15% DE STEM Rotte peren en gezonde appels in het leger Revolutionair aan het hof van Zweedse koning NE Kunstfonds op zoek naar nieuwe leden Anne Wil Blankers speelt Wilhelmina OP ALLE BAD KAMER- MEUBELEN John de Mol en Koninklijke Landmacht samen in tv-serie 'Combat' Dakservice Kleintje KORTING Dordrechts Museum koopt portret door Nicolaes Maes »B BANK it dcrt het 'n nd zou worden?... NU Rasti Rostelli Show [Nobelprijswinnaar Dario Fo gaat tekeer tegen genetische manipulatie 1997 X 51 r kom je verder mee. mnffOrtiSv+am*,, Vanety's Nicky, beeldschone brun, slank, lang haar 22 jr., Ingrid, bl. sexgodin, slank, D-cup., 28 jr., Renee, knappe slanke blondine, ma-vrij. 11-20. 076-5221051 I Een KLEINTJE nu noo TREFZEKERDER dan voor- heen. lontstopping IMTSTOPPINGSBEDRIJF ld aal. 076-5657977/06-52782837. N >58. ver- 924. jur nd 113 340 len Admin.advies BOEKHOUDER voor adm. en aang.biljet. j Slagboom, Marijke Meustr. 100, Breda, Tel. 5214282, Reparateur en onderhoudsbedrijf Voor al uw pannendaken en I bitumendaken. Lekkages of vernieuwingen, bel: 076-5220844 of 0653882768 Een plaatsen: resultaten boeken. r <c aalstraat 6 - Oosterhout "el. 0162-454336 irwaarder, 'om De fascinatie van het ont^stb^c HYPNOSE - TELEPATHIE- Gids 11111 MAANDAG 8 DECEMBER 1997 A7 De landmacht pompt 5,2 miljoen gulden in een dertiendelige dra maserie die momenteel in innig overleg met Jo hn de Mol Produkties wordt vervaardigd. In een uithoek van Leger plaats Oirschot komt een reeks met een on- Hollands karakter tot stand, die beladen kwesties niet uit de weg gaat. Zoals de produ cent zegt: „Combat heeft kloten." Door Maarten van de Rakt Een blower blaast de kilte uit de legergarage. Twee lange rijen groene tafels bieden plaats aan de acteurs, figuranten en mede werkers van de dramaserie Combat. Deze halen hun warme hap bij een binnen geparkeerd bestelbusje, dat een compleet keukentje herbergt. Koffie ei genhandig te tappen bij de ach terdeur. Buiten regent het. Het draai boek voorziet in een scène met 'vier vrachtwagens en rennende mannen'. Plaats van handeling is de ACB-base. ACB staat voor Algemene Crisis Beheersing. Soldaten leren er in een crisisge bied met simpele middelen een primitief kamp te bouwen. De opnames vlotten niet hard. Zo als zo vaak op draaidagen is het credo wachten, wachten, terwijl de regen doorsijpelt. Combat volgt de belevenissen van een groep jonge militairen die allemaal op zoek zijn naar het grote avontuur. Alledaagse problemen van normale mensen, vanaf februari te zien bij Vero nica. „We zijn tevreden als er een mooie dramaserie op het scherm komt, die een realistisch beeld van de landmacht schetst", verklaart de projectlei der, overste Harry van der Beuc- kere. Namens John de Mol stelt gedelegeerd producent Alain de Levita: „Het wordt een reeks met kloten. Een filmische serie met een beetje allure, niet plat. Combat-figuranten en acteurs in een kenmerkend opnametafereel: wachten, wachten, psychische problemen en seksualiteit zitten erin." „Conflicten rond hiërarchie, drugsgebruik, FOTO MARC BOLSIUS Door de inzet van tanks en an der groot materieel krijgt de se rie een on-Hollands karakter." De boodschap die het leger in het feuilleton graag kwijt wil, is hoe de Koninklijke Landmacht (KL) verandert in een professio nele organisatie, met het accent meer op vredesondersteunende operaties. Honderden vacatures „Bekendheid vergroten. De ta ken, de aspiraties van KL. De KL als werkgever. Thema's als teamgeest en kameraadschap. Daarbij willen we KL zo breed mogelijk belichten, en niet al leen de pantserinfanterie", legt de projectleider uit. „Vroeger hoefde je de markt niet op. We kregen 60.000 dienst plichtigen per jaar binnen. Er zijn nu enkele honderden vaca tures. Jaarlijks hebben we vijf- a zesduizend mensen nodig." Voorlichter Ben Smit vult aan: „We moeten concurreren met het bedrijfsleven, dat soortgelij ke banen biedt. Verder