Reinoud van Vught: schilder in stroomversnelling Philip F Manon ui De stilte van Barnett Newman weer verstoord 2 D DE STEM D E KUNS D2 De bijzondere collectie van een Belgische bankiers vrouw Autonoom Kleurhardheid Geacteerd lil ÜJ h l/l lil 0 2 Ui 0 j lil pESTEM Provocerend i i i i i DINSDAG 25 NOVEMBER 1997 Kunstenaars met camera Door Frits de Coninck In het Museum voor Hedendaagse Kunst in Antwerpen is afgelo pen vrijdag een verrassende fototentoonstelling geopend. Het zijn allemaal foto's die afkomstig zijn uit de Lambert Art Collec tion, een verzameling eigentijdse fotografie bijeengebracht door Marion Lambert. Marion Lambert, geboren in Amsterdam, is de echtgenote van de Belgische bankier Lambert in wiens bankfili aal in Genève de meeste foto's permanent worden getoond. Aan de traditie van de familie Lambert om kunst te verzamelen heeft zij een nieuwe wending ge geven door foto's te kopen van kunstenaars die in de meeste ge vallen niat zo zeer als gespeciali seerde fotograaf bekend zijn, maar als beeldend kunstenaar in het algemeen. Dat gegeven is op merkelijk, net zo goed als de kwaliteit van het werk. In foto- vorm hangt in Antwerpen een overzicht van de eigentijdse kunst dat inzicht geeft in belang rijke ontwikkelingen die zich de afgelopen twintig jaar hebben voorgedaan. Deze tentoonstelling reikt verder dan het territorium van de fotografie. Er is een aardige bijkomstigheid aan deze verzameling. Een paar weken geleden heeft het Neder landse bankconsortium ING de meerderheid verworven in de Bank Brussel Lambert. Of de Ne derlandse bank daarmee ook ei genaar is van de kunstcollectie weet ik niet, maar in elk geval komt de bank dicht in de buurt van deze belangrijke werken. De ING collectioneert zelf ook, maar dan wel op een wat ander niveau. Veel werk van mindere goden, veel epigonisme en weinig sa menhang, zoals een paar jaar ge leden te zien was in het Markie zenhof in Bergen op Zoom waar de kunst van de bank werd ge toond. Onbegrijpelijk eigenlijk, want er wordt door de ING toch veel geld aan uitgegeven. Van een bank zou je meer investering in kwali teit mogen verwachten. Zoals bij ons de Nederlandse Bank of ABN-AMRO doen die professio nals in diens hebben ten einde een samenhangende collectie aan te leggen. De verbinding met kunst en cultuur is een belangrijk onderdeel van het bedrijfsimago, en als daar geld aan uitgegeven wordt, dan liever goed. In het ons omringende buiten land is dat al lang heel normaal. Zo'n collectioneur is de Bank Brussel Lambert. Het deel ervan dat we in Antwerpen kunnen zien, is van opmerkelijke samen hang. De individuele werken ver sterken elkaar in betekenis. Er wordt een overzicht zichtbaar dat belangrijker is dan de som van de losse werken. Uiteraard betekent dat ook dat de financië le waarde ervan toeneemt, voor een bank ook niet onbelangrijk. Wie weet waar het huwelijk tus sen BBL en ING nog toe leidt. Wat de fotocollectie vooral laat zien is het wegvallen van de grens tussen schilderkunst en fotogra fie. De foto's die we hier zien, hebben niks meer van de tradi tionele fotografie die de werke lijkheid wil representeren. De fo to is in de twintigste eeuw een volkomen autonoom artistiek medium geworden. Net als het de schilderkunst is vergaan. De col lectie van Lambert brengt dat vooral in beeld. En in die zin kun je zeggen dat de verzameling be wust is opgebouwd. Het