PTT Telecom wil per regio ander tarief laar DE STEM Quick knabbelt aan machtig McDonald's Lolly met 4 girl power' vindt gretig aftrek pHB' ers blokkeren terminal Maasvlakte Met de trfeiii nög ineller High-tech investeerders zien brood in Israël Voedingsbond FNV wil ook hogere looneis 10,! wn Verdachte beursfraude I rij gelaten A6 NVM H i imsterdam (anp) - Justitie heeft lm van de verdachten in de I eursfraudezaak moeten laten gaan. Het gaat om A. van der R., o onlangs afgetreden directeur n het effectenhuis Leemhuis 1'anLoon. Justitie is er niet inge- 1 iaagd de verdenking van deelna- I aan een criminele organisatie, I '"torossen van geld, valsheid in I geschrifte, misbruik van voorwe- I tnschap en het geven van steek- I wringen nu al hard te maken. IJ Hjg k°men Semiddeld zo'n Outplacement en Loopbaanbegeleiding VAN EDE PARTNERS ECONOMIE KORT GM nanz AG 1997 amenlijke rubriek van uws-Vlaamse Koerier eren op deze pagina's: 72 of fax 0114-372.771 Economie 11 111 ZATERDAG 22 NOVEMBER 1997 ïn U weet altijd precies wat liteindelijk behaalt u, met indkapitaal dan met een potheek die als het ware met >rmatie bij een ABN AMRO hypotheekadviseur. U kunt 100-0240705 (gratis). gs voor een deskundig rentes, voor individueel ;ronder of in de Gouden NVM Hypotheekshop kket. HYPOTHEEK SHOP rtrtlpidpr wil dp ko gelgië marktleider, wil de ko- C mende vijf jaar in Nederland veertig tot vijftig grote restau rs neerzetten. Daarmee is een investering van ,20 tot 150 miljoen gulden ge weid en wil de keten knabbelen aan het marktdeel van onder aieer het machtige McDonald's. Wij hebben niet de ambitie om Nummer één te worden," zegt A. van Lidth de Jeude, directeur van Quick Nederland. Dat is trou wens vrijwel onmogelijk: de ham- burgermarkt in Nederland wordt gedomineerd door McDonald's, met meer dan honderdvijftig ves tigingen en forse groeiplannen. Burger King heeft veertien vesti gingen. Quick was tot nu toe in drie steden te vinden: Breda, Eindhoven en Tilburg. Met de jongste uitbreidingsplan nen zijn de Belgen wel kandidaat voor de tweede plaats. De drie Brabantse vestigingen waren be doeld om de Nederlandse markt te verkennen; die fase is afgeslo ten. Deze week is in Rotterdam het eerste restaurant-nieuwe-stijl van Quick geopend. De eetgele genheid onderscheidt zich van andere hamburgerrestaurants door de omvang. Met 1400 vier kante meter is het één van de grootste restaurants in zijn soort in Europa en ruim twee keer zo groot als de gemiddelde vestiging van McDonald's in Nederland. „Het Rotterdamse restaurant is de bevestiging van de ambities die wij in Nederland hebben," al dus Van Lidth de Jeude. Verder denkt de keten zich te kunnen onderscheiden met kwa liteit, zoals het aanbieden van tarwebroodjes als alternatief voor witte kadetjes om de hamburger te omhullen. De keuken is geheel open: bezoekers kunnen zien hoe hun maaltijd wordt bereid. Daar naast moeten speeltjes de klanten binnenlokken: een fax- en modemaansluiting voor volwas senen, internet voor jongeren en een speelruimte voor de kinderen. Van Lith de Jeude wil met dit concept een flink deel van de markt veroveren, vooral in de Randstad. Volgend jaar worden soortgelijke restaurants geopend in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. In 2002 moet Quick veertig tot vijftig vestigingen hebben. El ke vestiging kost zo'n 3 miljoen gulden. Het worden alle megares- taurants van het Rotterdamse formaat. Quick is in België opgericht door GiB, een detailhandelsmaat schappij die onder meer de super marktketen GB uitbaat. De ham- burgerpoot groeide als kool door nauwe samenwerking met zuster bedrijf GB. De