Scènes uit een huwelijk in volksstuk 'De Drang'
'Afgeragd': drie heren
en hun machtsspelletjes
0
Amerikaans muziektheater-tweeluik in Chassé Theater
z
z
Mozart-opera mist
elke lichtvoetigheid
0
DESTEM
U I
G I D
D3
Verhoor
Ik-tijdperk
Theater Antigone in De Bussel in Oosterhout
Niet Uit Het Raam terug wegens succes
Opera Zuid en LSO weinig geïnspireerd
N
3
K
UI
h
I
h
3ecember 1997
'ZOOM
■sction - The Peacemaker - Double
I I I I I
donderdag 4 december 1997
c de jungle
e road
Icemaker
Brassed off - Karakter - Irma Vep
Taart - De gebroeders leeuwenhart-1
fcine
|es
fiedding - Hercules - Double team
jLST
- The Peacemaker - Contact - Don-1
hercules - Father's day - Alien re:
NDAAL
ding - The Peacemaker - Alien
res-
fURG
fiends wedding - Hercules - George I
:act - The Peacemaker - Alien 4 - Fa-1
02 Conquest of paradise - Sneak Pre-
l/ERPEN
11-14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur
10 uur Bean
lo uur L.A. Confidential
|o uur The Game
Tibet
30 uur Copland
ars in Tibet
Is wedding
30 uur Alien 4
B0 uur The full monty
|.30 uur The lost world
.30 uur Chines box
[.30 uur Contact
3.30 uur Hercules
2.30 uur Nothing to lose
Ic
ingle
t friends wedding
2.30 uur Conspiracy theory
2.30 uur Air force one
2.30 uur The peacemaker
12.30 uur Oesje
2.30 uur Breakdown
rge of the jungle
nd
.2,30 uur Double team
jlende, ironische komedie van Oil-
;e filmwereld. Een spirituele film
|r ook anderen veel te bieden heeft,
er Maggie Cheung moet de hoofd-
an de beroemde misdaadserie van
van de eeuw. De artistieke regis-
[ie hem zal draaien, geniet weinig
een identiteitscrisis. Op en buiten
ifout. Meerdere medewerkers wor
de mooie Cheung, die in een strak
erol vertolkt, maar ook in het echt
net kan weerstaan. Maggie Cheung
lzinnige, maar helder vertelde ver
teelt. (Chassé Cinema in Breda)
pddy Terstall is morgenmiddag de I
lijkse programma MovieZone vanI
Toe krijg je een meisje in je bed, is I
i de jongens in deze speelse kome-
ïo of juist lief en aardig (als hofda-
en brutaal portret van Amsterdam-
Gangsterromantiek
rond Dutch Schultz
Van onze kunstredactie
Twee muziektheaterstukken van de Amerikaanse com
ponist Eric Salzman zijn door het Music Theatre Am
sterdam-New York samengevoegd tot een tweeluik. Bei
de stukken belichten de Amerikaanse samenleving, ach
tereenvolgens in de jaren '30 en in de jaren '80.
Het opmerkelijke diptiek gaat
in deze vorm in première in het
Chassé Theater te Breda, op
zondag 7 december, na een try-
out in hetzelfde theater op za
terdag 6 december.
Het eerste paneel van het twee
luik, The true last words of
Dutch Schultz, is een wereld
première. Het verhaal draait
om de gangster Arthur 'Dutch'
Schultz, die rond 1930 de
schrik was van de politie en de
held van de Amerikaanse bou
levardpers.
Op affiches werd zijn hoofd
geëist: 'Wanted: Arthur Plegen-
heimer, alias Dutch Schultz.
Age 34 years, height 5 feet, 7
inches, weight 165 pounds, me
dium build, brown hair, gray
eyes'. Een gemiddelde man,
niets bijzonders aan, ook op de
foto niet.
Maar schijn bedroog: wat Al
Capone was in Chicago, was
Dutch Schultz in New York: de
misdaadkoning van de
Drooglegging. Zoals alle
beruchte criminelen was
ook Schultz geen vreed
zaam sterfbed beschoren.
Na zich uit de meest bloed
stollende situaties gered te
hebben kwam het onver
mijdelijke einde toch snel.
