DE STEM
Zeker een jaar vertraging voor herinrichting kust
MODE FEEST
10 Miljoen!
Rijm er op los
Tien miljoen
voor veiliger
verkeer
u
'Niet nog meer kleine
campings in Zeeland'
Ontmoedigingsbeleid
kustroute is nodig'
DE STEM
Vrachtwagen met plastic korrels gekanteld
Fruitboom symboliseert ecoloop
H-
met kans op
Ook dit is
19
1
1
BI
DE STEM
J
C1
Vekabo vreest voor te dunne spoeling
Natuurbescherming:
^TOON KORTOOMS
'ARME RIJKEN'
BREDA
Chassé Theater
10 dec - 4 jan 1998
Kassa tel. (076) 530 31 32
Bent u de
VANDAAG MET
Rijk moet nog groen licht geven
SPECIALE PAGINA'S
Varkenshouder
mag af en toe na
zeven uur werken
voorman montage
die Koreman
Staalbouw in
Oosterhout
zoekt?
Hulst neemt geen
'eigen' boeken of
cd's meer af
Reisorganisator
Albion in Terhole
heeft problemen
Zeeland
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1997
I I
Van onze verslaggever
IJzendijke - De herinrichting van de
West-Zeeuws-Vlaamse kuststrook
levert zeker een jaar vertraging op.
De herinrichtingscommissie moet
immers eerst wachten op de regiovi
sies van de gemeenten Oostburg en
Sluis-Aardenburg alvorens de kern-
dialoog voor alle belanghebbenden
te kunnen houden.
Deze dialoog, waar de belanghebbenden
de gelegenheid hebben aan de hand van
de inspraakreacties een nieuw en beter
plan op te stellen, stond voor begin vol
gend jaar gepland. De regiovisies van
Oostburg en Sluis-Aardenburg laten
echter nog zeker een jaar op zich wach
ten.
De landinrichtingscommissie heeft
daarom besloten met de kerndialoog te
wachten totdat de regiovisies op tafel
liggen. Voorzitter C. Almekinders
maakte dat gisteren bekend tijdens de
vergadering van de landinrichtingscom
missie.
De provincie stelt naar aanleiding van
het Streekplan Zeeland aan gemeenten
de eis dat ze een regiovisie opstellen. In
deze visie geeft de gemeente de planolo
gische wensen aan op het gebied van on
der andere landbouw, recreatie en na
tuur. De herinrichting van de kust speelt
zich ook op deze terreinen af zodat de
herinrichtingscommissie deze visie wil
betrekken bij het plan van de herinrich
ting.
Almekinders zei gisteren de vertraging
te betreuren. „De hele planvorming
wordt vertraagd. Dat is teleurstellend.
De onzekerheid voor de belanghebben
den over wat er met het gebied gaat ge
beuren duurt immers ook langer. Ik roep
daarom de gemeenten op enig tempo te
maken bij het opstellen van de regiovi
sies."
De landinrichtingscommissie belegde
begin dit jaar een aantal dialoogbijeen-
komsten om het draagvlak te peilen en
waar de belanghebbenden de gelegen
heid kregen hun wensen kenbaar te ma
ken. Dit leverde een groot aantal in
spraakreacties op. Aan de hand van de
ze reacties wilde de commissie begin
volgend jaar de kerndialoog houden om
een beter plan te maken. „De grote op
komst tijdens de dialoogbijeenkomsten
gaf aan dat het plan leeft in de streek.
Ook daarom is het jammer dat het plan
nu vertraging heeft opgelopen."
Commissieleden L. D'Hoore (Natuurbe
schermingsvereniging) en C. Bolijn (re
creatie en gemeente Oostburg) kunnen
leven met de vertraging. „Het gaat om
een visie voor het hele gebied. Daarom is
het belangrijk de visies van Oostburg en
Sluis-Aardenburg bij de herinrichting
te betrekken," aldus D'Hoore.
Bolijn onderschreef gisteren vanuit de
recreatie het grote belang van de ge
meentelijke visie en dat het daarom be
langrijk is deze visie bij de herinrichting
te betrekken.
Volgens Almekinders gaat het om een
optimale afstemming tussen de regiovi
sies en het landinrichtingsplan. De ge
meenten en de landinrichtingscommis
sie proberen daarom de kerndialoog en
de inspraak op de regiovisies samen te
doen.
Van onze verslaggever
Middelburg - Vekabo Zeeland vindt dat er in Zeeland momen
teel voldoende mini-campings zijn. Het zijn er al met al rond de
driehonderd en er moeten er niet al te veel meer bijkomen, zegt
secretaresse Dingemanse.