oog van de kunstenaar wijkt niet zo veel af van dat van de verzamelaar die het ziet. Het begin ligt natuurlijk bij Man Ray die fotografeerde wat hij niet kon schilderen, en schilderde wat hij niet kon fotograferen. Er han gen twee foto's uit 1921. Een er van is een vrouwenportret (Rose Selavy) dat het gezicht merk waardig uitlicht. Het licht bij Man Ray is altijd zowel erotisch als formeel: het maakt een ge zicht of een figuur ook tot een ob ject. In dezelfde zaal aan het be gin van de tentoonstelling han gen bij elkaar drie opinion lea ders uit de jaren zestig: Jannis Kounellis, Joseph Beuys en Andy Warhol. Van Beuys hangt er een mensho- ge foto waarop we hem in zijn le gendarische overlevingskostuum met vilthoed op voort zien stap pen. De titel heeft hij er met de hand opgeschreven: La rivoluzio- ne siamo noi, de revolutie dat zijn wij zelf. Wellicht bedoelde hij ook het majesteitelijke meer voud. Hij heeft de foto onderte kend, gedateerd en van nummer voorzien en juist dat nummer geeft een belangrijke verandering aan in het gebruik van de foto. De eerste schok die de fotografie teweeg bracht in de geschiedenis van de beeldende kunst, eind vo rige eeuw, was de reproduceer baarheid. Een kunstwerk kon in de opvatting van toen niet anders dan uniek zijn en dat was de foto dus niet. De foto was ook heel gewoon een beeld waarvan er ve le afdrukken konden zijn. Net zo Stadsnomade uit New York, gefotografeerd door Andres Serrano gewoon werd de dagelijkse wer kelijkheid voor de kunstenaar van de twintigste eeuw. Voor Marcel Duchamp en Man Ray was het meest doodgewone ding genoeg om als artistiek ob ject te kunnen gebruiken. Joseph Beuys is in de jaren zestig in ze kere zin de weg terug ingeslagen. Door een foto te signeren en op de afdruk zelf te betitelen en te nummeren maakt hij er weer een uniek exemplaar van. Dat was natuurlijke hetzelfde wat hij met zijn levensverhaal, met zijn vet, vilt en al zijn dingen deed. Dat wat algemeen was, werd tot een particuliere mythe vervormd. Zo zien we hem op de foto van zich zelf. Het onooglijke, het schaam teloze, de onderkant van onze cultuur tot hoofdzaak verheffen. Dat is wat de Amerikaan Andres Serrano met zijn foto's wil. Dat wekt ook opschudding en veront rusting. Het Groninger Museum wist dat en buitte dat publicitair uit door voor zijn tentoonstelling een pos ter te verspreiden met een plas- seks-scène. Daar ging het dus verder over en niet meer over de kwaliteit van zijn foto's. Zijn opname van een stadsnoma de uit New York is een monu ment. Een wollen muts, het li chaam bedekt onder een vuile, felrode deken en van het lichaam alleen maar een hoekje van het gelaat zichtbaar en de ene hand die de deken dichtklemt. Deze dakloze is anoniem, natuurlijk, maar dat rood van die deken en het zwart van die kop geeft die fi guur iets machtigs. Wat buiten onze orde valt, is door Serrano op het altaar geplaatst. De cibachrome-techniek is popu lair onder kunstenaars van nu. Ze levert kleurfoto's op met een bui tengewone graad van kleurhard heid. Elke kleur wordt nadrukke lijk op zijn plaats gezet. Dat geeft de de gefotografeerde situatie iets dubbels: je ervaart de situatie als iets wat stilgezet is (zoals bij elke foto) en wat tegelijk door gaat met geuren, geluid maken, bewegen. Bij Jeff Wall is die dubbele inten siteit altijd voelbaar. Hij heeft twee grote cibachromes elk