DE STEM
Een cultuur uiteengerukt
Het ene leven van Cees Nooteboom
Lou Landré beroemde songwriter in nieuwe musical
231
Actie Nederlandst
film in New York
4Terug naar Oosterdonk' confronteert jaren negentig met jaren vijftig
Oscar Wilde eindelijk
omarmd in Dublin
Expositie in Den Haag en schrijversprentenboek
duitsland 1
Gids
MAANDAG 24 NOVEMBER 1997
DE STEM
NEDERLAND 1
Door Marjan Mes
Amsterdam - „De musicalwereld is mij
totaal vreemd. Sterker nog, ik houd hele
maal niet van musical. Maar voor deze
deze rol heb ik mij moeiteloos laten over
halen, want hij zit vol prachtige scènes
die interessant zijn voor een toneelspe
ler."
De kleine, grote karakteracteur Lou Landré
gaat de titelrol spelen in de nieuwe Neder
landse musical Larry, this funny world. Een
met prachtige songs gelardeerd levensverhaal
van de beroemde songwriter Lorenz 'Larry'
Hart (1895-1943), samen met componist Ri
chard Rodgers de schepper van onverganke
lijke nummers als My funny valentine, Blue
Moon en The lady is a tramp.
Zaterdag begonnen in Amsterdam de eerste
repetities. Op 20 januari gaat de musical in
het Chassé Theater in Breda in première.
Zelf zal Lou Landré, op dit moment nog te
zien als De Misantroop van Molière bij to
neelgroep De Appel, als enig lid van de grote
cast niet zingen. En dat tekent tegelijk het se
rieuze toneelkarakter van deze nieuwe pro
ductie.
„Het interessante," aldus Landré, „is het tra-
gi-komische karakter van deze mysterieuze
joodse man, die een nogal duister dubbelleven
leidde met een geheime agenda. Hij had een
enorme moederbinding en was eenzaam om
dat hij bang was voor diepgaand contact,
maar in het openbaar was hij flitsend en gees
tig. Daar heb ik wel wat mee."
„Hart kon moeiteloos Shakespeare citeren en
verwerkte al zijn persoonlijke teleurstellin
gen in zijn ironische en poëtische teksten.
Fantastisch is het om de betekenis van die
prachtige liedjes, waarvan iedereen de melo
die kent, in de juiste context te kunnen laten
zien".
„Het was zo'n man die moest schrijven om te
overleven," denkt Landré. „Maar die bang
was voor de liefde, van man of vrouw. Zijn le
ven zit in zijn liedjes. Dat zijn werelden op
zich, want hij was een echte dichter. Pas toen
ik het script las, ontdekte ik trouwens hoeveel
beroemde nummers van hem zijn. Ik houd van
die songs want ik ben een echte jazzliefheb
ber. Het enige vervelende is dat ik grote siga
ren moet roken, want Larry pafte altijd siga
ren, terwijl ik al jaren niet meer rook."
Precies op de 54ste sterfdag van Lorenz Hart
zijn zaterdag de repetities voor Larry, this
funny world begonnen. In de Focus-studio's
nabij de Amsterdamse havens werd na afloop
een klein feestje gebouwd, waarbij een enor
me marsepeinen 'verjaardagskaart ter ere van
wijlen Larry Hart werd aangesneden.
Met een speciale Blue Moon-cocktail, een
nogal giftig uitziend drankje, werd getoast op
het succes van de nieuwe, tweede productie
van American Songbook Theater.
Twee jaar geleden debuteerde deze Hilver-
sumse producent met You're the top, een in
drukwekkende, dramatische musical over het
leven van Cole Porter, die andere beroemde
Amerikaanse songwriter, charismatisch ver
tolkt door Willem Nijholt. Dezelfde scenario
schrijver, Pieter van de Waterbeemd, heeft
zich nu over de biografie van Larry Hart ont
fermd.
Antoine Uitdehaag zal de voorstelling regis
seren. „Mij interesseert vooral de achterkant
van het succes en natuurlijk ook de schitte
rende buitenkant van het Amerikaanse show
leven van toen. We zullen de opnieuw gear
rangeerde songs in al hun glorie laten klin
ken."
