Twee vaders op zoek naar 'hun' zoon Foto's met sluier van intimiteit 1 i. Scèn Magisch-realistische komedie uit België 0 2 0 0 u l/l 0 iu Q Ami de stem peStem U I G I D Werk van Ed van der Elsken op tentoonstelling UI DONDERDAG 4 DECEMBER 1997 Jongen wil meisje zijn in 'Ma vie en rose' Door Marjan Mes Het jongetje Ludovic uit de Belgische zwarte komedie Ma vie en rose vindt het doodnor maal dat hij een meisje wil zijn. Hij is er ook absoluut ze ker van dat hij later een meisje zal worden. Zijn ouders zien er geen enkel kwaad in. Dat hun zoontje zich meisjesachtig kleedt en gedraagt, vinden ze eigenlijk wel aardig. Ludo is immers een schatje, waarom zou je je dus zorgen ma ken? Een probleem wordt het pas als de buitenwereld er zich mee gaat bemoeien. Omdat de familie pas is verhuisd naar een keurige nieuwe buitenwijk wordt een kennismakingsfeestje gegeven. Net als het gezellig begint te wor den, verschijnt Ludo opgemaakt en met oorbellen in de jurk van zijn zusje en veroorzaakt een schok onder de gasten. De brave buren vinden het een schande. Rampspoed dreigt. Wat moet er in hemelsnaam van Ludo terecht komen? Op school verpest hij met zijn meisjeachtige gedrag een to neelvoorstelling en wordt hij tot overmaat van ramp ook nog ver liefd op een klasgenoot. De buren getuigen van hun verontwaardi ging door 'weg met de flikkers' op de garagedeur te kalken. Voor Ludo's goed bedoelende ouders wordt het een steeds groter pro bleem. Ludo voelt zich daar wel schuldig over maar hij is bepaald niet on- De kleine George Du Fresne speelt in de leuke zwarte komedie 'Ma vie en rose' een jongetje dat liever een meisje is. foto polygram zeker over zijn eigen gevoelens. Hij kan gewoon niet anders, be weert hij, omdat er iets fout is ge gaan met de chromosomen die ner slaagt er in om ernst en vro- God hem gaf. lijkheid heel aardig te combine- De Waalse regisseur Alain Berli- ren in zijn speelfilmdebuut Ma vie en rose. Het anders zo zwaar beladen thema van de transsek- sualiteit wordt nu eens aange naam luchthartig behandeld. Tussen realisme en fantasie in. De magisch-realistische scènes zijn verpakt in grappige snoep- kleuren die ook leuk passen bij het sprookjesachtige uiterlijk van de Belgische buitenwijk waar het gezin woont en bij het droom landschap waar Ludovic zijn toe vlucht zoekt als hij het even niet meer ziet zitten. Zonder prekerigheid verdedigt de film het recht van ieder mens op zijn eigen seksuele overtui ging. De begripvolle ouders spe len daarbij een doorslaggevende rol. Vooral de scènes tussen de moeder (Michèle Loraque) en haar zoon zijn aandoenlijk op recht. Ludo's moeder is er van overtuigd dat alleen haar kind kan weten wat goed voor hem is. Hoewel ze eerder bijna een ze nuwinstorting kreeg van de schrik en de schande. Georges Du Fresne is vertede rend als Ludovic, een naïef en te gelijk zelfverzekerd kind dat niet in het minst sentimenteel wordt behandeld door regisseur Alain Berliner. Indertijd was Berliner de scenarioschrijver van Koko Flanel, de succesfilm van de Vlaamse komiek Urbanus. Ma vie en rose waarvan het scenario niet door hemzelf werd geschreven, is een Frans-Belgische coproductie, die bij de zuiderburen al veel suc ces had. Ook bij kinderen. Naar verluidt vooral bij meisjes. 'Ma vie en rose' draait in Chassé Cine ma in Breda en op 18 december bij Fi- deï et Arti in Oudenbosch (18.45 uur). Door Jos Kessels De komedie Father's Day van Ivan Reitman is een vrij vertaalde remake van de Franse film Les Com peres van Francis Veber uit 1983, met Pierre Ri chard en Gérard Depardieu. Daarin maakt een vrouw twee vroegere minnaars wijs dat ze vader zijn, om haar verdwenen zoontje op te sporen. De twee mannen zijn totaal verschillend van karakter en aanvankelijk moeten ze niets van elkaar weten, maar uiteindelijk vinden ze de jongen als vrienden. Billy Crystal zag bij toeval Les Comperes en herin nerde zich een oude afspraak met Robin Williams om samen ooit nog eens een film te maken. Father's Day is het resultaat. Crystal speelt daarin