vestigingen wer den pal naast de weidewinkels van GB geplaatst: na het bood schappen doen eten bij Quick. Door deze formule is België één van de weinige landen ter wereld waar McDonald's geen marktlei der is. Vanonze redactie economie Den Haag - PTT Telecom wil binnen een jaar regionaal ver schillende tarieven voor telefonie kunnen hanteren. Het bedrijf wil daarmee regionaal ;oncurreren met andere opera tors. Momenteel is PTT Telecom gebonden aan landelijk uniforme tarieven en moet zij toezien hoe «urrenten als WorldCom in .imsterdam klanten wegkapen set tarieven voor internationale gesprekken die dertig tot vijftig procent onder haar eigen tarieven iggen. „Daar kunnen wij nu nog iet op reageren omdat de wet dat verbiedt," zegt de woordvoerster i van PTT Telecom. I De nieuwe Telecommunicatiewet, 1 die per 1 januari 1998 van kracht 1 roet worden maar nog niet door ie Tweede Kamer is vastgesteld, ;edt de mogelijkheid voor regio- verschillende telecomtarie- I ven, In een interview met het Fi- I .aneieele Dagblad van gisteren I .ilminister Jorritsma (Verkeer en ïaterstaat) niet zeggen op welk I aoment het landelijke uniforme I ariefstelsel wordt losgelaten. geen vrachtwagen het ter- I meer op of af. Ook spoorver- 1®, binnenvaart en zeeschepen lorden gehinderd. I a woordvoerder van ECT toon- I "ach 'onaangenaam verrast'. De I -tievoerders waren op het terrein ""est om collega SHB'ers te be- i het werk neer te leggen, en dat ook, maar bij het van het terrein werd ■f' e'ing de poort geblokkeerd. I tod vrachtwagens per uur de poort van deze ECT-ter- I Toen de blokkade om 1'W over vier werd opgeheven, I. n n°g ongeveer tweehon- |,,?,WiaS™s afgehandeld worden. I>2 ade van treinen, binnen- 1 !r de afhandeling van zee- j duurde korter. Dat werd Ito veroorzaakt omdat de (ADVERTENTIE) Niet alleen WorldCom, dat in Am sterdam een eigen glasvezelnet heeft, zit PTT Telecom dwars, ook nieuwe concurrenten die telefonie via de kabel bedrijven, als A2000 en Casema staan op het punt de markt te betreden. Invoering van regionale tarieven mag alleen in dien de aanbieder kan aantonen dat hij zijn telefoontikken niet on der de kostprijs verkoopt. Daar mee moet dumping worden voor komen. Bovendien mag invoering van lage tarieven op één plek er niet toe lei den dat de tarieven in andere re gio's omhoog gaan. Wel beaamt de woordvoerster van PTT Telecom dat tariefsverlaging in gebieden waar geen concurrentie dreigt, zo als op het platteland, niet zo snel aan de orde zal zijn. PTT Telecom vindt het argument van WorldCom, dat tariefsdiffe rentiatie de eerste twee jaar niet zou moeten worden toegestaan, 'onzin'. WorldCom managing-di rector F. van Belle zei gisteren in het Financieele Dagblad dat zijn onderneming investeringen heeft gedaan en eerst de tijd moet krij gen om een positie op te bouwen. Hij vindt dat PTT Telecom pas re gionaal verschillende tarieven mag hanteren als de concurrentie op de markt voor zakelijke telefo nie een aandeel van tenminste vijftig procent heeft. WorldCom wilde gisteren niet meer op de kwestie reageren. PTT Telecom zegt dat er nu al een heleboel gebieden zijn 'waar de concurrentie nauwelijks of geen interesse in heeft en waar wij de boel maar moeten opknappen'. Om die reden acht zij het niet lo gisch te wachten totdat de concur rentie voldoende positie heeft op gebouwd. Naast de kwaliteit en smaak speelt presentatie een grote rol. