Het is nooit pure pop geweest DE STEM Joop Daalmeijer van Canal Plus naar Nederland 1 Buitenbeentje Joe Jackson (43) maakte een klassieke plaat hebbers opgelet!! X 62 pB D1 KAMERS ps SCHIJF ÏPMD Ramones Jonathan Fire Eater Third Day Julie Miller Nederland zapt om het kwartier Arie Ligthart (73) overleden Van Zweden gastdirigent in Oekraïne Fruit jrogramma urt. Gids Door Marjolein Rotsteeg Het grootste verwijt dat zijn critici Joe Jackson ma ken is dat hij maar niet in een muzikaal hokje gaat en ook blijft zitten. Ska, pop, punk, jumpin jive, big band, jazz, hij heeft het sinds zijn debuut Look Sharp allemaal gemaakt. Maar Joe Jackson laat zich niet dwingen tot een keuze. En tegenwoordig laat de Engelse componist zich niet meer beperken door het keurslijf van pop of rockmuziek. Met Night Music sloeg hij zijn vleugels al verder uit, op zijn nieuwste cd Heaven Hell profi leert hij zich nog duidelijker als componist-vertolker van 20e eeuwse muziek. Het album ver scheen op een van oorsprong klassiek platenlabel. Zijn hits als Real Man, The Harder They Co- me en Is She Really Going Out With Him? lijken uit een vorig le ven te stammen. Enerzijds probeert een aantal klassieke musici (Nigel Kennedy, Vanessa-Mae, Jan Vayne) zich middels de marketing van de popmuziek ook te profileren ge lijk popmuzikanten. Anderzijds wagen popmuzikanten zich ook aan het componeren van meer klassiek getint werk, onder wie Paul McCartney, Elvis Costello en Joe Jackson. De laatste twee zijn daarin het meest geslaagd. Heaven Hell, de nieuwste cd van Joe Jackson, is in roek-termi nologie een concept-album, met de zeven doodzonden als thema. Aan elke zonde is een compositie gewijd; lust, gulzigheid, trots, hebzucht, luiheid, toorn en af gunst. De gastmuzikanten, onder wie Suzanne Vega, Brad Roberts van Crash Test Dummies, so praan Dawn Upshaw en violiste Nadja Salerno-Sonnenberg, voe gen een dimensie toe. Een jarenlange literatuurstudie in diverse archieven en bibliothe ken in zijn woonplaats New York ging aan het album vooraf. Het thema van de zeven doodzonden gaat helemaal terug tot de Ro meinse filosofen, vertelt Joe Jackson (43) in Amsterdam. Op vallend is dat het niet altijd zeven doodzonden zijn geweest en dat het ook niet altijd dezelfde zon den zijn geweest. Ze komen niet uit de bijbel. Eigenlijk vind je de zeven doodzonden zoals wij die nu kennen terug bij Dante. Hoe is hij op de zeven doodzon den als album-thema gekomen? „Ik was op zoek naar een struc tuur en toen begon ik na te den ken over een thema. Ik had een aantal ideeën. Een daarvan was ■s aangeboden id. //L, 1390. de zeven doodzonden. Eerst vond ik dat ik dat niet kon doen, omdat het al gedaan was. Al honderden jaren. Maar na een tijdje raakte ik er sterk door geïntrigeerd en sprak het feit dat er al honderden jaren iets mee gedaan wordt me juist aan. Ik ga immers mijn in terpretatie doen. Het is alsof ik meedoe aan een debat met al die andere versies." Is hij zelf katholiek opgevoed? „Nee. Ik heb helemaal geen reli gieuze achtergrond. Wat intrigeerde het meest aan de zeven doodzonden? „De dualiteit en de paradox die ze alle zeven in zich hebben. Ik heb geen christelijk standpunt. Ik geloof niet dat zonde slecht is en dat we er helemaal vanaf moeten. Waarom is trots eigenlijk een zonde? Het kan ook goed zijn. Ie mand met weinig zelfvertrouwen kan wel een beetje trots gebrui ken. En wat is er mis met lust? Seksuele onderdrukking is net zo goed een zonde. Zo dacht ik over alle zondes. Ik heb een paar jaar research naar dit onderwerp ge daan en kwam tot de conclusie dat ze alle zeven een lichte en een duistere kant hebben. Zo denk ik ook over het