wordt er langer doorgestudeerd." Maar zo onderstrepen de leger- lieden: personeelswerving is niet het doel van de serie. Daar zijn de nieuwe peperdure reclame spots voor, betaald uit een ander legerpotje. Voor Combat is de bijdrage van de landmacht, uit gedrukt in geld, maximaal 5,2 miljoen gulden. De firma De Mol doet geen uitspraken over kos ten. Of Combat zijn doel bereikt, houdt het leger alert in de gaten. „Daar doen we onderzoek naar. De eerste aflevering laten we zien aan doelgroepen. Onze ei gen afdeling gedragsweten schappen en een extern bureau kijken of de effecten goed zijn. Dan kunnen we eventueel nog wat bijsturen." Discussies De redactie, bemand door afge vaardigden van leger en produ cent, bespreekt de scripts. Daar zijn aardige discussies gevoerd. Maar naarmate de samenwer king langer duurt, wijzen de neuzen dezelfde kant uit. Het le ger bemoeit zich niet met dra matische kwesties, wei met de geloofwaardigheid. „Kleine din getjes houd je toch altijd", con stateert De Levita. „Bij Medisch Centrum West regende het al brieven, wanneer een dokter zijn jas verkeerd aan had." De Levita: „In het begin was er een spanningsveld vanwege de verschillende belangen. Hoe langer de opnames lopen, hoe korter de discussie. Je kijkt steeds meer dezelfde kant op." Voorbeeld van een discussie: „In het verhaal bereidt de groep zich voor op uitzending naar het bui tenland. We wilden de majoor iets laakbaars laten doen. Maar dat levert onrust op en zo komt de uitzending van die groep in gevaar. Dus dat moesten we bij sturen." De dramamakers gaan negatieve zaken als alcohol en drugs in de kazerne niet uit de weg. „Dat le vert natuurlijk het mooiste dra ma op", weet uitvoerend produ cent Sjoerd Steenbeek. „Als alles pais en vree is, heb je geen drama. Conflicten rond hiërarchie, drugsgebruik, psy chische problemen en seksuali teit zitten erin. In elk mens zit iets kwaads. Het zijn geen heili gen, ze hebben ook iets laak baars." Van den Beuckere: „Je moet die zaken niet ontkennen. We kun nen aangeven hoe de landmacht ermee omgaat. Maar als je er gens op inzoomt, moet het wel in verhouding staan tot de mate waarin het ons bezighoudt." Opstandig Als ze gemist kunnen worden bij de opnames, schuiven twee ac teurs aan tafel. Eén ding hebben Tygo Gernandt en Robin Rien- stra gemeen: hun Fort Alpha- verleden. „Floris is met zijn lan ge haar en oorbel een recalci trante soldaat. Vaak opstandig. Wordt regelmatig op het matje geroepen omdat hij een grote mond heeft", licht Tygo Ger nandt (23) zijn rol toe. „Dat heb ik ook wel. Dat ik zeg waar het op staat. Ik zou me niet voor kunnen stellen dat ik in het leger werk. De machtsverhoudingen trekken me niet: mensen die je zeggen hoe het zit." „Waar ik van droom? Een echte film, echt drama. Maar dat is heel moeilijk te vinden. Zoiets als Karakter, dat wordt slechts een keer in de tien jaar gemaakt. Er zijn mooie dingen in de maak. Helaas mag ik daar niks over zeggen." Robin Rienstra (21) beschouwt Combat als een volgende stap in zijn carrière. „Ik sprong een gat in de lucht toen ik de rol kreeg. Hier leer ik sneller te geven wat ik kan geven, op situaties in te haken. Bij Fort Alpha ging het er allemaal veel speelser aan toe." Uit de manier waarop hij de bedoeling van de serie ver woordt blijkt, dat de club van producenten, acteurs en leger- mensen aardig versmolten is: „We moeten laten zien waar we mee bezig zijn." Utrecht (anp) - De Vereniging Rembrandt, die al een eeuw lang musea steunt bij het aankopen van kunstwerken, wil flink gro ter worden. De organisatie wil het aantal leden van 4500 naar 9000 hebben en het budget verhogen van 2 miljoen gulden per jaar naar 4 miljoen. De Vereniging Rembrandt denkt dit doel vooral via bijdragen uit het bedrijfsleven te verwezenlij ken. De musea zullen de plannen van de vereniging alleen maar toejui chen. De prijzen op de kunst markt rijzen de