Centraal in de musical Larry staan het intri
gerende dubbelleven van Lorenz Hart, zijn
vaak moeizame samenwerking met componist
Richard Rodgers (een wèl zingende Fred But
ter) en de gouden jaren van de Amerikaanse
musicalsong, de elegante jaren twintig tot be
gin veertig toen grote namen als Irving Berlin,
Cole Porter en George Gershwin furore
maakten op Broadway.
Sylvia de Leur zal Larry's bezitterige Duits-
joodse moeder Frieda spelen. „Die moeder
had goed in de gaten hoe briljant haar zoon
was," aldus de cabaretière. „Maar ze wist ook
dat hij liever in het riool lag dan in zijn eigen
bed. Ze heeft hem enorm gestimuleerd om
zijn talent te bewijzen en hield hem altijd de
hand boven het hoofd. Ik zing maar een song,
Bewitched, maar die zegt veel over hun rela
tie."
De samenwerking tussen Larry Hart en Ri
chard Rodgers was uiterst vruchtbaar, maar
ook gecompliceerd door de tegenstelling tus
sen de twee. De drankzuchtige Larry Hart
(1895-1943) dreef de gedisciplineerde Ri
chard Rodgers vaak tot wanhoop door zijn
onvoorspelbare gedrag.
Hij schreef zijn songteksten in de taxi, op het
toilet en tijdens de grote feesten die hij gaf.
Daar was hij altijd het geestige middelpunt.
Maar hij verdween meestal spoorloos, de aan
wezigen aan hun lot overlatend. Niemand
kwam er precies achter wie Larry Hart in
werkelijkheid was.
Vanwege zijn kleine postuur raakte de Broad-
way-schrijver er ook steeds meer van over
tuigd dat de grote liefde niet voor hem was
weggelegd. Het maakte hem tot een rusteloze,
aan de alcohol verslaafde nachtbraker, steeds
op zoek naar het ware geluk. Ondertussen
nam zijn succes ongekende vormen aan. Hij
De hoofdrolspelers van de nieuwe Nederlandse musical 'Larry this funny world' i
loop van de eerste repetitie in Amsterdam tijdens een feestelijk onderonsje met taart'!
cocktails: Lou Landré, Sylvia de Leur, Fred Butter en Joke de Kruijf.
07.00
07.05
07.29
09.00
09.08
09.56
i 10,42
11.12
12.08
15.12
16.05
16.58
17.58
18.24
18.53
19.24
20.00
20.25
20.59
21.06
22.02
22.46
23.27
23.36
Journaal
Get the icture (h)
Ontbijt tv met 7.30, 8.00 en 8.30
uur Journaal en om 7.43, 8.15 en
8.45 uur Sportjournaal
journaal
De ochtenden
Ook dat nog (h)
Het andere gezicht (h)
Jos op 1 (h)
Service uur (h, tot 12.58)
Chandler Co (slot, h)
Jos op 1
Alles kits met Kablam; 17.25 Oli
via verdwaalt; 17.39 Jij ik
Growing Pains, comedy
Get the Picture, quiz
Willem Wever
Waku waku, spelletje
Journaal
Netwerk, actualiteiten
Weeroverzicht
Opsporing verzocht
Spanjer, Maarten stapt het leven
van mensen binnen
Dokument: In vuur en vlam, do
cumentaire over de Utrechtse
brandweer
Miniatuur: Ton van der Stap (h)
Cheers (h, tot 00.01)
NEDERLAND 2
stierf al op 47-jarige leeftijd, aan drank en
eenzaamheid.
Verder zien we in Larry, this funny world Jo
ke de Kruijf als een van Larry's (platonische)
liefjes, een derderangs revuemeisje; tv-ster-
ren als Jet van der Meij en Ad Fernhout, een
aantal jonge musicalartiesten en is er een live
begeleiding door een band onder leiding vu
slagwerker Anton Burger met o.a. jazz-bj
sist Frank Noya.
De musical 'Larry, this funny world' van CorFrjl
(idee), Pieter van de Waterbeemd (script) en Do'i
Vries (arrangementen en muzikale leiding) gsitj
20 januari in Breda in première en wordt daarna'
zeventig Nederlandse theaters gespeeld.
