De ironische knipoog van Mozart Romeo Julia-toer van start in Breda Jeroen van den Berg geeft 'Dora Kremer' bizarre wendingen U I X I D S D3 Grappen Schande Opera Zuid speelt 'La finta giardiniera' NOVEMBER 1997 D2 DE STEM 27 NOVEMBER 1997 OP ZOOM irrection - The Peacemaker - Double es I - Waterland inary REDA uit de jungle eacemaker ling ie ssed off - Karakter - Pietje Kortstaart- sis - Hufters en hofdames - Le Samou- ly's video - The Cruel machine 1 GOES 's wedding - Hercules HULST ime - The Peacemaker - Contact - Dou Hercules - My best friend's wedding - ISENDAAL dding - The Peacemaker - Alien resuur- ILBURG st friend's wedding - Hercules - George ontact - The lost world - The Peacema and sensibility - Sneak Preview - sense .ISSINGEN The lost world - The Peacemaker - Con HTWERPEN Zaal 1 -14.30,17.00,20.00 en 22.30 uu Ï2.30 uur Bean >2.30 uur L.A. Confidential >2.30 uur The Game >2.30 uur Seven years in tibet >2.30 uur Copland lacemaker inds wedding les taker 22.30 uur The lost world jr Hercules ge of the jungle Theory 22.30 uur Contact 22.30 uur Hercules 122.30 uur Nothing to lose imic jungle test friends wedding i in black t/off n 22.30 uur Air force one 122.30 uur Full Monty n 22.30 uur Oesje n 22.30 uur Breakdown tiers night stand n 22.30 uur Double team Heijermans als grotesk drama I Door (do Broersma I jemoet er maar lef voor hebben. Re gisseur Jeroen van den Berg heeft Hij draait er zijn hand niet voor I om. Hij pakte voor het Theater van het Oosten een stuk op dat ruim hon- jaar geleden voor het eerst en I Jet laatst gespeeld was. Na meer dan I ien eeuw wordt het van een dikke I laag stof ontdaan. Er komt dus toch een nieuwe opvoering I van Herman Heijermans' eerste stuk, Do- I 'i Kremer, het is een coproductie van I Theater van het Oosten en de Arnhemse I toneelschool. Het lijkt erop dat de jonge, I teelbelovende theatermaker Jeroen van i Berg de grote Nederlandse töneel- I schrijver daarmee een eerherstel gunt. Of I Heijermans (1864-1924) blij met de her- Inieuwde opvoering zou zijn geweest, is I evenwel de vraag. I Jeroen van den Berg probeert het spruit- I esluchtdrama rond de twintigjarige I vrouw Dora - op de affiches afgebeeld als 1 Zeeuws Meisje' - die al twee jaar is ge bouwd met de veertigjarige herenboer 1 Kremer, met allerlei toevoegingen I nieuw leven in te blazen. I Van den Berg geeft het drama bizarre, on- I verwachte wendingen. Als een soort pro- I loog laat hij de spelers als een groepje ou- livehoerende kampeerders opkomen. Ze I zetten een tent op, die in het stuk een functie heeft. een batterij op de grond staande schemerlampen, een flipperkast, een ap op wieltjes, een aan het plafond hangende wolf, een piano van het elektro- ie soort, drie tv-toestellen met live- beelden en een tafel met stoelen er om- n is die het decor voor het drama. |Een eenvoudig ballétje, een paar senti- ;ele smartlappen en vreemd uitge- I loste marsmannetjes proberen Heijer- Imans' drama naar het heden te halen. Het I door hem bedoelde treurspel, dat zich af- I wikkelde 'tussen de banaliteiten van het lieven', wordt er meer een groteske kome- Idie door. Heijermans wilde juist natura listisch spel, zonder trucs, het alledaagse I leven op het boerenland. I De als socialistisch en sentimenteel aan geduide schrijver stond bij de eerste op- lraering op 25 april 1893 in de Rotterdam- lie Schouwburg tussen de coulissen. Hij I nerkte dat een speler zijn rol niet kende lü dat de - overigens belegen - grappen ■niet overkwamen. De recensenten schre- Iven het stuk weg. Vooral het personage lüora Kremer werd