JIMTE Drie perspectieven op één doek endesign a z 2 1 ?SÜ Rijksmuseum loodst bezoekers langs velden en wegen Z iu u h l/l Z D ui 0 j Ui Ui a Henri Jacobs en de ware aard van het schilderij BEELDENDE KUNST CD <D O cd IJsschotsen Seizoenen Barbizon Ui Internationaal Raster Spiegelbeeld Confrontatie DINSDAG 9 DECEMBER 1997 D2 (0114) 31 52 99 (0114) 31 04 72 [X (0114) 31 9757 Het warme iH c cd 3 4— C/D e t-H 4— a-v> i—t u: SStHMSBS gnjs van de polder Door Angelique Spaninks „Hoe verlang ik naar buiten! Welk een sterke begeerte heb ik I naar de frisse groene natuur! Ik weet wel dat ik er mijn gedach- I ten niet ontlopen kan, maar tenminste worden ze er gewijzigd en I dragen minder de kenmerken van geboren te zijn tussen grach- I ten en stegen. De natuur heeft zooveele schoonheden en doet I zooveele reine begeerten en wenschen ontstaan, boeit er zooda nig de ogen en de geest, dat men zich gaarne aan haar overgeeft en zich altijd beloond gevoelt voor die oogenblikken van toewij ding." ;ch bedrijf. FOTO ERIK OSSEWAARDE rendesign heeft bij de gekozen voor Resco met i uitgebreid programma. als ronde badmeubelen. beeld volkunststofbladen it verkrijgbaar. „Onlangs art met wand- en vloert- ;1 voor projectbouw als Vanzelfsprekend zowel het keuken- als badmeu- na. Door het grote aanbod en aanverwanten is voor ;nt grote verwarring om hebben gekozen voor de geleiden'. Door eigen im- ■ij sterk. Prijstechmsch in- en kan bij ons vrijblijvend met prijsofferte laten ma- plicht tot niks, maar maas ik. We hebben bovendien adingen in onze showroom, n een persoonlijke aanpai pen in hun leven slechts keer een keuken. Belang ook dat alles goed over It en met de specifi de consument wordt reke len aldus Ton Lensenen k aan Sanilux-keukende ynamische bedrijf aan is beslist de moeite waard. 119255. Met deze woorden gaf de jonge schilder Gerard Bilders in juni 1862 uiting aan zijn verlangen I naar de natuur. 23 was hij nog maar toen hij dit schreef, maar zijn ontwikkeling als landschap schilder was al in volle gang. Af- I wisselend wonend en werkend in I Amsterdam en het Gelderse Oos- eek schilderde hij het ene na I het andere sfeervolle, zacht ge kleurde landschap met koeien, schapen en geiten erin. Helaas is weinig van zijn hand I bewaard gebleven, niet in het I minst doordat hij al op 26-jarige I leeftijd overleed. Wel bewaard en van groot belang is de correspon- I dentie die de jeugdige Bilders I met zijn mecenas, de letterkundi ge Johannes Kneppelhout, onder hield. Ook Kneppelhout zag de persoonlijke zeggingskracht van I Bilders kunst én schrijverij en gaf na de dood van zijn pupÜ diens ven en dagboek uit. I En volgens Rijksmuseum-direc- I teur Ronald de Leeuw doen deze I documenten in oprechte en diep- I gevoelige gedetailleerdheid nau- I welijks onder voor die van Vin- cent van Gogh. Vandaar dat De I Leeuw Bilders woorden als een J soort rode draad door de eerste wintertentoonstelling onder zijn bewind Langs velden en wegen I laat kronkelen. I Centraal in deze grootscheepse I presentatie van het Rijksmuseum I staat de verbeelding van het landschap in de 18e en 19e eeuw, waarbij landschap heel letterlijk genomen wordt. Zeestukken en stadsgezichten ontbreken. Bil ders, geboren in 1838 en gestor ven in 1865, is één van de repre sentanten. Maar gelet op de ver zamelde 120 schilderijen en teke ningen zijn er nog heel wat meer klinkende namen te noemen. De samenstellers van het over zicht streven ernaar 'voor het eerst een samenhangend panora ma van de landschapsverbeel ding in de twee eeuwen na Ruis- dael' te laten zien. Grote verras singen levert dit nobele streven echter niet op, daarvoor weten we al te veel. Wel wordt gepoogd niet te blijven hangen bij de grote namen - van Isaac de Moucheron en Jean Grandjean tot de gebroe ders Maris en Mondriaan - maar ook minder bekende landschap schilders en -tekenaars te belich ten. Een mooi voorbeeld van zo'n minder bekend kunstenaar is Da vid Pierre Humbert de Superville die tijdens zijn verblijf in Italië de bijnaam Giottino verwierf. Van hem is de zwart-witte krijt