de suc cesvolle advocaat Jack Lawrence, die in totaal acht jaar getrouwd is geweest met diverse vrouwen, maar nu het geluk heeft gevonden in een jongere optelsom van het andere geslacht. Op een dag wordt Lawrence benaderd door Collette (Nastassia Kinski), een Frangaise waar hij zijn stu dententijd een nachtje mee verlevendigd heeft. Col- lette is ook getrouwd, maar beweert dat haar zoon tje Scott van Lawrence is en dat de jongen weggelo pen is. De echtgenoot van Collette is volgens haar niet capabel om de knaap te vinden. Hetzelfde verhaal steekt Collette even later af tegen Dale Putley (Robin Williams), een verwarde, verze nuwde en in alles gesjeesde man, die in zijn hippie- Billy Crystal (links) en Robin Williams met 'hun' zoon in het vliegtuig in 'Father's Day'. tijd de studentes najoeg als een bronstige bloemen- neushoorn. In tegenstelling tot Lawrence is Putley terug in de wolken als hij hoort dat hij vader is. Al snel kruisen de wegen van de twee zoekende va ders elkaar en ruziënd over de identiteit van de jon gen rijden ze door Californië. De tocht voert van de haven van Frisco en punkconcerten in Sacramento naar de gokhallen van Reno, Nevada, waar de va ders het ook nog aan de stok krijgen met dope dealers. Father's Day is gebouwd op de wisselwerking tus sen de komieken Billy Crystal en Robin Williams en hun tegenstrijdige karakters in de film. Helaas wil len ze geen van tweeën werkelijk leuk worden en samen zijn ze dat nog minder. Crystal hangt de stra- ke zakenman met de blanke pit uit, terwijl Williams zich verstopt in ongecontroleerde typetjes en imita ties. Doorgaans is dat zijn specialiteit, maar in deze film heeft zijn optreden vooral iets vermoeiends. Slechts incidenteel valt er iets te lachen: „Weet je niet wat geld is? Jawel, dat ken ik nog uit mijn vrij- gezellentijd". Grappig is ook de korte bijdrage van een bekende Hollywood-ster in een piercing-shop. Naar het einde toe wordt Father's Day steeds senti menteler en als het doek valt kun je even niemand zien en wil je nog minder weten. I 'Father's Day' van Ivan Reitman draait in Cinésol 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, Centraal in Geertruidenberg, Heu velpoort 3 in Tilburg en De Koning van Engeland in Hulst. Door Margriet van Aalten Onder de titel Leve ik! besteedt het Amsterdams Historisch Museum aandacht aan het fotogra fisch en filmisch werk van Ed van der Elsken. Voor zijn werk is ook aandacht tijdens het Docu mentary Film Festival in de hoofdstad. Hij kon ontwapenend en provoce rend zijn. Hoe hij zich ook ge droeg, hij werd toegelaten in de wereld die hij fotografeerde. Of dat nou de wereld van Anster- dam, Parijs, India, Japan of Afri ka was, of die van een accordeon speler, een blind jongetje of een travestiet. Ed van der Elsken bouwde een relatie op met de on derwerpen en de mensen die hij op de gevoelige plaat vastlegde. Die relatie is op elk van zijn foto's voelbaar aanwezig. Hij deelde mee in iedere trots, blijdschap en verdriet. Leve ik! heet de tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Mu seum waarin de relatie tussen fo tografie, film en diaprogramma's van Ed van der Elsken (1925- 1990) het uitgangspunt is. Eerder werd er nauwelijks aandacht be steed aan zijn 'andere' werk. Maar alles blijkt nauw met elkaar ver bonden te zijn. Zijn films zijn net fotoboeken en zijn foto's hebben een filmisch karakter. Onderwer pen die hij eerst fotografeerde, ging hij daarna filmend te lijf. Of andersom. Het zijn niet zomaar plaatjes van mensen in bepaalde situaties. Van der Elsken zette niets in scène, maar hield blijkbaar altijd op het juiste moment zijn camera in de aanslag. Voyeurisme was hem vreemd. Het lijkt of iedereen hem toeliet, gezien de open en eigen blik waarmee de personen de ca mera inkijken. Hij was overal. In de huiskamers van zijn vriendin nen, de hoerenbuurt van Amster dam, op ranzige hotelkamertjes in Parijs, in het nachtleven van Hong Kong, bij jachtpartijen in Afrika. Het moet hem een vermogen heb ben gekost, die