Dublin (ap) - Bijna een eeuw nadat hij nagenoeg letterlijk hef
graf in was gejaagd vanwege zijn homoseksualiteit is deles!
schrijver Oscar Wilde eindelijk terug in Dublin, als standbeel
Door Maarten van de Rakt
Terug naar Oosterdonk, Of het verloren
dorp van Pietje de Leugenaar treft het
niet. De eerste aflevering van de Vlaamse
dramareeks bij de KRO valt morgen samen
met een voetbalwedstrijd: Ajax-Vfl Bo-
chum. Daarom volgt donderdag een her
haling. Op de BRT is de serie al bijna afge
lopen.
Oosterdonk heeft nooit bestaan, wel Oosterweel en
Wilmarsdonk. Met nog twee andere dorpjes zijn ze
opgeofferd voor de uitdijende Antwerpse haven.
Het verhaal, geschreven door Guido Van Meir,
draait om tv-ster Brecht Bosmans. Hij bracht zijn
jeugd door in het plattelandsdorp. Gefascineerd
luisterde hij naar de verhalen van Pietje de Leuge
naar, een mysterieuze kluizenaar.
Veertig jaar later wordt Brecht tijdens het begrafe
nismaal na de dood van zijn vader geconfronteerd
met zijn 'ondergespoten' verleden. Wilde verhalen
doen de ronde, onder meer over de Schat van Oos
terdonk en het lot van Pietje de Leugenaar. En
waarom wilde vader per se Jos Teugels uitnodigen
op zijn begrafenis?
„Ik wilde de jaren negentig confronteren met de ja
ren vijftig", licht schrijver Guido van Meir toe in
een stemmige ambiance. De KRO vertoont de serie
voor in het kerkje annex kroegje van Ruigoord, dat
raakvlakken heeft met Oosterdonk. Het kunste
naarsdorp vreest immers de oprukkende haven van
Amsterdam.
Europees
„Terug naar Oosterdonk is een terugblik op de laat
ste helft van de eeuw en wat er met de mensen is ge
beurd. De bedoeling gaat verder dan de geschiede
nis van één dorp of van heel Vlaanderen schrijven.
Het is eigenlijk een Europees verschijnsel: de te
loorgang van het sociale weefsel. In de polderdor
pen is dat bruut en drastisch gebeurd. Een cultuur
is uiteengerukt", treurt Van Meir.
„In deze reeks staan banen tegenover een wereld.
Het gaat verder dan de natuur vernietigen. Een we
reld wordt verwoest, een cultuur. Dat is de prijs die
betaald is voor banen. Er werken momenteel 80.000
mensen in de Antwerpse haven. Als je daar de se
cundaire tewerkstelling bijtelt kom je op 120.000.
Een kleine vijfduizend bewoners van de polderdor
pen moesten verhuizen. Naar Ekeren of Stabroek.
Veel boeren zijn uitgeweken naar Wallonië of naar
de linkeroever van de Schelde. Sommigen zijn daar
zelfs voor de tweede keer onteigend."
Van Meir voelt zich verbonden met de polderdor
pen. Zijn ouders en grootouders kwamen uit Oos
terweel. „Mijn ouders zijn in 1937 van Oosterweel
naar Ekeren verhuisd. Wij woonden in de laatste
straat richting Wilmarsdonk en dat dorp is ook ver
dwenen."
„Oosterweel was al voor een groot deel verwoest
door de V-bommen. Bommen die voor de haven be
stemd waren. Als kleine jongen ging ik in de jaren
'50 op familiebezoek in de Oosterweelse polder.
Daar stond de boerderij van mijn grootmoeders zus.
En ik hoor nog constant thuis vertellen over Ooster
weel. De polder was een deel van mijn jeugd."
Processies
Die tijd roept bij Van Meir herinneringen op aan
spelen in een vrijwel autoloze straat, processies,
stoelen voor de deur op zwoele zomeravonden, een
wereld zonder televisie of supermarkten. Een mooie
inspiratiebron, maar niet de enige: „In Terug naar
Oosterdonk komen allerlei dingen bij elkaar. Ook
die figuur van Pietje de Leugenaar. Die dateert van
1976. Toen schreef ik stukjes in de Humo over aller
lei onderwerpen als hengelen, muskusrattenvangen
en paarden. Daarvoor had ik zo'n figuur gecreëerd.
Die ging ik opzoeken in zijn woonwagen."
„Pietje verbindt onze traditie met de indianen. Hij
is lang bij de indianen geweest. Pietje is ook op zoek
geweest naar andere culturen om dingen te leren die
Stakke Wanne hem nog had willen doorgeven. Hij
staat voor een verder verleden. Voor Brecht is Piet
je de andere meester."
