in elke
vrachtwagen
DE STEM
Er zijn niet veel goede comedy 's meer
nsport bv
Jaap van Zweden
heer en meester
ectronicus
md t 'Alsof ik een si
slet ben die met iedereen het nest in duikt
Gordon
zingt een
modern
Wilhelmus
M/v
zijnmedewerkers
Te hoge verwachtingen
van persconferentie
Spice Girls
Mr Humphries na kwart eeuw nog steeds razend populair
D1
R 1997
;oopt suikerwerkproducten van he
familiebedrijf is Van Melle inmiddels
internationale onderneming me
Europa, Zuidoost-Azië, Zuid-Amerila
;ij succesvolle internationale marke
productietechnieken zijn de merkt
relddelen verkrijgbaar. Van Melle is
ganisatie waar respect voor mens en
'estigd in Breda, houdt zich als zelf.
met de productie en verpakking van
productie-uitbreiding zijn wij opzoelt
in circa 25 medewerkers die werkzaam
ijdig realiseren van de geplande pro
t en een zo hoog mogelijke graad van
tgangspunt Vanzelfsprekend dientdi
mulerende rol te spelen in het proces
istandigheid en betrokkenheid van de
mogelijk niveau te brengen. De ftinc
se overlegvormen. Verder wordt een
het verbeteren van processen binnen
onder andere op het gebied van de
el ingestelde man of vrouw met ten
leiding en beschikt over goede sociale
eden en is in staat technische proces-
gedane ervaring en/of aanvullende
werkniveau bereikt Leidinggevende
in in een productie-omgeving achten
rkrooster van de aan te stellen groeps-
er zal liggen, vraagt het leidinggeven
iienst om een flexibele instelling met
de (36 - urige) werkweek.
ent deze vacature kunt u inwinnen bij
ik, telefoon 076- 5275000, toestel 233.
4 dagen na het verschijnen van deze
Melle Nederland B.V., Postbus 3000,
uw C. J. A. M. van Ginkel - Hereijgers,
den, hebben wij onderstaande
;er oplegger
i. en of trekker oplegger
Van Dorst Transport b.v.
tel. 0164-265930.
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D5
n bestaat uit
ie Wet Sociale
a aantal zelfstandige
rtromontage, welke
le als internationale
ücken van PCB's, zowel
functie op het bedrijfs-
v)
edt:
ve functie met de vrijheid
zelfstandig op te zetten,
mische productie-
j met een veelheid aan
:ie waarin u aanspreek-
t voor klanten en
m.
uitstrevend bedrijf, dat
t in mensen en middelen.
1 pakket arbeidsvoor-
tennis op een breder
spassen? Stuur dan uw
:.v. onder vermelding
160.978220
uri Urval B.V.
hrinsenlaan 126
reda.
Gids
11111
Door Tom Smeets
Tatjana Simic is geen auto
biografie, al werkte de ac
trice/zangeres zelf aan het
boek mee. De eindversie is
van John Frijters en Peter
de Jong, twee mannen die
rustig aangemerkt kunnen
worden als Tatjana's groot
ste fans. 187 pagina's lang
willen ze geen kwaad woord
over haar horen. Dat roept
natuurlijk de vraag op hoe
serieus we het boek over
Tatjana eigenlijk moeten
nemen.
Het boek verhaalt over Tatjana's
moeilijke jeugd in Joegoslavië en
haar komst naar Nederland. Tat
jana: „Ik heb mij het Nederlands
uiteindelijk eigen gemaakt door
heel veel te praten en goed te luis
teren. In het begin was ik veel te
verlegen om te proberen me in het
Nederlands verstaanbaar te ma
ken. Ik was bang om flaters te
slaan tegenover mijn vrienden-
hing."
Tatjana wilde niet het risico lopen
te worden uitgelachen. „Zolang ik
Engels sprak, gebeurde dat niet.
Dat was veilig. Ik merkte wel dat
ik de belangstelling van jongens
trok. Ik was me nooit zo bewust
geweest van mijn uiterlijk. Een
paar jaar daarvoor schaamde ik
me nog voor mijn grote borsten,
maar in Nederland begon ik te
merken dat jongens dat mooi von
den."
Ze vertelt uitvoerig over haar
deelname aan de miss-verkiezing
van Panorama. Tatjana: „Ik had
veel twijfels. Ik zag me echt niet
als een soort miss. Ik vond mezelf
te klein van gestalte, bovendien
was ik heel erg verlegen. Niet te
geloven, zo verlegen als ik was! Er
kwam nog een drempel bij waar
door ik aan die miss-verkiezing
twijfelde. Je moest namelijk top
less poseren. Oh nee, zei ik, da's
niets voor mij."