veel onaangenamer Ijevonden dan haar man. |Hoewel het burgerlijk treurspel Ghetto in ook werd weggeschreven, werd dit Roeland Fernhout (links), Dimme Treurnie en Marnix van der Weyden in 'Dora Kremer'. door het publiek gunstig ontvangen. Het werd het begin van een langere reeks suc cessen van Heijermans. Rian Gerritsen, vierdejaarsstudente aan de Arnhemse toneelschool, speelt de rol van Dora Kremer. Beroepsacteur Dimme Treurniet vertolkt die van Karei Kremer en zijn collega Ad Knippels die van luite nant Ferdinand Smit. De rest van de per sonages wordt gespeeld door Jan Kruit, Jasper van Overbruggen, Rosa Knaup, Je roen Spitzenberger, Marijke Schermer, Roeland Fernhout en Marnix van der Weyden, allen vierdejaarsstudenten aan de toneelschool. Enkelen spelen dubbel rollen. Herman Heijermans geeft in de tekst uit gebreide aanwijzingen over de inrichting van de speelvloer en de speelwijze van de acteurs. Jeroen van den Berg trekt zich er niet zo veel van aan. De tekst heeft hij overigens gehandhaafd, compleet met oude woorden als bouderie en statie. Ook de gesprekken tussen de personages liet hij zo veel mogelijk onaangetast. Ei genlijk geven die ook een stuk sfeerteke ning. Dora Kremer is door Heijermans aange duid als een wat nerveuze, temperament volle jonge vrouw, die uit Den Haag komt en kon kiezen tussen een huwelijk met Karei Kremer en een langdurig verblijf bij een oude tante. Ze kiest voor de wat boerse en stugge Kremer en voelt zich toch niet zo gelukkig met hem, ofschoon ze eerst dacht dat de liefde wel zou komen, 'je went aan el kaar'. Luitenant Ferdinand Smit is bij het echt paar om op verhaal te komen van zijn ver wondingen, die hij in Indië opliep bij ge vechten in Atjeh. Hij was erbij toen Do- ra's broer Eduard door inlanders werd gemarteld en vermoord. Smit is voor Do- ra de man uit de grote stad, de man van de wereld en ze voelt zich tot hem aange trokken. Ze heeft weinig op met het de primerende plattelandsleven. Uiteinde lijk wordt het haar allemaal te veel. Ze kiest voor de luitenant, met wie ze mee wil de wijde, onzekere wereld in. Het is FOTO HANS VERHOEVEN een schande, want een vrouw mag vol gens de heersende wetten en moraal niet scheiden. Wanneer Karei Kremer dronken is om helst hij Dora en wil haar kussen, maar Dora denkt er niet aan. Er volgt een vechtpartij. Dora's besluit staat vast: „We gaan scheiden, Kremer. We horen niet bij elkaar". De dorpsdokter moet Kremer helpen haar te houden. Maar Dora ver trekt, met haar luitenant. Wat zal het dorp wel zeggen. Dienstbode Da besluit het drama in Jeroen van den Bergs versie met een vette smartlap. Ze wordt bijge vallen door de andere acteurs. 'Dora Kremer' van het Theater van het Oosten/Toneelschool Arnhem is op 3 december te zien in het Chassé Theater in Breda sis van Alejandro Amenabar onden voor haar afstudeerscriptie de wel en komt in aanraking met een snul wordt vermoord. Het betreffend^ x. De verboden gruwelbeelden zij: fkeer en fascinatie van degenen d' er moet de film het vooral hebbi icaties. De personages worden nii vooral het sensationele van het g' Breda) Eddy Terstall is morgenmiddag^ de jongerenfilm in het wekelijks van Chassé Cinema in Breda. Hij led, is de belangrijkste vraag van( :omedie. Moet je je als een macho hofdame) gedragen? Een vrolijk t terdamse jongeren. eker in Chassé Cinema Breda is tgst essen Seele auf uit 1973 van' ineast Rainer Werner Fassbindtj drama over een Marokkaanse ga .ingvijandige Duitsland. elon draait op maandag 1 decern» Le Samourai, een adembenemenj van de Franse meester Jean-P'e