in elke vrachtwagen DE STEM Er zijn niet veel goede comedy 's meer nsport bv Jaap van Zweden heer en meester ectronicus md t 'Alsof ik een si slet ben die met iedereen het nest in duikt Gordon zingt een modern Wilhelmus M/v zijnmedewerkers Te hoge verwachtingen van persconferentie Spice Girls Mr Humphries na kwart eeuw nog steeds razend populair D1 R 1997 ;oopt suikerwerkproducten van he familiebedrijf is Van Melle inmiddels internationale onderneming me Europa, Zuidoost-Azië, Zuid-Amerila ;ij succesvolle internationale marke productietechnieken zijn de merkt relddelen verkrijgbaar. Van Melle is ganisatie waar respect voor mens en 'estigd in Breda, houdt zich als zelf. met de productie en verpakking van productie-uitbreiding zijn wij opzoelt in circa 25 medewerkers die werkzaam ijdig realiseren van de geplande pro t en een zo hoog mogelijke graad van tgangspunt Vanzelfsprekend dientdi mulerende rol te spelen in het proces istandigheid en betrokkenheid van de mogelijk niveau te brengen. De ftinc se overlegvormen. Verder wordt een het verbeteren van processen binnen onder andere op het gebied van de el ingestelde man of vrouw met ten leiding en beschikt over goede sociale eden en is in staat technische proces- gedane ervaring en/of aanvullende werkniveau bereikt Leidinggevende in in een productie-omgeving achten rkrooster van de aan te stellen groeps- er zal liggen, vraagt het leidinggeven iienst om een flexibele instelling met de (36 - urige) werkweek. ent deze vacature kunt u inwinnen bij ik, telefoon 076- 5275000, toestel 233. 4 dagen na het verschijnen van deze Melle Nederland B.V., Postbus 3000, uw C. J. A. M. van Ginkel - Hereijgers, den, hebben wij onderstaande ;er oplegger i. en of trekker oplegger Van Dorst Transport b.v. tel. 0164-265930. ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5 n bestaat uit ie Wet Sociale a aantal zelfstandige rtromontage, welke le als internationale ücken van PCB's, zowel functie op het bedrijfs- v) edt: ve functie met de vrijheid zelfstandig op te zetten, mische productie- j met een veelheid aan :ie waarin u aanspreek- t voor klanten en m. uitstrevend bedrijf, dat t in mensen en middelen. 1 pakket arbeidsvoor- tennis op een breder spassen? Stuur dan uw :.v. onder vermelding 160.978220 uri Urval B.V. hrinsenlaan 126 reda. Gids 11111 Door Tom Smeets Tatjana Simic is geen auto biografie, al werkte de ac trice/zangeres zelf aan het boek mee. De eindversie is van John Frijters en Peter de Jong, twee mannen die rustig aangemerkt kunnen worden als Tatjana's groot ste fans. 187 pagina's lang willen ze geen kwaad woord over haar horen. Dat roept natuurlijk de vraag op hoe serieus we het boek over Tatjana eigenlijk moeten nemen. Het boek verhaalt over Tatjana's moeilijke jeugd in Joegoslavië en haar komst naar Nederland. Tat jana: „Ik heb mij het Nederlands uiteindelijk eigen gemaakt door heel veel te praten en goed te luis teren. In het begin was ik veel te verlegen om te proberen me in het Nederlands verstaanbaar te ma ken. Ik was bang om flaters te slaan tegenover mijn vrienden- hing." Tatjana wilde niet het risico lopen te worden uitgelachen. „Zolang ik Engels sprak, gebeurde dat niet. Dat was veilig. Ik merkte wel dat ik de belangstelling van jongens trok. Ik was me nooit zo bewust geweest van mijn uiterlijk. Een paar jaar daarvoor schaamde ik me nog voor mijn grote borsten, maar in Nederland begon ik te merken dat jongens dat mooi von den." Ze vertelt uitvoerig over haar deelname aan de miss-verkiezing van Panorama. Tatjana: „Ik had veel twijfels. Ik zag me echt niet als een soort miss. Ik vond mezelf te klein van gestalte, bovendien was ik heel erg verlegen. Niet