KAMPEER 07
CRRRURN Rfllü ff
Alfa Romeo weer bij eredivisie met 156
Optimisme bij
caravanbranche
100 met de caravan
Luxe caravan voorzien van nog meer comfort
PrcMrSfs
VOOR
MST
28 NOVEMBER t/m 3 DECEMBER
de STEM
AUTO VERKEER
E2
AUTONIEUWS KORT
Turbodiesel in Audi A4
Eeuw Renault op kalender
Norton samen met BMW
Nieuwe versie Lada Samara
informatie surplus
Verrassend
Kritiek
Typisch
^TE
Kampeer en CaravanRai start vandaag
Alternatief
Vast bed
Dubbele bodem
AMSTERDAM RAI
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997
Duitsland overweegt serieus
om de maximumsnelheid voor
personenauto's met aanhanger
te verhogen tot 100 km per
uur. Nu is dat - net als in Ne
derland - 80 km. „Ik wil de
Nederlandse regering oproe
pen de stap van Duitsland te
volgen," zegt L.A. de Winkel,
voorzitter van de afdeling ca
ravans van de Rai-vereniging.
Een voordeel is volgens hem
dat de verschillen in snelheid
op de autowegen afnemen. Dat
bevordert de verkeersveilig
heid. Voor bestuurders is één
maximumsnelheid in zowel
Duitsland als Nederland ook
wel zo duidelijk.
Tot verdriet van De Winkel
maakt Europa echter nog geen
aanstalten om deze maxima te
harmoniseren.
In Frankrijk is bijvoorbeeld
130 toegestaan. Veel ervaren
caravanners zullen - ook al
mag dat niet - op de snelweg al
jaren rond de honderd krui
sen, zowel in Nederland als in
Duitsland.
Audi komt begin 1998 met de A4 2.5 TDIV6. Aan boord zit een tur
bodiesel motor met zes cilinders, vier kleppen per cilinder, een tur
bo en directe brandstofinspuiting.
De motor van de zescilinder diesel heeft variabele turbinegeome-
trie en een tussenkoeler. Het vermogen ligt op 150 pk, het koppel
beloopt 310 Nm. De auto komt begin volgend jaar op de markt met
handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs is nog niet bekend.
Met het 100-jarig bestaan van Renault in het vooruitzicht (eind
1998) is een nieuwe kalender voor 1998 verschenen. 'Neo en Retro'
heet hij. Met twaalf platen van oude en nieuwe modellen. Voor Re-
nault-liefhebbers ongetwijfeld een hebbeding, die kalender, die vo
rig jaar voor het eerst verscheen.
De fotografie is hier en daar matig en het papier wel erg dun. Maar
de echte Renault-fanaat zal daar niet om malen. De kalender kost
24,95 en is via postbus 410, 5000 AK in Tilburg te bestellen.
Met de Wankelmotor lukte het niet. Toen het oeroude Britse motor-
fietsenmerk Norton zo'n rotatiemotor uitbracht vond iedere mo
torrijder dat hoogst interessant, maar bijna niemand kocht hem.
Het roemruchte Britse merk gaat het desondanks opnieuw probe
ren. Het is Triumph immers wél gelukt. Eigenaar van de merknaam
van Norton, Jo Seifert, gaat 100 stuks van een nieuwe Norton pro
duceren onder de naam P 100. De nieuwe motor wordt aangedre
ven door een 650 cm3 eencilinder, dezelfde die BMW in zijn model
F 650 bouwt.
De Lada-dealers hebben de laatste jaren weinig reden tot feesten
gehad. Geen nieuwe producten, kelderende verkopen en zelfs onze
kerheid over het voortbestaan van de Russische fabriek. Er is ech
ter nog steeds leven bij AvtoVaz in Togliattigrad ten oosten van
Moskou. Hoewel de fabriek de nieuwste versie van de Lada Sama
ra laat bouwen bij Valmet in Finland, een assemblagebedrijf dat
ook werkt voor Saab, Opel en Porsche.
De nieuwe Lada-versie heet Samara Baltic GL. Met schijnwerpers
in de voorbumpers, standaard een airbag en een 1.5/70 pk benzine
motor, door General Motors voorzien van brandstofinjectie. De au
to kost 23.995,-.
