DE STEM Een cultuur uiteengerukt Het ene leven van Cees Nooteboom Lou Landré beroemde songwriter in nieuwe musical 231 Actie Nederlandst film in New York 4Terug naar Oosterdonk' confronteert jaren negentig met jaren vijftig Oscar Wilde eindelijk omarmd in Dublin Expositie in Den Haag en schrijversprentenboek duitsland 1 Gids MAANDAG 24 NOVEMBER 1997 DE STEM NEDERLAND 1 Door Marjan Mes Amsterdam - „De musicalwereld is mij totaal vreemd. Sterker nog, ik houd hele maal niet van musical. Maar voor deze deze rol heb ik mij moeiteloos laten over halen, want hij zit vol prachtige scènes die interessant zijn voor een toneelspe ler." De kleine, grote karakteracteur Lou Landré gaat de titelrol spelen in de nieuwe Neder landse musical Larry, this funny world. Een met prachtige songs gelardeerd levensverhaal van de beroemde songwriter Lorenz 'Larry' Hart (1895-1943), samen met componist Ri chard Rodgers de schepper van onverganke lijke nummers als My funny valentine, Blue Moon en The lady is a tramp. Zaterdag begonnen in Amsterdam de eerste repetities. Op 20 januari gaat de musical in het Chassé Theater in Breda in première. Zelf zal Lou Landré, op dit moment nog te zien als De Misantroop van Molière bij to neelgroep De Appel, als enig lid van de grote cast niet zingen. En dat tekent tegelijk het se rieuze toneelkarakter van deze nieuwe pro ductie. „Het interessante," aldus Landré, „is het tra- gi-komische karakter van deze mysterieuze joodse man, die een nogal duister dubbelleven leidde met een geheime agenda. Hij had een enorme moederbinding en was eenzaam om dat hij bang was voor diepgaand contact, maar in het openbaar was hij flitsend en gees tig. Daar heb ik wel wat mee." „Hart kon moeiteloos Shakespeare citeren en verwerkte al zijn persoonlijke teleurstellin gen in zijn ironische en poëtische teksten. Fantastisch is het om de betekenis van die prachtige liedjes, waarvan iedereen de melo die kent, in de juiste context te kunnen laten zien". „Het was zo'n man die moest schrijven om te overleven," denkt Landré. „Maar die bang was voor de liefde, van man of vrouw. Zijn le ven zit in zijn liedjes. Dat zijn werelden op zich, want hij was een echte dichter. Pas toen ik het script las, ontdekte ik trouwens hoeveel beroemde nummers van hem zijn. Ik houd van die songs want ik ben een echte jazzliefheb ber. Het enige vervelende is dat ik grote siga ren moet roken, want Larry pafte altijd siga ren, terwijl ik al jaren niet meer rook." Precies op de 54ste sterfdag van Lorenz Hart zijn zaterdag de repetities voor Larry, this funny world begonnen. In de Focus-studio's nabij de Amsterdamse havens werd na afloop een klein feestje gebouwd, waarbij een enor me marsepeinen 'verjaardagskaart ter ere van wijlen Larry Hart werd aangesneden. Met een speciale Blue Moon-cocktail, een nogal giftig uitziend drankje, werd getoast op het succes van de nieuwe, tweede productie van American Songbook Theater. Twee jaar geleden debuteerde deze Hilver- sumse producent met You're the top, een in drukwekkende, dramatische musical over het leven van Cole Porter, die andere beroemde Amerikaanse songwriter, charismatisch ver tolkt door Willem Nijholt. Dezelfde scenario schrijver, Pieter van de Waterbeemd, heeft zich nu over de biografie van Larry Hart ont fermd. Antoine Uitdehaag zal de voorstelling regis seren. „Mij interesseert vooral de achterkant van het succes en