wereldreizen. Al les had hij voor zijn reportages over. Hij beweert ergens dat 'na terugkeer effe twee maanden brommen' omdat hij via malafide praktijken aan geld was gekomen, voor hem geen probleem zou zijn geweest. Zijn portretten, waarbij het niet om de schoonheid van het model maar van het moment ging, zijn het beste. De gewone, brave man liet hij links liggen. Hij had meer interesse voor mensen die zich, vooral in de jaren vijftig en zestig, aan de zelfkant van de maat schappij begeven. Bedelaars, mu zikanten, oude vrouwtjes die in vuilnisbakken rommelen, homo's die elkaar steels zoenen. Traves tieten genoten zijn voorkeur, hij wist ze ook overal te vinden, ge zien de talloze foto's uit de ver schillende streken van de wereld. Zo jolig en verlopen als ze er in Bangladesh uitzien, zo zelfverze kerd en levensecht zijn ze in To kio. Zonder enige schroom kijken ze de camera in. Bij de meeste foto's is te achterha len waar de lichtbron vandaan komt. Linksboven, rechts opzij, of elke andere richting. In die van Ed van der Elsken zit het licht in de foto zelf. Mooi en subtiel in een fo to van een blind jongetje, drama tisch aangedikt in die van een in leer gestoken stelletje. Door de iets te vaak gebruikte doordruk techniek lijkt het of veel van zijn gefotografeerde personen net uit de hemel zijn neergedaald, met een aureooltje van licht om hen heen. In de loop van de jaren vijfig ging Van der Elsken in kleur werken. Voor de kleurrijke culturen van India en Afrika, maar ook voor het ijzige Moskou zeer geschikt. Zijn zwart/wit-foto's uit de Parijse (1950-1954) en Amsterdamse pe riode (1954-1971) zijn esthetischer om de verstilling die ze uitstralen. Veel meer de rust, emotie en schoonheid van één ogenblik. Zelfportret met vriendin in Parijs. Hoeveel wereldreizen van der Els ken ook maakte, hij besefte ook dat wat hij zocht dichtbij te vin den was. „Als je erop let, als je uit je ogen kijkt, als je er de tijd voor neemt, worden de meeste dingen, de eenvoudigste beesten en beest jes magisch en wonderbaarlijk. Dat begint voor mijn part al bij de huismussen rondom ons boerde rijtje," zei hij ooit in een inter view. Het zijn niet de huismussen maar zijn vrouwen, kinderen en woonomgeving die hij magisch fo tografeerde. Over die foto's hangt een sluier van intimiteit. Van der Elsken is hier zeker niet de voy eur, als toeschouwer ben je dat. Het gevoel een voyeur te zijn be kruipt je nog meer bij het bekijken van fragmenten van de films De verliefde camera, waarin een ritje met zijn vrouw en kinderen, Wel kom in het leven, lieve kleine, ver slag van de geboorte van zijn zoon Daan Dorus, en de afscheidsfilm Bye, waarin van der Elsken zien derogen aftakelt en vertelt over zijn slopende ziekte. Het laatste filmpje heeft meer iets weg van een homevideo. De camera insta biel op de schouder of op een sta tief en een opdringerige benade ring van zijn onderwerpen. Niet intiem meer, eerder huiselijk. Zijn andere films zijn zichtbaar met hetzelfde oog gefilmd als zijn foto's zijn gemaakt. Niet alleen door de onderwerpkeuze, maar ook door de lange shots en de foto ed van der elsken fragmentarische montage, lijken ze te bestaan uit aaneengesmeed fotomateriaal. Voor een man die normaliter achter de camera staat, treedt hij misschien iets te veel op de voorgrond. Hij komt veelvuldig in beeld en levert zelf het com mentaar. Door de eenvoud en eer lijkheid is het wel een onmisbaar onderdeel van een tentoonstelling die een compleet beeld wil geven van leven en werk van de markan te persoonlijkheid Ed van der Els ken. I 'Leve ik. Films en foto's van Ed van der Elsken'. Amsterdams Historisch Muse um, Kalverstraat 92, t/m 4 januari 1998. Ma. t/m vr. 10-17 uur, za. en zo. 11-17 uur. j 0. 