Weekend Vader en dochter Pandy, zo gestoord dat niemand het merkte DE STEM E3 nent In de jaren zeventig was de familie Monster een populaire tv-serie. Vriendelijke griezels met bizarre voorliefdes. De Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek heeft zijn eigen familie Monster. Vader en dochter Pandy hebben zes familieleden op gruwelijke wijze vermoord en hun lichamen als sla gers verwerkt tot afval. Zand pVEMBER 1997 ZATERDAG 29 NOVEMBER 1997 3 wiebe kiestra isiëren, prachtig joh!" ie sfeer had ook zijn weer- oneren van de Kamer. Je ?s, er waren weinig gehei men langs elkaar heen." sk de tijd hè," corrigeert uitkijken dat we niet een eld op gaan roepen. Maar u los zand hier." dus om op te stappen, zou "ou, ik denk dat dat ik toch zal voelen als ik hier voor igloop. Hier gebeurt toch ;it er bovenop. En je hebt in waarvan je denkt: dat g wel bij willen zijn. Hoe er met zo'n sector als de komende jaren? Hoe gaat isch natuurbeheer, welke st een interview met René r in de trein zit en ik zie al ker in de tuin werken... ook wel goed. Effe terug r de roots. Ietsje minder eft in mijn verdere carriè- zeventig a tachtig uur per Us je hier weggaat, kun je uke dingen doen. Maar net ier ben ik ook niet meer zo m fulltime-baan met al die ieslag dat dit werk legt op noet je niet onderschatten, "eden uit de regio. Dat ge- al continu." t wel sterker zeggen: het et eens erkend. Hoe vaak hier maandag of vrijdag ens even op zeg, bekijk het eendam is 270 kilometer, Een Randstadparlement, nen mijn fractie." r komt zóveel tijd vrij als reizen. Ik sta om zes uur ir zeven de deur uit. En als treinvertragingen in Den ik er al een halve werkdag les met de auto doen. Want 'ervoer ben ik niet bereik- tidabele gebied' waar ik el eens uitgerekend: als je :en werkweek uit 36 a 40 ik vijftien werkwerken in interview stellen Blauw a zich op voor een grote van de wereld'. Blauw en welke drie soorten hij Huys kijkt het tafereel „Ik heb thuis alleen een )at is mijn veestapel, zeg Denken en schrijven gaan niet samen. In Neder land althans. Wie hier wat wil beweren, heeft nauwelijks verstaanbare woorden en minstens geen stijl beschikbaar. Literaire essayistiek be staat niet. Het wordt wel gepretendeerd, maar het resultaat is steevast ontoegankelijk en dus geen werk van letterkundig niveau. Of het nu gaat om de grote namen uit de traditie van Forum of om wat nu gebundeld wordt door respectabele uitgevers van culturele faam, wat gepresenteerd wordt als essay is zo loodzwaar, wijdlopig en dodelijk van ernst dat er geen lezer voor te vinden is. Of de schrijver nu Ter Braak, Du Perron, Dresden, Heumakers, Offermans of Peeters heet, het maakt niets uit. De Nederlandse lettré die iets wil beweren, zuigt zich, voor er een letter op papier komt, eerst vol met valse lucht. Hij begint niet meteen eigen, onverwachte gedachte, maar met een kaartenbak citaten van buitenlandse au teurs. De zelf gedroomde Nederlandse schrijver-intel lectueel wil niet beweren, maar bewijzen. Dat hij deel uitmaakt van de West-Europese traditie van grote denkers, dat hier een belezen geest aan het werk is, dat hij niet van de straat komt. Ne derlandse essays stammen uit de sfeer van voor oorlogse wetenschap. Het gaat er niet om zelf iets sprankelends en nieuws aan de discussie toe te voegen. Wat aangetoond dient te worden is dat de onderzoeker alles over het onderwerp on der ogen gehad heeft. Op zijn best systemati seert hij dat en draagt zelf een onbetekenende voetnoot bij. En het gebeurt in de stijl van de Pruisische of Frankfurter wijsgeer. Duistere termen, verklaard met nog obscuurder uitleg. Alinealange zinnen en nergens herkenbare beeldspraak. Altijd ener zijds, anderzijds en dat liefst pagina's uitgestrekt. Overal woorden met het gewicht van een laatste oordeel, maar nergens een prikkelend geformu leerde, tot tegenspraak uitdagende stelling. Al maar ernst, nooit humor. En