MUS DESTEM Hersen-tv' voor na de soaps 7.95 2.29 5.89 14.99 0.99 1.49 De klucht na John Lanting ;en. TTER: I0C0MEI )bby-zender Discovery werd de grootste leverancier van documentaires iROOM- IMES Mulisch vult twaalf zalen in Stedelijk Nietzsche-bibliotheek bij De Arbeiderspers Scala van Milaan gaat geprivatiseerd verder *IJ halfvol IETALEN nu UURVET G GOUDBAND nü 1.99 LASSIC IPERWTEN- tWTEN/WORTELEN nu nu tTENETEN 14-313016 A7 4Wat te doen met 2 miljoen' poging lach-genre voort te zetten FOT 18.00 UUR. ^ÊÊgm Mi Gids wvery Channel: do- jjentaire-zender. .«richt: 1985 door Jo- iHendricks (USA), jeik: honderd miljoen shoudens in 140 lan- de natuur, techno- avonturen en his- Je tonen van alles dat jdeze aarde zwemt, iringt, vliegt, rijdt of opt. Nederland: na de BRT ebest bekeken buiten- udse zender. zetfouten voorbehouden. i*Jon Buitenhuis iscovery Channel werd it ergernis geboren. Begin m tachtig had de toen 3-jarige John Hendricks it Alabama de buik vol au de spelletjes, shows, >ries en soaps, die avond an avond te zien waren op e tv. Hendricks wilde wat leer hersenwerk zien. Een i-station dat louter docu- ientaires zou uitzenden; at leek hem het einde, kind keek Hendricks al liever aar natuur- en wetenschappro- tamma's dan naar Lassie en Bo- Vooral raketten, vliegtui- a en grote schepen boeiden em mateloos. Hendricks woon- destijds in Huntsville, vlakbij NASA-basis waar de Satur- «sraketten werden ontwikkeld uiteindelijk de mens op de aan zouden zetten. Op z'n aapkamer kon hij het gedreun ia de motoren voelen als ze (ater, ads student geschiedenis astronomie, stuitte Hendricks universiteitsbibliotheek op iistorische documentaires van jntse makelij. Vanaf dat mo- ftnt was Hendricks lid van de fete club van Amerikaanse IC-bewonderaars. Eronkite jaren tachtig was echter jen bank of geldschieter bereid Hendricks' tv-droom te inves- iren. Zes miljoen dollar voor een lender die alleen maar documen ts uitzendt? Daar trok je toch ■ooit genoeg kijkers mee, en dus "en commercials. Trouwens, 'al deed je nou met zes miljoen plar, als je 365 dagen per jaar, aalf uur per dag wilde gaan ~:n? De productie van afleveringen van Miami Vi vas al duurder. Wricks, type beschaafd door- ijtertje, wist uiteindelijk Walter uitrite, de super-anchorman CBS, enthousiast te krijgen >r zijn idee. Met Conkrite's ibevelingsbrief op zak werd geld losgeweekt voor de boorte van Discovery Channel. visuele ontdekkingstocht t natuur, wetenschap, tech- historie én toekomst kon an. dverse keren kroop Discovery "igs de financiële afgrond, maar Discovery Europa kost nog steeds meer dan het oplevert. Maar de Amerikaanse directie hecht er echter aan een global network te zijn. nu twaalf jaar later is de zender uitgegroeid tot de grootste pro ducent van documentaires. Vijf tig procent van alle programma's wordt in eigen beheer gemaakt (ruim 1100 uur per jaar). Daar mee is Discovery groter dan Hen dricks' oude idolen BBC en Na tional Geographic. Het tv-station is inmiddels wereldwijd via de kabel in ruim honderd miljoen huishoudens te zien. Ondertiteling Ieder continent heeft zijn eigen Discovery-basis. In 1989 ging vanuit Londen Discovery Europe van start. Via de Astra-satelliet krijgen Spanjaarden tot Noren en Fransen tot Bulgaren, dage lijks, tegelijkertijd dezelfde (En gelstalige) documentaires te zien. In het ene land grotendeels nage- sychroniseerd, in het andere on dertiteld op een (hinderlijke) donkere strook onder in beeld. Sinds januari van dit jaar is die strook in Nederland verdwenen, omdat wij via de Intell-satelliet