Komst varkens winst voor milieu'
Tunnel in plaats van 'verduvelde brug'
Voer eens een
goed gesprek met
uw Giropas.
4]
DE STEM
4
'Leidingen komen
te diep te liggen'
Belgische taxi's
beunen in Zeeland
RPF: kans extra
vluchten Zeeland
lijkt afgenomen
Analyse
Sandra
Zeeland 'redelijk vol'
bij Kerst en ondjaar
Weinig nieuwe partijen
bij raadsverkiezingen
POSTBANK,
Advocaat van Hulster varkenshouder Knoops vindt bezwaren puur emotioneel van aard
C1
HALLA VORKHEFTRUCKS
DIESEL-LPG-ELECTRISCH
J Rijkswaterstaat vond het zomer 1991 reeds
jl Mdig om wachtende automobilisten uitleg
I je geven over de lange openingstijden van de
T brug- „In alle eerlijkheid. Het z:jn natuur-
I 'ik verduiveld vervelende bruggen. Niet al
leen voor het landverkeer maar ook voor de
Klacht bij provincie
a"
Met de nieuwe Giropas met Chipper kunt u
nu ook bellen vanuit elke telefooncel.
De nieuwe Giropas met Chipper. Daar kun je meer mee.
>97
X 51
ïisjes realiseren voor jou de
ek in alle variaties
if 50,-.
servol hygiënisch en discreet
aan de top staat in Brabant
1733. Internetwww.uit.nl/hs
ROOSENDAAL strikt privé
ma t/m vr v. 12.00-22 nn„
Tel. 0165-555968. U
KARIN Breda.Laat u ontvii
'n discr.rom.sfeer.7 dQï
10.30-23.00u 076-5211137
Wil jij VERWEND worden'
Bel dan mij een volsl
huisvrouw. 076-5216400,
13
je,
vrij
OVERSPEL Wij kennen
dames die dit dagelijks
doen! Bel ons en wij
zeggen U waar wanneer
010-243.05.95
BLONDE si. vr. verwent
echt lekker. Ma. t/m a
tel. 0165-558051.
St. Willebrord 3 sensuel
kanjers ontv U met liefde
plezier. 2x Hp 100
0165-383850 +Lesb. trio.
ROXY alleen voor het b
ma t/m vrij 10 t/m
KLASSE tel 00 323677085
en
s of
Juridisch Adv
BV-BVBA-GmbH-Ltdl
ADCOMP 04 92-545575.
Schilderwerk
Erkend schildersbedrijf
vraagt binnen
SCHILDERWERK
tegen gunstige prijs.
Tel. 0651367919
Zeeland
11
DINSDAG 9 DECEMBER 1997
Van onze correspondent
Den Haag/Axel - De komst van 4560
nieuwe varkens naar de Derde Ver
korting in Axel veroorzaakt geen
toename van stank en de neerslag
van verzurende ammoniak zal verder
afnemen. Met dit argument pleitte
advocaat H. van der Westen gisteren
in een beroepszaak bij de afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad
van State voor toekenning van een
milieuvergunning aan varkenshou
der M. Knoops uit Hulst.
tekende bij de Raad van State
beroep aan omdat de gemeente Axel hem
geen milieuvergunning voor de varkens
wilde verlenen. Volgens advocaat Van
der Westen zijn de plannen van zijn
cliënt Knoops 'pure milieuwinst'. Het
plan van Knoops houdt in dat een ande
re veehouder in de buurt, R. van de Vij
ver, twintig vleesstieren inlevert. In
plaats daarvan gaat Knoops 4.560 var
kens mesten. Dit plan houdt in dat de
neerslag van ammoniak afneemt maar de
uitstoot fors toeneemt.
Volgens Van der Westen zijn de maat
schappelijke bezwaren tegen varkens
houderijen puur emotioneel van aard.
„De veehouderijen worden in de volks
mond de roze invasie genoemd en die ro
ze invasie heeft menige gemeente in ver
legenheid gebracht," zei Van der Westen.