zelfs over het klein ste discussiepunt minimaal zes A4tjes vol. De Nederlandse essayist voelt zich de gelijke van Heidegger, Habermas en Kristeva en op die toon hoogte schrijft hij daarom. De namen van Rous seau, Voltaire en Bayle vallen weliswaar, ma ar hun boeken zijn niet gelezen. Want die hanteer den een directe, tegenspraak oproepende en niet gewichtigdoenerige stijl. Toch bestaat er ook in Nederland stijl. Niet in de essays van de weekbladjournalistiek, maar in kranten. En al een paar honderd jaar. De acht tiende eeuw, de oninteressante periode van ver val, stilstand en onnavoelbare emoties volgens de letterkundige handboeken, is het beginpunt. Elke middelgrote provincieplaats had zijn eigen courantier. Een weggelopen seminarist, een ver stoten dominee of een drankzuchtige voormali ge arts die in zijn levensonderhoud voorzag door een krantje. Zelf volgepend, zelf uitgegeven en zelf aan de man gebracht. Het nieuws werd op gepikt in herbergen, geleend van soortgenote correspondenten in het buitenland of overge schreven uit blaadjes van collegae veertig kilo meter verderop. Maar de drukwerkjes bevatten niet alleen berich ten over wat er gebeurde in de afgelegen rijken van grootviziers of aan de hoven van de interna tionale macht, de makers waren nieuwsgierig roddelende bohémiens, die deel uitmaakten van een netwerk van elkaar de hemel inprijzende of tot de grond toe afbrekende halfintellecuelen. Wat de een gelezen had, werd becommenta rieerd in het schotschrift van een concurrent Op polemische Franse toon en in een levendig de bat. Er kon geen boek van enig belang verschijnen of de kring van spectatoriale auteurs schreef er ge durende weken over. Geen wetenschappelijke vondst of tot in de verste uithoeken van de klei ne academiesteden werd de waarde ervan be twijfeld. Geen ketterij of er werd in heel West- Europa homerisch over gelachen. Spot, beledi ging en een scherpe pen vormden het handels merk van de nu precies twee eeuwen geleden in de cel van de Gevangenpoort te Den Haag over leden voorloper-journalist Jacob Campo Weijer- man en zijn vakgenoten. Dit type broodschrijver heeft ondanks hun mis kenning door de letterkunde school gemaakt. Het inhoudsvolle schelden van Van Deijssel staat in dezelfde lijn. Piet Grijs, Tamar, Karei van het keve en Theodor Holman zijn de erfgenamen. Zij beweren en hebben stijl. Maar zelfs de gortdroogste essayist blijkt op an dere momenten wel vakbekwaam te zijn. Niet Ter Braak, die heeft altijd en overal geschreven met een timmermanspotlood. Du Perron, dat is al anders. Ging die zitten voor een gewoon stukje, een brief, een gedicht of een verhaal, dan bleek hij ineens wel te weten hoe drie goed gerang schikte woorden een lopende zin kunnen vor- ™n. Het is de aanmatiging der essayistiek en de daarvoor vereiste loodzware ernst die hem elk besef van natuurlijke stijl deed verliezen. Hetzelfde geldt nu voor Willem Jan Otten. Hij heeft gedichten opzijn naam, romans, kritieken, Polemieken, toneelstukken en essays. Die laatste zijn als enige niet te genieten. Schuldige gedach ten over lust, pornografie, vaderschap, schaamte sn geheugen. Op een toon ais van een college dictaat en op zijn beste momenten als van een theologisch tractaat. Maar zodra diezelfde Otten precies dezelfde the- rna's gebruikt voor toneel, dan heeft hij de stijl wn een Stanleymes. Kervend, verwondend en flitsend. Het Nationale Toneel speelt zijn nieuw ste stuk 'De Nacht van de Pauw'. Het is van een steer als Albee's 'Who is afraid of Virgina Woolf' en met even bloedstollende dialogen. Otten kan schrijven, maar Otten is een Nederlander. Zodra J n'et vertelt, maar denkt, vergeet hij emotie, verwart hij argument met pretentie en verdwijnt Het noodlot van de hazenlip Politiemensen met speurhond inspecteren het perceel van Pandy. Een ongedateerde foto van Andras Pandy met zijn dochters Agnes en Tunde. Door onze correspondent