licon Gemeenten schermen bouwmarkt af dag en vonden DE STEM Bouwkavels vinden overal zeer gretig aftrek m/v Politierechter doet man fiets cadeau Daling pontgebruik door uitvallen van de Willem Alexander 'Tunnel Gent-Terneuzen moet er komen' Kerkbesturen bedroefd over wegvallen steun restauraties ivond avond omie economie istratieconsulent modules) Wilt u een foto uit de krant bestellen? Bel naar de afdeling Lezerscontact i 076-5312312 DESTEM -ó Particulieren hebben de eerste keus bij nieuwbouwplannen Overval op tankstation Terneuzen Bejaarde man zwaargewond bij ongeval Boetes voor bestuurders onder invloed I to. C1 Cursussen ZVU wenst alle SPD-cursisten succes met hun examen! j Teleurstelling maar geen verslagenheid over afwijzing minister Lezing Beintema over weidevogels tijdens jaaravond B52616HC, Breda ][n Stadsgewest Breda biedt in de tociaal kwetsbare mensen, door- I van algemene voorzieningen om Ir de functie van rit naar een man. ■tijd van 32 uur per week, verdeeld ftBO-opleiding met ervaring binnen izien de sterk uiteenlopende indivi- pe zorgbehoefte en bewoners met an de geestelijke gezondheidszorg. Jjiomanager, mevrouw M. Hesen, op ioonnummer 0162-471801. |it te zijn van het secretariaat van de Resen. 1998. DECEMBER 1997 I) it 10.00 -14.00 uur flerung i vlees verzorging khniek 1 Telefoon (041168 33 33 AAS) iber 20.00 - 22.00 uur I arlening (en vlees erverzorging edewerker recreatiebedrijf -lelmond. Telefoon (0492) 52 39 83 ar 20.00 - 22.00 uur rerlening jierverzorging ouderij prg Sss, Telefoon (0412) 66 74 74 |D I N G E N ustus 1997 ontstaan uit f Opleidingscentrum 't Vanck. oor een loopbaan met n commercieel economisch lijfshogeschool Katholieke ilijkheden naast uw werkkring. nolieke leergangen kent Zuid-Nederland. I ie aangekruiste opleiding(en): ..M/V .Telefoon (privé):. ongefrankeerde envelop naar tholieke leergangen, Tilburg. 13. >ven. Hogescholen Katholieke leergang®1' geschool Eindhoven en Pedag09isch Q-O 6- DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Zeeland Van onze verslaggever Axel/Kloosterzande - Een toenemend aantal gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen schermt de eigen woning markt af voor projectontwik kelaars en aannemers buiten de provincie. Ze kiezen bij nieuwbouwplannen ervoor om particulieren een eerste keus te laten maken en gun nen de resterende bouwloca ties aan aannemers en pro jectontwikkelaars in de regio. Veel gemeenten in Zeeuws- Vlaanderen worden op dit mo ment overspoeld met verzoeken van projectontwikkelaars en aannemers om te mogen bouwen of locaties in ontwikkeling te ne men. De beschikbare bouwgrond in de regio is echter beperkt. Een gevolg van het woningbouwpro gramma van de provincie dat voor de komende jaren de rem zet op nieuwbouwlocaties. „Het is natuurlijk een open markt, maar ondanks dat probe ren we toch zoveel mogelijk aan nemers uit de regio bij onze bouwplannen te betrekken. We proberen de werkgelegenheid in de streek te houden. We hebben er geen baat bij als iemand uit Rotterdam hier de markt komt verpesten, zegt wethouder B. Pauwels van de gemeente Honte nisse. De werkgelegenheid in zijn ge meente, waar een aantal grote aannemers huizitten, komt na de aanleg van de Westerscheldetun- nel onder druk te staan. Pauwels vindt het te verkopen dat Honte nisse alles in het werk stelt om de werkgelegenheid vast te houden. Hij heeft