in een aparte lichtbak geprojecteerd. De foto's zijn eikaars pendant. Beide laten ze twee wrakke houten ta- feljes zien die tegen de buiten muur van een oud huis staan. Op de ene foto ligt op het linker ta feltje een octopus ineen gekron keld, op de andere liggen op het rechter tafeltje losse bonen. In het beeld lijkt een volkomen stilte te heersen. Maar de bedrie- gelijke echtheid wordt door deze techniek zo versterkt dat de octo pus elk moment in beweging kan komen, dat de bonen gaan rollen en dat het geluid hoorbaar en de stilte voelbaar wordt. Door bo vendien gebruik te maken van het gefotografeerde licht (het zonlicht dat schuin het beeld bin nenvalt) als ook van het projec- tielicht dat de foto van binnenuit oplicht, wordt het idee nog ster ker dat wat stilgezet lijkt in feite opgeblazen wordt. Zo'n zelfde intense ervaring leve ren de cibachromes van Cindy Sherman op. Zij fotografeert bij voorkeur zichzelf. Ze poseert in een geacteerde houding die door de hevigheid van kleur enorme nadruk krijgt, tot in de kleinste details. We zien haar op een van de foto's in een parodie op een schilderij van Rafaël: een madon na met zogend kind. De baby die ze in de hand heeft, houdt ze rechtop ter hoogte van haar lin kerborst om het kind te voeden. Maar het kind wordt gefopt met een plastic borst die losjes beves tigd is. En toch kijkt de madonna, Sherman zelf, heel toegewijd naar het tafereel. Van haar ge zicht is elke oneffenheid in de huid zichtbaar. Alles in zon ta bleau vivant wordt vlijmscherp in beeld gebracht. Daarmee wor den details belangrijk die in het voorbeeld (het doek van Rafaël) er nauwelijks toe doen. Opmerkelijk groot is het aandeel van foto's die het marginale lij den esthetiseren: het aangrijpen de verslag in foto's van de aan aids-Iijdende vriendin van Nan Goldin, de verslaafden, de trans- seksuelen, de hoeren en pooiers. Maar die onderwerpen liggen te gelijk ook buiten ons. Veel dich terbij komen de de foto's van de jongste generatie Engelse kunste naars als Damien Hirst en Sarah Lucas die hun eigen lichaam en sexuele identiteit in hun werk aan de orde stellen. Elke vorm van esthetica is daarbij achter wege gelaten. Het zijn juist die foto's die de collectie zeer actueel maken. MUHKA, Leuvenstraat, Antwerpen. De foto's zijn te zien tot 18 januari, elke dag van 10 tot 5 uur. Alleen op maan dag gesloten. Door Angelique Spaninks Dertien jaar lang werkte hij in betrekkelijke stilte aan de op bouw van zijn oeuvre. Op de zol der van een oud seminarie en in het levensgrote atelier van De Pont, het centrum voor heden daagse kunst in Tilburg, mengde hij zijn verf met allerlei wonder lijk stollende en bruisende sub stanties. Hij spatte, kraste en smeerde, liet verf, olie, water en de seizoenen botsen, kroop over vellen papier en stortte zich op grote en kleine doeken om als een modern alchemist vormen en kleuren tot leven te wekken. Dat al dit noeste werken niet on opgemerkt kon blijven bleek al in 1994. In dat jaar won de Goir- lese schilder Reinoud van Vught (1960) het Wim Izaks Stipen dium. Daar hield het oogsten echter niet mee op. Dit jaar won hij de Philip Morris Finest Se lection wat tot en met 14 decem ber resulteert in zijn eerste grote overzichtstentoonstelling in het Cobra Museum, aangeyuld met een fraaie catalogus. Tevens ex poseert hij komende maanden recent werk bij de Amsterdamse Wetering