DE STEM
Terneuzen krijgt containerterminal
Verzekeraars onderzoeken verruimen regels voor fondspatiënten
LTO gaat niet in zee
met windenergiegroep
Beperkt treinverkeer
Verkeersprijs voor Biervlietse scholieren
Provincie steunt met
geld diverse projecten
C1
Voor windmolenpark Eendragtpolder
Rijk zegt minimaal drie miljoen gulden subsidie toe voor uitvoeren project
In kader stads- en dorpsvernieuwing
Extraatje voor
fitte Zeeuwse
Rijkswaterstaters
Zeeland
11111
DONDERDAG 4 DECEMBER 1997
Boor Rein van der Helm
lerneuzen/Breda - Zorgverzeker
aars en de Ziekenfondsraad gaan
onderzoeken of de bestaande
Zeeuws-Vlaanderen-regeling, die
toestaat dat verplicht verzekerden
in deze regio voor superspeeialisti-
sche hulp en in spoedgevallen naar
Belgische ziekenhuizen mogen,
moet worden verruimd.
Dit hebben verzekeraars OZ Zorgverze
keringen, Univé en Zilveren Kruis afge
sproken tijdens een overleg met de Zie
kenfondsraad. Aanleiding voor dit door
OZ voorgestelde overleg was het feit dat
Univé en (gedurende een korte tijd) ook
Het Zilveren Kruis, ziekenfondsverze
kerden wat makkelijker over de grens
laten gaan.
Tot nu toe zijn volgens zowel de Zieken
fondswet als het Europees Verdrag ver
plicht verzekerden in eerste instantie
aangewezen op zorg in Nederland, met
bovenvermelde regeling als uitzonde
ring. OZ past wet en regeling, waarvoor
afspraken zijn gemaakt met ziekenhui
zen in Gent en Brugge, nog steeds strikt
toe. Een uitzondering wordt gemaakt
voor kraamvrouwen uit West-Zeeuws-
Vlaanderen die in België in plaats van
in ziekenhuis De Honte in Terneuzen
mogen bevallen. Voor Univé, dat zegt
van harte te willen samenwerken met
de andere verzekeraars, was het ge
sprek van dinsdag geen reden zijn hui
dige beleid in Zeeuws-Vlaanderen te
wijzigen. „Afstand en beschikbaarheid
(wachtlijsten) blijven voor ons belang
rijke gegevens bij beslissingen," aldus
een woordvoerder.
„Maatschappelijke ontwikkelingen
dwingen ons te onderzoeken of de be
staande Zeeuws-Vlaanderen-regeling
kan worden uitgebreid. Het moet wel
zorgvuldig gedaan worden omdat het
ook de bedoeling is de bestaande infra
structuur van gezondheidszorg in
Zeeuws-Vlaanderen te behouden," zei
gisteren E. Boer, directeur van OZ
Zorgverzekeringen en marktleider in
Zeeuws-Vlaanderen.
Bij de verzekeraars leeft echter sterk de
wens het bestaande onderscheid tussen
particulier en verplicht verzekerden op
te heffen. „Particulier verzekerden mo
gen wel de grens over. Wij vinden dat
onderscheid onterecht," aldus Boer.
Hij wees bovendien op het vorig jaar ge
houden gebruikersonderzoek dat aan
toonde dat veel Zeeuws-Vlamingen
voor medische hulp naar België willen.
Daarnaast stipte hij het experiment in
Limburg aan waar, met instemming van
de Ziekenfondsraad, Nederlanders en
Duitsers bij 'de buren' naar de dokter
en het ziekenhuis mogen. „Een experi
ment om in de gaten ie houden," vindt
de OZ-directeur.
Bovendien ligt daar nog het advies van
de advocaat-generaal van het Europese
Hof in Straatsburg om ook in de ge
zondheidszorg het principe van 'vrij
verkeer van goederen en diensten' van
toepassing te verklaren. Neemt het Hof,
zoals verwacht, dat advies over dan
staat de hele Ziekenfondswet op de hel
ling. „En komt de zaak écht in een
stroomversnelling," voorspelt Boer.
