d?. Genomineerden BOV trofee
Atrium
NAC
PSV pra
WievolgnfoiMleViiver^^
97ig
L^strti
Kees Mechielsen BV al lang
geen troubleshooter meer
soV V K/Atrium wint steeds meer
r4^ terrein bij de bedrijven
AGRIMA op kop
in Amerikaanse autoindustrie
'BOV trofee-verkiezing zien
in breder perspectief'
arbodiensten
Ir
KEES MECHIELSEN bv
fff
Q-
DE STE
Êt Tj& Terneuzens bedrijf breidt uit met maar liefst 3200 vierkante meter
(y Atrium-Arbo-dienst telt momenteel 22.000 aangesloten werknemers
Aardenburgs bedrijf ontwerpt en produceert klimaatbeheersingssystemen
Smedekensbrugge 26 4527 GE Aardenburg
Tel 0117.49.25.04 Fax 0117.49.25.80
Hoofdstraat 24 St Jansteen Tel. 0114-311337
Winnaar BOV trofee 1996 heeft geen woorden maar daden mentaliteit
VAN DE VIJVER-CAMMAERT
Heeft u vragen over uw a
Bel naar de afdeling Le
076-53123
6-
Archil Arvela
Gelijkspel tegen D
fe
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997
TERNEUZEN - „Nee, je vindt me
hier niet met een stropdas aan
en een dikke sigaar in de mond.
Ik vlieg er net zo hard in als mijn
jongens op de werkvloer. We
werken echt als een team. We
leveren service, kwaliteit en zijn
flexibel. Ook veiligheid staat
hoog in het vaandel geschreven.
We denken met de klant mee."
Kees Mechielsen, in het bevolk-
insgregister staat er duidelijk
Cornelis, maar ze noemen hem
allemaal Kees met een K, profi
leert in snel tempo zijn bedrijf.
Op het visitekaartje staat 'repa
ratie, Onderhoud' Compresso
ren, lasdiesels en generatoren.'
„We zijn in alle sectoren verte
genwoordigd en de orderporte
feuille is prima gevuld. Als er
stops zijn in een fabriek, dan is
j Kees Mechielsen meestal paraat
om onderhoud te plegen of wat
te vernieuwen," merkt Kees Me
chielsen op.
„In onze branche zijn we gewoon
de beste. Dat is durven hé," lacht
Mechielsen. Maar als er één
man zonder dikke nek overkomt,
is het Kees Mechielsen wel.
„We hebben een klein team en
als er iemand belt weet de klant
precies wie er naar zijn bedrijf
komt. Dat is een enorm voordeel.
Als de bel rinkelt, zijn we al on
derweg. Ik ben in het weekend
en 's nachts altijd bereikbaar.
Daar draai ik m'n hand niet voor
om. Ik doe dit werk met overga
ve. Als ik in het weekend op mijn
boot zit, dan is de telefoon door
geschakeld. Het water en de
boot brengt de nodige ontspan
ning."
Dow, Hydro Agri, Cerestar, To-
tall Vlissingen, de Cokesfabriek,
HCG, ROB, Elopak, Outokumpu
en heel wat aannemers in
Zeeuws-Vlaanderen behoren tot
de klantenkring van Mechielsen
BV in de Nijverheidsstraat.
Elf jaar geleden startte Mechiel
sen in de Jan van Rompustraat
in Terneuzen zijn bedrijf, samen
met zijn echtgenote Annie. Voor
dat het zover kwam werkte Me
chielsen eerst als monteur bij
Bliek en Vos en was hij automon
teur. In de avonduren schoolde
Mechielsen zich bij.
„Ik begon met één compressor,
één lasdiesel en één generator.
Dat was al. We zijn gegroeid tot
een florerend bedrijf. We gaan
flink uitbreiden en dat betekent
extra mensen in dienst. Dat zal
eind volgend jaar allemaal gere
geld moeten zijn. Uitbreiden
graag, maar niet als een pijl om
hoog schieten. Ik moet overzicht
bewaren en dan voel ik me op
m'n best," laat Mechielsen we
ten.
De uitbreiding is niet mis. Mo
menteel beschikt Mechielsen
over een hal van 4000 vierkante
meter en daar komt nog eens
een loods bij van 3200 vierkante
meter.
