DE STEM Zeker een jaar vertraging voor herinrichting kust MODE FEEST 10 Miljoen! Rijm er op los Tien miljoen voor veiliger verkeer u 'Niet nog meer kleine campings in Zeeland' Ontmoedigingsbeleid kustroute is nodig' DE STEM Vrachtwagen met plastic korrels gekanteld Fruitboom symboliseert ecoloop H- met kans op Ook dit is 19 1 1 BI DE STEM J C1 Vekabo vreest voor te dunne spoeling Natuurbescherming: ^TOON KORTOOMS 'ARME RIJKEN' BREDA Chassé Theater 10 dec - 4 jan 1998 Kassa tel. (076) 530 31 32 Bent u de VANDAAG MET Rijk moet nog groen licht geven SPECIALE PAGINA'S Varkenshouder mag af en toe na zeven uur werken voorman montage die Koreman Staalbouw in Oosterhout zoekt? Hulst neemt geen 'eigen' boeken of cd's meer af Reisorganisator Albion in Terhole heeft problemen Zeeland VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997 I I Van onze verslaggever IJzendijke - De herinrichting van de West-Zeeuws-Vlaamse kuststrook levert zeker een jaar vertraging op. De herinrichtingscommissie moet immers eerst wachten op de regiovi sies van de gemeenten Oostburg en Sluis-Aardenburg alvorens de kern- dialoog voor alle belanghebbenden te kunnen houden. Deze dialoog, waar de belanghebbenden de gelegenheid hebben aan de hand van de inspraakreacties een nieuw en beter plan op te stellen, stond voor begin vol gend jaar gepland. De regiovisies van Oostburg en Sluis-Aardenburg laten echter nog zeker een jaar op zich wach ten. De landinrichtingscommissie heeft daarom besloten met de kerndialoog te wachten totdat de regiovisies op tafel liggen. Voorzitter C. Almekinders maakte dat gisteren bekend tijdens de vergadering van de landinrichtingscom missie. De provincie stelt naar aanleiding van het Streekplan Zeeland aan gemeenten de eis dat ze een regiovisie opstellen. In deze visie geeft de gemeente de planolo gische wensen aan op het gebied van on der andere landbouw, recreatie en na tuur. De herinrichting van de kust speelt zich ook op deze terreinen af zodat de herinrichtingscommissie deze visie wil betrekken bij het plan van de herinrich ting. Almekinders zei gisteren de vertraging te betreuren. „De hele planvorming wordt vertraagd. Dat is teleurstellend. De onzekerheid voor de belanghebben den over wat er met het gebied gaat ge beuren duurt immers ook langer. Ik roep daarom de gemeenten op enig tempo te maken bij het opstellen van de regiovi sies." De landinrichtingscommissie belegde begin dit jaar een aantal dialoogbijeen- komsten om het draagvlak te peilen en waar de belanghebbenden de gelegen heid kregen hun wensen kenbaar te ma ken. Dit leverde een groot aantal in spraakreacties op. Aan de hand van de ze reacties wilde de commissie begin volgend jaar de kerndialoog houden om een beter plan te maken. „De grote op komst tijdens de dialoogbijeenkomsten gaf aan dat het plan leeft in de streek. Ook daarom is het jammer dat het plan nu vertraging heeft opgelopen." Commissieleden L. D'Hoore (Natuurbe schermingsvereniging) en C. Bolijn (re creatie en gemeente Oostburg) kunnen leven met de vertraging. „Het gaat om een visie voor het hele gebied. Daarom is het belangrijk de visies van Oostburg en Sluis-Aardenburg bij de herinrichting te betrekken," aldus D'Hoore. Bolijn onderschreef gisteren vanuit de recreatie het grote belang van de ge meentelijke visie en dat het daarom be langrijk is deze visie bij de herinrichting te betrekken. Volgens Almekinders gaat het om een optimale afstemming tussen de regiovi sies en het landinrichtingsplan. De ge meenten en de landinrichtingscommis sie proberen daarom de kerndialoog en de inspraak op de regiovisies samen te doen. Van onze verslaggever Middelburg - Vekabo Zeeland vindt dat er in Zeeland momen teel voldoende mini-campings zijn. Het zijn er al met al rond de driehonderd en er moeten er niet al te veel meer bijkomen, zegt secretaresse Dingemanse. Mini-campings, aangesloten