leven. Ieder van ons is tegelijkertijd zowel een duivel als een engel. Waar het om draait is proberen een evenwicht te vin den." Dualiteit loopt als een rode draad door het werk van Jackson. Neem alleen al een aantal van zijn al bumtitels: 'Night Day', 'Body Soul'... „Dat heb ik me tot voor kort nooit gerealiseerd. Met Heaven Hell is het heel duidelijk en nu zie ik dat het er altijd is geweest. Ik vind het heel interessant dat het leven zo vol tegenstrijdigheden zit. Daar kom je naarmate je ou der wordt steeds meer achter. Zo kan je tien jaar geleden ergens een duidelijke mening over heb ben gehad, terwijl je je nu reali seert dat het tegenovergestelde waar is. Het proces van volwas sen worden is met dergelijke pro blemen leren omgaan en geleide lijk meer van deze paradoxen te accepteren. Niet verschillende grijstinten leren zien, maar aan vaarden dat alles én zwart én wit 'Heaven Hell is verschenen bij Sony Classical, van oorsprong een label waarop klassieke mu ziek verscheen. Nu staan ook Bobby McFerrin en Buckshot Le- fonque er onder contract. Waar om heeft hij voor dit label geko zen? „Omdat de mensen bij die platen maatschappij het meest enthou- Joe Jackson: „De wereld van de popmuziek is heel conventioneel. Je mag niet langer doorgaan dan zo'n drie tot vier minuten en je mag niet te ontwikkeld zijn." fotoalexvandoros siast waren om met mij te wer ken. En niet omdat het een klas siek label is. Ik ben net zo ver baasd als iedereen dat ik op een klassiek label zit. Deze plaat had ik ook bij Virgin kunnen uitbren gen, maar ik had het gevoel dat zij het niet echt begrepen, niet echt mooi vonden en ook niet goed wisten wat ze ermee aan moesten. Een aantal mensen bij Virgin heeft zich ingezet voor mijn vorige cd, maar als bedrijf hebben ze heel snel opgegeven. Begrijpelijk.Een paar maanden later komt er een nieuw album van Janet Jackson, Waarvan ze er vijf miljoen gaan verkopen. Er is dan een houding van: hij ver koopt geen vijf miljoen, fuck him\ Er waren ook andere pop - labels die het album wilden uitbrengen, maar ik wil werken met mensen die enthousiast zijn over wat ik nü doe en niet met mensen die er op wachten dat ik weer een Look Sharp maak." Hoe hgeft, hij het desondanks achttien jaar volgehouden in de wereld van de popmuziek? „Dat weet ik echt niet. Ik hoop omdat ik een paar goede dingen heb gemaakt. Ik heb altijd vol doende aanhang gehad om door te kunnen blijven gaan. Het is nooit pure pop geweest. Het ging mij nooit om hitsingles en hip zijn. Ik ben een ander verhaal dan iemand voor wie de volgende single van levensbelang is." In de biografie zegt Joe Jackson: Ik heb me teruggetrokken uit de popwereld, ik speel niet meer vol gens die regels. Welke regels zijn dat? „De wereld van de popmuziek is heel conventioneel. Niet dat de ergens zijn opgeschreven, maar er gelden zeker conventies. Zo mag je niet langer doorgaan dan zo'n drie tot vier minuten. Je mag niet te ontwikkeld zijn. Op de tweede en de vierde tel moet je een snaartrom hebben. Je moet cool en vrij jong zijn en een be paalde mentaliteit hebben. Ik maak geen muziek voor de pop wereld, ik maak muziek voor de wereld, voor iedereen." Heeft hijzelf ooit binnen de be perkingen van de popmuziek ge dacht? „Ik denk dat ik altijd heb gepro beerd wat buiten de lijntjes te kleuren, maar ik zat wel in dat wereldje. Op een gegeven mo ment werkte het niet meer voor me. Ik moest weg. Ik heb de hele muziek tussen 1992 en 1994 gelaten voor wat het was. Ik schreef niks meer, luister de nergens naar en ging ook ner gens heen. Het was de moeilijkste tijd van mijn leven, mijn afdaling naar het vagevuur en mijn be proeving. I I I I I