d?. Genomineerden BOV trofee Atrium NAC PSV pra WievolgnfoiMleViiver^^ 97ig L^strti Kees Mechielsen BV al lang geen troubleshooter meer soV V K/Atrium wint steeds meer r4^ terrein bij de bedrijven AGRIMA op kop in Amerikaanse autoindustrie 'BOV trofee-verkiezing zien in breder perspectief' arbodiensten Ir KEES MECHIELSEN bv fff Q- DE STE Êt Tj& Terneuzens bedrijf breidt uit met maar liefst 3200 vierkante meter (y Atrium-Arbo-dienst telt momenteel 22.000 aangesloten werknemers Aardenburgs bedrijf ontwerpt en produceert klimaatbeheersingssystemen Smedekensbrugge 26 4527 GE Aardenburg Tel 0117.49.25.04 Fax 0117.49.25.80 Hoofdstraat 24 St Jansteen Tel. 0114-311337 Winnaar BOV trofee 1996 heeft geen woorden maar daden mentaliteit VAN DE VIJVER-CAMMAERT Heeft u vragen over uw a Bel naar de afdeling Le 076-53123 6- Archil Arvela Gelijkspel tegen D fe VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997 TERNEUZEN - „Nee, je vindt me hier niet met een stropdas aan en een dikke sigaar in de mond. Ik vlieg er net zo hard in als mijn jongens op de werkvloer. We werken echt als een team. We leveren service, kwaliteit en zijn flexibel. Ook veiligheid staat hoog in het vaandel geschreven. We denken met de klant mee." Kees Mechielsen, in het bevolk- insgregister staat er duidelijk Cornelis, maar ze noemen hem allemaal Kees met een K, profi leert in snel tempo zijn bedrijf. Op het visitekaartje staat 'repa ratie, Onderhoud' Compresso ren, lasdiesels en generatoren.' „We zijn in alle sectoren verte genwoordigd en de orderporte feuille is prima gevuld. Als er stops zijn in een fabriek, dan is j Kees Mechielsen meestal paraat om onderhoud te plegen of wat te vernieuwen," merkt Kees Me chielsen op. „In onze branche zijn we gewoon de beste. Dat is durven hé," lacht Mechielsen. Maar als er één man zonder dikke nek overkomt, is het Kees Mechielsen wel. „We hebben een klein team en als er iemand belt weet de klant precies wie er naar zijn bedrijf komt. Dat is een enorm voordeel. Als de bel rinkelt, zijn we al on derweg. Ik ben in het weekend en 's nachts altijd bereikbaar. Daar draai ik m'n hand niet voor om. Ik doe dit werk met overga ve. Als ik in het weekend op mijn boot zit, dan is de telefoon door geschakeld. Het water en de boot brengt de nodige ontspan ning." Dow, Hydro Agri, Cerestar, To- tall Vlissingen, de Cokesfabriek, HCG, ROB, Elopak, Outokumpu en heel wat aannemers in Zeeuws-Vlaanderen behoren tot de klantenkring van Mechielsen BV in de Nijverheidsstraat. Elf jaar geleden startte Mechiel sen in de Jan van Rompustraat in Terneuzen zijn bedrijf, samen met zijn echtgenote Annie. Voor dat het zover kwam werkte Me chielsen eerst als monteur bij Bliek en Vos en was hij automon teur. In de avonduren schoolde Mechielsen zich bij. „Ik begon met één compressor, één lasdiesel en één generator. Dat was al. We zijn gegroeid tot een florerend bedrijf. We gaan flink uitbreiden en dat betekent extra mensen in dienst. Dat zal eind volgend jaar allemaal gere geld moeten zijn. Uitbreiden graag, maar niet als een pijl om hoog schieten. Ik moet overzicht bewaren en dan voel ik me op m'n best," laat Mechielsen we ten. De uitbreiding is niet mis. Mo menteel beschikt Mechielsen over een hal van 4000 vierkante meter en daar komt nog eens een loods bij van 3200 vierkante meter. Het Terneuzense bedrijf is dealer van bekende merken als Ingersoll-Rand compressoren en persluchtapparatuur, Interlas lasapparatuur en tenslotte Gen- ka stroomgeneratoren. Naast