licon
Gemeenten schermen bouwmarkt af
dag en
vonden
DE STEM
Bouwkavels vinden overal zeer gretig aftrek
m/v
Politierechter doet
man fiets cadeau
Daling pontgebruik
door uitvallen van
de Willem Alexander
'Tunnel Gent-Terneuzen moet er komen'
Kerkbesturen bedroefd over
wegvallen steun restauraties
ivond
avond
omie
economie
istratieconsulent
modules)
Wilt u een foto uit de krant bestellen?
Bel naar de afdeling Lezerscontact i
076-5312312
DESTEM
-ó
Particulieren hebben de eerste keus bij nieuwbouwplannen
Overval op
tankstation
Terneuzen
Bejaarde man
zwaargewond
bij ongeval
Boetes voor
bestuurders
onder invloed
I to.
C1
Cursussen ZVU
wenst alle
SPD-cursisten succes
met hun examen!
j Teleurstelling maar geen verslagenheid over afwijzing minister
Lezing Beintema
over weidevogels
tijdens jaaravond
B52616HC,
Breda
][n Stadsgewest Breda biedt in de
tociaal kwetsbare mensen, door-
I van algemene voorzieningen om
Ir de functie van
rit naar een man.
■tijd van 32 uur per week, verdeeld
ftBO-opleiding met ervaring binnen
izien de sterk uiteenlopende indivi-
pe zorgbehoefte en bewoners met
an de geestelijke gezondheidszorg.
Jjiomanager, mevrouw M. Hesen, op
ioonnummer 0162-471801.
|it te zijn van het secretariaat van de
Resen.
1998.
DECEMBER 1997
I)
it 10.00 -14.00 uur
flerung
i vlees
verzorging
khniek
1 Telefoon (041168 33 33
AAS)
iber 20.00 - 22.00 uur I
arlening
(en vlees
erverzorging
edewerker recreatiebedrijf
-lelmond. Telefoon (0492) 52 39 83
ar 20.00 - 22.00 uur
rerlening
jierverzorging
ouderij
prg
Sss, Telefoon (0412) 66 74 74
|D I N G E N
ustus 1997 ontstaan uit
f Opleidingscentrum 't Vanck.
oor een loopbaan met
n commercieel economisch
lijfshogeschool Katholieke
ilijkheden naast uw werkkring.
nolieke leergangen kent
Zuid-Nederland.
I ie aangekruiste opleiding(en):
..M/V
.Telefoon (privé):.
ongefrankeerde envelop naar
tholieke leergangen,
Tilburg.
13.
>ven. Hogescholen Katholieke leergang®1'
geschool Eindhoven en Pedag09isch
Q-O
6-
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Zeeland
Van onze verslaggever
Axel/Kloosterzande - Een
toenemend aantal gemeenten
in Zeeuws-Vlaanderen
schermt de eigen woning
markt af voor projectontwik
kelaars en aannemers buiten
de provincie. Ze kiezen bij
nieuwbouwplannen ervoor
om particulieren een eerste
keus te laten maken en gun
nen de resterende bouwloca
ties aan aannemers en pro
jectontwikkelaars in de regio.
Veel gemeenten in Zeeuws-
Vlaanderen worden op dit mo
ment overspoeld met verzoeken
van projectontwikkelaars en
aannemers om te mogen bouwen
of locaties in ontwikkeling te ne
men. De beschikbare bouwgrond
in de regio is echter beperkt. Een
gevolg van het woningbouwpro
gramma van de provincie dat
voor de komende jaren de rem zet
op nieuwbouwlocaties.
„Het is natuurlijk een open
markt, maar ondanks dat probe
ren we toch zoveel mogelijk aan
nemers uit de regio bij onze
bouwplannen te betrekken. We
proberen de werkgelegenheid in
de streek te houden. We hebben
er geen baat bij als iemand uit
Rotterdam hier de markt komt
verpesten, zegt wethouder B.
Pauwels van de gemeente Honte
nisse.
De werkgelegenheid in zijn ge
meente, waar een aantal grote
aannemers huizitten, komt na de
aanleg van de Westerscheldetun-
nel onder druk te staan. Pauwels
vindt het te verkopen dat Honte
nisse alles in het werk stelt om de
werkgelegenheid vast te houden.
