P S 2 r+ 53 3 B- 2 S 2 0 2 0 2 2 'Klassiek en pop zijn even opwindend' 16 Horsepower van de duivel bezeten !- Het achterste van je TONG SJP<" °"k W"d™ op ie persconferentie ii to to to to to'U S S A ra p o e. 3 m 2'### g; 9 mm®®mmmmmmmm mmmmmmmmm £2 o ro 2 c J «5 3lq to £3 o" s* 3 3 I V» 2 a. 3 B> Si a» 2 3 vt O C5S< CO ro o X 31. zi C7> 3 =r f:S.-S 3 i C>~ o Ü-ftJ -o'll) £o P ïh:S ;3o l c". in m x -n to %.z3 i UI 2 03 Psl 2 03 -< O O 3* «CO to 3 3 BZN - ut ■R po o o 2. E co i CD W gi to 3"e ÜL i i 8 3 ro O 3 -t* UI 1 co rp S»3 a&g. S3S O 00 1 3 Mother O 3 ut CD X O O O 31 to o to C —J Ut O O 3 O S- GD o =r o" IQ rD O 2 3 x »°-S 1 t d r~t O rp 5 to IQ O c: o~ 3" 1 1 2 cn w c O -1- Ir s wom Ï.3 !f 3 to Ifi 3 So SL 30 ~i T?o m to 2 T -i. o o 30 CD 30 3d 30 -< «C CD -I "p co "O 00 3*J KJ S 2 O to O to Dl O ST 3^ CD ZF ltC3flC—S? §s Jo-acO w mSra?ar^^ra nOö^o i/i Sc 3 5.S 0 Zo_0{ T> s: o 3 o_Ê g- j? ZoS 1 y 5 l II» I Z c "n 3 I c H° to 2 -v ro^o so. S<" !^r?3 o o u» o 5 5-2. i cc0 S'^-ai® 2 ^'?D"=p^ooS o 5- O S 2. tr 3 5 3- 3 S{ CH. P 3- 7 m r~ CO TJ IÏ<1|I5: »9{f-*g H{ n2 •s s^f» i o -t» 2 -i co c"j jr* a_ ST s. oSg 10 3* 3 2 w ~n id id 3 o bl s" 5 1= s? s t kj< Q 3 >031 3 3 Son o o o so ïs£R- 3 00 öj' 3 tu tl rd s k II? uc =c a: o - 2 o 0 1 2QJ 2. - to 2 2. w i5s 1 rp g 3 S s I to to to 5 >s"sc 2 o to OILS' 3 ibï n o. üj to 3- ut w ji/i jo o_ y ^5; lil to ip Sr? 30 r— O O in 3 75 3 3 "O rp i/t 1 I O 3 3 o Cf P 3 0 S js. ei ^DOÜJS - -, to to 3 w 3" 3 ai ï7 J 5 IAqI S S (D in o cp o to yto S ro O S to V» s Cu r 1.' ZJT M 7 S »i*7f O S- 1 1 L l'S.S-R.S 3' s S 35" 3- w 2 S z O to o^to 5-to^'|* to 3 O =Fr-»° 3 ft i 3 s. g" „s s o S •-S =f g os! O to to"o t— q. o" to C c s ft> n> <D CD J3 £3 BT B *8 00 CO w n 2. era co' a 2 co !-J 85 iT JU 2- rp er o {*r sSi'1 r-f- O J? !rr dit) 5 '?S S'IIISSSS- S?fT s - £U g" cm as 30? fD 3 ro .1. £L w gs 0Q w ag" 3 55j ie tu o rp JJ i—, fD er <- o CT* 3 g roS roCTQ ffi fd o 2. s co fD fD O Pi 2 Q 2 O 3 O Ju T3 Ju OS .- g- er g g- al O 2- fD AhéA - S r—S r^OTQ ju o JU <3 N hj fD ft 0 3 JU O, P- g'O) &o g •£<5 5' ^5 3 5 fD J2-. CO ~A- O fD ft K Qo-2 H^Bcp S o a'1?? o S ,s Ssgsrif In If fD 13-H p S«3 iö-as S.g.B-'S <3 P-" e-b ju 2 5 a a -o g H< fD 2 fD ju (52. fD P SJ" fD S K- s7 3 r fD 2 o •3 pt! 0 A3 3 CL <r* ju er JU fD JU 1 fD JU O O g fD 3 S- <?B- - r ^als H^OJO C3 2 Mi+ JU S-i'c-i- o fc ai 2-g-g 3 .*-!• fD £3 CO S a i «al CL ics o 5 fD JU Si a-U» ata-l S N S ro J® oo- fD fD CO D3 s- p- 2- ju p- P ju fD g 4 B fg °ra I s s ÏL c P§ p- fD y 2^ era p O JU fD 3 £Lg l|-i- f3 3 S 3 a CT Ju ju JU J" <D er 2 (13 P 9-1 fD S a^'<» 3 c 83 3 2R 03 p.cra S S- P 2 P co e H- c KH 13 ffl n,c!z!: S.08 S" f5 5' a m 2- fD JU H- 3^53 h g S3 B. fD JU tr ju 3 >-t rsi JU <T> 3 o" N O j es a O £g O o izja <a E s a EJ-.erq O o S'5.» a 4- o a fD »v u S- JU p fD fD P-.cra 3 u 5 og "58 s s - »gu- CO r+ fA fD P a p oT su ed i=j o 3 co p JU 3,2 A JU 2? p N n S* p p fD F <j I-J O fD P P S 3 S' l ÜS es p- 2 f® re g er 3. t fD f er cd er c g"H2.