de verhuur en verkoop is Mechiel sen ook gespecialiseerd in het onderhoud van apparaten. Ver der kan Mechielsen zorgen voor verlichtings- en verwarmings- en verdichtingsapparatuur, pompen -diesel gedreven en electrisch, en bouwgereedschappen. Alle compressoren van Rijkswa terstaat in Zeeland staan onder toezicht van Mechielsen. „Met Rijkswaterstaat hebben we uit stekende contacten. Maar je moet altijd service leveren. Dat doen we voor zo'n klant natuur lijk graag. Maar die klanten krijg je niet zomaar. We waren in het begin een bedrijf dat op de prop pen moest komen als er proble men waren. Een soort troubles hooter. Maar dat stadium zijn we gepasseerd. Bij de werkzaamheden in Ter- neuzen voor de Westerschelde- tunnel rekent Mechielsen op wat extra orders. „Toevallig heb ik vorige week mijn eerste opdracht gekregen. En als ze je kennen of je weet de weg, dan volgt er onherroepelijk meer werk. Misschien een kleine opdracht, maar daar ben ik ook blij mee. We pakken alles aan. Eigen materieeldiensten gaan in de toekomst verdwijnen. Daar kunnen wij als bedrijf dan op in spelen. Dat is onze boterham en onze kracht." Bij het maken van offertes gaat ste bedrijf uit de Kanaalzone dat is doorgedrongen tot de top drie in de strijd om de Beste Onder nemers Visie trofee verkiezing. Mechielsen is al uiterst tevreden met deze nominatie. „Genomimeerd worden is al een feest en waardering, maar je merkt dat dit echt leeft. En hoe dichter de verkiezing nadert, hoe leuker ik het begin te vinden i MirCh- Kees Mechielsen mei zijn vrouw Annie bij zijn imposante machinepark Mechielsen er niet van uit om de goedkoopste te willen zijn. „Nee, de goedkoopste willen zijn, dat kost je vaak de kop. We willen gewoon de beste zijn en dat pre dikaat is me veel waard." Kees Mechielsen BV is het laat- loof ik. Ik gun iedereen die tro fee, maar ik wel de beste zijn. Ik zou apetrots zijn. Niet alleen voor mezelf, maar zeker ook voor het personeel dat ik in dienst heb. Dat zijn wereldke rels," lacht Mechielsen. COMPRESSOREN - LASDIESELS - GENERATOREN NIJVERHEIDSSTRAAT 10, 4538 AX TERNEUZEN TELEFOON (0115)61 93 76 TELEFAX (0115) 61 43 22 SINT-JANSTEEN - Eén van de drie genomineerde bedrijven in de strijd om de Beste Ondernemers Visie verkiezing is V&K/Atrium, geves tigd in St. Jansteen. Het bedrijf werd in 1989 als V&K opgericht en stond voor Joop de Vliegere en Loek de Kerf. In de avonduren de den zij aan werving en selektie van personeel voor bedrijven. Dit werk is inmiddels ondergebracht in een aparte poot van het bedrijf als zijn de V&K Personeelsdviesbureau. Naast deze werving en selektie is het bedrijf nu ook gespecialiseerd in het arbeidsomstandigheden (Ar- bo) beleid. Daarin speelt veiligheid een belangrijke rot. Atrium Arbodiensten kwam in 1994 tot stand na een fusie met PMO uit Oosterhout. Vandaar ook dat Atri- I urn naast een kantoor in St. Jan steen een vestiging heeft in het Brabantse Oosterhout. In 1996 behaalde Atrium het Arbo certificaat en vanaf die tijd groeien de werkzaamheden gestaag met Loek de Kerf, Bruno Dankloff, An- net Stoffels, Ron van de Bilt en Chrit Leenders -allen adviseurs- en secretaresse Judith Everaard. Atri um Arbodiensten heeft momenteel 35 medewerkers in vaste dienst. Het werkgebied van V&K en Atrium Arbodiensten concentreet zich in Zeeuws-Vlaanderen, maar strekt zich ook uit van Brussel-Antwer- pen-Nijmegen tot Maastricht. Werkzaamheden die Atrium Arbo diensten uitvoert zijn verzuimings- begeleiding, risicoinventarisatie, periodieke