Hij heeft er begrip voor dat
bouwbedrijven, zoals bij het plan
de Groote Kreek in Hulst ge
beurt, zich via bv's en zusteron
dernemingen proberen zoveel
mogelijk werk naar zich toe te
trekken. „Bedrijven zoeken mo
gelijkheden om hun bedrijf ren
dabel te houden."
Ook de gemeente Sas van Gent
voert een protectionistisch be
leid. Wethouder J. Platschorre
zegt dat er bij het jongste nieuw-
bouwplan in Westdorpe (veertig
woningen) veel vreemde project
ontwikkelaars op de stoep ston
den die interesse hadden om het
hele pakket voor bouwgrond uit
handen van de gemeenten te ne
men. „Dat is niet onze stijl. We
laten eerst particulieren kiezen
en voor wat erover blijft polsen
we de belangstelling bij lokale
aannemers en regionale bou
wers.
Wethouder J. du Fossé van Sluis-
Aardenburg, waar de laatste ja
ren maar mondjesmaat is ge
bouwd, is er duidelijk in. „Onze
kiezers zitten hier. Als we grond
uit te geven hebben, komt een
projectontwikkelaar van buiten
de regio er waarschijnlijk niet
aan te pas. Laat ik het zo zeggen:
alles wat van beneden de Schelde
komt daar hebben we geen pro
bleem mee."
Du Fossé zegt mee te kunnen pra
ten over de belangstelling van
projectontwikkelaars buiten de
regio. Hij vindt regelmatig een
brief op zijn bureau maar die
Van onze verslaggever
Terneuzen - Drie gemaskerde
mannen hebben donderdag
avond even na half tien een ben
zinestation in de Serlippens-
straat in Terneuzen overvallen.
De overvallers eisten en kregen
geld en verdwenen vervolgens
Volgens een woordvoerder van
de politie is nog niet bekend
welk bedrag is buitgemaakt. De
overvallers dreigden een mede
werkers van het benzinestation
met een - vermoedelijk - hand
vuurwapen. Onbekend is hoe de
mannen zijn vertrokken: te voet,
per fiets of met de auto.
Van onze verslaggever
Terneuzen - Een 81-jarige Ter-
neuzense voetganger is gisteren
bij een aanrijding zwaargewond
geraakt. Hij stak omstreeks
17.10 uur de Zuidlandstraat over
en werd toen aangereden door
een plaatsgenoot.
Bij het ongeval liep de 81-jarige
hoofdletsel op en moest worden
overgebracht naar het zieken
huis. De auto raakte beschadigd.
Van onze verslaggever
Terhole/Aardenburg - Een be-
stuurder uit Nieuw-Namen ver
loor donderdag rond 22.05 uur in
l een bocht van de rijksweg 61 in
i Terhole de controle over zim au-
Hij raakte van de weg en beland
de in een sloot. Zijn auto liep
daarbij schade op. De man moest
I de ademanalyse ondergaan die
ruim 0,5 promille aangaf.
Hij kreeg een boete van 350 gul-
I den.
I Een autobestuurder uit Rnokke-
j Heist kreeg vandaag een boete
I van rond de vierhonderd gulden
I omdat hij rond 01.15 uur met een
I alcoholpromillage van ruim 0,6
I promille over de Sassenstraat in
I Aardenburg reed. De man be-
I taalde direct.
Belangstelling om te bouwen, met name in Hontenisse, Axel, Hulst en Sas van Gent, is groot.
FOTO WIM KOOYMAN
Door Frank Deij
Hontenisse/Axel - Wethouder B.
Pauwels van de gemeente Hontenisse
kan zich het nog goed herinneren.
„Nog maar een paar jaar geleden gin
gen we op het stadhuis met gebak
rond als een bouwperceel verkocht
hadden."
En ook wethouder A. van Waes van Axel
heeft nog helder voor de geest hoe moei
lijk Axel het had om grond kwijt te raken.
Hij weet de cijfers niet meer uit zijn
hoofd, maar Axel verloor toch zeker meer
dan een miljoen gulden op de exploitatie
van bouwlocaties die kant en klaar lagen
te wachten op bouwers die niet kwamen.
