DE STEM Terneuzen krijgt containerterminal Verzekeraars onderzoeken verruimen regels voor fondspatiënten LTO gaat niet in zee met windenergiegroep Beperkt treinverkeer Verkeersprijs voor Biervlietse scholieren Provincie steunt met geld diverse projecten C1 Voor windmolenpark Eendragtpolder Rijk zegt minimaal drie miljoen gulden subsidie toe voor uitvoeren project In kader stads- en dorpsvernieuwing Extraatje voor fitte Zeeuwse Rijkswaterstaters Zeeland 11111 DONDERDAG 4 DECEMBER 1997 Boor Rein van der Helm lerneuzen/Breda - Zorgverzeker aars en de Ziekenfondsraad gaan onderzoeken of de bestaande Zeeuws-Vlaanderen-regeling, die toestaat dat verplicht verzekerden in deze regio voor superspeeialisti- sche hulp en in spoedgevallen naar Belgische ziekenhuizen mogen, moet worden verruimd. Dit hebben verzekeraars OZ Zorgverze keringen, Univé en Zilveren Kruis afge sproken tijdens een overleg met de Zie kenfondsraad. Aanleiding voor dit door OZ voorgestelde overleg was het feit dat Univé en (gedurende een korte tijd) ook Het Zilveren Kruis, ziekenfondsverze kerden wat makkelijker over de grens laten gaan. Tot nu toe zijn volgens zowel de Zieken fondswet als het Europees Verdrag ver plicht verzekerden in eerste instantie aangewezen op zorg in Nederland, met bovenvermelde regeling als uitzonde ring. OZ past wet en regeling, waarvoor afspraken zijn gemaakt met ziekenhui zen in Gent en Brugge, nog steeds strikt toe. Een uitzondering wordt gemaakt voor kraamvrouwen uit West-Zeeuws- Vlaanderen die in België in plaats van in ziekenhuis De Honte in Terneuzen mogen bevallen. Voor Univé, dat zegt van harte te willen samenwerken met de andere verzekeraars, was het ge sprek van dinsdag geen reden zijn hui dige beleid in Zeeuws-Vlaanderen te wijzigen. „Afstand en beschikbaarheid (wachtlijsten) blijven voor ons belang rijke gegevens bij beslissingen," aldus een woordvoerder. „Maatschappelijke ontwikkelingen dwingen ons te onderzoeken of de be staande Zeeuws-Vlaanderen-regeling kan worden uitgebreid. Het moet wel zorgvuldig gedaan worden omdat het ook de bedoeling is de bestaande infra structuur van gezondheidszorg in Zeeuws-Vlaanderen te behouden," zei gisteren E. Boer, directeur van OZ Zorgverzekeringen en marktleider in Zeeuws-Vlaanderen. Bij de verzekeraars leeft echter sterk de wens het bestaande onderscheid tussen particulier en verplicht verzekerden op te heffen. „Particulier verzekerden mo gen wel de grens over. Wij vinden dat onderscheid onterecht," aldus Boer. Hij wees bovendien op het vorig jaar ge houden gebruikersonderzoek dat aan toonde dat veel Zeeuws-Vlamingen voor medische hulp naar België willen. Daarnaast stipte hij het experiment in Limburg aan waar, met instemming van de Ziekenfondsraad, Nederlanders en Duitsers bij 'de buren' naar de dokter en het ziekenhuis mogen. „Een experi ment om in de gaten ie houden," vindt de OZ-directeur. Bovendien ligt daar nog het advies van de advocaat-generaal van het Europese Hof in Straatsburg om ook in de ge zondheidszorg het principe van 'vrij verkeer van goederen en diensten' van toepassing te verklaren. Neemt het Hof, zoals verwacht, dat advies over dan staat de hele Ziekenfondswet op de hel ling. „En komt de zaak écht in een stroomversnelling," voorspelt Boer. Van onze verslaggever Zaamslag - Landbouworganisatie LTO in Oost-Zeeuws-Vlaan deren heeft het vertrouwen opgezegd in de