ï g 1 p fD jy 3 5 era 9- p e3 fD 2 - p a> fD P er, 2. j fD (I, P- O JU •P 2 p 03 rr\ B P S d p c p s p T3 B- O p- <-»- --+- 3 N ra er o 3 er ra 3 - w-a 3 a 2 S-Ö sr 2 °- SL g a m a - sis. 3 P P- O p 2' p 2 p o B:8 pg o P er 2- era P- fD o 5' l!3s P P ^2 CL 2 2 fD J® cl ?rcra 2 fD ra i-5 ra er n ra aa^ iis PI <3 c+ p 3 a' m 33 B -o c <r+- fD ?r <j ra g pö p fd ra 3 co, dt er p P'cra ra e, er p 5 o p' g 8 a-3 fD p CO o. o 3 5" 5 ra 9^ co co o >-ö 3 r1- s'Va s a a i_3 3" 1. e r 3 o P s. aa. I. g 3 fD p pr' B ra p p ?D 9^ 5:'ra' c S a n s-1® S B"S cd ra P 3 td sg ad s? ^■3 3® 3 u C 3 3 M Sth 3 ra rr 2-Jf fD ^3 |l» (B -s "aB-a p ra ra ra ■era I-s ^-N er o o P P fD >-J- i-< ^cg a§-ö3È U» s e ?d ra 0 ra 2 p g- P 3 1 a o os ^e. o er ra ?r fD 3. O O- 0> O <T> rs <T> en O H—1 CD r~r CfQ P CfQ CD OQ h? CD P en P 7-r, rD O p en P h-'« CD o P r~T U3 O B? rD 3 CL rD CTQ P 3 ïzr *-t p 2. rt- en CP CL jd rD rr 2 O 3 3 <q c-T CD P HJ CD t—1 P- CD t— PT 0 5? 3 c3 en 55 N rD g p ro P !?r S p !-L 03 P 3 O p r-l- H- c+ er fD CD P 0V 3 3 (D OQ O NI O tsi t— e-t- o L> O rD H-*- CfQ ro rD y—->1 in rD CD <L> c-t- cr rD 03 ro ÜQ o 3 CD rD f—1 3 r-h rD o ro rD •-i >-s UI 3 cr H-1 3 CfQ H-* 2 O ca *s a> 3 CD i-i 3 O p p I-S CL H-S CD c-f- Q-» h-«- e*D en O v -< rD 3 era fD en 3 fD N CD 3 er fD N fD CD 3 EINDREDACTIE: PAUL VERLINDEN REACTIES: VIND JE JEZELF HEEL INTERESSANT, HEB JE EEN GOED IDEE OF WIL JE GEWOON JE GAL SPUWEN? SCHRIJF OF BEL NAAR: RAGAZZI, POSTBUS 3229, 4800 MB BREDA. TELEFOON: 076-5312379. T Door Marjolein Rotsteeg Het voormalige wonderkind Vanessa-Mae wist in 1995 wereldwijd de oren en ogen op zich te vestigen. Er was natuurlijk het onconventionefe vioolspel op een elektrisch versterkte viool van het zestienjarige talent op haar cd The Violin Player. Daarnaast baarde haar frêle gestalte, veelal gehuld in peperdure couture, opzien. Voor de videoclip bij Toccata Fugue stond ze in een lange, witte jurk tot aan haar dij benen in het water. Een andere keer liet ze zich fotograferen met een zweep uit de SM. Het heeft allemaal gewerkt, want er zijn een kleine drie miljoen exemplaren ver kocht van The Violin Player. Vanessa-Mae werkt ook aan een carrière als klassiek vio liste. De grenzen tussen klassieke muziek en pop zijn niet altijd even duidelijk. Enerzijds pro beert Vanessa-Mae bruggen te slaan, maar met name in de marketing- en promotie campagne worden de verschillen bena drukt. Zo wordt Storm een pop-cd ge noemd. Vanwaar toch die scheiding? „Omdat beide muzieksoorten totaal ver schillend repertoire omvatten," legt Vanes sa-Mae Vanakorn Nicholson (19) uit, die thuis veel luistert naar Jamiroquai, New Edi tion, acid jazz en Santana. „Ik wil niet dat mensen denken dat ze naar een klassiek concert komen, terwijl ik een poptournee doe. Voor de cds geldt hetzelfde. Mensen willen graag weten wat voor muziek ze ko pen. Ik voel me er verantwoordelijk voor dat duidelijk te maken." Toch staan er op Storm ook duidelijk klas siek aandoende stukken, lm A Doun staat zelfs ook op The Classical Album I. „Ja, maar het is niet zo puur klassiek als de andere muziek op dat album: Beethoven, Brahms en Bruch volgens het boekje. Na tuurlijk zullen er altijd klassieke invloeden doorklinken in mijn muziek, omdat ik ben geschoold als klassiek violiste. Het is een groot deel van mijn leven en dat wil ik ook in mijn popmuziek gebruiken. Maar er is ook acid jazz, disco, rock 'n roll en dance. The Violin Player heb ik nog een alternatief album genoemd, maar nadat die in zoveel landen in de poplijsten is beland, kan ik Storm als een popalbum bestempelen. Pop in de zin van populaire muziek. Klassieke muziek is de popmuziek van honderden ja ren geleden." Waar kan je je enorm over opwinden? Wat is je favoriete muziek? Mensen die me op m'n