0 0 BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Alien resurresction - The Peacemaker - Double! team - George of the jungle - Hercules Cinema Paradiso - Marvin's room Roxy 1 - Hercules - Father's day Roxy 2 - Volcano BREDA Grand - Alien 4 resurrection Mignon - Double team - George uit de jungle Cinesol 1 - Father's day Cinesol 2 - The full monty - Paradise road Cinesol 3 - The lost world - The Peacemaker Casino 1 - The Game - Hercules Casino 2 - Contact Casino 3 - My best friends wedding Casino 4 - Hercules - Air force one Chassé Cinema - Ma vie en rose - Brassed off - Karakter - Irma Vep l Hufters en Hofdames - Pietje Kortstaart - De gebroeders leeuwenhar. I Tesis - Hufters en hofdames - La Piscine GOES Grand Theater - My best friends wedding - Hercules - Double team HULST Koning van Engeland - The game - The Peacemaker - Contact - Do j ble team - George of the Jungle - Hercules - Father's day - Alien real rection ROOSENDAAL City 1-2-3 - My best friends wedding - The Peacemaker - Alien reil surection - Hercules Cinema Paradiso - Marvin's room TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friends wedding - Hercules - Georgl uit de jungle - Air force one - Contact - The Peacemaker - Alien 4 fj ther's day Cinecitta 1 - L.A. Confidential -1492 Conquest of paradise - SneakFrel view Cinecitta 2 - A life less ordinary Cinecitta 3 - The full Monthy Midi - The Game - Hercules ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30uij| She's so lovely Zaal 2 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 3 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 5 -14.30 en 17.00 uur Hercules 20.00 en 22.30 uur Seven years in Tibet Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 7 - 14.30,17.00 uur Seven years in Tibet 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 8 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Alien 4 Zaal 9 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur The full monty Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world zaal 11 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Chines box Zaal 12 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 13 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Hercules Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 15 - 20.00 en 22.30 uur Mimic 14.30,17.00 uur George of the jungle Zaal 16 - 14.30,17.00 uur My best friends wedding 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 17 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Conspiracy theory Zaal 18 - 14.30,17.00 uur Face/off 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 20 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The peacemaker Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaai 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown Zaal 23 - 14.30 en 17.00 uur George of the jungle 20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24 - 14.30,17.00, 20.00 en 22,30 uur Double team Van onze kunstredactie Twee muziektheatersf ponist Eric Salzman sterdam-New York sar de stukken belichten tereenvolgens in de jai Het opmerkelijke diptie in deze vorm in premièri Chassé Theater te Bre zondag 7 december, na out in hetzelfde theater terdag 6 december. Het eerste paneel van he luik, The true last wc Dutch Schultz, is een première. Het verhaal om de gangster Arthur Schultz, die rond 19 schrik was van de politi held van de Amerikaans levardpers. Op affiches werd zijn geëist: 'Wanted: Arthur 1 heimer, alias Dutch Age 34 years, height 5 inches, weight 165 pounc dium build, brown hail eyes'. Een gemiddelde niets bijzonders aan, ooi foto niet. Maar schijn bedroog: Capone was in Chicagi Dutch Schultz in New Y Irma Vep is een onderhoudende, ironische komedie van Ot vier Assayas over de Franse filmwereld. Een spirituele ffc over film die cinefielen maar ook anderen veel te bieden heet De beroemde Hongkong-ster Maggie Cheung moet de hooit- rol spelen in een remake van de beroemde misdaadserie va Louis Feuillade uit het begin van de eeuw. De artistieke red seur (Jean-Pierre Léaud) die hem zal draaien, geniet wei] vertrouwen en raakt zelf in een identiteitscrisis. Op en buil de set gaat er dan ook veel fout. Meerdere medewerkers worj den bovendien verliefd op de mooie Cheung, die in een s pakje de Irma Vep-dieveggerol vertolkt, maar ook in het