tekening IJsschotsen op de Maas uit 1809 in de tentoonstelling op genomen - een monumentale studie van een ongewoon natuur verschijnsel zoals in de 18de eeuwse landschapskunst wel va ker gedaan werd. Eveneens minder bekend is de oriëntalist Willem de Famars Te- stas (1834-1896) van wie in het Anton Mauve's 'Ruiters in de sneeuw in het Haagse bos' uit 1879-80. Rijksmuseum een uiterst verfijnd geaquarelleerd Gezicht op het Meer van Tiberias te zien is. Hij bereisde net als Marius Bauer la ter het Midden-Oosten, niet uit religieuze overwegingen maar vanwege de schilderachtige ri tuelen en plekken die hij er vond. De opbouw van Langs velden en wegen is chronologisch en the matisch. Zo wordt in de eerste zalen de erfenis van de 17e eeuw belicht, onder meer aan de hand van enkele toen populaire maar als kunst uitzonderlijke behang selschilderijen. Als er in de alge mene kennis over de landschaps kunst al sprake is van een verras sing, dan zijn het volgens De Leeuw deze 'momenten van allu re' in een eeuw die verder uit blonk in het kleine, fijne, zo niet pietepeuterige' werk. Het -feit dat de meeste kamers viër muren hebben leidde tot de coraties die dit nog eens extra ac centueren: de vier seizoenen, de vier elementen, de vier delen van de dag - thema's die oolujule la tere landschapskunst populair blijven zoals Hendrik Meyer en Jacob Cats laten zien. Overigens zijn niet alleen typisch Nederlandse landschappen te zien, gedurende beide eeuwen reisden kunstenaars ook regel matig naar elders (met name Duitsland, Italië, Engeland en Frankrijk) om er hun impressies van de natuur op te tekenen. Tal rijk zijn bijvoorbeeld de klassie ke Italiaans ogende landschap pen, al werden deze meestal na in de openlucht te zijn geschetst zorgvuldig in het atelier gecom- wmebrd. Een ander mooi' voor beeld is het schetsboek van Jo hannes Tavenraat, een van de weinige volbloed romantici van Nederland, dat openligt op een losse schets van de door herten begraasde idyllische wildbaan van de Vorst van Metternich in Bohemen. In z'n poging een panoramisch overzicht te bieden van het land schap in de 18e en 19e eeuw kan Langs velden en wegen natuur lijk niet om De Haagse School en de School van Barbizon heen. Met name de 'warm grijze' her ontdekking van polder en rivie ren door de eersten betekende een terugkeer naar de typische eigenheid in de landschapschil derkunst van ons land. Maar ook de Fransen waren van behoorlij ke invloed. Niet voor niets was in de ogen van Bilders Parijs een van de 'centraalpunten' van het kunstleven in de tweede helft van de 19de eeuw. 'De Fransen vra gen veel aan de natuur en leven in haar intimiteit', zo schreef hij. Direct na Barbizon verwierven de Franse impressionisten grote invloed op de ontwikkeling van de Nederlandse landschapschil derkunst al bleef de losse toets en het grijs van de Haagse School tot de Eerste Wereldoorlog suc cesvol. Degene die het impressionisme voor Nederland definitief ont dekte was Vincent van Gogh al moest hij er zelf voor afreizen naar Frankrijk. Wat hij voor de kunst betekent heeft is natuurlijk al volop beschreven, dat zijn werk in het Rijksmuseum niet ontbreekt ligt dan ook voor de hand. Daarnaast is ook pointillistisch, luministisch en fauvistisch werk van mannen als Toorop, Gestel, Sluijters en Mondriaan te zien. Het uit felle kleuren bestaande, zonovergoten Landschap uit 1910 van Sluijters is een goéd voorbeeld van een uit losse toet sen, streken en stippels opge bouwd doek. Van realisme of ro mantiek in de traditionele zin is bij werken als deze absoluut geen sprake meer, voortaan staan mo derne drijfveren als intuïtie, spontaniteit en originaliteit voor op. De 20e eeuw is ook in de land schapskunst geboren. I 'Langs velden en wegen. De verbeel ding van het landschap in de 18de en 19de eeuw' is nog tot 3 maart te zien in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur, alleen op 1 janu ari gesloten. De bijbehorende catalo gus kost 75 gulden, de bijzonder uit gebreide CD-Rom waarmee door de zalen gewandeld kan worden en waarop de samenstellers hun