worden bediend die de ondertite ling in het beeld 'brandt'. Wat niet kon voorkomen dat diezelfde Nederlandse kijker laatst door een verkeerde schakeling vanuit Londen, een Duitse documentai re zag, over een Franse auto, met Deense ondertiteling. Toch werpt de extra Intell-inves- tering vruchten af. Nederland is een van de grootste Discovery- fans. Inmiddels worden in ons land 4,9 miljoen huishoudens be reikt, met Amsterdam en Gouda als belangrijkste witte vlekken. Volgens een Intomart-onderzoek is Discovery na de BRT de best bekeken buitenlandse zender. Kabelexploitanten die de docu- zender niet in het pakket hebben (of er uit verwijderen) riskeren felle protestacties van de abon nees. Dagelijks kijkt 12 procent van alle Nederlandse volwasse nen minimaal tien minuten naar Discovery. Met name hoger opge leide mannen boven de 25 jaar zijn trouwe kijkers. Themaweek „Prime time begint voor ons na 21.00 uur", stelt Discovery-agent André Vroegindeweij. „Rond dat tijdstip veroveren in veel gezin nen de mannen de afstandstands- bediening. Nadat vrouw en kin deren naar de dagelijks soaps hebben gekeken, is pa aan de beurt. Wat niet wegneemt dat themaweken over haaien (shark- week), archeologie en ufo's ook bij vrouwen zeer populair blijken te zijn." Zij bevinden zich in goed gezel schap, ook Mick Jagger en Mar lon Brando blijken trouwe fans van Discovery Channel te zijn. En van de jongere garde zingt Brad Pitt de docu-zender alle lof toe. John Hendricks heeft Disco very het imago kunnen geven van: hét medium voor mensen 'die breder en dieper geïnteres seerd zijn in het wel en wee van de wereld'. Of het nu over walvis sen, vliegtuigen, de Tweede We reldoorlog, orkanen, forensische politiewerk, vulkaanuitbarstin gen, dinosaurussen, piramides, de operatieve deling van een sia- meese tweeling of leeuwen gaat. De meeste uitzendingen zijn een betrouwbare bron van informa tie, veelal voorzien van boeiende beeldmateriaal. Zó informatief dat bedrijven en instituten na dien vaak een videoband opvra gen. Zo wilde de Nederlandse po litie meer weten over een opspo ringstechniek in de serie 'Medical Detectives'. De koninklijke luchtmacht kon voor haar pilo- tentraining een uitzending van Wonders of Weather' gebruiken. Luipaard Dat was in de beginjaren wel eens anders. Toen moesten op do- cu-festivals en -beurzen (uit geldgebrek) documentaires nog vaak in bulk worden aangekocht: Honderd docu's waarvan hooguit een kwart enigszins aan de kwa liteitseis voldeed. Die armzalige tijd is passé. Vorig jaar produ ceerde Discovery de negentig mi nuten durende IMAX-bioscoop- film The Leopard Son over ge boorte en (over)leven van een lui paard op de Serengeti vlakte in Afrika. Kosten: dertien miljoen dollar. Wat, met name de trouwe Disco- very-kijker, irriteert zijn de vele herhalingen. Vroegindeweij: „Dat is een moeilijke afweging. Bij een dagbereik van twaalf pro cent zijn er altijd meer mensen die een documentaire nog niet gezien hebben, dan wèl. Om irri taties te voorkomen zitten tussen twee herhalingen minimaal drie weken, en vervolgens wordt een I I I I I MAANDAG 1 DECEMBER 1997 documentaire minimaal een half jaar niet meer vertoond." Dat geldt blijkbaar niet voor de korte items in Moments of Discovery. In twee weken is zeker acht keer dezelfde wetenschapper te zien, die uit het gekakel van kippen een echte taal probeert te herlei den. Vroegindeweij: „Moments of Dis covery zijn zogenaamde vutters, omdat in Nederland minder re clame-commercials worden ver kocht dan in Engeland. Deze kor te items worden als intermezzo