Het Terneuzense bedrijf is
dealer van bekende merken als
Ingersoll-Rand compressoren en
persluchtapparatuur, Interlas
lasapparatuur en tenslotte Gen-
ka stroomgeneratoren. Naast de
verhuur en verkoop is Mechiel
sen ook gespecialiseerd in het
onderhoud van apparaten. Ver
der kan Mechielsen zorgen voor
verlichtings- en verwarmings- en
verdichtingsapparatuur, pompen
-diesel gedreven en electrisch,
en bouwgereedschappen.
Alle compressoren van Rijkswa
terstaat in Zeeland staan onder
toezicht van Mechielsen. „Met
Rijkswaterstaat hebben we uit
stekende contacten. Maar je
moet altijd service leveren. Dat
doen we voor zo'n klant natuur
lijk graag. Maar die klanten krijg
je niet zomaar. We waren in het
begin een bedrijf dat op de prop
pen moest komen als er proble
men waren. Een soort troubles
hooter. Maar dat stadium zijn we
gepasseerd.
Bij de werkzaamheden in Ter-
neuzen voor de Westerschelde-
tunnel rekent Mechielsen op wat
extra orders.
„Toevallig heb ik vorige week
mijn eerste opdracht gekregen.
En als ze je kennen of je weet de
weg, dan volgt er onherroepelijk
meer werk. Misschien een kleine
opdracht, maar daar ben ik ook
blij mee. We pakken alles aan.
Eigen materieeldiensten gaan in
de toekomst verdwijnen. Daar
kunnen wij als bedrijf dan op in
spelen. Dat is onze boterham en
onze kracht."
Bij het maken van offertes gaat
ste bedrijf uit de Kanaalzone dat
is doorgedrongen tot de top drie
in de strijd om de Beste Onder
nemers Visie trofee verkiezing.
Mechielsen is al uiterst tevreden
met deze nominatie.
„Genomimeerd worden is al een
feest en waardering, maar je
merkt dat dit echt leeft. En hoe
dichter de verkiezing nadert, hoe
leuker ik het begin te vinden i
MirCh-
Kees Mechielsen mei zijn vrouw Annie bij zijn imposante machinepark
Mechielsen er niet van uit om de
goedkoopste te willen zijn. „Nee,
de goedkoopste willen zijn, dat
kost je vaak de kop. We willen
gewoon de beste zijn en dat pre
dikaat is me veel waard."
Kees Mechielsen BV is het laat-
loof ik. Ik gun iedereen die tro
fee, maar ik wel de beste zijn. Ik
zou apetrots zijn. Niet alleen
voor mezelf, maar zeker ook
voor het personeel dat ik in
dienst heb. Dat zijn wereldke
rels," lacht Mechielsen.
COMPRESSOREN - LASDIESELS - GENERATOREN
NIJVERHEIDSSTRAAT 10, 4538 AX TERNEUZEN
TELEFOON (0115)61 93 76 TELEFAX (0115) 61 43 22
SINT-JANSTEEN - Eén van de drie
genomineerde bedrijven in de strijd
om de Beste Ondernemers Visie
verkiezing is V&K/Atrium, geves
tigd in St. Jansteen. Het bedrijf
werd in 1989 als V&K opgericht en
stond voor Joop de Vliegere en
Loek de Kerf. In de avonduren de
den zij aan werving en selektie van
personeel voor bedrijven. Dit werk
is inmiddels ondergebracht in een
aparte poot van het bedrijf als zijn
de V&K Personeelsdviesbureau.
Naast deze werving en selektie is
het bedrijf nu ook gespecialiseerd
in het arbeidsomstandigheden (Ar-
bo) beleid. Daarin speelt veiligheid
een belangrijke rot.
Atrium Arbodiensten kwam in 1994
tot stand na een fusie met PMO uit
Oosterhout. Vandaar ook dat Atri-
I urn naast een kantoor in St. Jan
steen een vestiging heeft in het
Brabantse Oosterhout.
In 1996 behaalde Atrium het Arbo
certificaat en vanaf die tijd groeien
de werkzaamheden gestaag met
Loek de Kerf, Bruno Dankloff, An-
net Stoffels, Ron van de Bilt en
Chrit Leenders -allen adviseurs- en
secretaresse Judith Everaard. Atri
um Arbodiensten heeft momenteel
35 medewerkers in vaste dienst.
