Vakantie reizen Gebreken nekken 'Route op maat' I Wintersport in Berner Oberland biedt vele mogelijkheden i Om de paar E4 Gebruikers ontevreden over routebeschrijvingen ANWB yy DE STEM Skiën in Zwitserland. Misschien niet zo populair als het kanton Wallis, maar ook zeker de moeite waard is het Berner Oberland. Een bezoek aan twee ski-oorden aldaar: Grindelwald en Adelboden. Een keuze tussen James Bond en Henny Huisman. De klant een gedetailleerde routebeschrijving bieden van zijn eigen huisdeur tot de voor tent op de Franse camping. Dat beoogde de ANWB met haar service 'Route op Maat'. Dertigduizend mensen maakten er gebruik van afgelopen zomer, toch wordt deze service gestaakt. UJ De digitale camera's rukken op. Vooral Kodak is vastbesloten deze markt te veroveren en komt daarom om de paar maanden uit met een nieuw, steeds spectaculairder model. De nieuwste is de Kodak DC210. Meer dan een miljoen pixels, de mogelijkheid om foto's op een lcd- schermpje te bekijken, nou ja, het gebruikelijke en dat uitvoeriger dan voorheen. ZATERDAG 29 NOVEMBER 1997 Door Eric Böhm De trein en de hotels van Kleine Scheidegg met op de achtergrond de Eiger, MÖnch en Jungfrau. FOTOC. SONDEREGGER Tussen Mönch en Jungfrau Je zou kunnen stellen dat het eigenlijk niet uitmaakt welke bestemming je voor je wintersportvakantie kiest. Het draait toch allemaal om de kick van de snelheid op de lange latten of op het snow board. Skiën is lift in, lift uit en nauwelijks de tijd hebben om de omgeving te bekijken. Mensen die dat echt geloven, moeten hoogno dig naar Grindelwald. In eerste instantie lijkt skiën ook hier de zoveelste variatie op het zelfde thema. De gondelbaan die ons naar Mannlichen brengt, is inwisselbaar voor elke andere lift in de Alpen. Maar als we via een stuk of vier liften en af dalingen een stuk dieper in het skigebied zijn beland, zien we iets waar zelfs de meest ge- routineerde skiër stil van wordt. Op dik 2000 meter hoogte en midden in het skigebied ligt daar opeens een dorpje van rond de eeuwwis seling, opgebouwd uit robuuste houten hotels met grote balkons. We zijn in Kleine Scheide gg. Dat we in de jaren negentig zijn, verraadt eigenlijk alleen de aanwezigheid van een gro te wigwam waarin het snelle snowboardvolk zijn bier drinkt. Trein Tussen de hotels ligt het meest opmerkelijke van dit bijzondere oord: een spoorwegstation, compleet met perrons, stationsklok en con ducteurs. Het is een bijna surrealistisch schouwspel. Maar nee, het is geen grap en het is ook geen filmdecor. De trein staat al klaar. Bestemming: de Jungfraujoch, op 3454 meter hoogte het hoogst gelegen treinstation van Europa. Die tocht is een verplicht nummer. De ski's leggen we in een open wagon. Zelf nemen we plaats in een van de ouderwetse met hout be klede wagons. Onderweg klinkt door de luid spreker in zes talen, waaronder Japans, de ge schiedenis van de Jungfraubahn. Het was de rijke spoorweg-pionier Adolf Guyer-Zeller die eind vorige eeuw tijdens een wandeling in het hooggebergte op het idee kwam om het magnifieke gebied met een spoorlijntje te ontsluiten. In een optimistische bui berekende hij dat dat in zeven jaar gerea liseerd kon worden. In werkelijkheid kostte het zestien jaar zwoegen om het technische hoogstandje in 1912 te voltooien. Na een rit van een half uur door het binnenste van de berg bereiken we het eindstation. Op een met vlaggen versierd ondergronds perron uit de