te geloven, zo verlegen als ik was! Er kwam nog een drempel bij waar door ik aan die miss-verkiezing twijfelde. Je moest namelijk top less poseren. Oh nee, zei ik, da's niets voor mij." Tatjana experimenteerde op aan dringen van een vriendin met een zelfontspanner, nam zo enkele fo to's en drong tot de Panorama wedstrijd door. Die topless-foto's zijn overigens niet in het boek te rug te vinden en evenmin de latere naaktfoto's uit Playboy, afgezien van enkele klein afgedrukte voor pagina's. Er staan wel allerlei kiekjes uit het familiealbum in. Flodder komt aan bod, evenals haar Bavaria-kalender, waarvan één miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Tatjana: „Het kwam vaak voor, en ook nu nog, dat ik langs een vrachtauto reed en in de cabine mijn kalender zag hangen. Of ik was op bezoek in een bedrijf waar mijn kalender aan de wand hing. Dat geeft je toch wel een enorme kick." Zelfverzekerd concludeert ze: „Zonder jezelf daarvoor op de borst te kloppen, mag je bij zo'n hausse concluderen dat je markt waarde hebt. Ik heb er over nage dacht waarom me dat zo blij maakte. En toen ik zo bij mezelf te rade ging, kwam ik tot het verbijs terende inzicht dat ik er bijna een ziekelijke behoefte aan heb, dat mensen van mij houden." Over haar nieuwe uiterlijk zegt ze: „Die lange blonde haren hoorden bij het louter sexy aureool en ik wilde meer, anders. Mijn besluit om mijn haardracht te veranderen is niet over één nacht ijs gegaan. Per slot van rekening wijk je niet snel af van een ingeslagen pad, dat naar succes heeft geleid. Ik reali seerde me echter wel dat de ba kens stevig moesten worden ver zet, als ik mijn eigen ontwikkelin gen via een veranderd uiterlijk aan het publiek kenbaar wilde maken. Daarom ging de schaar in mijn haren. Voor de samenleving geen schokkend besluit, er is niet over vergaderd in het kabinet, het leven gaat gewoon door, dat be grijp ik ook wel, maar voor mijn leventje was het toch een cruciaal moment. Een van de weinige echt onthul lende uitspraken is deze: „Ik weet dat ik voor mannen niet veel hoef te presteren om ze voor me te win nen. Natuurlijk ken ik de trucjes, ik hoef maar een bepaalde hou ding aan te nemen en ik heb ge wonnen. Dat is geen arrogantie, maar het is gewoon zo. Het is voor mij veel moeilijker om vrouwen 'om' te krijgen. Zij observeren me, kijken hoe ik me gedraag, willen weten of ik geen plastic poppetje ben, luisteren goed of ik echt kan zingen, beoordelen me uiteraard op mijn uiterlijk, wat ik draag, en zovoorts." Tot slot: „Met mijn poseer-, acteer en kalenderwerk schijn ik bij be paalde mannen verwachtingen te wekken. Alsof ik een slet ben dié met iedereen het nest in duikt. Dat is ongelooflijk ver van de waar heid af." J. Frijters en P. de Jong: 'Tatjana Simic'. Uitg. Alpha, prijs 29,50. De omslag van het boek over Tatjana Simic: aureool." Door Patrick Bremmers „Onlangs versloeg de her haling van Are You Being Served? een special rond The Spice Girls met twee miljoen kijkers", zegt John Inman, beter bekend als Mr Humphries. „Goed, hè?" Mjfentwintig jaar geleden beleef de Wordt u al geholpen? zijn pre mière op de BBC. De Britse om- toep herhaalt de succesvolle co medy nu elke zaterdagavond met [enorm succes. In Amerika is Gra ce Brothers cult. TV10 zendt de comedy hier elke werkdag uit. De antieke klokjes in Inmans miskamer tikken door. De tijd staat niet stil. Inman (62) is er in ie loop der jaren wat dikker en 'ijzer op geworden. Maar als hij zijn flat in Londens Little Ve- |iee, de ene de na de andere anek- lote in herinnering roept, lijkt het wel of we vijftien jaar terug in de hjd gaan. Mrs Slocombe, Captain eacock en Mr Humphries komen "eer tot leven. Alsof ze nooit zijn «eggeweest. bange tijd kon ik geen school- ein passeren of er werd geroe pen. 