""or Rien van der Steen
Romeo heeft de titel Auto
'an het Jaar binnen. De gedood
verfde winnaar, de Mercedes A,
1 i van zijn sokkel en het kon
f,w bijna niet anders of Alfa zou
met de eer gaan strijken. Want
156 is een schoonheid van een
au'°m°biel met prachtige moto-
j® waaronder een koppel splin-
^mieuwe diesels,
e opvolger van de 155 is in de
®ste plaats gemaakt om mee te
,n, aldus zijn Italiaanse be
kkers. Wie naar de auto kijkt
er mee rijdt, komt tot de con
fusie dat dit een zeldzaam voer-
UlS is. Mooi van buiten én van
De achterkant is scherp
""hakend, hetgeen vroeger de
f na<Jere informatie wil omtrent
«kelen in deze bijlage, kan
'Wns kantooruren bellen naar
°'6-5312344 of 076-5312272.
fjhriftelijk reageren kan ook.
adres daarvoor is:
"estem, redactie Surplus,
postbus 3229,4800 MB Breda,
redactie: Wim van leest.
Alfa's met de afgehakte achter
kant, de coda tronca kenmerkte.
Hoge taillelijn, sterke wigvorm
en goed gevulde wielkasten:
sportief ogend. Met bijzondere
achterportieren met een onop
vallend openingsmechanisme.
Zodat het lijkt of er sprake is
van een tweedeurs coupé. De
voorste portieren worden geo
pend door verchroomde krukken
in retrostijl.
Rijden doet de auto verrassend.
Alle benzinemotoren zijn van
het levendige Twin Spark-(twee
bougies per cilinder)type. De 1.6
biedt al 120 pk en levert die
kracht ook nog acceptabel stil.
Voor de bestuurder staan twee
knotsen van meters voor snel
heid en toerental, wat lager zit
ten ronde meters voor tempera
tuur en brandstof. Het stuurwiel
is met leer bekleed of van hout
en voor dashboard en bekleding
is fraai materiaal gebruikt. Een
verademing, voor wie vaak in
Japanse auto's rondsnuffelt. Het
stuur is axiaal en verticaal ver
stelbaar en de bestuurdersstoel
is ook in hoogte aan te passen.
De diesels, ze zijn de eerste met
het hypermoderne common rail
systeem, zijn werkelijk superi
eur. Sterk en zuinig. De vijfci
linder brengt het zelfs gemakke
lijk tot 1:15. De Unijet-diesel
met directe brandstofinjectie en
bijzonder veel trekkracht is uit
gevonden door Fiat en Magneti
Marelli, maar verkocht aan
Bosch. Ook Mercedes bouwt nu
diesels met zo'n hoge druk-ring-
leiding.
De 156 heeft standaard abs,
maar ook stuurbekrachtiging,
elektronisch gecontroleerde vei
ligheidsgordels, toerenteller,
voor en achter hoofdsteunen,
elektrisch bedienbare ramen,
centrale portiervergrendeling en
grote (15 inch) wielen met brede
banden. De wegligging van de
156 past perfect bij het sportieve
uiterlijk van de auto. Op de
voorbumper past alleen een
klein nummerbord. Al mag dat
niet echt. De importeur hangt er
gewoon mini-kentekenplaten
aan. En wacht af wat de politie
er van zegt (en opschrijft).
Puntjes van kritiek zijn er ook.
Zo hebben de stoelen voor een
erg korte verstelrail. En bij de
opvallende kleur Nuvola viel het
matige spuitwerk bij de bumpers
op, waar een deel afgeplakt moet
worden om te spuiten. En dat
was bij een testexemplaar bij
zonder slecht gebeurd. Verder
kent de auto heel directe bestu
ring en dat vergt gewenning. De
beenruimte voor de achterpassa
giers is matig.
Silvia Leone (35), product-ma
nager van de nieuwe Alfa noemt
de 156 'een typische Alfa, want
saloons zijn voor het merk altijd
van eminent belang geweest.
Vooral de motor, de voorwielop
hanging en het ventilatiesysteem
van deze auto zijn zeer speciaal'.
De auto wordt gemaakt in Po-
migliano in de buurt van Napels,
waar er per dag 500 van de band
lopen. „Een heel belangrijke au
to voor het merk", aldus Leone,
„want van de 155 verkochten we
er in de goeie tijd over de wereld
70.000 per jaar".
Walter de' Silva, chef-ontwerper
bij Alfa, wil dat er ook een
sportswagon komt op basis van
de 156. Zoals indertijd een 33
Wagon van de hand van Pinin-
farina bestond.