Zelfs met een korting van 25 procent op
bouwgrond in de dorpen Zuiddorpe en
Koewacht lukte het maar moeizaam de
klandizie op gang te krijgen.
De belangstelling om te bouwen in
Zeeuws-Vlaanderen, met name in Honte
nisse, Axel, Hulst en Sas van Gent, is
groot. De bouwkavels gaan als broodjes
over de toonbank. Voor Axel reden om
zelf weer de verkoop van bouwlocaties in
eigen hand te nemen. „Een paar jaar gele
den waren we blij dat we een projectont
wikkelaar konden vinden die de risico's
voor de gemeente afdekte. Maar bouw
grond wordt in Zeeuws-Vlaanderen in
sneltreinvaart schaars. Het ziet er naar uit
dat we de verkoop aan de particuliere sec
tor van de derde fase van het plan Buth-
straat tegen marktconforme prijzen in ei
gen beheer gaan nemen. Voor de twee-on
der-eenkappers schakelen we aannemers
of projectontwikkelaars in. Om twee bou
wers bij elkaar te brengen is voor een ge
meente doorgaans wat lastiger."
Hogere grondprijs
De toegenomen belangstelling drijft de
grondprijzen op. Kostte een vierkante me
ter grond in hetzelfde plan een paar jaar
geleden nog 135 gulden. Van Waes schat
dat de vierkante meterprijs voor Buth III
straks rond de 180 gulden zal schomme
len.
De gemeente Hontenisse plukt de laatste
jaren de vruchten van het in eigen beheer
uitgeven van bouwlocaties. „We zijn baas
in eigen buik om het zo maar eens te zeg
gen. En dat betekent niet alleen dat we
zelf kunnen bepalen aan wie we de grond
verkopen, maar het betekent ook finan
ciële ruimte. We maken winst op die
bouwplannen die ten goede komt van de
burgers. Dan moet je minder snel belas
tingen verhogen. We kunnen dat geld
strak ook gebruiken voor stads- en dorps
vernieuwingsplannetjes. Uit die pot komt
steeds minder geld. In het streekplan staat
dat gemeenten meer aan inbreidingsplan-
nen moeten doen, het vervangen of ver
bouwen van oude panden in plaats van
nieuwbouw in uitbreidingsplannen. Daar
hebben we ook geld voor nodig. Daar kun
nen we mooi onze bouwgrondreserve voor
gebruiken," zegt Pauwels.
De gemeente Hulst worstelt met een luxe
probleem. Bouwbedrijven en projectont
wikkelaars zowel binnen als buiten de re
gio azen op een stukje bouwgrond in de
toekomstige woonwijk Groote Kreek. Die
gretigheid neemt vreemde vormen aan.
Bouwbedrijven trekken blikken dochter-
I I I I I
ZATERDAG 6 DECEMBER 1997
gaat, zegt hij, ongelezen in het ar
chief.
Wethouder C. Bolijn van de ge
meente Oostburg houdt ook de
deur op slot voor gebiedsvreemde
bouwgegadigden. „Als we iets
hebben dan benaderen we bedrij
ven in onze streek."
De gemeente Axel probeert de in
vloed van projectontwikkelaars
terug te dringen. Axel liet de ont
wikkeling van bouwplannen de
laatste jaren over aan projectont
wikkelaars, maar komt daar op
terug en gaat de uitgifte van
bouwpercelen, in ieder geval voor
particulieren weer in eigen be
heer doen.
Van onze verslaggever
Terneuzen - „Ik was niet ladderzat. Ik kon zó over een lijn
lopen," zei W. M. uit Cadzand, toen hij gisteren voor de po
litierechter in Terneuzen stond.
De man was op 12 september
in de gemeente Sluis-Aarden-
burg aangehouden. Uit de
ademanalyse die op het poli
tiebureau plaatsvond, bleek
dat hij 565 microgram uitblies,
ruim tweeëneenhalf keer te
veel. Dat was niet voor het
eerst.
In de laatste jaren had hij al
enkele keren forse boetes moe
ten betalen voor rijden onder
invloed en ook al eens een rij
verbod van een jaar gehad.
