Scènes uit een huwelijk in volksstuk 'De Drang' 'Afgeragd': drie heren en hun machtsspelletjes 0 Amerikaans muziektheater-tweeluik in Chassé Theater z z Mozart-opera mist elke lichtvoetigheid 0 DESTEM U I G I D D3 Verhoor Ik-tijdperk Theater Antigone in De Bussel in Oosterhout Niet Uit Het Raam terug wegens succes Opera Zuid en LSO weinig geïnspireerd N 3 K UI h I h 3ecember 1997 'ZOOM ■sction - The Peacemaker - Double I I I I I donderdag 4 december 1997 c de jungle e road Icemaker Brassed off - Karakter - Irma Vep Taart - De gebroeders leeuwenhart-1 fcine |es fiedding - Hercules - Double team jLST - The Peacemaker - Contact - Don-1 hercules - Father's day - Alien re: NDAAL ding - The Peacemaker - Alien res- fURG fiends wedding - Hercules - George I :act - The Peacemaker - Alien 4 - Fa-1 02 Conquest of paradise - Sneak Pre- l/ERPEN 11-14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur 10 uur Bean lo uur L.A. Confidential |o uur The Game Tibet 30 uur Copland ars in Tibet Is wedding 30 uur Alien 4 B0 uur The full monty |.30 uur The lost world .30 uur Chines box [.30 uur Contact 3.30 uur Hercules 2.30 uur Nothing to lose Ic ingle t friends wedding 2.30 uur Conspiracy theory 2.30 uur Air force one 2.30 uur The peacemaker 12.30 uur Oesje 2.30 uur Breakdown rge of the jungle nd .2,30 uur Double team jlende, ironische komedie van Oil- ;e filmwereld. Een spirituele film |r ook anderen veel te bieden heeft, er Maggie Cheung moet de hoofd- an de beroemde misdaadserie van van de eeuw. De artistieke regis- [ie hem zal draaien, geniet weinig een identiteitscrisis. Op en buiten ifout. Meerdere medewerkers wor de mooie Cheung, die in een strak erol vertolkt, maar ook in het echt net kan weerstaan. Maggie Cheung lzinnige, maar helder vertelde ver teelt. (Chassé Cinema in Breda) pddy Terstall is morgenmiddag de I lijkse programma MovieZone vanI Toe krijg je een meisje in je bed, is I i de jongens in deze speelse kome- ïo of juist lief en aardig (als hofda- en brutaal portret van Amsterdam- Gangsterromantiek rond Dutch Schultz Van onze kunstredactie Twee muziektheaterstukken van de Amerikaanse com ponist Eric Salzman zijn door het Music Theatre Am sterdam-New York samengevoegd tot een tweeluik. Bei de stukken belichten de Amerikaanse samenleving, ach tereenvolgens in de jaren '30 en in de jaren '80. Het opmerkelijke diptiek gaat in deze vorm in première in het Chassé Theater te Breda, op zondag 7 december, na een try- out in hetzelfde theater op za terdag 6 december. Het eerste paneel van het twee luik, The true last words of Dutch Schultz, is een wereld première. Het verhaal draait om de gangster Arthur 'Dutch' Schultz, die rond 1930 de schrik was van de politie en de held van de Amerikaanse bou levardpers. Op affiches werd zijn hoofd geëist: 'Wanted: Arthur Plegen- heimer, alias Dutch Schultz. Age 34 years, height 5 feet, 7 inches, weight 165 pounds, me dium build, brown hair, gray eyes'. Een gemiddelde man, niets bijzonders aan, ook op de foto niet. Maar schijn bedroog: wat Al Capone was in Chicago, was Dutch Schultz in New York: de misdaadkoning van de Drooglegging. Zoals alle beruchte criminelen was ook Schultz geen vreed zaam sterfbed beschoren. Na zich uit de meest bloed stollende situaties gered te hebben kwam het onver mijdelijke einde toch snel. Het is oktober 1935. Dutch Schultz, staatsvijand num mer 1, wordt door de poli tie neergeschoten tijdens een vuurgevecht in de wc van een restaurant in New York. Hij is