Contactlens reinigen in de magnetron Dieet vaak slech voor gezondheid Superna ALDI i Broers Meerman schrijven boek over de raakvlakken van dood en eten VRIJI Clementines llf Oté Opties uit Uden introduceert Magno Clens Embryo Inkooi DE STEM LIJF&LEVEN Zout Doolhof van tegenspraak en verwarrinj Discogangers Chocolet chocoladeree Chocc tablet Eiskonfekt ijsbonbons Alpin Choc melkchocolade met amandel en honing-nougat, 100 gr. Gechocolateerde hazelnoten 200 gr. Schilfertruffels Mini negerzoenén Chocolade zee vruchten Gechocolateerde rozijnen 250 gr. Mini cocos candy-bar Luxe soepen Zilveruitjes 'Grandmère' 'Soera' russische rode zalm Gemengde ongepelde not i i i i WOENSDAG 10 DECEMBER 1997 [I 'Dood op ons bord is taboe' Waarom halen de meeste men sen hun neus op voor een broodje hond en vinden ze zult niet meer zo lekker? De broers Dick en Jacques Meerman zijn dol op dat soort vragen. Dick, 51 jaar, is een moraaltheoloog die les geeft in Nijmegen. Jacques, 54 jaar, is een kookgek die als vertaler in Spanje werkt. Samen schreven ze een boek over de raakvlakken van dood en eten. Door Mick Salet „Nederlanders eten graag een gehakt bal, maar willen liever niet weten waar dat vlees vandaan komt. De dood op ons bord is taboe." De broers Dick en Jacques Meerman hebben iets met doden. Dick is een mo raaltheoloog die zich - 'met enige schroom' - euthanasiedeskundige noemt. Jacques is een kookgek die - zonder enige schroom - vertelt voor het eerst een varken te hebben geslacht om te weten 'wat het is om zo'n beest in je handen te voelen sidderen en sterven. Dick en Jacques hebben samen een boek geschreven over eten en dood. Hart en nieren. Een brievenboek waarin de broers af en toe him best lijken te doen om maar niet politiek correct te zijn. Ze schrijven onbehouwen over vrouwen en onbeschroomd over de dood. Jacques: „De uitgever heeft zich daar eerst vreselijk aan gestoord. We kregen de tekst vol woedende uitroeptekens te rug. Maar het is fictie." Dick: „Het is eerder een thriller dan een wetenschappelijk werk. Toch staat er geen wetenschappelijke onzin in. Het is fröhliche Wissenschaft. We willen humo ristisch over een heilig onderwerp schrijven." Jacques: „Onze briefwisseling begon met een vraag van Dick: waarom willen mensen geen orgaanvlees meer?" Dick: „Ik heb op het kleinseminarie in Brabant gezeten. Daar kregen we eens in de week zult als broodbeleg. Ik vond dat lekker. Maar boven de rivieren was het nauwelijks te krijgen. Ik vroeg me af waarom niet." Jacques: „Ik heb het vermoeden dat het met de huisslacht te maken heeft. Tot in de jaren vijftig werd er in de meeste Bra bantse huishoudens nog minstens één keer per jaar een varken geslacht. Alles van dat varken werd voor de voeding be nut. Dus ook het orgaanvlees." Dick: „Het zal ongetwijfeld ook wel iets met armoede te maken hebben." Jacques: „Orgaanvlees is bijna altijd goedkoop vlees. Zwezerik en hanekam- men zijn uitzonderingen, maar pens is altijd en overal het goedkoopste vlees geweest." Dick: „Maar ook beneden de rivieren eten ze nauwelijks nog pens. Nederlan ders hebben geen trek meer in orgaan vlees. Tenzij ze het geserveerd krijgen in een chic restaurant waar alle gerechten een verhullende Franse naam hebben." Jacques: „Ik heb eens hersenbroodjes voor mijn kinderen gemaakt. Ze smul- Dick en Jacques Meerman in de slagerij: "We willen geen bloedspetters in de keuken.' den ervan. Ze dachten dat het Indone sisch kippengehakt was. Tot ik vertelde