'Mr Humphries, are you ree Daarna werd het een tijdje stil. Nu de BBC de serie herhaalt, egint het weer. Een nieuwe ge neratie heeft Are You being Ser ved? ontdekt." Vanwaar het lange succes? pn de eerste plaats omdat het een feetje ondeugend verhaal is. Are vou being Served? was een van de -erste sitcoms die zich niet in een Pinsehjke omgeving afspeelt, vn ar in een doodgewoon waren- pms waar iedereen weieens komt. jpwendien draait het om een Jioepjestapelgekke mensen dat aere dag van negen tot zes met f'kaar zit opgescheept." l'ehrud Cro^en Jeremy L1°yd>de fctp s' s'aagden er in de vari- r umor naar de televisie over John Inman als Mr. Humphries, geflankeerd door Molly Sugden als Mrs. Slocombe (rechts) en Nicolas Smith in de rol van mr. Rum- bold. foto vnu te brengen. Ik denk dat de grap pen vandaag nog steeds leuk wor den gevonden, omdat ze inmid dels zó oud zijn geworden, dat ze weer vers zijn. De grappen waren toen al vrij oud, ziet u." „David en Jeremy waren erg on deugend omdat ze allerlei ma niertjes en karaktereigenschap pen van de acteurs in de karakters verwerkten. Toen ze mij als vrouw hadden zien dansen, moest ik als Mr Humphries hetzelfde doen. Of ze ontdekten dat Nicolas Smith, de acteur achter Mr Rum- bold, piano kon spelen. Ze schre ven ook de comedy 'Allo 'Allo. Toen David op een bepaald mo ment ontdekte dat Gordon Kaye, die René speelde, moeilijker be gon te doen over zijn kalend hoofd, schreven ze in een volgen de aflevering dat René overwoog een toupetje aan te schaffen." Hoe zeer was u zelf betrokken bij de totstandkoming van Mr Humphries? „Vrij nauw. Want ziet u, in het script voor de eerste lange afleve ring stond alleen maar: Mr Hum phries - tweede assistent op de af deling kousen en herenonder goed. Dat was alles. Het voordeel van Britse comedy's is dat je altijd met dezelfde schrijvers te maken hebt. David en Jeremy kenden ons door en door. En ze deden al tijd precies voor hoe we onze rol len moesten spelen. David deed de stem van Mrs Slocombe na en je kon haar precies voor je zien. Dus als je dan het script in handen kreeg, hoefde je maar één of twee keer de tekst te lezen en dan had je die onder de knie. Want het was je eigen vocabulaire die op papier stond. Vooral tijdens de repetities bescheurden we ons van het la chen. En zo nu en dan zie je ons op televisie uit onze rol vallen." In totaal werden er 69 afleve ringen gemaakt. „Er zijn er méér maar ik weet niet wat daarmee is gebeurd. Mis schien vinden de omroepen dat die afleveringen tegenwoordig niet meer kunnen worden uitge zonden. Omdat ze politiek niet correct zijn. Maar welke dat dan zijn? Er is een aflevering waarin we ons als minstrelen uitdosten en onze gezichten zwart schmink ten. Maar ik hoorde onlangs dat die in Amerika gewoon is uitge- ZATERDAG 29 NOVEMBER 1997 Onomstreden vakmanschap bij HBO Breda - Chassé Theater, Grote Zaal. Het Brabants Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. Wer ken van Beethoven, Lalo en Dvorak. Gehoord op 27 no vember 1997. Door Jan de Breet In de zin van niet-eigentijds ser veerde het Brabants Orkest don derdagavond in de Grote Zaal van het Chassé Theater een klas siek programma, met op het re pertoire Beethoven, Lalo en Dvo rak. Opvallend was deze avond weer, met Jaap van Zweden op de bok, hoe muzikanten die indL vidueel autoriteit uitstralen zich door een gedreven muzikaal leidsman aan de teugel laten ne men en in volstrekte overgave en maximale aandacht werken aan de vertaling van de bedoelingen van de dirigent. Al in B.eethovens Egmont- ouver ture was vanaf