dodelijk ge wond. In het ziekenhuis wordt Schultz, stervend en al, aan een bruut verhoor onderworpen, omdat dit voor de politie de enige en laatste gelegenheid is om een ingang te vinden tot de georganiseerde misdaad in New York. Een politie-ste- nograaf noteert de koortsi ge uitspraken van Dutch Schultz woord voor woord. De misdadiger kijkt terug op zijn onstuimige leven. Naarmate zijn laatste ademtocht nadert, neemt zijn bravoure af. Dutch Schultz wordt in het thea terstuk opgevoerd als een ling tegenover zijn bende - hier voorgesteld als bar- bershop-kwartet. Andere personnages zijn Dutch' moeder en de schrijver William Burroughs, die ge obsedeerd blijkt te zijn door duisternis, dood én Dutch. Na de pauze verplaatsen we ons van het begin van de jaren '30 naar het begin van de jaren '80, de tijd waarin het tweede stuk, Civilization Discontent, is gesitueerd. Deze music theatre comedy speelt in de wereld van de Ameri kaanse showbizz. Geld, seks, uiterlijk en new age- spiritualiteit bepalen het leven van de vertegen woordigers van het ik-tijd perk (de Reagan-jaren). Dit jaar scoorde Civilisation Discontent hoog 'off' Broad way. De hoorspelproductie won de Prix d'Italia, en de tv- versie was onder meer te zien op de BBC en de Vpro. Het the ma is gebaseerd op het boek Das Unbehagen in der Kultur van Siegmund Freud. Zangers, muzikanten, regie, techniek en productie van het tweeluik zijn een gecombineer de Nederlandse en Amerikaan se aangelegenheid. Vandaar de naam Music Theatre Amster dam-New York. Een grootse en meeslepende theaterproductie moeten we niet verwachten, eerder een artistiek-intieme voorstelling. Het orkest is bescheiden van samenstelling: piano, slagwerk, viool, tuba en contrabas. De muzikale taal waarin de voor stellingen zijn geschreven is jazzmatig. Tweeluik 'The true last words of Dutch Schultz' en 'Civilization its Discontents' van Eric Salzman, door Music Theatre Amsterdam-New York. Première op 7 december in het Chassé Theater Breda, 20.30 uur (try-out aldaar op 6 december, 20.30 uur). Op 12 december stads schouwburg Eindhoven. Van onze kunstredactie I Vorig jaar is De Drang van Franz I Xaver Kroetz, de Beierse schrij- I ver van rauwe realistische volks- I stukken, al heel mooi en drama- I tisch gespeeld door Toneelgroep I Amsterdam, nu komt het voor- treffelijke Vlaamse Theater Anti- Igone er mee naar ons land en I speelt deze tragi-komedie in sap- Ipig Vlaams en met meer komi- I sche trekjes. [Het gezelschap, bekend van [lichtvoetig en fysiek gespeelde [klassiekers, geeft op 9 december in De Bussel in Oosterhout een voorstelling van Kroetz' tragi komische scènes uit een huwelijk. Hubert (Erik Van Herreweghe) en Greta (Sien Eggers) zijn hard werkende, goed verdienende tuinders. Alleen met hun huwe lijk zit het niet zo best, vooral vanwege de seksuele frustraties van Hubert. Met de komst van Patrick (Lukas Smolders), een broer van Greta die wegens een zedendelict in de gevangenis heeft gezeten, slaat de verwarring toe. Hoewel Patrick een bedeesde jongen is, prikkelt zijn verleden de fantasie van zijn omgeving. Hubert is jaloers op de vermeen de seksuele vrijheid van zijn zwa ger maar hij voelt zich ook be dreigd en zijn fantasie slaat op hol. Is Patrick wel de betrekke lijk onschuldige potloodventer waar hij voor doorgaat? Is hij niet veeleer een liederlijk monster dat misschien wel Aids heeft. En wat zal er gebeuren als hij plotseling stopt met zijn driftremmende pil len? Wanneer ook