trein. Dan een gangenstelsel in de rotsen; met om de zoveel meter een blauwe stalen schuifdeur heeft het wel iets weg van het hoofdkwartier waarin de schurken in James Bond-films zich plegen te verschuilen. Ook de supersnelle lift die ons vervolgens naar het pa noramaplateau omhoogschiet, past in die sfeer. Boven aangekomen blijkt opeens welke hoog te we bereikt hebben. Hijgend en met een licht gevoel in het hoofd beklimmen we de laatste traptreden naar het uitkijkplatform. Daar staan we opeens tussen de majestueuze Mönch (4099 meter) en Jungfrau (4158 meter). Tussen de twee reuzen ligt - zover het oog reikt - de ijsmassa van de Aletsch-gletsjer, met zijn 24 kilometer de langste gletsjer van Europa. Een eenzame kraai is het enige levende wezen dat zich in dit poollandschap vertoont. In het Pa norama-restaurant bekijken we al het moois onder het genokt van een voedzame Teigwaren- pfanne nog eens op ons gemak. We pakken de trein terug tot aan het station Eigergletsjer. Daar begint een skitocht naar Kleine Scheidegg. Dit is een absolute sensa tie. Indrukken te over. Links de machtige top pen en uitlopers van verschillende gletsjers, rechts passeren we een kennel met blaffende husky's en ondertussen wedeln we over een schitterende piste met voldoende buckels om ook de gevorderde skiër blij te houden. Na een afzakkertje in de trendy wigwam gaat het verder over een schitterende brede piste naar het dal. Na een onvergetelijke skidag zijn we weer in Grindelwald. Het op 1034 meter hoogte gelegen dorp is een vrij chique wintersportplaats die jarenlang de vaste stek was van Juliana en Bernhard. De eerste hotels werden in Grindelwald al rond 1900 gebouwd. Deze statige bouwwerken zijn terug te vinden langs de hellende hoofdweg en worden vandaag de dag afgewisseld met nieu we appartementengebouwen. Er zijn relatief veel winkels, restaurants en cafés. Het cen trum biedt een levendige aanblik door het ko men en gaan van treinreizigers. Het station fungeert ook als opstapplaats voor rodeltochten, ook als de zon al onder is. De trein brengt de dapperen en hun sleetjes naar het onder Kleine Scheidegg gelegen Al- piglen. Met veel vallen en opstaan suizen de waaghalzen de donkerte in. Onderweg een pauze inlassen voor een kaasfondue bij res taurant Brandegg is een aanrader. Rodelen, carving, speciale snowboardpistes en helikopterskiën. De Zwitsers halen alles uit de kast om hun gasten te vermaken. De i dat de toeristen toch wel kwamen, zijn immers over. De Zwitsers moesten de afgelopen jaren met lede ogen toezien hoe ze terrein verloren aan de andere Alpenlanden. Nieuwe activiteiten en een betere service - het voltallige liften- personeel in Grindelwald volgde vorig jaar een curus genaamd Can I Help You - moeten het tij keren. Nieuwste activiteit in het Zwit serse oord: Zuid-Amerikaans wandelen met echte lama's als lastdieren. Henny Huisman Een ski-oord met een heel andere sfeer is Adelboden (1353 meter). In de drukke en ge zellige dorpstraat zitten de plaatselijke oud jes rond de pomp en komt zelfs af en toe een paard en wagen langs. Adelboden was al in de jaren zestig een popu lair vakantieoord voor Nederlanders. Als we ski's gaan huren bij de aan de hoofdstraat ge legen sportzaak Oester begint de eigenaar in rap Nederland tegen ons te praten. Trots haalt hij een ingelijste foto van Henny Huis man van de wand. „En ook die mensen van de radio komen hier," roept hij, wijzend op