dat het hersenen waren. Ze voelden zich gelijk kotsmisselijk worden." Dick: „Zelf zal ik het ook niet bereiden. Ik ben maar een gewone burger die zijn vlees in de supermarkt koopt. En daar zie je het hart en de hersenen niet tussen de hamburgers en de hamlapjes liggen. Als je hart wilt hebben, dan moet je bij het dierenvoedsel kijken. Dat doe ik niet. Ik koop geen orgaanvlees. Wat niet wil zeggen dat ik het niet wil eten. Ik heb geen moeite met zult en lever, al aarzel ik wel met het eten van ogen en ballen." Jacques: „Gebakken ballen zijn verruk kelijk." Dick: „Lekker is relatief. Met een beet je kruiden maak je alles smakelijk. Toch zijn rolpens met appel en roggebrood met reuzel uit onze keuken verdwenen." Jacques: „Onze vraag is dus waarom dat zo is. We komen tot de stelling dat het niets te maken heeft met het doden van dieren op zich. Want voor spier- vlees moet je net zo goed een dier slach ten als voor orgaanvlees. Het heeft wel iets te maken met de stevigheid van het vlees. Spiervlees versterft en wordt ste viger. Orgaanvlees blijft drabberig. Mensen houden niet zo van lillend vlees. Het heeft ook iets te maken met ver dringen van de dood. De dood van het dier moet zo onzichtbaar mogelijk wor den gemaakt. De slager dient er tegen woordig toe om de herkomst van het vlees aan het zicht te onttrekken. De slager hééft geen hele en halve dieren meer in de winkel hangen." Dick: „In de supermarkt gaan ze nog een stapje verder door alles netjes voor te verpakken." Jacques: „De manier waarop vlees wordt aangeboden, snijdt de link tusen dier en vlees door. Dat komt tegemoet aan de diepe psychologische behoefte van men sen om de herkomst van het vlees niet meer te willen zien. Mensen die de her komst wél willen zien, besluiten vaak om vegetariër te worden. Het klinkt mis schien vreemd, maar ik voel me als be wuste vleeseter het meest verwant met die bewuste vegetariërs. We kijken na melijk op dezelfde manier naar dieren, alleen trek ik daar een andere conclusie uit. Het is voor mij heel wezenlijk om te weten waar vlees vandaan komt. Ik wil het niet anoniem naar me toe krijgen. Alsof het geen geschiedenis heeft. Het is voor mij een bijzondere ervaring om een dier dat ik op heb zien groeien zélf te slachten, te villen, in stukken te hakken en klaar te maken voor het eten. Het feit dat ik de geschiedenis van een dier ken, verdiept voor mij de eetervaring." Dick: „Wat een mystieke kletskoek. Je kunt natuurlijk net zo goed zeggen dat je het vlees van zo'n dier niet door je bek krijgt, omdat je het zo goed gekend hebt." Jacques: „Daar heb ik dus geen last van." Dick: „Nee, jij niet, maar de meeste mensen houden er niet van hun huisdie ren op te eten. Er is steeds meer sprake van een humanisering in de omgang met dieren." Jacques: „Absurd. Ik ben erg gesteld op mijn varkens, maar zie ze tegelijkertijd toch als een samenstel van haasjes en karbonaadjes. Maar in de moderne kookboeken is elke verwijzing naar het vroegere leven van vlees taboe. In een oud kookboek kon je nog lezen: 'Neem een niet te oude rode haan en sla hem dood'. Dat zou nu ondenkbaar zijn. We willen geen bloedspetters in de keuken. We hebben in het algemeen de neiging om de dood zo ver mogelijk uit ons blik veld te verbannen." Dick: „Ik denk dat er ook een theologi sche kant zit aan het eten van orgaan vlees. Organen hebben lang een belang rijke symbolische betekenis gehad. De oorsprong is onder andere terug te vin den in de bijbel. God