natuurlijk ook de schitte rende buitenkant van het Amerikaanse show leven van toen. We zullen de opnieuw gear rangeerde songs in al hun glorie laten klin ken." Centraal in de musical Larry staan het intri gerende dubbelleven van Lorenz Hart, zijn vaak moeizame samenwerking met componist Richard Rodgers (een wèl zingende Fred But ter) en de gouden jaren van de Amerikaanse musicalsong, de elegante jaren twintig tot be gin veertig toen grote namen als Irving Berlin, Cole Porter en George Gershwin furore maakten op Broadway. Sylvia de Leur zal Larry's bezitterige Duits- joodse moeder Frieda spelen. „Die moeder had goed in de gaten hoe briljant haar zoon was," aldus de cabaretière. „Maar ze wist ook dat hij liever in het riool lag dan in zijn eigen bed. Ze heeft hem enorm gestimuleerd om zijn talent te bewijzen en hield hem altijd de hand boven het hoofd. Ik zing maar een song, Bewitched, maar die zegt veel over hun rela tie." De samenwerking tussen Larry Hart en Ri chard Rodgers was uiterst vruchtbaar, maar ook gecompliceerd door de tegenstelling tus sen de twee. De drankzuchtige Larry Hart (1895-1943) dreef de gedisciplineerde Ri chard Rodgers vaak tot wanhoop door zijn onvoorspelbare gedrag. Hij schreef zijn songteksten in de taxi, op het toilet en tijdens de grote feesten die hij gaf. Daar was hij altijd het geestige middelpunt. Maar hij verdween meestal spoorloos, de aan wezigen aan hun lot overlatend. Niemand kwam er precies achter wie Larry Hart in werkelijkheid was. Vanwege zijn kleine postuur raakte de Broad- way-schrijver er ook steeds meer van over tuigd dat de grote liefde niet voor hem was weggelegd. Het maakte hem tot een rusteloze, aan de alcohol verslaafde nachtbraker, steeds op zoek naar het ware geluk. Ondertussen nam zijn succes ongekende vormen aan. Hij De hoofdrolspelers van de nieuwe Nederlandse musical 'Larry this funny world' i loop van de eerste repetitie in Amsterdam tijdens een feestelijk onderonsje met taart'! cocktails: Lou Landré, Sylvia de Leur, Fred Butter en Joke de Kruijf. 07.00 07.05 07.29 09.00 09.08 09.56 i 10,42 11.12 12.08 15.12 16.05 16.58 17.58 18.24 18.53 19.24 20.00 20.25 20.59 21.06 22.02 22.46 23.27 23.36 Journaal Get the icture (h) Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en 8.30 uur Journaal en om 7.43, 8.15 en 8.45 uur Sportjournaal journaal De ochtenden Ook dat nog (h) Het andere gezicht (h) Jos op 1 (h) Service uur (h, tot 12.58) Chandler Co (slot, h) Jos op 1 Alles kits met Kablam; 17.25 Oli via verdwaalt; 17.39 Jij ik Growing Pains, comedy Get the Picture, quiz Willem Wever Waku waku, spelletje Journaal Netwerk, actualiteiten Weeroverzicht Opsporing verzocht Spanjer, Maarten stapt het leven van mensen binnen Dokument: In vuur en vlam, do cumentaire over de Utrechtse brandweer Miniatuur: Ton van der Stap (h) Cheers (h, tot 00.01) NEDERLAND 2 stierf al op 47-jarige leeftijd, aan drank en eenzaamheid. Verder zien we in Larry, this funny world Jo ke de Kruijf als een van Larry's (platonische) liefjes, een derderangs revuemeisje; tv-ster- ren als Jet van der Meij en Ad Fernhout, een aantal jonge musicalartiesten en is er een live begeleiding door een band onder leiding vu slagwerker Anton Burger met o.a. jazz-bj sist Frank Noya. De musical 'Larry, this funny world' van CorFrjl (idee), Pieter van de Waterbeemd (script) en Do'i Vries (arrangementen en muzikale leiding) gsitj 20 