de eerste maat te zien en te horen men geen genoe gen mam met de zoveelste matige vertolking van dit opus. Het werd dus een mooi gekleurde in- terpretatieg, waarin de drama tiek door accenten op de juiste plaats en mooie fraseringen krachtig werd gemanifesteerd. In het Celloconcert van Edouard Lalo werd de teneur voortgezet. Jaap van Zweden - mede geïnspireerd door de Engelse topsolist Colin Carr - was met grote kennis van zaken de man die vooral in de dynamische schakeringen voor fantastische momenten zorgde. Met name de fluisterzachte passages brachten het publiek op de punt van de stoel. Dat kleine oneffenheden in het orkest tot de zeldzaamheden behoorden was zeker gelegen in de grote kwaliteit van de orkest leden maar ook aan de motivatie die van Zweden trefzeker over bracht. Colin Carr hield een warm pleidooi voor Lalo's con cert en hielp het orkest vooral door zijn prachtig spel in de can tilene-gedeelten heen over de wat rhapsodische maar breed sprakige passages. De Symfonie no. 9 - Uit de Nieu we Wereld - van Dvorak werd de climax van deze avond. Nog meer raffinement, schitterende kleuren in de Slavische melo dieën, uitgebalanceerd koper dat nergens steken liet vallen, en ook hier weer bij de solistische pas sages een vierdubbel pianissimo- begeleiding in de strijkers. Mo menten om bij te huiveren. De 'afgedraaide' 'Nieuwe We- reld'-symfonie werd hier wezen lijk herboren. De gedrevenheid, de artisticiteit en het onomstre den vakmanschap van Jaap van Zweden waren ook op deze avond evident. Naast de joyeuze gestiek naar de orkestmensen toe heeft van Zweden extra gebaren ontwikkeld om het nog niet zo volleerde publiek af te houden van tussentijds applaus. Na in Lalo twee maal verrast te zijn door applaus tussen de delen in wist hij met een fraai nummer lichaamstaal die bijval te voor konen in Dvoraks symfonie. Het werd een prachtige avond voor een halve zaal vol publiek, dat enthousiast applaudisseerde. De dirigent liet vele orkestmensen terecht delen in de ovatie. ,Die lange blonde haren hoorden bij het louter sexy foto vnu zonden. De BBC heeft in ieder ge val gesneden in de afleveringen die momenteel op de buis komen. En da's toch gek, want ze dateren uit begin-jaren zeventig. En ze zijn toch allang geleden op de buis geweest en op video verkrijg baar." Inman vervolgt: „Er zijn niet zo veel goede comedy's meer. Kee ping Up Appearances was leuk maar ging veel te lang door. Hya cinth Bucket was tegen het einde helemaal de weg kwijt. Mr Humphries was een van de eerste openlijke homoseksuelen op de buis. „Dat zegt het publiek. Maar wij hebben nooit expliciet gezegd dat-ie homo is. Voor mij gold in de eerste plaats dat ik de mensen aan het lachen wilde maken. Ik ben geen acteur die moeilijke rol len speelt. Ik zou het niet eens een interpretatie van een rol noemen. Mr Humphries is gewoon een co- medy-figuur. Dankzij Mr Hum phries heb ik de hele wereld over gereisd. Overal vonden ze hem leuk. Toch vonden sommige homo- groeperingen dat Mr Hum phries homo's banaal en cliché matig naar voren bracht. „Er waren een aantal extreme groepen die een keer, één keer, buiten op de stoep van het theater waar ik die avond een voorstel ling gaf demonstreerden. Ze droe gen borden met: Ga niet naar bin nen! Maar het waren er maar een stuk of zes... Ik heb heel wat brie ven van vooral Amerikaanse jon gens gehad die me bedankten voor mijn optreden. Omdat Mr. Humphries hen had geholpen be ter begrip bij hun ouders op te brengen. Tot aan het moment schreven ze, dat ze u als Mr Hum phries achter de toonbank zagen heupwiegen, hadden ze geen idee wie ik was. Dank u wel, Mr Hum phries." Door Tom Smeets De term muzikale