KAMPEER 07 CRRRURN Rfllü ff Alfa Romeo weer bij eredivisie met 156 Optimisme bij caravanbranche 100 met de caravan Luxe caravan voorzien van nog meer comfort PrcMrSfs VOOR MST 28 NOVEMBER t/m 3 DECEMBER de STEM AUTO VERKEER E2 AUTONIEUWS KORT Turbodiesel in Audi A4 Eeuw Renault op kalender Norton samen met BMW Nieuwe versie Lada Samara informatie surplus Verrassend Kritiek Typisch ^TE Kampeer en CaravanRai start vandaag Alternatief Vast bed Dubbele bodem AMSTERDAM RAI VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997 Duitsland overweegt serieus om de maximumsnelheid voor personenauto's met aanhanger te verhogen tot 100 km per uur. Nu is dat - net als in Ne derland - 80 km. „Ik wil de Nederlandse regering oproe pen de stap van Duitsland te volgen," zegt L.A. de Winkel, voorzitter van de afdeling ca ravans van de Rai-vereniging. Een voordeel is volgens hem dat de verschillen in snelheid op de autowegen afnemen. Dat bevordert de verkeersveilig heid. Voor bestuurders is één maximumsnelheid in zowel Duitsland als Nederland ook wel zo duidelijk. Tot verdriet van De Winkel maakt Europa echter nog geen aanstalten om deze maxima te harmoniseren. In Frankrijk is bijvoorbeeld 130 toegestaan. Veel ervaren caravanners zullen - ook al mag dat niet - op de snelweg al jaren rond de honderd krui sen, zowel in Nederland als in Duitsland. Audi komt begin 1998 met de A4 2.5 TDIV6. Aan boord zit een tur bodiesel motor met zes cilinders, vier kleppen per cilinder, een tur bo en directe brandstofinspuiting. De motor van de zescilinder diesel heeft variabele turbinegeome- trie en een tussenkoeler. Het vermogen ligt op 150 pk, het koppel beloopt 310 Nm. De auto komt begin volgend jaar op de markt met handgeschakelde zesversnellingsbak. De prijs is nog niet bekend. Met het 100-jarig bestaan van Renault in het vooruitzicht (eind 1998) is een nieuwe kalender voor 1998 verschenen. 'Neo en Retro' heet hij. Met twaalf platen van oude en nieuwe modellen. Voor Re- nault-liefhebbers ongetwijfeld een hebbeding, die kalender, die vo rig jaar voor het eerst verscheen. De fotografie is hier en daar matig en het papier wel erg dun. Maar de echte Renault-fanaat zal daar niet om malen. De kalender kost 24,95 en is via postbus 410, 5000 AK in Tilburg te bestellen. Met de Wankelmotor lukte het niet. Toen het oeroude Britse motor- fietsenmerk Norton zo'n rotatiemotor uitbracht vond iedere mo torrijder dat hoogst interessant, maar bijna niemand kocht hem. Het roemruchte Britse merk gaat het desondanks opnieuw probe ren. Het is Triumph immers wél gelukt. Eigenaar van de merknaam van Norton, Jo Seifert, gaat 100 stuks van een nieuwe Norton pro duceren onder de naam P 100. De nieuwe motor wordt aangedre ven door een 650 cm3 eencilinder, dezelfde die BMW in zijn model F 650 bouwt. De Lada-dealers hebben de laatste jaren weinig reden tot feesten gehad. Geen nieuwe producten, kelderende verkopen en zelfs onze kerheid over het voortbestaan van de Russische fabriek. Er is ech ter nog steeds leven bij AvtoVaz in Togliattigrad ten oosten van Moskou. Hoewel de fabriek de nieuwste versie van de Lada Sama ra laat bouwen bij Valmet in Finland, een assemblagebedrijf dat ook werkt voor Saab, Opel en Porsche. De nieuwe Lada-versie heet Samara Baltic GL. Met schijnwerpers in de voorbumpers, standaard een airbag en een 1.5/70 pk benzine motor, door General Motors voorzien van brandstofinjectie. De au to kost 23.995,-. ""or Rien van der Steen Romeo heeft de titel Auto 'an het Jaar binnen. De gedood verfde winnaar, de Mercedes A, 1 i van zijn sokkel en het kon f,w bijna niet anders of Alfa zou met de eer gaan strijken. Want 156 is een schoonheid