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP I 'otterdam (anp) - Ongeveer honderd vijf tig SHB'ers hebben lritermiddag enige uren de poort van de Deltaterminal van het I totaineroverslagbedrjf ECT op de Maasvlakte geblokkeerd. mensen voor de avondploeg het ECT-terrein niet op konden. De SHB'ers zijn sinds donderdag bezig collega's te bewegen het werk neer te leggen. De SHB is de arbeidspool voor de haven. Werknemers worden inge huurd door andere bedrijven die voor een klus niet voldoende eigen mensen hebben. De SHB is in moeilijkheden en moet reorgani seren. Op dit moment vinden er onderhandelingen plaats, maar sinds twee weken zitten er geen SHB'ers meer in de onderhande lingsdelegatie. Die vertrokken na een verschil van mening met de Vervoersbond FNV over de onderhandelingsin- zet. De acties zijn er dan ook op gericht om de Vervoersbond op nieuw SHB'ers op te laten nemen in die delegatie. Door Paul Verlinden Breda - Enquêtes wijzen uit dat de popu lariteit van de Britse meidengroep The Spice Girls al weer aan het teruglopen is. Maar bij snoepproducent Van Melle mer ken ze daar niets van. Begin november zette het Bredase concern een serie Spice Girl-lolly's op de Nederlandse markt en de verkoop 'loopt als een trein'. De lolly's worden gemaakt door het Spaanse bedrijf Chupa Chups en in de Benelux ver kocht door Van Melle. De Spanjaarden zijn ze ker niet de eersten die een graantje mee willen pikken van de girl power-rage die The Spice Girls ontketend hebben. Pepsi zet de meiden in om cola te verkopen, bij Unilever is een Spice- bodyspray in de maak en Polaroid heeft een Spice-Cam ontwikkeld. Dit jaar hebben de Spice Girls zich al aan achtenveertig merken- en sponsordeals verbonden. Maar wat als het publiek de Engelse groep nu echt beu is? Dan zal de verkoop van Spice-lol- ly's wel inzakken? „Dat zal zeker een keer ge beuren. Maar dan is de consument in elk geval een keer met de lolly's van Chupa Chups in aanraking gekomen en daar gaat het om," zegt Harry Bleeker, productmanager bij Van Melle. Van Melle tracht sinds vorig jaar de Neder landse consument (meer) aan de lolly te krij gen. In de Nederlandse snoepwereld waren lol ly's tot voor kort vooral buikproducten met weinig uitstraling. Met Chupa Chups, de eerste 'merklolly' in Nederland, moet daar verande ring in komen. „Het'is een lolly met een hoge kwaliteit. Anders en beter van smaak dan we gewend zijn," somt Bleeker de zegeningen van Chupa Chups op. In veel landen zijn de lolly's van Chupa Chups al langer populair. Sinds het ontstaan in 1957 zijn er in de hele wereld 35 miljard stuks ver kocht. Het Spaanse concern lijkt in een aantal opzichten sterk op Van Melle: het is een onder neming met een familiekarakter, hecht zeer aan zelfstandigheid, is gespitst op merken (zo als Van Melle topmerken maakt als Mentos en Fruit-tella), draait een vergelijkbare omzet van 800 miljoen gulden en heeft fabrieken over de hele wereld. In Nederland en België slaagde Chupa Chups er lang niet in vaste voet aan de grond te krij gen. Maar sinds vorig jaar maken de Spanjaar den gebruik van het grote verkoopapparaat van Van Melle. Die samenwerking heeft suc ces, zo blijkt. In 1996 werden in Nederland vijftien miljoen Chupa Chups-lolly's verkocht en dit jaar zal dat aantal bijna verdrievoudi gen. Naast de kwaliteit en smaak - er zijn in Neder land meer dan twintig smaakjes variërend van aardbei tot capucino - speelt presentatie een grote rol. Al in de jaren zeventig vond Chupa Chups de Spaanse kunstenaar Salvador Dali bereid een logo te ontwerpen. Sindsdien wordt er veel aandacht aan vormgeving geschonken. De lolly's worden bijvoorbeeld niet verkocht in gezichtsloze plastic dozen maar in fraai gede coreerde blikken. Maar ook aan de lolly zelf wordt veel gesleu teld. Zo is er naast de gewone, original-sehe, een fantasy-ball-lijn: al likkend