Mini-campings, aangesloten bij
Vekabo of Stichting Vrije Re
creatie, zijn kampeermogelijkhe-
den, meestal tot vijftien eenhe
den, als onderdeel van een agra
risch bedrijf.
Volgens Dingemanse kunnen er
misschien in 'het achterland' nog
wel wat bij. „Als belangenorga
nisatie staan wij echter niet te
trappelen nieuwe leden binnen te
halen." Dat is ook de reden dat de
afdeling Walcheren van Vekabo
het gemeentebestuur van Veere
adviseert in het nieuwe bestem
mingsplan Buitengebied geen
mogelijkheden te scheppen voor
nog meer kampeerboerderijen.
Een mogelijkheid voor een agra
riër alsnog iets aan de recreatie
bij te verdienen ligt volgens haar
in het bouwen van appartemen
ten in schuren. „Daar is nog wel
een vraag naar. Meer mini-cam
pings echter maken voor de hui
dige exploitanten de spoeling al
leen maar dunner. Er komt dan
een soort overproductie en wat
daarvan de gevolgen zijn weten
we in de landbouw maar al te
Zelf begon Dingemanse tien jaar
geleden met een mini-camping.
„De gouden jaren van de begin
periode zijn echter voorbij. Toen
gebeurde het dat tijdens het
Pinksterweekeinde een rij voor je
erf stond, dat is nu echt wel over.
Er is kampeeraanbod genoeg. We
mogen maximaal vijftien eenhe
den herbergen, maar dat aantal
wordt niet dikwijls gehaald. Met
tien of elf ben je tegenwoordig al
tevreden en is er nog iets te ver
dienen. Met meer mini-campings
wordt die bezetting alleen maar
kleiner".
VW-directeur Rudi ter Heide
kan de mening van Vekabo on
derschrijven. „In de toekomst
moet het meer gezocht worden in
differentiatie en niet in méér van
hetzelfde. Dat kunnen apparte
menten in schuren zijn, maar ook
kwalitatief hoogstaande inpandi
ge verblijfsmogelijkheden in de
boerderijen zelf. Een nieuw soort
'verblijven op het platteland'.
Misschien moeten daarnaast be
staande mini-campings zich meer
richten op een thema, om zich te
onderscheiden van anderen.
Want de smaken van de toerist
veranderen."
Van onze verslaggever
IJzendijke - Het afsluiten van de West-Zeeuws-Vlaamse kust
route is dan wel van de baan maar de landinrichtingscommis
sie voor de herinrichting van de kust moet wel een ontmoedi
gingsbeleid gaan voeren om deze route verkeersluw te maken.
Commissielid L. D'Hoore zei dat
gisteren namens de natuurbe
scherming tijdens de vergadering
van de landinrichtingscommissie
in IJzendijke.
De commissie vertaalde het af
sluiten van de route in het 'aan
brengen van enkele knippen' in de
weg. Volgens D'Hoore is de term
'knip' echter een flexibel begrip.
„Dat hoeft niet afsluiten te bete
kenen. Je moet dat een stuk ge
nuanceerder zien. Het gaat erom
dat de kustroute verkeersluw
wordt gemaakt. Dat past ook bin
nen Duurzaam Veilig. We moeten
ervoor zorgen dat de kustroute
onaantrekkelijk wordt gemaakt
voor het doorgaande autover
keer."
Een adviseur van de commissie
legde gisteren uit dat de kustroute
volgens het streekplan geen door
gaande functie meer heeft. Com
missielid C. Bolijn vroeg zich af of
dat niet haaks staat op de in
spraakreacties waaruit duidelijk
bleek dat niet al teveel aan de
kustroute moet gebeuren. „Dat
lijkt me dus tegenstrijdig."
Voorzitter C. Almekinders legde
uit dat wordt geprobeerd het ver
keer over daarvoor speciaal aan
gewezen routes te leiden om op
deze manier de kustroute zoveel
mogelijk te ontzien. Het gaat om
de zogenaamde ontsluitingswe
gen. „Het gaat erom dat de door
gaande functie van de kustroute
sterk beperkt zal worden. Daar
zijn de ontsluitingsroutes voor be
doeld."
Het gaat hierbij onder andere om
de Langeweg en Havendijk bij
Breskens en Groede, de St. Jans-
dijk en St. Bavodijk bij Nieuw-
vliet en de Zuidzandseweg bij
Cadzand. De commissie kon zich
gisteren vinden in deze oplossin
gen. Ook omdat op deze manier
ruimte ontstaat voor de aanleg
van fietspaden. D'Hoore wees nog
wel op een aantal knelpunten bij
Breskens en Retranchement waar
in het kader van Duurzaam Veilig
nog oplossingen voor gezocht
moeten worden. „Met name in het
hoogseizoen wordt de weg van
Cadzand naar Retranchement
zeer intensief gebruikt. Hier ligt
een taak voor Duurzaam Veilig."