keuzes toelichten kost 89,90 gulden. Q AMSTERDAM Rijksmuseum Stadhouderskade 42 - Chapeau, chapeaux! - collectie van 150 unieke hoeden (t/m 29 maart) - Langs velden en wegen - de verbeelding van het landschap in de 18e en 19e eeuw - o.a. Koekkoek, Schelfhout, Bilders en Mauve (t/m 3 mrt) - dagelijks van 10.00-17.00 uur De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, Koninkrijken aan de Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb) ANTWERPEN Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - De Prinselijke Pel grimstocht (Europatocht van Prins Ladislas van Polen in 1624-25) (t/m 13 dec)-di t/m zo 10.00-17.00 uur BAARLE NASSAU De Verbeelding klokkenstraat 12 - tekeningen van Hans Abbing - schilderijen van Hans Giesen - do t/m zo 13-17 uur (t/m 15 dec) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof Steenbergsestraat 8 - Peter van Straaten - overzicht stentoonstelling - za en zo 14.00-17.00 uur (t/m 10 jan) Kunstkader Antwerpsestraat 27 - Daantje van Dalen/beelden, Pierre Cops/schilderijen - vr/14.00-17.00 uur en 2e zondag in de maand (t/m 30 jan) BREDA De Beyerd Boschstraat 22 - Jan Roeland/schilderijen - Lightning 4 Hi- larius Hofstede - Sun moon arse - di t/m vr 10.00-17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur (14 dec t/m 8 feb) Galerie Ginneken Ginnekenweg 287 - Truus Werners en Nelly van Nieuwhuyzen/schilderijen, Ton van Grunsven/beelden - do t/m zo 13.00-17.00 uur (t/m 4 jan) Galerie Segeren Raadhuisstraat 8-10 - Miek Vlamings/werken in vilt/was/grafiek - Laboratorium van de verwondering - di t/m vr 10.00- 18.00 uur, do/tot 21.00 uur en za/tot 17.00 uur (t/m 10 jan) Galerie Molenaars Ginnekenweg 79 - Salon d'Hiver - Henk van de Berg, Jona Blom, Roel van Daal, Hans P. Innemée, Ton Mertens, Hans Rikken, Susan Schildkamp, Jasper van der Wel en Paul van Zoelen - wo t/m vr 13.00-17.30 uur, za 11.00-17.00 uur (t/m 1 feb) EINDHOVEN Van AbbeMuseum Vonderweg 1 (tijdelijk adres) - Jan Vercruysse/portretten van de kunstenaar 1977-1984 - di t/m zo 11.00- 17.00 uur (t/m 1 feb) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-18.00 uur (t/m 15 dec) GILZE De Ringeloor Nieuwstraat 27 A - Simon Woudwijk/schilderijen, aquarellen en bronzen beelden - wo t/m zo 13.30-17.30 uur (14 dec t/m 31 jan) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum Verwerstraat 41 - Hendrik Wiegersma, kunstenaar-verzamelaar-mythe - Nederlands expressionisme (12 dec t/m 8 feb) - Pop in beeld - niet alleen muziek ook beeldmateriaal - (t/m 28 juni '98) ROOSENDAAL Tongerlohuys Molenstraat 2 - Lilian Adcock/schilderijen en Annie An- driessen/beelden - di t/m zo 14.00-17.00 uur (14 dec t/m 12 jan) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen Museumpark 18 - Max Ernst in beeld - 60 bronzen beelden van duitse surrealist - Geschreven werel den, De visie van Rosalind Krauss op het suurealisme - Paul Beekman (t/m 8 mrt 98) Kunsthal Westzeedijk 341 - De Haagse School - di t/m za 11-17 uur, zo 12-17 uur (t/m 18 jan) TILBURG Nederlands Textielmuseum Goirkestraat 96 - European Art Quilts - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00 uur (t/m 18 jan) De Pont - Wilhelminapark 1 - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling Finale '97 - muzikale opening op 23 nov omstreeks 15.00 uur - werk van Sie na Bening, Joep Bevers, Jean Delcourt, Hennie van Dijk, Jan de Ko ning, Gerrit van Meer, Pieter van Oostveen en Ewoud Zuring - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uur (t/m 28 dec) lüoor Frits de Coninck Een schilderij heeft iets heel dub belzinnigs. Zuiver fysiek gespro- jken stelt het eigenlijk niet veel Ivoor. Een stuk linnen over een [spieraam gespannen, en op dat tanen lagen verf. Korter kun je «estoffelijke toestand van een iscmlderij nauwelijks beschrij den. Natuurlijk kun je er nog aan ioe voegen dat de verf dient om een beeld tot stand te brengen dat ons iets wil meedelen of iets wil aten ervaren. Maar dan zijn we bezig met de bedoeling en vooral met de uitleg daarvan, en Ris even iets anders dan de ma- 'fccsehijningsvorm van het |Als