er begrip voor dat bouwbedrijven, zoals bij het plan de Groote Kreek in Hulst ge beurt, zich via bv's en zusteron dernemingen proberen zoveel mogelijk werk naar zich toe te trekken. „Bedrijven zoeken mo gelijkheden om hun bedrijf ren dabel te houden." Ook de gemeente Sas van Gent voert een protectionistisch be leid. Wethouder J. Platschorre zegt dat er bij het jongste nieuw- bouwplan in Westdorpe (veertig woningen) veel vreemde project ontwikkelaars op de stoep ston den die interesse hadden om het hele pakket voor bouwgrond uit handen van de gemeenten te ne men. „Dat is niet onze stijl. We laten eerst particulieren kiezen en voor wat erover blijft polsen we de belangstelling bij lokale aannemers en regionale bou wers. Wethouder J. du Fossé van Sluis- Aardenburg, waar de laatste ja ren maar mondjesmaat is ge bouwd, is er duidelijk in. „Onze kiezers zitten hier. Als we grond uit te geven hebben, komt een projectontwikkelaar van buiten de regio er waarschijnlijk niet aan te pas. Laat ik het zo zeggen: alles wat van beneden de Schelde komt daar hebben we geen pro bleem mee." Du Fossé zegt mee te kunnen pra ten over de belangstelling van projectontwikkelaars buiten de regio. Hij vindt regelmatig een brief op zijn bureau maar die Van onze verslaggever Terneuzen - Drie gemaskerde mannen hebben donderdag avond even na half tien een ben zinestation in de Serlippens- straat in Terneuzen overvallen. De overvallers eisten en kregen geld en verdwenen vervolgens Volgens een woordvoerder van de politie is nog niet bekend welk bedrag is buitgemaakt. De overvallers dreigden een mede werkers van het benzinestation met een - vermoedelijk - hand vuurwapen. Onbekend is hoe de mannen zijn vertrokken: te voet, per fiets of met de auto. Van onze verslaggever Terneuzen - Een 81-jarige Ter- neuzense voetganger is gisteren bij een aanrijding zwaargewond geraakt. Hij stak omstreeks 17.10 uur de Zuidlandstraat over en werd toen aangereden door een plaatsgenoot. Bij het ongeval liep de 81-jarige hoofdletsel op en moest worden overgebracht naar het zieken huis. De auto raakte beschadigd. Van onze verslaggever Terhole/Aardenburg - Een be- stuurder uit Nieuw-Namen ver loor donderdag rond 22.05 uur in l een bocht van de rijksweg 61 in i Terhole de controle over zim au- Hij raakte van de weg en beland de in een sloot. Zijn auto liep daarbij schade op. De man moest I de ademanalyse ondergaan die ruim 0,5 promille aangaf. Hij kreeg een boete van 350 gul- I den. I Een autobestuurder uit Rnokke- j Heist kreeg vandaag een boete I van rond de vierhonderd gulden I omdat hij rond 01.15 uur met een I alcoholpromillage van ruim 0,6 I promille over de Sassenstraat in I Aardenburg reed. De man be- I taalde direct. Belangstelling om te bouwen, met name in Hontenisse, Axel, Hulst en Sas van Gent, is groot. FOTO WIM KOOYMAN Door Frank Deij Hontenisse/Axel - Wethouder B. Pauwels van de gemeente Hontenisse kan zich het nog goed herinneren. „Nog maar een paar jaar geleden gin gen we op het stadhuis met gebak rond als een bouwperceel verkocht hadden." En ook wethouder A. van Waes van Axel heeft nog helder voor de geest hoe moei lijk Axel het had om grond kwijt te raken. Hij weet de cijfers niet meer uit zijn hoofd, maar Axel verloor toch zeker meer dan een miljoen gulden op de exploitatie van bouwlocaties die kant en klaar lagen te wachten op bouwers die niet