januari in Breda in première en wordt daarna' zeventig Nederlandse theaters gespeeld. Dublin (ap) - Bijna een eeuw nadat hij nagenoeg letterlijk hef graf in was gejaagd vanwege zijn homoseksualiteit is deles! schrijver Oscar Wilde eindelijk terug in Dublin, als standbeel Door Maarten van de Rakt Terug naar Oosterdonk, Of het verloren dorp van Pietje de Leugenaar treft het niet. De eerste aflevering van de Vlaamse dramareeks bij de KRO valt morgen samen met een voetbalwedstrijd: Ajax-Vfl Bo- chum. Daarom volgt donderdag een her haling. Op de BRT is de serie al bijna afge lopen. Oosterdonk heeft nooit bestaan, wel Oosterweel en Wilmarsdonk. Met nog twee andere dorpjes zijn ze opgeofferd voor de uitdijende Antwerpse haven. Het verhaal, geschreven door Guido Van Meir, draait om tv-ster Brecht Bosmans. Hij bracht zijn jeugd door in het plattelandsdorp. Gefascineerd luisterde hij naar de verhalen van Pietje de Leuge naar, een mysterieuze kluizenaar. Veertig jaar later wordt Brecht tijdens het begrafe nismaal na de dood van zijn vader geconfronteerd met zijn 'ondergespoten' verleden. Wilde verhalen doen de ronde, onder meer over de Schat van Oos terdonk en het lot van Pietje de Leugenaar. En waarom wilde vader per se Jos Teugels uitnodigen op zijn begrafenis? „Ik wilde de jaren negentig confronteren met de ja ren vijftig", licht schrijver Guido van Meir toe in een stemmige ambiance. De KRO vertoont de serie voor in het kerkje annex kroegje van Ruigoord, dat raakvlakken heeft met Oosterdonk. Het kunste naarsdorp vreest immers de oprukkende haven van Amsterdam. Europees „Terug naar Oosterdonk is een terugblik op de laat ste helft van de eeuw en wat er met de mensen is ge beurd. De bedoeling gaat verder dan de geschiede nis van één dorp of van heel Vlaanderen schrijven. Het is eigenlijk een Europees verschijnsel: de te loorgang van het sociale weefsel. In de polderdor pen is dat bruut en drastisch gebeurd. Een cultuur is uiteengerukt", treurt Van Meir. „In deze reeks staan banen tegenover een wereld. Het gaat verder dan de natuur vernietigen. Een we reld wordt verwoest, een cultuur. Dat is de prijs die betaald is voor banen. Er werken momenteel 80.000 mensen in de Antwerpse haven. Als je daar de se cundaire tewerkstelling bijtelt kom je op 120.000. Een kleine vijfduizend bewoners van de polderdor pen moesten verhuizen. Naar Ekeren of Stabroek. Veel boeren zijn uitgeweken naar Wallonië of naar de linkeroever van de Schelde. Sommigen zijn daar zelfs voor de tweede keer onteigend." Van Meir voelt zich verbonden met de polderdor pen. Zijn ouders en grootouders kwamen uit Oos terweel. „Mijn ouders zijn in 1937 van Oosterweel naar Ekeren verhuisd. Wij woonden in de laatste straat richting Wilmarsdonk en dat dorp is ook ver dwenen." „Oosterweel was al voor een groot deel verwoest door de V-bommen. Bommen die voor de haven be stemd waren. Als kleine jongen ging ik in de jaren '50 op familiebezoek in de Oosterweelse polder. Daar stond de boerderij van mijn grootmoeders zus. En ik hoor nog constant thuis vertellen over Ooster weel. De polder was een deel van mijn jeugd." Processies Die tijd roept bij Van Meir herinneringen op aan spelen in een vrijwel autoloze straat, processies, stoelen voor de deur op zwoele zomeravonden, een wereld zonder televisie of supermarkten. Een mooie inspiratiebron, maar niet de enige: „In Terug naar Oosterdonk komen