we op die ontluisterende weg Ijog even verder willen gaan, dan Ruinen we die beschilderde L°°rjant besch°uwen als een PSMe, en wel in de meest letter de zin van het woord. De ach- r ant is zo leeg als maar moge- werkt' y.olkomen Plat en onbe- L nnnen, bijeengehouden oen simpel houten raam. volmaakt dode kant die op INFORMATIE Van alle in De Stem gepubliceerde en van beeldende kunstenaars angesloten bij een CISAC-organi- atieziin de publicatierechten gere- 0 ™et Beeldrecht te Amstelveen, kunstenaars worden verzocht Wertii|nJdmetreprodurtievanhun Beeld™ I?,626 U'tgave contact met "eeldrecht op te nemen. alle schilderijen dezelfde is en waarmee ze zich op geen enkel manier van elkaar onderschei den. Beeldend kunstenaar Henri Ja cobs stelt in zijn werk waaraan het Stedelijk Museum in Schie dam een mooie, verhelderende tentoonstelling wijdt, heel ele mentaire vragen naar de aard van het schilderij. Wat is dat eigen lijk, een schilderij, en vervolgens: hoe complex kan het gevoel van ruimte zijn dat wij in een schilde rij ervaren? De vragen, zo gesteld, zijn kaal en klinisch en lijken op het eerste gezicht wat ouderwets. Het zijn kwesties die je bij Vasari en bij Dürer tegenkomt aan het begin van de Renaissance. Jacobs werk zou je kunnen zien als een eigen tijdse uitwerking van die oude vragen en zoals hij dat doet is het blijvend actueel. Het schilderij heeft natuurlijk ook een andere kant. Dat is de kant van de ge suggereerde werkelijkheid, de il lusie. Die eenvoudige materiële middelen dienen alleen maar om het beeld van iets op te roepen dat er in concreto niet is. Een schilderij is een illusie. Een traditionele schildering van een landschap is een volmaakte trom- pe-l'oeuil. Ze wekt de indruk van een echte driedimensionale we reld geschilderd op een tweedi mensionaal doek. Wat we ervaren als de ruimte in het schilderij is illusoir, en dat belangrijke thema is het domein waarop de schil derkunst van Henri Jacobs zich afspeelt. Het is een kunstenaar die al schilderend het verschijn sel schilderij aan de orde stelt. Henri Jacobs is afkomstig uit de buurt van Eindhoven (Zandoerle) en woont sinds enige jaren in Brussel. Op het ogenblik wordt op twee plaatsen zijn werk ten toongesteld. Behalve in Schie dam ook in het Jan Cunencen- trum in Oss. Zijn werk trekt ook internationaal de aandacht. Het gaat altijd en heel consequent over de illusionaire ruimte. Hij schildert en tekent ruimtes, ei genlijk altijd binnenruimtes, door nauwgezette toepassing van het geometrisch perspectief. Zijn ruimtes zijn helder en tege lijk ingewikkeld en gelaagd. Hij schept door een op de millimeter nauwkeurige toepassing van per spectief het idee van een ruimte en monteert daar een andere ruimte met een ander perspectief doorheen. Of gaat nog verder en snijdt vlakjes uit het linnen die naar boven toe steeds kleiner en schuiner worden zodat er de illu sie van weer een ander perspec tief ontstaat. Wat hij doet is ui terst transparant en tegelijk bui tengewoon complex. Ruimtes over elkaar heen laten schuiven op een plat schildervlak is nooit eenvoudig. Elk schilderij en elke tekening is en spel met de waarneming van ruimte. Jacobs doet dat met gete kende lijnen of met stroken lin nen die tezamen een raster vor men. Soms zijn het meer rasters over elkaar heen die het beeld scheppen van om hun as draaien de ruimtes. Waar het linnen be schilderd is, en dat is dus niet overal, zorgt het verglijden van de kleur voor een intensivering van onze waarneming. Het ratio nele spel krijgt door de verf ook iets intiems. Zijn grootste doek is zelf een wand in de museumzaal. Hij heeft van muur tot muur een me ters hoog spieraam gemonteerd waarover hij stroken linnen heeft gespannen. Tussen de stroken zijn openingen wat een enorm ruitjespatroon oplevert. De hori zontale stroken worden naar bo ven toe steeds smaller; de vertica le lopen schuin weg naar een denkbeeldig verdwijnpunt. Er is maar één strook die perfect verti caal naar boven gaat, en dat is de positie die de kijker moet inne men. Vanuit dat punt gezien wor den alle ruiten