van een au'°m°biel met prachtige moto- j® waaronder een koppel splin- ^mieuwe diesels, e opvolger van de 155 is in de ®ste plaats gemaakt om mee te ,n, aldus zijn Italiaanse be kkers. Wie naar de auto kijkt er mee rijdt, komt tot de con fusie dat dit een zeldzaam voer- UlS is. Mooi van buiten én van De achterkant is scherp ""hakend, hetgeen vroeger de f na<Jere informatie wil omtrent «kelen in deze bijlage, kan 'Wns kantooruren bellen naar °'6-5312344 of 076-5312272. fjhriftelijk reageren kan ook. adres daarvoor is: "estem, redactie Surplus, postbus 3229,4800 MB Breda, redactie: Wim van leest. Alfa's met de afgehakte achter kant, de coda tronca kenmerkte. Hoge taillelijn, sterke wigvorm en goed gevulde wielkasten: sportief ogend. Met bijzondere achterportieren met een onop vallend openingsmechanisme. Zodat het lijkt of er sprake is van een tweedeurs coupé. De voorste portieren worden geo pend door verchroomde krukken in retrostijl. Rijden doet de auto verrassend. Alle benzinemotoren zijn van het levendige Twin Spark-(twee bougies per cilinder)type. De 1.6 biedt al 120 pk en levert die kracht ook nog acceptabel stil. Voor de bestuurder staan twee knotsen van meters voor snel heid en toerental, wat lager zit ten ronde meters voor tempera tuur en brandstof. Het stuurwiel is met leer bekleed of van hout en voor dashboard en bekleding is fraai materiaal gebruikt. Een verademing, voor wie vaak in Japanse auto's rondsnuffelt. Het stuur is axiaal en verticaal ver stelbaar en de bestuurdersstoel is ook in hoogte aan te passen. De diesels, ze zijn de eerste met het hypermoderne common rail systeem, zijn werkelijk superi eur. Sterk en zuinig. De vijfci linder brengt het zelfs gemakke lijk tot 1:15. De Unijet-diesel met directe brandstofinjectie en bijzonder veel trekkracht is uit gevonden door Fiat en Magneti Marelli, maar verkocht aan Bosch. Ook Mercedes bouwt nu diesels met zo'n hoge druk-ring- leiding. De 156 heeft standaard abs, maar ook stuurbekrachtiging, elektronisch gecontroleerde vei ligheidsgordels, toerenteller, voor en achter hoofdsteunen, elektrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling en grote (15 inch) wielen met brede banden. De wegligging van de 156 past perfect bij het sportieve uiterlijk van de auto. Op de voorbumper past alleen een klein nummerbord. Al mag dat niet echt. De importeur hangt er gewoon mini-kentekenplaten aan. En wacht af wat de politie er van zegt (en opschrijft). Puntjes van kritiek zijn er ook. Zo hebben de stoelen voor een erg korte verstelrail. En bij de opvallende kleur Nuvola viel het matige spuitwerk bij de bumpers op, waar een deel afgeplakt moet worden om te spuiten. En dat was bij een testexemplaar bij zonder slecht gebeurd. Verder kent de auto heel directe bestu ring en dat vergt gewenning. De beenruimte voor de achterpassa giers is matig. Silvia Leone (35), product-ma nager van de nieuwe Alfa noemt de 156 'een typische Alfa, want saloons zijn voor het merk altijd van eminent belang geweest. Vooral de motor, de voorwielop hanging en het ventilatiesysteem van deze auto zijn zeer speciaal'. De auto wordt gemaakt in Po- migliano in de buurt van Napels, waar er per dag 500 van de band lopen. „Een heel belangrijke au to voor het merk", aldus Leone, „want van de 155 verkochten we er in de goeie tijd over de wereld 70.000 per jaar". Walter de' Silva, chef-ontwerper bij Alfa, wil dat er ook een sportswagon komt op basis van de 156. Zoals indertijd een 33 Wagon van de hand van Pinin- farina bestond. De 156 is een een auto in dé luxe middenklasse. Hij is wat groter dan de huidige 155, maar ook aanzienlijk moderner. De audio- installatie in