een foto van de RTL-coryfee Jeroen Pauw en KRO-diva Manuela Kemp. Adelboden heeft drie kleinere skigebieden met in totaal dertig liften. Silberenbühl, het De dorpsstraat van Adelboden. Door Johan van Grinsven De ANWB staakt het project Route op Maat. Ondanks dat zo'n dertigduizend leden deze zomer gebruik maakten van de persoonlijke routebeschrijving van de r eigen voordeur naar de Franse vakantiebe stemming. De service wordt gestaakt omdat er te veel fouten in de beschrijvingen zaten, een euvel dat niet gemakkelijk is op te lossen. Een test van zo'n ANWB-routebeschrijving op maat bracht deze zomer al enkele fouten aan het licht. Onduidelijkheid over de route rond grote steden, afslagen die niet te vinden waren en aanwijzingen die we maar niet te genkwamen. Kritiek die door velen wordt ge deeld, bevestigt ANWB-woordvoerder Hans van der Schaaf desgevraagd. Evaluatie Duizenden gebruikers stuurden hun evalua tieformulier terug naar de ANWB; slechts een paar procent was volstrekt tevreden. Vier op de tien mensen waren echt ontevreden en de rest redelijk content, maar met kritische kanttekeningen. „Gezien het aantal aanvragers, moet je con cluderen dat Route op Maat een succes is. Er is blijkbaar behoefte aan zo'n service. Alleen over de inhoud zijn onze klanten en ook wij zelf niet tevreden. Het probleem zit 'm in de digitale kaart die wij hebben gebruikt. Die bleek niet goed genoeg. Er zaten allerlei fou ten in. Een afslag bleek niet te bestaan, maar een viaduct te zijn. Mensen werden door ste den geloodst, terwijl dat niet de bedoeling was. Kortom, gebruikers konden niet blind varen op deze service, terwijl dat wel de be doeling was." De ANWB-directie heeft daarom onlangs be sloten om dit project waaraan tweeëneenhalf jaar gewerkt is, in de ijskast te zetten. Van der Schaaf: „Alles staat of valt met het juiste di gitale materiaal. Dat is voorlopig niet voor handen. Of het ooit komt, is de vraag. Er zijn maar twee bedrijven in Europa actief op dit gebied. Zij zeggen dat het honderden miljoe nen guldens kost om tot perfecte digitale kaarten te komen en die ook nog eens nauw gezet bij te houden. Dus zal het nog wel even duren voor die kaarten er daadwerkelijk zijn." Van der Schaaf betreurt het staken van deze service. Omdat er veel tijd en geld is ingesto ken door de ANWB. Het routeboekje kostte de leden 6,95 gulden, maar in werkelijkheid lagen de productiekosten rond de 37 gulden per stuk. Opgeleukt Op de uitvoering van het persoonlijke route boekje was niét veel aan te merken: het was handzaam en stond vol nuttige informatie over heen- en terugreis. Zaken als hoe lang is de route in kilometers en tijd, kosten voor tolwegen en verwachte Grindelwald (1034 meter); skigebied: 943 tot 2486 meter; 45 kilometer piste (inclusief Jung frau Region 175 km) 26 afdalingen: 6 blauw, 16 rood, 4 zwart. 21 liften: 1 bergspoor, 2 kabine- liften, 5 stoeltjesliften en 13 skleepliften. Snow- boarden: voldoende. Après-ski: veel. Langlau- floipen: 35 km. Wandelpaden: 80 km. Overig: curling, ijsstokschieten, rodelen, schaatsen Adelboden (1356 meter); skigebied 1356 tot 2400 meter, 63 kilometer piste, 40 afdalingen: 17 blauw, 16 rood, 7 zwart. 