Het is oktober 1935. Dutch
Schultz, staatsvijand num
mer 1, wordt door de poli
tie neergeschoten tijdens
een vuurgevecht in de wc
van een restaurant in New
York. Hij is dodelijk ge
wond. In het ziekenhuis
wordt Schultz, stervend en
al, aan een bruut verhoor
onderworpen, omdat dit
voor de politie de enige en
laatste gelegenheid is om
een ingang te vinden tot de
georganiseerde misdaad in
New York. Een politie-ste-
nograaf noteert de koortsi
ge uitspraken van Dutch
Schultz woord voor woord.
De misdadiger kijkt terug
op zijn onstuimige leven.
Naarmate zijn laatste
ademtocht nadert, neemt
zijn bravoure af. Dutch
Schultz wordt in het thea
terstuk opgevoerd als een
ling tegenover zijn bende -
hier voorgesteld als bar-
bershop-kwartet. Andere
personnages zijn Dutch'
moeder en de schrijver
William Burroughs, die ge
obsedeerd blijkt te zijn
door duisternis, dood én
Dutch.
Na de pauze verplaatsen
we ons van het begin van
de jaren '30 naar het begin
van de jaren '80, de tijd
waarin het tweede stuk,
Civilization Discontent,
is gesitueerd. Deze music
theatre comedy speelt in
de wereld van de Ameri
kaanse showbizz. Geld,
seks, uiterlijk en new age-
spiritualiteit bepalen het
leven van de vertegen
woordigers van het ik-tijd
perk (de Reagan-jaren).
Dit jaar scoorde Civilisation
Discontent hoog 'off' Broad
way. De hoorspelproductie
won de Prix d'Italia, en de tv-
versie was onder meer te zien
op de BBC en de Vpro. Het the
ma is gebaseerd op het boek
Das Unbehagen in der Kultur
van Siegmund Freud.
Zangers, muzikanten, regie,
techniek en productie van het
tweeluik zijn een gecombineer
de Nederlandse en Amerikaan
se aangelegenheid. Vandaar de
naam Music Theatre Amster
dam-New York. Een grootse en
meeslepende theaterproductie
moeten we niet verwachten,
eerder een artistiek-intieme
voorstelling.
Het orkest is bescheiden van
samenstelling: piano, slagwerk,
viool, tuba en contrabas. De
muzikale taal waarin de voor
stellingen zijn geschreven is
jazzmatig.
Tweeluik 'The true last words of
Dutch Schultz' en 'Civilization its
Discontents' van Eric Salzman, door
Music Theatre Amsterdam-New
York. Première op 7 december in
het Chassé Theater Breda, 20.30 uur
(try-out aldaar op 6 december,
20.30 uur). Op 12 december stads
schouwburg Eindhoven.
Van onze kunstredactie
I Vorig jaar is De Drang van Franz
I Xaver Kroetz, de Beierse schrij-
I ver van rauwe realistische volks-
I stukken, al heel mooi en drama-
I tisch gespeeld door Toneelgroep
I Amsterdam, nu komt het voor-
treffelijke Vlaamse Theater Anti-
Igone er mee naar ons land en
I speelt deze tragi-komedie in sap-
Ipig Vlaams en met meer komi-
I sche trekjes.
[Het gezelschap, bekend van
[lichtvoetig en fysiek gespeelde
[klassiekers, geeft op 9 december
in De Bussel in Oosterhout een
voorstelling van Kroetz' tragi
komische scènes uit een huwelijk.
Hubert (Erik Van Herreweghe)
en Greta (Sien Eggers) zijn hard
werkende, goed verdienende
tuinders. Alleen met hun huwe
lijk zit het niet zo best, vooral
vanwege de seksuele frustraties
van Hubert.
Met de komst van Patrick (Lukas
Smolders), een broer van Greta
die wegens een zedendelict in de
gevangenis heeft gezeten, slaat de
verwarring toe. Hoewel Patrick
een bedeesde jongen is, prikkelt
zijn verleden de fantasie van zijn
omgeving.
Hubert is jaloers op de vermeen
de seksuele vrijheid van zijn zwa
ger maar hij voelt zich ook be
dreigd en zijn fantasie slaat op
hol. Is Patrick wel de betrekke
lijk onschuldige potloodventer
waar hij voor doorgaat? Is hij niet
veeleer een liederlijk monster dat
misschien wel Aids heeft. En wat
zal er gebeuren als hij plotseling
stopt met zijn driftremmende pil
len?
Wanneer ook hovenierster Nicky
(Sofie Decleir) opgewonden raakt
van Patricks aanwezigheid kan
niemand 'de drang' meer weer
staan, behalve de ex-delinquent
zelf.