Galerie en, samen met Mare Mulders en Paul van Don gen, bij het Tiljiurgse podium voor hedendaagse kunst FAXX. Wie het mysterieuze, maar tege lijk ook aardse werk van Van Vught nog niet kent, kan zich het best naar Amstelveen bege ven. Daar heeft de schilder een substantieel deel van zijn beste werk verdeeld over de gehele be nedenverdieping van het Cobra museum. Naast kleine vroege werkjes - pasteuze doekjes waar een Christusfiguur uit opdoemt - hangen de nieuwste grote wer- Het paddestoelenschilderij 'Zonder titel' van Reinoud van Vught. ken vol waterig weggepoetste paddestoelen en drie van de in middels bekende bruinwitte oudere vellen die hij bij De Pont maakte. Ook zijn er de in helde re kleuren gevatte langgerekt liggende doeken met hier en daar wat bamboestengels en wolkachtige, amoebevormige structuren die Van Vught ver kreeg door het letterlijk met zijn handpalmen en vingers ingrij pen in de verf. Een vaste thematiek heeft van Vught niet, wil hij echter ook niet. Hij vindt zichzelf daar te jong voor en de kunstgeschiede nis en natuur te rijk. Maar zoals de tentoonstelling in het Cobra Museum laat zien heeft hij een dergelijke rode draad ook hele maal niet nodig. Zijn motto is het klassieke 'Natura artis ma- gistra', de natuur als meesteres van de kunst. En hoe uiteenlo pend zijn onderwerpen, materi alen en technieken ook zijn, uit eindelijk leiden ze allemaal tot beelden die veelal niet alleen sterk in zichzelf maar ook sterk ten opzichte van elkaar werken. Juist in het koortsachtig zoeken, zwetend zwoegen met een vol strekt eigen historisch bewust zijn en eigentijdse daadkracht ontstaan schilderijen die niet anders dan van Reinoud van Vught kunnen zijn. Sommige zuiver abstract maar sprekend van kleur en vorm, helder als water, wit als sneeuw, anderen wat figuratiever maar ook smoe zeliger, grauwer en grijzer zoals in de natuur soms dekens van mist de kleuren en contouren kunnen breken. Met name de re cente grote schilderijen gaan on der een dergelijk grauwsluier gebukt. Dit gaat op het eerste gezicht ten koste van de visuele kracht ervan: waar de kleinere in acrylverf geschilderde paddo families je als kijker nog op het spoor zetten van bedwelmende sprookjes, worden de waterige, zwevende paddestoelen niet meer dan wat ze zijn: zwevende paddestoelen in een kunstmati ge waas. Totdat ze zich op een van de vijf doeken voor je ogen ineens lijken om te vormen tot een op rood water drijvende groep waterlelies, waarop niet alleen een bui dauwdruppels valt maar ogenschijnlijk ook een stilleven van drie appels en een wegwaaiende katoenpluis een plaats kunnen vinden. En daar mee ben je weer daar waar Van Vught je graag neerzet: op het kruispunt waar natuur en kunst, illusie en werkelijkheid al bor relend, bruisend en stomend in elkaar overvloeien. De overzichtstentoonstelling van Reinoud van Vught in het Cobra Mu seum in Amstelveen is t/m 14 decem ber te zien. Zijn expositie bij de Am sterdamse Wetering-galerie, Lijn baansgracht 288, loopt tot en met 20 december. De nieuwste presentatie van het collectief Themes in Painting dat Van Vught vorig jaar samen met Mare Mulders en Paul van Dongen opzette, is tot en met 14 januari te zien bij FAXX aan de Dunantstraat 1 in Tilburg. 