Verantwoord tot stilstand komen 'Lifestyle-stationwagen van de toekomst' ieMatic Pompend remmen is al lang niet meer de oplossing Rij veilig VEILIG AUTA RfslDEN r Rijdend prototype Signum: een Opel van 3,5 miljoen [RDEN URS DEN BOSCH Citroen Xsara kent tekorten, maar ook sterke kanten DESTEM AUTO VERKEER D2 I Kijk om u heen op de weg. Chauf feurs zitten met hun gsm-metje te hannesen. Bestuurders hebben één hand aan het stuur, de andere ligt losjes over de leuning van de passagiersstoel. Automobilisten draaien een sjekkie, ze spelen met audio-installatie, loeren tijdens het rijden op een landkaart. Soms lijkt het een wonder dat er niet veel meer ongelukken op de weg gebeuren. Pompend V I, (langs de Al 2) 1348-480460. -E ZEVENBERGEN ENDMAKING Looiig i et concept doet een beetje den- «en aan de Shooting Break die J n nobel Brits merk ooit liet |p®n'. 0ok in Genève trouwens. 1 zit van alles wat in. De door Verwarming AUTONIEUWS KORT Rijles met econometer Michelinmannetje gaat lijnen Toyota bouwt verder in Frankrijk X 55 :h!.. ■VEN DE IDEMAKERS< NMERKEN EEN RIJ i keukens in één showroom absolute top fantastische huismerken i garantie op alles |)us ook uren en voorrijden) 3een aanbetaling ■reserveren tot eind |lgend jaar leveren |en montageploegen ievering door heel nederland èen gedegen advies lentueel op afspraak |)ok buiten normale openingstijden) ERKEND CaitraU Bratuieiitrmiging fVciun I I I VRIJDAG 5 DECEMBER 1997 Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar met een beetje opletten kan het daar mooi blijven zitten. Het grootste deel van de auto-ongelukken ligt immers aan de mens zelf. Maar hoe doe je dat, veilig rijden? Nuttige tips en adviezen in een korte serie in Surplus. Van alle ongevallen is 97 procent te wijten aan men selijk falen. In slechts twee procent van de gevallen is sprake van technische mankementen. Mensen zit ten nonchalant achter het stuur, ze zitten wat an ders te doen dan op de weg letten of ze reageren ge woon verkeerd. Aflevering 1 in deze serie gaat over veiligheid op de weg. Voor een deel is dat aan te le ren. Door Rien van der Steen Kortom, doe wat aan uw hou ding. Ga goed achter het stuur zitten, houdt zoveel mogelijk twee handen aan het stuur en ga zó dicht bij het stuur zitten dat armen en benen licht gebogen zijn. De beste houding, ook bij een ongeval: want op die manier breken de ledematen niet de ver keerde kant uit en dat risico is wel reëel voor de chauffeur die met gestrekte armen en benen achter het stuur zit. Over veiligheidsgordels gaan we het hier nog niet eens hebben. Wie ooit botsproeven gezien heeft -schrijver dezes heeft dat- vraagt zich nooit meer het nut van de gordel af. Omdoen. Altijd. Ook bij op het oog geringe snel heden. Een airbag is een mooie uitvinding, maar niet half zo mooi als de aloude gordel. Die gordel moet om dus. Let ook op de belading van de au to. Een zwaar (met personen en/of bagage) beladen auto rea geert anders dan een lichte. Het stuurkarakter verandert wezen lijk. Wie daar rekening mee houdt, rijdt rustiger. En nu wat eenvoudige techniek: een moderne auto is altijd licht onderstuurd. Dat betekent dat hij in een bocht met de neus naar buiten wil. Anders gezegd: hij I heeft de neiging in een bocht over I de voorwielen de buitenkant van de bocht op te zoeken. Een over- Remmen en sturen stuurde auto heeft de neiging in een bocht met de neus naar bin nen te willen. Anders gezegd: zijn achterwielen willen naar buiten. De meeste auto's hebben voor wielaandrijving en onderstel en ophanging zijn zo ontworpen, dat de auto licht onderstuur heeft. Als u te hard de bocht in gaat, zal de auto naar de buitenkant wil len. En daar is een fantastische remedie voor: laat het gas los en de neus gaat onmiddellijk weer de goede kant op. Dat lichte on derstuur is niets anders