bij Vekabo of Stichting Vrije Re creatie, zijn kampeermogelijkhe- den, meestal tot vijftien eenhe den, als onderdeel van een agra risch bedrijf. Volgens Dingemanse kunnen er misschien in 'het achterland' nog wel wat bij. „Als belangenorga nisatie staan wij echter niet te trappelen nieuwe leden binnen te halen." Dat is ook de reden dat de afdeling Walcheren van Vekabo het gemeentebestuur van Veere adviseert in het nieuwe bestem mingsplan Buitengebied geen mogelijkheden te scheppen voor nog meer kampeerboerderijen. Een mogelijkheid voor een agra riër alsnog iets aan de recreatie bij te verdienen ligt volgens haar in het bouwen van appartemen ten in schuren. „Daar is nog wel een vraag naar. Meer mini-cam pings echter maken voor de hui dige exploitanten de spoeling al leen maar dunner. Er komt dan een soort overproductie en wat daarvan de gevolgen zijn weten we in de landbouw maar al te Zelf begon Dingemanse tien jaar geleden met een mini-camping. „De gouden jaren van de begin periode zijn echter voorbij. Toen gebeurde het dat tijdens het Pinksterweekeinde een rij voor je erf stond, dat is nu echt wel over. Er is kampeeraanbod genoeg. We mogen maximaal vijftien eenhe den herbergen, maar dat aantal wordt niet dikwijls gehaald. Met tien of elf ben je tegenwoordig al tevreden en is er nog iets te ver dienen. Met meer mini-campings wordt die bezetting alleen maar kleiner". VW-directeur Rudi ter Heide kan de mening van Vekabo on derschrijven. „In de toekomst moet het meer gezocht worden in differentiatie en niet in méér van hetzelfde. Dat kunnen apparte menten in schuren zijn, maar ook kwalitatief hoogstaande inpandi ge verblijfsmogelijkheden in de boerderijen zelf. Een nieuw soort 'verblijven op het platteland'. Misschien moeten daarnaast be staande mini-campings zich meer richten op een thema, om zich te onderscheiden van anderen. Want de smaken van de toerist veranderen." Van onze verslaggever IJzendijke - Het afsluiten van de West-Zeeuws-Vlaamse kust route is dan wel van de baan maar de landinrichtingscommis sie voor de herinrichting van de kust moet wel een ontmoedi gingsbeleid gaan voeren om deze route verkeersluw te maken. Commissielid L. D'Hoore zei dat gisteren namens de natuurbe scherming tijdens de vergadering van de landinrichtingscommissie in IJzendijke. De commissie vertaalde het af sluiten van de route in het 'aan brengen van enkele knippen' in de weg. Volgens D'Hoore is de term 'knip' echter een flexibel begrip. „Dat hoeft niet afsluiten te bete kenen. Je moet dat een stuk ge nuanceerder zien. Het gaat erom dat de kustroute verkeersluw wordt gemaakt. Dat past ook bin nen Duurzaam Veilig. We moeten ervoor zorgen dat de kustroute onaantrekkelijk wordt gemaakt voor het doorgaande autover keer." Een adviseur van de commissie legde gisteren uit dat de kustroute volgens het streekplan geen door gaande functie meer heeft. Com missielid C. Bolijn vroeg zich af of dat niet haaks staat op de in spraakreacties waaruit duidelijk bleek dat niet al teveel aan de kustroute moet gebeuren. „Dat lijkt me dus tegenstrijdig." Voorzitter C. Almekinders legde uit dat wordt geprobeerd het ver keer over daarvoor speciaal aan gewezen routes te leiden om op deze manier de kustroute zoveel mogelijk te ontzien. Het gaat om de zogenaamde ontsluitingswe gen. „Het gaat erom dat de door gaande functie van de kustroute sterk beperkt zal worden. Daar zijn de ontsluitingsroutes voor be doeld." Het gaat hierbij onder andere om de Langeweg en Havendijk bij Breskens en Groede, de St. Jans- dijk en St. Bavodijk bij Nieuw- vliet en de Zuidzandseweg bij Cadzand. De commissie kon zich gisteren vinden in deze oplossin gen. Ook omdat op deze manier ruimte ontstaat voor de aanleg van fietspaden. D'Hoore wees nog wel op een aantal knelpunten bij Breskens en Retranchement waar in het kader van Duurzaam Veilig nog oplossingen voor