verschijnt er een afbeelding (van bijvoorbeeld een Spice Girl) op de lolly en uiteindlijk blijft er een kauwgumbal over. Dan zijn er de opvallende speeltjes (toys), zoals de lolly die op een appa raat bevestigd is dat lijkt op een elektrische tandenborstel: je hoeft maar op een knopje te drukken en de lolly draait automatisch rond in je mond. „De kracht van Chupa Chups is dat de produc ten zo innovatief zijn. Maar dat wordt ook ver langd door de consument, die kijkt telkens uit naar het volgende funproduct," zegt Bleeker. Met de fantasyball- en toys-lolly's mikt Van Melle vooral op een jeugdig publiek. Bleeker is er echter van overtuigd dat een lolly ook voor volwassenen een aantrekkelijk snoepje is. De komende tijd zal die doelgroep dan ook na drukkelijker bewerkt worden. Dat zal niet al leen via commercials gebeuren. „Wij genereren veel free publicity omdat er nogal wat be roemdheden zijn die met Chupa Chups gesig naleerd worden," zegt Bleeker. „Johan Cruijff is het beste voorbeeld. Nadat hij gestopt was met roken, zat hij bij elke voetbalwedstrijd van Barcelona met een lolly in de mond op de bank. Dat is heel wat keren op televisie te zien geweest." Maar ook Madonna, Dennis Hopper, Bill Clin ton en nu dan The Spice Giris zijn 'gezien' met Chupa Chups, zo laat het Spaanse bedrijf te pas en te onpas weten. In Nederland wordt Ro nald Koeman ingezet om Chupa Chups te pro moten. Bleeker: „Door mensen als Koeman in te schakelen willen we laten zien dat lolly's niet alleen voor kinderen bestemd zijn, zeker nu er smaken als koffie en capucino bij zijn ge komen." PERSOONLIJKE ONTWIKKELING EN INZETBAARHEID I °r e'and> Noord-Brabant en Limburg, bel voor informatie: I 1 215 72 20, ir W.H.M. van Lange of 076 565 65 09, ir C. Pannevi; Door Dora Rovers Tel Aviv - De high-tech indus trie in Israël trekt steeds meer internationale investeerders aan. De geldschieters storen zich niet aan de politieke spanningen in Israël, terwijl de stilstand in het vredesproces in alle overige sectoren de wil om te investeren in de joodse staat aantast. De tweeduizend, veelal kleine, on dernemingen op het gebied van informatica, bio-technologie, tele communicatie en electronica vor men een zeer aantrekkelijk doel wit voor buitenlandse investeer ders die op zoek zijn naar snelle winst. Alleen al in september ver dubbelde het aantal buitenlandse participaties in de Israëlische high tech-industrie. De Duitse telecommunicatiegi- gant, Telekom, nam een strate gisch belang van 48,3 miljoen dol lar, in het beursgenoteerde Vocal Tec, een bedrijf dat onder meer gespecialiseerd is in het doorge ven van videobeelden op Internet. Het Amerikaanse Cylink kocht voor 83 miljoen dollar de onderne ming Algorithmic op, die een sys teem heeft ontwikkeld ter be scherming van financiële transac ties per creditcard via het Inter net. Ook vanuit Nederland participe ren fondsen in de aan de weg tim merende technologiebedrijven. Toon den Heijer van Gilde Invest ment Management in Utrecht be heert 200 miljoen gulden en steekt het in jonge, snel groeiende onder nemingen. „We zoeken naar een onderneming die met haar pro duct zes tot twaalf maanden voor uitloopt op de moordende concur rentie in de high-tech industrie. Dergelijke bedrijven vinden we in Israël meer dan in Nederland en ook meer dan in de rest van de we reld." Israël is met participaties in acht ondernemingen en twee fondsen die in informatietechnologie in vesteren, het land waar Gilde In vestment het actiefst is. Het stak 28 miljoen dollar in Zapa, het be drijf van de 26-jarige Eyal Gever. Zijn bedrijf in Tel Aviv is gevuld met ontwerpers, illustratoren