVI waar een ing*
om audiëntie vraagt om de belangen van het volk te
en een relatie krijgt met een mooie courtisane (Fanny
dant).
Filmtheater Oosterhout presenteert zaterdagavond enJJ
dagmiddag The English Patient, het romantische
avontuur van Anthony Minghella dat met negen Oscars v
bekroond. Ralph Fiennes speelt een in de Tweede
oorlog zwaar gewonde Hongaarse graaf die voor de o
tijdens een expeditie in de Sahara een stormachtige a l
beleefde met een getrouwde vrouw. Als naamloze P 1
wordt hij verzorgd door verpleegster Juliette Binoc ,J
eveneens is geschonden door de oorlog.
Cinema Paradiso draait Le huitième jour van Jaeova" j,
mael, het aandoenlijke sprookje over de lastige vri®
tussen een overwerkte huisvader en een mongool 1
moeder mist. (maandag in Bergen op Zoom)
Smilla's sense of snow van Bille August is een thrif 1
een ijsdeskundige die op Groenland op een criminele °1
satie stuit, (dinsdag in Bergen op Zoom, woensdag 1
endaal). Woensdag is er in City Roosendaal al eenM
mière van de nieuwe James Bond-film Tomorrow ncv
met Pierce Brosnan als 007.
Door Marjan Mes
'Het was nog donker, toen in
ge morgen van de drieëntu
december 1946 in onze stad opl
ste verdieping van het huis Sch
kade 66, de held van deze ges>
nis, Frits van Egters, ontwaak|
Zo begint het boek De Avonden i
ard van het Reve in 1947 schreel
begint ook de ruim drie uur dure
neelvoorstelling De Avonden val
van der Sanden bij Het Vervolg,]
zeischap uit Maastricht, dat erir
slaagd om de roman herkenbaar
slepend op de planken te zetten.
Door middel van zijn hoogst intel
en opstandige alter ego Frits vanl
een jonge kantoorklerk die bij zijij
burgerlijke ouders woont, gal
schrijnend en humoristisch gezid
het troosteloze bestaan van de na!
se generatie. Omdat het boek gö~
zicht bood, was er indertijd ook v§
tiek op, maar uiteindelijk werd hd"
grote roman over deze general
schouwd.
Een echte Hollandse klassieker dl
eerder het toneelpodium bereikte!
hij altijd als onspeelbaar we|
schouwd, maar die wel in 1989
nend werd verfilmd. Toevallig he
jaar dat Erik de Visser afstudeer]
de Toneelschool in Maastricht. Da
rige acteur, die de hoofdrol verbj
goed speelt in De Avonden (en dd
excelleerde bij o.a. Het Zuideli)
neel), vond de speelfilm vooral eeif
schildering van het benauwende i
„Wij bij Het Vervolg laten zien r
afspeelt in Frits' hoofd", aldus
Visser vorig jaar ten tijde van de j
re. „Voor de gedachten van Frits s
ken we geen vertellersstem, zoall
verfilming. Ik zeg wat ik denk mil
een dialoog. Dat heeft misschia
even iets raars maar daarmee wo|
wel helemaal theater."
Van Reves beroemde roman was 1
vankelijk niet zo verrukt. „Ik kwal
verder dan hoofdstuk drie. Het l£
veel op mijn eigen jeugd; dagl
voortschrijden en er gebeurt niks.l
geen zin dat voor mijn lol te lezl
geniet ik van de humor, die geeft d|
haal zo'n grote meerwaarde. Nu j
me ook niet meer voorstellen dat i
De Avonden n iet kent."
Roman en toneelvoorstelling behell
eindejaarsperiode van 1946, tusf
avond van 22 december, als Frits
Van onze kunstredactie
Het is al een jarenlange tradi
tie: het RO Theater houdt weer
een try-out van zijn jaarlijkse
tamilievoorstelling in schouw
burg De Kring in Roosendaal.
Dp vrijdagavond 12 december
wordt daar Kleine Sofie en
Lange Wapper naar het kin-
van Els Pelgrom en
the Tjong Khing (illustraties)
gespeeld.
Het leuke is dat het een sa
menwerkingsproject is met de
tinna Rieks Swarte, gespecia
liseerd in 'speelgoedtoneel'
voorstellingen met speelse at-
nbuten, die net zo belangrijk
zijn als de acteur. Meer dan 75
Poppen, twee poppenspelers,
egen RO Theater-acteurs en
een muziekensemble onder
eidmg van Fay Lovsky treden
n in deze groot gemonteer-
muzikale theaterproductie.
ine Sofie en Lange Wapper
erd in 1984 met vele prijzen
or Jeugdliteratuur bekroond
en is inmiddels al een klassie-
an!ïo„ 8<. °i°k nog eens in «en
ere talen werd uitgegeven.
graan'een do°dziek meisje, wil
ven t® rt6n Wat er in het le
ven te koop ls en liefst ook nog
leiding aa™a komt- Onder
tnpt Tan kat Terror en
n tot- leven gekomen
SnlnbHeleeftSofie een reeks
roerena graPPige en ont
roerende avonturen.
vonoSralUrildi§f1SZeis'raaktze-
aar T1 toedoen van ritsel-
j"-Lange Wapper, in situaties