Greta verdedigt haar broer aan
vankelijk tegen de aantijgingen
van haar man en brengt zelfs be
grip op voor Nicky's vreemde ge
drag.
Totdat ze door Nicky wordt ge
treiterd en haar man vertelt dat
ze Nicky vermoord heeft.
Deze leugen blijkt stimulerend te
werken op het sluimerende libido
van het echtpaar.
Patrick slaat al het tumult be
duusd gade en heeft niets meer te
zoeken bij zijn familie. Hij krijgt
een prachtige motorfiets cadeau
en weg is hij. Terwijl het drietal
hem uitwuift, klinkt zacht de
stem van Hubert: 'Vooruit, inge
rukt, het leven gaat door.'
De vervlaamste vertaling van Der
Drang is van Filip Vanluchene.
Jos Verbist, de nieuwe artistiek
leider van Antigone, koos voor
een snelle regie waarin het komi
sche sterker'aanwezig is dan het
drama, in een decor vol grappige
vondsten. Theater Antigone was
in deze contreien eerder te zien
met o.a. Kat op een heet zinken
dak van Tennessee Williams en
Kersentuin van Tsjechov waarin
de personages even helder als
doorleefd werden neergezet, bei
de overigens geregisseerd door
Ignace Cornelissen.
Theater Antigone: 'De drang' van
Franz Xavier Kroetz, in De Bussel in
Oosterhout, dinsdag 9 december, aan
vang 20.15 uur
eer draait in Chassé Cinema
eray uit 1969 (Engels ondertiteld!
ns zijn vakantie in St. Tropez
ex-minnaar van de vrouw op W"
s begint te flirten met de stiefdoct-
idgemeen, dat eindigt op de bodem
rilla. De film (met Romy SchneidJ
vooral de lome zomerse sfeer
:t Marvin's Room van Jerry 2®
y-toneelstuk. Diane Keaton en
isters van wie de eerste de zoi
en een maffe tante in Florida, ma
n dan een beroep doet op haar g
_en en zelfopoffering zijn het the
ge film, met goed spel van twee top
sdag in Cinemactueel in Bergen Pj
.oosendaal)
jsch draait vanavond Ridicule, e®
m het Franse hof van Lodewijk
gekonkel en machtsmisbruik w j
door Patrice Leconte, met o.a. t
:n Jean Rochefort als sociaal voe
jp haar wordt.
nfestival in Bergen op Zoom P^es®J
inemactueel Different for
tte Engelse speelfilm met veel r
ne liefdesrelatie tussen een bra
een kwetsbare transseksuee
ihooljongens. de„|
tmoeting in het swingende _lo
Ie tot vrouw omgebouwde vnen
ir elkaar toe. Het delicate geg .i
hoewel het niet helemaal ge
|Van onze kunstredadie
Vanwege de grote kwaliteit van
Jst programma en het succes bij
jhet publiek gaat cabaretgroep
Niet Uit Het Raam (NUHR) dit
j seizoen door met Af geragd. Op 4
december staan Joep van Deude-
jKom, Peter Heerschop en Viggo
jWaas met dit ijzersterke pro
gramma in Terneuzen en op 11
december in Breda.
Na een aantal sterke voorstellin
gen, waarin manipulatie, machi
naties en machtsverhoudingen
i drie jongens grimmig-ko-
misch centraal stonden, was Af-
Jeragd. het voorlopige hoogte-
IPunt van dit uitstekend acteren
de trio. Ze zijn nu overigens man
nen in driedelig pak geworden,
die in een benepen dorpsgemeen-
[schap intolerantie en machtswel
lust hoogtij laten vieren.
^gen de achtergrond van Prins
-arnaval-verkiezingen spelen
onverkwikkelijke taferelen
waarbij de Friese import het
i,toe' ontgelden. De ruiten wor-
I ,1 deze mensen ingegooid en
j, en achterklap leiden uit
eindelijk tot de dood van een van
|ue inowners.
toespraak tijdens het eerste
Mnohuwelijk in het dorp druipt
an de vunzige kleinburgerlijk
en en smerige intolerantie. In-
en kindermishandeling ko
en ook aan bod. Door de absur-
ïsche vorm kan de toeschou-
1®.»* keel andere ogen naar
'inbaar alledaagse onderwer-
,n kijken. De drie acteurs wis-
en in sneltreinvaart van rol en
Joep van Deudekom, Peter Heerschop en Viggo Waas van de cabaretgroep Niet Uit Het Raam.