„De herinneringen aan Pietje zijn ondergespoeld
samen met het dorp. Op een bepaald moment is hij
in zijn leven een heel andere weg gegaan. Dan ziet
hij na veertig jaar voor het eerst al die mensen te
rug. Aanvankelijk zit hij erbij als een vreemde eend
in de bijt, maar je ziet hem wel evolueren. Hij wordt
socialer. Hij slaagt er op het einde ook in om een
beetje dat jongetje te worden dat hij was. Maar nu
verklap ik al teveel."
Acteur Rik van Uffelen, wiens c.v. onder meer De
Brug, Oog om oog en Het Verdriet van België ver
meldt, neemt de rol van Brecht Bosmans voor zijn
rekening. „Heel bewust heeft Brecht de jeugd in
zijn dorp meegemaakt. Maar dan ging hij studeren,
bij de BRT werken, in Brussel wonen. Hij heeft net
als de meesten van onze generatie geen echt thuis
land meer. Zoals ik. Ik kom uit Antwerpen, maar ik
ben daar nooit. Ik ben zo'n thuisloze die altijd pen
delt", vertelt de acteur desgevraagd. Brecht is in de
ogen van Van Uffelen: „Een heel aardige man, die
zo'n beetje alles vergeten is van vroeger. Door de
dood van zijn vader krijgt hij als een soort shock
ervaring het hele verleden voor zijn kiezen. Hij weet
het zelf allemaal niet meer zo. De relatie met zijn
dochter is ook niet zo geweldig. Gescheiden, altijd
hard werken. Maar het komt allemaal goed in de se
rie."
Waarom hij ja zei tegen Terug naar Oosterdonkl
„Voor mij tellen altijd drie voorwaarden. Er moeten
altijd twee vervuld zijn. Heb je bijvoorbeeld een
fantastisch verhaal, een erg vervelende regisseur
maar een héél leuke tegenspeler. Dan doe ik het
wel", lacht hij. „Hier zijn alle voorwaarden vervuld.
En wat het verhaal betreft, ik ben misschien zelf ie
mand die nogal veel zit te tobben over vroeger en
hoe het allemaal moet in de toekomst. Dat spreekt
me aan."
'Terug naar Oosterdonk', dinsdag, Nederland 1, 21.05 uur
De meeste Dubliners zijn nu en
thousiast over de kleurrijke
schrijver, die uit graniet, jade,
porselein en kwarts is opgetrok
ken. Naast het op het Merrion
Square geplaatste beeld staan
twee zwarte pilaren waarop de
populairste uitspraken van Oscar
Wilde zijn gegraveerd. Bovenop
de ene pilaar staat een zwangere
vrouw, bovenop de andere een
naakte manlijke torso.
In de stad die vol staat met beel
den die nauwelijks meer iemand
opvallen krijgt Oscar Wilde bij
zonder veel aandacht.
Joggers pauzeren even om him
favoriete citaat te zoeken en het
winkelend publiek zet de
schappen even opzij om het bi
van alle kanten te kunnen
wonderen. 19.02
Wilde stierf in 1900 op 46-jarim 19,33
leeftijd in Parijs enkele jarenml 20.05
dat hij twee jaar in gevangel 20.32
schap had doorgebracht vanwtl 22.05
zijn relatie met jonge manne® 23.00
„Typisch Iers", zegt MaiyCoi
don, die naar het beeld staat® 23.35
kijken. „We zijn jaloers opandi
ren die succes hebben en 1
hen bijna het land te verlak
Dublin heeft er bijna een eei
over gedaan om die arme Osi
hier weer in het openbaar telateB 12,00
verschijnen." a 12.07
09.00 Aspecten van de Middeleeu
wen (tot 09.20)
10.00 Huisje boompje beestje (tot
10.20)
10.30 VOC: Reilen en zeilen van de
compagnie (tot 10.50)
1100 Liedmachien (tot 11.10)
13.00 Journaal
13.07 Studio Sport (h)
14.45 Te huur (h)
15.00 Spreekuur. Thema: Politiek
[15.55 AOV(h)
16.00 Journaal
16.09 Ik Mik Loreiand
16.30 De ark van Stekeltje
16.55 Wild Horizons 2-Bleeding Heart
Baboons
117.20 Gospelclip
17.29 2Vandaag, actualiteiten met 17.30
en 18.00 Journaal, 18.43 Sportjour
naal en 18.51 Hoofdpunten uit het
nieuws gevolgd door het weer
Radar, consumentenprogramma
Buskruit, serie
Ik ben je moeder niet... (h)
After Jimmy, speelfilm
Het elfde uur, gesprekken
Studio NOS Sportmagazine. Met
om ca. 23.30 uur Journaal
Grootmeesters in manage
ment. Afl. 1 (tot 00.05)
07
OS
OS
09
10
11
17
17
18i
18
18
19
19i
20l
2ofl
211
221
00
011
NEDERLAND 3
Amsterdam (anp) - De Nederlandse filmindustrie gaat komeij
de maand in New York een poging doen Amerika te vereven
Negen filmmakers - regisseurs, producenten en acteurs - stekn
de Grote Plas over en nemen in hun koffertje acht recentepra
ducties mee. Die worden van 12 tot 18 december elk driekq
vertoond in de Arthouse bioscoop Cinema Village, in I
Manhattan.