gebruikt, zodat het werkelijke programma overal gelijktijdig kan beginnen c.q. verder gaan. Je moet ook niet te veel commer cials hebben. Wij plannen per uur hooguit zes tot negen minu ten. Nederlandse adverteerders be ginnen langzaam warm te lopen voor de specifieke doelgroep (mannen, ouder dan 25 in de ho gere sociale klassen A, BI en B2) die via Discovery bereikt kan worden. Saab en American Ex press kunnen via RTL4 welis waar veel kijkers bereiken, via Discovery bereiken ze recht streeks him potentiële klanten kring. Wat niet wegneemt dat Discovery Europe qua adverten tie-inkomsten achterblijft. Com mercieel gezien kost Europa meer dan dat het oplevert, maar dat wordt op wereldschaal ge compenseerd door Discovery Amerika, Japan en Zuid-Oost- Azië. De directie hecht er aan een Global network te zijn." Openbaring Een ander punt van kritiek is dat Discovery nogal op safe speelt met wetenschappelijke, histori sche danwel avontuurlijke on derwerpen, maar nooit met scherpe sociaal-politieke docu's komt. Volgens Vroegindeweij is de praktijk iets genuanceerder: „Natuurlijk heeft Discovery niet het einde van de Koude Oorlog ingeluid. Maar feit blijft dat de Amerikaanse bevolking in 1987 voor het eerst uitvoerig het alle daagse leven van de Russische aartsrivalen leerde kennen. Dis covery toonde destijds diverse brisante sociale docu's, aange vuld met zestig uur integrale Russische staats-tv. Het was voor veel Amerikanen, opgegroeid met de schrikbeelden uit het Reagan- tijdperk, een openbaring te zien dat de Sovjetburgers gewone mensen waren. Mensen die net als zij naar journaals, melodra ma's en show-spelletjes keken." Trots meldt Vroegindeweij in dit verband de nieuwe serie over Zuid-Afrika (vanaf 15 december, 23 uur). „Zes afleveringen over raciale spanningen tussen zwarten en blanken, maar ook tussen zwar ten onderling in het Zuid-Afrika van na het apartheids-regime. Taxi-oorlog in Soweto, rugby- oorlog in Kaapstad en buppies, de nieuwe zwarte middenklasse die nog moet wennen aan het feit dat ze doorstromen naar kader functies en blanke woonbuurten. Da's toch andere koek dan de zo veelste avonturen van Crocodile- man in de Australische bush, niet dan?" Amsterdam (anp) - Op 7 december opent in het Amster damse Stedelijk Museum de tentoonstelling Zielespiegel, samengesteld door auteur Harry Mulisch. Op uitnodiging van museumdirecteur Rudi Fuchs selecteerde Mulisch circa tachtig werken uit openbare en particuliere collecties. De kunstwerken komen onder meer uit het Van Gogh Mu seum, het Rijksmuseum, het Allard Pierson, Museum Boer- have, het Rijksmuseum voor Oudheden, het Prentenkabinet van de Universiteit (Leiden), Booijmans van Beuningen, het Van Abbe, het Stedelijk Pren tenkabinet (Antwerpen) en de collectie van J. Ritman. Voor de werken zijn twaalf zalen inge ruimd. Thema's uit zijn literaire werk keren terug in de Kabinetten en de Vestibule, waarmee Mu lisch de zalen en de hal aan duidt. Er is werk van Dürer, Kiefer en Lüpertz, waarin Mu lisch reflecteert op de Duitse geschiedenis. Verder zijn er gipsafgietsels van klassieke beelden en werken van De Chi- rico, Alma Tadema en Mariani, die het klassieke fundament van de Westerse beschaving la ten zien. Beelden uit Egypte in combi natie met wetenschappelijke modellen uit Museum Boerha- ve (Leiden) tonen de mens als uitvinder van het schrift en de alchemist op zoek naar de steen der wijzen. Verder zijn er visio naire prenten van Pirartesi en etsen uit Picasso's Minotaurus- serie. Ter gelegenheid van de ten toonstelling verschijnt bij De