die de nieren proeft en het hart doorgrondt. In de moderne theologie is die symbolische betekenis steeds verder afgenomen. God is uit ons lichaam verdwenen. We zijn op een an dere manier naar hart en nieren gaan kijken. Want als je weet dat het hart een pomp is, dan kijk je er op een andere ma nier naar dan de nonnen die in 1308 het hart van de zalige Clara opensneden, omdat zuster Clara tijdens haar leven vaak had gezegd dat ze Jezus Christus in haar hart droeg. Dat wilden die andere nonnen wel eens zien. Het scheermes ging erin. Nu gaat het mes in het mense lijk lichaam om het hart er voor trans plantatie uit te halen. Dat vind ik cu rieus: juist de ingewanden die we ons niet meer laten voorschotelen, lenen zich voor transplantatie. Hart, huid, longen en nieren. Het gebruik van die organen FOTO THEO VAN ZWAM is verschoven van de keukentafel naar de operatietafel. Onze beschaving komt daardoor dicht in de buurt van het kan nibalisme." Jacques: „Er is natuurlijk wel verschil tussen het eten van mensenvlees of kip penlever. Er rust een taboe op het eten van mensenvlees. Een diepgeworteld ta boe." Dick: „Maar er is geen gebod dat zegt: gij zult geen mensen eten. Jacques: „In onze wetgeving wordt het eten van mensenvlees ook niet als apart misdrijf strafbaar gesteld." Dick: „Extreme omstandigheden kun nen kannibalisme rechtvaardigen. Als mensen niets anders dan elkaar te eten hebben, dan verdwijnt het taboe. De drang om te overleven wordt dan als een zó natuurlijke neiging gezien, dat de rechter of de paus het eten van mensen vlees achteraf niet veroordeelt." Jacques: „Natuurlijk huivert iedereen bij de gedachtem, want het eten van do de mensen is iets anders dan het eten van dode dieren." Dick: „Toch zijn er wel overeenkomsten. Zo zie je dat de discussie over slacht zich nét zo ontwikkelt als de discussie over euthanasie. Het gaat meer en meer over de vorm. De dood moet humaan zijn. Het doden moet zacht en onzichtbaar gebeu ren. Het gaat steeds meer over de maniér van het doden en steeds minder over de moraal van het doden. De discussie ver schuift van ethiek naar esthetiek." I 'Hart en Nieren', Dick en Jacques Meerman, Uitg. Atlas, prijs 34,90. De magnetron is voor meer geschikt dan alleen het opwarmen, ont dooien of bereiden van gerechten. Sinds kort kunnen ook contactlen zen in het apparaat ge reinigd worden. Oté Op- tics in Uden brengt de benodigdheden daarvoor op de markt. Door Wouter ter Haar Tussen het opwarmen van een kop soep en het ontdooien van de gehaktbal, kunnen in de magne tron voortaan ook contactlenzen gereinigd en gedesinfecteerd worden. De firma Oté Opties uit Uden komt binnenkort met de Magno Clens op de Europese markt. Het is een apparaat dat met speciale vloeistof zachte contactlenzen in een a twee mi- INFORMATIE Wie nadere informatie wil omtrent artikelen in deze bijlage, kan tijdens kantooruren bellen naar: 076-5312344 of 076-5312272. Schriftelijk reageren kan ook. Het adres daarvoor is: De Stem, redactie Lijf Leven, postbus 3229, 4800 MB Breda. Eindredactie: René van der Velden. nuten kan reinigen. Volgens di recteur W. Oorthuizen van Oté Opties zijn de lenzen na reini ging in de magnetron ontdaan van alle bacteriën, virussen, schimmels en mogelijke andere verspreiders van oogziekten. De Magno Clens (een startpak ket kost 25 en de vloeistof 20 per maand) bestaat uit een beker met daarin een lenshouder. In die lenshouder - een klein korfje - kunnen twee lenzen worden