Verantwoord tot stilstand komen
'Lifestyle-stationwagen van de toekomst'
ieMatic
Pompend remmen is al lang niet meer de oplossing
Rij veilig
VEILIG
AUTA
RfslDEN
r
Rijdend prototype Signum: een Opel van 3,5 miljoen
[RDEN
URS DEN BOSCH
Citroen Xsara kent tekorten,
maar ook sterke kanten
DESTEM
AUTO VERKEER
D2
I Kijk om u heen op de weg. Chauf
feurs zitten met hun gsm-metje te
hannesen. Bestuurders hebben
één hand aan het stuur, de andere
ligt losjes over de leuning van de
passagiersstoel. Automobilisten
draaien een sjekkie, ze spelen met
audio-installatie, loeren tijdens
het rijden op een landkaart. Soms
lijkt het een wonder dat er niet
veel meer ongelukken op de weg
gebeuren.
Pompend
V
I, (langs de Al 2)
1348-480460.
-E ZEVENBERGEN
ENDMAKING
Looiig
i et concept doet een beetje den-
«en aan de Shooting Break die
J n nobel Brits merk ooit liet
|p®n'. 0ok in Genève trouwens.
1 zit van alles wat in. De door
Verwarming
AUTONIEUWS KORT
Rijles
met econometer
Michelinmannetje gaat lijnen
Toyota bouwt verder in Frankrijk
X 55
:h!..
■VEN DE
IDEMAKERS<
NMERKEN
EEN RIJ
i keukens in één
showroom
absolute top
fantastische
huismerken
i garantie op alles
|)us ook uren en
voorrijden)
3een aanbetaling
■reserveren tot eind
|lgend jaar leveren
|en montageploegen
ievering door heel
nederland
èen gedegen advies
lentueel op afspraak
|)ok buiten normale
openingstijden)
ERKEND
CaitraU Bratuieiitrmiging fVciun
I I I
VRIJDAG 5 DECEMBER 1997
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar met een beetje
opletten kan het daar mooi blijven zitten. Het grootste deel van
de auto-ongelukken ligt immers aan de mens zelf.
Maar hoe doe je dat, veilig rijden? Nuttige tips en adviezen in
een korte serie in Surplus.
Van alle ongevallen is 97 procent te wijten aan men
selijk falen. In slechts twee procent van de gevallen
is sprake van technische mankementen. Mensen zit
ten nonchalant achter het stuur, ze zitten wat an
ders te doen dan op de weg letten of ze reageren ge
woon verkeerd. Aflevering 1 in deze serie gaat over
veiligheid op de weg. Voor een deel is dat aan te le
ren.
Door Rien van der Steen
Kortom, doe wat aan uw hou
ding. Ga goed achter het stuur
zitten, houdt zoveel mogelijk
twee handen aan het stuur en ga
zó dicht bij het stuur zitten dat
armen en benen licht gebogen
zijn. De beste houding, ook bij
een ongeval: want op die manier
breken de ledematen niet de ver
keerde kant uit en dat risico is
wel reëel voor de chauffeur die
met gestrekte armen en benen
achter het stuur zit.
Over veiligheidsgordels gaan we
het hier nog niet eens hebben.
Wie ooit botsproeven gezien heeft
-schrijver dezes heeft dat-
vraagt zich nooit meer het nut
van de gordel af. Omdoen. Altijd.
Ook bij op het oog geringe snel
heden. Een airbag is een mooie
uitvinding, maar niet half zo
mooi als de aloude gordel. Die
gordel moet om dus.
Let ook op de belading van de au
to. Een zwaar (met personen
en/of bagage) beladen auto rea
geert anders dan een lichte. Het
stuurkarakter verandert wezen
lijk. Wie daar rekening mee
houdt, rijdt rustiger.
En nu wat eenvoudige techniek:
een moderne auto is altijd licht
onderstuurd. Dat betekent dat hij
in een bocht met de neus naar
buiten wil. Anders gezegd: hij
I heeft de neiging in een bocht over
I de voorwielen de buitenkant van
de bocht op te zoeken. Een over-
Remmen en sturen
stuurde auto heeft de neiging in
een bocht met de neus naar bin
nen te willen. Anders gezegd: zijn
achterwielen willen naar buiten.
De meeste auto's hebben voor
wielaandrijving en onderstel en
ophanging zijn zo ontworpen, dat
de auto licht onderstuur heeft.