Nederlandse Wind- energiegroep Neweg uit Laren. Neweg wil een windmolenpark realiseren in de Eendragtpolder bij Zaamslag, maar LTO weet vanwege onduidelijke informatie van Neweg niet meer wat de plannen precies inhouden. Door Frank Deij feneuzen - Terneuzen krijgt zijn containerterminal voor inter modaal, vervoer (overslag tussen, weg, water of spoor) in de Braakmanhaven. Het Rijk heeft minimaal drie miljoen gulden subsidie in het vooruitzicht gesteld voor de gecombineerde short sea en binnenvaart terminal die compleet met aanleg van kade, spoor, wegen en de bouw van kranen een investering van ruim dertig miljoen gulden betekent. Voor directeur J. Philippen van gevoel nog hoger kan uitvallen. het havenschap Zeeland Seaports biedt de keiharde toezegging van j het Rijk, waar het havenschap meer dan een jaar op heeft ge- I wacht, voldoende houvastom I met de werkzaamheden te begin nen. Philippen wil de container- j haven eind volgend jaar opera- j tioneel hebben om ook het aan- grenzende industrieterrein de j Mosselbanken aantrekkelijk te maken voor potentiële investeer- ders. I Studie Het havenschap is momenteel met een studie bezig om het com plex nog aantrekkelijker te ma ken. Met de aanleg van de terminal is ontsluiting van het gebied via weg, spoor en water geregeld. Denkbare aanvullende voorzie ningen liggen volgens Philippen i in de sïeer van een pijpleidingnet, elektriciteit, telecommunicatie. „We proberen op de Mosselban- i een heel palet van voorzie ningen aan te leggen zodat be drijven die zich daar willen vesti gen alleen maar moeten aanslui ten." Philippen is niet echt verrast over steun van het Rijk, die naar zijn De aanleg van een terminal past in de beleidsvisie van de over heid. „De regering wil het ver keer van de weg halen en ver voersstromen meer over water en rail brengen. Een terminal past in dat beleid en daar heeft de over heid ook een potje voor." Naast het havenschap doen ook de transportbedrijven De Rijeke, Verbrugge International en Dow Benelux mee in het project. De drie zullen de terminal gaan ex ploiteren en investeren gezamen lijk in de kraan en verharding van de kade. Daarmee is een be drag van minstens vijf miljoen gulden gemoeid. Dow grote klant De terminal begint met een aan bod van 25.000 containers, dat in havenkringen als een zeer hoog aantal wordt gezien voor een be ginnende terminal. Dow zal naar verwachting een grote klant wor den van de terminal. Het bedrijf heeft al een eigen containersta tion voor wegvervoer, maar wil dat uitgebreid zien naar de ha ven. Dow Dow 'doet' op jaarbasis tien- tot vijftienduizend contai ners. Die worden nu bijna alle maal met een vrachtwagen naar „Betrokkenen voelen zich aller minst prettig met de gang van za ken. Wederzijds vertrouwen is bij de realisering van een project als dit van het grootste belang. He laas constateren we dat dit ver trouwen er door uw vertrouwen niet meer is. Het betekent dan ook dat de belanghebbenden de con tacten met u bevriezen en een windmolenpark als zodanig de rug toekeren," aldus LTO in een brief aan Neweg. De brief is mede geschreven na mens in- en omwonenden van de Eendragtpolder. LTO constateert dat de plannen van Neweg con stant veranderen. De gewijzigde voorstellen zouden aan de belang hebbenden worden verstuurd, maar dat is volgens de landbouw organisatie nooit gebeurd. Tevens zijn er weer andere gewijzigde plannen naar