FOTO JAAP VRENEGOOR
wisselen hun kernachtige dialo
gen af met voortreffelijke liedjes
en slapstick die een aangename
afwisseling vormen op de gena
deloze manier waarop zij de
ogenschijnlijk veilige en knusse
geborgenheid en de machtsver
houdingen in het dorp doorprik
ken.
Afgeragd bestaat uit een snelle
reeks amusante sketches die die
per gaan dan bij menig andere
cabaretvoorstelling en die samen
een hecht, satirische verhaal ver
tellen waar geen speld tussen te
krijgen valt. Het is van hoog ni
veau wat NUHR presteert, zowel
qua tekst en acteren als muzi
kaal.
Zonder pauze gaat het 75 minu
ten door en wordt duidelijk dat
NUHR tot de beste cabaretgroe
pen van ons land behoort. Hun
liedjes op cd vinden allang gretig
aftrek, omdat die tot het beste
van hun optredens behoren. In
dit programma zijn er overigens
wat minder liedjes te horen dan
voorheen. Maar dat wordt aardig
gecompenseerd door een liefdes
duet tussen de televisieclowns
Peppi en Kokki.
'Afgeragd' door cabaretgroep NUHR is
op 4 december in het Zuidlandtlieater
in Terneuzen en op 11 december in
het Chassé Theater in Breda.
Breda - Chassé Theater, Grote
Zaal. Opera 'La Finta Giardi-
niera' van W.A. Mozart, door
Opera Zuid en het Limburgs
Symfonie Orkest. Muzikale
leiding Lionel Friend. Gehoord
op 2 december.
Door Dré van Dongen
Mozart componeerde zijn ope
ra La Finta Giardiniera, de
pseudo-tuinierster, in zijn
Salzburger tijd. Hij was 18
jaar oud en eigenlijk te jong
om de liefdesperikelen van
drie paren en een domme oude
man muzikaal te verwoorden.
Opera Zuid heeft het zich met de
keuze van deze zelden opgevoer
de opera niet gemakkelijk ge
maakt. Het libretto is onzinnig en
complex, en de muziek bevat
weinig hoogstandjes. Er zijn in
dit werk briljante gedeelten,
maar veel meer passages herinne
ren slechts in de verte aan het ge
nie Mozart.
Rondweg gezegd is er veel bij dat
te saai is om met aandacht naar
te luisteren, en daarbij viel er ook
maar weinig te bekijken. We
kunnen respect opbrengen voor
regisseur Keith Warner, die de
onmogelijke taak was toebedeeld
de vele complicaties van een ope
ra van toen te vertalen naar onze
tijd.
Hij slaagde daarin maar ten dele.
De door hem ingevoerde symbo
liek was vaak ondoorgrondelijk.
Zo zou het tweede deel beslist
aan waarde gewonnen hebben als
het geklungel met het touw ach
terwege gebleven was. Daarbij
kwam dat alles zich afspeelde in
een vaak kleurrijk decor dat alles
aan de fantasie van de toeschou
wer overliet, en dat bovendien
gescheiden was door een ver
hoogd plankier dat de zaal de in
druk gaf als voyeur over de
schutting te moeten kijken. Het
duurde dan ook geruimte tijd eer
men wist wie wie was en wie bij
wie hoorde.
Wat de rolbezetting betreft: er
waren er maar drie die kans za
gen meer dan gemiddeld te boei
en. Anne Dawson was een fraai
zingende markiezin, Machteld
Baumans een levendige, goed ac
terende Serpetta van wie vocaal
veel te genieten viel, en Michael
Sokol met zijn welluidende bari
ton een werkelijk buffo spelende
Nardo. De belichting van Allen
Hahn was in veel gevallen spec
taculair.
De partituur van de jonge Mozart
werd door dirigent Lionel Friend
erg fors benaderd, en dat terwijl
het Limburgs Symfonie Orkest
toch bekend staat om zijn lichte
toets. De lichtvoetigheid die de
muziek van deze componist zo
geliefd maakt kwam maar zelden
om de hoek kijken. Zouden de ve
le fauteuils die door de Sinter
klaaskoopavond leeg bleven te
weinig inspirerend hebben ge
werkt?