„In de kortst mogelijk tijd werden actie
groepen opgericht om die invasie te ke
ren. In hun kielzog hebben vervolgens
ook de betrokken gemeentebesturen in
tensief en soms iets te inventief gezocht
naar mogelijkheden om de vergunning te
weigeren.In het geval van Knoops heeft
de gemeente volgens Van der Westen een
bosstrook van enkele hectare groot aan
gegrepen om de vergunning te weigeren.
Woordvoerder K. Steijaert van de om
wonenden geeft toe dat de zure neerslag
op het bos zou afnemen maar dat de ver
zuring in zijn geheel zal toenemen. De
door Knoops gewenste verrekening van
de stieren van Van de Vijver met zijn
varkens is volgens de buurtbewoners in
strijd met de milieuwetgeving omdat
Axel geen zogenoemd ammoniakreduc-
tieplan kent.
De gemeente staat eveneens op het
standpunt dat de ammoniak van de var
kens niet met die van de stieren verre
kend mag worden. De gemeente weer
spreekt bovendien dat 4560 varkens mi
lieuwinst zijn vergeleken bij de stieren.
De uitstoot van de ammoniak neemt im
mers fors toe. Daarnaast geldt sinds 26
juni een verplicht milieu-effectonder-
zoek naar varkenshouderijen met meer
dan duizend mestvarkeneenheden.
De rechters bij de Raad van State stelden
nauwelijks vragen. „De feitelijke gege
vens zijn niet in geschil," zei rechter bij
de Raad van State, mr J. Schaafsma.
„Het is vooral een juridisch aangelegen
heid." Daarbij doelde de rechter volgens
de omwonenden op de verrekening van
de stieren met de varkens.
De afdeling bestuursrechtspraak doet
over enige tijd schriftelijk uitspraak.
Bel voor de perfecte deal
Leaseprijs v.a. 499,-
Niet alleen daar, in
hier in Nederland.
iroeikasgevaar en
is 51- infolijn voor
ip werkdagen van
311 JEZELF
'De brug bij Sluiskil is goed voor enorme wachttijden, maar een tunnel lijkt nog ver weg.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
DE KOMENDE jaren blijft de brug bij
Sluiskil zeer hoog scoren op de ergernis
toptien van de Zeeuws-Vlaamse automobi
listen. Ook het bedrijfsleven en Zeeuwse be
stuurders roepen al jaren dat de brug plaats
moet maken voor een tunnel. Weg met die
lange wachttijden, tot 23 minuten per uur,
voor automobilisten! Weg met de wachttij
den voor de scheepvaart! Geef Zeeuws-
Vlaanderen een kanaaltunnel!
De wachttijden kosten het bedrijfsleven
jaarlijks vele miljoenen guldens. Onderzoe
ken tonen aan dat de Zeeuws-Vlamingen
een tunnel bij Sluiskil belangrijker vinden
<lan een Westerscheldetunnel. Die is immers
vooral belangrijk voor Midden-Zeeland,
voor een goede ontsluiting richting het zui
den.
scheepvaart. Het lijkt allemaal alsof het
godsgruwelijk traag gaat," bekende W. Vin-
ke van de Dienstkring Kanaal van Terneu-
zen.
De afgelopen jaren zijn er tal van onderzoe
ken naar een noodzaak van de tunnel uitge
voerd. En steeds luidde de eenduidige con
clusie: Hij moet er komen. Zelfs in Den Haag
werd de noodzaak onderschreven, echter
zonder dat dat leidde tot concrete toezeg
gingen, hoogstens wat vage beloften.
„De aanleg van de Westerscheldetunnel ver-
I hoogt de druk op het Rijk om ook een tunnel
I onder het Kanaal Gent - Terneuzen aan te
I 'eggen, Het Rijk draagt het grootste deel van
I <fe exploitatie van de Scheldetunnel en kan
1 zich niet permitteren dat er straks geen goe-
I de verbindingen op aansluiten," zei gedepu-
I teerde J. Hennekeij vorig jaar.
