Documentaire Filmfestival viert tiende verjaardag D knipo Nieuwe regisseur en nieuwe visuele effecten in vierde Alien-film 'Irma Yep' geestige komedie over cinema Jeroen DE STEM IDS Hongkong-ster Maggie Cheung in hoofdrol Grappen Opera Zu DONDERDAG 27 NOVEMBER 1997 M INSTEM Sigourney is onverwoestbaar Door Jos Kessels Alien lijkt een instituut te worden, in de zin dat ieder keer nieuwe cineasten uitge kozen worden om de reeks binnen de grenzen afwisseling en een eigen elan te geven, met een soort overkoepelende kwaliteitsgarantie. Regisseer de James Cameron het bom bastische vervolg op de nog steeds onovertroffen film van Ridley Scott, de jonge David Fincher van Seven en The Ga me tekende voor de derde afle vering. Voor de vierde film werden eerst de makers van Trainspotting be naderd. De onderhandelingen ketsten al snel af, omdat de Brit ten geen zin hadden in het Alien- keurslijf, dat een dergelijke serie film hoe dan ook met zich mee brengt. Uiteindelijk viel de keus op de Franse cineast Jean-Pierre Jeunet, die samen met Mare Caro verant woordelijk was voor de opvallen de Delicatessen en The City of Lost Children. Niet zo verwonder lijk, omdat Jeunet net als de Brit ten de nodige persoonlijke visuele bagage in huis heeft. Dat is ook hard nodig, want in houdelijk wordt er telkens op nieuw voortgeborduurd op dezelf de verhaallijn en de spanningsele menten veranderen ook niet we zenlijk. In Alien Resurrection is er nog wat meer gesleuteld aan de hoofd persoon Ripley (opnieuw Sigour ney Weaver), de enige overlevende uit de eerste film en sindsdien on verwoestbaar. Hoewel, ditmaal is Ripley inmiddels zó innig gewor den met he.t monster, dat ze het beest letterlijk in zich meedraagt. Genetisch kan dat allemaal, om dat Ripley bij experimenten zelf gekloond is en inmiddels van wel erg onduidelijke makelij is gewor den, al zal het vette smartegeld ongetwijfeld in de bus van huize Weaver gevallen zijn. Als de film begint, willen de we- Sigourney Weaver als Ripley op een alien-waterbed in 'Alien Resurrection' tenschappers van Ripley af, om dat ze na al het gekloon onbere kenbaar geworden is en de wijs neuzen toch al genoeg te stellen hebben met wat woedende aliens in een glazen kooi. Die ontsnap pen natuurlijk en al snel zitten er nog maar enkele hoofden op de juiste rompen. Dan blijkt ook dat Ripley niet de enige met een sche merige afkomst is, want ook het meisje Call (Winona Ryder) blijkt nogal ingewikkeld in elkaar te steken. Dat in het verhaal eveneens hoofd en romp van. elkaar gescheiden zijn wekt geen verbazing. Regis seur Jeunet varieert wat op het moeder en kind-thema, dat op di verse fronten speelt. Ripley is moeder geworden van de aliens, maar tegelijk is ze zelf ook weer kind van haar klonen, die ze met tranen in de ogen achter zich ver brandt. Aan het slot moedert ze ook nog over Winona Ryder, die ze toch prefereert boven haar alien- kinderen. Het gaat Jeunet echter niet om de ze monsterlijke damesroman-rim- ram, maar om de sfeer en de effec ten. Het pleit voor de Fransman dat hij zijn eigen handtekening zet, gesteund door bevriende tech nici en acteurs. Alien Resurrection sluit visueel bijna naadloos aan bij zijn vorige films, met name dan bij The city of Lost Children. Jeu net hanteert weer de toverstaf in de uitdragerij, als een doorgek- loonde zoon van Stiefbeen. 'Alien Resurrection' van Jean-Pierre Jeunet met Sigourney Weaver draait in Grand in Breda, City in Roosendaal, Ci- nem'actueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst Van onze kunstredactie Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA), dat gisteren is begonnen, viert zijn tiende verjaardag. Tijdens de festivaldagen tot en met 3 de cember zijn ruim 180 documen taires te zien. Nieuw is een prijs van 5000 gulden, beschikbaar gesteld door het VSB Fonds, voor de beste debutant. Speciaal voor het jubileum koos het festivalbestuur zeven films over kunst en cultuur uit ver schillende werelddelen. Bij dat programma hoort ook muziek. In De Balie in Amsterdam treedt el ke avond een band op met we