kwamen. Zelfs met een korting van 25 procent op bouwgrond in de dorpen Zuiddorpe en Koewacht lukte het maar moeizaam de klandizie op gang te krijgen. De belangstelling om te bouwen in Zeeuws-Vlaanderen, met name in Honte nisse, Axel, Hulst en Sas van Gent, is groot. De bouwkavels gaan als broodjes over de toonbank. Voor Axel reden om zelf weer de verkoop van bouwlocaties in eigen hand te nemen. „Een paar jaar gele den waren we blij dat we een projectont wikkelaar konden vinden die de risico's voor de gemeente afdekte. Maar bouw grond wordt in Zeeuws-Vlaanderen in sneltreinvaart schaars. Het ziet er naar uit dat we de verkoop aan de particuliere sec tor van de derde fase van het plan Buth- straat tegen marktconforme prijzen in ei gen beheer gaan nemen. Voor de twee-on der-eenkappers schakelen we aannemers of projectontwikkelaars in. Om twee bou wers bij elkaar te brengen is voor een ge meente doorgaans wat lastiger." Hogere grondprijs De toegenomen belangstelling drijft de grondprijzen op. Kostte een vierkante me ter grond in hetzelfde plan een paar jaar geleden nog 135 gulden. Van Waes schat dat de vierkante meterprijs voor Buth III straks rond de 180 gulden zal schomme len. De gemeente Hontenisse plukt de laatste jaren de vruchten van het in eigen beheer uitgeven van bouwlocaties. „We zijn baas in eigen buik om het zo maar eens te zeg gen. En dat betekent niet alleen dat we zelf kunnen bepalen aan wie we de grond verkopen, maar het betekent ook finan ciële ruimte. We maken winst op die bouwplannen die ten goede komt van de burgers. Dan moet je minder snel belas tingen verhogen. We kunnen dat geld strak ook gebruiken voor stads- en dorps vernieuwingsplannetjes. Uit die pot komt steeds minder geld. In het streekplan staat dat gemeenten meer aan inbreidingsplan- nen moeten doen, het vervangen of ver bouwen van oude panden in plaats van nieuwbouw in uitbreidingsplannen. Daar hebben we ook geld voor nodig. Daar kun nen we mooi onze bouwgrondreserve voor gebruiken," zegt Pauwels. De gemeente Hulst worstelt met een luxe probleem. Bouwbedrijven en projectont wikkelaars zowel binnen als buiten de re gio azen op een stukje bouwgrond in de toekomstige woonwijk Groote Kreek. Die gretigheid neemt vreemde vormen aan. Bouwbedrijven trekken blikken dochter- I I I I I ZATERDAG 6 DECEMBER 1997 gaat, zegt hij, ongelezen in het ar chief. Wethouder C. Bolijn van de ge meente Oostburg houdt ook de deur op slot voor gebiedsvreemde bouwgegadigden. „Als we iets hebben dan benaderen we bedrij ven in onze streek." De gemeente Axel probeert de in vloed van projectontwikkelaars terug te dringen. Axel liet de ont wikkeling van bouwplannen de laatste jaren over aan projectont wikkelaars, maar komt daar op terug en gaat de uitgifte van bouwpercelen, in ieder geval voor particulieren weer in eigen be heer doen. Van onze verslaggever Terneuzen - „Ik was niet ladderzat. Ik kon zó over een lijn lopen," zei W. M. uit Cadzand, toen hij gisteren voor de po litierechter in Terneuzen stond. De man was op 12 september in de gemeente Sluis-Aarden- burg aangehouden. Uit de ademanalyse die op het poli tiebureau plaatsvond, bleek dat hij 565 microgram uitblies, ruim tweeëneenhalf keer te veel. Dat was niet voor het eerst. In de laatste jaren had hij al enkele keren forse boetes moe ten betalen voor rijden onder invloed en ook al eens een rij verbod