zenuwen werken. Een mix van vanalles. Wat doe het liefste alleen? Wat is het leukste dat je deze week gedaan Vissen, dan kan ik me namelijk beter concent- hebt? eren. Andere mensen jagen de vissen weg. Het breien van een roze trui. Vanessa-Mae: opvallende verschijning. foto emi records/clive arrowsmith Bij klassieke muziek speel je werk van men sen die meestal al dood zijn... „Het is bijna als een band die in hotels op treedt en avond aan avond een song van John Lennon speelt. Soms is het leuk om je eigen liedjes te schrijven. Voor beide disci plines heb ik een diep respect. Veel mensen kunnen maar moeilijk geloven dat ik klas sieke muziek en popmuziek even opwin dend vind." VanessaMae is ook te horen op de titelsong van Janet Jacksons nieuwe cd, The Velvet Rope. „Janet en ik hebben elkaar twee jaar gele den ontmoet bij een concert van mij in Duitsland. Afgelopen zomer belde ze me op met de vraag of ik dat nummer wilde doen. Ze liet het me via de telefoon horen. Wat ik ervan opving, klonk goed. Omdat we allebei onze albums aan het afwerken waren, was het zoeken naar tijd. Toen ik in Minneapolis aankwam, had ik anderhalve dag. Ik ben 's nachts meteen de studio in gegaan en kwam er de volgende dag uit. Janet zelf heb ik helaas niet gezien. Ze had een of ander virus opgelopen, maar we hebben elkaar wel aan de telefoon gespro ken. Ze was heel aardig en dolenthousiast over mijn opnames." Naast haar carrière probeert Vanessa-Mae haar schoolopleiding af te maken. Heeft ze inmiddels haar deelcertificaten op vwo-ni- veau behaald? „Nee. Ik heb de afgelopen twee jaar mis schien tien geschiedenislessen gehad. In maart staat mijn examen voor Frans ge pland en geschiedenis staat voor juni, al weet ik nu nog niet waar ik de tijd vandaan moet halen om te studeren. Ik hoop later nog biologie van het menselijk lichaam en Engels te doen. Sinds een half jaar komen mijn privé-leraren me weer thuis les ge ven." Waarom heet haar nieuwe cd Storm? „Deze plaat laat meer van mijzelf zien dan de vorige. Ik zie Storm als een achtbaan, die de luisteraar samen met mij ervaart. Het is een reis langs verschillende muziekstijlen en stemmingen. De titel vat dat in één woord samen. De fasen voor en na een storm zijn heel verschillend, maar zijn er wel degelijk aan gerelateerd. Een storm is een krachtig natuurverschijnsel. Sommige mensen zijn er bang voor, anderen genie ten ervan. Ik heb gekozen voor genieten." De cd telt twee covers, I Feel Love ,in 1977 een hit voor Donna Summer en Hocus Po ors (1971) van de Nederlandse band Focus, dat ook in Amerika een hit werd. Hoe kwam ze bij dat laatste nummer? „Op mijn klassieke cd had ik één nummer gezongen en mijn producer vond dat ik dat vaker moest doen. Hij kwam met dit num mer. Ik houd van het contrast tussen de agressie van de muziek en de zachte, haast vloeibare vocalen. Ik wilde er een nieuwe versie voor de huidige generatie van doen. Hocus Pocus vond ik een onwijs gaaf num mer van een heftige band. Toen ik het gi taarspel van Jan Akkerman hoorde, wilde ik graag mijn viool een keer op die manier ge bruiken. Ik wilde 'm net zo iaten vervormen als een elektrische gitaar." Happy Valley schreef ze speciaal voor de overdrachtsceremonie van Hong Kong, toen de Britse kroonkolonie werd teruggegeven aan China. „Ik heb mijn moeder overgehaald me met de Chinese tekst te helpen. Zelf spreek ik wel Chinees, maar ik