keuringen door een ei gen bedrijfsarts, een open spreek uur en ook begeleiding van perso neel bij ongewenste intimiteiten. Wat klein begon -met in de beginja ren vooral aandacht aan werving en selektie van personeel voor be drijven -voornamelijk in de Kanaal zone en België groeide uit tot een bedrijf dat danig begint mee te tel len in de wedloop van kwaliteit, wel zijn en veiligheid. Momenteel is Atrium werkzaam voor 400 bedrijven oftewel 22.000 werknemers. Men wordt zelfs zo groot dat er zo nu en dan 'getrok ken' wordt aan het bedrijf. „Maar eigenlijk willen we een auto noom bedrijf blijven. Maar het is een harde markt en je moet allert blijven om te overleven. Maar we doen het goed. Dat is ook anderen opgevallen," aldus Bruno Dankloff. Kwaliteit en veiligheid zijn de sleu telwoorden van de tachtiger en ne gentigerjaren. De normen waaraan kwaliteisteisen moeten voldoen zijn afkomstig van de International Or ganisation of Standardisation, af gekort ISO. De Nederlandse ver sies van deze normen staan be kend als NEN-ISO. Op dat gebied zette V&K in 1992 zijn eerste suc cesvolle schreden met het begelei den van het eerste Nederlandse schoonmaakbedrijf die dit predi kaat mocht dragen. Dat was Peters Cleaning uit Sas van Gent. In juni 1993 kwam Bruno Dankloff het team versterken waarmee de aanzet werd gegeven tot een meer professionelere aanpak van het personeels kwaliteitssysteem. Dat was ook de tijd dat vooral een be drijf als DOW Chemical al zijn con tractors het Veiligheids Chequelist Aannemers begon te eisen. „Wij zijn daar op ingesprongen en we hebben er in feite voor gezorgd dat al die bedrijven aan het werk kon den blijven bij deze chemie-gigant. Daar zijn we best trots op." Aan het verwijderen van asbest, het aanleggen van gas- en water leiding en electrische leidingen zit ten normen vast waaraan bedrijven moeten voldoen om die klussen te mogen klaren. Bij bedrijven staat veiligheid bijzon der hoog in het vaandel. V&K helpt die bedrijven bij het behalen van de eisen zoals het Veiligheid I en II- certificaat. Inmiddels hebben bijna 2000 werknemers in Zeeuws- Vlaanderen dat veiligheidspapiertje bemachtigd. V&K werkt samen met het Bureau Verritas Quitality International. Zij controleren of de klanten van V&K aan de normen voldoen. De organi satie advisers van V&K worden op hun beurt af en toe door dat bureau ingezet om dit soort kontrolewerk- zaamheden uit te voeren bij ande ren. „De meeste trainingen die we ge ven aan het bedrijfsleven worden vanuit Au Port in Philippine ge daan. Daar zitten ook onze klanten. Regionale aannemers zijn bij ons kind aan huis." Naast het Arbo-gebeuren geeft V&K ook adviezen als het gaat om het aanwerven van (nieuw) perso neel. „In wezen zijn wij de externe perso- zo'n stap slechts zetten als ze er van overtuigd zijn dat wij de kwali teit in huis hebben. We krijgen op dit gebied steeds meer vragen. Ook uit het Midden-en Kleinbedrijf, want die moeten op dit gebied ook hun zaakjes voor 1 januari 1998 geregeld hebben. Wij behartigen net zo graag de belangen van zo'n kleine onderneming dan van een grote. Vaak ben je voor een klein bedrijfje nog meer een vertrou wensman en dat geeft extra vol- Personeel van V&K/Atrium in ST-Janssteen neelsfunctionaris voor bedrijven. Dankloff heeft bijvoorbeeld veel werk verricht bij het opstarten van Outokumpu op de Axelse Vlakte. Maar wij halen ook docenten naar de streek die nodig zijn bij bepaalde trainingen en opleidingen." Het arbogebeuren bij Atrium