Bert Schampers 'TlJ w -!'l i->; W -.1 Kranten noemen Agnes Pandy het slachtoffer van een monsterlijke vader. Andras Pandy wordt afgevoerd door de Belgische autoriteiten. foto's epa scholen in de omgeving van de hoofdstad. Groot was de belangstelling daarvoor niet. Zijn nog levende kinderen verplichtte hij re gelmatig van school te veranderen, waar zij recht hadden op protestants godsdienston derwijs. Op die manier bleef vader Andras verzekerd van enkele lesuren. Film In 1976 trouwde Andras Pandy met Edith, een Hongaarse vrouw die al twee huwelijken achter de rug had. Ze bracht drie dochters mee naar het huis van Pandy in Brussel, waar nog twee kinderen werden geboren. In 1984 verwekte Andras ook een kind bij zijn stief dochter Timea. Maar het huwelijk met Edtih liep op de klip pen. In 1986 verdween de vrouw spoorloos, samen met haar dochter Tünde. Na 1988 werd ook niets meer vernomen van Pandy's eerste vrouw en haar twee zoons Daniël en Zoltan. Met brieven en kaarten probeerde Pandy zijn omgeving wijs te maken dat de familieleden naar het buitenland waren vertrokken. Belgische verslaggevers die in Hongarije op zoek gingen naar sporen van de familie Pan dy, hoorden dat de godsdienstleraar daar vol wassenen en kinderen had benaderd die zich moesten voordoen als zijn eigen familieleden. Hij wilde zelfs een film opnemen met hen op nemen, die als bewijsmateriaal moest dienen. Pandy bezit een vakantiehuisje in Dunakeszi. Bij zijn buren staat hij bekend als een intelli gente, maar gesloten man. Hij vermeed elk gesprek en groette slechts als het hem uit kwam. Een plaatselijke slotenmaker, die bij Pandy over de vloer kwam, wist te vertellen dat Andras het altijd over vrouwen had, maar nooit over zijn twee ex-echtgenotes sprak. De Belgische tv-kijkers kregen de Hongaar met de dubbele nationaliteit enkele weken geleden voor het eerst goed te zien, toen An dras Pandy door de politie werd meegenomen naar een van zijn woningen. De kijkers zagen een glimlachende man grijs krullend haar en dichtgeknepen ogen, die schuil gingen achter bezoedelde brillenglazen. Rechercheurs zijn de afgelopen zes weken niet veel wijzer geworden van vader Pandy. „Zelfs een leugendetector biedt geen uit komst," verzuchtte een speurder. „Die man is getraind in leugens." Andras Pandy wordt al sinds zijn aanhouding ondervraagd door de moordbrigade van de gerechtelijke politie onder leiding van com missaris Francois Monsieur. Een klein baasje met een flinke bierbuik die dochter Agnes Pandy donderdag al na acht uur op de knieën kreeg. „Een Maigret in levende lijve," om schreef Het Laatste Nieuws de held 'Susse' Monsieur. De krant had het over zijn bulde rende stem die meermaals door de gangen van het commissariaat galmt, iedere keer als het halsstarrige stilzwijgen van Andras Pandy hem te veel wordt. In Brussel verbleef Pandy meestal in zijn wo ning aan de Nijverheidskaai. Daar was ook de 'vereniging zonder winstoogmerk' Club Yd- nap gevestigd, volgens sommigen een sekte achtige organisatie, volgens anderen alleen een plek waar mensen samen kwamen om naar de preken van Andras te luisteren. Dochter Agnes was in dienst van de stichting, totdat zij begin jaren negentig besloot op ei gen benen te gaan staan en zich uiteindelijk in Mechelen vestigde. Zij had geen contact meer met haar vader. De vrouw werkte tot haar aanhouding vorige week in de koninklij ke bibliotheek in Brussel. Het tuintje naast de woning aan de Nijver heidskaai bleek, toen de politie er na de arres tatie van Andras Pandy half oktober ging kij ken, te zijn opgehoogd met tonnen zwarte aarde. Zelfs de ramen van de laagste verdie ping waren onder het zand bedolven. Maar voorzover bekend zijn daaronder geen skelet ten gevonden. Over Agnes is niet veel bekend. Kranten noe men haar op grond van vage verklaringen van getuigen het slachtoffer van een monsterlijke vader. In de Belgische pers wordt