kan het niet lezen of schrijven. (Vanessa is half Chinees/half Thais MR). Ik wilde Chinese zangeressen een lied van hoop en optimisme voor de toekomst van Hong Kong en China laten zingen. Het gevoel dat alles uiteindelijk goed zal ko- foto roy tee lij 16 Horsepower accordeon een hoofdrol. Door Ann Bouwma Goed en kwaad, zonde en berouw, de slinkse wegen van de duivel: de songs van David Eugene Edwards staan er vol mee. „Ik kan over niets anders zingen, omdat niets anders mij interesseert." Reli-rock op zijn best. Je zou denken dat het meer iets voor het EO-publiek is dan voor het verdorven roek-volkje. Mooi mis! De tweede cd Low Estate van het Amerikaanse plattelands-combo 16 Hor sepower heeft weken lang de Moordlijst in muziektijdschrift OOR aangevoerd. Critici verkiezen de koortsige country folk van Edwards boven de prestaties van Oasis of Radiohead. Met instrumenten als banjo, trekzak en viool weet 16 Horsepower een haast vergeten muzieksoort nieuw leven in te blazen. Edwards zingt niet zozeer, hij klaagt, hij tiert, hij jankt. Als hij tijdens een concert met een rooie kop van in spanning zijn ziel leegknijpt, ontkom je niet aan de vergelijking met een ouder wetse donderpreek. Vreemd is dat niet, want de grootvader van Edwards was dominee en heeft kleine David opge voed. „Het is heel populair om te denken, dat Wie ben je, hoe oud ben je en waar woon je? Matisse Korsmit, 15 jaar uit Baarle - Nassau. Wat doe je en waarom? Ik zit nu in 3 mavo. Hierna wil ik graag naar een horeca-opleiding om kok te worden. Wat is je grootste wens? Ik ben tevreden met hoe en wat ik nu ben. Wat vind je lelijk aan jezelf? Mijn tanden. Er zijn stukjes af. Waar schaam je je voor? Voor een paar van mijn mede-leerlingen. Aan wie of wat heb je een hekel? Mark Verhagen. Daar heb ik een keer ruzie mee gehad en sindsdien mag ik 'em niet. Wat is je motto in het leven? Heb ik niet echt. Sinterklaas is weer in het land, maar steeds meer mensen geven elkaar, in plaats van met sinter klaas, met kerstmis kadootjes. Wat vind je daar van? Wij vieren thuis altijd Sinterklaas. Dat mensen nou met kerst ineens kadootjes geven vind ik maar stom. Gebruik je drugs/alcohol? Soms wel eens alcohol, een biertje ofzo. Waar ben je trots op? Op mijn haar, dat ligt er zo mooi bij. Ben je godsdienstig? Nee, ik geloof niet in God. zonde niet bestaat," zegt de zanger fronsend, als hij na een paar koppen koffie bij zijn favoriete onderwerp be landt. „Mensen denken, dat het een ob sessie voor mij is. Alleen maar om dat ik niet over dansen, zoenen en vrijen zing. Maar dat vind ik je reinste lariekoek. Ik zing over dingen, die mij urgent voorko men." Edwards plaatst zichzelf in de traditie van Nick Cave en Leonard Cohen, die geestelijk ook wat dieper graven dan de meeste roek-artiesten. Maar hoe serieus hij wordt genomen, weet hij niet. „De pers reageert positief op ons, maar over het algemeen wordt het christen dom toch nogal meewarig bekeken. Het zou conservatief en bekrompen zijn. Men vraagt mij voi verbazing: geloof jij in het bestaan van de duivel? Natuurlijk. Het is geen monster uit het stenen tijd perk. Kijk om je heen en zie hoeveel el lende de duivel veroorzaakt in de we reld." Edwards steekt nog eens een sigaret op en benadrukt, dat muziek een gave Gods is. Hijzelf heeft de verantwoorde lijkheid gekregen om door middel van zijn liedjes de mensen te wijzen op het