Komst varkens winst voor milieu' Tunnel in plaats van 'verduvelde brug' Voer eens een goed gesprek met uw Giropas. 4] DE STEM 4 'Leidingen komen te diep te liggen' Belgische taxi's beunen in Zeeland RPF: kans extra vluchten Zeeland lijkt afgenomen Analyse Sandra Zeeland 'redelijk vol' bij Kerst en ondjaar Weinig nieuwe partijen bij raadsverkiezingen POSTBANK, Advocaat van Hulster varkenshouder Knoops vindt bezwaren puur emotioneel van aard C1 HALLA VORKHEFTRUCKS DIESEL-LPG-ELECTRISCH J Rijkswaterstaat vond het zomer 1991 reeds jl Mdig om wachtende automobilisten uitleg I je geven over de lange openingstijden van de T brug- „In alle eerlijkheid. Het z:jn natuur- I 'ik verduiveld vervelende bruggen. Niet al leen voor het landverkeer maar ook voor de Klacht bij provincie a" Met de nieuwe Giropas met Chipper kunt u nu ook bellen vanuit elke telefooncel. De nieuwe Giropas met Chipper. Daar kun je meer mee. >97 X 51 ïisjes realiseren voor jou de ek in alle variaties if 50,-. servol hygiënisch en discreet aan de top staat in Brabant 1733. Internetwww.uit.nl/hs ROOSENDAAL strikt privé ma t/m vr v. 12.00-22 nn„ Tel. 0165-555968. U KARIN Breda.Laat u ontvii 'n discr.rom.sfeer.7 dQï 10.30-23.00u 076-5211137 Wil jij VERWEND worden' Bel dan mij een volsl huisvrouw. 076-5216400, 13 je, vrij OVERSPEL Wij kennen dames die dit dagelijks doen! Bel ons en wij zeggen U waar wanneer 010-243.05.95 BLONDE si. vr. verwent echt lekker. Ma. t/m a tel. 0165-558051. St. Willebrord 3 sensuel kanjers ontv U met liefde plezier. 2x Hp 100 0165-383850 +Lesb. trio. ROXY alleen voor het b ma t/m vrij 10 t/m KLASSE tel 00 323677085 en s of Juridisch Adv BV-BVBA-GmbH-Ltdl ADCOMP 04 92-545575. Schilderwerk Erkend schildersbedrijf vraagt binnen SCHILDERWERK tegen gunstige prijs. Tel. 0651367919 Zeeland 11 DINSDAG 9 DECEMBER 1997 Van onze correspondent Den Haag/Axel - De komst van 4560 nieuwe varkens naar de Derde Ver korting in Axel veroorzaakt geen toename van stank en de neerslag van verzurende ammoniak zal verder afnemen. Met dit argument pleitte advocaat H. van der Westen gisteren in een beroepszaak bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State voor toekenning van een milieuvergunning aan varkenshou der M. Knoops uit Hulst. tekende bij de Raad van State beroep aan omdat de gemeente Axel hem geen milieuvergunning voor de varkens wilde verlenen. Volgens advocaat Van der Westen zijn de plannen van zijn cliënt Knoops 'pure milieuwinst'. Het plan van Knoops houdt in dat een ande re veehouder in de buurt, R. van de Vij ver, twintig vleesstieren inlevert. In plaats daarvan gaat Knoops 4.560 var kens mesten. Dit plan houdt in dat de neerslag van ammoniak afneemt maar de uitstoot fors toeneemt. Volgens Van der Westen zijn de maat schappelijke bezwaren tegen varkens houderijen puur emotioneel van aard. „De veehouderijen worden in de volks mond de roze invasie genoemd en die ro ze invasie heeft menige gemeente in ver legenheid gebracht," zei Van der Westen. „In de kortst mogelijk tijd werden actie groepen opgericht om die invasie te ke ren. In hun kielzog hebben vervolgens ook de betrokken gemeentebesturen in tensief en soms iets te inventief gezocht naar mogelijkheden om de vergunning te weigeren.In het geval van Knoops heeft de gemeente volgens Van der Westen een bosstrook van enkele hectare groot aan gegrepen om de vergunning te weigeren. Woordvoerder K. Steijaert van de om wonenden geeft toe dat de zure neerslag op het bos zou afnemen maar dat de ver zuring in zijn geheel zal toenemen. De door Knoops gewenste verrekening van de stieren van Van de Vijver met zijn varkens is volgens de buurtbewoners in strijd met de milieuwetgeving omdat Axel geen zogenoemd ammoniakreduc- tieplan kent. De gemeente staat eveneens op het standpunt dat de ammoniak van de var kens niet met die van de stieren verre kend mag worden. De gemeente weer spreekt bovendien dat 4560 varkens mi lieuwinst zijn vergeleken bij de stieren. De uitstoot van de ammoniak neemt im mers fors toe. Daarnaast geldt sinds 26 juni een verplicht milieu-effectonder- zoek naar