0
ÜJ
Ui
0
Ui
Ui
ANTWERPEN
Rob de Nijs - concert Over-leven - Elisabethzaal - 20.30 uur (10 en 11
dec)
DONDERDAG
BREDA
Female Factory - concert o.l.v. Adelheid Roosen en Leonie Jansen -
Chassé Theater - 20.00 uur
VRIJDAG
BRUSSEL
The Kelly family - Vorst-Nationaal -19.30 uur
EINDHOVEN
Hallo Venray - pop - Effenaar - 20.30 uur
ROTTERDAM
Ween en Cheech Wizard - pop - Nighttown - 20.00 uur
TILBURG
De Dijk - soul - Noorderligt - 20.30 uur
ZATERDAG
BREDA
The Glory of Gospel - Best Black American Stars - Chassé Theater -
20.00 uur
ESSEN (B)
Walter Trout Band - voorprogr. The Juke Joints - REX - 21.00 uur
OUDENBOSCH
Koepelpop - Cumshot, Ozone Baby, The lower lifeforms, VOBE, Tres-
ore, S.I.T.P., Belgian Asociality en A.B.N. - Fidei et Arti, Molenstraat 71
ZONDAG
BERGEN OP ZOOM
Rob de Nijs - concert Over-leven - Evenementenzaal de Stoelemat
Westersingel 40 - 22.00 uur (voorprogr. 20.30 u. Flat Out)
TILBURG
Kreator en Dimmu Borgir - metal - Noorderligt - 20.00 uur
MAANDAG
ANTWERPEN
Ramses Shaffy - Solo - met Ramses 97 - Arenbergschouwburg - 20.15
uur
ROTTERDAM
Eric Bibb - blues - Rotown - 22.00 uur
TILBURG
The Levellers en The Driven - folkrock - Noorderligt - 20.30 uur
DINSDAG
TILBURG
Hoofdstad Operette - Die Fledermaus - muziek Johann Strauss
jr. - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur
Corrie en de Grote Brokken - jazz - Noorderligt - 21.30 uur
Stef Bos - De Onderstroom - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15
uur
EINDHOVEN
Andrew Dorff - singer-songwriter - Effenaar - 20.30 uur
AMSTERDAM
Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6
dec)
BREDA
Last words of Dutch Schultz - Eigentijdse opera door o.a. Theo
Bleckmann en Elena Vink - Chassé Theater - 20.30 uur (6 en 7 dec)
TILBURG
Jekyll Hyde - Koninklijk Ballet van Vlaanderen - Stadsschouwburg
Tilburg - 20.15 uur (10 en 11 dec)
DONDERDAG
BERGEN OP ZOOM
Het Belang van Ernst - Noord Nederlands Toneel met o.a. Pleuni
Touw - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur
ETTEN-LEUR
De Berini's - Onbekende trein - Cabaret - De Nobelaer, Anna van Ber-
chemlaan2-20.15uur
ZATERDAG
GEERTRUIDENBERG
Rob Kamphues -1 kale vlakte - De Schattelijn - 20.15 uur
DINSDAG
BERGEN OP ZOOM
Kiki Heessels - Liefdeslef - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur
BREDA
Desperado - Tegendraadse Wild West komedie - met o.a. René van 't
Hof en Jim de Woude - Chassé Theater - 20.30 uur
ETTEN-LEUR
Tartuffe - Haarlems Toneel met o.a. Hidde Maas en Gees Linnebank -
De Nobelaer-20.15 uur
OOSTERHOUT
Theater Antigone - De Drang - Cultureel Centrum De Bussel, Toren
plein 12-20.15 uur
OUDENBOSCH
Solotoneel - Fred Delfgaauw - 20.15 uur
ROOSENDAAL
Leed der Gevoellozen III - door ELS Inc. - bedevaart naar de wereld
van spiritualiteit - Schouwburg de Kring Kerkstraat 1 - 20.00 uur
TILBURG
Springdance - In antwoord op uw schrijven - ballet - Stadsschouw
burg Tilburg - 20.30 uur
WOENSDAG
BREDA
Annie - musical met o.a. Nelly Frijda - Chassé Theater -15.00 en van
19.30 uur
Het belang van Ernst - toneelstuk van Oscar Wilde - Chassé Theater
- 20.30 uur
GEERTRUIDENBERG
Lebbis Jansen - Oudejaarsconférence 1997 - De Schattelijn - 20.15
uur
OOSTERHOUT
Hans Klok - Magic live on stage - cult, centrum De Bussel - 20.15 uur