I Een verkeerde inschatting of is de druk nog
I niet hoog genoeg? De partijen in de paarse
I coalitie maken zich immers niet erg hard
I voor een tunnel. En bij het CDA vormt die
I tunnel ook niet een echt hot item.
j b een drieregelig briefje boorde minister A.
lorritsma eind vorige week alle hoop op de
spoedige realisatie van zo'n tunnel de grond
I Westerscheldetunnel eind 2002
I klaar is, zal het verkeer dat de brug moet
I Passeren met zo'n 25 procent toenemen, al-
I dus de rekenmeesters van Rijkswaterstaat.
voor de minister onvoldoende om in actie te
I komen.
Door Emile Calon
Provincie, gemeente Terneuzen en het
Zeeuws-Vlaamse bedrijfsleven starten nu
een hernieuwde studie naar de wenselijk
heid van een tunnel. Volgens Hennekeij
moet de historische fout van de jaren zestig,
de bouw van de brug, hersteld worden. De
drie partijen gaan nu in kaart brengen wel
ke problemen de brug oplevert. In hun on
derzoek betrekken ze ook de toename van
het verkeer als bedrijfsterreinen als de
Axelse Vlakte en de Mosselbanken verder
zijn ontwikkeld. Want Rijkswaterstaat heeft
die cijfers niet meegenomen.
Rijnmond
Zeker nu er in Rotterdam een groot tekort is
aan bedrijfsterreinen, denkt Hennekeij bij
de industriëlen in het Rijnmondgebied een
coalitiepartner te vinden voor een campagne
pro-tunnel. Want hij hoopt dat bedrijven die
daar soms vruchteloos smeken om grond
doorgestuurd kunnen worden naar het
Zeeuwse. Maar dan moet er wel een goede
ontsluiting zijn.
Tevens liet hij eind vorige week weten dat
de financiering niet uitsluitend op conto van
Den Haag moet komen. Het bedrijfsleven,
de provincie en de Vlamingen moeten een
plan opstellen voor co-financiering.
Volgens voorzichtige en enigszins gedateer
de berekeningen gaat een tunnel bij Sluiskil
tussen de 130 en 200 miljoen gulden kosten,
afhankelijk van de breedte van het kanaal.
De Vlamingen willen immers graag een bre
der kanaal en zien het liefst de brug bij
Sluiskil verdwijnen wegens het oponthoud
voor de scheepvaart. Van die kant is dan
misschien ook een redelijke financiële bij
drage te verwachten.
Siamese tweeling
De Sluiskilse tunnel en de Westerschelde
tunnel vormden jarenlang een politieke Sia
mese tweeling. De bouw van de ene zou au
tomatisch leiden tot de aanleg van de twee
de, zo werd gesteld in het Zeeuwse. Maar in
Den Haag, waar de centen toch voor een be
langrijk deel vandaan komen, is die koppe
ling nimmer gelegd.
Nu het werk aan de Westerscheldetunnel is
gestart, wordt in Middelburg die koppeling
weer openlijk gelegd. En in Midden-Zeeland
zien ze nog een andere koppeling. De Mid-
den-Zeeland-route moet worden aangepast
zodat straks (vracht)auto's vanuit Rotter
dam via Zeelandbrug, Zandkreekdam en
Goes een brede weg kunnen volgen naar
Terneuzen en Gent en zo naar de andere Ka
naaltunnel. Een miljardenproject waar in
Den Haag momenteel absoluut geen geld
voor is. Trouwens, met de aanleg over enke
le jaren van de Zoomweg-Noord langs Ber
gen op Zoom, is een aanpassing van de Mid-
den-Zeeland-route niet meer nodig.
Een tunnel bij Sluiskil lijkt dan ook alleen
haalbaar als Zeeland met een creatief plan
komt, zeker op het gebied van financiering.
En het provinciebestuur zal ook de verzeke
ring moeten geven aan Den Haag dat er ver
volgens niet meer gepraat wordt over het
opkrikken van de Midden-Zeeland-route.