verjon gingskuur staat Gordon wel aan. „Ja, het is weer heel an ders", zegt hij breedlachend. „Ik ben een nieuwe richting ingeslagen, omdat ik niet steeds hetzelfde wil. Mis schien doe ik volgend jaar wel weer heel wat anders. Voor het publiek is dat best wel verwarrend. Maar ja, tot nu toe gaat het nog steeds heel goed." Gordons nieuwe richting ligt nu onder de titel Nu het zover is in de winkel. Hij klopte voor het maken van deze cd aan bij Tjeerd Oosterhuis, de grote man achter de succesgroep To tal Touch, waarvan zangeres Trijntje Oosterhuis het boeg beeld is.; Tjeert Oosterhuis heeft bij het maken van de cd heel veel in vloed gehad, geeft Gordon toe. „Maar dit is mijn muziek", be nadrukt hij. „Zoals iedereen weet ben ik een zwarte-mu- ziekfanaat.Hij maakte eerder in Los Angeles een 'zwart' al bum, maar toen bleek dat z'n fans de voorkeur geven aan een Nederlandstalig zingende Gor don, kwam er geen vervolg. Gordon droeg zijn album op aan zijn deze zomer overleden vader Joop Heuekeroth. Gor don schrijft in het tekstboekje: „Gelukkig heb je alle liedjes nog gehoord en bewonderd op jouw manier. Als favoriet had je Eeuwig verleden, ik begrijp nu waarom. Ik ben zo trots dat ik jouw zoon ben en jouw naam draag, als ze mij zien zullen ze jou zien! Ik zal je zo missen." Eén andere verrassing op Nu het zover is is een nogal hippe versie van het Wilhelmus. Gor don brengt twee coupletten van het volkslied. „Ik ben heel ko ningsgezind", zegt hij ter ver duidelijking. „Dat is echt zo. Ik vond dat het Wilhelmus altijd heel erg oubollig werd gezon gen bij voetbalwedstrijden en zo. Toen ik in de Verenigde Sta ten was, maakte ik mee dat het volkslied werd vertolkt door al lemaal verschillende mensen. Toen kwam ik op het idee om het zelf een keer te doen. Van daar deze moderne versie. Ik doe het ook voor de jeugd. Want dit is een prima manier om eindelijk eens een keer de Gordon, foto gerunde de geus tekst uit je hoofd te leren. Hij heeft het al een keer met succes vertolkt aan het begin van een American footballtour- nooi. Gordon: „Toen ging echt iedereen uit z'n dak." De vol gende uitvoering staat ook al vast: „Ik mag volgend jaar fe bruari naar de Olympische Winterspelen in het Japanse Nagano. Ik zal daar voor de Ne derlandse ploeg optreden." En een optreden voor de man die zo nadrukkelijk in de tekst voorkomt, de kroonprins van Oranje? Gordon, ogenblikke lijk: „Voor de koningin wil ik het zingen. Ik zou dat echt dol graag doen. Maar ik zie wel. Ik ga haar in ieder geval mijn cd opsturen, met een leuk briefje erbij. Zo van: Luister meid..." Voor volgend jaar staat een tournee gepland, maar de fans moeten nog even wachten. Gor don: „Ik ga van 1 november tot en met 20 december in 25 ver schillende theaters optreden. Volgend jaar pas, ja. Er zit zo veel voorbereiding aan vast. Maar het zit nu allemaal in kannen en kruiken. Ik wil abso luut live met een band optre den. Ik heb de beste muzikan ten die er zijn verzameld, veer tien man in totaal. De meeste hebben ook aan mijn nieuwe cd meegewerkt." Begin volgend jaar zal Gordon op een andere manier van zich laten horen. „Ik heb een dieet- boek geschreven. Iedereen vroeg hoe ik zo was afgevallen. Toen ben ik m'n eigen ervaring maar eens gaan opschrijven. Ik heb er ook wat verhalen van vroeger bij gedaan, dus de lezer kan helemaal in een deuk lig gen." Z'n optreden in de soapserie Goudkust krijgt voorlopig geen vervolg. Het was overigens niet zijn acteerdebuut. Gordon was al eens te zien in zowel Spijker- hoek als de comedy In De Vlaamsche Pot. In Goudkust was hij in vier afleveringen te zien en speelde hij zichzelf.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 33