varkenshouderijen met meer dan duizend mestvarkeneenheden. De rechters bij de Raad van State stelden nauwelijks vragen. „De feitelijke gege vens zijn niet in geschil," zei rechter bij de Raad van State, mr J. Schaafsma. „Het is vooral een juridisch aangelegen heid." Daarbij doelde de rechter volgens de omwonenden op de verrekening van de stieren met de varkens. De afdeling bestuursrechtspraak doet over enige tijd schriftelijk uitspraak. Bel voor de perfecte deal Leaseprijs v.a. 499,- Niet alleen daar, in hier in Nederland. iroeikasgevaar en is 51- infolijn voor ip werkdagen van 311 JEZELF 'De brug bij Sluiskil is goed voor enorme wachttijden, maar een tunnel lijkt nog ver weg. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE DE KOMENDE jaren blijft de brug bij Sluiskil zeer hoog scoren op de ergernis toptien van de Zeeuws-Vlaamse automobi listen. Ook het bedrijfsleven en Zeeuwse be stuurders roepen al jaren dat de brug plaats moet maken voor een tunnel. Weg met die lange wachttijden, tot 23 minuten per uur, voor automobilisten! Weg met de wachttij den voor de scheepvaart! Geef Zeeuws- Vlaanderen een kanaaltunnel! De wachttijden kosten het bedrijfsleven jaarlijks vele miljoenen guldens. Onderzoe ken tonen aan dat de Zeeuws-Vlamingen een tunnel bij Sluiskil belangrijker vinden <lan een Westerscheldetunnel. Die is immers vooral belangrijk voor Midden-Zeeland, voor een goede ontsluiting richting het zui den. scheepvaart. Het lijkt allemaal alsof het godsgruwelijk traag gaat," bekende W. Vin- ke van de Dienstkring Kanaal van Terneu- zen. De afgelopen jaren zijn er tal van onderzoe ken naar een noodzaak van de tunnel uitge voerd. En steeds luidde de eenduidige con clusie: Hij moet er komen. Zelfs in Den Haag werd de noodzaak onderschreven, echter zonder dat dat leidde tot concrete toezeg gingen, hoogstens wat vage beloften. „De aanleg van de Westerscheldetunnel ver- I hoogt de druk op het Rijk om ook een tunnel I onder het Kanaal Gent - Terneuzen aan te I 'eggen, Het Rijk draagt het grootste deel van I <fe exploitatie van de Scheldetunnel en kan 1 zich niet permitteren dat er straks geen goe- I de verbindingen op aansluiten," zei gedepu- I teerde J. Hennekeij vorig jaar. I Een verkeerde inschatting of is de druk nog I niet hoog genoeg? De partijen in de paarse I coalitie maken zich immers niet erg hard I voor een tunnel. En bij het CDA vormt die I tunnel ook niet een echt hot item. j b een drieregelig briefje boorde minister A. lorritsma eind vorige week alle hoop op de spoedige realisatie van zo'n tunnel de grond I Westerscheldetunnel eind 2002 I klaar is, zal het verkeer dat de brug moet I Passeren met zo'n 25 procent toenemen, al- I dus de rekenmeesters van Rijkswaterstaat. voor de minister onvoldoende om in actie te I komen. Door Emile Calon Provincie, gemeente Terneuzen en het Zeeuws-Vlaamse bedrijfsleven starten nu een hernieuwde studie naar de wenselijk heid van een tunnel. Volgens Hennekeij moet de historische fout van de jaren zestig, de bouw van de brug, hersteld worden. De drie partijen gaan nu in kaart brengen wel ke problemen de brug oplevert. In hun on derzoek betrekken ze ook de toename van het verkeer als bedrijfsterreinen als de Axelse Vlakte en de Mosselbanken verder zijn ontwikkeld. Want Rijkswaterstaat heeft die cijfers niet meegenomen. Rijnmond Zeker nu er in Rotterdam een groot tekort is aan bedrijfsterreinen, denkt Hennekeij bij de industriëlen in het Rijnmondgebied een coalitiepartner te vinden voor een campagne pro-tunnel. Want hij hoopt dat bedrijven die daar soms vruchteloos smeken om grond doorgestuurd kunnen worden naar het Zeeuwse. Maar dan moet er wel een goede ontsluiting zijn. Tevens liet hij eind vorige week weten dat de financiering niet uitsluitend op conto van Den Haag moet komen. Het bedrijfsleven, de provincie en de Vlamingen moeten een plan opstellen voor co-financiering. Volgens voorzichtige en enigszins gedateer de berekeningen gaat een tunnel bij Sluiskil tussen de 130 en 200 miljoen gulden kosten, afhankelijk van de breedte van het kanaal. De Vlamingen willen