0 2 AMSTERDAM De Nieuwe Kerk De Dam - De Zwarte Farao's, Koninkrijken aan d Nijl - dagelijks 10.00-18.00 uur, do tot 22.00 uur (t/m 1 feb) ANTWERPEN Koninklijk Museum voor Schone Kunsten - De Prinselijke M grimstocht, Europatocht van Prins Ladislas van Polen in 1624-25 (t/ 13 dec) - Trance Dance: 25 eeuwen kunst, thema stilte - di tot zo lo on 17.00 uur (tot 30 nov)- di t/m zo 10.00-17.00 uur Lokaal 01 - Verbrande Entrepotstraat 9 - Walter van Broekhuizen-iii of a sudden, part one do, vr&za 13.00-17.00 uur (t/m 6 dec) BERGEN OP ZOOM Markiezenhof - Steenbergsestraat 8 - Peter van Straaten - overzicht stentoonstelling (t/m 10 jan) - Vrouwenvreugde - schilderijen van Jen' ny van Herwijnen (t/m 6 dec)-za en zo 14.00-17.00 uur Kunstkader - Antwerpsestraat 27 - Daantje van Dalen/beelden, re Cops/schilderijen - vr/14.00-17.00 uur en 2e zondag in de im (t/m 30 jan) BREDA Lokaal 01 - Kloosterlaan 138 - Diederik Klomberg, Ellen Augustyner en Arie Huisman exposeren met werk - do, vr, za&zo 13.00-17.00 uur (t/m 7 dec) De Beyerd - Re(f)use - Tentoonstelling van voorwerpen van bruikt en gerecycled industrieel en natuurlijk materiaal (t/m 30 növl Dutch Posters 1960-1996 (t/m 30 nov) Boschstraat 22 - di t/m vr 10.00. 17.00 uur - za en zo 13.00-17.00 uur Galerie Ginneken - Ginnekenweg 287 - Truus Werners en Nelly van Nieuwhuyzen/schilderijen, Ton van Grunsven/beelden - do t/m 13.00-17.00 uur (29 nov t/m 4 jan) Galerie Segeren - Raadhuisstraat 8-10 - Miek Vlamings/werken vilt/was/grafiek - Laboratorium van de verwondering - di t/m vr 10.00 18.00 uur, do/tot 21.00 uur en za/tot 17.00 uur (t/m 10 jan) DEN HAAG Museum Het Paleis - Lange voorhout 74 - Venetiaans Glas/Het ge heim van Murano - geheimen van het Italiaanse eiland in Lagune netië - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 7 dec) GENT Museum voor schone kunsten - Brussel-Parijs: artistieke dialoog tussen België en Frankrijk periode 1848-1914 - di tot ma 10.00-181 uur (t/m 15 dec) 'S HERTOGENBOSCH Noordbrabants Museum - Verwerstraat 41 - Brabant in punt - fotografie (t/m 30 nov) - Pop in beeld - (t/m 28 juni ROOSENDAAL Tongerlohuys - Molenstraat 2 - José van der Valk/beelden en Robert Volmer/olieverfschilderijen - di t/m zo 14.00-17.00 uur (t/m 8 dec) ROTTERDAM Museum Boymans van Beuningen - Museumpark 18 - Paul Beek man (t/m 8 mrt 98)- Daan van Golden: 'Youth is an art' (t/m 7 dec)-Le- ven in Stijl, ornamentengrafiek 1550-1920, complete interieurs, kant en-klare gebouwen (t/m 7 dec) Kunsthal Westzeedijk 341 - De Haagse School - di t/m za 11-17 uur, 12-17 uur (t/m 18 jan) TILBURG Nederlands Textielmuseum - Goirkestraat 96 - European Art Quilts - di t/m vr 10.00-17.00 uur, za en zo en 2e kerstdag 12.00-17.00» (t/m 18 jan) De Pont - Wilhelminapark 1 - Giuseppe Penone, beelden en schilderij en - Robert Zandvliet: recente schilderijen - di t/m zo 11.00-17.00 uur (t/m 4 jan) ULVENHOUT Galerie De Pekhoeve - Dorpstraat 92 - groepstentoonstelling Finale '97 - werk van Siena Bening, Joep Bevers, Jean Delcourt, Hennie van Dijk, Jan de Koning, Gerrit van Meer, Pieter van Oostveen en Er Zuring - do t/m za 11.00-18.00 uur en zo/13.00-17.00 uur (t/m 28dec) Door Koos Tuitjer Met stilte is het als met een be dreigde diersoort. Zij dreigt van de aarde te verdwijnen. Er zijn volkstammen die al niet eens meer weten wat stilte is. Wie nog om stilte verzoekt, moet steeds luider tegen de keer in staan schreeuwen. Eigenlijk is dat onbegonnen werk. Want als het dan eindelijk stil is, is er onmiddellijk onrust. Over die