30 liften: 1 zweef- baan, 3 kabineliften, 3 stoeltjesliften en 23 sleepliften. Snowboarden: goed. Après-ski: veel. Loipen: 30 km. Wandelpaden: 40 km. Ove rig: curling, rodelen, schaatsen. Informatie: Zwitserland Toerisme, Koningsplein Mp>TDil7 -BB Amsterdam,-'telefoon: 020- 6222033. grootste gebied, bereiken we per gondelbaan. De snelle gondel brengt ons naar het zonnige Silberenbühl en de toppen Luegli (2138 me ter) en Laveygrat (2200 meter). Over niet al te moeilijke pistes doorkruisen we het gebied. We ontdekken dat het ook zijn eigen snow- boardschool heeft en verder een snowboard- park met half-pipe, springschans, enzovoort. Lamsvlees Aan het eind van de middag laten we de gon delbaan links liggen en maken een prachtige afdaling naar het dal. Tussen boerenschuren door en langs de beek is het mooi skiën. On deraan de berg vinden we restaurant Aebi, al sinds 1698 een begrip in Abelboden. Speciali teit van het huis is lamsvlees van de grill. Ter wijl het eten wordt bereid, kunnen de gasten zich vermaken met een potje spijker-slaan. De volgende dag verkennen we het kleinere, maar sfeervollere skigebied Engstligenalp. Het ligt in een hooggelegen kom die via een gondelbaan te bereiken is. De hoogvlakte is een ideaal oord voor langlaufers. Die kunnen er van november tot april terecht. Voor skiërs biedt Engstligenalp drie sleeplif ten waarmee Dossen (2400 meter) kan worden bereikt. Het is hier meestal vrij rustig zodat we in hoog tempo de schitterende zwarte en rode afdaling kunnen doen. Om vier uur gaan de skiliften helaas dicht. De gene die dan nog van de bergen wil genieten, kan iets nieuws proberen: overnachten in een iglo. Het is zo apart dat ze het in het trendy Grindelwald nog niet bedacht hebben. Ja, ook Adelboden doet aan innovatie. Wie zei er ook al weer dat het niet uitmaakt waar je gaat skiën? Griekenland op het web Vakantiegangers die een zwak hcbbe voor Griekenland én de digitale snelJ1 op kunnen met hun computer, kunne? nu ook terecht bij diverse websites D Griekse Nationale Organisatie voor Toe' risme is te vinden op http://www.vaca tion.forthnet.gr/gnto.html, Het Ministe rie van Cultuur geeft informatie ove- musea en bezienswaardigheden via |g tp://www.culture.gr. Kreta is digit; belicht op http://www.interkriti.org/' Zimbabwe in Tervuren De culturele rijkdom van het Afrikaai Zimbabwe is breed uitgemeten in 2 expositie in het Koninklijk Museum vu Tervuren, België. De tentoonstelling val; uiteen in twee onderdelen: heden en vc;. leden van het Afrikaanse land. Musea ij de hele wereld hebben spullen in bruit, leen gegeven voor deze expositie. Hj museum aan de Leuvensesteenweg isvaj dinsdag tot en met vrijdag open vu 10.00 tot 17.00 uur. Informatie 00-32.) 7695708. Arrangementen Bilderberg De 22 Nederlandse Bilderberg Hotel hebben samen de brochure 'Hartvenvu. mende Herfst- en Winterarrangementet uitgebracht. Culturele arrangementen! grote steden staan er in, maar bijvoor, beeld ook een Weiland- en Eiland-arr® gement. Dit combineert een verblijf in de Fries hoofdstad met een bezoek aan een Wai deneiland. De prijzen voor deze mes. daagse verblijven beginnen bij 160 gul den. Informatie via 0317-318319. Brochure over Hurtigruten 'Hurtigruten, de mooiste zeereis' heet nieuwe brochure over de bootreis diegt maakt wordt langs de Noorse kust. re dag, het hele jaar door, vertrekt ui Bergen een van de elf Hurtigrute-sdn pen voor een reis van 2500 zeemijh langs de Noorse fjordenkust. Onderws worden 34 havens aangedaan, variëren: van kleine visserplaatsen op de Lofotei tot steden als Trondheim en Hammers- fest. Tijdens de twaalfdaagse reis over schrijden de boten de Poolcirkel et passeeren