de gemeente Ter neuzen gestuurd. LTO wijst tevens op de contract- voorstellen waarin een naam van een bank in Terneuzen staat. Uit informatie met de betrokken bank blijkt volgens LTO echter dat er nooit enig contact is geweest. Ook maakte Neweg melding van con tacten met waterschap De Drie Ambachten om de plaatsing van de windmolens bij de dijk te reali seren. „Ook hierover is bij de be stuurders van het waterschap niets bekend." LTO constateert hieruit dat er bij de betrokkenen geen vertrouwen meer is in de handelwijze van Ne weg en die zijn hierdoor niet lan ger bereid mee te werken aan de komst van het windmolenpark. Dow Chemical en Braakmanhaven. Bij de pijl komt de nieuwe containerterminal. hun eindbestemming gereden. Van de 25.000 containers zullen er 7500 via de short sea (met kustschèpen) naar hun bestem ming gaan. De rest hoofdzakelijk via de binnenvaart naar Antwer pen waar ze op de grote zeecon tainerschepen kunnen 'opstap pen'. Volgens Philippen kan het dage lijks bestuur al in de eerstkomen de vergadering een voorstel tege moet zien om krediet te verschaf fen om te beginnen met de infra structuur. We willen heel snel ac tie en gaan nu kijken of we al snel een bestek en begroting voor de aanleg van de kade en de bagger- werkzaamheden voor elkaar kunnen krijgen." (ADVERTENTIE) Wegens werkzaamheden aan het spoor is er in het weekeinde van 6 en 7 december slechts beperkt of geen treinverkeer mogelijk op onderstaande trajecten. Houdt u rekening met extra overstappen en een extra reistijd van 30 minuten. Arnhem - Nijmegen v.v. Zaterdag 6 december Op zaterdag 6 december is er slechts beperkt treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Nijmegen. Alleen de sneltreinen tussen Arnhem en Roosendaal rijden. NS zet bussen in. Op die dag is er eveneens geen treinverkeer mogelijk tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers van Arnhem/ Nijmegen naar Roermond/Maastricht v.v. reizen het snelst per stoptrein via Venlo/Roermond. Eindhoven - 's-Hertogenbosch v.v. Eindhoven - Tilburg v.v. Zaterdag 6 en zondag 7 december Op zaterdag 6 en op zondag 7 december rijden er de gehele dag geen Intercity's tussen s-Hertogenbosch en Eindhoven en tussen Tilburg en Eindhoven. Tevens rijden er geen stop treinen tussen Best en Eindhoven. NS zet bussen in. P^igers van Den Haag/Rotterdam naar Eindhoven/Venlo/Maastricht v.v. reizen tussen Tilburg en eindhoven per rechtstreekse snelbus. Reizigers van Amsterdam/Utrecht naar Eindhoven/Venlo/ Maastricht v.v. reizen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven per rechtstreekse snelbus. Rotterdam CS - Gouda - Utrecht CS v.v. Zondag 7 december Op zondag 7 december is er op het traject Rotterdam Alexander - Gouda de gehele dag geen treinverkeer mogelijk. NS zet bussen in. Intercity-reizigers van Rotterdam CS naar Utrecht CS v.v. reizen het snelst via Den Haag CS. Vanaf oen Haag CS rijden aansluitend Intercity's naar Utrecht CS (of Rotterdam CS), ntercity-reizigers van Rotterdam Alexander naar Utrecht CS v.v. reizen tussen Rotterdam Alexander en Gouda per bus. Vanaf Gouda rijden weer treinen naar Utrecht CS (of verder). Stoptreinreizigers van Rotterdam CS naar Gouda/Utrecht CS/Amsterdam CS v.v. reizen tussen otterdam CS en Rotterdam Alexander met de trein. Tussen Rotterdam Alexander en Gouda rij en bussen. Vanaf Gouda rijden weer treinen naar Utrecht CS en Amsterdam