de 156 kan desge wenst geïntegreerd worden met de gsm-telefoon. De auto heeft verder een nieuw systeem van ventilatie en een uiterst stijve carrosserie, waaraan de gelijmde ruiten niet vreemd zijn. Ook de wishbone-voorwielophanging is van een bijzondere constructie. Door gebruik van aluminium en magnesium is het totaal gewicht van de auto met 50 kilo afgeno men. Ook stuurkolom en stuur- frame zijn van aluminium. De remmen doen indrukwekkend werk. Stootstrips op de flanken ontbreken. De' Silva vond dat niet passen. Dat maakt de 156 dus kwetsbaar voor kleine scha des. De 156 met 1.6 motor (toch 120 pk!), gewicht 1225 kilo kost 43.950,-. De 1.8/144 pk is drie mille duurder, de 2.0/155 pk komt op 52.950,-. De 2.5 V6/190 pk kost 68.950,- en de 1.9/105 pk JTD diesel 49.550,-. De 2 4/136 pk JTD vijfcilinder diesel kost 59.950,-. Kosten rijklaarmaken 600,-. Alfa heeft het hem weer geleverd. De in eigen huis ontworpen én ontwikkelde 156 is een plaatje. FOTO FIAT RDENING de gemeente de Wet op de e raad in zijn 97 heeft ver- bereid van het uid-Oost. odzakelijke ac- Door Nico Koolsbergen Na een somber caravanverhaal, enkele maanden geleden in deze krant, kwamen er enkele reac ties uit de branche. Het ging he lemaal niet slecht met de cara vanverkoop. In Duitsland mis schien - daar ging het verhaal vooral over - maar in Nederland zeker niet. Wacht maar tot de Kampeer en CaravanRai, luidde het advies. Dan zie je het zelf. Vandaag begint die Kampeer en CaravanRai. Traditiegetrouw ligt de nadruk op de toercara- van. De handel is optimistisch. Vierhonderdduizend huishou dens hebben plannen om de ko mende drie jaar een tent, cara van of kampeerauto te kopen. Voor alleen de caravans (inclu sief sta- en vouwwagens) is het aantal 125.000. Als die plannen in daden worden omgezet, gaat de caravanhandel een gouden tijd tegemoet. Maar gebeurt dat ook? De cijfers van de afgelopen jaren stemmen weinig optimistisch. De lijn is vooral neergaand. In 1990 werd een top bereikt met 22.000 ver kochte toercaravans. Sindsdien daalde het aantal constant (be halve in 1994 toen er 20.500 over de toonbank gingen). In 1995 werden 18.500 toercaravans ver kocht, vorig jaar 17.600. Ook als sta- en vouwcaravans worden meegeteld, is de trend al jaren dalend. Voor 1997 hoopt de branche op een keerpunt. Het gaat goed met de Nederlandse economie. De verwachting is dat er 19.400 nieuwe toercaravans verkocht zullen worden. Of dat gehaald wordt is nog niet te zeggen. In deze tijd van het jaar wordt nog druk gehandeld. Dat is ook de reden dat de Kampeer en Cara vanRai in het najaar wordt ge houden. De Kampeer en CaravanRai duurt tot en met woensdag 3 december en is dagelijks van 10 tot 18 uur geopend. De entree bedraagt 17,50, Houders van Pas 65 en CJP en groepen van mi nimaal twintig personen mogen voor een tientje naar binnen. sedt op 29 no- die datum ter .M., voor een Heel groot: de Bürstner Flirt. Heel klein: de Knaus Toy. l.G. van Waes, idzwaard. Bakbeesten naast dwergen sre inlichtingen, Iversum Fax: (035) 623 7610 De Kampeer en Ca ravanRai telt dit jaar meer dan twee honderd exposan ten. De nadruk ligt op toercaravans maar ook komen kampeerauto's, vouwwagens, ten ten en allerlei ac cessoires aan bod. Een greep uit de trends en de novi teiten. Door Nico Koolsbergen Twee grote trends tekenen zich af bij de toer- caravan. Aan de ene kant wordt het rijdend vakantiehuis nog comfortabeler en luxer. Comfort wordt steeds meer gewaardeerd en veel mensen hebben daar geld voor over. De nieuwe Bürstner Flirt bijvoorbeeld is een bakbeest van een wagen met een eigenzinnig uiterlijk. Aan de andere kant zien we kleine lichte caravans verschijnen