WOENSDAG 3 DECEMBER 1997 Nu heb ik een andere instelling, die dichter staat bij mijn houding van toen ik vijftien, zestien was dan bij die van pakweg tien jaar geleden. Ik denk niet meer zoveel na bij muziek; het is weer veel in tuïtiever. Ik word totaal niet meer beïnvloed door wat andere mensen doen of zeggen. Dat zei ik vroeger ook, maar dat was niet helemaal waar. De wens was meer de vader van de gedachte. Als ik het nu zeg, weet ik dat het waar is." Compromissen wil Joe Jackson niet meer sluiten en helemaal niet omwille van de commercie. Dat blijkt, anders had hij wel een an dere plaat gemaakt dan 'Heaven Heil'. „Dan had ik dit in elk geval niet gedaaan. Maar de ironie is dat mijn platen die het grootste com promis waren dat ik kón maken, Big World en Laughter Lust, niet direct succesvol waren. Mijn meest succesvolle plaat was Night And Day en dat was de plaat waarbij ik gezegd had: Fuck it, nu ga ik alleen maar doen wat ik wil. Mensen denken dat je een keuze hebt om succesvolle muziek te maken of niet, maar dat is niet zo. Ik heb er niet voor gekozen om deze plaat te maken; deze plaat heeft eerder mij gekozen. Het was de enige plaat die ik kon maken. Tijdens het schrijven voel ik me vaak een soort medium. Het is net of het er al is en ik het alleen maar hoef bloot te leggen. Alsof het begraven ligt onder het zand." Zijn platenmaatschappij om schrijft het als een klassieke plaat. „Dat woord zal ik nooit gebrui ken. Ik gebruik geen woorden, ik gebruik noten. Het is niet mijn taak om woorden te gebruiken, behalve in de teksten en dat is al moeilijk genoeg. Ik claim niet een klassiek componist te zijn. Dat is belachelijk." Wat is hij dan wel? „Ik ben gewoon componist. Dat is alles. Ik ben een buitenbeentje, omdat ik niet al te gemakkelijk in een bepaalde categorie ben onder te brengen. Maar zo ben ik nou eenmaal, daar kan ik niks aan doen. Alleen hebben platenmaatschap pijen en bepaalde media-types daar nogal wat moeite mee... Ui teraard! Maar dat soort mensen had ook moeite met Beethoven, Picasso, James Joyce elke andere grote kunstenaar uit de geschie denis. Ik ben dus in redelijk goed gezel schap, vind ik. En met critici moet je leren leven; je kunt ze niet allemaal vermoorden." Joop Daalmeijer: „Ik wil dolgraag weer eens wat creatiefs doen. Hilversum (anp) - Joop Daalmeijer (51) keert terug bij de publie ke omroep. De hoogste baas van abonneetelevisiezender Canal Plus Nederland verhuist per 1 januari naar Nederland 1, waar hij netmanager wordt. In die functie volgt hij dan Gerard Huls hof op, die in de eerste helft van volgend jaar met pensioen gaat. Daalmeijer werkte van 1985 tot Hulshof heeft op het eerste net 1996 in diverse functies bij Vero nica, onder meer als chef tv-actu- aliteiten en tv-directeur. Daar voor was hij jarenlang in dienst van de Vara. Op 15 februari 1996 maakte hij de overstap naar de betaaltelevisie. Aanvankelijk werd hij directeur Benelux bij Filmnet. Na de overname van dat bedrijf door Canal Plus kreeg hij de functie chief executive officer (CEO). „Ik heb het hier buitengewoon leuk gehad en zit op een royale managementstoel", aldus Daal meijer in een toelichting op z'n overstap, „maar ik geloof niet dat ik qua persoonlijkheidsstructuur echt in een driedelig, grijs pak pas. Ik wil dolgraag weer eens wat creatiefs doen en daarvoor is hier, zeker als je zoals ik niet van sport houdt, weinig ruimte. Naast sport bestaat de program mering toch vooral uit aange kochte films en documentaires." Het netbestuur van Nederland 1 heeft met de voordracht niet ge wacht op het aantreden, waar schijnlijk per 1 februari, van het nieuwe NOS-bestuur onder voor zitterschap