Het werkgebied van V&K en Atrium
Arbodiensten concentreet zich in
Zeeuws-Vlaanderen, maar strekt
zich ook uit van Brussel-Antwer-
pen-Nijmegen tot Maastricht.
Werkzaamheden die Atrium Arbo
diensten uitvoert zijn verzuimings-
begeleiding, risicoinventarisatie,
periodieke keuringen door een ei
gen bedrijfsarts, een open spreek
uur en ook begeleiding van perso
neel bij ongewenste intimiteiten.
Wat klein begon -met in de beginja
ren vooral aandacht aan werving
en selektie van personeel voor be
drijven -voornamelijk in de Kanaal
zone en België groeide uit tot een
bedrijf dat danig begint mee te tel
len in de wedloop van kwaliteit, wel
zijn en veiligheid.
Momenteel is Atrium werkzaam
voor 400 bedrijven oftewel 22.000
werknemers. Men wordt zelfs zo
groot dat er zo nu en dan 'getrok
ken' wordt aan het bedrijf.
„Maar eigenlijk willen we een auto
noom bedrijf blijven. Maar het is
een harde markt en je moet allert
blijven om te overleven. Maar we
doen het goed. Dat is ook anderen
opgevallen," aldus Bruno Dankloff.
Kwaliteit en veiligheid zijn de sleu
telwoorden van de tachtiger en ne
gentigerjaren. De normen waaraan
kwaliteisteisen moeten voldoen zijn
afkomstig van de International Or
ganisation of Standardisation, af
gekort ISO. De Nederlandse ver
sies van deze normen staan be
kend als NEN-ISO. Op dat gebied
zette V&K in 1992 zijn eerste suc
cesvolle schreden met het begelei
den van het eerste Nederlandse
schoonmaakbedrijf die dit predi
kaat mocht dragen. Dat was Peters
Cleaning uit Sas van Gent.
In juni 1993 kwam Bruno Dankloff
het team versterken waarmee de
aanzet werd gegeven tot een meer
professionelere aanpak van het
personeels kwaliteitssysteem. Dat
was ook de tijd dat vooral een be
drijf als DOW Chemical al zijn con
tractors het Veiligheids Chequelist
Aannemers begon te eisen. „Wij
zijn daar op ingesprongen en we
hebben er in feite voor gezorgd dat
al die bedrijven aan het werk kon
den blijven bij deze chemie-gigant.
Daar zijn we best trots op."
Aan het verwijderen van asbest,
het aanleggen van gas- en water
leiding en electrische leidingen zit
ten normen vast waaraan bedrijven
moeten voldoen om die klussen te
mogen klaren.
Bij bedrijven staat veiligheid bijzon
der hoog in het vaandel. V&K helpt
die bedrijven bij het behalen van de
eisen zoals het Veiligheid I en II-
certificaat. Inmiddels hebben bijna
2000 werknemers in Zeeuws-
Vlaanderen dat veiligheidspapiertje
bemachtigd.
V&K werkt samen met het Bureau
Verritas Quitality International. Zij
controleren of de klanten van V&K
aan de normen voldoen. De organi
satie advisers van V&K worden op
hun beurt af en toe door dat bureau
ingezet om dit soort kontrolewerk-
zaamheden uit te voeren bij ande
ren.
„De meeste trainingen die we ge
ven aan het bedrijfsleven worden
vanuit Au Port in Philippine ge
daan. Daar zitten ook onze klanten.
Regionale aannemers zijn bij ons
kind aan huis."
Naast het Arbo-gebeuren geeft
V&K ook adviezen als het gaat om
het aanwerven van (nieuw) perso
neel.
„In wezen zijn wij de externe perso-
zo'n stap slechts zetten als ze er
van overtuigd zijn dat wij de kwali
teit in huis hebben. We krijgen op
dit gebied steeds meer vragen.
Ook uit het Midden-en Kleinbedrijf,
want die moeten op dit gebied ook
hun zaakjes voor 1 januari 1998
geregeld hebben. Wij behartigen
net zo graag de belangen van zo'n
kleine onderneming dan van een
grote. Vaak ben je voor een klein
bedrijfje nog meer een vertrou
wensman en dat geeft extra vol-
Personeel van V&K/Atrium in ST-Janssteen
neelsfunctionaris voor bedrijven.
Dankloff heeft bijvoorbeeld veel
werk verricht bij het opstarten van
Outokumpu op de Axelse Vlakte.