Officier van justitie Van Fes-
sem trok er zijn wenkbrauwen
hoog bij op. „Vier keer in kor
te tijd. Gezien de pakkans
rijdt u misschien wel elke
week onder invloed Maar
dat bestreed M. Volgens hem
maakte de politie hem het le
ven zuur, sinds zijn ex-vrouw
er met een politieagent van
door was gegaan. Politierech
ter Kool vond dat een extra re
den om niet te drinken: „Ik
zou ze de lol niet gunnen."
Op de vraag of hij zijn rijbe
wijs nodig had, antwoordde
M. met een zeer beslist 'ja',
omdat hij met de auto elders
om boodschappen moest. Op
de suggestie van Van Fessem
dat dit ook met de fiets kon,
zei hij dat er al drie keer een
fiets van hem gestolen was.
Dat zei de officier niets. „De
mijne is al vijf keer gestolen.
Dat overkomt iedereen," over
troefde hij M.
„Ik kan hem niet laten stoppen
met drinken, maar wel met rij
den," leidde hij vervolgens
zijn eis in. Behalve een rijver
bod van een half jaar, had hij
een boete van vijftienhonderd
gulden in gedachten. Het rij
verbod nam Kool over, maar
van de boete haalde hij twee
honderd vijftig gulden af. „Die
doe ik je cadeau. Daar kun je
dan een fiets van kopen," al
dus Kool. M. zei niettemin dat
hij zich Sinterklaas toch an
ders had voorgesteld.
Van onze verslaggever
Viissingen - De Provinciale Stoomboot Diensten (PSD) heeft
vorig maand 13.324 auto's minder overgezet in vergelijking tot
november 1996. Het uitvallen van de Prins Willem Alexander
begin vorig maand is debet aan die daling.
ondernemingen open om zoveel mogelijk
kavels in de wacht te slepen. Voor de ge
meente Hulst, overrompeld door de be
langstelling, aanleiding om even een 'ti-
me-out' in te lassen om uit te vissen hoe de
kavels zo eerlijk mogelijk onder de gega
digden verdeeld kunnen worden. Loting
was tot nu toe een gangbaar middels om
zowel particulieren als bedrijven tevreden
te stellen. „Maar als een bedrijf mee loot
met tien bv's en de ander met twee is er
natuurlijk geen eerlijke loting," aldus een
medewerker van de gemeente Hulst.
Competitie
Wethouder J. Platschorre van de gemeen
te Sas van Gent, zelf actief in de bouwwe
reld, kan de manier waarop de competitie
zich in Hulst afspeelt goed plaatsen. „Het
is een verschijnsel van deze tijd. De moe
der laat de dochters als aparte business
units opereren. Dan krijgt je dit. Je moet
daar doorheen kijken als gemeente en zo
lang je de uitgifte van grond zelf in han
den houdt kun je trachten te voorkomen
dat alles bij een partij komt."
Die boot moest langs de kant om
dat er asbest vrij kwam zodat de
lijn Perkpolder-Kruiningen tot
begin januari met maar één pont
wordt onderhouden.
Van onze verslaggever
Middelburg - De Zeeuwse Volks
universiteit (ZVU) begint in ja
nuari zes nieuwe cursussen in
Zeeuws-Vlaanderen.
Drie ervan worden gegeven aan
het Zeldenrustcollege in Terneu
zen. Het gaat om 'Gesprekstech
niek', 'Ken uw recht' en 'Beleg
gen voor beginners'. In Oostburg
gaat het om een cursus 'Oud
schrift voor gevorderden', die
wordt gegeven in 't Zwincollege.
In Axel kunnen belangstellenden
terecht voor 'Aquarelleren' in het
Gregoriuscentrum, terwijl 'Teke
nen en aquarelleren' plaatsvindt
in het gebouw van de stichting
Martinus in Kloosterzande. De
meeste curssusen beginnen op 12
of 13 januari.