immers graag een bre der kanaal en zien het liefst de brug bij Sluiskil verdwijnen wegens het oponthoud voor de scheepvaart. Van die kant is dan misschien ook een redelijke financiële bij drage te verwachten. Siamese tweeling De Sluiskilse tunnel en de Westerschelde tunnel vormden jarenlang een politieke Sia mese tweeling. De bouw van de ene zou au tomatisch leiden tot de aanleg van de twee de, zo werd gesteld in het Zeeuwse. Maar in Den Haag, waar de centen toch voor een be langrijk deel vandaan komen, is die koppe ling nimmer gelegd. Nu het werk aan de Westerscheldetunnel is gestart, wordt in Middelburg die koppeling weer openlijk gelegd. En in Midden-Zeeland zien ze nog een andere koppeling. De Mid- den-Zeeland-route moet worden aangepast zodat straks (vracht)auto's vanuit Rotter dam via Zeelandbrug, Zandkreekdam en Goes een brede weg kunnen volgen naar Terneuzen en Gent en zo naar de andere Ka naaltunnel. Een miljardenproject waar in Den Haag momenteel absoluut geen geld voor is. Trouwens, met de aanleg over enke le jaren van de Zoomweg-Noord langs Ber gen op Zoom, is een aanpassing van de Mid- den-Zeeland-route niet meer nodig. Een tunnel bij Sluiskil lijkt dan ook alleen haalbaar als Zeeland met een creatief plan komt, zeker op het gebied van financiering. En het provinciebestuur zal ook de verzeke ring moeten geven aan Den Haag dat er ver volgens niet meer gepraat wordt over het opkrikken van de Midden-Zeeland-route. Zeeland moet een duidelijke keuze maken voor een goede ontsluiting Sloegebied-Ter- neuzen-België, inclusief kanaaltunnel. Maar daar is politieke moed voor nodig. Meer moed dan alleen maar roepen dat de tunnel er moet komen. 'vervolg van voorpagina fe bewaren van de landbouwers [Wéren van het ontbreken van f en deugdelijke vergoeding voor (T 'e lijden schade tot een te gro pe beslaglegging van de ruimte, pedenkingen zijn er ook tegen de P'epte. De leidingen komen 1.5C jneter diep te liggen en kenner "n goede drainage van het ter- o bemoeilijken, vrezen de grondgebruikers. Een denkbaa- [Mnpromis kan volgens betrok- enen z'in dat Gasunie en Delti samen een leiding met een grote re capaciteit leggen. In totaal is er met negen gebruikers verschil van mening. Volgens woordvoerder P. Bakker van de Nederlandse Gasunie is er sprake van een nieuwe situatie waar de rechter misschien een oordeel over zal moeten vellen. „We zijn tot nu toe gewend altijd ons gelijk te krijgen als we een leiding wilden aanleggen. Maar Van onze verslaggever Middelburg - De Rijksverkeersinspectie (RVI) onderzoekt mo menteel een klacht van enkele taxibedrijven in Midden-Zee land. Die beklagen zich erover dat in Zeeland illegale ver- voerspraktijken plaatsvinden. Van onze verslaggever Middelburg - Tussen Kerst en Oud en Nieuw zullen weer heel wat toeristen in Zeeland verblijven. Bij de Provinciale VW in Middelburg is M. de Muynck zeer te spreken over de reserveringen voor die periode. „Het loopt goed." De particuliere vakantiehuisjes zijn volgens haar tijdens de kerstvakantie 'een heel eind bezet'. En de vakantieparken 'goed bezet'. Percentages wilde ze echter niet geven. Wel dat er nog steeds geboekt wordt en dat er ook nog steeds plaatsen vrij zijn. Het zal volgens haar echter geen 'superseizoen worden'. „Maar als geheel zijn we be hoorlijk tevreden." Ze waar schuwt voor vergelijkingen met het zomerseizoen. „Nogal wat huisjes zijn 's winters immers niet te verhuren omdat de voorzieningen onvoldoende zijn." Wel constateert ze dat de toe risten wat afwachtend zijn ge worden als het gaat om boekin gen. Daar kijkt ze echter niet meer vreemd van op. „Want velen gaan tegenwoordig twee tot drie maal op vakantie. Er wordt pas geboekt als de ene vakantie helemaal verwerkt is." Bovendien is de keus voor een vakantiebestemming te genwoordig gigantisch. De hele wereld ligt binnen het bereik van velen, zeker nu vliegen erg goedkoop is geworden omdat allerlei maatschappijen met stuntaanbiedingen komen. „De toerist kan dan ook volop kie zen." Volgens de klacht worden passa giers vervoerd door een in België gevestigde onderneming