pan uit. Museum directeuren hebben al vaak ge klaagd dat hun aankoopbudget te gering is en dat Nederland qua cultuurbezit internationaal ge zien achterop dreigt te raken. De directeuren hebben inmiddels gelijk gekregen van de Raad voor de Cultuur. Staatssecretaris Nuis van Cultuur beraadt zich op een standpunt. In de Nederlandse musea hangen duizenden kunstwerken die met steun van de Vereniging Rem brandt zijn aangekocht. De vere niging draagt maximaal de helft van de aankoopprijs bij. De Vereniging Rembrandt pro beert niet alleen Nederlandse topkunst voor Nederland te be houden, zij tracht ook hiaten in bepaalde collecties op te vullen. Als dat daarvoor noodzakelijk is, worden ook buitenlandse werken aangekocht. De Vereniging Rembrandt draait voor zestig procent op een bijdra ge van het prins Bernhardfonds en verder van wat de leden op brengen, van legaten en van fondsen op naam. Er bestaat goede hoop dat het be drijfsleven zich nu van een leuke kant gaat laten zien, omdat ook in die wereld steeds meer belang stelling ontstaat om iets met kunst te doen. Amsterdam (anp) - Anne Wil Blankers speelt de hoofdrol in het nieuwe toneelstuk van Ton Vorstenbosch, Wilhelmina; Je Main- tiendrai, dat op 31 augustus volgend jaar in première gaat in de Stadsschouwburg in Amsterdam. In die periode is het honderd jaar geleden dat Wilhelmina de troon besteeg. Het toneelstuk, dat wordt gere- acteurs en actrices meedoen, gisseerd door Mette Bouhuijs, is richt zich volgens impresario een dramatische visie op het le ven en de regeerperiode van ko ningin Wilhelmina. Het stuk be licht haar leven vanaf de crisis in de jaren dertig, haar vlucht naar Engeland in de oorlog, de oor logsjaren in Londen en de perio de na haar troonsafstand in 1948. De productie, waaraan vijftien Jacques Senf op een breed pu bliek. De eerste try-out voorstellingen worden gespeeld van 22 mei tot en met 24 juni in de Stads schouwburg in Utrecht. Na de première is het tot en met februa ri 1999 ruim honderd maal te zien in het hele land. Dordrecht (anp) - Het Dordrechts Museum heeft onlangs op een veiling in Duitsland het schilderij Portret van Margaretha de Geer van de zeventiende-eeuwse schilder Nicolaes Maes aange kocht. Na een restauratiebeurt hangt het doek vanaf 13 december aan de mu- seumwand, te midden van andere werken van Maes. Margaretha de Geer was 85 toen zij in 1669 in Dordrecht werd gepor tretteerd. Zij was de echtgenote van de Dordtse koopman Jacob Trip. De familie Trip behoort tot de invloedrijkste handelsgeslachten van de zeventiende eeuw en is door verschillende oude meesters, onder wie Rembrandt, vereeuwigd. Het portret van de hand van Nicolaes Maes is volgens het Dordrechts Museum een subliem en monumentaal meesterwerk, dat vroegere por tretten van Rembrandt in herinnering brengt. De Stichting Dord rechts Museum 1842-1992, de Vereniging Rembrandt en vooral de Stichting Vrienden van het Dordrechts Museum maakten de aankoop mogelijk. IDoor onze correspondent Aart Heering I Jan mijn leven zal ik geen [smoking aantrekken!", zei lDario Fo in een interview uit J1975, toen een groep Zweedse intellectuelen hem voor het lwrst had voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Litera tuur. Maar nu het tweeëntwintig ■jaar later inderdaad zover is, Treeft Fo zijn bezwaren tegen Jet burgelijke kledingstuk la- |en varen. 