Tatjana experimenteerde op aan
dringen van een vriendin met een
zelfontspanner, nam zo enkele fo
to's en drong tot de Panorama
wedstrijd door. Die topless-foto's
zijn overigens niet in het boek te
rug te vinden en evenmin de latere
naaktfoto's uit Playboy, afgezien
van enkele klein afgedrukte voor
pagina's. Er staan wel allerlei
kiekjes uit het familiealbum in.
Flodder komt aan bod, evenals
haar Bavaria-kalender, waarvan
één miljoen exemplaren over de
toonbank gingen. Tatjana: „Het
kwam vaak voor, en ook nu nog,
dat ik langs een vrachtauto reed
en in de cabine mijn kalender zag
hangen. Of ik was op bezoek in
een bedrijf waar mijn kalender
aan de wand hing. Dat geeft je
toch wel een enorme kick."
Zelfverzekerd concludeert ze:
„Zonder jezelf daarvoor op de
borst te kloppen, mag je bij zo'n
hausse concluderen dat je markt
waarde hebt. Ik heb er over nage
dacht waarom me dat zo blij
maakte. En toen ik zo bij mezelf te
rade ging, kwam ik tot het verbijs
terende inzicht dat ik er bijna een
ziekelijke behoefte aan heb, dat
mensen van mij houden."
Over haar nieuwe uiterlijk zegt ze:
„Die lange blonde haren hoorden
bij het louter sexy aureool en ik
wilde meer, anders. Mijn besluit
om mijn haardracht te veranderen
is niet over één nacht ijs gegaan.
Per slot van rekening wijk je niet
snel af van een ingeslagen pad, dat
naar succes heeft geleid. Ik reali
seerde me echter wel dat de ba
kens stevig moesten worden ver
zet, als ik mijn eigen ontwikkelin
gen via een veranderd uiterlijk
aan het publiek kenbaar wilde
maken. Daarom ging de schaar in
mijn haren. Voor de samenleving
geen schokkend besluit, er is niet
over vergaderd in het kabinet, het
leven gaat gewoon door, dat be
grijp ik ook wel, maar voor mijn
leventje was het toch een cruciaal
moment.
Een van de weinige echt onthul
lende uitspraken is deze: „Ik weet
dat ik voor mannen niet veel hoef
te presteren om ze voor me te win
nen. Natuurlijk ken ik de trucjes,
ik hoef maar een bepaalde hou
ding aan te nemen en ik heb ge
wonnen. Dat is geen arrogantie,
maar het is gewoon zo. Het is voor
mij veel moeilijker om vrouwen
'om' te krijgen. Zij observeren me,
kijken hoe ik me gedraag, willen
weten of ik geen plastic poppetje
ben, luisteren goed of ik echt kan
zingen, beoordelen me uiteraard
op mijn uiterlijk, wat ik draag, en
zovoorts."
Tot slot: „Met mijn poseer-, acteer
en kalenderwerk schijn ik bij be
paalde mannen verwachtingen te
wekken. Alsof ik een slet ben dié
met iedereen het nest in duikt. Dat
is ongelooflijk ver van de waar
heid af."
J. Frijters en P. de Jong: 'Tatjana Simic'.
Uitg. Alpha, prijs 29,50.
De omslag van het boek over Tatjana Simic:
aureool."
Door Patrick Bremmers
„Onlangs versloeg de her
haling van Are You Being
Served? een special rond
The Spice Girls met twee
miljoen kijkers", zegt John
Inman, beter bekend als Mr
Humphries. „Goed, hè?"
Mjfentwintig jaar geleden beleef
de Wordt u al geholpen? zijn pre
mière op de BBC. De Britse om-
toep herhaalt de succesvolle co
medy nu elke zaterdagavond met
[enorm succes. In Amerika is Gra
ce Brothers cult. TV10 zendt de
comedy hier elke werkdag uit.
De antieke klokjes in Inmans
miskamer tikken door. De tijd
staat niet stil. Inman (62) is er in
ie loop der jaren wat dikker en
'ijzer op geworden. Maar als hij
zijn flat in Londens Little Ve-
|iee, de ene de na de andere anek-
lote in herinnering roept, lijkt het
wel of we vijftien jaar terug in de
hjd gaan. Mrs Slocombe, Captain
eacock en Mr Humphries komen
"eer tot leven. Alsof ze nooit zijn
«eggeweest.
bange tijd kon ik geen school-
ein passeren of er werd geroe
pen. 'Mr Humphries, are you
ree Daarna werd het een tijdje
stil. Nu de BBC de serie herhaalt,
egint het weer. Een nieuwe ge
neratie heeft Are You being Ser
ved? ontdekt."