Als u te hard de bocht in gaat, zal
de auto naar de buitenkant wil
len. En daar is een fantastische
remedie voor: laat het gas los en
de neus gaat onmiddellijk weer
de goede kant op. Dat lichte on
derstuur is niets anders dan een
ingebouwd waarschuwingssys
teem: de auto laat de bestuurder
weten dat hij met te hoge snel
heid een bocht aansnijdt.
Bij een neutraal sturende auto
treedt het waarschuwingssys
teem voor de gemiddelde chauf
feur veel te laat in werking. Wan
neer er dan wat aan de knikker is
kan de bestuurder geen corrige
rende handelingen meer uitvoe
ren omdat hij de grens allang ge
passeerd is.
Een van de oudste kreten onder
autorijders 'dié er verstand van
hebben' (verjaardagsfeestjes) is
pompend remmen. Heeft u een
probleem: pompend het rempe
daal bewegen en weg probleem.
Vergeet het maar. Vroeger gold
die remedie inderdaad. En voor
een auto die geen anti-blokkeer-
inrichting (abs) heeft geldt het
nóg.
Soms lijkt het een wonder dat er niet veel meer ongelukken op de weg gebeuren
■TOM-V
Alles draait echter om ruimte.
Als er genoeg ruimte is, werkt
pompend remmen prima om de
auto stil te krijgen en toch be
stuurbaar te houden. Want alles
is beter dan blokkerende wielen
want daarmee kan niemand stu
ren, ook Schumacher niet. Pom
pend remmen heeft ook een groot
nadeel: de remweg wordt er ver
schrikkelijk lang door. En zoveel
ruimte is er meestal niet als u vol
schrik de staart van een file na
dert en 'op de rem gaat staan'.
Op de rem gaan staan is uitste
kend als uw auto abs heeft. De
meeste mensen schrikken nogal
van dat abs trouwens. Ze hebben
de neiging het pedaal los te laten
omdat dat begint te 'trillen' door
de werking van abs. Niet doen:
gewbbn doortrappen. Vasthou
den dat pedaal dus. Want dat
trillen is volstrekt normaal en
heeft te maken met de techniek
van abs: door een groot aantal
keren per seconde de remmen vol
aan te trekken en ook te lossen
om aldus blokkeren te voorko
men, maakt het systeem een wat
vreemd geluid en ontstaat een
pulserend pedaal. Geeft niks. Ge
woon ingetrapt houden en de au
to blijft uitnemend bestuurbaar
en remt harder dan u dat (aller
waarschijnlijkst) zelf zou kunnen
Er zijn al remsystemen die her
kennen of er hard geremd moet
worden. De elektronica herkent
de intensiteit waarmee de be
stuurder op de rem trapt en de
'remassistent' laat de auto dan zo
snel mogelijk tot stilstand ko
men. Het omzeilt de schrikreactie
van de chauffeur op een werkend
abs-systeem. Optimaal remmen
blijft nét niet blokkeren. Dat le
vert de meeste vertraging op en
de auto blijft bestuurbaar.
Wanneer u trouwens ternauwer
nood tot stilstand gekomen bent
foto de stem dick de boer
en u ziet in de achteruitkijkspie
gel iemand aan komen razen:
probeer zo goed mogelijk in de
stoel te gaan zitten met het hoofd
tegen de (goed afgestelde, dus bo
venkant gelijk met kruin) hoofd
steun en draai het stuur die kant
uit waar de auto het minst kwaad
kan (vaak links- of rechtsom, ze
ker als er iemand voor u staat).
Als de achterligger dan tegen uw
achterkant knalt, wordt uw auto
dan wel achter beschadigd, maar
aan de voorkant kunt u dat wel
licht voorkomen
Volgende week: gladheid en slippen.
nd, vrijdag tot 17.00 uur open.
lANDS grootste
•JTHALLEN 5-6-7 dec.
za. 11.17 uur, zo. 11-18 uur.
Org. v Aerle 0492-525.483
nber 1997 om 19.30 uur worth in
Leentehuis van Zevenbergen L
de commissie algemene bes
inder meer de volgende PH"te"' «ving
de voorzitter inzake de Raamg
ising van de gemeenschappelijk1: r^r.
ngsschap West Noord-Braban
nieuwe Wet sociale werkvoorz j£
ting en hernieuwde vaststelling ^e.
jke Verordening (APV) gemee
Door Rob van Ginneken
Opel heeft het opmerkelijke be
sluit genomen om in het vervolg
alleen echt rijdende prototypen
I op autoshows neer te zetten. Het
i eerste voorbeeld was de kleine
i Maxx. En dit jaar stond op de
1 sal°n van Genève de in veel op
zichten behoorlijk imposante
Signum te glimmen. Niet in de
laatste plaats zo indrukwekkend
vanwege zijn formaat: bijna vijf
meter lang en 188 centimeter
breed. Zo zou de topklasse sta-
I tionwagen van de toekomst er
i volgens de Opel-tekenaars onge-
I veer uit kunnen zien.