hovenierster Nicky (Sofie Decleir) opgewonden raakt van Patricks aanwezigheid kan niemand 'de drang' meer weer staan, behalve de ex-delinquent zelf. Greta verdedigt haar broer aan vankelijk tegen de aantijgingen van haar man en brengt zelfs be grip op voor Nicky's vreemde ge drag. Totdat ze door Nicky wordt ge treiterd en haar man vertelt dat ze Nicky vermoord heeft. Deze leugen blijkt stimulerend te werken op het sluimerende libido van het echtpaar. Patrick slaat al het tumult be duusd gade en heeft niets meer te zoeken bij zijn familie. Hij krijgt een prachtige motorfiets cadeau en weg is hij. Terwijl het drietal hem uitwuift, klinkt zacht de stem van Hubert: 'Vooruit, inge rukt, het leven gaat door.' De vervlaamste vertaling van Der Drang is van Filip Vanluchene. Jos Verbist, de nieuwe artistiek leider van Antigone, koos voor een snelle regie waarin het komi sche sterker'aanwezig is dan het drama, in een decor vol grappige vondsten. Theater Antigone was in deze contreien eerder te zien met o.a. Kat op een heet zinken dak van Tennessee Williams en Kersentuin van Tsjechov waarin de personages even helder als doorleefd werden neergezet, bei de overigens geregisseerd door Ignace Cornelissen. Theater Antigone: 'De drang' van Franz Xavier Kroetz, in De Bussel in Oosterhout, dinsdag 9 december, aan vang 20.15 uur eer draait in Chassé Cinema eray uit 1969 (Engels ondertiteld! ns zijn vakantie in St. Tropez ex-minnaar van de vrouw op W" s begint te flirten met de stiefdoct- idgemeen, dat eindigt op de bodem rilla. De film (met Romy SchneidJ vooral de lome zomerse sfeer :t Marvin's Room van Jerry 2® y-toneelstuk. Diane Keaton en isters van wie de eerste de zoi en een maffe tante in Florida, ma n dan een beroep doet op haar g _en en zelfopoffering zijn het the ge film, met goed spel van twee top sdag in Cinemactueel in Bergen Pj .oosendaal) jsch draait vanavond Ridicule, e® m het Franse hof van Lodewijk gekonkel en machtsmisbruik w j door Patrice Leconte, met o.a. t :n Jean Rochefort als sociaal voe jp haar wordt. nfestival in Bergen op Zoom P^es®J inemactueel Different for tte Engelse speelfilm met veel r ne liefdesrelatie tussen een bra een kwetsbare transseksuee ihooljongens. de„| tmoeting in het swingende _lo Ie tot vrouw omgebouwde vnen ir elkaar toe. Het delicate geg .i hoewel het niet helemaal ge |Van onze kunstredadie Vanwege de grote kwaliteit van Jst programma en het succes bij jhet publiek gaat cabaretgroep Niet Uit Het Raam (NUHR) dit j seizoen door met Af geragd. Op 4 december staan Joep van Deude- jKom, Peter Heerschop en Viggo jWaas met dit ijzersterke pro gramma in Terneuzen en op 11 december in Breda. Na een aantal sterke voorstellin gen, waarin manipulatie, machi naties en machtsverhoudingen i drie jongens grimmig-ko- misch centraal stonden, was Af- Jeragd. het voorlopige hoogte- IPunt van dit uitstekend acteren de trio. Ze zijn nu overigens man nen in driedelig pak geworden, die in een benepen dorpsgemeen- [schap intolerantie en machtswel lust hoogtij laten vieren. ^gen de achtergrond van Prins -arnaval-verkiezingen spelen onverkwikkelijke taferelen waarbij de Friese import het i,toe' ontgelden. De ruiten wor- I ,1 deze mensen ingegooid en j, en achterklap leiden uit eindelijk tot de dood van een van |ue inowners. toespraak tijdens het eerste Mnohuwelijk in het dorp druipt an de vunzige kleinburgerlijk en en smerige intolerantie. In- en kindermishandeling ko en ook aan bod. Door de absur- ïsche vorm kan de toeschou- 1®.»