van D66-politicus Gerrit-Jan Wolffensperger. Vol gens een woordvoerster van staatssecretaris Nuis (Media) ne men de betrokken omroepen en de kandidaat daarmee een risico. De onlangs gewijzigde Mediawet legt de bevoegdheid tot het be noemen van netmanagers voor de drie publieke tv-netten bij het nieuwe NOS-bestuur. Om die re den vroeg Nuis de omroepen on langs om de benoemingsprocedu res even op te schorten. Het netbestuur van Nederland 1 heeft dat niet gedaan. In een gis teren verspreid persbericht bena drukt het dat het belangrijk is dat het 'continuproces en de in- werkperiode van de nieuwe net manager geen gevaar lopen'. Daalmeijer vindt dat hij in een gespreid bedje belandt. „Gerard Voor meisjes 650,-, 500,-en 4°°;' incl.p.m. Speelhuislaan U I Breda., tel. 029^263418^ <ou? Stal de Welbergh biedt met i de mogelijkheid tot het huren ibak. Info tel. 0167-562226. amb. tojeed- Russ. 3164 30x20x 50, Noveen, St.Clara Vraag alleen P°slt'ekaars, gen bij 'n brandende ook als u er geeri heeft. Vraag luken vast onmogelijk iets verhoord te worden wat u heel erg ter gaat. Laat de 9e dag kaars geheel opbran publiceer dit beri krijgt wat u vroed- r MUZIEKRECENSIES Het is in de hiphop-wereld de laatste tijd een behoorlijk dooie bedoening (letterlijk en figuur lijk), waarbij de meeste releases vooral meer van hetzelfde zijn. De hereniging, na vijf jaar, van bet legendarische duo EPMD komt dan ook als geroepen. Back in Business heet de nieuwe (vijfde) cd van Erick Sermon en Parrish Smit die de afgelopen ja ren als solo-rappers beduidend minder succesvol waren. Erg vernieuwend is het niet wat EPMD laat horen op Back in Bu siness maar het is wel een zeer aangenaam, fris en funky plaatje geworden, en daar tekenen we in oeze bange hiphop-dagen voor. EPMD laat van de ene kant rui ge, kale hiphop-tracks a la Wu- lang Clan horen waarin samples van collega-rappers als Public Enemy en Beastie Boys verwerkt zlJn. Van de andere kant komen er een hele zwik pakkende funky ^tukken langs met samples van Kool the Gang, Average White Band, JB's en Barry White. Vocale steun krijgen Erick en Parrish onder anderen van Noc turnal, Redman en DAS EFX, al hebben ze die steun niet nodig om nog altijd overtuigende raps neer te zetten. Het schijnt dat de hereniging van Erick en Parish vooral door geld is ingegeven. Dat is aan de muziek in zoverre af te horen, dat menig liefhebber niet zal aarzelen om voor deze kwaliteits-hiphop zijn porte monnee te trekken. (Def Jam/Mercury) PAUL VERLINDEN Ruim tien jaar geleden heb ik The Ramones een keer live aan het werk gezien in België. Fan tastisch vond ik het hoe de (toen al) punkveteranen om de twee minuten met one, two, three, four een nieuw nummer inzetten dat zich vervolgens amper on derscheidde van het vorig num mer. Toch bleef dat concert dankzij de snelle, energieke muziek tot het einde toe boeiend en dat geldt ook voor de registratie van het afscheidsconcert dat Joey, Marky, CJ en Johnny Ramone vorig jaar gaven in Los Angeles. Het concert is nu op cd versche nen onder de naam We're Outta Here. De cd laat het vertrouwde Ra- mones-geluid horen: 32 recht- toe-recht-aan-songs in 64 minu ten die weer allemaal met one. The Ramones (in 1980): oude hits op nieuwe live-cd two, three four beginnen. Ver schil met dat concert in België is dat de teksten nu redelijk te ver staan zijn, zodat de nummers be ter van elkaar onderscheiden kunnen worden. En laten we niet flauw blijven doen: er zit ook wel enige muzikale variatie in. De cd bevat vrijwel alle Ramo- nes-klassiekers waaronder The KKK Took My Baby Away, Sheena Is A Punk Rocker, Rock 'n' Roll High School en Blitz krieg Bop. Als gasten