reldmuziek. „Het is feest en dan hoort het erbij dat we een beetje uitpakken", aldus festivaldirec teur Ally Derks. De tiende editie belooft volgens bestuurslid Walter Etty 'bijzon der, feestelijk en droevig' te wor den. Verdrietig door de dood van Bert Haanstra, volgens Etty een groot liefhebber van het festival, en van bestuurslid en filmmaker Jan Vrijman. Het festival eert Haanstra door vijf van zijn documentaires te vertonen. Van Vrijman is De ge bedsgenezer te zien. Op de ope ningsavond wordt bovendien een tien minuten durend portret, ge titeld Hommage aan Jan Vrij man, door Ot Louw gedraaid. Traditiegetrouw strijdt tijdens het festival een aantal films om de VPRO Joris Ivens Award van 25.000 gulden. Dit jaar zijn dat er 25 uit veertien landen. Drie uit Nederland: The Hunt (Niek Kop pen), Het Ondergronds Orkest (Heddy Honigmann) en Double You Street (Martin Grooten- boer). In het videocompetitieprogram- ma dingen zeventien video's uit tien landen naar de Zilveren Wolf (10.000 gulden). Uit Neder land zijn dat Hans van Manen - Master of Movement (Ad 's-Gra- vesande) en Summer of Betrayal (Rob Hof). Het IDFA draait dit jaar met een begroting van ruim twee miljoen gulden. Men verwacht 50.000 be zoekers voor de 180 films ver deeld over een aantal blokken. Highlights of the lowlands, waarin een aantal nieuwe Neder landse documentaires gedraaid worden, is één van de blokken. In dit blok gaat morgenavond onder meer de documentaire Ulay in Photography geregis seerd door Marjoleine Boonstra in première. In deze documentai re staat het vrij onbekende foto grafisch oeuvre van de perfor- Beeld uit de documentaire 'Ulay in Photography' mancekunstenaar Ulay (Uwe Laysiepen, 1943) centraal. Zijn levensverhaal vertellend in een marathoninterview, zoomt de film eerst in op de obscure pola roids die Ulay van zichzelf maakte toen hij eind jaren zestig vanuit Duitsland naar Amster dam kwam. Worstelend met zijn lichaam, het mannelijke en het vrouwelijke in hem, stelde hij zich de vraag wat pijn is, daarbij zover gaand dat hij net zo lang in zijn grote mannenvoet sneed tot FOTO MARJOLEINE BOONSTRA deze in de fragiele pump van zijn grote liefde paste. En dat alles legde hij - verward en wazig - vast op foto. Sindsdien heeft de fotografie als medium hem niet meer losgela ten - hij is een polaroidkind ge bleven. „Ik maak geen foto's, ik ben in fotografie en fotografie is in mij," zegt hij de titel van de film verklarend. Een levensgroot zelfportret gemaakt met de grootste polaroidcamera ter we reld, illustreert deze opvatting. Toch begint de documentaire juist op dit punt aan overtui gingskracht in te boeten. Lang zaam ebt de zelfrelativering die bij dit soort 'allerindividueelste' kunst zo belangrijk is weg. Om tot slot volledig afwezig te zijn bij het bezoek aan de oude Abo riginal Charlie Watuma en zijn familie in de oogstrelende woes tijn van Centraal Australië. Tenenkrommend gênant is de manier waarop Ulay en de film ploeg met de aboriginals om springen, hun enige doel is het maken van een serie dreamings, grote, vlekkerige nabeelden van rituele dansen. Enigszins ver wonderd en stil laten de aborigi nals het zich allemaal aanleunen - zichtbaar niet begrijpend waarom de familiaire blanke man die ze zeker tien jaar niet gezien hebben, zich zo druk maakt. Zelden zag is de kloof tussen kunst en werkelijkheid schrijnender uitgebeeld - hoe mysterieus mooi de filmstills ook zijn. Van onze filmredactie Irma Vep was de naam van de kat achtige bendeleidster uit Les Vam pires, een populaire serie (stomme) misdaadfilms van de Franse regis seur Louis Feuillade uit het begin van deze eeuw. Als je de letters van de naam door elkaar schudt, staat er 'vampire' In de spirituele speelfilm Irma Vep van de Franse regisseur Olivier As says krijgt filmregisseur Vidal (de legendarische acteur Jean-Pierre Léaud) de opdracht om een tv-rema- ke te maken van deze historische filmserie. Voor de hoofdrol wordt de mooie, in Azië uiterst populaire Maggie Cheung aangetrokken, de grote ster uit Hongkong-actiefilms met o.a. Jackie Chan en ook