Maar wij halen ook docenten naar
de streek die nodig zijn bij bepaalde
trainingen en opleidingen."
Het arbogebeuren bij Atrium heeft
een enorme vlucht genomen. Zo
werden onlangs contracten afge
sloten met Neckermann en Morres.
„Dat zijn toch grote bedrijven die
doening," aldus Dankloff.
V&K Atrium gelooft duidelijk in het
motto van deze BOV-verkiezing.
„Wij werken uitsluitend met men
sen en dat is uitermate fijn. We vor
men een hecht team, want we
gaan met z'n allen bijvoorbeeld
naar The Night of the Proms en we
hebben regelmatig uitgebreide di
ners, gekookt door en voor onze
medewerkers," besluit Loek de
Kerf.
PERSONEELS
ADVIESBUREAU
AARDENBURG - Agrima Spray
Systems Europe, het electroni-
sche klimaatbeheersingsbedrijf
van Harold Buijsse in Aardenburg
is een onderneming die stilaan
wereldwijde vormen aanneemt.
De van origine IJzendijkenaar
vliegt de halve wereld rond om de
hoogwaardige electronische ap
paratuur aan de man te brengen.
Het bedrijf steunt op twee poten:
Agrima Techniek, die zich vooral
richt op ventilatiesystemen in de
landbouw en Agrima Spray Sys
tems Europe waarin de bevoch-
tings- en ventilatiesystemen voor
de textiel, auto- en grafische in
dustrie zijn ondergebracht.
„Het is allemaal heel snel gegaan.
We zijn trots op ons team met ie
der zijn eigen specialiteiten. Dat
is onze kracht."
Woorden die Harold en zijn echt
genote Dominique heel graag
kwijt willen.
Harold Buijsse groeide op in de
landbouw en het was ook de
landbouw die de eerste drijfveer
voor Buijsse was om zijn kennis
te laten gelden. „Omdat mijn land-
bouwachtergrond bekend was,
kwamen er dikwijls kennissen
over de vloer die met problemen
zaten om bijvoorbeeld aardappe
len of uien te bewaren. Die moe
ten natuurlijk op de juiste tempe
ratuur gebracht worden. Zo is het
eerste balletje gaan rollen. Inmid
dels mag onze installatie in de fri-
tesfabriek Lutosa te Leuze welke
36 miljoen kilo aardappelen be
waart er ook wezen. Maar voor
mij is een kleine opdracht net zo
waardevol," aldus Harold Buijsse.
Buijsse wilde niet dat zijn bedrijf
louter en alleen afhankelijk zou
worden van zijn 'landbouwaktivi-
teiten.' Vandaar dat hij zijn oog
liet vallen op de Belgische textiel
branche. Ook in die branche is
temperatuurbeheersing een eer
ste vereiste. Denk maar aan we
verijen.
De persluchtvernevelaars rege
len niet alleen de luchtvochtig
heid - waardoor de temperatuur
daalt in een ruimte - maar deze
zorgen er ook voor dat de zwe
vende stofdeeltjes op de vioer te
recht komen (uitermate belangrijk
bij lakstraten in bijvoorbeeld de
autoindustrie). Door verbeterde
werkomstandigheden is bij klan
ten als spijkerbroekenfabrikant
Levi Strauss het ziekteverzuim
gedaald en de productiecapaciteit
toegenomen. Buijsse kreeg er lo
vende kritieken voor.
En toen kwam Ford Genk om de
hoek kijken. „Dat verhaal begon
in 1992. Ik ontmoette iemand van
de Fordfabriek uit Genk op de Ex
po Climabeurs in Brussel. Louter
toeval, eentje met grote gevol
gen. Speciale persluchtvernevel
aars voor de lakstraten worden
hier ontwikkeld. Door verstuiving,
verdamping en afkoeling wordt
onder ideale omstandigheden de
carrosserie van de auto gespo
ten. En wat Ford betreft, gingen
we van de Ford Transit naar de
Sierra en de Mondeo, een we
reldwagen dus."
Een ingénieur die de Fordfabriek
van Genk had opgestart, vormde
het aanspreekpunt om ook Ame
rika te ontdekken.
„In het hoofdhuis van Ford Kan
sas bleek de lakkwaliteit niet zo
goed te zijn. Zo kwam ook Ford
St. Louis in beeld. Het was voor
ons helemaal nieuw om die in
strumenten naar Amerika te zen
den. Dat deden we met een con
tainer. Het schip kreeg echter ver
traging en Ford wilde al claims la
ten leggen. Maar gelukkig kwam
alles op z'n pootjes terecht."
