Merchandise, een milj ardenindustrie Vermakelijk kijk- en doeboek: 'Spelen met je eten' James Bond, Sesamstraat en Disney liggen goed in de markt ■OM u VRIJDAG 5 DECEMBER 1997 Illustraties uit het hoek 'Spelen met je eten In elke pompoen zit een gezicht precies op elkaar. Met dank aan die knappe telers. Maar niet ge treurd. Zelfs van de meest recht- toe-rechtaan citroen of banaan is in een handomdraai een prachtig varkentje of dolfijn te maken. Op voorhand reageert Elffers ook op de mogelijke kritiek dat zijn boek een belediging is voor alle arme en hongerige mensen in deze wereld. „Het is geen verspilling van kostbaar eten," vindt Elffers. „Na de behandeling wordt allesl gewoon weer opgegeten. Sterker nog. Het vergroot het respect dat we voor eten moeten hebben." Eén ding is zeker: als je dit boek gezien hebt, kijk je nooit meer op dezelfde manier in de kraam van de groenteman. moedigt - om zelf te gaan stoeien met aardappels, bananen, bos uien of citroenen. Met een scherp mes, wat zaadjes, droge boontjes, peperkorrels (voor de oogjes) kun je dan de prachtigste dingen ma ken. Oh ja, je hebt nog iets wezen lijks nodig: een beetje fantasie. Want je moet in een knoestige aardappel of gebochelde paprika natuurlijk wel dat gezicht of dat dier willen zien. Maar, aldus Elf fers, dat kun je leren. Het is het verschil tussen kijken en zien. Ei genlijk is er maar één probleem pje. Het boek adviseert om je knutselmand met groenten en fruit te halen bij de biologische boer of uit je moestuintje. Waar om? Omdat daar nog de meest grillige vormen vandaan komen. Want bij Albert Heijn en de groenteboer lijken alle paprika's, aardappelen en komkommers beest of smoelwerk ontdekken. Je moet het alleen willen zien. Dat is ook de boodschap van Joost Elf fers in zijn boek Play with your food. In dat boek presenteert Elffers, een Nederlander die het in Ame rika tot succesvol boekenuitgever heeft geschopt, een heerlijke groenten- en fruit-dierentuin die iedereen heel simpel kan nama ken. Want Elffers doet niet meer dan links en rechts wat snijden, een zaadje, korrel of boontje in het gaatje stoppen en voila: een peer is ineens een beer, een spruitje een varkentje. In Amerika is het boek van Elf fers een daverend succes. Verba zingwekkend is dat niet, want het is een geweldig plaatjesboek voor groot en klein. Maar daarnaast ook een boek dat de lezer nadruk kelijk uitnodigt - en zelfs aan boor Hans van Alebeek Zit niet zo met je eten te spe len! Welk kind heeft dat niet gehoord als hij zat te pitsen boven zijn bord eten. Maar vanwaar dat verbod eigenlijk? Spelen met eten is juist hart stikke leuk. Een Nederlander in Amerika geeft ons de prach tigste voorbeelden met een verrukkelijk kijk- en doeboek Play with your food. Al eens ooit een kokosnoot goed bekeken? Moet u toch eens doen want in elke harige kokosnoot zit een leuk gezichtje: twee oogjes en een mond, op de plek waar je hem het beste kunt openmaken. Op precies dezelfde wijze kun je in een willekeurige peer, pompoen, Jspruitje of paprika een prachtig Joost Elffers, 'Play with your food' uitgeverij De Harmonie, 110 pagi na's, 34,90. ISBN: 9061 69 54 57 r Door Johan van Grinsven Video's van Lady en de Vage bond en 101 Echte Dalmatiërs, 007-bierblikjes, Sesamstraat- tissues Jip en Janneke-brood- trommels, Lost World-kauw- gom. Rond films, tv-series en striphelden verschijnt een on stuitbare stroom koopwaar. Wereldwijd spenderen mensen dan ook honderden miljarden guldens aan deze merchandise. C. Speijer van Wavery Produc tions BV in Rijswijk houdt zich in Nederland al zo'n dertig jaar be zig met de verkoop van licenties en copyrights. De nieuwste Bond-film Tomorrow Never Dies is