13.00
13.08
13.39
Journaal
MiddagEditie met 12.30
Sportjournaal
Journaal
Kassa(h)
Barend Witteman (h)
uur
14.04 ZaterdagavondLINGO (h)
14.26
115.21
15.46
Buitenhof (h)
Per seconde wijzer (h)
Een dag om nooit te vergeten
(h)
07.
07l
07.
07,
08.1
08.
18 J
18..
19.1
19.1
19.
20.1
20.1
20.1
22.]
22.
23.1)
23.1
Dirk Roothooft (Pietje de Leugenaar), Ides Meire (de jonge Brecht) en Damiaan De Schrijver (Ro
bert Custers) in de Vlaamse tv-serie 'Terug naar Oosterdonk'. foto phile deprez
De Nederlandse Filmweek, geti
teld Dutch Treats, is vooral be
doeld om films die nog niet ver
kocht zijn aan een distributeur te
helpen en om wel verkochte maar
nog niet uitgebrachte rolprenten
van wat extra publiciteit te voor
zien. Het gaat om De Jurk van
Alex (regie: Alex van Warmer
dam), Tot Ziens (Heddy Honig-
mann), Hufters Hofdames (Ed
die Terstal), All Stars (Jean van
de Velde), Naar de Klote! (Ian
Kerkhof), Dying to go Home (Ge
orge Sluizer en Carlos da Silva),
De Nieuwe Moeder (Paula van
der Oest) en Karakter (Mike van
Diem).
Die laatste film zal extra worden
gepusht. Character is namelijk de
Nederlandse inzending voor de
Oscar-competitie in de categorie
beste buitenlandstalige speel
film. Leden van de Academy, die
de Oscars toekennen, krijgen
door de promotiecampagne een
extra gelegenheid de film te be
kijken. In eigen land en elders in
Europa sleepte het speelfilmde
buut van Mike van Diem i»«
dels al tal van prijzen
wacht.
Karakter is ook de openings!
van de Nederlandse Filmweek i
New York.
Maker Mike van Diem houdt»
beschikbaar voor potentiële kjj
pers, pers, programmeurs enpir
ducenten, evenals collegafil
kers Marc van Warmerdam,
tor Löw (een van de
Iers in Karakter), Eddie
Vic Franke, Jean van de
Rolf Koot, Ian Kerkhof
van der Oest.
Films die ondanks al dl
spanningen geen koper
gaan volgend jaar negen
den lang op een
tournee langs steden als
San Francisco, Los Angele
cago, Seattle, Washington, Hoj
ton, Philadelphia, Minneapo^
Baltimore, Cleveland, Kansasi
ty en Miami. De laatste
er in New York een Nederlane
Filmweek werd gehouden,
1985.