steeds kleiner en schuiner. Tot zover is er afgezien van de andere schaal niet veel anders aan de hand als wat we zien in een interieur van Jan Vermeer of een kerkinterieur van Saenre- dam, om maar twee zeventiende- eeuwers te noemen. In die forme le Hollandse traditie die in de twintigste eeuw (Mondriaan, Jan Dibbets, René Daniëls) door loopt, moeten we Henri Jacobs ook plaatsen. Maar Jacobs gaat nog verder. In die wand heeft hij twee deuren gezet die de ruimtes daadwerkelijk met elkaar ver binden. Zo transformeert hij de opgeroepen illusie van ruimte lijkheid in een echte ruimte waar je doorheen kunt lopen. Illusie wordt werkelijkheid. Op een doek van Henri Jacobs ge beurt ongeveer hetzelfde als in het spiegelbeeld van de glazen tuindeuren. Buiten is het donker, binnen schuint volop het licht. Het terras en de tuin buiten wor den door dubbel openslaande glazen deuren van elkaar ge scheiden. Van binnenuit kunnen we door het glas heen en in het licht van de kamer de wereld bui ten zien. Lijnen van een schei dingsmuur, het tuinpad en de te gels van het terras die schuin weglopen en ergens ver weg, daar waar het helemaal donker is, bij elkaar komen. We kunnen ons ook concentreren op wat we in het glas weerspie geld zien. Een kamer in spiegel beeld met onszelf midden in het beeld. De lijnen van de muren, de plinten, het parket trekken om ons heen naar elkaar toe om er gens achter ons bij elkaar te ko men. Op die glazen deur zijn twee beelden, dat van binnen en dat van buiten, tegelijk zichtbaar. En als onverwacht de deuren open gaan, dan draait een deel uit de spiegelruimte weg en ontstaat er een zwart gat in het beeld waarin het oog zich vastbeet. Dan lijkt wat we zo precies dachten te kunnen onderscheiden, voor even niet meer te kloppen. De werkelijkheid klopt natuur lijk altijd, wat niet klopt is de voorstelling die wij ons van die werkelijkheid maken. Daarover gaat het in het werk van Henri Jacobs. In het schilderij Fagade uit 1996 heeft hij drie vormen van perspectief tegelijkertijd gereali seerd. Hij heeft om te beginnen de illusie geschapen van een op lopend grondvlak door vlakjes in het schilderslinnen te snijden die naar de horizon toe steeds kleiner worden. De vlakjes liggen net als vloertegels precies in de rij. Hij heeft vervolgens het schilderij op zijn kant gezet en hetzelfde procédé toegepast over dat eerste beeld heen, weer met een horizon. Die tweede horizon is natuurlijk een verticale lijn. Tenslotte heeft hij echt open staande deuren en vensters in het doek gesneden, zonder daarbij de omtreklijnen naar elkaar toe te laten lopen zodat hier in ieder ge val geen diepte wordt gesugge reerd. Het schilderij betstaat dus eerst uit een dubbel beeld en wordt vervolgens weer gebruikt als de fagade van een huis. Wat Jacobs schildert lijkt een heel rationeel en intellectualis tisch spel, en misschien is het dat ook wel. In de directe confronta tie in het museum, heeft het ook iets heel natuurlijks en vanzelf sprekends. Ruimte, dat is niet al leen de wereld om ons heen, dat is ook de wereld die we waarnemen en die we willen weergeven. De allereerste ontdekking die we daarbij als kind deden was dat lijnen, bij voorbeeld rails van een 'Fagade' van Henri Jacobs spoorweg, naar de horizon naar elkaar toelopen. Dat ze elkaar nooit helemaal zullen raken, kon den we toen nog niet weten. Zon sterke toewijding aan een enkel thema, het zijn alleen de groten die dat kunnen zonder in herhalingen of clichés te vallen. Die een beperkt gebied tot onver moede en nooit getoonde diepten kunnen ontginnen. Dat doet Hen ri Jacobs. Op de meest schrale manier de stoffelijke kant van het medium schilderij blootleggen, een afbraak, een ontmythologise ring tot stand brengen, om het vervolgens naar nieuwe beteke nis te voeren. Een schilderij van hem is nieuw en verrassend om dat het eerst tot de grond toe af gebroken is. I Stedelijk Museum Schiedam, Hoog straat 112. Werk van Henri Jacobs on der de titel 'Unisono', tot 11 januari (alleen op maandag gesloten)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21