* keel andere ogen naar 'inbaar alledaagse onderwer- ,n kijken. De drie acteurs wis- en in sneltreinvaart van rol en Joep van Deudekom, Peter Heerschop en Viggo Waas van de cabaretgroep Niet Uit Het Raam. FOTO JAAP VRENEGOOR wisselen hun kernachtige dialo gen af met voortreffelijke liedjes en slapstick die een aangename afwisseling vormen op de gena deloze manier waarop zij de ogenschijnlijk veilige en knusse geborgenheid en de machtsver houdingen in het dorp doorprik ken. Afgeragd bestaat uit een snelle reeks amusante sketches die die per gaan dan bij menig andere cabaretvoorstelling en die samen een hecht, satirische verhaal ver tellen waar geen speld tussen te krijgen valt. Het is van hoog ni veau wat NUHR presteert, zowel qua tekst en acteren als muzi kaal. Zonder pauze gaat het 75 minu ten door en wordt duidelijk dat NUHR tot de beste cabaretgroe pen van ons land behoort. Hun liedjes op cd vinden allang gretig aftrek, omdat die tot het beste van hun optredens behoren. In dit programma zijn er overigens wat minder liedjes te horen dan voorheen. Maar dat wordt aardig gecompenseerd door een liefdes duet tussen de televisieclowns Peppi en Kokki. 'Afgeragd' door cabaretgroep NUHR is op 4 december in het Zuidlandtlieater in Terneuzen en op 11 december in het Chassé Theater in Breda. Breda - Chassé Theater, Grote Zaal. Opera 'La Finta Giardi- niera' van W.A. Mozart, door Opera Zuid en het Limburgs Symfonie Orkest. Muzikale leiding Lionel Friend. Gehoord op 2 december. Door Dré van Dongen Mozart componeerde zijn ope ra La Finta Giardiniera, de pseudo-tuinierster, in zijn Salzburger tijd. Hij was 18 jaar oud en eigenlijk te jong om de liefdesperikelen van drie paren en een domme oude man muzikaal te verwoorden. Opera Zuid heeft het zich met de keuze van deze zelden opgevoer de opera niet gemakkelijk ge maakt. Het libretto is onzinnig en complex, en de muziek bevat weinig hoogstandjes. Er zijn in dit werk briljante gedeelten, maar veel meer passages herinne ren slechts in de verte aan het ge nie Mozart. Rondweg gezegd is er veel bij dat te saai is om met aandacht naar te luisteren, en daarbij viel er ook maar weinig te bekijken. We kunnen respect opbrengen voor regisseur Keith Warner, die de onmogelijke taak was toebedeeld de vele complicaties van een ope ra van toen te vertalen naar onze tijd. Hij slaagde daarin maar ten dele. De door hem ingevoerde symbo liek was vaak ondoorgrondelijk. Zo zou het tweede deel beslist aan waarde gewonnen hebben als het geklungel met het touw ach terwege gebleven was. Daarbij kwam dat alles zich afspeelde in een vaak kleurrijk decor dat alles aan de fantasie van de toeschou wer overliet, en dat bovendien gescheiden was door een ver hoogd plankier dat de zaal de in druk gaf als voyeur over de schutting te moeten kijken. Het duurde dan ook geruimte tijd eer men wist wie wie was en wie bij wie hoorde. Wat de rolbezetting betreft: er waren er maar drie die kans za gen meer dan gemiddeld te boei en. Anne Dawson was een fraai zingende markiezin, Machteld Baumans een levendige, goed ac terende Serpetta van wie vocaal veel te genieten viel, en Michael Sokol met zijn welluidende bari ton een werkelijk buffo spelende Nardo. De belichting van Allen Hahn was in veel gevallen spec taculair. De partituur van de jonge Mozart werd door dirigent Lionel Friend erg fors benaderd, en dat terwijl het Limburgs Symfonie Orkest toch bekend staat om zijn lichte toets. De lichtvoetigheid die de muziek van deze componist zo geliefd maakt kwam maar zelden om de hoek kijken. Zouden de ve le fauteuils die door de Sinter klaaskoopavond leeg bleven te weinig inspirerend hebben ge werkt? 