allerlei dingen bij elkaar. Ook die figuur van Pietje de Leugenaar. Die dateert van 1976. Toen schreef ik stukjes in de Humo over aller lei onderwerpen als hengelen, muskusrattenvangen en paarden. Daarvoor had ik zo'n figuur gecreëerd. Die ging ik opzoeken in zijn woonwagen." „Pietje verbindt onze traditie met de indianen. Hij is lang bij de indianen geweest. Pietje is ook op zoek geweest naar andere culturen om dingen te leren die Stakke Wanne hem nog had willen doorgeven. Hij staat voor een verder verleden. Voor Brecht is Piet je de andere meester." „De herinneringen aan Pietje zijn ondergespoeld samen met het dorp. Op een bepaald moment is hij in zijn leven een heel andere weg gegaan. Dan ziet hij na veertig jaar voor het eerst al die mensen te rug. Aanvankelijk zit hij erbij als een vreemde eend in de bijt, maar je ziet hem wel evolueren. Hij wordt socialer. Hij slaagt er op het einde ook in om een beetje dat jongetje te worden dat hij was. Maar nu verklap ik al teveel." Acteur Rik van Uffelen, wiens c.v. onder meer De Brug, Oog om oog en Het Verdriet van België ver meldt, neemt de rol van Brecht Bosmans voor zijn rekening. „Heel bewust heeft Brecht de jeugd in zijn dorp meegemaakt. Maar dan ging hij studeren, bij de BRT werken, in Brussel wonen. Hij heeft net als de meesten van onze generatie geen echt thuis land meer. Zoals ik. Ik kom uit Antwerpen, maar ik ben daar nooit. Ik ben zo'n thuisloze die altijd pen delt", vertelt de acteur desgevraagd. Brecht is in de ogen van Van Uffelen: „Een heel aardige man, die zo'n beetje alles vergeten is van vroeger. Door de dood van zijn vader krijgt hij als een soort shock ervaring het hele verleden voor zijn kiezen. Hij weet het zelf allemaal niet meer zo. De relatie met zijn dochter is ook niet zo geweldig. Gescheiden, altijd hard werken. Maar het komt allemaal goed in de se rie." Waarom hij ja zei tegen Terug naar Oosterdonkl „Voor mij tellen altijd drie voorwaarden. Er moeten altijd twee vervuld zijn. Heb je bijvoorbeeld een fantastisch verhaal, een erg vervelende regisseur maar een héél leuke tegenspeler. Dan doe ik het wel", lacht hij. „Hier zijn alle voorwaarden vervuld. En wat het verhaal betreft, ik ben misschien zelf ie mand die nogal veel zit te tobben over vroeger en hoe het allemaal moet in de toekomst. Dat spreekt me aan." 'Terug naar Oosterdonk', dinsdag, Nederland 1, 21.05 uur De meeste Dubliners zijn nu en thousiast over de kleurrijke schrijver, die uit graniet, jade, porselein en kwarts is opgetrok ken. Naast het op het Merrion Square geplaatste beeld staan twee zwarte pilaren waarop de populairste uitspraken van Oscar Wilde zijn gegraveerd. Bovenop de ene pilaar staat een zwangere vrouw, bovenop de andere een naakte manlijke torso. In de stad die vol staat met beel den die nauwelijks meer iemand opvallen krijgt Oscar Wilde bij zonder veel aandacht. Joggers pauzeren even om him favoriete citaat te zoeken en het winkelend publiek zet de schappen even opzij om het bi van alle kanten te kunnen wonderen. 