Van onze verslaggever
Zaamslag - Landbouworganisatie LTO in Oost-Zeeuws-Vlaan
deren heeft het vertrouwen opgezegd in de Nederlandse Wind-
energiegroep Neweg uit Laren. Neweg wil een windmolenpark
realiseren in de Eendragtpolder bij Zaamslag, maar LTO weet
vanwege onduidelijke informatie van Neweg niet meer wat de
plannen precies inhouden.
Door Frank Deij
feneuzen - Terneuzen krijgt zijn containerterminal voor inter
modaal, vervoer (overslag tussen, weg, water of spoor) in de
Braakmanhaven. Het Rijk heeft minimaal drie miljoen gulden
subsidie in het vooruitzicht gesteld voor de gecombineerde
short sea en binnenvaart terminal die compleet met aanleg van
kade, spoor, wegen en de bouw van kranen een investering van
ruim dertig miljoen gulden betekent.
Voor directeur J. Philippen van gevoel nog hoger kan uitvallen.
het havenschap Zeeland Seaports
biedt de keiharde toezegging van
j het Rijk, waar het havenschap
meer dan een jaar op heeft ge-
I wacht, voldoende houvastom
I met de werkzaamheden te begin
nen. Philippen wil de container-
j haven eind volgend jaar opera-
j tioneel hebben om ook het aan-
grenzende industrieterrein de
j Mosselbanken aantrekkelijk te
maken voor potentiële investeer-
ders.
I Studie
Het havenschap is momenteel
met een studie bezig om het com
plex nog aantrekkelijker te ma
ken.
Met de aanleg van de terminal is
ontsluiting van het gebied via
weg, spoor en water geregeld.
Denkbare aanvullende voorzie
ningen liggen volgens Philippen
i in de sïeer van een pijpleidingnet,
elektriciteit, telecommunicatie.
„We proberen op de Mosselban-
i een heel palet van voorzie
ningen aan te leggen zodat be
drijven die zich daar willen vesti
gen alleen maar moeten aanslui
ten."
Philippen is niet echt verrast over
steun van het Rijk, die naar zijn
De aanleg van een terminal past
in de beleidsvisie van de over
heid. „De regering wil het ver
keer van de weg halen en ver
voersstromen meer over water en
rail brengen. Een terminal past in
dat beleid en daar heeft de over
heid ook een potje voor."
Naast het havenschap doen ook
de transportbedrijven De Rijeke,
Verbrugge International en Dow
Benelux mee in het project. De
drie zullen de terminal gaan ex
ploiteren en investeren gezamen
lijk in de kraan en verharding
van de kade. Daarmee is een be
drag van minstens vijf miljoen
gulden gemoeid.
Dow grote klant
De terminal begint met een aan
bod van 25.000 containers, dat in
havenkringen als een zeer hoog
aantal wordt gezien voor een be
ginnende terminal. Dow zal naar
verwachting een grote klant wor
den van de terminal. Het bedrijf
heeft al een eigen containersta
tion voor wegvervoer, maar wil
dat uitgebreid zien naar de ha
ven. Dow Dow 'doet' op jaarbasis
tien- tot vijftienduizend contai
ners. Die worden nu bijna alle
maal met een vrachtwagen naar
„Betrokkenen voelen zich aller
minst prettig met de gang van za
ken. Wederzijds vertrouwen is bij
de realisering van een project als
dit van het grootste belang. He
laas constateren we dat dit ver
trouwen er door uw vertrouwen
niet meer is. Het betekent dan ook
dat de belanghebbenden de con
tacten met u bevriezen en een
windmolenpark als zodanig de
rug toekeren," aldus LTO in een
brief aan Neweg.
De brief is mede geschreven na
mens in- en omwonenden van de
Eendragtpolder. LTO constateert
dat de plannen van Neweg con
stant veranderen. De gewijzigde
voorstellen zouden aan de belang
hebbenden worden verstuurd,
maar dat is volgens de landbouw
organisatie nooit gebeurd. Tevens
zijn er weer andere gewijzigde
plannen naar de gemeente Ter
neuzen gestuurd.