de 'De Aziatische superster Maggie Cheung als Irma Vep in de gelijk namige film. FOTO NFA hoofdrolspeelster in de artistieke films van Wong Kar-wai. Bescheiden maar vol interesse be weegt de exotische Maggie Cheung zich op de haar onbekende Franse filmset. Ze spreekt geen woord Frans en voelt zich tussen al die konkelende of dikbevriende colle ga's een buitenstaander. Als enige heeft zij vertrouwen in regisseur Vi dal. De andere medewerkers, die hem al een jaartje langer kennen, vinden hem een vervelende, élitaire kwal waar weinig goeds van valt te verwachten. Samen kijken regisseur Vidal en Maggie Cheung naar fragmenten uit haar actiefilms en naar stukken uit de originele vampierfilms uit 1915 ominspiratie op te doen. Maggie moet Irma Vep spelen als een eigen tijdse dievegge in een rubberen pak je, een soort Catwoman. Vidal belandt in een creatieve crisis omdat de klassieke Franse 'cinéma' hem te heilig is om er een moderne actiefilm van te maken. Maar ook het gekissebis en gestress op de set worden hem fataal. Ook buiten de set slaat de verwarring toe. De ket- tingrokende, hippe kleedster Zoé (Nathalie Richard), die Maggie Cheung in haar kruippakje moet hij sen, wordt verliefd op haar. Ook de regisseur en haar tegenspe ler vallen voor Maggie. Die vereen zelvigt zich zo met haar Irma Vep- rol dat ze op een nacht in haar film pakje op rooftocht gaat in haar ho tel. Uiteindelijk kan Vidal ondanks Cheungs onvoorwaardelijke steun de klus niet aan en wordt een ande re regisseur aangetrokken om het karwei af te maken. Vidal staat voor het soort intellec tuele Franse regisseurs als Jean-Luc Godard die hun beste tijd hebben gehad. En de droogkomische Jean- Pierre Léaud speelde in zijn jonge jaren de hoofdrollen in alle biografi sche speelfilms van Francois Truf- faut. De nog jonge regisseur Olivier Assa- yas maakte met Irma Vep een geesti ge, cynische en vrolijke komedie over de huidige Franse filmwereld. Die steunt nog voornamelijk op commerciële televisieproducties van snelle jongens met draagbare tele foons, die weinig op hebben met het klassiek-Franse filmerfgoed. Het klinkt misschien allemaal erg incrowderig en ingewikkeld, maar dat is het allerminst, want de dub bele bodems worden absoluut helder neergezet. Voor iedere filmliefheb ber valt er veel te genieten, want de film zit ook vol liefde voor de film, voor filmmakers en filmsterren, in zwart-wit en kleur. Het grappige van Maggie Cheungs rol is dat zij als enige acteur in Irma Vep zichzelf speelt. En dat doet ze ontwapenend. Olivier Assayas raakte zo in haar ban dat ze inmiddels een paar vor men. 'Irma Vep' van Olivier Assayas draait in Chassé Cinema in Breda. BERGEN OP ZOOM Cinemactueel 1-2-3 - Alien resurrection - The Peacemaker - team - George of the jungle - Hercules Cinema Paradiso - Lost Highway - Waterland Roxy 1 - Hercules - A life less ordinary Roxy 2 - Volcano BREDA Grand - Alien 4 resurrection Mignon - Double team - George uit de jungle Cinesol 1 - The lost world Cinesol2-The fullmonty Cinesol 3 - Paradise road - The Peacemaker Casino 1 - The Game - Hercules Casino 2 - Contact Casino 3 - My best friends wedding Casino 4 - Hercules - Air force one Chassé Cinema - Irma Vep - Brassed off - Karakter - Pietje Kortstaart! De gebroeders leeuwenhart - Tesis - Hufters en hofdames - LeSamo rai - Angst essen seele auf - Benny's video - The Cruel machine GOES Grand Theater - My best friend's wedding - Hercules HULST Koning van Engeland - The game - The Peacemaker - Contact-Do ble team - George of the Jungle - Hercules - My best friend's weddinq] Alien resurrection ROOSENDAAL City 1-2-3 - My best friend's wedding - The Peacemaker - Alien resyj ection - Hercules Cinema Paradiso - Waterland TILBURG Heuvelpoort 1-2-3-4-5- My best friend's wedding - Hercules - Geora uit de jungle - Air force one - Contact - The lost world - The Peaces! ker - Alien 4 resurrection Cinecitta 1 - L.A. Confidential - sense and sensibility - Sneak Preview! Cinecitta 2 - A life less ordinary Cinecitta 3 - The full Monthy Midi - The Game - Hercules VLISSINGEN