19.02 Wilde stierf in 1900 op 46-jarim 19,33 leeftijd in Parijs enkele jarenml 20.05 dat hij twee jaar in gevangel 20.32 schap had doorgebracht vanwtl 22.05 zijn relatie met jonge manne® 23.00 „Typisch Iers", zegt MaiyCoi don, die naar het beeld staat® 23.35 kijken. „We zijn jaloers opandi ren die succes hebben en 1 hen bijna het land te verlak Dublin heeft er bijna een eei over gedaan om die arme Osi hier weer in het openbaar telateB 12,00 verschijnen." a 12.07 09.00 Aspecten van de Middeleeu wen (tot 09.20) 10.00 Huisje boompje beestje (tot 10.20) 10.30 VOC: Reilen en zeilen van de compagnie (tot 10.50) 1100 Liedmachien (tot 11.10) 13.00 Journaal 13.07 Studio Sport (h) 14.45 Te huur (h) 15.00 Spreekuur. Thema: Politiek [15.55 AOV(h) 16.00 Journaal 16.09 Ik Mik Loreiand 16.30 De ark van Stekeltje 16.55 Wild Horizons 2-Bleeding Heart Baboons 117.20 Gospelclip 17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30 en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour naal en 18.51 Hoofdpunten uit het nieuws gevolgd door het weer Radar, consumentenprogramma Buskruit, serie Ik ben je moeder niet... (h) After Jimmy, speelfilm Het elfde uur, gesprekken Studio NOS Sportmagazine. Met om ca. 23.30 uur Journaal Grootmeesters in manage ment. Afl. 1 (tot 00.05) 07 OS OS 09 10 11 17 17 18i 18 18 19 19i 20l 2ofl 211 221 00 011 NEDERLAND 3 Amsterdam (anp) - De Nederlandse filmindustrie gaat komeij de maand in New York een poging doen Amerika te vereven Negen filmmakers - regisseurs, producenten en acteurs - stekn de Grote Plas over en nemen in hun koffertje acht recentepra ducties mee. Die worden van 12 tot 18 december elk driekq vertoond in de Arthouse bioscoop Cinema Village, in I Manhattan. 13.00 13.08 13.39 Journaal MiddagEditie met 12.30 Sportjournaal Journaal Kassa(h) Barend Witteman (h) uur 14.04 ZaterdagavondLINGO (h) 14.26 115.21 15.46 Buitenhof (h) Per seconde wijzer (h) Een dag om nooit te vergeten (h) 07. 07l 07. 07, 08.1 08. 18 J 18.. 19.1 19.1 19. 20.1 20.1 20.1 22.] 22. 23.1) 23.1 Dirk Roothooft (Pietje de Leugenaar), Ides Meire (de jonge Brecht) en Damiaan De Schrijver (Ro bert Custers) in de Vlaamse tv-serie 'Terug naar Oosterdonk'. foto phile deprez De Nederlandse Filmweek, geti teld Dutch Treats, is vooral be doeld om films die nog niet ver kocht zijn aan een distributeur te helpen en om wel verkochte maar nog niet uitgebrachte rolprenten van wat extra publiciteit te voor zien. Het gaat om De Jurk van Alex (regie: Alex van Warmer dam), Tot Ziens (Heddy Honig- mann), Hufters Hofdames (Ed die Terstal), All Stars (Jean van de Velde), Naar de Klote! (Ian Kerkhof), Dying to go Home (Ge orge Sluizer en Carlos da Silva), De Nieuwe Moeder (Paula van der Oest) en Karakter (Mike van Diem). Die laatste film zal extra worden gepusht. Character is namelijk de Nederlandse inzending voor de Oscar-competitie in de categorie beste buitenlandstalige speel film. Leden van de Academy, die de Oscars toekennen, krijgen door de promotiecampagne een extra gelegenheid de film te be kijken. In eigen land en elders in Europa sleepte het speelfilmde buut van Mike van Diem i»« dels al tal van prijzen wacht. Karakter is ook de openings! van de Nederlandse Filmweek i New York. Maker Mike van Diem houdt» beschikbaar voor potentiële kjj pers, pers, programmeurs enpir ducenten, evenals collegafil kers Marc van Warmerdam, tor Löw (een van de Iers in Karakter), Eddie Vic Franke, Jean van de Rolf Koot, Ian Kerkhof van der Oest. Films die ondanks al dl spanningen geen koper gaan volgend jaar negen den lang op een tournee langs steden als San Francisco, Los Angele cago, Seattle, Washington, Hoj ton, Philadelphia, Minneapo^ Baltimore, Cleveland, Kansasi ty en Miami. De laatste er in New York een Nederlane Filmweek werd