LTO wijst tevens op de contract-
voorstellen waarin een naam van
een bank in Terneuzen staat. Uit
informatie met de betrokken bank
blijkt volgens LTO echter dat er
nooit enig contact is geweest. Ook
maakte Neweg melding van con
tacten met waterschap De Drie
Ambachten om de plaatsing van
de windmolens bij de dijk te reali
seren. „Ook hierover is bij de be
stuurders van het waterschap
niets bekend."
LTO constateert hieruit dat er bij
de betrokkenen geen vertrouwen
meer is in de handelwijze van Ne
weg en die zijn hierdoor niet lan
ger bereid mee te werken aan de
komst van het windmolenpark.
Dow Chemical en Braakmanhaven. Bij de pijl komt de nieuwe containerterminal.
hun eindbestemming gereden.
Van de 25.000 containers zullen
er 7500 via de short sea (met
kustschèpen) naar hun bestem
ming gaan. De rest hoofdzakelijk
via de binnenvaart naar Antwer
pen waar ze op de grote zeecon
tainerschepen kunnen 'opstap
pen'.
Volgens Philippen kan het dage
lijks bestuur al in de eerstkomen
de vergadering een voorstel tege
moet zien om krediet te verschaf
fen om te beginnen met de infra
structuur. We willen heel snel ac
tie en gaan nu kijken of we al snel
een bestek en begroting voor de
aanleg van de kade en de bagger-
werkzaamheden voor elkaar
kunnen krijgen."
(ADVERTENTIE)
Wegens werkzaamheden aan het spoor is er in het weekeinde van 6 en 7 december slechts
beperkt of geen treinverkeer mogelijk op onderstaande trajecten. Houdt u rekening met extra
overstappen en een extra reistijd van 30 minuten.
Arnhem - Nijmegen v.v.
Zaterdag 6 december
Op zaterdag 6 december is er slechts beperkt treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Nijmegen.
Alleen de sneltreinen tussen Arnhem en Roosendaal rijden. NS zet bussen in. Op die dag is er
eveneens geen treinverkeer mogelijk tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven. Reizigers van Arnhem/
Nijmegen naar Roermond/Maastricht v.v. reizen het snelst per stoptrein via Venlo/Roermond.
Eindhoven - 's-Hertogenbosch v.v.
Eindhoven - Tilburg v.v.
Zaterdag 6 en zondag 7 december
Op zaterdag 6 en op zondag 7 december rijden er de gehele dag geen Intercity's tussen
s-Hertogenbosch en Eindhoven en tussen Tilburg en Eindhoven. Tevens rijden er geen stop
treinen tussen Best en Eindhoven. NS zet bussen in.
P^igers van Den Haag/Rotterdam naar Eindhoven/Venlo/Maastricht v.v. reizen tussen Tilburg en
eindhoven per rechtstreekse snelbus. Reizigers van Amsterdam/Utrecht naar Eindhoven/Venlo/
Maastricht v.v. reizen tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven per rechtstreekse snelbus.
Rotterdam CS - Gouda - Utrecht CS v.v.
Zondag 7 december
Op zondag 7 december is er op het traject Rotterdam Alexander - Gouda de gehele dag geen
treinverkeer mogelijk. NS zet bussen in.
Intercity-reizigers van Rotterdam CS naar Utrecht CS v.v. reizen het snelst via Den Haag CS. Vanaf
oen Haag CS rijden aansluitend Intercity's naar Utrecht CS (of Rotterdam CS),
ntercity-reizigers van Rotterdam Alexander naar Utrecht CS v.v. reizen tussen Rotterdam
Alexander en Gouda per bus. Vanaf Gouda rijden weer treinen naar Utrecht CS (of verder).
Stoptreinreizigers van Rotterdam CS naar Gouda/Utrecht CS/Amsterdam CS v.v. reizen tussen
otterdam CS en Rotterdam Alexander met de trein. Tussen Rotterdam Alexander en Gouda rij
en bussen. Vanaf Gouda rijden weer treinen naar Utrecht CS en Amsterdam CS (via Breukelen.)