geplaatst. De beker en de lens houder worden gevuld met een in Uden geproduceerde zoutop lossing. Daarna moet de beker met de lenzen in de magnetron. In een a twee minuten is de rei niging gepiept. Dat gebeurt door de microgolven in de magnotron. Tijdens de reiniging wordt een speciale zoutoplossing - 'te ver gelijken met traanvocht bij men sen' - ingekookt. Hoewel de op lossing een temperatuur van 100 graden Celcius bereikt, worden de lenzen zelf niet warm en kun nen meteen weer gedragen wor den. „Omdat er absoluut geen lichaamsvreemde stoffen wor den gebruikt, kunnen er geen al lergische reacties optreden. Dat kan wel gebeuren met de huidige wijze waarop mensen hun lenzen schoonmaken," aldus Oorthui zen. De Magno Clens is ontwikkeld De Magno Clems in de magnetron. FOTO JAN VERHOEFF Toen de eerste reageerbuisbaby Louise Brown ter wereld kwam, ontstond er onmiddellijk een nieuw ethisch probleem. Wat moeten we doen met de overtol lige embryo's? Want bij IVF ontstaat bijna altijd een over maat aan embryo's die niet in de baarmoeder worden teruggezet. Wat doen we ermee? De Engelse gynaecoloog Edwards, de we tenschappelijke stiefvader van Louise Brown, kwam begin ja ren tachtig met een radicaal voorstel. Er is een nijpend te kort aan donororganen, zo stel de hij. Dus waarom zou je die restembryo's niet opkweken tot orgaandonors. Er ging een kreet van ontzetting op. Maar wat in 1982 ondenk baar was lijkt nu via een omweg toch te gaan gebeuren. De Ge zondheidsraad adviseerde eind november minister Borst om het opkweken van embryonale cel len tot donorweefsel niet te ver bieden. Waar de discussie eigenlijk over gaat is wat een menselijke em bryo nu uiteindelijk is. Het is menselijk, daar is iedereen het over eens. Maar dat is op zich geen reden om het te bescher men want mensenharen zijn ook menselijk. Het meest radi cale, en dus eenvoudige ant woord op die vraag was van dr. G.Den Hartogh, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en gespecialiseerd in de ethiek van de gezondheidszorg. Den Hartogh gaat uit van een toene mende beschermwaardigheid. Een pre-embryo - embryo's die nog geen veertien dagen oud zijn en zich nog niet in de baar moeder hebben genesteld - heeft in zijn ogen geen menselij ke status. Wettelijke bescher ming is niet nodig en onderzoe kers kunnen er dus naar harte lust mee experimenteren. De tegenovergestelde opvatting is net zo duidelijk en net zo een voudig te begrijpen: al het men selijke leven is even bescherm waardig, of het nu een bevruch te eicel is of een volwassen mens. Experimenten zijn uit den boze, en de vorige minister van justitie Hirsch Ballin wilde er dus niets van weten. Tussen deze twee heldere stand punten is er een soort ethisch schemergebied vol voetangels, klemmen en valkuilen. 'Een em bryo blijft een embryo. Een klompje cellen dat uitgroeit tot een mens als er niets tussen komt,' schreef de ethicus Kui- tert een aantal jaren geleden. Onderzoekers experimenteren wel vaker met menselijke cel len, maar die zijn bijvoorbeeld afkomstig van kankerweefsels. Die worden nooit meer mens. Een embryo kweken uitsluitend met het doel om er mee te expe rimenteren mag niet, vindt hij. Kuitert haalt de fraaie uit spraak van Immanuel Kant aan dat 'een mens nooit middel is maar altijd doel'. Maar ja. Die resterende eicellen. Je kunt ze vernietigen, aan een vrouw ge- Een dieet is vaak slecht voor de gezondheid. De wereld is' doolhof van tegenspraak en verwarring waar het