Vanwaar het lange succes?
pn de eerste plaats omdat het een
feetje ondeugend verhaal is. Are
vou being Served? was een van de
-erste sitcoms die zich niet in een
Pinsehjke omgeving afspeelt,
vn ar in een doodgewoon waren-
pms waar iedereen weieens komt.
jpwendien draait het om een
Jioepjestapelgekke mensen dat
aere dag van negen tot zes met
f'kaar zit opgescheept."
l'ehrud Cro^en Jeremy L1°yd>de
fctp s' s'aagden er in de vari-
r umor naar de televisie over
John Inman als Mr. Humphries, geflankeerd door Molly Sugden als Mrs. Slocombe (rechts) en Nicolas Smith in de rol van mr. Rum-
bold. foto vnu
te brengen. Ik denk dat de grap
pen vandaag nog steeds leuk wor
den gevonden, omdat ze inmid
dels zó oud zijn geworden, dat ze
weer vers zijn. De grappen waren
toen al vrij oud, ziet u."
„David en Jeremy waren erg on
deugend omdat ze allerlei ma
niertjes en karaktereigenschap
pen van de acteurs in de karakters
verwerkten. Toen ze mij als
vrouw hadden zien dansen, moest
ik als Mr Humphries hetzelfde
doen. Of ze ontdekten dat Nicolas
Smith, de acteur achter Mr Rum-
bold, piano kon spelen. Ze schre
ven ook de comedy 'Allo 'Allo.
Toen David op een bepaald mo
ment ontdekte dat Gordon Kaye,
die René speelde, moeilijker be
gon te doen over zijn kalend
hoofd, schreven ze in een volgen
de aflevering dat René overwoog
een toupetje aan te schaffen."
Hoe zeer was u zelf betrokken
bij de totstandkoming van Mr
Humphries?
„Vrij nauw. Want ziet u, in het
script voor de eerste lange afleve
ring stond alleen maar: Mr Hum
phries - tweede assistent op de af
deling kousen en herenonder
goed. Dat was alles. Het voordeel
van Britse comedy's is dat je altijd
met dezelfde schrijvers te maken
hebt. David en Jeremy kenden
ons door en door. En ze deden al
tijd precies voor hoe we onze rol
len moesten spelen. David deed de
stem van Mrs Slocombe na en je
kon haar precies voor je zien. Dus
als je dan het script in handen
kreeg, hoefde je maar één of twee
keer de tekst te lezen en dan had
je die onder de knie. Want het was
je eigen vocabulaire die op papier
stond. Vooral tijdens de repetities
bescheurden we ons van het la
chen. En zo nu en dan zie je ons op
televisie uit onze rol vallen."
In totaal werden er 69 afleve
ringen gemaakt.
„Er zijn er méér maar ik weet niet
wat daarmee is gebeurd. Mis
schien vinden de omroepen dat
die afleveringen tegenwoordig
niet meer kunnen worden uitge
zonden. Omdat ze politiek niet
correct zijn. Maar welke dat dan
zijn? Er is een aflevering waarin
we ons als minstrelen uitdosten
en onze gezichten zwart schmink
ten. Maar ik hoorde onlangs dat
die in Amerika gewoon is uitge-
ZATERDAG 29 NOVEMBER 1997
Onomstreden vakmanschap bij HBO
Breda - Chassé Theater, Grote
Zaal. Het Brabants Orkest
o.l.v. Jaap van Zweden. Wer
ken van Beethoven, Lalo en
Dvorak. Gehoord op 27 no
vember 1997.
Door Jan de Breet
In de zin van niet-eigentijds ser
veerde het Brabants Orkest don
derdagavond in de Grote Zaal
van het Chassé Theater een klas
siek programma, met op het re
pertoire Beethoven, Lalo en Dvo
rak. Opvallend was deze avond
weer, met Jaap van Zweden op
de bok, hoe muzikanten die indL
vidueel autoriteit uitstralen zich
door een gedreven muzikaal
leidsman aan de teugel laten ne
men en in volstrekte overgave en
maximale aandacht werken aan
de vertaling van de bedoelingen
van de dirigent.