'anneer hij donderdag uit han den van de Zweedse koning Gus- M Adolf de prijs zal ontvangen, hij wel degelijk een smoking tagen, die speciaal voor de gele- pheid door couturier Gianfran- 0 Ferré is ontworpen. '1 Ferré, die ook het toilet ont- ppt voor Franca Rame, Fo's artner in leven en werk, heeft al Mdaard dat het 'een sober maar h p niet rev°iutionair kleding- ,,zal zijn, omdat men in Mdiolm op decorum is gesteld. L ,j8remoriie in de Zweedse °,dstad is daarom niet alleen L n huldeblijk aan een groot kun- het is ook een teken des M s. de instituties staan minder j, tegenover een rebelse ^ligger als Fo, die op zijn j. jT er 1S geworden dan in jaren 70, toen hij in hard con- met de gevestigde orde zijn 1 werken schreef en speelde prom heeft hij er ook niet over pansd om, zoals Jean-Paul Lp: e ln *964, de Nobelprijs te T* geren als een bourgeois - eer betoon. Toch is de 71-jarige Fo de wilde haren van het linkse en gagement nog lang niet verloren. Dat maakte hij vorige week nog eens duidelijk, bij de presentatie van zijn jongste pennevrucht: een vertaling van Molière's Don Gio vanni in oud-Napolitaans dia lect. Bij die gelegenheid gaf hij een voorproefje van de toespraak die hij voor de Zweedse Acade mie van Wetenschappen gaat houden. „Ik zal zeggen, dat de in tellectueel van nu de plicht heeft om zich bezig te houden met de dramatische leefomstandigheden in situaties die niet eens zo ver van ons bed liggen. Ik denk daar bij aan de toestanden in de ge vangenissen, ook de Italiaanse, de moordpartijen in de Derde Wereld en de armoede die hele volkeren uitmoordt." In het bij zonder wil Fo van leer trekken tegen de praktijk van genetische manipulatie, die hij zelf als 'kwaadaardige tovenarij' om schrijft. Uitdagend Ook zijn jongste komedie draagt nog een ouderwets uitdagende ti tel. II diavolo con le zinne (De du vel met tieten) wordt deze maan den op de planken gebracht door Fo's theatergezelschap met in de hoofdrollen Franca Rame en de in Italië bekende acteur Giorgio Albertazzi. (Fo zelf, die drie jaar geleden een hgersenbloeding heeft gehad, speelt ditmaal niet mee.) Het stuk dat ik afgelopen week met veel genoegen heb ge zien in het Napolitaanse theater Diana, waar Fo en Rame 45 jaar geleden voor het eerst samen op traden, voldoet geheel aan de ka rakterisering van de Zweedse Academie: „De Nobelprijs voor Literatuur wordt toegekend aan Dario Fo, omdat hij, samen met de actrice en autrice Franca Ra me, in de traditie van de middel eeuwse giullari (liedjeszangers), de macht bespot en de onder drukten hun waardigheid terug geeft." De Duvel heeft het karakter van een ouderwetse boertige klucht, voorgedragen in een bonte men geling van Middeleeuwse fanta siedialecten, een traditie die Fo inzette met Mistero buffo, het vrolijk mysteriespel dat hem aan het begin van de jaren '70 we reldberoemd maakte. De intrige van het stuk, dat speelt in een Noord-Italiaanse stad in de zes tiende eeuw, is eenvoudig: een aankomende duivel moet als proef de kuise rechter Alfonso Ferdinando De Tristano (Albert azzi) van zijn deugdzaamheid be roven. Hij slaagt daarin door be zit te nemen van des rechters sloofse huishoudster Pizzocca Ganassa (Rame) en deze te veran deren in een Napolitaanse del met enorme borsten. Een en an der gelardeerd met klassieke ele menten uit de antieke Commedia dell'Artewoest springende dui vels, domme soldaten, een slimme dief, een wulpse getuige, een gei le kardinaal en veel heerlijk plat te grappen en dubbelzinnighe den. Natuurlijk ontbreken ook de toespelingen op actuele zaken niet. Zo dreigt de rechter, net als Antonio di Pietro, het slachtoffer te worden van valse bekentenis sen van zijn eigen verdachten. Wanneer een dief de rechter tracht om te kopen, valt in een woordspeling de naam Previti, de medewerker van Berlusconi die verscheidene rechters in Rome op zijn loonlijst had staan. En het stuk besluit met een monoloog naar het publiek die eindigt met de levenswijsheid: „Ik geef verre de voorkeur aan misdadigers bo ven dommen. Want de misdadi gers rusten soms uit en de dom men nooit!" De bijtende maatschappijkritiek van vroeger ontbreekt evenwel en dat geldt ook voor de ambiance. Anders dan de fabriekshallen en schoolgebouwen, waar zijn gezel schap voor een alternatief pu bliek placht op te treden, is het Teatro Diana een keurige zaal met gedistingeerde bezoekers. En Rame's tegenspeler Albertazzi staat bekend om zijn uitgespro ken rechtse