dan een ingebouwd waarschuwingssys teem: de auto laat de bestuurder weten dat hij met te hoge snel heid een bocht aansnijdt. Bij een neutraal sturende auto treedt het waarschuwingssys teem voor de gemiddelde chauf feur veel te laat in werking. Wan neer er dan wat aan de knikker is kan de bestuurder geen corrige rende handelingen meer uitvoe ren omdat hij de grens allang ge passeerd is. Een van de oudste kreten onder autorijders 'dié er verstand van hebben' (verjaardagsfeestjes) is pompend remmen. Heeft u een probleem: pompend het rempe daal bewegen en weg probleem. Vergeet het maar. Vroeger gold die remedie inderdaad. En voor een auto die geen anti-blokkeer- inrichting (abs) heeft geldt het nóg. Soms lijkt het een wonder dat er niet veel meer ongelukken op de weg gebeuren ■TOM-V Alles draait echter om ruimte. Als er genoeg ruimte is, werkt pompend remmen prima om de auto stil te krijgen en toch be stuurbaar te houden. Want alles is beter dan blokkerende wielen want daarmee kan niemand stu ren, ook Schumacher niet. Pom pend remmen heeft ook een groot nadeel: de remweg wordt er ver schrikkelijk lang door. En zoveel ruimte is er meestal niet als u vol schrik de staart van een file na dert en 'op de rem gaat staan'. Op de rem gaan staan is uitste kend als uw auto abs heeft. De meeste mensen schrikken nogal van dat abs trouwens. Ze hebben de neiging het pedaal los te laten omdat dat begint te 'trillen' door de werking van abs. Niet doen: gewbbn doortrappen. Vasthou den dat pedaal dus. Want dat trillen is volstrekt normaal en heeft te maken met de techniek van abs: door een groot aantal keren per seconde de remmen vol aan te trekken en ook te lossen om aldus blokkeren te voorko men, maakt het systeem een wat vreemd geluid en ontstaat een pulserend pedaal. Geeft niks. Ge woon ingetrapt houden en de au to blijft uitnemend bestuurbaar en remt harder dan u dat (aller waarschijnlijkst) zelf zou kunnen Er zijn al remsystemen die her kennen of er hard geremd moet worden. De elektronica herkent de intensiteit waarmee de be stuurder op de rem trapt en de 'remassistent' laat de auto dan zo snel mogelijk tot stilstand ko men. Het omzeilt de schrikreactie van de chauffeur op een werkend abs-systeem. Optimaal remmen blijft nét niet blokkeren. Dat le vert de meeste vertraging op en de auto blijft bestuurbaar. Wanneer u trouwens ternauwer nood tot stilstand gekomen bent foto de stem dick de boer en u ziet in de achteruitkijkspie gel iemand aan komen razen: probeer zo goed mogelijk in de stoel te gaan zitten met het hoofd tegen de (goed afgestelde, dus bo venkant gelijk met kruin) hoofd steun en draai het stuur die kant uit waar de auto het minst kwaad kan (vaak links- of rechtsom, ze ker als er iemand voor u staat). Als de achterligger dan tegen uw achterkant knalt, wordt uw auto dan wel achter beschadigd, maar aan de voorkant kunt u dat wel licht voorkomen Volgende week: gladheid en slippen. nd, vrijdag tot 17.00 uur open. lANDS grootste •JTHALLEN 5-6-7 dec. za. 11.17 uur, zo. 11-18 uur. Org. v Aerle 0492-525.483 nber 1997 om 19.30 uur worth in Leentehuis van Zevenbergen L de commissie algemene bes inder meer de volgende PH"te"' «ving de voorzitter inzake de Raamg ising van de gemeenschappelijk1: r^r. ngsschap West Noord-Braban nieuwe Wet sociale werkvoorz j£ ting en hernieuwde vaststelling ^e. jke Verordening (APV) gemee Door Rob van Ginneken Opel heeft het opmerkelijke be sluit genomen om in het vervolg alleen echt rijdende prototypen I op autoshows neer te zetten. Het i eerste voorbeeld was de kleine i Maxx. En dit jaar stond op de 1 sal°n van Genève de in veel op zichten behoorlijk imposante Signum te glimmen. Niet in de laatste plaats zo indrukwekkend vanwege zijn formaat: bijna vijf meter lang en 188 centimeter breed. Zo zou de topklasse sta- I