gehouden, 1985. BELGIË FRANS 12.50 Nieuws 13.30 Téléchat 13.40 Dr. Markus Merthin, ziekenhuisserie 14.25 LAlbanië d'Enver Hoxha, documentaire 15.30 lei bla bla, kindermagazine 16.35 les routes du paradis, serie 17.25 The [Streets of San Francisco, misdaadserie 18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table '9.10 Le quotidien des sports 19.30 *leiJWS 70.10 L'écran témoin: La cérémo nie, Franse speelfilm uit 1995 van Claude (Chabrol met Sandrine Bonnaire, Isabelle Hapert en Jacqueline Bisset. Aansl. (22.05) jdiscussie over analfabetisme 23.25 Laatste \ttw) 23 50 Javas' uitgaanst'Ps 'tot BELGIË FRANS 2 16.50 lei bla bla, kindermagazine 17.50 felechat 17.55 lei bla bla 18.55 Régions rlT '9-1® Gourmandises, culinair magazi- 19.30 Nieuws 20.10 La cérémonie, rajse speelfilm uit 1995 van Claude Cha- ,0 met Sandrine Bonnaire, Isabelle Hu- JPert en Jacqueline Bisset 22.00 Du poil de a bete, dierenmagazine 22.20 Laatste li'hTi 22,45 Javas' uitgaanstips 22.55 I ebdo. Actueel weekmagazine. Herh 18 35) CarteS SUr ta'}'8' ma9azine 'tot Cees Nooteboom foto anp Door Peter van Vlerken Een prachtige titel heeft de tentoonstelling rondom Cees Nooteboom in het Letterkun dig Museum in Den Haag: 'Ik had wel duizend levens en ik nam er maar één!' De regel stamt uit een van zijn gedich ten. Er spreekt zowel tevre denheid uit over het gekozen bestaan als een melancholisch gevoel over de gemiste moge lijkheden. Wie de carrière van de schrij ver/dichter in ogenschouw neemt, zal zich het meest kunnen voorstellen bij Nootebooms te vredenheid. Wie echter afgaat op de inhoud van zijn boeken, is ge neigd de melancholie de over hand te geven. Cees Nooteboom is Nederlands meest internatio nale schrijver. Door de vele rei zen die hij maakte en de verhalen die hij daarover schreef, staat hij bekend als een kosmopolitisch auteur. Zijn reizen brachten hem in verre oorden. Spanje is zijn lie velingskind. Zijn internationale allure mag Nooteboom ook ontle nen aan de vele talen waarin zijn boeken zijn vertaald. De golf bui tenlandse publicaties rees hui zenhoog sinds hij in Duitsland - even voor de val van de Muur vestigde Nooteboom zich in Ber lijn - tot de belangrijkste Euro pese auteurs wordt gerekend. De Nooteboom-boom in Duitsland werd in gang gezet door televisie presentator Reich-Ranicki, die vond dat de auteur maar eens in aanmerking moest komen voor die ene, grootste literaire onder scheiding: de Nobelprijs. De tentoonstelling in Den Haag doet, hoewel bescheiden van op zet, recht aan Nootebooms inter nationale reputatie. Op vele foto's - de schrijver doet het goed voor het oog van de ca mera - staat hij afgebeeld met beroemde collega's als Mary Mc Carthy en Ernst Jünger in de meest vergelegen oorden. Ook met geliefden liet hij zich foto graferen, onder anderen met Liesbeth List. Zeker zo charmant zijn de plaatjes die dateren van voor zijn schrijverschap, foto's uit het familiealbum. Dat ene leven bracht de in Den Haag geboren (1933) Cornelis Jo hannes Jacobus Maria Noote boom ook op dichterbij gelegen plekken. In Venray zat hij op het gymnasium bij de paters francis canen. De vierde klas deed hij over bij de paters augustijnen van het Augustinianum in Eind hoven. Het album ligt opengesla gen bij foto's van Nooteboom aan de Limburgse Maas, Eindhovense plaatjes krijgt de bezoeker van de tentoonstelling niet te zien. Die ene, bekende foto is ook te