BELGIË FRANS
12.50 Nieuws 13.30 Téléchat 13.40 Dr.
Markus Merthin, ziekenhuisserie 14.25
LAlbanië d'Enver Hoxha, documentaire
15.30 lei bla bla, kindermagazine 16.35
les routes du paradis, serie 17.25 The
[Streets of San Francisco, misdaadserie
18.30 Régions soir 18.50 Cartes sur table
'9.10 Le quotidien des sports 19.30
*leiJWS 70.10 L'écran témoin: La cérémo
nie, Franse speelfilm uit 1995 van Claude
(Chabrol met Sandrine Bonnaire, Isabelle
Hapert en Jacqueline Bisset. Aansl. (22.05)
jdiscussie over analfabetisme 23.25 Laatste
\ttw) 23 50 Javas' uitgaanst'Ps 'tot
BELGIË FRANS 2
16.50 lei bla bla, kindermagazine 17.50
felechat 17.55 lei bla bla 18.55 Régions
rlT '9-1® Gourmandises, culinair magazi-
19.30 Nieuws 20.10 La cérémonie,
rajse speelfilm uit 1995 van Claude Cha-
,0 met Sandrine Bonnaire, Isabelle Hu-
JPert en Jacqueline Bisset 22.00 Du poil de
a bete, dierenmagazine 22.20 Laatste
li'hTi 22,45 Javas' uitgaanstips 22.55
I ebdo. Actueel weekmagazine. Herh
18 35) CarteS SUr ta'}'8' ma9azine 'tot
Cees Nooteboom
foto anp
Door Peter van Vlerken
Een prachtige titel heeft de
tentoonstelling rondom Cees
Nooteboom in het Letterkun
dig Museum in Den Haag: 'Ik
had wel duizend levens en ik
nam er maar één!' De regel
stamt uit een van zijn gedich
ten. Er spreekt zowel tevre
denheid uit over het gekozen
bestaan als een melancholisch
gevoel over de gemiste moge
lijkheden.
Wie de carrière van de schrij
ver/dichter in ogenschouw
neemt, zal zich het meest kunnen
voorstellen bij Nootebooms te
vredenheid. Wie echter afgaat op
de inhoud van zijn boeken, is ge
neigd de melancholie de over
hand te geven. Cees Nooteboom
is Nederlands meest internatio
nale schrijver. Door de vele rei
zen die hij maakte en de verhalen
die hij daarover schreef, staat hij
bekend als een kosmopolitisch
auteur. Zijn reizen brachten hem
in verre oorden. Spanje is zijn lie
velingskind. Zijn internationale
allure mag Nooteboom ook ontle
nen aan de vele talen waarin zijn
boeken zijn vertaald. De golf bui
tenlandse publicaties rees hui
zenhoog sinds hij in Duitsland -
even voor de val van de Muur
vestigde Nooteboom zich in Ber
lijn - tot de belangrijkste Euro
pese auteurs wordt gerekend. De
Nooteboom-boom in Duitsland
werd in gang gezet door televisie
presentator Reich-Ranicki, die
vond dat de auteur maar eens in
aanmerking moest komen voor
die ene, grootste literaire onder
scheiding: de Nobelprijs.
De tentoonstelling in Den Haag
doet, hoewel bescheiden van op
zet, recht aan Nootebooms inter
nationale reputatie.
Op vele foto's - de schrijver doet
het goed voor het oog van de ca
mera - staat hij afgebeeld met
beroemde collega's als Mary Mc
Carthy en Ernst Jünger in de
meest vergelegen oorden. Ook
met geliefden liet hij zich foto
graferen, onder anderen met
Liesbeth List. Zeker zo charmant
zijn de plaatjes die dateren van
voor zijn schrijverschap, foto's
uit het familiealbum.
Dat ene leven bracht de in Den
Haag geboren (1933) Cornelis Jo
hannes Jacobus Maria Noote
boom ook op dichterbij gelegen
plekken. In Venray zat hij op het
gymnasium bij de paters francis
canen. De vierde klas deed hij
over bij de paters augustijnen
van het Augustinianum in Eind
hoven. Het album ligt opengesla
gen bij foto's van Nooteboom aan
de Limburgse Maas, Eindhovense
plaatjes krijgt de bezoeker van de
tentoonstelling niet te zien. Die
ene, bekende foto is ook te zien:
Nooteboom die als jonge, drome
rige dichter aantekeningen zit te
maken voor zijn tedere debuut
Philip en de anderen, de korte ro
man die de status van cult-boek
verkreeg.