Alhambra Theater - Alien 4 - The lost world - The Peacemaker-Coij tact - Hercules - The game ANTWERPEN Metropolis, tel 03-5443600 - Zaal 1 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30»u She's so lovely Zaal 2 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Bean Zaal 3 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur L.A. Confidential Zaal 4 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The Game Zaal 5 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Seven years in tifaet Zaal 6 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Copland Zaal 7 - 14.30,17.00 uur The Peacemaker 20.00 en 22.30 uur My best friends wedding Zaal 8 - 14.30,17.00 uur Hercules 20.00 en 22.30 uur The Peacemaker Zaal 9 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur The lost world Zaal 10 - 14.30,17.00, 20.00 uur Hercules 22.30 uur men in black zaal 11 - 14.30,17.00 uur george of the jungle 20.00 en 22.30 uur Conspiracy Theory Zaal 12 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Contact Zaal 13 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Hercules Zaal 14 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Nothing to lose Zaal 15 - 20.00 en 22.30 uur Mimic 14.30,17.00 uur George of the jungle Zaal 16 - 14.30,17.00 uur My best friends wedding 20.00 en 22.30 uur Face/off Zaal 17 - 14.30,17.00 uur Men in black 20.00 en 22.30 uur The Ugly Zaal 18- 14.30,17.00 uur Face/off 20.00 en 22.30 uur Scream Zaal 19 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Air force one Zaal 20 - 14.30,17.00,20.00 en 22.30 uur Full Monty Zaal 21 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Oesje Zaal 22 - 14.30,17.00, 20.00 en 22.30 uur Breakdown Zaal 23 - 14.30 uur 101 Dalmatiërs 17.00, 20.00 en 22.30 uur One night stand Zaal 24- 14.30, 17.00, 20.00 en 22.30 uur Double team In de Spaanse thriller Tesis van Alejandro Amenabaroii zoekt de studente Angela voor haar afstudeerscriptie demj king van geweld in films en komt in aanraking meteen»] movie waarin een meisje wordt vermoord. Het bet meisje is al twee jaar zoek. De verboden gruwelbeelden zij zelf niet te zien, wel de afkeer en fascinatie van deg er naar kijken. Als thriller moet de film het vooral heb] van de vervreemdende locaties. De personages worden i echt uitgewerkt, rest dus vooral het sensationele vanhetf geven. (Chassé Cinema in Breda) Heii voor he den E hand Th dat he Na van het Door Ido Broersma je moet er maar lef gisseur Jeroen van dat. Hij draait er zijn om. Hij pakte voor hc het Oosten een stuk op e herd jaar geleden voor het laatst gespeeld was. een eeuw wordt het laag stof ontdaan. Er komt dus toch een nieuwe van Herman Heijermans' eerst< m Kremer, het is een coprot Theater van het Oosten en de toneelschool. Het lijkt erop dal veelbelovende theatermaker den Berg de grote Nederland schrijver daarmee een eerherst Heijermans (1864-1924) blij ir nieuwde opvoering zou zijn evenwel de vraag. Jeroen van den Berg probeert I jesluchtdrama rond de tw vrouw Dora - op de affiches afg 'Zeeuws Meisje' - die al twee trouwd met de veertigjarige Karei Kremer, met allerlei toe nieuw leven in te blazen. Van den Berg geeft het drama b verwachte wendingen. Als een loog laat hij de spelers als een g wehoerende kampeerders opk zetten een tent op, die in het functie heeft. Met een batterij op de grom schemerlampen, een flipper! schaap op wieltjes, een aan hf hangende wolf, een piano van hi nische soort, drie tv-toestellen beelden en een tafel met stoeli heen is die het decor voor het ch Een eenvoudig ballétje, een p; mentele smartlappen en vreei doste marsmannetjes probere mans' drama naar het heden te 1 door hem bedoelde treurspel, d. wikkelde 'tussen de banaliteite leven', wordt er meer een grotes die door. Heijermans wilde juis listisch spel, zonder trucs, het leven op het boerenland. De als socialistisch en sentimer geduide schrijver stond bij de i voering op 25 april 1893 in de Rt se Schouwburg tussen de coul merkte dat een speler zijn rol n en dat de - overigens belegen - niet overkwamen. De recensent ven het stuk