zien: Nooteboom die als jonge, drome rige dichter aantekeningen zit te maken voor zijn tedere debuut Philip en de anderen, de korte ro man die de status van cult-boek verkreeg. Uit Tilburg en omgeving, waar de schrijver vaak vertoefde omdat hij er familie had wonen, zijn geen tastbare herinneringen op de expositie aanwezig. Noote booms belangrijkste roman, Ri tuelen, alom geprezen als een van de beste die in het Nederlandse taalgebied zijn geschreven, speelt voor een gedeelte in die stad. Be halve foto's zijn de bijzondere manuscripten van Nooteboom te bezichtigen, een pietepeuterig handschrift, maar zo regelmatig dat het gedrukt lijkt. In het Schrijversprentenboek dat de tentoonstelling begeleidt, staan - behalve ook weer veel foto's, waaronder wèl een uit Tilburg - veel interessante opmerkingen van verschillende Nooteboom- kenners. Daarin komt vooral de melancholische kant van de schrijver aan de orde. Nooteboom die zich steeds een buitenstaan der weet, een toevallige passant waar ter wereld hij zich ook be vindt. Nooteboom die het onvermogen beseft van op te gaan in tijd en ruimte. Dat besef wordt geïllus treerd aan de hand van een citaat uit een Spanje-verhaal in de reis bundel De filosoof zonder ogen. De schrijver heeft een ongemak kelijke ontmoeting met een her der: „Dichterbij is hij veel on doordringbaarder dan veraf, ik ben degene die hier niet M hoort. Het hele lands# heeft zich om hem heen ges? peerd, zonder hem zou het waaien, instorten, hij kan niet de herder zijn, ik ben m maar iets wat langsrolde (.4 over de weg zal wegrijden staan doorwrochte beschou® gen in het Schrijversprentet j over het ingewikkelde, maat' vole spel dat Nooteboom sp met schijn en werkelijkheid zijn en niet-zijn. Eigenlijk kom je door het van het Schrijversprent® meer aan de weet over boom dan door het zien tentoonstelling. Tentoonstelling over Cees N<*JL| t/m 22 maart 1998 in beUette1* Museum, Prins Willem Alexar10 5, Den Haag. Open: di-vrij i"'1 zo-zo 12-17 uur. nnii,nj 'Ik had wel duizend 'evenJm si er maar één'. Cees Nootebo J versprentenboek, no. 40. Uitg- prijs/ 39,90. l"5 ^chau, regionaal magazine 12.55 au 13'00 Tagesschau 13.05 Mit- ma9azin 17.45 Plusminus-News, eco- rnagazirie 14.00 Tagesschau WnnsdiBox, amusement 15.00 Ta- In 15,15 Abenteuer Wildnis, docu- iJh're 16,00 Flie9e' talkshow 17.00 Ta- iel7?c 12,15 Brisant' boulevardmagazi- isnh„ï Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma- sa"e 18'55 Tanja, serie 20.00 Ta- Jocum 15 ExPed'tionen ins Tierreich, l0rt re over de wasbeer 21.00 Re- l23nITT0a2ine 21,40 töwengrube, serie iaadsJTsthemen 23.00 Tatort, mis- [a*ion»7maChtma9aZin'00,501m Duitsland 2 |83.4S 14.10 s?'e LBiene Maia' tekenfilmserie tuqdsnr Unbe bei Dr' Frankenstein, )4.3o^'«. f'.22 jeugdjournaal jeuqd ia 5ln' mi|ieumagazine voor de Ne li ne Geburtstagsecke 15.00 htkehrsn LT'er"Praxis, magazine 15.25 »be27erie 17,00 Heute17-15 lieute nd' "tagetine 17.40 Leute Fer,f 19 nnuZ'ne 12,50 Der A'te' misdaad- rraisch' m 6Ule 10,25 WIS0, sociaal-eco- "teben ta°riZlne20,15DersdiönsteTag tv"film 21.45 Heute 22.15 Traces in F Tri^ Wa (tot 12. tag 13. Kin H 15. Ma 16.1 Tie® Wel gist® Cal' LoW zinfl Rei 19)1 Adt 21. harl vei teitl mis Spo; rie Par 11,1 ge 13. a C We 15.11 gan, day off Roa map rie 1 18.11 Blui bou] Y°u| tem] Spa] rept® schel poo] 23.1 voel van I Les® 01.» J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 10