gevaar dat zij lopen, als zij hun zondig heid niet erkennen. Ondertussen staat hij zelf bioot aan al lerlei verleidingen, die het leven voor een artiest onderweg nu eenmaal mee brengt. Neem nu de meisjes, die vol adoratie naar hem opkijken tijdens con certen. „Dat is heel vreemd. Deze hele business vind ik bijzonder eigenaardig. De ma nier alleen al, waarop mensen op mij reageren. Alsof ik specialer ben dan an deren. Dat is bizar. Maar over het alge meen denk ik niet, dat de verleidingen in de rock 'n' roll groter zijn dan elders. Ze zijn alleen beter zichtbaar. Weet jij, wat er omgaat op de hotelkamers van zakenmensen?" P sconferenue dze ze speczaal voor schoolkranten foto roy tee Donderdag gaven The Spice Girls in Amsterdam een persconferentie speciaal voor de redacties van schoolkranten. De 14-jarige Sandra Dietvorst woonde de persconferentie bij. Zij is redactrice van Oase, de krant van scholengemeenschap 't Rijks in Bergen op Zoom. Ragazzi vroeg Sandra om haar ervaringen op te schrijven. Door Sandra Dietvorst Als afgevaardige van de redactie van onze schoolkrant werd ik uitgezonden naar Para- diso, Amsterdam waar The Spice Girls een heuse persconferentie zouden geven. De aanvang was om 13.00 uur, de zaal ging om 11.30 uur open. De aankomst vond ik zeer rommelig. Het was zeker niet optimaal georganiseerd. Misschien waren mijn verwachtingen wel te hoog. Ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat er ook basisschoolleerlingen waren uit genodigd. De sfeer was erg 'meisjesachtig'. De zaal was volgehangen met spandoeken die we van tevoren hadden moeten maken. Onze tekst, MY TAMAGOTSHI LOVES YOU TOO, was echter nergens te bekennen. In de uitnodiging stond dat The Spice Girls om 13.00 uur zouden arriveren. Dat werd dus half twee. In dat half uur werd er mu ziek gedraaid van The Spice Girls en liep ie dereen een beetje door elkaar. Om half twee kwamen de dames eindelijk opdagen, we kregen vijf minuten de tijd om foto's te maken. Staande op mijn stoel heb ik bijna een heel rolletje volgeschoten. Vervolgens moesten we onze toestellen wegstoppen en kon de persconferentie be ginnen. De vraagstelling vond ik zeer on professioneel. De basisschoolleerlingen werden voorgetrokken bij de microfoons. Ik kreeg niet de kans mijn 'fantastische' vragen te stellen. Samen met de andere re dacteuren van onze schoolkrant hadden we aan The Spice Girls het volgende willen vra gen: Wat zingen jullie onder de douche?, wat denken jullie van een duet met Pa- varotti? en welk beroemd persoon zouden jullie weieens willen pakken op de pubera le manier? Helaas, die antwoorden zullen we nooit krijgen. Nadat het kwart over twee was geweest, gaven Thee Spice Girls aan toch maar weg te willen. De kinderen van de basisschool mochten spullen signeren, zoals t-shirts, cd's en videobanden. Omdat ik enigszins licht-depressief was ge worden door de gang van zaken, ben ik, samen met mijn begeleider, de leraar En gels A. Brand, maar weer snel vertrokken. Buiten pikten we mijn mede-redactieleden Ebru Duman en Sabine Ester op die met ons mee naar Amsterdam waren gegaan maar niet mee naar binnen mochten omdat er per schoolkrant maar één leerling en één begeleider toegelaten werden. Ik vond de persconferentie niet naar mijn verwachtingen, maar het was misschien er gens toch wel een leerzame ervaring.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 40