komen on der anderen langs ex-Ramone Dee Dee, Eddie Vedder (Pearl Jam), Lemmy (Motorhead) en Tim Armstrong (Rancid). In het verleden zijn er al meerdere goe de live-albums en compilaties van The Ramones verschenen. In die zin voegt We're Outta Here weinig aan het oeuvre van de band toe. Maar een sroeD die 22 jaar aan de punktop heeft ge staan, verdient een waardig af- scheidsdocument en dat is deze cd zeker. (Eagle Records) PAUL VERLINDEN Het New Yorkse vijftal Jonathan Fire Eater, ontstaan als een band van vrienden die elkaar al van highschool kenden, laat op hun eerste cd Wolf Songs for Lams bij een grotere platenmaatschappij een apart geluid horen. Opval lendste element daarin is het uit de jaren zestig afkomstige Farfi- sa orgeltje van Walter Martin, dat vrolijk tussen de new-wave- achtige muziek doorjengelt. Na een paar keer luisteren valt het kwartje opeens: Jonathan Fire Eater klinkt als de legendarische Amerikaanse new-wave band Television, maar dan zonder de virtuoze gitaarsolo's van Tom Verlaine. Een vacuüm dat wordt gevuld door het eerder genoemde hypnotiserende Farfisa-orgeltje. Zanger Stewart Lupton heeft ook een duidelijke Television-tic meegekregen. Het resultaat is een collectie van elf broeierige nummers, soms erg vreemd, soms zelfs poppy en dansbaar. Grote-stads-muziek in ieder ge val. Jonathan Fire Eater doet de gedachten niet uitgaan naar groene prairies of kabbelende beekjes, maar aan het nerveuze, gedrogeerde ritme van de Big Apple. De cd opent met een Shadows- achtig gitaarloopje dat de oren doet spitsen. Daarna gaat de mu ziek richting de genoemde voor beelden en passeren zelfs de ou de Talking Heads de revue. Toch is er geen sprake van retro-mu- ziek. Jonathan Fore Eater be staat gewoon uit vijf Abraham- men die weten waar ze hun mu zikale mosterd willen halen. (Dreamworks) JOEP TROMMELEN Muziek met een boodschap, kom daar nog maar eens om. Het Amerikaanse Third Day heeft er wel een op Conspiracy No.5, de tweede cd van het vijftal. Zij zoeken hun heil in het hogere, en dragen een christelijke bood schap uit. Veel van de teksten zijn rechtstreeks gebaseerd op Bijbelse teksten, zoals het het cd-boekje aangeeft. Kortom, Third Day zou niet misstaan op het eerstvolgende gospel-rock festival, ware het niet dat de mu ziek zo compleet anders is dan die te horen valt in al die melige EO-videoclips. Wie niet naar de teksten luistert (maar waarom zou je dat trou wens niet doen?) kan in de ver onderstelling komen dat het hier om een cd van Pearl Jam Black Crowes of Live gaat. Zeker zan ger Mac Powell heeft goed naar hen geluisterd. Het spirituele karakter van de teksten staat niet op zichzelf. Ook de muziek kent een gelaagd heid, die het beluisteren van de plaat ronduit spannend maakt. Recht-toe-recht-aan rocknum mers maakt Third Day niet. De spanning zit bijvoorbeeld tussen aardse gitaren en dromerige zangpartijen. Een duet met zan geres Riki Michele (I deserve) en een soulnummer (Have Mercy) maken Conspiracy No.5 tot een rijkgevulde muzikale fruitmand, van een volwassen groep die be wijst dat reli-rock wel degelijk boeiend kan zijn. (Silvertone) JT SAMEN MET haar echtgenoot Buddy Miller woont en werkt de jonge singer/songwriter Julie Miller in Nashville. Haar num mers en haar (tweede) stem zijn te horen op de twee pracht-cd's vol rootsy countrymuziek die haar man de afgelopen twee jaar heeft uitgebracht. Juweeltjes - zoals het onlangs op deze plaats besproken Poison Love - die maar door weinigen worden op gemerkt, omdat ze voor het rock publiek niet hip, voor het folk- publiek niet puur en voor het C&W-publiek niet gepolijst ge noeg klinken. De schoorsteen van de