Agnes Pan dy omschreven als een teruggetrokken onge huwde vrouw. Alleen haar Vlaamse vriendin, met wie zij enige jaren een relatie had, wist van de langdurige, incestueuze verhouding van vader en dochter Pandy. Wie de innige band tusen Andras en Agnes dreigde te ver breken moest verdwijnen. Blijkbaar was de vrouw zo blind door de liefde voor haar va der, dat zij zelfs haar eigen moeder en broer met een kogel vermoordde. Agnes Pandy kreeg woensdag bezoek van haar jongste stiefzus Reka (16). Het meisje is uit de handen van Andras Pandy gered en verblijft in een opvangtehuis in het Limburg se Houthalen. Hazenlip Een van de kranten berichtte deze week over het isolement waarin de vrouw vertoefde. Het kwam allemaal door de hazenlip. Door de af wijking aan het gelaat werd Agnes Pandy op school reeds verstoten en gepest. Het eerste kind van Andras Pandy en ilona Sores had niet veel contact met de buitenwereld. Alleen als vader Pandy thuis een protestante dienst organiseerde, kwamen er nog wel mensen over de vloer. Agnes Pandy was volgens ingewijden een zwaarmoedige puber die door haar ogenschijn lijk kleine handicap nauwelijks vrienden had. Dat compenseerde ze met een onverwoestbaar geloof in God. Zij was geen goede leerling op school, ook al omdat ze thuis werd verplicht voor haar jongere broers en zusters te zorgen. Ze onderging twee keer een operatie aan het gehemelte om het probleem van de hazenlip te verhelpen. De lip zag er na de eerste opera tie wel beter uit, maar haar neus bleek er door te zijn misvormd. Ze leerde piano en harp spelen en bezocht een avondschool. In de ja ren tachtig vervreemdde Agnes volgens getui gen helemaal van de buitenwereld. Onder in vloed van haar vader zou zij toen hebben meegedaan aan het uitmoorden van de fami lieleden. In 1992 stapte Agnes met haar overgebleven halfzus en halfbroer naar de politie. Andras werd verhoord, maar bewijzen ontbraken. Pas toen de Hongaarse autoriteiten dit jaar in Brussel aanklopten, in kader van een reeks verdwijningen, kwam de zaak aan het rollen. Toch is het hoogst onzeker of de stoffelijke resten van Agnes' moeder Hona, broers Zol tan en Daniël, haar stiefmoeder Edith en de stiefzussen Tünde en Andrea ooit zullen wor den gevonden. Delen van hun lichamen zijn mogelijk tot veevoeder verwerkt, schreef deze week de doorgaans toch serieuze krant De Standaard. ndras Pandy (71) en zijn dochter Agnes (39) droegen hun geheimen zich mee sinds 1986, toen de eerste familieleden om het leven werden ge bracht. Vrijwel niemand in hun omgeving heeft iets gemerkt. Pas in 1992 deed Agnes aangifte van de ver dwijning van zes familieleden, zonder dat het tot een uitvoerig onderzoek kwam. Nu blijkt dat ze zelf een niet onbelangrijke bijdrage heeft geleverd aan het - ook letterlijk - laten verdwijnen van haar bloedvèrwanten. Over de motieven van vader en dochter Pandy bestaat geen duidelijkheid. De verklaring zou kunnen zijn dat iedereen die een bedreiging vormde voor een hun incestueuze relatie uit de weg moest worden geruimd. Wellicht wordt bij het proces rekening gehouden met de psychische gesteldheid van dochter Agnes. Was zij wel toerekeningsvatbaar, had haar vader zo'n grote invloed op haar dat zij alles voor hem deed? Revolutie Andras Pandy is een Hongaar die zijn land na de revolutie van 1956 ontvluchtte en na een omweg via Zwitserland twee jaar later neer streek in Brussel. Met zijn vrouw Ilona Sores vestigde Pandy zich in de gemeente Molen beek. Daar, in de woning aan het kanaal Brussel-Charleroi, werd nog datzelfde jaar dochter Agnes geboren. Later kwamen er nog twee kinderen bij, Daniël en Zoltan. Maar in 1967 strandde het huwelijk en pakte Ilona haar koffers. Ze nam Zoltan mee, An dras bleef achter met Agnes en Daniël. Vader Pandy leidde als predikant erediensten in Brussel. Hij gaf godsdienstles op Vlaamse

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43