Zeeland moet een duidelijke keuze maken
voor een goede ontsluiting Sloegebied-Ter-
neuzen-België, inclusief kanaaltunnel. Maar
daar is politieke moed voor nodig. Meer
moed dan alleen maar roepen dat de tunnel
er moet komen.
'vervolg van voorpagina
fe bewaren van de landbouwers
[Wéren van het ontbreken van
f en deugdelijke vergoeding voor
(T 'e lijden schade tot een te gro
pe beslaglegging van de ruimte,
pedenkingen zijn er ook tegen de
P'epte. De leidingen komen 1.5C
jneter diep te liggen en kenner
"n goede drainage van het ter-
o bemoeilijken, vrezen de
grondgebruikers. Een denkbaa-
[Mnpromis kan volgens betrok-
enen z'in dat Gasunie en Delti
samen een leiding met een grote
re capaciteit leggen. In totaal is
er met negen gebruikers verschil
van mening.
Volgens woordvoerder P. Bakker
van de Nederlandse Gasunie is er
sprake van een nieuwe situatie
waar de rechter misschien een
oordeel over zal moeten vellen.
„We zijn tot nu toe gewend altijd
ons gelijk te krijgen als we een
leiding wilden aanleggen. Maar
Van onze verslaggever
Middelburg - De Rijksverkeersinspectie (RVI) onderzoekt mo
menteel een klacht van enkele taxibedrijven in Midden-Zee
land. Die beklagen zich erover dat in Zeeland illegale ver-
voerspraktijken plaatsvinden.
Van onze verslaggever
Middelburg - Tussen Kerst en Oud en Nieuw zullen weer
heel wat toeristen in Zeeland verblijven. Bij de Provinciale
VW in Middelburg is M. de Muynck zeer te spreken over de
reserveringen voor die periode. „Het loopt goed."
De particuliere vakantiehuisjes
zijn volgens haar tijdens de
kerstvakantie 'een heel eind
bezet'. En de vakantieparken
'goed bezet'. Percentages wilde
ze echter niet geven. Wel dat er
nog steeds geboekt wordt en
dat er ook nog steeds plaatsen
vrij zijn.
Het zal volgens haar echter
geen 'superseizoen worden'.
„Maar als geheel zijn we be
hoorlijk tevreden." Ze waar
schuwt voor vergelijkingen met
het zomerseizoen. „Nogal wat
huisjes zijn 's winters immers
niet te verhuren omdat de
voorzieningen onvoldoende
zijn."
Wel constateert ze dat de toe
risten wat afwachtend zijn ge
worden als het gaat om boekin
gen. Daar kijkt ze echter niet
meer vreemd van op. „Want
velen gaan tegenwoordig twee
tot drie maal op vakantie. Er
wordt pas geboekt als de ene
vakantie helemaal verwerkt
is." Bovendien is de keus voor
een vakantiebestemming te
genwoordig gigantisch. De hele
wereld ligt binnen het bereik
van velen, zeker nu vliegen erg
goedkoop is geworden omdat
allerlei maatschappijen met
stuntaanbiedingen komen. „De
toerist kan dan ook volop kie
zen."
Volgens de klacht worden passa
giers vervoerd door een in België
gevestigde onderneming die niet
over de vereiste Nederlandse ver
gunning beschikt. „Deze onderne
ming neemt niet alleen klanten op
in Nederland om ze vervolgens
naar België te vervoeren, maar ze
blijken ook vervoer te verrichten
in Nederland. Dit is in strijd met
de wettelijke bepalingen." Vol
gens Koninklijk Nederlands Ver
voer (KNV) Taxi, die de klacht bij
de RVI indiende, ondervinden be
drijven in Noord- en Zuid-Beve
land hiervan zeer veel hinder en
schade. Taxivergunningen worden
door de provincie verleend. Die is
door KNV dan ook op de hoogte
gesteld. Volgens een provinciaal
woordvoerder betreft het vervoer
van (Belgische) zeeloodsen.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De kans dat vliegveld Midden-Zeeland wordt over
spoeld door lesvliegtuigen uit Rotterdam is afgenomen. Dat is
de inschatting van RPF-Kamerlid Van Dijke na afloop van het
debat over de regionale luchtvaart.