afgedwongen situatie hangt een doem. Wanneer zul je namelijk de eerste speld horen vallen? Als zij dan onvermijdelijk valt, valt er een bom. Velen slaken meteen een zucht van opluch ting. Hè, hè, met die angstige stilte is het in ieder geval gedaan. Daar zijn we mooi vanaf. De Amerikaanse schilder Bar nett Newman (1905-1970) schil derde stilte. Daar begon hij niet op de eerste de beste dag van zijn loopbaan mee. Een dergelijk mo tief groeit. Je kunt onmogelijk patsboem van de ene op de ande re dag stilte gaan schilderen. Daar moet je als mens aan toe zijn. Newman heeft er een half men senleven over gedaan om voor zichzelf die behoefte te door gronden. Dat is niets te lang, want een mens wil zoveel in zijn leven. Pas als de ontrust om van alles te willen doen over is, is er het moment aangebroken om je zelf om stilte te verzoeken. Barnett Newmann was lang ge noeg schilder geweest om een goed motief te ontwikkelen. Hij zocht de stilte in de beperking van zijn kleuren. Van mengen was geen sprake meer. Elke kleur gaf hij een eigen plek op het doek. Dat schept orde. En den duur wordt die orde dan rust. En die rust wordt echt stilte, zodra er nog maar een kleur in het ge ding is. Hele volksstammen vinden dat Passi raar. Is dat nou kunst? Een mum vol kleur zetten, dat doet de be hanger ook. En wie dat da< roept, vindt zichzelf meestal ooi een geslaagd kunstenaar. Wan' hoeveel kamers heeft hij in leven wel niet behangen? Maar zo'n behangersbaas ver geet, dat hij het behang kant er, klaar kocht. Hij beseft dus niet dat het echt iets anders is om ie tien minuten een behangetje te kiezen, dan er maanden over doen om een schildersdoek e uitstraling te geven, waar je 11 jaren naar op zoek bent. Precies, naar aanleiding van tot standkoming van het schilde rij, spreken we al niet eens over kleur. We praten over de uitstraling van De uitstraling!? Waarvan wel? Welnu: van stilte. Die P' ontstaan is na een slopend afr gen van keuzes. Tussen licht es donker. Tussen angst en een va langen naar bevrijding. W hemel en en aarde. Tussen winding en de ervaring van ros' Het schilderij is dan af, als vijver, waarin geen steen m» zal vallen. Of als een ruim' waarin stilte geen bedreig111! meer vormt, maar op een door ie der gedeeld verlangen berust- Wie stilte zoekt, wordt helaas 8f straft. Want mensen zijn b® voor stilte. Barnett Newman,e moedde dat al. Eens schild® hij een doek in drie kleuren 1 is afraid of Red, Yellow and BI" De schilder was al 15 jaar do» toen een angsthaas het Stede L Museum in Amsterdam bin® liep en dit schilderij een mes lijf ging. Te lijf ging, ja. kunstwerk is altijd een kina de maker. Vorige week bleek de ai van elf jaar geleden 0] bang voor de stilte, die na angs"* !uc ipi* ijk vorig wansucces was ingeva Nu ging hij een ander kind Newman te lijf. Zijn Catl werd gruwelijk mishandeld- DoorJohan Diepstraten jïet titelverhaal van het de buut Begeerte (1995) van Ma- non Uphoff handelt over de seksuele inwijding van een 15- jarig meisje. Ze wordt door een oudere, Oosterse man opgepikt in een discotheek en ze gaat met hem mee naar zijn verval len huis waar meer allochto nen zijn opgeborgen. Tijdens de daad trekt ze met haar na gels diepe sporen in zijn rug en bijt hem keihard in zijn onder lip. Het is een afstandelijk, kli nisch beschreven verhaal over een fysiek gebeuren en de op maat voor een verhalenbundel vol agressie, begeerte, verlan gen en wat moet doorgaan voor passie. Dit titelverhaal lijkt eveneens de basis voor de roman Gemis waar in Manon Uphoff vier jaar uit het leven van Mara Astheim be schrijft. Aan het begin van de ro man zijn de dan 13-jarige Mara en haar gebochelde vriendin Lori vaste bezoeksters van een disco theek. De Chinezen Huang en Feng nemen de twee meisjes mee naar een nieuw, duur hotel. Wat dan volgt is een troosteloze nacht. 