die prima passen bij de moderne kleine auto. Een voorbeeld is de onwaarschijnlijk kleine Knaus Toy. Beide nieuwelingen zijn- te zien op de Kam peer en CaravanRai. De Flirt is een vierkant geval dat op het oog met alle stroomlijnwet- ten spot. Het dak is net als bij kampeerauto's via een trap (aan de voorzijde) te bereiken en je kunt erop lopen. De disselkast ontbreekt maar er is wel een roestvrij stalen plateau waarop fietsen meegenomen kunnen worden. De Flirt is een driepersoons caravan van 4,5 meter lengte en 230 cm breed met een ge wicht van 1150 kilo (laadcapaciteit 350 kilo). Het prijskaartje meldt 32.830. De wagen is standaard voorzien van aluminium velgen, brede banden en een stabilisatorkoppeling. Bijzonder is het interieur. Kasten, zitgroepen en wanden zijn 8 graden gedraaid waardoor de binnenruimte veel groter lijkt dan zij al is. Rechte hoeken zijn in het interieur niet te vinden. Daarentegen is de Knaus Toy slechts 2,8 me ter lang en kost 10.975. Op de dissel vinden we ook hier een fietsenrek. Er is geen dissel- bak, de gasfles is onder een bank weggewerkt en van buitenaf bereikbaar. De Toy weegt maar 420 kilo, heeft een dinette voor, een zit bank achter en een middenkeuken met gas stel en koelkast. Een ander kleintje is de Eri- ba Touring. De fabrikant toont trots foto's waarop de Touring achter een mini-auto als de Ford Ka hangt. Zulke kleine caravans, vanaf ongeveer tien mille, zijn een alternatief voor de vouwwa gen. Ze zijn dan van alle franje en luxe ont daan. Wie meer geld heeft, kiest voor een wat meer aangekleed model. Bepakt zijn zulke cara vans goed voor een laadvermogen van maxi maal 750 kilo. Hiervoor kan met een rijbe wijs B (dus zonder E) worden volstaan. 6 Een belangrijke trend bij caravans vanaf on geveer vier meter is het vaste bed. Dit omdat de caravan in toenemende mate door slechts twee personen wordt gebruikt. De 'slaapka mer' is meestal afsluitbaar, bevat een of twee nachtkastjes, soms ook een toilettafel. Grote caravans hebben vaak behalve de normale toilet/doucheruimte nog een wastafel in de slaapkamer. De luxe caravan heeft verder een warmwa terboiler die op gas of elektra draait, kranen van huishoudkwaliteit, vloerverwarming en soms airconditioning. De stahoogte is de laatste jaren gestegen, de meeste caravans komen nu tot 1,95 meter. Ook in de breedte groeit de caravan. Opbouwbreedtes van 220 of 230 cm komen steeds vaker voor. Een trend bij de campers is de 'garage'. Niet om het voertuig zelf te stallen maar om aan boord een scooter of een paar fietsen op te kunnen bergen. Zo'n garage is zowel van bin nen als van buiten bereikbaar. Erboven be vindt zich het verhoogde bed. Een andere ontwikkeling is de verwarmde dubbele bodem die als bergruimte dient maar tevens water- en afvaltanks kan bevat ten. Bij de kampeerauto's valt de Dethleffs op met de mogelijkheid in bed te zonnen. Het 'alkoofbed' boven de bestuurderscabine heeft een dak van 1 bij 2 meter en dat kan open. Een experimentele voortent voor liefhebbers van veel licht is de Isabella. Alle wanden en deuren zijn van doorzichtig materiaal ge maakt. De voortent is echter niet in produc tie. De fabrikant wil op de Rai de reacties en suggesties van de bezoekers peilen. Een praktisch accessoire is het nieuwe cam pingtoilet Cactus (nee, het steekt niet) dat zeer licht en opvouwbaar is. Altijd prettig als het regent want dan wil de gang naar het toi letgebouw op de camping niet altijd meeval len. De Cactus werkt met geur- en luchtdich te zakjes in plaats van water en chemische middelen. 'In bed zonnen onder het open dak van een nieuwe Dethleffs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25