heeft een enorme vlucht genomen. Zo werden onlangs contracten afge sloten met Neckermann en Morres. „Dat zijn toch grote bedrijven die doening," aldus Dankloff. V&K Atrium gelooft duidelijk in het motto van deze BOV-verkiezing. „Wij werken uitsluitend met men sen en dat is uitermate fijn. We vor men een hecht team, want we gaan met z'n allen bijvoorbeeld naar The Night of the Proms en we hebben regelmatig uitgebreide di ners, gekookt door en voor onze medewerkers," besluit Loek de Kerf. PERSONEELS ADVIESBUREAU AARDENBURG - Agrima Spray Systems Europe, het electroni- sche klimaatbeheersingsbedrijf van Harold Buijsse in Aardenburg is een onderneming die stilaan wereldwijde vormen aanneemt. De van origine IJzendijkenaar vliegt de halve wereld rond om de hoogwaardige electronische ap paratuur aan de man te brengen. Het bedrijf steunt op twee poten: Agrima Techniek, die zich vooral richt op ventilatiesystemen in de landbouw en Agrima Spray Sys tems Europe waarin de bevoch- tings- en ventilatiesystemen voor de textiel, auto- en grafische in dustrie zijn ondergebracht. „Het is allemaal heel snel gegaan. We zijn trots op ons team met ie der zijn eigen specialiteiten. Dat is onze kracht." Woorden die Harold en zijn echt genote Dominique heel graag kwijt willen. Harold Buijsse groeide op in de landbouw en het was ook de landbouw die de eerste drijfveer voor Buijsse was om zijn kennis te laten gelden. „Omdat mijn land- bouwachtergrond bekend was, kwamen er dikwijls kennissen over de vloer die met problemen zaten om bijvoorbeeld aardappe len of uien te bewaren. Die moe ten natuurlijk op de juiste tempe ratuur gebracht worden. Zo is het eerste balletje gaan rollen. Inmid dels mag onze installatie in de fri- tesfabriek Lutosa te Leuze welke 36 miljoen kilo aardappelen be waart er ook wezen. Maar voor mij is een kleine opdracht net zo waardevol," aldus Harold Buijsse. Buijsse wilde niet dat zijn bedrijf louter en alleen afhankelijk zou worden van zijn 'landbouwaktivi- teiten.' Vandaar dat hij zijn oog liet vallen op de Belgische textiel branche. Ook in die branche is temperatuurbeheersing een eer ste vereiste. Denk maar aan we verijen. De persluchtvernevelaars rege len niet alleen de luchtvochtig heid - waardoor de temperatuur daalt in een ruimte - maar deze zorgen er ook voor dat de zwe vende stofdeeltjes op de vioer te recht komen (uitermate belangrijk bij lakstraten in bijvoorbeeld de autoindustrie). Door verbeterde werkomstandigheden is bij klan ten als spijkerbroekenfabrikant Levi Strauss het ziekteverzuim gedaald en de productiecapaciteit toegenomen. Buijsse kreeg er lo vende kritieken voor. En toen kwam Ford Genk om de hoek kijken. „Dat verhaal begon in 1992. Ik ontmoette iemand van de Fordfabriek uit Genk op de Ex po Climabeurs in Brussel. Louter toeval, eentje met grote gevol gen. Speciale persluchtvernevel aars voor de lakstraten worden hier ontwikkeld. Door verstuiving, verdamping en afkoeling wordt onder ideale omstandigheden de carrosserie van de auto gespo ten. En wat Ford betreft, gingen we van de Ford Transit naar de Sierra en de Mondeo, een we reldwagen dus." Een ingénieur die de Fordfabriek van Genk had opgestart, vormde het aanspreekpunt om ook Ame rika te ontdekken. „In het hoofdhuis van Ford Kan sas bleek de lakkwaliteit niet zo goed te zijn. Zo kwam ook Ford St. Louis in beeld. Het was voor ons helemaal nieuw om die in strumenten naar Amerika te zen den. Dat deden we met een con tainer. Het schip kreeg echter ver