De 156 is een een auto in dé luxe
middenklasse. Hij is wat groter
dan de huidige 155, maar ook
aanzienlijk moderner. De audio-
installatie in de 156 kan desge
wenst geïntegreerd worden met
de gsm-telefoon. De auto heeft
verder een nieuw systeem van
ventilatie en een uiterst stijve
carrosserie, waaraan de gelijmde
ruiten niet vreemd zijn. Ook de
wishbone-voorwielophanging is
van een bijzondere constructie.
Door gebruik van aluminium en
magnesium is het totaal gewicht
van de auto met 50 kilo afgeno
men. Ook stuurkolom en stuur-
frame zijn van aluminium. De
remmen doen indrukwekkend
werk. Stootstrips op de flanken
ontbreken. De' Silva vond dat
niet passen. Dat maakt de 156
dus kwetsbaar voor kleine scha
des.
De 156 met 1.6 motor (toch 120 pk!),
gewicht 1225 kilo kost 43.950,-. De
1.8/144 pk is drie mille duurder, de
2.0/155 pk komt op 52.950,-. De 2.5
V6/190 pk kost 68.950,- en de
1.9/105 pk JTD diesel 49.550,-. De
2 4/136 pk JTD vijfcilinder diesel kost
59.950,-. Kosten rijklaarmaken 600,-.
Alfa heeft het hem weer geleverd. De in eigen huis ontworpen én ontwikkelde 156 is een plaatje.
FOTO FIAT
RDENING
de gemeente
de Wet op de
e raad in zijn
97 heeft ver-
bereid van het
uid-Oost.
odzakelijke ac-
Door Nico Koolsbergen
Na een somber caravanverhaal,
enkele maanden geleden in deze
krant, kwamen er enkele reac
ties uit de branche. Het ging he
lemaal niet slecht met de cara
vanverkoop. In Duitsland mis
schien - daar ging het verhaal
vooral over - maar in Nederland
zeker niet. Wacht maar tot de
Kampeer en CaravanRai, luidde
het advies. Dan zie je het zelf.
Vandaag begint die Kampeer en
CaravanRai. Traditiegetrouw
ligt de nadruk op de toercara-
van. De handel is optimistisch.
Vierhonderdduizend huishou
dens hebben plannen om de ko
mende drie jaar een tent, cara
van of kampeerauto te kopen.
Voor alleen de caravans (inclu
sief sta- en vouwwagens) is het
aantal 125.000. Als die plannen
in daden worden omgezet, gaat
de caravanhandel een gouden
tijd tegemoet.
Maar gebeurt dat ook? De cijfers
van de afgelopen jaren stemmen
weinig optimistisch. De lijn is
vooral neergaand. In 1990 werd
een top bereikt met 22.000 ver
kochte toercaravans. Sindsdien
daalde het aantal constant (be
halve in 1994 toen er 20.500 over
de toonbank gingen). In 1995
werden 18.500 toercaravans ver
kocht, vorig jaar 17.600. Ook als
sta- en vouwcaravans worden
meegeteld, is de trend al jaren
dalend.
Voor 1997 hoopt de branche op
een keerpunt. Het gaat goed met
de Nederlandse economie. De
verwachting is dat er 19.400
nieuwe toercaravans verkocht
zullen worden. Of dat gehaald
wordt is nog niet te zeggen. In
deze tijd van het jaar wordt nog
druk gehandeld. Dat is ook de
reden dat de Kampeer en Cara
vanRai in het najaar wordt ge
houden.
De Kampeer en CaravanRai duurt tot
en met woensdag 3 december en is
dagelijks van 10 tot 18 uur geopend.
De entree bedraagt 17,50, Houders
van Pas 65 en CJP en groepen van mi
nimaal twintig personen mogen voor
een tientje naar binnen.
sedt op 29 no-
die datum ter
.M., voor een
Heel groot: de Bürstner Flirt. Heel klein: de Knaus Toy.
l.G. van Waes,
idzwaard.
Bakbeesten naast dwergen
sre inlichtingen,
Iversum
Fax: (035) 623 7610
De Kampeer en Ca
ravanRai telt dit
jaar meer dan twee
honderd exposan
ten. De nadruk ligt
op toercaravans
maar ook komen
kampeerauto's,
vouwwagens, ten
ten en allerlei ac
cessoires aan bod.
Een greep uit de
trends en de novi
teiten.
Door Nico Koolsbergen
Twee grote trends tekenen zich af bij de toer-
caravan. Aan de ene kant wordt het rijdend
vakantiehuis nog comfortabeler en luxer.