Al in B.eethovens Egmont- ouver
ture was vanaf de eerste maat te
zien en te horen men geen genoe
gen mam met de zoveelste matige
vertolking van dit opus. Het
werd dus een mooi gekleurde in-
terpretatieg, waarin de drama
tiek door accenten op de juiste
plaats en mooie fraseringen
krachtig werd gemanifesteerd.
In het Celloconcert van Edouard
Lalo werd de teneur voortgezet.
Jaap van Zweden - mede
geïnspireerd door de Engelse
topsolist Colin Carr - was met
grote kennis van zaken de man
die vooral in de dynamische
schakeringen voor fantastische
momenten zorgde. Met name de
fluisterzachte passages brachten
het publiek op de punt van de
stoel. Dat kleine oneffenheden in
het orkest tot de zeldzaamheden
behoorden was zeker gelegen in
de grote kwaliteit van de orkest
leden maar ook aan de motivatie
die van Zweden trefzeker over
bracht. Colin Carr hield een
warm pleidooi voor Lalo's con
cert en hielp het orkest vooral
door zijn prachtig spel in de can
tilene-gedeelten heen over de
wat rhapsodische maar breed
sprakige passages.
De Symfonie no. 9 - Uit de Nieu
we Wereld - van Dvorak werd de
climax van deze avond. Nog
meer raffinement, schitterende
kleuren in de Slavische melo
dieën, uitgebalanceerd koper dat
nergens steken liet vallen, en ook
hier weer bij de solistische pas
sages een vierdubbel pianissimo-
begeleiding in de strijkers. Mo
menten om bij te huiveren.
De 'afgedraaide' 'Nieuwe We-
reld'-symfonie werd hier wezen
lijk herboren. De gedrevenheid,
de artisticiteit en het onomstre
den vakmanschap van Jaap van
Zweden waren ook op deze
avond evident. Naast de joyeuze
gestiek naar de orkestmensen toe
heeft van Zweden extra gebaren
ontwikkeld om het nog niet zo
volleerde publiek af te houden
van tussentijds applaus. Na in
Lalo twee maal verrast te zijn
door applaus tussen de delen in
wist hij met een fraai nummer
lichaamstaal die bijval te voor
konen in Dvoraks symfonie. Het
werd een prachtige avond voor
een halve zaal vol publiek, dat
enthousiast applaudisseerde. De
dirigent liet vele orkestmensen
terecht delen in de ovatie.
,Die lange blonde haren hoorden bij het louter sexy
foto vnu
zonden. De BBC heeft in ieder ge
val gesneden in de afleveringen
die momenteel op de buis komen.
En da's toch gek, want ze dateren
uit begin-jaren zeventig. En ze
zijn toch allang geleden op de
buis geweest en op video verkrijg
baar."
Inman vervolgt: „Er zijn niet zo
veel goede comedy's meer. Kee
ping Up Appearances was leuk
maar ging veel te lang door. Hya
cinth Bucket was tegen het einde
helemaal de weg kwijt.
Mr Humphries was een van de
eerste openlijke homoseksuelen
op de buis.
„Dat zegt het publiek. Maar wij
hebben nooit expliciet gezegd
dat-ie homo is. Voor mij gold in
de eerste plaats dat ik de mensen
aan het lachen wilde maken. Ik
ben geen acteur die moeilijke rol
len speelt. Ik zou het niet eens een
interpretatie van een rol noemen.
Mr Humphries is gewoon een co-
medy-figuur. Dankzij Mr Hum
phries heb ik de hele wereld over
gereisd. Overal vonden ze hem
leuk.
Toch vonden sommige homo-
groeperingen dat Mr Hum
phries homo's banaal en cliché
matig naar voren bracht.
„Er waren een aantal extreme
groepen die een keer, één keer,
buiten op de stoep van het theater
waar ik die avond een voorstel
ling gaf demonstreerden. Ze droe
gen borden met: Ga niet naar bin
nen! Maar het waren er maar een
stuk of zes... Ik heb heel wat brie
ven van vooral Amerikaanse jon
gens gehad die me bedankten
voor mijn optreden. Omdat Mr.
Humphries hen had geholpen be
ter begrip bij hun ouders op te
brengen. Tot aan het moment
schreven ze, dat ze u als Mr Hum
phries achter de toonbank zagen
heupwiegen, hadden ze geen idee
wie ik was. Dank u wel, Mr Hum
phries."
Door Tom Smeets
De term muzikale verjon
gingskuur staat Gordon wel
aan. „Ja, het is weer heel an
ders", zegt hij breedlachend.