traging en Ford wilde al claims la ten leggen. Maar gelukkig kwam alles op z'n pootjes terecht." Tot nu toe is dit Zeeuwsvlaams bedrijf het enige in Amerika dat dergelijke installaties bouwt. „Op zich is dat heel uniek. Maar je mag niet stil .blijven zitten, want we ontwerpen steeds nieuwe din gen. Daarmee hopen we de ko mende concurrenten een stap voor te blijven," aldus Harold Buijsse. „Een goed netwerk is uitermate belangrijk. Dat netwerk hebben we nu opgebouwd en daar wer ken we nog steeds hard aan. Ford Michigan plaatste onze technologie en kreeg een onder scheiding als 'Best Paint Quality Car. Dat was voor ons een hele promotie en daaraan hebben we ook weer nieuwe orders te dan ken." Na Ford Genk volgden Renault, Opel, DAF en Volkswagen. Vol gens echtegenote Dominique Buijsse, die mede aan de basis lag van dit florerende bedrijf, ont- Vlaanderen verwarmen." Dure auto Om een idee te geven wat er in het begin gedaan moest worden om indrukwekkend over te komen bij het allereerste bedrijfsbezoek dat we kregen, sloegen we de avond ervoor nog volop aan het verven, leenden we de volgende dag een prachtige dure auto om voor de deur te kunner, zetten en Harold Buijsse bij zijn ontworpen aardappel bewaar ventilatiesysteem breekt alleen VOLVO nog in het rijtje. „De grootste installatie die we hebben geleverd staat bij Volks wagen in Wolfsburg. Daar wordt 1 miljoen kubieke meter lucht bin nen gebracht en weggeblazen op een uur tijd. Daarmee kun je de woningen van half Zeeuws- kwamen er een paar familieleden de werkvloer bevolken om de in druk bij deze hoge heren te wek ken dat hier toch heel wat bedrij vigheid te zien was. Achteraf kun nen we om die poppenkast best hartelijk lachen," besluit Buijsse, die gelooft in de toekomst van zijn bedrijf. O* SVS'G B°Vtrofee SCHOONDIJKE - „Wij krijgen de gekste vragen om installaties te ontwerpen. Bijvoorbeeld voor driehoekige kroketten. Ik voorspel dat die er binnen niet al te lange tijd zullen zijn. Als ze ons vragen een installatie te bouwen waar door die kroketten er zo uitrollen, dan zorgen we daar toch voor," glimlacht ing. Karlie Van de Vijver. Van de Vijver-Cammaert maakt deel uit van de Deense Berend- sengroep, de hyrauliekpoot van Power en Motion Control. Wie het hoofdgebouw binnenwandelt, merkt onmiddellijk het blauwe bord op waarop staat te lezen dat dit bedrijf de Beste Ondernemers Visie 1996 in de wacht heeft ge sleept. „We zijn ooit begonnen bij ons in de keuken, daarna zijn wij naar een gehuurd pand gegaan. Er zit nu een garagebedrijf in, zegt Van de Vijver. „Daarna hebben een nieuw gebouw neergezet." De scheepvaart en de petroche mische industrie zijn voor Van de Vijver de grootste afnemers. Maar men deinst nergens voor terug. Zo hebben Brenno de Zwart en Frank van Waterschoot onlangs een bezoek gebracht aan Brazilië om een order voor een grote con- tainer-losinstallatie in de wacht te slepen en op het vliegveld van Hongkong kent men inmiddels ook de naam van de Zeeuwen. „Ik mag best trots zijn op ons be drijf, want we staan als harde, be trouwbare en vakkundige werkers te boek. Als mijn mensen op een schip komen, dan pakken ze eerst hun spullen en beginnen aan het karwei. Daarna wordt er koffie ge dronken. Zo willen de klanten en ik het ook zien. Eerst handen uit de mouwen. Geen grootspraak. Geen woorden maar daden. Van daar ook dat wij goed bekend staan. Als je een bedrijf gezond wilt houden mag je niet naar de af stand en tijd kijken. Als de klant vraagt om naar hen toe