Tot nu toe is dit Zeeuwsvlaams
bedrijf het enige in Amerika dat
dergelijke installaties bouwt. „Op
zich is dat heel uniek. Maar je
mag niet stil .blijven zitten, want
we ontwerpen steeds nieuwe din
gen. Daarmee hopen we de ko
mende concurrenten een stap
voor te blijven," aldus Harold
Buijsse.
„Een goed netwerk is uitermate
belangrijk. Dat netwerk hebben
we nu opgebouwd en daar wer
ken we nog steeds hard aan.
Ford Michigan plaatste onze
technologie en kreeg een onder
scheiding als 'Best Paint Quality
Car. Dat was voor ons een hele
promotie en daaraan hebben we
ook weer nieuwe orders te dan
ken."
Na Ford Genk volgden Renault,
Opel, DAF en Volkswagen. Vol
gens echtegenote Dominique
Buijsse, die mede aan de basis
lag van dit florerende bedrijf, ont-
Vlaanderen verwarmen."
Dure auto
Om een idee te geven wat er in
het begin gedaan moest worden
om indrukwekkend over te komen
bij het allereerste bedrijfsbezoek
dat we kregen, sloegen we de
avond ervoor nog volop aan het
verven, leenden we de volgende
dag een prachtige dure auto om
voor de deur te kunner, zetten en
Harold Buijsse bij zijn ontworpen aardappel bewaar ventilatiesysteem
breekt alleen VOLVO nog in het
rijtje.
„De grootste installatie die we
hebben geleverd staat bij Volks
wagen in Wolfsburg. Daar wordt 1
miljoen kubieke meter lucht bin
nen gebracht en weggeblazen op
een uur tijd. Daarmee kun je de
woningen van half Zeeuws-
kwamen er een paar familieleden
de werkvloer bevolken om de in
druk bij deze hoge heren te wek
ken dat hier toch heel wat bedrij
vigheid te zien was. Achteraf kun
nen we om die poppenkast best
hartelijk lachen," besluit Buijsse,
die gelooft in de toekomst van zijn
bedrijf.
O* SVS'G
B°Vtrofee
SCHOONDIJKE - „Wij krijgen de
gekste vragen om installaties te
ontwerpen. Bijvoorbeeld voor
driehoekige kroketten. Ik voorspel
dat die er binnen niet al te lange
tijd zullen zijn. Als ze ons vragen
een installatie te bouwen waar
door die kroketten er zo uitrollen,
dan zorgen we daar toch voor,"
glimlacht ing. Karlie Van de Vijver.
Van de Vijver-Cammaert maakt
deel uit van de Deense Berend-
sengroep, de hyrauliekpoot van
Power en Motion Control. Wie het
hoofdgebouw binnenwandelt,
merkt onmiddellijk het blauwe
bord op waarop staat te lezen dat
dit bedrijf de Beste Ondernemers
Visie 1996 in de wacht heeft ge
sleept.
„We zijn ooit begonnen bij ons in
de keuken, daarna zijn wij naar
een gehuurd pand gegaan. Er zit
nu een garagebedrijf in, zegt
Van de Vijver. „Daarna hebben
een nieuw gebouw neergezet."
De scheepvaart en de petroche
mische industrie zijn voor Van de
Vijver de grootste afnemers. Maar
men deinst nergens voor terug.
Zo hebben Brenno de Zwart en
Frank van Waterschoot onlangs
een bezoek gebracht aan Brazilië
om een order voor een grote con-
tainer-losinstallatie in de wacht te
slepen en op het vliegveld van
Hongkong kent men inmiddels
ook de naam van de Zeeuwen.
„Ik mag best trots zijn op ons be
drijf, want we staan als harde, be
trouwbare en vakkundige werkers
te boek. Als mijn mensen op een
schip komen, dan pakken ze eerst
hun spullen en beginnen aan het
karwei. Daarna wordt er koffie ge
dronken. Zo willen de klanten en
ik het ook zien. Eerst handen uit
de mouwen. Geen grootspraak.
Geen woorden maar daden. Van
daar ook dat wij goed bekend
staan. Als je een bedrijf gezond
wilt houden mag je niet naar de af
stand en tijd kijken. Als de klant
vraagt om naar hen toe te komen,
doen we dat ook."