om afsla® gaat. In het ene land is een forse schep zout geen enkelprobfcj terwijl in het andere bij een ongemak zelfs voor een 1 moet worden gevreesd. ven die zelf geen eiceÜ^J bezit, of er toch maar mee en rimenteren. Hij is onder veeH denkingen niet tegen ex»», menten 'al was het maar 0®] schijn van een al te rigo® standpunt te vermijden'. Alle partijen lijken belang hebben bij experimenten op 11 embryo, behalve dan het et| bryo zelf. Kinderloze echtp J met een kinderwens hebben J bleek laatst uit een enquij geen bezwaar als daarmee! behandeling van onvruchtbaJ heid kan worden verbeterd f> embryo's te kunnen invrie» moest men experimenteren® koelvloeistoffen. Het opi van rest-embryo's was 1 onvermijdelijk. Dan is er de J tenschappelijke nieuwsgier! heid. Dat wat sinds Adam! Eva in de moederschoot verbJ gen was, valt nu in een reagea buis te bestuderen. Van dato® derzoek verwacht men hel veel, want in de geh de menselijke groei de geheimen van kanker besljj ten, want kanker is geste groei. Heel veelbelovend is wat met doorgekweekt emt. weefsel denkt te kunnen doe Cellen van het nog niet baarmoeder genestelde pre-w] bryo zijn nog 'toti-potent' machtig. Ze kunnen nog kanten op. Ze kunnen 011 groeien tot zenuwcellen, cellen, levercellen, spiercellt alle cellen. Bij muizen htf men die embryocellen al door- gekweekt tot stamcellen dieuil- sluitend spier-, zenuw- of lever- cellen produceren. Dat zou ma ook graag bij menselijke bryocellen doen. Zo zouden ad menselijke embryonale cellen hartspiercellen kunnen worden gekweekt om daar®# door hartinfarct beschai harten te repareren. Of zen» weefsel om dat in de hersenen van een Parkinsonpatiëntinli planten. Of beenmergcells voor leukemiepatiënten. 01 ji zou op die cellen uit kunnents ten hoe schadelijk nieuwe mat cijnen zijn voor de ongeboren vrucht. Of, enzovoort. Precies wat Edwards, de bedenker van reageerbuisbevruchting, vijl tien jaar geleden wilde. De gezondheidsraad nu om dit soort onderzoek tort staan, in ieder geval niet te va- bieden, als er 'een zwat gezondheidsbelang' is En die gezondheidsbelanga zijn er steeds meer. het belang van het 1 men steeds meer fantastisch medische kennis, handelingen en staan. Het embryo daarom in die afweging steeds moeilijker. OPENINGSTIJDEN STUNTMARKT ABSDAALSEWEG 5 HULST IMA-DO-VRIJ VAN 10.1010112.30 EN VAN 13.30 10110.001 1 WO VAN 13.00-17.00 ZA VAN 10.00-17.00 1 ;nWN 13.00 TOT 10.00-01GESL01EN door wetenschappers universiteit van het aan de Nottingham. Zij hebben ruim Engelse twee jaar gewerkt aan een reme die tegen het stijgende aantal acanthamoebe-infecties bij lens dragers. Deze infectie kan leiden tot blindheid en kan ontstaan doordat Engelse lensdragers met besmet leidingwater in aanra king komen. Oorthuizen: „Bij de reiniging op onze wijze wordt de infectie resoluut voorkomen." De reiniging van contactlenzen in de magnetron is volgens Oor thuizen aantrekkelijk voor men sen die last hebben van de huidi ge lensvloeistoffen. Ook mensen die af en toe lenzen dragen, zoals sporters of discogangers, ziet het Udense bedrijf als doelgroep. „Vooral voor hen is het van be lang dat de lenzen goed gerei nigd worden. Door ze in de mag netron te doen, ben je gegaran deerd dat het zaakje schoon is." De Oté-groep in Uden maakt sinds 1994 met 25 werknemers in een eigen fabriek ieder jaar tus sen de 2 en 2)4 miljoen flesjes contactlensvloeistof. De vloei stof wordt geleverd aan zo'n 500 opticiëns in alle uithoeken van het