sympathieën, iets wat tien jaar geleden in Italië nog on denkbaar zou zijn geweest. Negatief „We hebben besloten om ook in burgerlijke theaters op te treden, om economische redenen", zegt acteur Alceste Ferrari in de pau ze. Volgens hem heeft de Nobel prijs weliswaar geleid tot een enorme belangstelling voor de teksten van Fo - 35 titels in elf verzamelbanden -, maar niet tot een toename van het aantal be zoekers.' „Het lijkt zelfs negatief te hebben gewerkt. Dario be schikt over een trouw publiek, dat toch wel komt, maar anderen lijken juist te zijn afgeschrikt door het verhitte debat dat op de toekenning is gevolgd." Inderdaad heeft Fo's Nobelprijs in Italië zelf veel oud zeer losge maakt uit de gepolariseerde jaren '60 en '70, toen hij de gebeten hond was van minstens de halve natie. Een rechts Kamerlid noemde de beslissing van de Zweedse Academie zelfs een 'be lediging voor Italië'. Anderen noemden Fo hypocriet, omdat hij als 18-jarige korte tijd in het fascistische leger dienst had ge nomen. Cultuurdrager Veel Italianen realiseren zich nog steeds niet, dat Fo, wiens stukken in dertig talen zijn vertaald en momenteel door meer dan twee honderd gezelschappen in de we reld worden opgevoerd, sinds de dood van Moravia en Fellirii wel licht de voornaamste Italiaanse cultuurdrager is in het buiten land. „In Italië kent iedereen Fo als acteur, en maar weinigen als auteur. Maar in de ganse wereld kent en speelt men zijn stukken. Daarom verdient hij de prijs.", zei daarom de ooit zelf als kandi daat getipte Umberto Eco. Dario Fo heeft zelf trouwens niet veel gedaan om zich ook bij de behoudende helft van zijn land genoten bemind te maken. On middellijk na het bekend maken van de 'toekenning rakelde hij een zaak op, die Italië al een kwart eeuw verdeeld houdt. Fo ver klaarde dat hij een deel van de Nobelprijs wil aanwenden voor de verdediging van drie voorma lige linkse extremisten, Adriano Sofri, Ovidio Bompressi en Gior gio Pietro Stefani, die vorig jaar tot lange gevangenisstraffen zijn veroordeeld wegens de moord op de Milanese politiecommissaris Calabresi in 1972. Calabresi werd er op zijn beurt van verdacht de anarchist Pinelli uit het raam van de achtste verdieping van het po litiebureau van Milaan te hebben geduwd. Aan die affaire wijdde Fo een van zijn meest geruchtma kende stukken, Morte accidenta- le di un anarchico: De toevallige dood van een anarchist. Labiel Het vonnis, dat na tien jaar pro cederen en een reeks tegenstrijdi ge uitspraken tot stand kwam, is vooral gebaseerd op de getuigenis van een wat labiele voormalige kameraad van de drie. Terwijl volgens rechts daarmee recht is geschied, is links Italië er heilig van overtuigd dat Sofri en de an deren onschuldig zijn en het hele proces een politieke manoeuvre vormt. Dat vindt ook Fo, die een rel ont ketende door te spreken van 'een fascistische affaire waarbij ook de rechtbank van Milaan betrok ken is'. Hij geraakte daarmee in openlijk conflict met de Milanese hoofdof ficier van justitie Francesco Sa- verio Borelli, die wereldberoemd is geworden als leider van het Schone Handen-onderzoek. Het is zelfs de vraag of Fo met zijn boude uitspraken de zaak van Sofri c.s. wel goed heeft gedaan. Een onopvallende gratie, waar- Dario Fo krijgt donderdag de Nobelprijs voor de Literatuur. over met president Scalfaro wel te praten viel, is na al deze ophef vooralsnog uitgesloten. Maar Fo denkt er niet aan om zijn toon te matigen. Integendeel, hij is een nieuw stuk aan het schrijven dat geheel aan het Sofri-proces is ge wijd. De Nobelprijs lijkt nieuw voedel te geven aan het revolutio nair élan van de oude provoca teur. Morgenavond komt een Italiaan se tv-ploeg naar het Nederlands Theater Instituut in Amsterdam op 'Een feest voor Dario Fo', waar ook 'Dagboek van Eva' met elf toneelteksten van Fo wordt gespresenteerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9