Bolijn wees erop dat de diverse
varianten eerst in de gemeentera
den van Oostburg en Sluis-Aar
denburg en in het waterschap be
handeld moeten worden voordat
het plan ter goedkeuring naar de
provincie gaat.
(ADVERTENTIES)
Zijn nieuwe boek nu in de winkel!
Uitgeverij
Gottmer
27,90
in de Oudejaarsloterij
Nationale Theaterkassa
0900 - 9203 (75 c.p.m.)
(ÖlERVEERIIjN f^A 0.900.300.5000)
IjDAGEN PER WEEK 10 - 22 UUR 40 CPMI
[ai
VSB*BANK
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Van onze verslaggeefster
Hoek - Een vrachtwagencombinatie met
daarop een container met 25 tón plastic kor
rels is donderdagmorgen in een bocht van de
Herbert H. Dowweg in Hoek gekanteld. De
26-jarige bestuurder uit Oudenbosch had bij
het afremmen voor de bocht de controle over
zijn vrachtwagen verloren. De combinatie
kantelde maar de lading bleef in de contai
ner. De chauffeur werd met een pijnlijke rug
voor onderzoek overgebracht naar het zie
kenhuis. De vrachtwagencombinatie heeft
zware schade opgelopen. Het overige ver
keer ondervond geen hinder.
Later op de dag verloor een 25-jarige vracht
wagenchauffeur uit Oostburg vloeibare klei
op de Rijksweg N61 in Hoek.
Bij het wegen bleek dat de wagen met lading
12.000 kilo te zwaar was. Dit kwam de
chauffeur op een totale boete van 550 gulden
te staan.
De grensoverschrijdende fruitboom draagt straks op één stam twee verschillende soorten peren.
Burgemeester Smet van Beveren (links) en wethouder Picavet kijken toe bij het enten.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE
Van onze verslaggever
Prosperpolder - De Hulster wethouder Picavet
en burgemeester Smet van Beveren hebben
gistermiddag op de scheidslijn van België en
Nederland bij Prosperpolder een 'grensover
schrijdende' fruitboom geplant. Een zeer spe
ciale boom: een Wijnpeer aan Belgische zijde,
een Oranjepeer aan Nederlandse kant en dat
op één stam.
De boom symboliseert de presentatie van de Eco
loop, ook alweer een grensoverschrijdend
(sport)evenement tussen de kerncentrale in Doel en
Graauw. De Eco-loop, een (trim)wedstrijd over een
afstand van 25 kilometer tussen deze plaatsen, is
een initiatief van de kerncentrale ofwel Electrabel
Nucleaire Productiezone Doel. De organisatie is
echter in handen van de Graauwse sportvereniging
Aloy. Het evenement gaat jaarlijks plaatsvinden,
voor het eerst op 31 januari volgend jaar.
Het parcours volgt deels de al bestaande Eco-fiets-
route, ook al een ideetje van de kerncentrale in sa
menwerking met natuurorganisaties in het Waas
land. Langs de eco-route en op het terrein van de
centrale worden in de komende tijd nog eens ruim
70 fruitbomen geplant. Electrabel wil op deze ma
nier aangeven aandacht te hebben voor milieu-as
pecten.
De eerste fruitboom op de grens is geënt door de
Nationale Boomgaardenstichting in Hasselt. De
Belgische variëteit is vooral bekend in het Ant
werpse en in het Waasland. De Nederlandse Oran
jepeer dateert van eind vorige eeuw en is vrijwel
volledig uit het landschap verdwenen.
Van onze correspondent
Den Haag/Hulst - Varkens
houder W. van Itegem uit
Hulst mag ten hoogste tien
keer per jaar tot acht uur 's
avonds bij zijn kuilvoeropslag
aan de Rietdijk werken. Dat
voorstel deed staatsraad E.
Berg gisteren tijdens de zit
ting van een rechtszaak tegen
het gemeentebestuur van
Hulst.
Woordvoerder P. Rottier van de
gemeente Hulst kon daar wel mee
instemmen, evenals met het voor
stel van de staatsraad dat Van
Itegem onder voorwaarden van
alle twee de inritten naar zijn ter
rein gebruik mag maken. In juli
van dit jaar verleende de gemeen
te Hulst Van Itegem een milieu
vergunning waarin twee voor
schriften waren opgenomen waar
de varkenshouder niet mee kon
leven.