al de tiende 007 die hij voor de producenten commercieel uit moet baten in de Benelux. Maar Speijer verkoopt niet alleen de rechten voor nieuwe films, ook voor 'klassiekers' als Sesam straat, Garfield en Snoopy. Speijer opereert in een lucratieve markt, zo bekent hij. „Wereld wijd gaat er jaarlijks zo'n 250 miljard dollar om in de hele mer chandise-business." Voor Neder land is dat bedrag ook niet misse lijk: zo'n vier- tot vijfhonderd miljoen gulden geven Nederlan ders jaarlijks uit aan deze pro ducten, schat Speijer. „Daar re ken ik dan alles bij. T-shirts, dek bedden, potloden, spellen, boe ken, videofilms, noem maar op." Voor Tomorrow Never Dies deed Speijer zaken met zo'n twintig Nederlandse bedrijven. Onderne mingen die momenteel In hün re clame 'iets' doen met Bond, zoals de Ibis-hotels of bedrijven die speciale Bond-producten maken, bijvoorbeeld Bond-briefpapier op de markt brengen. En dan zijn er nog fabrikanten, zoals Omega, BMW, Heineken en Avis, die met hun producten in de film te zien zijn. Ook dat voorrecht krijg je niet voor noppes. „Ik zag op de set van de film zo'n twintig wrak ken van die BMW 750iL staan, toch goed voor een ton of twee per stuk. En dan moet BMW ook nog eens betalen om aan de film mee te mogen doen," vertelt Spe ijer. Een grote film als Bond, die alles bij elkaar tachtig miljoen dollar kost om te maken, kan volgens Speijer niet meer zonder deze sponsors en de inkomsten uit het hele commerciële circus er om heen. „De producenten houden al rekening met die inkomsten als ze het budget van zo'n film bepa len." Volgens de copyright-specialist spelen er enkele duidelijke trends in deze merchandise-wereld. „De grote, spectaculaire films volgen elkaar enorm snel op tegenwoor dig. Een film moet dus in heel korte tijd z'n geld opbrengen, want de volgende film staat al weer te dringen. Dat betekent dat ook de merchandise geen lang le ven beschoren is, nauwelijks kans heeft om tot een rage uit te groeien. Een enkele uitschieter daargelaten, zoals Jurassic Park." En ook rond tv-series stagneert de commerciële exploitatie. „Lange tijd had je per jaar maar een paar populaire jeugdseries. Die maakten indruk en ze waren ook nog eens jarenlang te zien. Daarom hadden producten rond bijvoorbeeld het A-Team of Knightrider een lange levens duur. Maar omdat er steeds meer tv-producenten kwamen die dat succes wilden evenaren, liep het helemaal uit de hand. Een jaar of zes, zeven geleden waren er 140 tv-series met eigen merchandise. De hele handel is erdoor kapotge maakt. Winkeliers bleven met steeds meer spullen zitten en werden daardoor kopschuw. Met tv-series kun je tegenwoordig dan ook niets meer. In Nederland zijn er te veel tv-stations en te weinig kijkers. Ook daarom is het niet lucratief meer om nog mer chandise uit te brengen." Maar somberheid over deze in dustrie is niet nodig, want vol gens Speijer hebben 'klassiekers' de markt overgenomen. „Klassie kers van Disney, zoals Mickey Mouse en Winnie de Pooh, maar ook Sesamstraat, Nijntje, Jip en Janneke, Ollie B. Bommel, Gar field en Snoopy. Dat zijn momenteel de producten die winkeliers in hun zaak willen leggen, want ze weten dat die spullen wél verkocht worden. Is het niet vandaag, dan wel mor gen. Datzelfde kun je zeker niet meer zeggen van merchandise rond de meeste films en tv-se ries." „Heel opvallend is dat er rond deze oude en vertrouwde figuren steeds meer merchandise voor volwassenen komt. In Amerika bijvoorbeeld was Sesamstraat vorig jaar een rage. Daar zag je ineens veel volwassenen met Ber- t Ernie-T-shirts lopen. Dat voorzie ik ook voor Nederland." bhhhhhbbhhb___H______HI

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19