De beperkte bootdienst had di
rect gevolgen voor het aantal
wachtende auto's op de veerplei-
nen. Niet alleen bij Perkpolder
(2557 in november 1996 tegen
over 9382 afgelopen maand) en
Kruiningen (1132-3949) nam het
aantal flink toe. Ook bij Breskens
(1120-5798) en Viissingen (751-
3603) zagen heel wat automobi
listen de boot vertrekken zodat ze
op de volgende moesten wachten
voor een tochtje naar de over
kant. Het vrachtverkeer moest
soms zelfs twee boten wachten.
Het uitvallen van de Willem
Alexander had wel tot gevolg dat
het november-aanbod voor de
lijn Breskens-Vlissingen steeg
met 6,34 procent (6715 auto's).
Het aantal vervoerde auto's tus
sen Perkpolder en Kruiningen
daalde met 19,65 procent
(20.039). Voor beide lijnen daalde
het aanbod met 6,41 procent.
Adjunct-directeur H. Thomaes
van de PSD had de afname van
het aanbod wel verwacht. „Een
deel van onze klanten rijdt nu om
via Antwerpen of blijft thuis."
(ADVERTENTIE)
I Van onze verslaggever
1 Terneuzen/Middelburg- Te-
I leurgesteld maar zeker niet
I verslagen. Zo zijn dé reacties
1 in Zeeuws-Vlaanderen en
I Middelburg op cJehnededeling
I van minister A.Jorritsma dat
er voorlopig geen reden is voor
de bouw van een tunnel bij
Sluiskil onder - het kanaal
J Gent-Terneuzen.
I Volgens haar wijst een onderzoek
1 van Rijkswaterstaat uit dat na de
I aanteg van de Westerscheldetun-
I nel de verkeersdruk niet dusdanig
J ls dat er een tunnel moet komen,
®wo°rdde ze op vragen van
I lrT A"kamerlid G. Leers.
I Ha de openstelling zal zo'n 25 pro-
vent meer auto's over de brug rij-
t wn, aldus een woordvoerder van
J «ilkswaterstaat. Dat betekent
n8er wachten voor velen. „We
I "'rij®11611 dan ook niet dat er een
Probleem is." Maar als dat pro-
bleem wordt vergeleken met an
dere verkeersknelpunten in het
land komt een kanaaltunnel niet
voor op het echte prioriteitenlijst
je van de minister. „Er is nu een
maal een beperkte hoeveelheid
geld beschikbaar."
Gedeputeerde J. Hennekeij, de ge
meente Terneuzen, W. Saman
(Zeeuws-Vlaamse werkgevers) en
Van Leers zelf laten het daar ech
ter niet bij zitten. Allen vinden dat
de tunnel onder het kanaal er ge
woon moet komen.
Hennekeij is niet verbaasd over
het negatieve antwoord van de
minister. „We moeten nu gewoon
aantonen dat een tunnel wel
noodzakelijk is." En volgens hem
is dat mogelijk. Een snel op te
starten studie door provincie, Ter
neuzen en de werkgevers moet
overtuigende cijfers opleveren
waarmee Jorritsma op andere ge
dachten gebracht kan worden.
Het ondêrzoek van Rijkswater
staat vindt de gedeputeerde na
melijk niet compleet. „Er is geen
rekening gehouden met de toena
me van het verkeer als bedrijfster
reinen op de Axelse Vlakte en de
Mosselbanken in gebruik komen.
Zeker nu er een grote behoefte be
staat aan industrieterreinen is het
noodzakelijk dat zulke gebieden
goed bereikbaar zijn." De aanleg
van een kanaaltunnel is zo logisch
dat het te gek voor woorden is om
daarover te twisten, stelt hij met
nadruk. Hij snapt dat de financie
ring een probleem vormt. Hij
vindt dan ook dat de provincie sa
men met het bedrijfsleven en de
Vlaamse regering moeten kijken
of het niet mogelijk is om zelf een
deel van de kosten op te hoesten.
„De Vlamingen hebben immers
ook belang bij een tunnel."
De brug bij Sluiskil is gemiddeld
per uur dertien minuten gesloten
voor het autoverkeer. In piektij
den zelfs 23 minuten zodat een
vrachtwagenbestuurder in zulke
gevallen bijna een kans van 1 op 2
heeft om te moeten wachten. „Een
onacceptabel oponthoud," aldus
G. Christiaanse van de gemeente
Terneuzen.