weg. Vooral het Dora Kremer werd veel onaat gevonden dan haar man. Hoewel het burgerlijk treurspel 1899 ook werd weggeschreven, Hufters Hofdames van Eddy Terstall is morgenmiddag» volgende week vrijdag) de jongerenfilm in het wekeliji) programma MovieZone van Chassé Cinema in Breda." krijg je een meisje in je bed, is de belangrijkste vraag w] jongens in deze speelse komedie. Moet je je als een maciïl juist lief en aardig (als hofdame) gedragen? Een vrolijk] brutaal portret van Amsterdamse jongeren. De maandagavondklassieker in Chassé Cinema maandag 1 december Angst essen Seele auf uit 1973 van] sociaal geëngageerde cineast Rainer Werner Aangrijpend, realistisch drama over een Marokkaanse! arbeider in het vreemdelingvijandige Duitsland. Als Hommage a Alain Delon draait op maandag 1 decern in Chassé Cinema Breda: Le Samourai, een adembeneWi subtiele thriller uit 1967 van de Franse meester Jean-P] Melville. De jonge Delon schittert met een ingehoudens ning als een eenzame, schijnbaar emotieloze door getuigen is gezien nadat hij in opdracht van een nat] clubeigenaar een moord heeft gepleegd. Met weinig ui» ke actie wordt een geweldige spanning opgeroepen. De pessimistische Oostenrijkse film Benny's Video vat] chael Haneke wordt maandagavond in Chassé Cinema Bij vertoond na een lezing in de serie Rotterdam Film Co»] Over een 14-jarige jongen die zich op zijn kamer met geweldvideo's en uiteindelijk verantwoordelijk is 1 een explosie van gruwelijk geweld. Het filmcollege gaal] maal over de grenzen van het vertoonbare en hoe die si] verder worden verlegd. In de Engelse speelfilm Thin Ice vormen de schaatsgb op de kunstijsbaan de achtergrond voor een verhaal overj lesbische relatie en de Gay Games in New York in 19"] 30 november in Cinemactueel in Bergen op Zoom inhe!l der van het Gay and Lesbian Filmfestival. Cinema Paradiso vertoont Waterland van Stephen Q] haal, met Jeremy Irons als een Engelse geschiedenisles"! Pittsburgh die zijn dramatische verleden met een aehte] broer blijvend meetorst. De film maakt sprongen in ®l tussen 1974 en de Tweede Wererdoorlog maar ook daan] (dinsdag Cinemactueel in Bergen op Zoom, woensd Roosendaal). Lost Highway van David Lynch is een was geheimzinnige maar ook dreigend-hitsige film-noir 1 misdaad en identiteitsverwisseling, schitterend gewjj feerd en met zware rock. (maandag Cinemactueel in op Zoom) foor Mieske van Eek 1 erkleedpartijen en liefdesperiki len deden het goed in de 18e eeuwse komische opera. Nu k( men de verhalen van toen bana; ever, behalve als ze op prachtig muziek gezet zijn. Mozart schrei op 19-jarige leeftijd Lafinta gia mniera, een voorbode van boeiende muziekdrama's die h 'ater zou maken. Opera Zuid hee: zich op dit weinig gespeelde stu Inworpen. flehwekkende misverstande imelen over elkaar heen in nmische opera La finta giard rera. Verkleedpartijen en pei oonsverwisselingen en een fiks 'osis romantiek konden in de 18 euw het publiek ongetwijfel teer bekoren dan in onze tijc 'aar wie dit jeugdwerk van Mo fu ,?£doet als oppervlakkig ubollig slaat de plank mis. •wart heeft bij het tamelijk pla jandoende gegeven zulke pakken e muziek geschreven dat het op 'ervlakkige verhaal als vanzei ■en diepere betekenis krijgt. Oo 1 heeft deze opera nog niet d ahteit van een Cosifan tute, L ozze di Figaro of Don Giovanni e elementen die die latere opera' ;0 boeiend maken, zitten ook al i u fmta giardiniera. leem alleen al de tuin die in he "k 20 n belangrijke rol speelt e e componist treffend in mu ek weet uit te drukken. Die tuil 'ar,6!11 ^byrinth is het symboo de verwarring in de hoofdei ooral in de harten van de per 'hen in het muziekdrama. In di 'nr,rialtt8n de Personen elkaat ai achterna of hebbel k hh niet gewenste ontmoe gen. Want verwarring, jaloezie art Ziin ^ema's waar Mo- nee,, yerrassende dinger :chn i doen, met een ironi- 'akheid°°^ 11331 mensebjk( $ardiniera betekent zo aIs De tuinierster uit liefde' gelegenheidsgardenier is ei- - ]k ,een gravin, die zich heef Inkleed om haar zoekgeraakt»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 30