CS (via Breukelen.) Meer informatie? ilt u meer informatie over deze en andere werkzaamheden in dit weekend? Kijk op Teletekst pagina 754, bel OV Reisinformatie 0900-9292 (75 ct/min), raadpleeg Internet (http://www.ns.nl) of aal de gele folder aan het loket. Uiteraard staan onze lokettisten en conducteurs u ook graag te woord. Van onze verslaggever Middelburg - Mariëlle van Merode en Annika de Ruys- scher van de openbare basis school De Maatjes uit Bier vliet zijn twee van de win naars van de aanmoedigings prijzen Verkeersveiligheid 1997. Het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid (ROV) Zeeland reik die stimuleringsprijzen jaarlijks uit aan mensen of instanties die de verkeersveiligheid bevorde ren. Gisteren gebeurde dat voor de elfde keer. Gedeputeerde J. Hennekeij stel de dat letten op verkeersveilig heid echt nodig is. Dit jaar zijn er in geheel Zeeland al 48 ver keersslachtoffers te betreuren waarvan achttien in Zeeuws- Vlaanderen. Vorig jaar vielen er in geheel Zeeland 41. A. Lodder van het ROV vreest dat het Zeeuwse totaal dit jaar boven de vijftig zal uitkomen. „Vorig jaar waren er vier dodelijke slachtof fers in de maand december. Het is zeer triest maar tegenwoordig kan ik het dodenaantal redelijk nauwkeurig voorspellen." Op het gebied van verkeerson veiligheid scoort Zeeland heel wat slechter dan de rest van Ne derland. Per 100.000 inwoners vallen in Zeeland jaarlijks ge middeld dertien doden en moe ten meer dan honderd opgeno men worden in het ziekenhuis. Voor geheel Nederland liggen die cijfers op acht doden per 100.000 inwoners en 77 zieken huisgewonden. Mariëlle van Merode en Annika de Ruysscher kwamen met een origineel idee. In het kader van de ROV-tekenwedstrijd Kind en Verkeersveiligheid maakten ze een verkeerskrant met aandacht voor verkeersborden en ver- keershobbels, verkeersbriga- diers en tips voor het verstellen van stuur en zadel. In de krant is verder een verkeerspuzzel opge nomen en wordt het gebruik van Van onze verslaggever Middelburg - Zeven projecten in Axel, Oostburg, Sas van Gent en Sluis-Aardenburg krijgen van de provincie in het kader van stads- en dorpsvernieuwing volgend jaar een subsidie. denburg. De provincie wil voorts nog nader overleg over bedrijfs- verplaatsingen in Axel (Van de Wege en Lefeber) en Breskens (Vermeulen) en het varkensover slagbedrijf in Eede. Afgewezen voor subsidie werden sanering woningen Sint Albert in Sas van Gent, verbetering Kerk straat/Klinkerstraat in Clinge, aanleg rotonde Stationsplein Hulst en het zwembad in Aarden burg. Het voor stads- en dorpsvernieu wing in Zeeland beschikbare be drag is voor volgend jaar behoor- lijkt teruggebracht. Uit het rijks budget is voor Zeeland ruim 5,6 miljoen beschikbaar. Daaraan wordt nog ruim zes ton toege voegd als overschot van 1997. To taal is 6,2 miljoen beschikbaar, Het gaat om de Betonwijk in Axel (verhuis- en inrichtingskosten, 295.200 gulden), bedrijfsver- plaatsingen in Schoondijke (Bee- ke en Zoon, 97.020 gulden), Sas van Gent (garage Bos, 77.070 gul den), Sluis-Aardenburg (boerde rijen Peurssenstraat, 217.200 gul den en Haven, 49.800 gulden in Aardenburg en Sint-Kruis, 61.500) en het woonwagencen trum Tweekwartweg in Sas van Gent, 90.000 gulden. Voorts zijn toezeggingen, hoogte bijdrage nog onbekend, gedaan voor nog vier Zeeuws-Vlaamse projecten: herbouw Betonwijk in Axel, verbeteren woon- en