van een jaar gehad. Officier van justitie Van Fes- sem trok er zijn wenkbrauwen hoog bij op. „Vier keer in kor te tijd. Gezien de pakkans rijdt u misschien wel elke week onder invloed Maar dat bestreed M. Volgens hem maakte de politie hem het le ven zuur, sinds zijn ex-vrouw er met een politieagent van door was gegaan. Politierech ter Kool vond dat een extra re den om niet te drinken: „Ik zou ze de lol niet gunnen." Op de vraag of hij zijn rijbe wijs nodig had, antwoordde M. met een zeer beslist 'ja', omdat hij met de auto elders om boodschappen moest. Op de suggestie van Van Fessem dat dit ook met de fiets kon, zei hij dat er al drie keer een fiets van hem gestolen was. Dat zei de officier niets. „De mijne is al vijf keer gestolen. Dat overkomt iedereen," over troefde hij M. „Ik kan hem niet laten stoppen met drinken, maar wel met rij den," leidde hij vervolgens zijn eis in. Behalve een rijver bod van een half jaar, had hij een boete van vijftienhonderd gulden in gedachten. Het rij verbod nam Kool over, maar van de boete haalde hij twee honderd vijftig gulden af. „Die doe ik je cadeau. Daar kun je dan een fiets van kopen," al dus Kool. M. zei niettemin dat hij zich Sinterklaas toch an ders had voorgesteld. Van onze verslaggever Viissingen - De Provinciale Stoomboot Diensten (PSD) heeft vorig maand 13.324 auto's minder overgezet in vergelijking tot november 1996. Het uitvallen van de Prins Willem Alexander begin vorig maand is debet aan die daling. ondernemingen open om zoveel mogelijk kavels in de wacht te slepen. Voor de ge meente Hulst, overrompeld door de be langstelling, aanleiding om even een 'ti- me-out' in te lassen om uit te vissen hoe de kavels zo eerlijk mogelijk onder de gega digden verdeeld kunnen worden. Loting was tot nu toe een gangbaar middels om zowel particulieren als bedrijven tevreden te stellen. „Maar als een bedrijf mee loot met tien bv's en de ander met twee is er natuurlijk geen eerlijke loting," aldus een medewerker van de gemeente Hulst. Competitie Wethouder J. Platschorre van de gemeen te Sas van Gent, zelf actief in de bouwwe reld, kan de manier waarop de competitie zich in Hulst afspeelt goed plaatsen. „Het is een verschijnsel van deze tijd. De moe der laat de dochters als aparte business units opereren. Dan krijgt je dit. Je moet daar doorheen kijken als gemeente en zo lang je de uitgifte van grond zelf in han den houdt kun je trachten te voorkomen dat alles bij een partij komt." Die boot moest langs de kant om dat er asbest vrij kwam zodat de lijn Perkpolder-Kruiningen tot begin januari met maar één pont wordt onderhouden. Van onze verslaggever Middelburg - De Zeeuwse Volks universiteit (ZVU) begint in ja nuari zes nieuwe cursussen in Zeeuws-Vlaanderen. Drie ervan worden gegeven aan het Zeldenrustcollege in Terneu zen. Het gaat om 'Gesprekstech niek', 'Ken uw recht' en 'Beleg gen voor beginners'. In Oostburg gaat het om een cursus 'Oud schrift voor gevorderden', die wordt gegeven in 't Zwincollege. In Axel kunnen belangstellenden terecht voor 'Aquarelleren' in het Gregoriuscentrum, terwijl 'Teke nen en aquarelleren' plaatsvindt in het gebouw van de stichting Martinus in Kloosterzande. De meeste curssusen beginnen op 12 of 13 januari. De beperkte bootdienst had di rect gevolgen voor het aantal wachtende auto's op de veerplei- nen. Niet alleen bij Perkpolder (2557 in november 1996 