te komen, doen we dat ook." „Het motto van de BOV Trofee dit jaar onderschrijf ik graag. Met 'De mens achter het bedrijf' kan ik me zelf profileren. Ik heb niet voor niets Brenno de Zwart, de vesti gingsmanager van het bedrijf in Schoondijke en Zeebrugge, vorig jaar bij het introductieverhaal over Vand e vijver-Cammaert laten vertellen. Hij geeft de Trofee ook dit jaar door aan de winnaar 1997. Ik hoef zo nodig niet in de schijn werpers geplaatst te worden. Laat mij maar m'n gang gaan. Als ik 's avonds op mijn gemak in de zetel zit, dan ben ik bezig met het be denken van oplossingen voor technische problemen. Er is voor elk probleem een oplossing." Naast zijn eigen bedrijf wil Karlie van de Vijver zijn streek promo ten, omdat dit voor de toekomst van het grootste belang is. De sluiting van de bedrijven Finero en Engelhard gaan hem nauw aan het hart. Werkgelegenheid is een groot goed en daar moet hard aan gewerkt worden om dit voor de streek te behouden en indien mo gelijk uit te breiden. Het zou jam mer zijn als we al die kennis zou den verliezen. Ik juich die job-fair toe. Voor de nabije toekomst is het van enorm belang dat wij goe de ontsluitingswegen krijgen. Het vraagt in veel gevallen zeer veel overredingskracht om nieuwe klanten naar onsibedrijf te laten komen en dat wij ondanks de hui dige slechte Oost-West verbin ding toch op tijd ons werk afleve ren. Het is dus van het gorotste belang dat het project Duurzaam Veilig Verkeer West-Zeeuws- Vlaanderen goed ingevuld wordt waardoor de bereikbaarheid ver beterd wordt." De opzet van de BOV-verkiezing in 1998 juicht Van de Vijver toe. „We moeten zo'n verkiezing ook zien in een breder perspectief. Dat doen wij als bedrijf ook. We hebben onmiddellijk na het win nen van de trofee al ons briefpa pier laten veranderen en die tro fee erop laten drukken. We kren gen vragen over wat we nu had den gewonnen. Ik heb dat fijntjes uitgelegd, maar betekent ook dat je als bedrijf moet werken aan je naamsbekendheid. Deze verkie zing is bekend in een beperkt ge bied. Ik realiseer me dat terdege en daarom hebben we oris ver haal nog eens in ons kwartaalma gazine gezet. Na een half jaar kre gen we nog de felicitaties voor ons bereikte resultaat. Het geven van een grotere bekendheid van de BOV Trofee in Zeeland, ^ra- staat, de brug over het Zuiddiepje naast de Van Brienenoordbvug, de hydraulische installatie voor de plaatsing van de dorpels van de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg, containerlosinstalla- ties, laadarmen, beveiligingsplat forms enz, We hebben dit jaar zelfs in pakweg 3,5 maand een trekponton volledig uitgerust met alle anker-, verhaal-, trek- en ha- Van de Vijver-Cammaert telt wereldwijd mee bant en daar buiten juich ik van harte toe. Van de Vijver bladert de totoboe- ken door van projecten die zijn be drijf heeft geklaard. „Strandreini- gers, automatisch bediende over kappingen van de bootjes van de Splash in Duinrell, de hydrauli sche installaties van de Hover- kraft in Zeebrugge en het meet- schip de Zirfeae van Rijkswater- spellieren waarbij de grootste lier een totale hoogte had van 6,5 me ter en die voorzien is van een trommel waar 3 kilometer staalka bel op ligt met een kabeldikte van 96 mm. Met dit trekponton worden pijpen de zee ingetrokken met een maximum trekkracht van 800 ton. Gigantisch karwei was dat en petje af voor onze mensen die dit in zo'n korte tijd gerealiseerd heb ben." HYDRAULIEK PNEUMATIEK Berendsen PMC B.V. Nieuwe Havenweg 5-9 4507 