Meer informatie?
ilt u meer informatie over deze en andere werkzaamheden in dit weekend? Kijk op Teletekst
pagina 754, bel OV Reisinformatie 0900-9292 (75 ct/min), raadpleeg Internet (http://www.ns.nl) of
aal de gele folder aan het loket. Uiteraard staan onze lokettisten en conducteurs u ook graag te
woord.
Van onze verslaggever
Middelburg - Mariëlle van
Merode en Annika de Ruys-
scher van de openbare basis
school De Maatjes uit Bier
vliet zijn twee van de win
naars van de aanmoedigings
prijzen Verkeersveiligheid
1997.
Het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid (ROV) Zeeland reik
die stimuleringsprijzen jaarlijks
uit aan mensen of instanties die
de verkeersveiligheid bevorde
ren. Gisteren gebeurde dat voor
de elfde keer.
Gedeputeerde J. Hennekeij stel
de dat letten op verkeersveilig
heid echt nodig is. Dit jaar zijn
er in geheel Zeeland al 48 ver
keersslachtoffers te betreuren
waarvan achttien in Zeeuws-
Vlaanderen. Vorig jaar vielen er
in geheel Zeeland 41. A. Lodder
van het ROV vreest dat het
Zeeuwse totaal dit jaar boven de
vijftig zal uitkomen. „Vorig jaar
waren er vier dodelijke slachtof
fers in de maand december. Het
is zeer triest maar tegenwoordig
kan ik het dodenaantal redelijk
nauwkeurig voorspellen."
Op het gebied van verkeerson
veiligheid scoort Zeeland heel
wat slechter dan de rest van Ne
derland. Per 100.000 inwoners
vallen in Zeeland jaarlijks ge
middeld dertien doden en moe
ten meer dan honderd opgeno
men worden in het ziekenhuis.
Voor geheel Nederland liggen
die cijfers op acht doden per
100.000 inwoners en 77 zieken
huisgewonden.
Mariëlle van Merode en Annika
de Ruysscher kwamen met een
origineel idee. In het kader van
de ROV-tekenwedstrijd Kind en
Verkeersveiligheid maakten ze
een verkeerskrant met aandacht
voor verkeersborden en ver-
keershobbels, verkeersbriga-
diers en tips voor het verstellen
van stuur en zadel. In de krant is
verder een verkeerspuzzel opge
nomen en wordt het gebruik van
Van onze verslaggever
Middelburg - Zeven projecten in Axel, Oostburg, Sas van Gent
en Sluis-Aardenburg krijgen van de provincie in het kader van
stads- en dorpsvernieuwing volgend jaar een subsidie.
denburg. De provincie wil voorts
nog nader overleg over bedrijfs-
verplaatsingen in Axel (Van de
Wege en Lefeber) en Breskens
(Vermeulen) en het varkensover
slagbedrijf in Eede.
Afgewezen voor subsidie werden
sanering woningen Sint Albert in
Sas van Gent, verbetering Kerk
straat/Klinkerstraat in Clinge,
aanleg rotonde Stationsplein
Hulst en het zwembad in Aarden
burg.
Het voor stads- en dorpsvernieu
wing in Zeeland beschikbare be
drag is voor volgend jaar behoor-
lijkt teruggebracht. Uit het rijks
budget is voor Zeeland ruim 5,6
miljoen beschikbaar. Daaraan
wordt nog ruim zes ton toege
voegd als overschot van 1997. To
taal is 6,2 miljoen beschikbaar,
Het gaat om de Betonwijk in Axel
(verhuis- en inrichtingskosten,
295.200 gulden), bedrijfsver-
plaatsingen in Schoondijke (Bee-
ke en Zoon, 97.020 gulden), Sas
van Gent (garage Bos, 77.070 gul
den), Sluis-Aardenburg (boerde
rijen Peurssenstraat, 217.200 gul
den en Haven, 49.800 gulden in
Aardenburg en Sint-Kruis,
61.500) en het woonwagencen
trum Tweekwartweg in Sas van
Gent, 90.000 gulden.