ze de Noordkaap. Een brochu re over deze bijzondere zeereis is aan te vragen bij Norske Turist Service, Post bus 456, 2100 AL Heemstede. Madeira: van A tot Z De nieuwste reisgids in de bekende se- rie van Allert de Lange 'reisinformatie gvan A tot Z', gaat over het Portugese vulkaaneiland Madeira. De gidsen m gggdeze reeks zijn praktisch, compact en niet duur. Maderia kost 15;95 gulden. benzineverbruik kwamen aan bod. Verder was het boekje 'opgeleukt' met foto's, spelle tjes, toeristische informatie en de onvermij delijke reclame voor de eigen ANWB-winkel. Van der Schaaf: „Maar die gelikte uitvoering schroefde wel het verwachtingspatroon van mensen erg op. En dat konden we niet waar maken." Ondanks het falen van Route op Maat blijft de ANWB deze persoonlijke dienstverlening als voorbode van een nieuwe generatie dien sten beschouwen. „Moderne technieken ma ken het mogelijk om mensen persoonlijk van dienst te zijn", aldus Van der Schaaf. „Zo denken we er over om mensen die een auto willen kopen een maatadvies te geven. Kun nen ze bijvoorbeeld aangeven hoeveel trek kracht gewenst is, hoe ruim de auto moet zijn, noem maar op." Daarnaast sluit hij niet uit dat er volgend jaar toch weer een persoonlijke route verkrijgbaar is bij de ANWB. „Maar dan minder uitge breid. Mogelijk kunnen mensen dan aan de balie de gewenste rijroute krijgen. Gewoon simpel uitgeprint, in zwart-wit. Die beschei dener werkwijze wekt minder verwachtingen en daardoor zullen mensen minder teleurge steld zijn als een routebeschrijving een keer tje faalt." Interhome: ook huizen in VS Interhome, verhuurder van vakantie woningen, begeeft zich op de Ameri- l kaanse markt. De organisatie heeft ge kozen voor huizen in de staat Florida. Daar zijn appartementen, villa's en bungalows te huur. Daarnaast is er een VIP-aanbod, huizen met zaken als ver warmd zwembad, jacuzzi, tennisbaan en dergelijke. De accommodaties zijn te vinden in plaatsen als Miami, Fort Lauderdale, Sanibel Island, Key Wesl en Orlando. In samenwerking met Ho- i telplan biedt Interhome ook de i lijkheid om een vlucht en huurauto tt i reserveren. Het Amerika-prograiffl» is te vinden in de nieuwe catalogus In- terhome-Florida 1998, die bij de reisbu reaus ligt. Informatie ook via 5556300. I KLM vliegt naar Philadelphia Luchtvaartmaatschappij KLM voegt veertiende Amerikaanse bestemming t« aan haar routenetwerk: Philadelphia.! dagelijkse dienst op de stad in de oost) lijke staat Pennsylvania wordt gevloge door KLM en haar Amerikaanse partes Northwest Airlines. De ingangsdat! van de nieuwe bestemming is 1 mei 191 Met deze nieuwe Amerikaanse bestel ming komt het aantal retourvlucht van KLM en Northwest tussen Eurof en Noord-Amerika volgende zomer zo'n tweehonderd per week. Eerder! jaar maakten de beide vliegondernei® gen al bekend dat zij op 5 april 1998 s men een dagelijkse vlucht starten tusse Schiphol en Seattle in de staat Washiri ton. Martinair ook naar Vancouver Luchtvaartmaatschappij Martin neemt komende zomer de Canadese sti Vancouver in British Columbia op haar vluchtprogramma. De dienst w® twee keer per week uitgevoerd, woensdag en vrijdag. Vancouver is vo Martinair de vierde bestemming in nada, na Toronto, Edmonton en Calg Op - verzoek van cruisemaatschappS vliegt de maatschappij vanaf 19 jan® twee in plaats van een keer per week) San Juan. Deze hoofdstad van Puerto! co is een gekende cruisehaven in het C ribisch gebied. Expositie