gezocht moeten worden. „Met name in het hoogseizoen wordt de weg van Cadzand naar Retranchement zeer intensief gebruikt. Hier ligt een taak voor Duurzaam Veilig." Bolijn wees erop dat de diverse varianten eerst in de gemeentera den van Oostburg en Sluis-Aar denburg en in het waterschap be handeld moeten worden voordat het plan ter goedkeuring naar de provincie gaat. (ADVERTENTIES) Zijn nieuwe boek nu in de winkel! Uitgeverij Gottmer 27,90 in de Oudejaarsloterij Nationale Theaterkassa 0900 - 9203 (75 c.p.m.) (ÖlERVEERIIjN f^A 0.900.300.5000) IjDAGEN PER WEEK 10 - 22 UUR 40 CPMI [ai VSB*BANK DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Van onze verslaggeefster Hoek - Een vrachtwagencombinatie met daarop een container met 25 tón plastic kor rels is donderdagmorgen in een bocht van de Herbert H. Dowweg in Hoek gekanteld. De 26-jarige bestuurder uit Oudenbosch had bij het afremmen voor de bocht de controle over zijn vrachtwagen verloren. De combinatie kantelde maar de lading bleef in de contai ner. De chauffeur werd met een pijnlijke rug voor onderzoek overgebracht naar het zie kenhuis. De vrachtwagencombinatie heeft zware schade opgelopen. Het overige ver keer ondervond geen hinder. Later op de dag verloor een 25-jarige vracht wagenchauffeur uit Oostburg vloeibare klei op de Rijksweg N61 in Hoek. Bij het wegen bleek dat de wagen met lading 12.000 kilo te zwaar was. Dit kwam de chauffeur op een totale boete van 550 gulden te staan. De grensoverschrijdende fruitboom draagt straks op één stam twee verschillende soorten peren. Burgemeester Smet van Beveren (links) en wethouder Picavet kijken toe bij het enten. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE Van onze verslaggever Prosperpolder - De Hulster wethouder Picavet en burgemeester Smet van Beveren hebben gistermiddag op de scheidslijn van België en Nederland bij Prosperpolder een 'grensover schrijdende' fruitboom geplant. Een zeer spe ciale boom: een Wijnpeer aan Belgische zijde, een Oranjepeer aan Nederlandse kant en dat op één stam. De boom symboliseert de presentatie van de Eco loop, ook alweer een grensoverschrijdend (sport)evenement tussen de kerncentrale in Doel en Graauw. De Eco-loop, een (trim)wedstrijd over een afstand van 25 kilometer tussen deze plaatsen, is een initiatief van de kerncentrale ofwel Electrabel Nucleaire Productiezone Doel. De organisatie is echter in handen van de Graauwse sportvereniging Aloy. Het evenement gaat jaarlijks plaatsvinden, voor het eerst op 31 januari volgend jaar. Het parcours volgt deels de al bestaande Eco-fiets- route, ook al een ideetje van de kerncentrale in sa menwerking met natuurorganisaties in het Waas land. Langs de eco-route en op het terrein van de centrale worden in de komende tijd nog eens ruim 70 fruitbomen geplant. Electrabel wil op deze ma nier aangeven aandacht te hebben voor milieu-as pecten. De eerste fruitboom op de grens is geënt door de Nationale Boomgaardenstichting in Hasselt. De Belgische variëteit is vooral bekend in het Ant werpse en in het Waasland. De Nederlandse Oran jepeer dateert van eind vorige eeuw en is vrijwel volledig uit het landschap verdwenen. Van onze correspondent Den Haag/Hulst - Varkens houder W. van Itegem uit Hulst mag ten hoogste tien keer per jaar tot acht uur 's avonds bij zijn kuilvoeropslag aan de Rietdijk werken. Dat voorstel deed staatsraad E. Berg gisteren tijdens de zit ting van een rechtszaak tegen het gemeentebestuur van Hulst. Woordvoerder P. Rottier van de gemeente Hulst kon daar wel mee instemmen, evenals met het voor stel van de staatsraad dat Van Itegem onder voorwaarden van alle twee de inritten naar zijn ter rein gebruik mag maken. In juli van dit jaar verleende de gemeen te Hulst Van Itegem een milieu vergunning waarin twee voor schriften waren opgenomen waar de varkenshouder niet mee kon leven. Hulst verbood Van Itegem om na