Millers kan vooral roken door Buddy's artistieke dienstverbanden. Vo rig jaar was de song-smedende snarenvirtuoos als gitarist in dienst van Emmylou Harris, de zer weken zijn alletwee de Mil lers op tournee met Steve Earle. Die twee werkgevers hebben ook elk een bijdrage geleverd aan Ju lie's eerste solo-cd Blue Pony. Niettemin zal ook dit album de weg naar het wereldpubliek wel niet kunnen vinden en ook dit maal is dat volstrekt onverdiend. Want niet alleen schrijft de jonge mevrouw Miller mooie ballads met pakkende melodietjes. Maar met haar wat dunne, bijna- kinderlijke stem en Buddy's in ventieve begeleiding kan ze haar tere introspectieve schrijfsels ook bijzonder sfeervol vertolken. Het titelnummer - dat duidelijk steunt op een even heldere als breekbare jeugdherinnering - is in alle opzichten het meest over tuigend; de harmoniumbegelei ding is daarbij een treffende vondst. Maar haar (enige) cover van Face of Appalachia (van Lo well George en John Sebastian) is minstens zo indringend. LEO NIERSE een prachtig schema gebouwd, waar blijvend ruimte is voor ver nieuwing. Zonder sport heeft Ne derland 1 al een heel aardig marktaandeel weten te behalen, waar weinig pieken en dalen in zitten. Dat is een heerlijke omge ving om aan nieuwe programma formules te gaan werken." Hilversum (anp) - Nederlanders kijken gemiddeld een kwartier naar hetzelfde tv-programma en zappen dan verder, op zoek naar iets dat hen mogelijk meer kan boeien. Dat heeft de Dienst Kijk en Luisteronderzoek van de NOS vastgesteld. Het zap-gedrag ofwel kanaalzwemmen is intensiever dan men in Hilversum tot nog toe had aangenomen. Het komt er volgens de recentste gegevens op neer dat de gemiddelde kijker vijftien keer per 2.40 uur in-, uit en dus vooral omschakelt. Jongeren zappen vaker dan oude ren, mannen vaker dan vrouwen, alleenstaanden meer dan gezin nen en laag-opgeleiden meer dan gestudeerden. Netmanager Bob Bremer van Ne derland 2 noemt de cijfers onthut send. Hij vindt dat de uitkomsten een uitdaging moeten zijn voor programmamakers om nog pak- kender en verrassender program ma's te maken. „Maar daar zijn geen algemene stelregels voor te geven." Bremer schat overigens dat het zap-gedrag niet zozeer te wijten is aan de programma's zelf, maar vooral ook aan het gemak waarmee men tegenwoordig vanaf de bank omschakelt. Daar komt dan nog het huidige enorme tv- aanbod bij, waarvan Bremer zelf ook toegeeft dat het hem weieens 'onrustig' kan maken. Er zit ook een positieve kant aan het kanaalzwemmen, denkt Bre mer: „Soms denk ik: wat een ge luk dat ik aan het zappen was, an ders had ik dit nooit gezien." Rijswijk (anp) - De vroegere ma nager en banjo- en gitaarspeler van de Dutch Swing College Band, Arie Lightart, is maandag avond overleden. Hij stierf op 73- jarige leeftijd in zijn woonplaats Rijswijk. De Dutch Swing Colle ge Band werd in 1944 opgericht door de inmiddels ook overleden Peter Schilperoort. Ligthart was ook één van de mannen van het eerste uur en had een wezenlijke inbreng in de ontwikkeling van de typische eigen „sound" van de band. Enschede (anp) - De chef-dirigent van Het Orkest van het Oosten, Jaap van Zweden, wordt gastdiri gent bij het Staatssymfonie-or- kest van Kiev, hoofdstad van de Oekraïne. De nieuwe baan van Van Zweden heeft geen gevolgen voor zijn functie in Enschede. Van Zweden is ook gastdirigent bij Het Brabants Orkest en nog actief als vioolsolist. Het komt veel voor dat chef-dirigenten hun werk combi neren met een of meerdere gastdi- rigentschappen. Het orkest van Kiev wil enkele weken per jaar over Van Zweden kunnen be schikken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 19