over jongensdroom Piloot worden is voor velen een jongs droom. De Koninklijke Luchtm® maakt bij haar personeelswerving al ren dankbaar gebruik van die fascins voor de luchtvaart. In het Mil® Luchtvaart Museum in Soesterberg Is zien hoe, want daar is tot met 31 ml de expositie 'Jongeman, denk er 'ns o' na' te bekijken. Daarin staat de personeelswerving de Koninklijke Luchtmacht tussen 1' en 1997 centraal. De expositie toont der meer oude: posters, filmfragment en brochures. Het Militaire Luchtvaart Museum aai) Kampweg in Soesterberg is van dinsh tot en met vrijdag open van 10.""' 16.30 uur en op zondag van 12. 16.30 uur. Het museum is op maandag zaterdag, op beide kerstdagen en nie® jaarsdag gesloten. Informatie: 031 353815. Door Jannie Benedictus Simon Wisselink (17) uit Zelhem heeft samen met een even oude scholier uit India en een scholier uit de Verenigde Staten de hoofdprijs gewonnen van het ThinkQuest-project, een interna tionale wedstrijd voor het maken van educatieve websites. Hun meer dan vierhonderd pagi na's tellende plaats op het Inter net over de Himalaya werd door de internationale jury de beste gevonden van de 37 websites die tot de finale waren doorgedron- Digit Door Jan Koesen Omdat ik in het verleden al di verse van dit soort digitale came ra's heb besproken, volsta ik met de conclusie dat het een mooi ding is, maar dat je voor die dik ke 2500 gulden die de DC210 kost, een uitmuntende klassieke kleinbeeldcamera met diverse lenzen plus een eerste klas scan ner kunt kopen. Want de DC210 is een computeraal wondertje, maar hoort fotografisch nog steeds thuis in lagere regionen. Op het scherm zijn de resultaten prima, maar een uitvergroting tot schilderijformaat laat de techniek nog niet toe. Over twee, drie jaar zal het getij wel keren. Dan zullen de kleinbeeldcame- ra's toch geleidelijk aan vervan gen worden door digitale. Een heel andere weg wordt door een andere camerareus bena derd'. Nikon. De Coolpix 100 (kleine 1000 gulden) is met niets te vergelijken. Stel u voor: het Help de Casema mee over de brug. Ik heb niets van ze vernomen, maar ik had vorige week zelf een beetje be ter uit mijn doppen moeten kijken toen ik aan Casema vroeg waarom ze zo'n koudwatervrees demonstreer den ten aanzien van het leveren van internet via de kabel. Immers, was de kern van mijn betoog, de respectie velijke Casema's hebben inmiddels in zowat alle plaatsen in Nederland de belangrijkste slagaders door dikke glasvezelkabels vervangen, dus waar blijft nou die internetaansluiting? Een dag later, maar toen was deze pagina al weg, zag ik dat Casema on dermeer op de eigen website een on derzoek gestart is naar de mate waarin wij naar internet via de kabel snakken. Overigens wezen verschil lende lezers me er de afgelopen week ook nog een keer op, en of ik er nog maar iets over wilde schrijven, want hoemeer zielen, hoe meer vreugd, en hoe meer vaart Casema achter zijn internetplannen zet. Dat geven ze zelf ook toe. 'Met plan ning voor de introductie van internet yia de kabel', zo schrijft Casema op internet, 'willen we graag rekening houden met de belangstelling vanuit de markt. Met andere woorden: hoe meer reacties we uit een bepaalde gemeente ontvangen, hoe groter de kans dat internet via de kabel in die gemeente snel gerealiseerd wordt. Bovendien zullen degenen die aan onze enquête hebben meegewerkt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 44