JB Schoondijke Tel: 0117-407200 Fax:0117-402184 dagblad voor ZUIDWEST-NEDE Door John Nijssen Waalwijk - NAC wist wat het te doen stond gisteravond in Waalwijk: via winst op RKC met stip naar de zesde plaats stijgen. Dat moest te doen zijn... In Breda werd hetzelfde RKC - sterk verzwakt én in middels de nummer voor laatst van de eredivisie - pas geleden immers eclatant ver slagen (4-0). Daarbij was NAC tegen de verwachting in weer gewapend met 'ongeleid projectiel' Archil Arveladze. Het mocht niet baten, 1-0. Wie de eerste vijfentwintig minu ten van RKC-NAC onverhoopt gemist had, had helemaal niets gemist. De Bredanaars waanden zich kennelijk nog op de training van een dag eerder, toen het tem po ook al zo laag lag en er (in een onderling partijtje) ook geen ope ningen werden gevonden. En de Waalwijkers maakten evenmin aanstalten om het 'lieve', ternau wernood halfvolle stadionnetje aan de Olympialaan te vermaken. Daarvoor moeten zij schijnbaar eerst nog verder in het nauw wor den gedreven dat nacompetitie heet. De onbegrijpelijke instel ling waarmee beide ploegen aan de wedstrijd begonnen, leverde bangig, aftastend voetbal, kort om louter slaapverwekkende ta ferelen op. Gehannes Aan het gehannes kwam in de 27e minuut abrupt een eind, op het moment dat Bart de Roover Hans van Arum op de hielen trapte. De overtreding geschiedde nipt bin nen de beruchte lijnen. Scheids rechter Temmink had geen be denktijd nodig: strafschop. An ders Nielsen voltrok het vonnis, 1-0. Het doelpunt schudde NAC niet eens wakker,"in tegendeel. Neu manns 'helden' kropen nog die per in. hun schulp en zagen lijd zaam toe hoe de thuisclub met een kopbal van Dennis van der Pennen en schoten voorlangs van Van Arum en Martijn Kuiper lek ker op dreef raakte. RKC-trainer Peter Boeve zal zijn ogen niet ge loofd hebben, de oud-Ajacied kampte namelijk met een onge hoord aantal afwezigen. Aan Waalwijkse zijde ontbraken liefst tien selectieleden, onder wie zo'n vijf vaste waarden. Juist voor aanvang nog waren John Lam mere (hamstringblessure) en Car los van Wanrooij (griep) afge haakt. NAC, enkel gehinderd door de absentie van Erwin van de Looij - en Ante Milicic, vooruit, maar daar stond de terugkeer van Ar veladze tegenover - wilde in de Door Henk van Weert Kiev - PSV ligt praktisch uit de Champions League. De halve revanche (1-1) die de ploeg gisteravond in de ijzige kou van de Oekraïne tegen Dynamo Kiev (1-1) behaalde, baat PSV waarschijnlijk niet. De grote outsider van groep C gaat als een kille alleenheer ser verder op zijn Europese veldtocht. Voor de preciezen en de reken aars: helemaal en definitief uit geschakeld is de ploeg van Dick Advocaat niet. Puur theoretisch behoudt PSV een miniem kansje om nog als een van de twee beste weeden door te gaan, maar die Mogelijkheid is te verwaarlozen. PSV heeft niets meer in eigen hand. De teleurwstelling daarover in bet Eindhovense kamp was groot. Erg groot, omdat PSV als een leeuw gestreden had en het ynamo Kiev bij vlagen bijzon- ber lastig maakte. Voor Advo caat werd het allemaal extra zuur, omdat hij wegns aanmer ingen op de leiding naar de tri bune verbannen werd. Het was een Pijnlijk moment voor een eoach, die Dynamo Kiev, Barce- °na en Newcastle United in ie- er geval manmoedig tegemoet getreden is. D°k gisteravond toonde PSV zijn ^euwenhart. Iets te veel en iets vroeg eigenlijk. PSV kwam te Met een offensieve bezetting uit e kleedkamer. Te aanvallend, r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 8