tionwagen van de toekomst er i volgens de Opel-tekenaars onge- I veer uit kunnen zien. Hebben we dus te maken met de I Omega van het jaar 2000? Die Ikans zit er zeker in. Dat is de J oorrclusie van een unieke testrit Imet het peperdure prototype. II rï®raarcl worden er van officië- I le zijde geen mededelingen over I gedaan, maar je praat al gauw lover een auto van drie of vier I miljoen. Onze begeleider zat er I onderweg in elk geval een tikje Inerveus bij. Zeker toen we de I joeizware - pakweg een ton of ret Signum met piepende I banden over een bochtig binnen weggetje rosten. De man lar- I beerde zijn technische uitleg zo I ongeveer elke tweede zin met de I weinig subtiele opmerking dat er maar één Signum is gebouwd. °P zich al verwonderlijk I at deze gigant op de weg vrij- wel normaal te gebruiken is. Het Prototype is op basis van Opel I wtra en Saab ondersteltech- P'ek gebouwd. Letterlijk hele maal met de hand. Dat verklaart I «een waarom hij nogal looiig h uitgevallen. *De Opel Signum bevat veel futuristische elektronica: na het omdraaien van het contactsleuteltje lichten achter het glas van het dash board vier kleine beeldschermen op waarop alle belangrijke rijgegevens af te lezen zijn. getrokken daklijn van een sta tionwagen, achterop een lichte sedan-achtige welving, de han dige grote achterklep van een hatchback en het veelzijdige in terieur van een ruimtewagen. Een lifestyle-s tationwagen, meent Opel zelf. Waarvan acte, zeggen wij dan maar. Als je erin zit, is het in elk geval een monu mentale auto. Vooral achterin ongekend ruim. De achterbank is niet minder dan 20 centimeter verschuifbaar gemaakt. Zodat je de beenruimte daar kun variëren tussen enorm en gigantisch. Dat verstellen gebeurt overigens elektrisch. Met een paar andere toetsen in de laadruimte kun je de leuning ook in delen neer la ten zijgen. En zelfs de rechter voorstoel kan omlaag klappen. Dan heb je een laadlengte van niet minder dan drie meter. Veelzijdigheid is troef. Het meest opvallende aspect aan de Signum is zijn futuristische elektronica. Vanachter het stuur valt op dat zowel klassieke me ters als de gangbare knoppen en schakelaars ontbreken. Kan kloppen. Na het omdraaien van het contactsleuteltje - dat nog wel - lichten achter het smoke- glas van het dashboard vier klei ne beeldschermen op. Voor je neus lees je alle belangrijke rij gegevens af. Helemaal rechts zit een videoschermpje, waarop de passagier televisie of video kan kijken. Ook dat accessoire zit onder de vloer van de kofferbak ingebouwd. Overigens hoeven de achterpas sagiers hun ogen niet overmatig in te spannen. Ook zij hebben zo'n schermpje voor hun neus. Stuk voor stuk voorzien van een draadloze hoofdtelefoon. Daarmee kun je in geparkeerde toestand tot een meter of honderd van de auto Door Rien van der Steen Citroen Nederland wil er in 1998 9000 van verkopen, maar dan zijn er behalve de vijfdeurs ook een coupé en een break (Frans voor stationcar). Ambitieus, maar de Eksara zal wat goed moeten ma ken van het terrein dat de impor teur in Nederland verspeeld heeft. De nieuwe Xsara wordt aangepre zen als een solide auto. Of dat waar is blijkt pas komend jaar en daarna. Voorlopig is zeker dat de nieuwe auto veel ruimte biedt, aange naam rijdt en er zeker niet gek uitziet, Een Citroën was vroeger een echte ingenieursauto. Tegen woordig denken ze onder PSA- vleugel meer aan de klant. De Xsara is dan ook gewoon een Ci troën. De Xsara heeft een airbag stan daard, net als centrale vergrende ling, startvergrendeling, in hoogte en diepte verstelbaar stuur en een opmerkelijke achteruitkijkspiegel met twee kogelgewrichten. Verder een extra vergrendelde achter bankleuning en een efficiënt sys teem dat in een oogopslag duide lijk maakt of de kindersloten van de achterportieren al dan niet 