Hebben we dus te maken met de
I Omega van het jaar 2000? Die
Ikans zit er zeker in. Dat is de
J oorrclusie van een unieke testrit
Imet het peperdure prototype.
II rï®raarcl worden er van officië-
I le zijde geen mededelingen over
I gedaan, maar je praat al gauw
lover een auto van drie of vier
I miljoen. Onze begeleider zat er
I onderweg in elk geval een tikje
Inerveus bij. Zeker toen we de
I joeizware - pakweg een ton of
ret Signum met piepende
I banden over een bochtig binnen
weggetje rosten. De man lar-
I beerde zijn technische uitleg zo
I ongeveer elke tweede zin met de
I weinig subtiele opmerking dat er
maar één Signum is gebouwd.
°P zich al verwonderlijk
I at deze gigant op de weg vrij-
wel normaal te gebruiken is. Het
Prototype is op basis van Opel
I wtra en Saab ondersteltech-
P'ek gebouwd. Letterlijk hele
maal met de hand. Dat verklaart
I «een waarom hij nogal looiig
h uitgevallen.
*De Opel Signum bevat veel futuristische elektronica: na het omdraaien van het contactsleuteltje lichten achter het glas van het dash
board vier kleine beeldschermen op waarop alle belangrijke rijgegevens af te lezen zijn.
getrokken daklijn van een sta
tionwagen, achterop een lichte
sedan-achtige welving, de han
dige grote achterklep van een
hatchback en het veelzijdige in
terieur van een ruimtewagen.
Een lifestyle-s tationwagen,
meent Opel zelf. Waarvan acte,
zeggen wij dan maar. Als je erin
zit, is het in elk geval een monu
mentale auto. Vooral achterin
ongekend ruim. De achterbank
is niet minder dan 20 centimeter
verschuifbaar gemaakt. Zodat je
de beenruimte daar kun variëren
tussen enorm en gigantisch. Dat
verstellen gebeurt overigens
elektrisch. Met een paar andere
toetsen in de laadruimte kun je
de leuning ook in delen neer la
ten zijgen. En zelfs de rechter
voorstoel kan omlaag klappen.
Dan heb je een laadlengte van
niet minder dan drie meter.
Veelzijdigheid is troef.
Het meest opvallende aspect aan
de Signum is zijn futuristische
elektronica. Vanachter het stuur
valt op dat zowel klassieke me
ters als de gangbare knoppen en
schakelaars ontbreken. Kan
kloppen. Na het omdraaien van
het contactsleuteltje - dat nog
wel - lichten achter het smoke-
glas van het dashboard vier klei
ne beeldschermen op. Voor je
neus lees je alle belangrijke rij
gegevens af. Helemaal rechts zit
een videoschermpje, waarop de
passagier televisie of video kan
kijken. Ook dat accessoire zit
onder de vloer van de kofferbak
ingebouwd.
Overigens hoeven de achterpas
sagiers hun ogen niet overmatig
in te spannen.
Ook zij hebben zo'n schermpje
voor hun neus. Stuk voor stuk
voorzien van een draadloze
hoofdtelefoon. Daarmee kun je
in geparkeerde toestand tot een
meter of honderd van de auto
Door Rien van der Steen
Citroen Nederland wil er in 1998
9000 van verkopen, maar dan zijn
er behalve de vijfdeurs ook een
coupé en een break (Frans voor
stationcar). Ambitieus, maar de
Eksara zal wat goed moeten ma
ken van het terrein dat de impor
teur in Nederland verspeeld heeft.
De nieuwe Xsara wordt aangepre
zen als een solide auto. Of dat
waar is blijkt pas komend jaar en
daarna.
Voorlopig is zeker dat de nieuwe
auto veel ruimte biedt, aange
naam rijdt en er zeker niet gek
uitziet, Een Citroën was vroeger
een echte ingenieursauto. Tegen
woordig denken ze onder PSA-
vleugel meer aan de klant. De
Xsara is dan ook gewoon een Ci
troën.
De Xsara heeft een airbag stan
daard, net als centrale vergrende
ling, startvergrendeling, in hoogte
en diepte verstelbaar stuur en een
opmerkelijke achteruitkijkspiegel
met twee kogelgewrichten. Verder
een extra vergrendelde achter
bankleuning en een efficiënt sys
teem dat in een oogopslag duide
lijk maakt of de kindersloten van
de achterportieren al dan niet
'aan' staan. Ook stuurbekrachti
ging behoort bij het basispakket.