schittert met een ingehouden spa schijnbaar emotieloze gangstei ïadat hij in opdracht van een nac heeft gepleegd. Met weinig uit»r j ldige spanning opgeroepen. ■nrijkse film Benny's Video van pndagavond in Chassé Cinema Bi in de serie Rotterdam Film Cour en die zich op zijn kamer a^zon iteindelijk verantwoordelijk is ijk geweld. Het filmcollege gaat' rn het vertoonbare en hoe die se Thin Ice vormen de schaatsgla® chtergrond voor een verhaal over lay Games in New York in 19» .ctueel in Bergen op Zoom in he sbian Filmfestival. ont Waterland van Stephen Gyl'j als een Engelse geschiedenisles natische verleden met een achte t. De film maakt sprongen in de Wererdoorlog maar ook daa in Bergen op Zoom, woensdag 1 way van David Lynch is een w®1 >ok dreigend-hitsige film-non verwisseling, schitterend g»0 k. (maandag Cinemactueel in pmt Mieske van Eek Ibrkleedpartijen en liefdesperike len deden het goed in de 18e- leeuwse komische opera. Nu ko pen de verhalen van toen banaal Per, behalve als ze op prachtige puziek gezet zijn. Mozart schreef 19-jarige leeftijd La finta giar- liiiitero, een voorbode van de ■boeiende muziekdrama's die hij pter zou maken. Opera Zuid heeft ®h op dit weinig gespeelde stuk geworpen. Lachwekkende misverstanden tuimelen over elkaar heen in de Tonische opera La finta giardi- jiiera. Verkleedpartijen en per soonsverwisselingen en een fikse Kosis romantiek konden in de 18e «uw het publiek ongetwijfeld Joer bekoren dan in onze tijd. «aar wie dit jeugdwerk van Mo- fart afdoet als oppervlakkig of pbollig slaat de plank mis. piozart heeft bij het tamelijk plat fandoende gegeven zulke pakken de muziek geschreven dat het op pervlakkige verhaal als vanzelf on diepere betekenis krijgt. Ook heeft deze opera nog niet de ■valiteit van een Cosifan tute, Le °2ze di Figaro of Don Giovanni, p elementen die die latere opera's 0 boeiend maken, zitten ook al in 1 finta giardiniera. kflm ^leen a* tu*n dm m het uk zo n belangrijke rol speelt en F de componist treffend in mu- I, weet uit te drukken. Die tuin s een labyrinth is het symbool L n verwarring in de hoofden F vooral in de harten van de per- enen in het muziekdrama. In de In Jitten Personen elkaar foortdurend achterna of hebben J at dan niet gewenste ontmoe- gen. Want verwarring, jaloezie 'ontrouw zijn thema's waar Mo- steeds verrassende dingen e weet te doen, met een ironi- j^™T°og naar de menselijke kJ'"]ta ^ar^n^era betekent zo- k De tuinierster uit liefde'. Jf^nheidsgardenier is ei- ierin j 6n S13™1' zich heeft foed om haar zoekgeraakte geliefde op te sporen. Die heeft in middels trouwplannen met een ander, die op haar beurt ook weer een teleurgestelde minnaar ach terlaat. Kortom, iedereen heeft trouwplannen, maar met de ver keerde. En voordat dat in orde komt, heeft zich in de tuin menige emotie hevig ontladen. Mozart kreeg in 1774 opdracht om de carnaval-opera voor Miinchen te schrijven, een opdracht die als zeer vererend gold. Vanwege de korte voorbereidingstijd koos de componist voor een al bestaand li bretto, dat vermoedelijk van de schrijver Giuseppe Petrosellini is. Het stuk was door de Italiaanse componist Anfossi ook al tot een opera verwerkt en die had veel succes. Mozart rekende erop dat het verhaal ook in Miinchen op bijval zou kunnen rekenen. De opera werd daar in januari 1775 dan ook goed ontvangen, maar be leefde door omstandigheden toch maar drie opvoeringen. Terwijl de versie van Anfossi het nog steeds goed deed, werd die van Mozart snel vergeten om een jaar of vijf later als een Duits singspiel met gesproken dialogen weer op te