'De scherpe, felle explosie die mij in tweeën spleet,' zoals het in de Uphoff-matafoor wordt genoemd, was al in het verhalen- debuut te lezen. Ruim honderdvijftig pagina's la ter in Gemis neemt de lezer af scheid van de 17-jarige Mara. Ze is dan ingewijd in het leven van de bijna-volwassenen. Is er in eerste instantie nog sprake van enig mededogen met deze hoofd persoon, naarmate de roman vor dert begint een zekere mate van afkeer toch de overhand te krij gen. Gemis is een roman over een kreng van een meid die speelt met de gevoelens van anderen. De psychologische ontwikkeling van deze dwarse puber heeft Manon Uphoff in kaart gebracht. Het is moeilijk voor te stellen dat deze Mara een briljante scholier van het gymnasium is. Over het.,, dagelijkse schoolleven wordt niets verteld 'en de situatie thuis lijkt niet echt stimulerend. De vader en de moeder zijn bezig met hun tweede huwelijk, maar leven langs elkaar. Vader heeft een liefde opgevat voor het schil deren, moeder sloft tamelijk uit geblust door het leven en beiden bekommeren zich nauwelijks om de kinderen in huis. Mara kan dan ook doen en laten wat ze wil. Veel doet ze niet, behalve zich zwaar opmaken of zich met de staart van de kat bevredigen. Een 3oor Dirk Vellenga ta zijn nieuwe roman Amerikaanse Pi 'ale keert Philip Roth (64) terug naaf zertrouwde omgeving. Naar Newar lew Jersey, de wijk van joodse immij ■en, waar hij als lid van de tweede gegj ie opgroeide in en vlak na de Tweede reldoorlog. ®et de hechte, overzichtelijke gen schap van Newark is in de loop van cj en heel wat gebeurd. 'Vroeger was h stad waar ze alles maakten. Nu is h stad waar de meeste auto's ter wereld 'T>n j?estolen>' verzucht de hoofdper e dieven wonen voornamelijk in oude buurt.' Joodse gezinnen vielen u 4 oude zekerheden verdwenen in c n°, Seslagen Amerikaanse samenle de hard werkende, keurige bu erden getroffen door 'de Amerikc azernij'. e centrale figuur is Seymour Levov 1 odse, (desondanks) blonde sporthelc In01 ^ans Zweed genoemd. J1® G°edbloed vertelt zijn verhaal Zuckerman, die met een vai P olstoj de volgende conclusie 1 vrTa 6n van Zlweed Levov was heel •it en.heel gewoon, en daardoor r im^n<"oos geweest, geheel volger Amerikaanse traditie.' «nTn Zuckerman was jaren gelede» \aste maskers van Roth, in viel uanSi!S hoofdpersoon. In de Zut snoi ,en sPeelf P°th een verwar ■n 1- ïef, m identiteiten van a iaact en gaat zelfs zover d !oll ZMer ego Zuckerman ook nc fhilip Roth op laat draven, ie do u erman afgedaan, verk rito,-, .mjver zes, zeven jaar geled- L^m de daaropvolgende ro: waai- ln'et voor' Patrimonium wa ïan „VeiU,aa1'' een rechtstreekse vert lueL-f11 hip Roth zonder masker. iik r, 1man 's nu dus toch terug. En e ten m° 1 Wefr n*et' onbeheerste, 1 Ie nZ Zuckerman is definitiefl uister Zuckerman is een vrij r 6n Speelse analyticus. De tc - enkaanse pastorale is betrek!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 20