Terneuzen - Na het sluiten van de termijn, waarbinnen nieuwe par
tijen zich voor de komende gemeenteraadsverkiezingen konden regis
treren, blijken in Zeeuws-Vlaanderen slechts twee nieuwe groeperin
gen zich te hebben aangemeld.
In Hulst is dat de groepering Progressief Hulst, in Sluis de groepering
Dorpsbelangen Toerisme, tot op heden alleen in Oostburg actief.
Pas op 20 januari volgend jaar, bij de kandidaatstelling, wordt duide
lijk of nu nog niet 'meespelende' partijen en groeperingen zich gaan
mengen in de strijd om de Zeeuws-Vlaamse raadszetels.
De Tweede Kamer lijkt er vol
gens het Zeeuwse Kamerlid Van
Dijke weinig voor te voelen om
een deel van de kleine luchtvaart
van Zuid-Holland te verplaatsen
naar Zeeland. De Rotterdamse
luchthaven Zestienhoven wil zich
gaan toeleggen op passagiers-
vluchten. Voor een groot deel van
de vluchten met kleine vliegtui
gen (recreatieve en lesvluchten) is
daarom geen plaats meer.
Zestienhoven wil een deel van de
kleine vluchten onderbrengen op
een nieuw vliegveld op Goeree
Overflakkee of in de Hoekse
Waard. De rest zou onderge
bracht moeten worden op vlieg
veld Midden-Zeeland en in Eind
hoven.
Volgens Van Dijke is daar in de
Kamer weinig steun voor.
Provinciale Staten van Zuid-
Holland hebben zich eerder al
uitgesproken tegen de bouw van
een nieuwe luchthaven voor de
kleine luchtvaart. Daarmee is de
kans dat een deel van de vluchten
op het vliegveld bij het Zeeuwse
Arnemuiden wordt onderge
bracht sterk afgenomen, meent
Van Dijke.
(ADVERTENTIE)
hier is sprake van een nieuwe si
tuatie. Het is voor het eerst dat
wij in het binnenland te maken
hebben met concurrentie. Toch,
als je het bekijkt in het perspec
tief van de aardgasvoorziening
op lange termijn voor Nederland
en West-Europa kun je stellen
dat de import van Brits gas een
landsbelang is.
Ik denk daarom toch dat onze on
derhandelingen met de grondge
bruikers onder die gedoogplicht
vallen. Maar misschien denkt een
bevoegd gezag daar anders over."
iir o vqn j k
girorekening
9123456
pasnummer geldig t
12 3A456 A 12-
i
I
cc
"jr.
o
De Giropas is vernieuwd en heeft nu ook
een Chipper gekregen.
Deze Chipper biedt hefel wat gespreks
stof. Want dankzij de Chipper is uw Giropas
nu^niet alleen een pinpas, maar voortaan ook
een telefoonkaart.
Bellen met de nieuwe Giropas met Chipper
is eenvpudig. Eerst laadt u de Chipper op met
het geld van uw Girorekening. Dat kan in
een van de ruim 20.000 telefooncellen in
Nederland, waarna u dan direct kunt bellen.
Maar opladen kan ook thuis met Telechipper
of met de Chippertelefoon.
Met deze nieuwe Giropas heeft u dus
o
altijd een telefoonkaart op zak. Die boven
dien extra makkelijk is. Zo onthoudt hij uit
jzichzelf de vier laatstgekozen nummers.
En u kunt zélf maar liefst zestien nummers
programmeren. Daarnaast zijn er al vier
servicenummers van de Postbank voorgepro
grammeerd, waaronder de Klantenservice
Giropas en de Girofoon.
U krijgt vanzelf bericht wanneer u uw
nieuwe Giropas met Chipper kunt verwach
ten. Wilt u meer weten? Bel dan naar de
Klantenservice Giropas (058) 215 85 55: elke
werkdag bereikbaar van 8.00 tot 21.00 uur.
En op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
Internet: www.postbank.nl