'aan' staan. Ook stuurbekrachti ging behoort bij het basispakket. Extra's kosten ook bij Citroën geld. Voor abs moet u 2.500 gul den bij tellen, voor een tweede air bag 700 gulden, voor een deelbare achterbank 500 gulden, voor twee zij-airbags (jawel, dat kan op deze Franse auto) 500 gulden en voor temperatuurgeregelde airco 2500 gulden. Een code intikken voordat de auto wil starten is gelukkig niet meer nodig, want er zit voortaan een moderne transponder in de sleu tel. Waarom de bediening van de elektrische portierruiten voor op zo'n rare plek in het middencon sole zit is onduidelijk. Maar de knopjes zitten in elk geval lastig. Het zicht naar achter is heel be roerd. Door een lage achterruit en bovendien door een forse C-(mid- den)stijl, zodat er een enorme 'do de hoek' is. Achteruit rijden is ge woonweg moeilijk. De auto biedt wel erg veel binnenruimte. Veel bergruimte voor kleine spulletjes bovendien en dat is altijd handig. De kofferruimte is met ruim 400 liter heel groot. Veel groter dan bijvoorbeeld die van de Golf of de Renault Mégane.De 1.9 TD in de testauto gedroeg zich tamelijk ru moerig, maar wel tamelijk vlot. Een duidelijk dieselgebrom bij al le toerentallen. Daar staat tegen over dat de krachtbron wel zuinig is. De Xsara biedt genoeg comfort om een heuse Citroën te mogen heten. Hoewel de dure veerbollen ontbreken. Maar de auto gedraagt zich heel goed op matig wegdek, heeft geen enkele moeite met on- effenheidjes of richels en biedt daarnaast dik beklede stoelen en een bank die nu eens niet nét te benepen zijn om het honderd kilo meter lang vol te kunnen houden. Het rijgedrag is dik voor elkaar. In bochten geeft de auto een zeker gevoel ondanks het feit dat de car rosserie nogal overhelt. Hij heeft de passief 'meesturende' achteras van de ZX meegekregen. Dat wil zeggen dat de in veel rubber opge hangen wielen in de bocht iets van him weerstand opgeven en in de bochtrichting gewrongen worden. Voor zijn geld (vanaf ƒ29.990) biedt de Xsara gewoon een hoop, al is de uitrusting wat karig. Gek trouwens: de Xsara heeft een pri ma basisprijs en is ook iets goed koper dan belangrijke concurren ten. Maar die waren vroeger bij zonder karig aangekleed (VW Golf bijvoorbeeld). Die Duitse au to's zijn vandaag de dag iets rian ter uitgerust en nu gaan de Fran sen weer op de beknibbeltoer. De auto ziet er goed uit. Vooral de vouw in de motorkap geeft hem iets aparts. Een soort kleine Xan- tia dus. Die ten opzichte van de concurrentie (Opel Astra, VW Golf, Renault Mégane, Toyota Co rolla, Fiat Bravo) heel wat meer te bieden heeft dan de Citroën ZX, hoewel die zeker niet slecht reed. Maar de grotere Xsara straalt ge woonweg wat meer klasse uit. En dat kan het merk wel weer eens gebruiken. Conclusie: De Xsara zou wat meer uitrusting kunnen gebruiken om op te vallen. Maar gezien de prijs is de nieuwe Citroën een goed rij dende auto die veel ruimte biedt en er aantrekkelijker uitziet dan de ZX die hij na zeseneenhalf jaar opvolgt. Xsara 1.41 29.990,-; 1.6i 31.190,-; 1.8i (automaat)/ 35.790,-; 1.9 Diesel 33.890,-, 1.9 TD 35.990,-. Gewicht 1120 ka. Brandstofverbruik; 1:14; kos ten rijklaarmaken 660,- Citroën Xsara heeft leuke designdetails als een vouw over de motorkap en een in hoogte verstelbare binnenspiegel. foto wout van assendelft naar je eigen muziek luisteren. Aardig voor op het terras... De staken aan de stuurkolom zijn opmerkelijk leeg. Het scha kelaartje op de rechter staak be dient de automatische versnel lingsbak. Scheelt een boel ruimte tussen de stoelen. Daar verzinkt nu trouwens de telefoon. Alle andere zaken moet je in schakelen via een uiterst slimme knop tussen de stoelen in. Een soort computermuis, maar dan anders. Door eraan te draaien, wandel je op de middelste schermpjes in het dashboard langs de vele functies. Van radio