0 ÜJ Ui 0 Ui Ui ANTWERPEN Rob de Nijs - concert Over-leven - Elisabethzaal - 20.30 uur (10 en 11 dec) DONDERDAG BREDA Female Factory - concert o.l.v. Adelheid Roosen en Leonie Jansen - Chassé Theater - 20.00 uur VRIJDAG BRUSSEL The Kelly family - Vorst-Nationaal -19.30 uur EINDHOVEN Hallo Venray - pop - Effenaar - 20.30 uur ROTTERDAM Ween en Cheech Wizard - pop - Nighttown - 20.00 uur TILBURG De Dijk - soul - Noorderligt - 20.30 uur ZATERDAG BREDA The Glory of Gospel - Best Black American Stars - Chassé Theater - 20.00 uur ESSEN (B) Walter Trout Band - voorprogr. The Juke Joints - REX - 21.00 uur OUDENBOSCH Koepelpop - Cumshot, Ozone Baby, The lower lifeforms, VOBE, Tres- ore, S.I.T.P., Belgian Asociality en A.B.N. - Fidei et Arti, Molenstraat 71 ZONDAG BERGEN OP ZOOM Rob de Nijs - concert Over-leven - Evenementenzaal de Stoelemat Westersingel 40 - 22.00 uur (voorprogr. 20.30 u. Flat Out) TILBURG Kreator en Dimmu Borgir - metal - Noorderligt - 20.00 uur MAANDAG ANTWERPEN Ramses Shaffy - Solo - met Ramses 97 - Arenbergschouwburg - 20.15 uur ROTTERDAM Eric Bibb - blues - Rotown - 22.00 uur TILBURG The Levellers en The Driven - folkrock - Noorderligt - 20.30 uur DINSDAG TILBURG Hoofdstad Operette - Die Fledermaus - muziek Johann Strauss jr. - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur Corrie en de Grote Brokken - jazz - Noorderligt - 21.30 uur Stef Bos - De Onderstroom - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur EINDHOVEN Andrew Dorff - singer-songwriter - Effenaar - 20.30 uur AMSTERDAM Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6 dec) BREDA Last words of Dutch Schultz - Eigentijdse opera door o.a. Theo Bleckmann en Elena Vink - Chassé Theater - 20.30 uur (6 en 7 dec) TILBURG Jekyll Hyde - Koninklijk Ballet van Vlaanderen - Stadsschouwburg Tilburg - 20.15 uur (10 en 11 dec) DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Het Belang van Ernst - Noord Nederlands Toneel met o.a. Pleuni Touw - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur ETTEN-LEUR De Berini's - Onbekende trein - Cabaret - De Nobelaer, Anna van Ber- chemlaan2-20.15uur ZATERDAG GEERTRUIDENBERG Rob Kamphues -1 kale vlakte - De Schattelijn - 20.15 uur DINSDAG BERGEN OP ZOOM Kiki Heessels - Liefdeslef - Stadsschouwburg de Maagd - 20.15 uur BREDA Desperado - Tegendraadse Wild West komedie - met o.a. René van 't Hof en Jim de Woude - Chassé Theater - 20.30 uur ETTEN-LEUR Tartuffe - Haarlems Toneel met o.a. Hidde Maas en Gees Linnebank - De Nobelaer-20.15 uur OOSTERHOUT Theater Antigone - De Drang - Cultureel Centrum De Bussel, Toren plein 12-20.15 uur OUDENBOSCH Solotoneel - Fred Delfgaauw - 20.15 uur ROOSENDAAL Leed der Gevoellozen III - door ELS Inc. - bedevaart naar de wereld van spiritualiteit - Schouwburg de Kring Kerkstraat 1 - 20.00 uur TILBURG Springdance - In antwoord op uw schrijven - ballet - Stadsschouw burg Tilburg - 20.30 uur WOENSDAG BREDA Annie - musical met o.a. Nelly Frijda - Chassé Theater -15.00 en van 19.30 uur Het belang van Ernst - toneelstuk van Oscar Wilde - Chassé Theater - 20.30 uur GEERTRUIDENBERG Lebbis Jansen - Oudejaarsconférence 1997 - De Schattelijn - 20.15 uur OOSTERHOUT Hans Klok - Magic live on stage - cult, centrum De Bussel - 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 23