tegen over 9382 afgelopen maand) en Kruiningen (1132-3949) nam het aantal flink toe. Ook bij Breskens (1120-5798) en Viissingen (751- 3603) zagen heel wat automobi listen de boot vertrekken zodat ze op de volgende moesten wachten voor een tochtje naar de over kant. Het vrachtverkeer moest soms zelfs twee boten wachten. Het uitvallen van de Willem Alexander had wel tot gevolg dat het november-aanbod voor de lijn Breskens-Vlissingen steeg met 6,34 procent (6715 auto's). Het aantal vervoerde auto's tus sen Perkpolder en Kruiningen daalde met 19,65 procent (20.039). Voor beide lijnen daalde het aanbod met 6,41 procent. Adjunct-directeur H. Thomaes van de PSD had de afname van het aanbod wel verwacht. „Een deel van onze klanten rijdt nu om via Antwerpen of blijft thuis." (ADVERTENTIE) I Van onze verslaggever 1 Terneuzen/Middelburg- Te- I leurgesteld maar zeker niet I verslagen. Zo zijn dé reacties 1 in Zeeuws-Vlaanderen en I Middelburg op cJehnededeling I van minister A.Jorritsma dat er voorlopig geen reden is voor de bouw van een tunnel bij Sluiskil onder - het kanaal J Gent-Terneuzen. I Volgens haar wijst een onderzoek 1 van Rijkswaterstaat uit dat na de I aanteg van de Westerscheldetun- I nel de verkeersdruk niet dusdanig J ls dat er een tunnel moet komen, ®wo°rdde ze op vragen van I lrT A"kamerlid G. Leers. I Ha de openstelling zal zo'n 25 pro- vent meer auto's over de brug rij- t wn, aldus een woordvoerder van J «ilkswaterstaat. Dat betekent n8er wachten voor velen. „We I "'rij®11611 dan ook niet dat er een Probleem is." Maar als dat pro- bleem wordt vergeleken met an dere verkeersknelpunten in het land komt een kanaaltunnel niet voor op het echte prioriteitenlijst je van de minister. „Er is nu een maal een beperkte hoeveelheid geld beschikbaar." Gedeputeerde J. Hennekeij, de ge meente Terneuzen, W. Saman (Zeeuws-Vlaamse werkgevers) en Van Leers zelf laten het daar ech ter niet bij zitten. Allen vinden dat de tunnel onder het kanaal er ge woon moet komen. Hennekeij is niet verbaasd over het negatieve antwoord van de minister. „We moeten nu gewoon aantonen dat een tunnel wel noodzakelijk is." En volgens hem is dat mogelijk. Een snel op te starten studie door provincie, Ter neuzen en de werkgevers moet overtuigende cijfers opleveren waarmee Jorritsma op andere ge dachten gebracht kan worden. Het ondêrzoek van Rijkswater staat vindt de gedeputeerde na melijk niet compleet. „Er is geen rekening gehouden met de toena me van het verkeer als bedrijfster reinen op de Axelse Vlakte en de Mosselbanken in gebruik komen. Zeker nu er een grote behoefte be staat aan industrieterreinen is het noodzakelijk dat zulke gebieden goed bereikbaar zijn." De aanleg van een kanaaltunnel is zo logisch dat het te gek voor woorden is om daarover te twisten, stelt hij met nadruk. Hij snapt dat de financie ring een probleem vormt. Hij vindt dan ook dat de provincie sa men met het bedrijfsleven en de Vlaamse regering moeten kijken of het niet mogelijk is om zelf een deel van de kosten op te hoesten. „De Vlamingen hebben immers ook belang bij een tunnel." De brug bij Sluiskil is gemiddeld per uur dertien minuten gesloten voor het autoverkeer. In piektij den zelfs 23 minuten zodat een vrachtwagenbestuurder in zulke gevallen bijna een kans van 1 op 2 heeft om te moeten wachten. „Een onacceptabel oponthoud," aldus G. Christiaanse van de