Bezige Bij het boek Zielespie gel, waarin Mulisch bij de af beeldingen van alle tentoonge stelde werken een uitgebreide toelichting geeft. DoorJace van de Ven In het haar 2000 is het honderd jaar geleden dat Friedrich Niet zsche overleed. In dat jaar moet de Nietzsche-bibliotheek van De Arbeiderspers voltooid zijn. Deze bibliotheek, onder redac tie van Paul Beers, Michel van Nieuwstadt en Hans Driessen, omvat de herziene heruitgave van bekende vertalingen van Pé Hawinkels en Thomas Graftdijk en de uitgave van twee nieuwe vertalingen van Hans Driessen. Deel van de herzieningen heeft ongetwijfeld te maken met de tekstkritisch onderzoekingen van het Nietzsche-archief te Weimar. Elisabeth Förster-Nietzsche, de zuster van de filosoof, die een deel van haar leven wijdde aan de zorg voor haar broer sinds diens geestelijke aftakeling de laatste twaalf jaar van zijnieven, ,.is nog al onbetrouwbaar met diens tek sten omgegaan. Op die manier is zij erin geslaagd na de dood van Friedrich diens beeld te verval sen en zijn werk voor het karretje van de nazi's te spannen, voor wie zij zelf sympathie koesterde. Nieuwe tekstonderzoekingen ge ven een helderder beeld van de Duitse filosoof. In werkelijkheid bijvoorbeeld verafschuwde Friedrich Nietz sche het antisemitisme. Het was een van de redenen waarom hij de vriendschap met Wagner ver brak. Wagner was een van de af goden van zijn tijd, wiens vere ring Nietzsche in zijn boek Afgo denschemering, die verwees naar de opera Godenschemering van Wagner, inroniseerde. Afgodenschemering is naast De antichrist de eerste titel die in de vernieuwde Nietzsche-biblio theek van De Arbeiderspers is verschenen. In totaal wordt die reeks tien titels groot. Afgoden schemering, vertaald door Hans Driessen, is een nieuwe uitgave. De antichrist, vertaald door Pé Hawinkels en herzien door Mi chel van Nieuwstadt, een be werkte heruitgave. Friedrich Nietzsche: 'De antichrist', 'Af- godensschemerinq'. Uitg. Arbeiders pers, 29,90 per deel. Van onze correspondent Aart Heering Rome - Met Verdi's Macbeth, gedirigeerd door Riccardo Muti, gaat op 7 december het seizoen in van de Milanese Scala. Voor het eerst sinds jaren wordt de première niet bedreigd door sta kingen van toneelknechten en administratieve medewerkers. Vermoedelijk hangt dat recht streeks samen met de privatise ring van de beroemde Milanese schouwburg, die onlangs is be klonken. In juni vorig jaar be sloot de regering-Prodi dat de twaalf voornaamste schouwbur gen van Italië voor de eeuwwisse ling van overheidsinstellingen in particuliere stichtingen moeten worden getransformeerd. De Scala heeft als eerste de wet in de praktijk gebracht. Als publieke instelling was het de Scala tot nu toe verboden om zich op andere manieren te financieren, bij voor beeld door de verkoop van video- acassettes, libretti en posters. Nu kan dat wel en bovendien kan het kapitaal van de schouwburg worden vermeerderd door parti culiere aandeelhouders die weer gelokt worden door een riante belastingaftrek. F# Hans Walraven js dat niet die jongen uit GTST? Die emco?" Bennie den Haan speelt «chts een bescheiden rol als taxi chauffeur in Wat te doen met 2 miljoen, klucht die vorige week in première '^g. En zijn optreden miste nog de ge- We uitbundigheid van zijn medespe- ®s - oude rotten in het theater van de ach Maar Den Haan wordt wel met- herkend. beetjes helpen in het post-Lanting Mperk. Officieel bestaat het Theater van uach niet meer, sinds John Lanting er ng jaar, 65 jaar oud, mee stopte. Het leek jtee®de van een tijdperk. Kus van een