Voorts zijn toezeggingen, hoogte
bijdrage nog onbekend, gedaan
voor nog vier Zeeuws-Vlaamse
projecten: herbouw Betonwijk in
Axel, verbeteren woon- en leef
klimaat in Sluiskil, bedrijfssane-
ring Hough in Axel en het project
tweede woningen in Sluis-Aar-
waarvan de helft direct wordt
versleuteld naar de Zeeuwse ge
meenten. De resterende 3,1 mil
joen worden gevoegd bij het vrij
besteedbare bedrag binnen het
provinciaal fonds stads- en
dorpsvernieuwing waardoor voor
volgend jaar in totaal 5,3 miljoen
beschikbaar is. De toezeggingen
kosten bijna twee miljoen en een
zelfde bedrag wil men achter de
hand houden voor de nog niet ge
specificeerde toezeggingen en be-
drijfsverplaatsingen die in de
loop van het jaar mogelijk wor
den.
Mariëlle van Merode en Annika de Ruysscher met hun prijs.
een walkman in het verkeer
sterk ontraden.
De jury van de aanmoedigings
prijzen verkeersveiligheid toon
de zich bijzonder gecharmeerd
van het initiatief. Het is beloond
met de verspreiding van de ver
keerskrant Zeeland Verkeersvei
lig Junior in een oplage van
15.000 exemplaren onder alle
basisscholen in Zeeland. Verder
kregen de twee samenstellers
gistermiddag op de prijsuitrei
king in het provinciehuis in Mid
delburg ieder honderd gulden en
de cd 'Kids in Traffic' met veer
tien liedjes over het verkeer. De
twee meisjes waren blij verrast
met de onderscheiding. Ze weten
nog niet wat ze met het geld
gaan doen, vertelden ze na af
loop.
Drie Zeeuws-Vlaamse basis
scholieren sleepten verder 750
gulden voor hun school in de
wacht als winnaar van de teken
wedstrijd Kind en Verkeersvei
ligheid. Het ging om Megan van
Gremberghe (7) van de Sande-
school uit Kloosterzande, Jornt
de Jong (11) van De Ark uit
Hulst en Pascal van den Berg
(13) van de Regenboog uit Hulst.
De winnende tekeningen zijn
verwerkt in de ROVZ-jaarkalen-
der 1998.
Andere verkeersveiligheidsprij-
zen waren er gisteren onder
FOTO JAAP WOLTERBEEK
meer voor de voorlichtingsteams
van Veilig Verkeer Nederland
(WN) in Zeeland, de Zeeuwse
afdeling van de fietsersbond
ENFB, het Regionaal Overlegor
gaan Zorg Zeeuws-Vlaanderen
in samenwerking met het Regio
naal Opleidingen Centrum Wes-
terschelde uit Terneuzen en de
afdeling van WN in die plaats.
Marijke Hemelsoet van het
Zeeuws-Vlaamse team van WN
dankte onder andere de politie
voor de vele medewerking bij de
acties van haar team. En ze liet
weten dat haar groep weer
klaarstaat om ook in 1998 volop
actie te voeren voor een veiliger
Zeeland. „We gaan ervoor."
Middelburg (anp) - Mede
werkers van de directie Zee
land van Rijkswaterstaat
krijgen voor elke maand dat
ze aan fitness doen 25 gulden
van hun baas. Die wil met
dit extraatje zijn personeel
stimuleren fit te blijven. Het
geld is een bijdrage aan de
kosten die de werknemers
kwijt zijn bij een fitnesscen
trum.
Volgens een woordvoerder
wil de directie Zeeland van
Rijkswaterstaat met de rege
ling het gemis aan een eigen
bedrijfsfitnessruimte com
penseren. Collega's van het
ministerie van Verkeer en
Waterstaat beschikken ove
rigens wel over zo'n sport-
honk. Uit praktisch oogpunt
is zo'n accommodatie in Zee
land moeilijk te realiseren.
Een fit lichaam kan het per
soneel van Rijkswaterstaat
overigens nog meer geld op
leveren. Degenen die mini
maal tien kilometer per dag
van en naar hun werk fiet
sen, krijgen daarvoor maxi
maal honderd gulden per
maand. Volgens de woord
voerder van directie Zeeland
betreft het hier een actie in
het kader van het anti-file-
beleid van Verkeer en Wa
terstaat.