Hulst verbood Van Itegem om na
zeven uur 's avonds aan zijn kuil
voeropslag te werken en hij
mocht ook geen gebruik maken
van de grootste inrit naar zijn op
slagterrein aan de Rietdijk. Die
inrit loopt vlak langs het huis van
Van Itegems buurman. Omdat
Van Itegem zich sterk benadeeld
voelde stapte hij naar de Raad
van State om schorsing van de
voorschriften te vragen.
Staatsraad Berg toonde tijdens
de zitting enig begrip voor Van
Itegems problemen. De varkens
houder benadrukte tijdens de zit
ting dat vooral zijn buurman op
de Rietdijk 1 dwars ligt. „Die belt
al naar de gemeente als er een
molshoop op de weg ligt," aldus
de varkenshouder. Berg drong er
bij beide partijen op aan om tot
een oplossing te komen en stelde
voor de voorschriften te versoe
pelen. Zowel de gemeente als de
varkenshouder toonden begrip
voor de voorstellen van Berg. De
staatsraad zal over zes weken
schriftelijk uitspraak doen.
Van onze verslaggever
Vlissingen - De provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten
willen samen een fonds voor verkeersveiligheid oprichten met
een startkapitaal van zo'n tien miljoen gulden. Dat geld wordt
zo goed als zeker door het Rijk beschikbaar gesteld maar de
Tweede Kamer moet het licht nog wel op groen zetten.
Kijk morgen in
en maak werk van
deze of een van de
vele andere vacatures
Hulst - De gemeente Hulst koopt
geen boeken of cd's meer die door
Hulstenaren zijn gemaakt. Het
verzoek van Studiecentrum De
Maelstede om enkele boeken af te
nemen werd afgewezen.
De gemeente heeft een relatiege
schenk laten ontwerpen en het be
leid is daarom ook veranderd. Ko
ren die een cd maken of auteurs
die boeken schrijven kunnen dus
niet meer vragen om een afname
van enkele exemplaren. Dat is
verkapte subsidie, aldus Hulst.
In een bocht van de Herbert H. Dowweg in Hoek kantelde gisteren deze vrachtwagencombinatie.
Concrete actiepunten voor verbe
tering van de verkeersveiligheid
zijn er overigens nog niet. Die
moeten nog worden uitgewerkt.
Vooralsnog wordt gedacht aan
bijvoorbeeld de aanleg van fiets
paden en rotondes of verkeers
lichten bij een gevaarlijke krui
singen.
Niet alleen is het nog wachten op
het jawoord van de Tweede Ka
mer, ook het Provinciaal Overleg
Verkeer en Vervoer (POW) moet
zijn fiat nog geven. Het POW
komt 10 december bij elkaar en
het fonds staat dan op de agenda.
Tijdens een overleg gisterochtend
ïan de Zeeuwse wethouders van
verkeerszaken bleek wel dat het
(ADVERTENTIES)
plan voor het gezamenlijke fonds
breed wordt gedragen. Zo'n fonds
is nodig omdat het Rijk het geld
aan de verschillende gemeenten
en de provincie geeft. De gemeen
ten krijgen samen zo'n vijf mil
joen, afhankelijk van de omvang.
Daarnaast kan de provincie ook
op zo'n bedrag rekenen.
De provincie heeft de gemeenten
voorgesteld om het bedrag in een
pot te doen om versnippering te
voorkomen. Bovendien kunnen op
die manier grote projecten wor
den aangepakt.
Hoe het geld wordt besteed, is nog
niet bekend. Volgens adjunct-se
cretaris L. Klaasse van de Vereni
ging Zeeuwse Gemeenten bestaat
de mogelijkheid dat het regionaal
verdeeld zal worden. Hij sluit een
andere verdeling echter ook niet
uit.
Hij hoopt dat de Tweede kamer
voor 1 januari een beslissing
neemt. Maar gezien de drukke
agenda van de Kamer bestaat de
mogelijkheid dat de stemming
over de jaarwisseling wordt ge
tild.
Van onze verslaggever
Terhole - Reisorganisator Albion
in Terhole kan niet meer aan zijn
financiële verplichtingen vol
doen. Het bedrijf heeft een boe-
kingskantoor en organiseert rei
zen naar Groot-Brittannië.
De Stichting Garantie Reizen
(SGR) zal aan de ongeveer hon
derd gedupeerde klanten van Al
bion de vooruitbetaalde reissom-
men terugstorten. De SGR heeft
Albion inmiddels geschrapt als
deelnemer.
Het kantoor van Albion aan de
Hoofstraat in Terhole is sinds vo
rige week vrijdag gesloten.
FOTO CAMILE SCHELSTRAETE