duiken. Dat zorgde voor een aanzienlijk kwaliteits verlies, waardoor de opera zeker niet aan populariteit won en niet vaak meer werd uitgevoerd. De oorspronkelijke Italiaanse versie was in de zeventiende eeuw al zoekgeraakt en dook pas in deze eeuw weer op. Opera Zuid heeft bij deze gelegen heid een stevig Engels accent. Re gisseur is Keith Warner, dirigent is Lionel Friend en de eveneens Engelse Anne Dawson speelt de hoofdrol van Sandrina (de ver momde gravin). Verder speelt de Amerikaanse tenor Jeffrey Lenz de graaf Belfiore, is de Franse so praan Sandra Seltzer te zien als Arminda en neemt Ann Tyler (uit Wales) de mannenrol van Don Ra- miro voor haar rekening. Mach- teld Baumans zorgt als Serpetta voor de Nederlandse inbreng. 'La finta giardiniera' van Mozart door Opera Zuid en het Limburgs Symfonie Orkest. Vanavond in Schouwburg Til burg, op dinsdag 2 december in net Chassé Theater in Breda (20.00 uur). Anne Dawson als Sandrina in de opera 'La finta giardiniera' FOTO HARRY HEUTS Door Marjan Mes Fascinerende muziek van een zeskoppig multicultureel en semble, schitterend uitgelichte beelden en een vindingrijke, vaak zeer ongewone beweging staal kenmerken de Romeo JuHa-voorstelling die choreo graaf Ed Wubbe vorig jaar creëerde als jubileumstuk voor het vijftig jaar bestaande Scapi- no Ballet Rotterdam. Een prachtig samenwerkings project van de choreograaf en zes etnische muzikanten, dat morgenavond in het Bredase Chassé Theater aan een nieuwe toernee begint. Het klassieke liefdesdrama van Shakespeare valt er weliswaar nauwelijks meer in terug te herkennen, maar daar staan zoveel bij zondere momenten tegenover dat zelfs het vrijwel ontbre ken van een dramatische structuur niet stoort. In deze Romeo Julia gaat het om vernieuwende 'duet ten', eigenzinnige gebaren en dynamische groepsbewe- ging, die rechtstreeks lijken te worden voortgestuwd door de muziek. Zelden zag ik eerder een zo harmo nieuze en verfijnde synthe se op het podium van ei gentijds ballet en levende muziek. De 28, sterke, jonge Sca- pino-dansers, in losse witte kleding, bewegen zich tussen, op en soms agressief tegen hoge wanden, die dan als een vijandige barrière fungeren, terwijl de exotische percussie ritmes opwindend, maar ook in getogen of geheimzinnig, hun onvoorspelbare acties sturen. De rivaliserende families uit het oorspronkelijke drama zijn hier moderne jongeren, die meer aan verwarring dan aan een vete ten prooi schijnen. Esperanza Aparico-Romero is een serene, intrigerende ver schijning als Julia. Zij doet den ken aan een eenzame, kleine Moment uit <Romeo Julia' van het Scapino Ballet FOTO HANS GERRITSEN Pierrot in haar wijde witte broek, die zeer verfijnd, soms bijna pantomimisch beweegt, met frêle armgebaren en met een rug die vaak bovenmenselijk ver doorbuigt. Met haar Romeo (Ja- vier Perez-Pont) voert zij per- formance-achtige, ragfijne 'duetten' uit, terwijl hun liefde zich spontaan uit in levensechte kussen en omhelzingen. De Senegalese percussionist Aly N'Diaye Rose bepaalt op het po dium voor een belangrijk deel de dansritmiek en de timing, ter wijl Ali Qiftegi, de Nederlandse zanger/acteur en saz-speler van Turkse afkomst, het ongewone liefdespaar met een jubelende prachtstem lyrisch toezingt. Een verrassende voorstelling vol muzikale en visuele poëzie, die heel wat intrigerender is dan Wubbes meest recente ballet, Nico. 