fo tografen en muzikanten. Dit crea tieve team maakt driedimensiona le presentaties op het Internet. Een zojuist gelanceerd product is een interactieve ansichtkaart via e-mail. De wortels van Gevers onderne ming met vijftig medewerkers lig gen in zijn militaire diensttijd toen hij voor de inlichtingendienst driedimensionale simulaties uit voerde. Volgens Den Heijer speelt de militaire industrie in Israël een grote rol bij de aanwezigheid van hoogwaardige kennis onder de be volking. De strijdkrachten hebben jarenlang geprobeerd een eigen vliegtuig te ontwerpen. Bovendien leidde de onderteke ning van de vredesakkoorden met Egypte, Jordanië en de Palestijnen tot een afslanking van de militaire industrie waardoor veel in wis kunde en electronica opgeleide krachten in het bedrijfsleven te rechtkwamen. Hun kennis op het gebied van beeldherkenning en afluistertechnieken wordt nu in onder meer chips en softwarepak ketten commercieel toegepast. Israël vormt met amper zes mil joen mwoners een mini-super- macht op het gebied van high tech. Zo komt een derde van de Israëli sche export ter waarde van ruim dertig miljard gulden dit jaar voor rekening van de high-tech sector. Het land heeft de hoogste concen tratie wetenschappers ter wereld. In Israël zijn honderdvijfendertig op de tienduizend inwoners on derzoeker of ingenieur. Het hoge wetenschappelijke ge halte van de Israëlische bevolking is vooral te danken aan de in stroom van hoog ojogeleide immi granten uit de voormalige Sovjet- Unie en overige Oost-Europese landen. Bovendien betalen star tende technologiebedrijven de eerste vijf jaar geen belasting. Den Heijer roemt de mentaliteit van de Israëliërs die talent paren aan zucht om veel geld te verdie nen. Zes jaar geleden beschikte Is raël nog over geen enkel fonds dat risicokapitaal investeerde. Nu be wegen zich vijftig Israëlische fondsen op de thuismarkt, zeker dertig daarvan richten zich op de high-tech industrie. Hero verkoopt Britse frisdrank-groep Lenzburg - Het Zwitserse Hero-concern heeft zijn Britse fris- drank-groep verkocht aan Cott Corporation. Dit heeft Hero giste ren bekendgemaakt. De Hero Drinks Group UK is goed voor een jaaromzet van meer dan 200 miljoen gulden. Er werken 360 men sen. Cott versterkt door de overname zijn positie op de Britse fris- drankmarkt. Cott, een Canadees concern, is 's wereld grootste aanbieder van frisdranken die als huismerk worden verkocht. In Nederland is Cott redelijk succesvol in het cola-segment met huismerken als First Choice en Real American. Van Ommeren versterkt positie Rotterdam - De Zweedse Broströms, waarin het scheepvaart- en tankopslagbedrijf Van Ommeren een belang heeft van 48 procent, is geheel eigenaar geworden van United Tankers (UT). Met een vloot van 22 schepen is UT de grootste tankrederij van Zweden, ac tief in zowel de kustvaart als de grote vaart. Van Ommeren stapte in 1995 in Broströms, dat al een minderheids belang bezat in UT. Een al ingezette integratie van Broströms en UT kan na de nu gedane aandelentransactie worden afgerond. OESO-akkoord over bestrijding corruptie Parijs - De negenentwintig landen van de Organisatie voor Econo mische Samenwerking en Ontwikkeling zijn het eens over een ver bod voor bedrijven om steekpenningen te betalen voor het verkrij gen van orders. De Amerikaanse staatssecretaris van Handel, Alan Larson, sprak van een opmerkelijk resultaat voor de organisatie. Het resultaat van het moeilijk verlopen overleg betekent dat omko ping van ambtenaren, parlementariërs en (semi-)staatsbedrijven vanaf 1999 een misdaad is. Consumerend Nederland importeert meer Heerlen - De import