Comfort wordt steeds meer gewaardeerd en
veel mensen hebben daar geld voor over. De
nieuwe Bürstner Flirt bijvoorbeeld is een
bakbeest van een wagen met een eigenzinnig
uiterlijk. Aan de andere kant zien we kleine
lichte caravans verschijnen die prima passen
bij de moderne kleine auto. Een voorbeeld is
de onwaarschijnlijk kleine Knaus Toy.
Beide nieuwelingen zijn- te zien op de Kam
peer en CaravanRai. De Flirt is een vierkant
geval dat op het oog met alle stroomlijnwet-
ten spot. Het dak is net als bij kampeerauto's
via een trap (aan de voorzijde) te bereiken en
je kunt erop lopen. De disselkast ontbreekt
maar er is wel een roestvrij stalen plateau
waarop fietsen meegenomen kunnen worden.
De Flirt is een driepersoons caravan van 4,5
meter lengte en 230 cm breed met een ge
wicht van 1150 kilo (laadcapaciteit 350 kilo).
Het prijskaartje meldt 32.830. De wagen is
standaard voorzien van aluminium velgen,
brede banden en een stabilisatorkoppeling.
Bijzonder is het interieur. Kasten, zitgroepen
en wanden zijn 8 graden gedraaid waardoor
de binnenruimte veel groter lijkt dan zij al is.
Rechte hoeken zijn in het interieur niet te
vinden.
Daarentegen is de Knaus Toy slechts 2,8 me
ter lang en kost 10.975. Op de dissel vinden
we ook hier een fietsenrek. Er is geen dissel-
bak, de gasfles is onder een bank weggewerkt
en van buitenaf bereikbaar. De Toy weegt
maar 420 kilo, heeft een dinette voor, een zit
bank achter en een middenkeuken met gas
stel en koelkast. Een ander kleintje is de Eri-
ba Touring. De fabrikant toont trots foto's
waarop de Touring achter een mini-auto als
de Ford Ka hangt.
Zulke kleine caravans, vanaf ongeveer tien
mille, zijn een alternatief voor de vouwwa
gen. Ze zijn dan van alle franje en luxe ont
daan.
Wie meer geld heeft, kiest voor een wat meer
aangekleed model. Bepakt zijn zulke cara
vans goed voor een laadvermogen van maxi
maal 750 kilo. Hiervoor kan met een rijbe
wijs B (dus zonder E) worden volstaan.
6
Een belangrijke trend bij caravans vanaf on
geveer vier meter is het vaste bed. Dit omdat
de caravan in toenemende mate door slechts
twee personen wordt gebruikt. De 'slaapka
mer' is meestal afsluitbaar, bevat een of twee
nachtkastjes, soms ook een toilettafel. Grote
caravans hebben vaak behalve de normale
toilet/doucheruimte nog een wastafel in de
slaapkamer.
De luxe caravan heeft verder een warmwa
terboiler die op gas of elektra draait, kranen
van huishoudkwaliteit, vloerverwarming en
soms airconditioning. De stahoogte is de
laatste jaren gestegen, de meeste caravans
komen nu tot 1,95 meter. Ook in de breedte
groeit de caravan. Opbouwbreedtes van 220
of 230 cm komen steeds vaker voor.
Een trend bij de campers is de 'garage'. Niet
om het voertuig zelf te stallen maar om aan
boord een scooter of een paar fietsen op te
kunnen bergen. Zo'n garage is zowel van bin
nen als van buiten bereikbaar. Erboven be
vindt zich het verhoogde bed.
Een andere ontwikkeling is de verwarmde
dubbele bodem die als bergruimte dient
maar tevens water- en afvaltanks kan bevat
ten. Bij de kampeerauto's valt de Dethleffs
op met de mogelijkheid in bed te zonnen. Het
'alkoofbed' boven de bestuurderscabine
heeft een dak van 1 bij 2 meter en dat kan
open.
Een experimentele voortent voor liefhebbers
van veel licht is de Isabella. Alle wanden en
deuren zijn van doorzichtig materiaal ge
maakt. De voortent is echter niet in produc
tie. De fabrikant wil op de Rai de reacties en
suggesties van de bezoekers peilen.
Een praktisch accessoire is het nieuwe cam
pingtoilet Cactus (nee, het steekt niet) dat
zeer licht en opvouwbaar is. Altijd prettig als
het regent want dan wil de gang naar het toi
letgebouw op de camping niet altijd meeval
len. De Cactus werkt met geur- en luchtdich
te zakjes in plaats van water en chemische
middelen.
'In bed zonnen onder het open dak van een nieuwe Dethleffs.