tot navigatiesysteem. Van venti latie tot verwarming. Kies je een bepaalde functie, dan past de knop zich als het ware aan. Nu eens voel je de draaiweerstand van de volumeknop, dan weer de klikjes van de navigatiecompu- ter. Sterker nog: door een soort veldmeting weet de knop zelfs wie eraan draait. Vanachter het stuur kun je om veiligheidsrede nen bijvoorbeeld niet de video bedienen. En andersom blijven sommige zaken aan de bestuurder voorbe houden. Een vondst. Een andere vraag: zit de wereld anno 2000 wel op zo'n masto dont te wachten? Opel denkt kennelijk van wel. Maar dan niet met de klassieke dikke benzine motor in het vooronder. Uit de Signum klinken namelijk karak teristieke dieselklanken op. Een berensterke direct ingespoten 3- liter V6 turbodiesel - gemaakt door Isuzu - staat borg voor ver rassende prestaties. En moet volgens de techneuten gemid deld een op veertien kunnnen lo pen. De toekomst lijkt bij Opel al be gonnen. Rijles krijgen in een auto met een econometer of boordcomputer leidt tot een zuiniger rijgedrag. Dit blijkt uit een praktijkproef on der 35 leerlingen van verschillende rijscholen die net hun rijbewijs hebben gehaald. De groep reed gemiddeld 3,5 procent zuiniger dan de leerlingen die zich zonder de hulpmiddelen in het autorijden be kwaamden. De Novem (Nederlandse onderneming voor Economie en Milieu) heeft de invloed van de apparatuur op het rijgedrag la ten onderzoeken. Volgens de Novem weten leerlingen die met eco nometer of boordcomputer gelest hebben, beter hoe hun rijgedrag het brandstofgebruik beïnvloedt. Daarbij gaat het om schakelge drag, versnellingskeuze en rijstijl. De Novem verwacht dat ze nog zuiniger gaan rijden als ze meer rijervaring krijgen. De CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) onderzoekt of er tijdens de opleiding voor rijinstructeur structureel aandacht kan komen voor energiezuinig rijden. De leraren die al zo'n opleiding volgden, reden na de training 13 procent zuiniger, terwijl ze het testtraject net zo snel aflegden als hun niet-getrainde collega's. Een van Frankrijks bekendste symbolen, het gezellig dikke Miche linmannetje, gaat met z'n tijd mee. Ter gelegenheid van zijn hon derdste verjaardag gaat het van autobanden vervaardigde figuur tje volgend jaar aan de lijn doen, zo heeft een woordvoerder van het banden- en rubbermerk Michelin aangekondigd. Het mannetje, dat officieel Bibendum heet, moet volgens Michelin afslanken om het bedrijf te helpen met een modern imago in de komende jaren de Aziatische markt te veroveren. In zijn slankere versie moet het bandenmannetje 'een leider met een open en vertrouwenwekkende houding' worden, aldus de onderneming. Bibendum werd geïntro duceerd toen de twee oprichters van Michelin, André en Edouard Michelin, in 1898 een stapel banden zagen die hen door de vorm aan een menselijk lichaan deed denken. Zijn naam is afgeleid van de Latijnse zin Nunc est bibendum: Nu is het tijd om te drinken. Toyota heeft besloten zijn tweede vestiging in Europa in Frankrijk te bouwen. De fabriek komt in Valenciennes en zal vanaf 2001 au to's leveren. In 2005 zal de productie 200.000 auto's per jaar bedra gen. Met zijn werkloosheid van 12,5 procent kan Frankrijk de Toyota- fabriek goed gebruiken. In de eerste jaren levert de fabriek 2.000 arbeidsplaatsen op, wat in 2005 verhoogd zal zijn tot 3.000. Toyota steekt ruim 1,1 miljard gulden in het project, de Franse regering draagt 10 miljoen bij. De directie van Toyota in Japan wilde niet onmiddellijk commen taar leveren op de uitlatingen van Strauss-Kahn. Toyota heeft al een vestiging in het Engelse Burnaston, waar per jaar 117.000 au to's van het type Carina van de band lopen. De productie in Bur naston zal in 1998 worden opgevoerd tot 200.000.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 21