Een scheve schaats, Een japon over r ,™cob: half Nederland had vijfentwin- Jaar lang dubbel gelegen om eindeloze u„,v®standen en voor de hand liggende Fwlzinnigheden. L l°hn Lanting was de betiteling 'klucht' i n geuzennaam geworden. En zelfs de te enstanders moesten het toegeven: de Pdichtheid en timing van de producties van de Koning van de Klucht verraadden groot vakmanschap. Jubileum Hotel was in het seizoen '95/'96 het laatste levensteken van het Theater van de lach. Ofschoon John Lanting nog vermoedde geen opvolgers te hebben, diende zich dit jaar een nieuwe en jonge producent aan. Deze Eddie van der Schouw dook, zoals hij het zelf zei, in het onstane gat. Niet alleen uit affiniteit met het genre, maar ook om dat er vanuit het land vraag bleef naar de klucht. De formule van dit lach-of-ik-schiet thea ter is kennelijk ijzersterk. Ondanks dat de culturele elite de klucht minacht, of op zijn best negeert. Althans in woorden, want Eddie van der Schouw vermoedt dat een deel ervan toch wel eens in de zaal zit. „Een hoop mensen beweren vaak ook dat ze de Privé niet lezen, of Goede Tijden Slechte Tijden niet zien, maar toch weten ze altijd precies wat er in staat of gebeurt." Enerzijds is dus het vechten tegen de bier kaai, anderzijds wordt Van der Schouw met zijn nieuwe klucht bij veel schouw burgdirecteuren met open armen ontvan gen. „Die willen graag ook wat vrolijkheid in hun theater", is de simpele verklaring. De naam Theater van de Lach mag niet meer gebruikt worden, toch is er in Wat te doen met 2 miljoen heel veel bij het oude gebleven. Op de eerste plaats de cast, met Diana Dobbelman, Guido Jonckers en Flip Heeneman die jarenlang met de Koning van de Klucht hebben gewerkt. Het stuk komt wederom uit de pen van de Britse kluchtschrijver Ray Cooney, ook de hofle verancier van John Lanting. En de titel bekt weer even goed als vroeger. De enige afwezige is John Lanting, behalve produ cent ook vertaler, regisseur en hoofdrol speler bij het Theater van de Lach. Het gegeven is zoals gebruikelijk slechts de kapstok voor een onontwarbare kluwen doldwaze verwikkelingen. Al na vijf minu ten is duidelijk dat ene Henk Haverman (Guido Jonckers) bij toeval een koffertje met bijna twee miljoen gulden in handen heeft gekregen. Het buitenkansje dreigt echter om zeep te worden geholpen door zijn echtgenote (Loeki Knol), een bevriend echtpaar, twee politie-inspecteurs en die taxichauffeur. De verhaallijn is volstrekt onbelangrijk - in dit geval is de ontknoping volgens de regels der logica zelfs onbevre digend. Maar dat is geen bezwaar. Lanting wist dat al: de verwikkelingen in een klucht mogen, nee moeten voorspelbaar zijn. De voorkennis van het publiek is even essentieel als een decor met vele deuren, waar acteurs regelmatig achter verdwijnen of weer door opkomen. En zonder de speler die even uit het stuk en in de rol van toe schouwer stapt, is het ook weer een stuk minder. Mits dit allemaal goed gedoseerd is, levert het een gegarandeerde lach op vaste mo menten op. Van Ray,Cooney, de Engelse John Lanting, is bekend dat hij zijn stuk ken in verschillende versies uitprobeerde om de exacte balans en snelheid te vinden. John Lanting zelf bleef, vaak tot de laatste voorstelling toe, sleutelen aan een stuk. Die ervaring is met het vertrek van John Lan ting in elk geval verdwenen. Ook de toene mende concurrentie van de soaps, shows en comedy's op tv zou de klucht de wind uit de zeilen kunnen nemen. 'John Lanting, de Koning van de Klucht, deed het zo.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 9