land. Oorthuizen is niet bang dat hij in zijn eigen vlees aan het snijden is. „Er zijn in Nederland naar schatting zo'n 1,2 miljoen dragers van lenzen. Daar zullen er vast overgaan op deze reini gingsmethode, maar het leeu wendeel zal de oude reinigings- wijze wel aanhouden. Bovendien maken wij zowel de traditionele als de nieuwe vloeistof." Dat blijkt uit een internationale studie, waarbij dieetvoorschriften in 21 landen zijn vergeleken. Over het algemeen komt Nederland als gemiddeld uit het onderzoek. Met zout mag net als in België en Duitsland echter wat ruimer wor den gestrooid. Ook over het gebruik van eieren zijn de internationale meningen verdeeld. De Britten moeten zich van de gezondheidsautoriteiten beperken tot eentje per week, voor de Amerikanen is vier geen pro bleem, de Wereldgezondheidsor ganisatie gaat akkoord met tien eieren. Het Nederlandse voorlich tingsbureau voor de voeding houdt het op drie. Het onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Reading in Engeland, wil de wetenschappe lijkheid van veel dieetvoorschrif ten doorprikken. Hoewel er in to taal 350 factoren zijn waargeno men die kunnen bijdragen tot het ontstaan van hart- en vaatziekten, is het toch meestal voedingsvet (in de vorm van rood vlees of eieren) dat als hoofdschuldige wordt aan gewezen. Deze aanpak vertekent de rol die cholesterol speelt in het menselijk dieet. In bijna alle leefregels gaat het om voedingscholesterol dat verantwoordelijk zou zijn voor het opbouwen van vet in de aderen. In werkelijkheid speelt de bloedcho- lesterol, die in de lever ontstaat, een rol bij het dichtslibben van de aderen. Sommige diëten zijn zelfs 8'® lijk. De angst voor vet, gel® op oude studies van Amerika mannen van middelbare te- is op zijn minst zwaar zegt prof. D. Warburtoo, 1' van het onderzoek. „Vet b-*1 belangrijke bouwsteen kindervoeding dat speciaal? verde tonijnolie wordt toeg»'* aan melk voor te vroeg g'" baby's. Toch leggen oudefi1" hun eigen dieet met een M" gehalte op aan hun kinderen Dr. J. SnelvandeUniveisi» Amsterdam, een van de N» landse onderzoekers, mensen zich vaak dingen gen waarvan zij houden on»* geloven dat zij hierdoor ge® worden. „Heel vaak word'® niet veroorzaakt van door ff3 eten, maar door wat we zeggen." Mensen moeten meer zegt Snel. „In plaats van baseren op voorschriften, mensen voor de verbeter®» hun dieet moeten genieten^ matig gebruik van versr voedingsmiddelen." Niet geheel toevallig is da oogmerk van de interna i groep onafhankelijke aca die opdracht heeft gegev® onderzoek. Zij hebben z® nigd onder de naam Arise. ates for Research Into the of Enjoyment (Genootschap onderzoek naar de *ete van het genieten), (anp) is* melk (37% cacao), puur (55% cacao) of melk (37% cacao) met 13% hele hazelnoten,100 gr. puur met hele hazelnoten, melk met druiven en hele hazelnoten, wit of wit met crisp, 200 gr. van cacaofantasie, 200 gr. bereid met slagroom en roomboter, omhuld met, chocoladeschilfers, 200 gr. melk, wit en puur, 24 st. 200 gr. 250 gr. 400 gr. Tip-artikelen verkopen wij tijd| Advies: neem wat extra, want kreeftensoep, heldere ossenstaartsoep of paddestoelensoep, 400 m zilveruitjes volgens oud recept «i natuurazijn met veel kruiden en stukjes paprika, 720 ml. zalm met een diep-rode kleur en een volle karakteristieke smaak, 212 gran melange van amandelen, A VA Paranoten, weinoten, T IU hazelnoten en pecannoten, 400 gram III W

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 28