Uit Tilburg en omgeving, waar de
schrijver vaak vertoefde omdat
hij er familie had wonen, zijn
geen tastbare herinneringen op
de expositie aanwezig. Noote
booms belangrijkste roman, Ri
tuelen, alom geprezen als een van
de beste die in het Nederlandse
taalgebied zijn geschreven, speelt
voor een gedeelte in die stad. Be
halve foto's zijn de bijzondere
manuscripten van Nooteboom te
bezichtigen, een pietepeuterig
handschrift, maar zo regelmatig
dat het gedrukt lijkt. In het
Schrijversprentenboek dat de
tentoonstelling begeleidt, staan -
behalve ook weer veel foto's,
waaronder wèl een uit Tilburg -
veel interessante opmerkingen
van verschillende Nooteboom-
kenners. Daarin komt vooral de
melancholische kant van de
schrijver aan de orde. Nooteboom
die zich steeds een buitenstaan
der weet, een toevallige passant
waar ter wereld hij zich ook be
vindt.
Nooteboom die het onvermogen
beseft van op te gaan in tijd en
ruimte. Dat besef wordt geïllus
treerd aan de hand van een citaat
uit een Spanje-verhaal in de reis
bundel De filosoof zonder ogen.
De schrijver heeft een ongemak
kelijke ontmoeting met een her
der: „Dichterbij is hij veel on
doordringbaarder dan veraf, ik
ben degene die hier niet M
hoort. Het hele lands#
heeft zich om hem heen ges?
peerd, zonder hem zou het
waaien, instorten, hij kan
niet de herder zijn, ik ben m
maar iets wat langsrolde (.4
over de weg zal wegrijden
staan doorwrochte beschou®
gen in het Schrijversprentet j
over het ingewikkelde, maat'
vole spel dat Nooteboom sp
met schijn en werkelijkheid
zijn en niet-zijn.
Eigenlijk kom je door het
van het Schrijversprent®
meer aan de weet over
boom dan door het zien
tentoonstelling.
Tentoonstelling over Cees N<*JL|
t/m 22 maart 1998 in beUette1*
Museum, Prins Willem Alexar10
5, Den Haag. Open: di-vrij i"'1
zo-zo 12-17 uur. nnii,nj
'Ik had wel duizend 'evenJm si
er maar één'. Cees Nootebo J
versprentenboek, no. 40. Uitg-
prijs/ 39,90.
l"5 ^chau, regionaal magazine 12.55
au 13'00 Tagesschau 13.05 Mit-
ma9azin 17.45 Plusminus-News, eco-
rnagazirie 14.00 Tagesschau
WnnsdiBox, amusement 15.00 Ta-
In 15,15 Abenteuer Wildnis, docu-
iJh're 16,00 Flie9e' talkshow 17.00 Ta-
iel7?c 12,15 Brisant' boulevardmagazi-
isnh„ï Verbotene Liebe, serie 18.25 Ma-
sa"e 18'55 Tanja, serie 20.00 Ta-
Jocum 15 ExPed'tionen ins Tierreich,
l0rt re over de wasbeer 21.00 Re-
l23nITT0a2ine 21,40 töwengrube, serie
iaadsJTsthemen 23.00 Tatort, mis-
[a*ion»7maChtma9aZin'00,501m
Duitsland 2
|83.4S
14.10 s?'e LBiene Maia' tekenfilmserie
tuqdsnr Unbe bei Dr' Frankenstein,
)4.3o^'«. f'.22 jeugdjournaal
jeuqd ia 5ln' mi|ieumagazine voor de
Ne li ne Geburtstagsecke 15.00
htkehrsn LT'er"Praxis, magazine 15.25
»be27erie 17,00 Heute17-15
lieute nd' "tagetine 17.40 Leute
Fer,f 19 nnuZ'ne 12,50 Der A'te' misdaad-
rraisch' m 6Ule 10,25 WIS0, sociaal-eco-
"teben ta°riZlne20,15DersdiönsteTag
tv"film 21.45 Heute 22.15 Traces
in F
Tri^
Wa
(tot
12.
tag
13.
Kin H
15.
Ma
16.1
Tie®
Wel
gist®
Cal'
LoW
zinfl
Rei
19)1
Adt
21.
harl
vei
teitl
mis
Spo;
rie
Par
11,1
ge
13.
a C
We
15.11
gan,
day
off
Roa
map
rie 1
18.11
Blui
bou]
Y°u|
tem]
Spa]
rept®
schel
poo]
23.1
voel
van I
Les®
01.»
J