„Ik ben een nieuwe richting
ingeslagen, omdat ik niet
steeds hetzelfde wil. Mis
schien doe ik volgend jaar
wel weer heel wat anders.
Voor het publiek is dat best
wel verwarrend. Maar ja, tot
nu toe gaat het nog steeds
heel goed."
Gordons nieuwe richting ligt
nu onder de titel Nu het zover is
in de winkel. Hij klopte voor
het maken van deze cd aan bij
Tjeerd Oosterhuis, de grote
man achter de succesgroep To
tal Touch, waarvan zangeres
Trijntje Oosterhuis het boeg
beeld is.;
Tjeert Oosterhuis heeft bij het
maken van de cd heel veel in
vloed gehad, geeft Gordon toe.
„Maar dit is mijn muziek", be
nadrukt hij. „Zoals iedereen
weet ben ik een zwarte-mu-
ziekfanaat.Hij maakte eerder
in Los Angeles een 'zwart' al
bum, maar toen bleek dat z'n
fans de voorkeur geven aan een
Nederlandstalig zingende Gor
don, kwam er geen vervolg.
Gordon droeg zijn album op
aan zijn deze zomer overleden
vader Joop Heuekeroth. Gor
don schrijft in het tekstboekje:
„Gelukkig heb je alle liedjes
nog gehoord en bewonderd op
jouw manier. Als favoriet had
je Eeuwig verleden, ik begrijp
nu waarom. Ik ben zo trots dat
ik jouw zoon ben en jouw naam
draag, als ze mij zien zullen ze
jou zien! Ik zal je zo missen."
Eén andere verrassing op Nu
het zover is is een nogal hippe
versie van het Wilhelmus. Gor
don brengt twee coupletten van
het volkslied. „Ik ben heel ko
ningsgezind", zegt hij ter ver
duidelijking. „Dat is echt zo. Ik
vond dat het Wilhelmus altijd
heel erg oubollig werd gezon
gen bij voetbalwedstrijden en
zo. Toen ik in de Verenigde Sta
ten was, maakte ik mee dat het
volkslied werd vertolkt door al
lemaal verschillende mensen.
Toen kwam ik op het idee om
het zelf een keer te doen. Van
daar deze moderne versie. Ik
doe het ook voor de jeugd.
Want dit is een prima manier
om eindelijk eens een keer de
Gordon, foto gerunde de geus
tekst uit je hoofd te leren.
Hij heeft het al een keer met
succes vertolkt aan het begin
van een American footballtour-
nooi. Gordon: „Toen ging echt
iedereen uit z'n dak." De vol
gende uitvoering staat ook al
vast: „Ik mag volgend jaar fe
bruari naar de Olympische
Winterspelen in het Japanse
Nagano. Ik zal daar voor de Ne
derlandse ploeg optreden."
En een optreden voor de man
die zo nadrukkelijk in de tekst
voorkomt, de kroonprins van
Oranje? Gordon, ogenblikke
lijk: „Voor de koningin wil ik
het zingen. Ik zou dat echt dol
graag doen. Maar ik zie wel. Ik
ga haar in ieder geval mijn cd
opsturen, met een leuk briefje
erbij. Zo van: Luister meid..."
Voor volgend jaar staat een
tournee gepland, maar de fans
moeten nog even wachten. Gor
don: „Ik ga van 1 november tot
en met 20 december in 25 ver
schillende theaters optreden.
Volgend jaar pas, ja. Er zit zo
veel voorbereiding aan vast.
Maar het zit nu allemaal in
kannen en kruiken. Ik wil abso
luut live met een band optre
den. Ik heb de beste muzikan
ten die er zijn verzameld, veer
tien man in totaal. De meeste
hebben ook aan mijn nieuwe cd
meegewerkt."
Begin volgend jaar zal Gordon
op een andere manier van zich
laten horen. „Ik heb een dieet-
boek geschreven. Iedereen
vroeg hoe ik zo was afgevallen.
Toen ben ik m'n eigen ervaring
maar eens gaan opschrijven. Ik
heb er ook wat verhalen van
vroeger bij gedaan, dus de lezer
kan helemaal in een deuk lig
gen."
Z'n optreden in de soapserie
Goudkust krijgt voorlopig geen
vervolg. Het was overigens niet
zijn acteerdebuut. Gordon was
al eens te zien in zowel Spijker-
hoek als de comedy In De
Vlaamsche Pot. In Goudkust
was hij in vier afleveringen te
zien en speelde hij zichzelf.