Saman noemt een tunnel een 'le
vensnoodzaak' voor het Zeeuws-
Vlaamse bedrijfsleven. Zonder
tunnel zal het verkeer, zeker na de
openstelling van de Westerschel-
detunnel, sluiproutes zoeken,
'dwars door Terneuzen of Sas van
Gent', Net als Hennekeij heeft hij
grote twijfels bij de waarde van de
het onderzoek van Rijkswater
staat. De beslissing van de minis
ter noemt hij dan ook 'kortzich
tig'.
Kamerlid Leers toonde zich giste
ren in het geheel niet tevreden met
het antwoord van Jorritsma. Hij
kondige aan haar nader aan de
tand te zullen voelen. „Ben ernstig
teleurgesteld en neem met dat
antwoord geen genoegen."
Van onze verslaggever
Middelburg - De gezamen
lijke Zeeuwse kerkbesturen
zijn teleurgesteld in het pro
vinciebestuur. Ze vrezen dat
door een nieuwe regeling
voor restauratie er alleen
geld is voor onderhoud aan
Rijksmonumenten en dat
beeldbepalende en bijzon
dere gebouwen zullen ver
kommeren.
Financiële steun van de pro
vincie is vaak nodig voor res
tauratie-projecten, aldus J.
Noordeman van de Provinciale
Kerkvoogdij Commissie. „Voor
het dichten van het laatste gat
in de restauratiebegroting."
Zonder bijdrage uit Middel
burg zullen zulke projecten
dan veel moeilijker van de
grond kunnen komen, zo vreest
hij. Zeker als het gaat om bij
zondere gebouwen die (nog)
geen Rijksmonument zijn,
maar wel beeldbepalend voor
een stad of dorp.
Volgens hem hebben de be
heerders van de kerken door
gaans onvoldoende geld om
bijvoorbeeld groot onderhoud
te laten verrichten. „Goed en
tijdig onderhoud is van levens
belang voor het bewaren van
het cultuurgoed in onze pro
vincie. Daarbij behoort een
goede regeling, die niet slechts
wordt beperkt tot de Rijksmo
numenten."
Hij stelt dat het behouden van
kerkgebouwen niet alleen een
belang van de gelovigen is,
maar ook van niet-kerkgan-
gers. „Als er geld wordt ingeza
meld voor restauraties merken
we meer en meer dat niet-kerk-
gangers aanzienlijk bijdragen
net als bedrijven. Gewoon om
dat ze vinden dat zulke gebou
wen bewaard moeten blijven."
De acht r.-k.-parochies in de
Kanaalzone hebben samen ook
een teleurgestelde reactie naar
Middelburg gestuurd. Ze vin
den het ook vreemd dat de res
tauratie-subsidie wordt afge
schaft, terwijl er juist steeds
meer behoefte aan is.
„Bij ons komt de maatregel
over als: 'indien niet voldoende
snelheidscontroles worden uit
geoefend of boetes worden
geïnd, schaffen we de maxi
mum snelheid maar af'." De
acht hopen dat de provincie
nog tot inzicht komt. Noorde
man heeft daar echter een hard
hoofd in. „Volgens mij is de
pap al gestort."
Van onze correspondente
Middelburg - De Stichting
Landschapsbeheer Zeeland
houdt donderdag 12 februari
om 19.00 uur een jaaravond in
de aula van de bibliotheek te
Middelburg.
Sinds 1995 wordt in Zeeland
deelgenomen aan het landelijke
project vrijwillige weidevogelbe
scherming. Dit gebeurt ook in
Zeeuws-Vlaanderen.
Het belangrijkste doel van het
project is om de nesten van ak
ker- en weidevogels op gangbaar
boerenland te beschermen. Dit
gebeurt samen door vrijwilligers
en de boer. Op deze informatieve,
maar informele avond wordt on
der andere een lezing gegeven
door A. Beintema, de weidevogel
kenner van Nederland. Verder is
er een presentatie van de resulta
ten over het seizoen 1995-1997.
Voor meer informatie kan men
terecht bij M. Lundahl.