die niet over de vereiste Nederlandse ver gunning beschikt. „Deze onderne ming neemt niet alleen klanten op in Nederland om ze vervolgens naar België te vervoeren, maar ze blijken ook vervoer te verrichten in Nederland. Dit is in strijd met de wettelijke bepalingen." Vol gens Koninklijk Nederlands Ver voer (KNV) Taxi, die de klacht bij de RVI indiende, ondervinden be drijven in Noord- en Zuid-Beve land hiervan zeer veel hinder en schade. Taxivergunningen worden door de provincie verleend. Die is door KNV dan ook op de hoogte gesteld. Volgens een provinciaal woordvoerder betreft het vervoer van (Belgische) zeeloodsen. Van onze Haagse redactie Den Haag - De kans dat vliegveld Midden-Zeeland wordt over spoeld door lesvliegtuigen uit Rotterdam is afgenomen. Dat is de inschatting van RPF-Kamerlid Van Dijke na afloop van het debat over de regionale luchtvaart. Terneuzen - Na het sluiten van de termijn, waarbinnen nieuwe par tijen zich voor de komende gemeenteraadsverkiezingen konden regis treren, blijken in Zeeuws-Vlaanderen slechts twee nieuwe groeperin gen zich te hebben aangemeld. In Hulst is dat de groepering Progressief Hulst, in Sluis de groepering Dorpsbelangen Toerisme, tot op heden alleen in Oostburg actief. Pas op 20 januari volgend jaar, bij de kandidaatstelling, wordt duide lijk of nu nog niet 'meespelende' partijen en groeperingen zich gaan mengen in de strijd om de Zeeuws-Vlaamse raadszetels. De Tweede Kamer lijkt er vol gens het Zeeuwse Kamerlid Van Dijke weinig voor te voelen om een deel van de kleine luchtvaart van Zuid-Holland te verplaatsen naar Zeeland. De Rotterdamse luchthaven Zestienhoven wil zich gaan toeleggen op passagiers- vluchten. Voor een groot deel van de vluchten met kleine vliegtui gen (recreatieve en lesvluchten) is daarom geen plaats meer. Zestienhoven wil een deel van de kleine vluchten onderbrengen op een nieuw vliegveld op Goeree Overflakkee of in de Hoekse Waard. De rest zou onderge bracht moeten worden op vlieg veld Midden-Zeeland en in Eind hoven. Volgens Van Dijke is daar in de Kamer weinig steun voor. Provinciale Staten van Zuid- Holland hebben zich eerder al uitgesproken tegen de bouw van een nieuwe luchthaven voor de kleine luchtvaart. Daarmee is de kans dat een deel van de vluchten op het vliegveld bij het Zeeuwse Arnemuiden wordt onderge bracht sterk afgenomen, meent Van Dijke. (ADVERTENTIE) hier is sprake van een nieuwe si tuatie. Het is voor het eerst dat wij in het binnenland te maken hebben met concurrentie. Toch, als je het bekijkt in het perspec tief van de aardgasvoorziening op lange termijn voor Nederland en West-Europa kun je stellen dat de import van Brits gas een landsbelang is. Ik denk daarom toch dat onze on derhandelingen met de grondge bruikers onder die gedoogplicht vallen. Maar misschien denkt een bevoegd gezag daar anders over." iir o vqn j k girorekening 9123456 pasnummer geldig t 12 3A456 A 12- i I cc "jr. o De Giropas is vernieuwd en heeft nu ook een Chipper gekregen. Deze Chipper biedt hefel wat gespreks stof. Want dankzij de Chipper is uw Giropas nu^niet alleen een pinpas, maar voortaan ook een telefoonkaart. Bellen met de nieuwe Giropas met Chipper is eenvpudig. Eerst laadt u de Chipper op met het geld van uw Girorekening. Dat kan in een van de ruim 20.000 telefooncellen in Nederland, waarna u dan direct kunt bellen. Maar opladen kan ook thuis met Telechipper of met de Chippertelefoon. Met deze nieuwe Giropas heeft u dus o altijd een telefoonkaart op zak. Die boven dien extra makkelijk is. Zo onthoudt hij uit jzichzelf de vier laatstgekozen nummers. En u kunt zélf maar liefst zestien nummers programmeren. Daarnaast zijn er al vier servicenummers van de Postbank voorgepro grammeerd, waaronder de Klantenservice Giropas en de Girofoon. U krijgt vanzelf bericht wanneer u uw nieuwe Giropas met Chipper kunt verwach ten. Wilt u meer weten? Bel dan naar de Klantenservice Giropas (058) 215 85 55: elke werkdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur. Internet: www.postbank.nl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 13