„Het motto van de BOV Trofee dit
jaar onderschrijf ik graag. Met 'De
mens achter het bedrijf' kan ik me
zelf profileren. Ik heb niet voor
niets Brenno de Zwart, de vesti
gingsmanager van het bedrijf in
Schoondijke en Zeebrugge, vorig
jaar bij het introductieverhaal over
Vand e vijver-Cammaert laten
vertellen. Hij geeft de Trofee ook
dit jaar door aan de winnaar 1997.
Ik hoef zo nodig niet in de schijn
werpers geplaatst te worden. Laat
mij maar m'n gang gaan. Als ik 's
avonds op mijn gemak in de zetel
zit, dan ben ik bezig met het be
denken van oplossingen voor
technische problemen. Er is voor
elk probleem een oplossing."
Naast zijn eigen bedrijf wil Karlie
van de Vijver zijn streek promo
ten, omdat dit voor de toekomst
van het grootste belang is. De
sluiting van de bedrijven Finero en
Engelhard gaan hem nauw aan
het hart. Werkgelegenheid is een
groot goed en daar moet hard aan
gewerkt worden om dit voor de
streek te behouden en indien mo
gelijk uit te breiden. Het zou jam
mer zijn als we al die kennis zou
den verliezen. Ik juich die job-fair
toe. Voor de nabije toekomst is
het van enorm belang dat wij goe
de ontsluitingswegen krijgen. Het
vraagt in veel gevallen zeer veel
overredingskracht om nieuwe
klanten naar onsibedrijf te laten
komen en dat wij ondanks de hui
dige slechte Oost-West verbin
ding toch op tijd ons werk afleve
ren. Het is dus van het gorotste
belang dat het project Duurzaam
Veilig Verkeer West-Zeeuws-
Vlaanderen goed ingevuld wordt
waardoor de bereikbaarheid ver
beterd wordt."
De opzet van de BOV-verkiezing
in 1998 juicht Van de Vijver toe.
„We moeten zo'n verkiezing ook
zien in een breder perspectief.
Dat doen wij als bedrijf ook. We
hebben onmiddellijk na het win
nen van de trofee al ons briefpa
pier laten veranderen en die tro
fee erop laten drukken. We kren
gen vragen over wat we nu had
den gewonnen. Ik heb dat fijntjes
uitgelegd, maar betekent ook dat
je als bedrijf moet werken aan je
naamsbekendheid. Deze verkie
zing is bekend in een beperkt ge
bied. Ik realiseer me dat terdege
en daarom hebben we oris ver
haal nog eens in ons kwartaalma
gazine gezet. Na een half jaar kre
gen we nog de felicitaties voor
ons bereikte resultaat. Het geven
van een grotere bekendheid van
de BOV Trofee in Zeeland, ^ra-
staat, de brug over het Zuiddiepje
naast de Van Brienenoordbvug,
de hydraulische installatie voor de
plaatsing van de dorpels van de
stormvloedkering in de Nieuwe
Waterweg, containerlosinstalla-
ties, laadarmen, beveiligingsplat
forms enz, We hebben dit jaar
zelfs in pakweg 3,5 maand een
trekponton volledig uitgerust met
alle anker-, verhaal-, trek- en ha-
Van de Vijver-Cammaert telt wereldwijd mee
bant en daar buiten juich ik van
harte toe.
Van de Vijver bladert de totoboe-
ken door van projecten die zijn be
drijf heeft geklaard. „Strandreini-
gers, automatisch bediende over
kappingen van de bootjes van de
Splash in Duinrell, de hydrauli
sche installaties van de Hover-
kraft in Zeebrugge en het meet-
schip de Zirfeae van Rijkswater-
spellieren waarbij de grootste lier
een totale hoogte had van 6,5 me
ter en die voorzien is van een
trommel waar 3 kilometer staalka
bel op ligt met een kabeldikte van
96 mm. Met dit trekponton worden
pijpen de zee ingetrokken met
een maximum trekkracht van 800
ton. Gigantisch karwei was dat en
petje af voor onze mensen die dit
in zo'n korte tijd gerealiseerd heb
ben."
HYDRAULIEK PNEUMATIEK
Berendsen PMC B.V.