zeven uur 's avonds aan zijn kuil voeropslag te werken en hij mocht ook geen gebruik maken van de grootste inrit naar zijn op slagterrein aan de Rietdijk. Die inrit loopt vlak langs het huis van Van Itegems buurman. Omdat Van Itegem zich sterk benadeeld voelde stapte hij naar de Raad van State om schorsing van de voorschriften te vragen. Staatsraad Berg toonde tijdens de zitting enig begrip voor Van Itegems problemen. De varkens houder benadrukte tijdens de zit ting dat vooral zijn buurman op de Rietdijk 1 dwars ligt. „Die belt al naar de gemeente als er een molshoop op de weg ligt," aldus de varkenshouder. Berg drong er bij beide partijen op aan om tot een oplossing te komen en stelde voor de voorschriften te versoe pelen. Zowel de gemeente als de varkenshouder toonden begrip voor de voorstellen van Berg. De staatsraad zal over zes weken schriftelijk uitspraak doen. Van onze verslaggever Vlissingen - De provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten willen samen een fonds voor verkeersveiligheid oprichten met een startkapitaal van zo'n tien miljoen gulden. Dat geld wordt zo goed als zeker door het Rijk beschikbaar gesteld maar de Tweede Kamer moet het licht nog wel op groen zetten. Kijk morgen in en maak werk van deze of een van de vele andere vacatures Hulst - De gemeente Hulst koopt geen boeken of cd's meer die door Hulstenaren zijn gemaakt. Het verzoek van Studiecentrum De Maelstede om enkele boeken af te nemen werd afgewezen. De gemeente heeft een relatiege schenk laten ontwerpen en het be leid is daarom ook veranderd. Ko ren die een cd maken of auteurs die boeken schrijven kunnen dus niet meer vragen om een afname van enkele exemplaren. Dat is verkapte subsidie, aldus Hulst. In een bocht van de Herbert H. Dowweg in Hoek kantelde gisteren deze vrachtwagencombinatie. Concrete actiepunten voor verbe tering van de verkeersveiligheid zijn er overigens nog niet. Die moeten nog worden uitgewerkt. Vooralsnog wordt gedacht aan bijvoorbeeld de aanleg van fiets paden en rotondes of verkeers lichten bij een gevaarlijke krui singen. Niet alleen is het nog wachten op het jawoord van de Tweede Ka mer, ook het Provinciaal Overleg Verkeer en Vervoer (POW) moet zijn fiat nog geven. Het POW komt 10 december bij elkaar en het fonds staat dan op de agenda. Tijdens een overleg gisterochtend ïan de Zeeuwse wethouders van verkeerszaken bleek wel dat het (ADVERTENTIES) plan voor het gezamenlijke fonds breed wordt gedragen. Zo'n fonds is nodig omdat het Rijk het geld aan de verschillende gemeenten en de provincie geeft. De gemeen ten krijgen samen zo'n vijf mil joen, afhankelijk van de omvang. Daarnaast kan de provincie ook op zo'n bedrag rekenen. De provincie heeft de gemeenten voorgesteld om het bedrag in een pot te doen om versnippering te voorkomen. Bovendien kunnen op die manier grote projecten wor den aangepakt. Hoe het geld wordt besteed, is nog niet bekend. Volgens adjunct-se cretaris L. Klaasse van de Vereni ging Zeeuwse Gemeenten bestaat de mogelijkheid dat het regionaal verdeeld zal worden. Hij sluit een andere verdeling echter ook niet uit. Hij hoopt dat de Tweede kamer voor 1 januari een beslissing neemt. Maar gezien de drukke agenda van de Kamer bestaat de mogelijkheid dat de stemming over de jaarwisseling wordt ge tild. Van onze verslaggever Terhole - Reisorganisator Albion in Terhole kan niet meer aan zijn financiële verplichtingen vol doen. Het bedrijf heeft een boe- kingskantoor en organiseert rei zen naar Groot-Brittannië. De Stichting Garantie Reizen (SGR) zal aan de ongeveer hon derd gedupeerde klanten van Al bion de vooruitbetaalde reissom- men terugstorten. De SGR heeft Albion inmiddels geschrapt als deelnemer. Het kantoor van Albion aan de Hoofstraat in Terhole is sinds vo rige week vrijdag gesloten. FOTO CAMILE SCHELSTRAETE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 15