gemeente Terneuzen. Saman noemt een tunnel een 'le vensnoodzaak' voor het Zeeuws- Vlaamse bedrijfsleven. Zonder tunnel zal het verkeer, zeker na de openstelling van de Westerschel- detunnel, sluiproutes zoeken, 'dwars door Terneuzen of Sas van Gent', Net als Hennekeij heeft hij grote twijfels bij de waarde van de het onderzoek van Rijkswater staat. De beslissing van de minis ter noemt hij dan ook 'kortzich tig'. Kamerlid Leers toonde zich giste ren in het geheel niet tevreden met het antwoord van Jorritsma. Hij kondige aan haar nader aan de tand te zullen voelen. „Ben ernstig teleurgesteld en neem met dat antwoord geen genoegen." Van onze verslaggever Middelburg - De gezamen lijke Zeeuwse kerkbesturen zijn teleurgesteld in het pro vinciebestuur. Ze vrezen dat door een nieuwe regeling voor restauratie er alleen geld is voor onderhoud aan Rijksmonumenten en dat beeldbepalende en bijzon dere gebouwen zullen ver kommeren. Financiële steun van de pro vincie is vaak nodig voor res tauratie-projecten, aldus J. Noordeman van de Provinciale Kerkvoogdij Commissie. „Voor het dichten van het laatste gat in de restauratiebegroting." Zonder bijdrage uit Middel burg zullen zulke projecten dan veel moeilijker van de grond kunnen komen, zo vreest hij. Zeker als het gaat om bij zondere gebouwen die (nog) geen Rijksmonument zijn, maar wel beeldbepalend voor een stad of dorp. Volgens hem hebben de be heerders van de kerken door gaans onvoldoende geld om bijvoorbeeld groot onderhoud te laten verrichten. „Goed en tijdig onderhoud is van levens belang voor het bewaren van het cultuurgoed in onze pro vincie. Daarbij behoort een goede regeling, die niet slechts wordt beperkt tot de Rijksmo numenten." Hij stelt dat het behouden van kerkgebouwen niet alleen een belang van de gelovigen is, maar ook van niet-kerkgan- gers. „Als er geld wordt ingeza meld voor restauraties merken we meer en meer dat niet-kerk- gangers aanzienlijk bijdragen net als bedrijven. Gewoon om dat ze vinden dat zulke gebou wen bewaard moeten blijven." De acht r.-k.-parochies in de Kanaalzone hebben samen ook een teleurgestelde reactie naar Middelburg gestuurd. Ze vin den het ook vreemd dat de res tauratie-subsidie wordt afge schaft, terwijl er juist steeds meer behoefte aan is. „Bij ons komt de maatregel over als: 'indien niet voldoende snelheidscontroles worden uit geoefend of boetes worden geïnd, schaffen we de maxi mum snelheid maar af'." De acht hopen dat de provincie nog tot inzicht komt. Noorde man heeft daar echter een hard hoofd in. „Volgens mij is de pap al gestort." Van onze correspondente Middelburg - De Stichting Landschapsbeheer Zeeland houdt donderdag 12 februari om 19.00 uur een jaaravond in de aula van de bibliotheek te Middelburg. Sinds 1995 wordt in Zeeland deelgenomen aan het landelijke project vrijwillige weidevogelbe scherming. Dit gebeurt ook in Zeeuws-Vlaanderen. Het belangrijkste doel van het project is om de nesten van ak ker- en weidevogels op gangbaar boerenland te beschermen. Dit gebeurt samen door vrijwilligers en de boer. Op deze informatieve, maar informele avond wordt on der andere een lezing gegeven door A. Beintema, de weidevogel kenner van Nederland. Verder is er een presentatie van de resulta ten over het seizoen 1995-1997. Voor meer informatie kan men terecht bij M. Lundahl.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19