de verleiding om te stelen niet kan weerstaan. Maggie Chei is de enige die in dit dubbelzinnige, maar helder vertelde vsj haal, uitsluitend zichzelf speelt. (Chassé Cinema in B Huffers Hofdames van Eddy Terstall is morgenmiddag® jongerenfilm in het wekelijkse programma MovieZonevig Chassé Cinema in Breda. Hoe krijg je een meisje in je bed de belangrijkste vraag van de jongens in deze speelse kosH die. Moet je je als een macho of juist lief en aardig (als hott| me) gedragen? Een vrolijk en brutaal portret van Amsterdar se jongeren. Als maandagavondklassieker draait in Chassé Cinema Br La Piscine van Jacques Deray uit 1969 (Engels ondertiteld Een echtpaar krijgt tijdens zijn vakantie in St. Ti maatschappelijk geslaagde ex-minnaar van de vrouw op i zoek. Als deze ook nog eens begint te flirten met de stiefdo ter ontstaat een fataal handgemeen, dat eindigt op de boe van het zwembad van de villa. De film (met Romy Schsa» en Jane Birkin) schildert vooral de lome zomerse sfeer te goed. Cinema Paradiso vertoont Marvin's Room van Jerry naar een bekend Broadway-toneelstuk. Diane Keaton en' ryl Streep spelen twee zusters van wie de eerste de heeft voor een oude vader en een maffe tante in Florida, die zelf leukemie krijgt en dan een beroep doet op haar f trouwde zus. Familiebanden en zelfopoffering zijn het the' van deze nogal toneelmatige film, met goed spel van twee ton actrices, (maandag en dinsdag in Cinemactueel in Berge" T Zoom, woensdag City in Roosendaal) Fide'ï et Arti in Oudenbosch draait vanavond Ridicule, oogverblindend portret van het Franse hof van Lodewijk anno 1780 waar politiek gekonkel en machtsmisbruik®' tieren. Fraai geregisseerd door Patrice Leconte, met o.a. f® ny Ardant als courtisane en Jean Rochefort als sociaal voel® de ingenieur die verliefd op haar wordt. Het Gay and Lesbian Filmfestival in Bergen op Zoom Pre® teert op 7 december in Cinemactueel Different for Girls Richard Spence. Een vlotte Engelse speelfilm met veel ro[ muziek over een ongewone liefdesrelatie tussen een bn® achtige motorkoerier en een kwetsbare transseksueel- twee kenden elkaar als schooljongens. Na een onverwachte ontmoeting in het swingende groeien de jongeman en de tot vrouw omgebouwde vriend1* vroeger steeds meer naar elkaar toe. Het delicate ge8e wordt integer uitgewerkt, hoewel het niet helemaal g® waardig overkomt. Van onze kunstredactie Vorig jaar is De Drang van Fra Xaver Kroetz, de Beierse schr ver van rauwe realistische voll stukken, al heel mooi en dram tisch gespeeld door Toneelgro Amsterdam, nu komt het vot treffelijke Vlaamse Theater An gone er mee naar ons land 1 speelt deze tragi-komedie in sa I pig Vlaams en met meer kon sche trekjes. Het gezelschap, bekend lichtvoetig en fysiek gespeel I klassiekers, geeft op 9 decemb Van onze kunstredactie Vanwege de grote kwaliteit v het programma en het succes I het publiek gaat eabaretgro Niet Uit Het Raam (NUHR) seizoen door met Af geragd. Op december staan Joep van Deud ii?m' ^eter Heerschop en Vig [Waas met dit ijzersterke pi jgramma in Terneuzen en op (december in Breda. Na een aantal sterke voorstelli jgen, waarin manipulatie, macl naties en machtsverhouding [tussen drie jongens grimmig-k misch centraal stonden, was z \9eragd het voorlopige hoogt [5u®'-.van dit uitstekend actere e t°- Ze zijn nu overigens ma jnen in driedelig pak geworde i, f icldnueenma lust "oogtij laten vieren. egen de achtergrond van Pril [Garnaval-verkiezingen speli laf onverkwikkelijke tafereli baarbij de Friese import h I j °e! °ntgelden. De ruiten wo F?.! deze mensen ingegooid en achterklap leiden ui Ij tjk tot de dood van een v; |Qe mowners. en toespraak tijdens het eers inomohuwelijk in het dorp drui llipui vunzige kleinburgerlij' ppcf 6n s®ertge intolerantie. I Imp en, kindermishandeling ki L.. °°k aan bod. Door de absu Wp Vorm kan de toescho schijnba-he" a-Bdere °gen na lr>p„"i ..;lar ahedaagse onderwe L hijken. De drie acteurs wi I n ln sneltreinvaart van rol f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 22