is in augustus sterker gestegen dan de export. Vooral de invoer uit landen buiten Europa maakte een sprong, blijkt uit cijfers van het CBS. Over de eerste acht maanden bedroeg het handelsoverschot met EU-landen f 54 miljard, terwijl het handelstekort met de rest van de wereld f 34 miljard bedroeg. Het netto handelsoverschot van f 20 miljard ligt f 3 miljard lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Kabelbedrijven investeren 4 miljard Den Haag - Bedrijven die kabel-TV exploiteren, moderniseren hun netwerk voor 4 miljard gulden in de periode 1996 - 2000. Ze denken geld te kunnen verdienen door de kabels geschikt te maken voor Internet. Voor overige futuristische diensten bestaat koudwatervrees. Dat blijkt uit een rapport dat het ministerie van Economische Zaken heeft laten opstellen. Veel kabels worden vervangen door glasvezel, dat een hogere capaciteit heeft. KLM houdt aandeel in Cura§aose ALM Willemstad - De KLM heeft zich bereid verklaard een aandeel van 25 procent in de Cura9aose luchtvaartmaatschappij ALM te be houden. De vrees dat de noodlijdende ALM aan haar lot zou wor den overgelaten is daarmee weggenomen. Momenteel heeft de KLM een aandeel van 40 procent in de ALM. Afgesproken is dat de regering haar huidige aandeel van 60 pro cent zal verhogen naar 75 procent. De ALM kampt met een schuld van meer dan 40 miljoen gulden. De drastische herstructurering van de ALM heeft onder meer als gevolg dat honderdvijftien van de negenhonderd werknemers him baan zullen verliezen. Schiphol wil belang Berlijnse luchthaven Schiphol - De luchthaven Schiphol heeft zich in Berlijn gemeld als gegadigde voor de aanleg van een nieuw vliegveld bij Berlijn. Te vens is Schiphol geïnteresseerd in een belang in de nieuwe luchtha ven. Schiphol heeft zich hiertoe verenigd in een consortium met het Duitse bouwconcern Belfinger+Berger. De nieuwe luchthaven moet komen op de plaats van het huidige vliegveld Schönefeld. De luchthavens Tempelhof en Tegel gaan op termijn dicht. De nieuwe luchthaven moet rond 2006 helemaal klaar zijn. Utrecht (anp) - De Voedingsbond FNV heeft, in navolging van de Industriebond, de maximale looneis van 3,5 procent losgela ten. In plaats daarvan luidt de formu lering dat er 1,5 procent meer wordt geëist dan de inflatie. Dat heeft de bondsraad, het 'parle ment' van de vakbond, gisteren bepaald. Volgens CAO-coördina- tor J. Mooren is het standpunt van de bond inhoudelijk niet ver anderd. De 3,5 procent was des tijds ook een optelsom van infla tie en 1,5 procent extra. Het in flatiecijfer dat de vakbonden ge bruiken, is echter nog niet be kend. Ze sluit niet uit dat het 2 procent wordt, zodat de looneis alsnog 3,5 procent blijft. Maar de nieuwe formulering maakt 3,75 procent of meer ook mogelijk. Mooren vindt de nieuwe eis pas sen binnen de afspraken die vak centrales en werkgevers eerder deze week maakten. Ze wijst erop dat in dat centraal akkoord het woord loonmatiging niet voor komt, wel 'verantwoorde loon kostenontwikkeling (ADVERTENTIES) Henric Petri-Strasse 19 - CH-4051 Basel Tel. 00 41/61 279 92 80 Fax 00 41/61 279 92 81 Gezellig een uitstapje naar Londen? Natuurlijk met de trein. Die brengt u comforta bel naar hartje stad. En vanaf 14 december nog sneller. In slechts 2,5 uur, over de hoge snelheidslijn, via de Kanaal tunnel rechtstreeks met de Gi-ttvZéUa rtlnxtiL Eurostar van Brussel naar Londen. Een ware belevenis! Informatie en reserveringen via NS Internationaal of uw reisbureau. Bellen kan ook: 0900 - 9296 (50 ct/min) of Eurostar NL 020 - 423 44 44. www.ns.nl. NS Internationaal

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 7