Nieuwe Havenweg 5-9
4507 JB Schoondijke
Tel: 0117-407200
Fax:0117-402184
dagblad voor ZUIDWEST-NEDE
Door John Nijssen
Waalwijk - NAC wist wat het
te doen stond gisteravond in
Waalwijk: via winst op RKC
met stip naar de zesde plaats
stijgen. Dat moest te doen
zijn... In Breda werd hetzelfde
RKC - sterk verzwakt én in
middels de nummer voor
laatst van de eredivisie - pas
geleden immers eclatant ver
slagen (4-0). Daarbij was
NAC tegen de verwachting in
weer gewapend met 'ongeleid
projectiel' Archil Arveladze.
Het mocht niet baten, 1-0.
Wie de eerste vijfentwintig minu
ten van RKC-NAC onverhoopt
gemist had, had helemaal niets
gemist. De Bredanaars waanden
zich kennelijk nog op de training
van een dag eerder, toen het tem
po ook al zo laag lag en er (in een
onderling partijtje) ook geen ope
ningen werden gevonden. En de
Waalwijkers maakten evenmin
aanstalten om het 'lieve', ternau
wernood halfvolle stadionnetje
aan de Olympialaan te vermaken.
Daarvoor moeten zij schijnbaar
eerst nog verder in het nauw wor
den gedreven dat nacompetitie
heet. De onbegrijpelijke instel
ling waarmee beide ploegen aan
de wedstrijd begonnen, leverde
bangig, aftastend voetbal, kort
om louter slaapverwekkende ta
ferelen op.
Gehannes
Aan het gehannes kwam in de 27e
minuut abrupt een eind, op het
moment dat Bart de Roover Hans
van Arum op de hielen trapte. De
overtreding geschiedde nipt bin
nen de beruchte lijnen. Scheids
rechter Temmink had geen be
denktijd nodig: strafschop. An
ders Nielsen voltrok het vonnis,
1-0.
Het doelpunt schudde NAC niet
eens wakker,"in tegendeel. Neu
manns 'helden' kropen nog die
per in. hun schulp en zagen lijd
zaam toe hoe de thuisclub met
een kopbal van Dennis van der
Pennen en schoten voorlangs van
Van Arum en Martijn Kuiper lek
ker op dreef raakte. RKC-trainer
Peter Boeve zal zijn ogen niet ge
loofd hebben, de oud-Ajacied
kampte namelijk met een onge
hoord aantal afwezigen. Aan
Waalwijkse zijde ontbraken liefst
tien selectieleden, onder wie zo'n
vijf vaste waarden. Juist voor
aanvang nog waren John Lam
mere (hamstringblessure) en Car
los van Wanrooij (griep) afge
haakt.
NAC, enkel gehinderd door de
absentie van Erwin van de Looij -
en Ante Milicic, vooruit, maar
daar stond de terugkeer van Ar
veladze tegenover - wilde in de
Door Henk van Weert
Kiev - PSV ligt praktisch uit
de Champions League. De
halve revanche (1-1) die de
ploeg gisteravond in de ijzige
kou van de Oekraïne tegen
Dynamo Kiev (1-1) behaalde,
baat PSV waarschijnlijk niet.
De grote outsider van groep C
gaat als een kille alleenheer
ser verder op zijn Europese
veldtocht.
Voor de preciezen en de reken
aars: helemaal en definitief uit
geschakeld is de ploeg van Dick
Advocaat niet. Puur theoretisch
behoudt PSV een miniem kansje
om nog als een van de twee beste
weeden door te gaan, maar die
Mogelijkheid is te verwaarlozen.
PSV heeft niets meer in eigen
hand.
De teleurwstelling daarover in
bet Eindhovense kamp was
groot. Erg groot, omdat PSV als
een leeuw gestreden had en het
ynamo Kiev bij vlagen bijzon-
ber lastig maakte. Voor Advo
caat werd het allemaal extra
zuur, omdat hij wegns aanmer
ingen op de leiding naar de tri
bune verbannen werd. Het was
een Pijnlijk moment voor een
eoach, die Dynamo Kiev, Barce-
°na en Newcastle United in ie-
er geval manmoedig tegemoet
getreden is.
D°k gisteravond toonde PSV zijn
^euwenhart. Iets te veel en iets
vroeg eigenlijk. PSV kwam
te
Met een offensieve bezetting uit
e kleedkamer. Te aanvallend,
r