leef klimaat in Sluiskil, bedrijfssane- ring Hough in Axel en het project tweede woningen in Sluis-Aar- waarvan de helft direct wordt versleuteld naar de Zeeuwse ge meenten. De resterende 3,1 mil joen worden gevoegd bij het vrij besteedbare bedrag binnen het provinciaal fonds stads- en dorpsvernieuwing waardoor voor volgend jaar in totaal 5,3 miljoen beschikbaar is. De toezeggingen kosten bijna twee miljoen en een zelfde bedrag wil men achter de hand houden voor de nog niet ge specificeerde toezeggingen en be- drijfsverplaatsingen die in de loop van het jaar mogelijk wor den. Mariëlle van Merode en Annika de Ruysscher met hun prijs. een walkman in het verkeer sterk ontraden. De jury van de aanmoedigings prijzen verkeersveiligheid toon de zich bijzonder gecharmeerd van het initiatief. Het is beloond met de verspreiding van de ver keerskrant Zeeland Verkeersvei lig Junior in een oplage van 15.000 exemplaren onder alle basisscholen in Zeeland. Verder kregen de twee samenstellers gistermiddag op de prijsuitrei king in het provinciehuis in Mid delburg ieder honderd gulden en de cd 'Kids in Traffic' met veer tien liedjes over het verkeer. De twee meisjes waren blij verrast met de onderscheiding. Ze weten nog niet wat ze met het geld gaan doen, vertelden ze na af loop. Drie Zeeuws-Vlaamse basis scholieren sleepten verder 750 gulden voor hun school in de wacht als winnaar van de teken wedstrijd Kind en Verkeersvei ligheid. Het ging om Megan van Gremberghe (7) van de Sande- school uit Kloosterzande, Jornt de Jong (11) van De Ark uit Hulst en Pascal van den Berg (13) van de Regenboog uit Hulst. De winnende tekeningen zijn verwerkt in de ROVZ-jaarkalen- der 1998. Andere verkeersveiligheidsprij- zen waren er gisteren onder FOTO JAAP WOLTERBEEK meer voor de voorlichtingsteams van Veilig Verkeer Nederland (WN) in Zeeland, de Zeeuwse afdeling van de fietsersbond ENFB, het Regionaal Overlegor gaan Zorg Zeeuws-Vlaanderen in samenwerking met het Regio naal Opleidingen Centrum Wes- terschelde uit Terneuzen en de afdeling van WN in die plaats. Marijke Hemelsoet van het Zeeuws-Vlaamse team van WN dankte onder andere de politie voor de vele medewerking bij de acties van haar team. En ze liet weten dat haar groep weer klaarstaat om ook in 1998 volop actie te voeren voor een veiliger Zeeland. „We gaan ervoor." Middelburg (anp) - Mede werkers van de directie Zee land van Rijkswaterstaat krijgen voor elke maand dat ze aan fitness doen 25 gulden van hun baas. Die wil met dit extraatje zijn personeel stimuleren fit te blijven. Het geld is een bijdrage aan de kosten die de werknemers kwijt zijn bij een fitnesscen trum. Volgens een woordvoerder wil de directie Zeeland van Rijkswaterstaat met de rege ling het gemis aan een eigen bedrijfsfitnessruimte com penseren. Collega's van het ministerie van Verkeer en Waterstaat beschikken ove rigens wel over zo'n sport- honk. Uit praktisch oogpunt is zo'n accommodatie in Zee land moeilijk te realiseren. Een fit lichaam kan het per soneel van Rijkswaterstaat overigens nog meer geld op leveren. Degenen die mini maal tien kilometer per dag van en naar hun werk fiet sen, krijgen daarvoor maxi maal honderd gulden per maand. Volgens de woord voerder van directie Zeeland betreft het hier een actie in het kader van het anti-file- beleid van Verkeer en Wa terstaat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15