'Romeo Julia' van Ed Wubbe en zes muzikanten is op vrijdag 28 novem ber te zien in het Chassé Theater in Breda. ROTTERDAM Night of the proms - o.a. Simple minds, Total Touch en Wayne Mars hall - Ahoy - 20.00 uur (27 nov t/m 2 dec) DONDERDAG BREDA Brabants Orkest - o.l.v. Jaap van Zweden - Beethoven, Lalo, Dvorak - Chassé Theater - 20.00 uur Jungle fever - Para Dance Department - 22.30 uur DEN BOSCH Oasis - Brabanthallen ETTEN-LEUR The Glory of Gospel - 'A spiritual Experience' - gospelshow - De No- belaer-20.15 uur VRIJDAG BREDA Eboman, David Moss, Huib Emmer en De Toverlantaarn - crossover-Para-21.00 uur EINDHOVEN Het Brabants Orkest - Muziekcentrum Frits Philips - solist Colin Carr -20.15 uur TERNEUZEN Pater Moeskroen - Zuidlandtheater TILBURG Brabants Conservatorium - Concert Symfonie Orkest - Stads schouwburg Tilburg - 20.30 uur ZATERDAG BERGEN OP ZOOM Willeke Al bert i - theaterconcert - Stadsschouwburg De Maagd, Gro te Markt 32 -20.15 uur BREDA Swingnight - Para - 22.00 uur CHAAM Nasty - Café De Ruif - 21.00 uur ROOSENDAAL De Spooktrein - Musical van Jan Boerstoel en Martin Waddington - Schouwburg de Kring, Kerkstraat 1 - 20.00 uur ROTTERDAM De Heideroosjes en Dandruff - punk - Nighttown - 20.00 uur ZONDAG BREDA Klezmermuziek - Di Gojim en Bente Kahan - Chassé Theater -15.00 uur TILBURG Rammstein en Wish - techno-metal - Noorderligt - 20.00 uur MAANDAG AMSTERDAM Internationaal Opera Gala - ten bate van de Stichting Aids Fonds - RAI Congrescentrum - 20.00 uur BERGEN OP ZOOM The Academy of Ancient Music - o.l.v Andrew Manze, werken van Fux, Vivaldi en Handel - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur UTRECHT Counting Crows - MC Vredenburg - 20.15 uur DINSDAG BERGEN OP ZOOM Golden Earring - theaterconcert - Stadsschouwburg De Maagd - 20.15 uur BREDA Opera - La finta giardiniera - Opera Zuid - Chassé Theater - 20.00 uur. WOENSDAG BREDA Sinterklaas met VOF de Kunst - Kleuterpopconcert met Sinterklaas en Zwarte Piet - Chasse Theater -14.00 en van 16.15 uur ETTEN-LEUR Rob de Nijs - jubileum theatertournee - De Nobelaer - 20.15 uur TILBURG Eek a Mouse - reggae - Noorderligt - 21.00 uur AMSTERDAM Arjan Ederveen - Fly away, revue - Nieuwe De La Mar Theater (t/m 6 dec) BREDA Bloeiende Maagden - Muts - cabaret - Chassé Theater (28 en 29 nov) Hans Klok - Magic live on stage - Chassé Theater (29 en 30 nov) ROOSENDAAL Koppen - Het Zuidelijk Toneel - Schouwburg de Kring Kerkstraat 1 - 20.00 uur (2 en 3 dec) TILBURG Tineke Schouten - S-miles kado - Stadsschouwburg Tilburg (28 en 29 nov) DONDERDAG MADE Marlies Helder - Generous Mood - theaterconcert - De Mayboom - 20.00 uur OOSTERHOUT Waardenberg en De Jong - 'Bandkaai' - De Bussel - 20.15 uur VLISSINGEN Sylvia de Leur - solostuk 'Geluk? Wieso Giek?' - Arsenaaltheater - 20.15 uur VRIJDAG BREDA Romeo en Julia - Scapino Rotterdam - dans - Chassé Theater - 20.00 uur Om het meer gelopen - Delta i.s.m. Kubur - muziektheater - Chassé Theater - 20.45. uur BERGEN OP ZOOM Robert Long - 'Meer dan ooit' - De Maagd - 20.15 uur ETTEN-LEUR Lebbis en Jansen - 'Overdrijf' - cabaret - De Nobelaer - 21.00 uur TILBURG Maarten van Roozendaal en Kim Soepnel - 'Adem uit' - Stad- schouwburg Tilburg - 20.30 uur ZATERDAG BREDA Flesh - Frantic Assembly - Chassé Theater - 20.45 uur GEERTRUIDENBERG Kommil Foo - 'Bek' - De Schattelijn - 20.15 uur OOSTERHOUT Het Nederlands Danstheater 2 - De Bussel - 20.15 uur WOENSDAG BREDA Theater van het Oosten - Toneelstuk met Dora Kremer - Chassé Theater - 20.45 uur ETTEN-LEUR Robhetty Poppenkast - 'De slordige zwarte piet' - De Nobelaer - 13.30,15.00 en 16.30 uur DONDERDAG BERGEN OP ZOOM Freek de Jonge - Try-out Oudejaarsconference 1997 - Stadsschouw burg de Maagd-20.15 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 31