Extra's kosten ook bij Citroën
geld. Voor abs moet u 2.500 gul
den bij tellen, voor een tweede air
bag 700 gulden, voor een deelbare
achterbank 500 gulden, voor twee
zij-airbags (jawel, dat kan op deze
Franse auto) 500 gulden en voor
temperatuurgeregelde airco 2500
gulden.
Een code intikken voordat de auto
wil starten is gelukkig niet meer
nodig, want er zit voortaan een
moderne transponder in de sleu
tel. Waarom de bediening van de
elektrische portierruiten voor op
zo'n rare plek in het middencon
sole zit is onduidelijk. Maar de
knopjes zitten in elk geval lastig.
Het zicht naar achter is heel be
roerd. Door een lage achterruit en
bovendien door een forse C-(mid-
den)stijl, zodat er een enorme 'do
de hoek' is. Achteruit rijden is ge
woonweg moeilijk. De auto biedt
wel erg veel binnenruimte. Veel
bergruimte voor kleine spulletjes
bovendien en dat is altijd handig.
De kofferruimte is met ruim 400
liter heel groot. Veel groter dan
bijvoorbeeld die van de Golf of de
Renault Mégane.De 1.9 TD in de
testauto gedroeg zich tamelijk ru
moerig, maar wel tamelijk vlot.
Een duidelijk dieselgebrom bij al
le toerentallen. Daar staat tegen
over dat de krachtbron wel zuinig
is.
De Xsara biedt genoeg comfort
om een heuse Citroën te mogen
heten. Hoewel de dure veerbollen
ontbreken. Maar de auto gedraagt
zich heel goed op matig wegdek,
heeft geen enkele moeite met on-
effenheidjes of richels en biedt
daarnaast dik beklede stoelen en
een bank die nu eens niet nét te
benepen zijn om het honderd kilo
meter lang vol te kunnen houden.
Het rijgedrag is dik voor elkaar. In
bochten geeft de auto een zeker
gevoel ondanks het feit dat de car
rosserie nogal overhelt. Hij heeft
de passief 'meesturende' achteras
van de ZX meegekregen. Dat wil
zeggen dat de in veel rubber opge
hangen wielen in de bocht iets van
him weerstand opgeven en in de
bochtrichting gewrongen worden.
Voor zijn geld (vanaf ƒ29.990)
biedt de Xsara gewoon een hoop,
al is de uitrusting wat karig. Gek
trouwens: de Xsara heeft een pri
ma basisprijs en is ook iets goed
koper dan belangrijke concurren
ten. Maar die waren vroeger bij
zonder karig aangekleed (VW
Golf bijvoorbeeld). Die Duitse au
to's zijn vandaag de dag iets rian
ter uitgerust en nu gaan de Fran
sen weer op de beknibbeltoer.
De auto ziet er goed uit. Vooral de
vouw in de motorkap geeft hem
iets aparts. Een soort kleine Xan-
tia dus. Die ten opzichte van de
concurrentie (Opel Astra, VW
Golf, Renault Mégane, Toyota Co
rolla, Fiat Bravo) heel wat meer te
bieden heeft dan de Citroën ZX,
hoewel die zeker niet slecht reed.
Maar de grotere Xsara straalt ge
woonweg wat meer klasse uit. En
dat kan het merk wel weer eens
gebruiken.
Conclusie: De Xsara zou wat meer
uitrusting kunnen gebruiken om
op te vallen. Maar gezien de prijs
is de nieuwe Citroën een goed rij
dende auto die veel ruimte biedt
en er aantrekkelijker uitziet dan
de ZX die hij na zeseneenhalf jaar
opvolgt.
Xsara 1.41 29.990,-; 1.6i 31.190,-; 1.8i
(automaat)/ 35.790,-; 1.9 Diesel
33.890,-, 1.9 TD 35.990,-. Gewicht
1120 ka. Brandstofverbruik; 1:14; kos
ten rijklaarmaken 660,-
Citroën Xsara heeft leuke designdetails als een vouw over de
motorkap en een in hoogte verstelbare binnenspiegel.
foto wout van assendelft
naar je eigen muziek luisteren.
Aardig voor op het terras...
De staken aan de stuurkolom
zijn opmerkelijk leeg. Het scha
kelaartje op de rechter staak be
dient de automatische versnel
lingsbak.
Scheelt een boel ruimte tussen
de stoelen. Daar verzinkt nu
trouwens de telefoon.
Alle andere zaken moet je in
schakelen via een uiterst slimme
knop tussen de stoelen in. Een
soort computermuis, maar dan
anders. Door eraan te draaien,
wandel je op de middelste
schermpjes in het dashboard
langs de vele functies. Van radio
tot navigatiesysteem. Van venti
latie tot verwarming. Kies je een
bepaalde functie, dan past de
knop zich als het ware aan. Nu
eens voel je de draaiweerstand
van de volumeknop, dan weer de
klikjes van de navigatiecompu-
ter. Sterker nog: door een soort
veldmeting weet de knop zelfs
wie eraan draait. Vanachter het
stuur kun je om veiligheidsrede
nen bijvoorbeeld niet de video
bedienen.
En andersom blijven sommige
zaken aan de bestuurder voorbe
houden. Een vondst.
Een andere vraag: zit de wereld
anno 2000 wel op zo'n masto
dont te wachten? Opel denkt
kennelijk van wel. Maar dan niet
met de klassieke dikke benzine
motor in het vooronder. Uit de
Signum klinken namelijk karak
teristieke dieselklanken op. Een
berensterke direct ingespoten 3-
liter V6 turbodiesel - gemaakt
door Isuzu - staat borg voor ver
rassende prestaties. En moet
volgens de techneuten gemid
deld een op veertien kunnnen lo
pen.
De toekomst lijkt bij Opel al be
gonnen.
Rijles krijgen in een auto met een econometer of boordcomputer
leidt tot een zuiniger rijgedrag. Dit blijkt uit een praktijkproef on
der 35 leerlingen van verschillende rijscholen die net hun rijbewijs
hebben gehaald. De groep reed gemiddeld 3,5 procent zuiniger dan
de leerlingen die zich zonder de hulpmiddelen in het autorijden be
kwaamden. De Novem (Nederlandse onderneming voor Economie
en Milieu) heeft de invloed van de apparatuur op het rijgedrag la
ten onderzoeken. Volgens de Novem weten leerlingen die met eco
nometer of boordcomputer gelest hebben, beter hoe hun rijgedrag
het brandstofgebruik beïnvloedt. Daarbij gaat het om schakelge
drag, versnellingskeuze en rijstijl. De Novem verwacht dat ze nog
zuiniger gaan rijden als ze meer rijervaring krijgen.
De CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheid) onderzoekt of er tijdens
de opleiding voor rijinstructeur structureel aandacht kan komen
voor energiezuinig rijden. De leraren die al zo'n opleiding volgden,
reden na de training 13 procent zuiniger, terwijl ze het testtraject
net zo snel aflegden als hun niet-getrainde collega's.
Een van Frankrijks bekendste symbolen, het gezellig dikke Miche
linmannetje, gaat met z'n tijd mee. Ter gelegenheid van zijn hon
derdste verjaardag gaat het van autobanden vervaardigde figuur
tje volgend jaar aan de lijn doen, zo heeft een woordvoerder van het
banden- en rubbermerk Michelin aangekondigd. Het mannetje, dat
officieel Bibendum heet, moet volgens Michelin afslanken om het
bedrijf te helpen met een modern imago in de komende jaren de
Aziatische markt te veroveren. In zijn slankere versie moet het
bandenmannetje 'een leider met een open en vertrouwenwekkende
houding' worden, aldus de onderneming. Bibendum werd geïntro
duceerd toen de twee oprichters van Michelin, André en Edouard
Michelin, in 1898 een stapel banden zagen die hen door de vorm
aan een menselijk lichaan deed denken. Zijn naam is afgeleid van
de Latijnse zin Nunc est bibendum: Nu is het tijd om te drinken.
Toyota heeft besloten zijn tweede vestiging in Europa in Frankrijk
te bouwen. De fabriek komt in Valenciennes en zal vanaf 2001 au
to's leveren. In 2005 zal de productie 200.000 auto's per jaar bedra
gen.
Met zijn werkloosheid van 12,5 procent kan Frankrijk de Toyota-
fabriek goed gebruiken. In de eerste jaren levert de fabriek 2.000
arbeidsplaatsen op, wat in 2005 verhoogd zal zijn tot 3.000. Toyota
steekt ruim 1,1 miljard gulden in het project, de Franse regering
draagt 10 miljoen bij.
De directie van Toyota in Japan wilde niet onmiddellijk commen
taar leveren op de uitlatingen van Strauss-Kahn. Toyota heeft al
een vestiging in het Engelse Burnaston, waar per jaar 117.000 au
to's van het type Carina van de band lopen. De productie in Bur
naston zal in 1998 worden opgevoerd tot 200.000.