Vakantie reizen Pretpark bij Parijs jaar in teken van de 35 tekenfilms emers et over ijke likken tc iCTEUR Ur (m/v) D UI tv en computer te vaak zoethoudertjes' Nieuwe brochures Canada Gastronomie in Brugge Overwinteren op Kreta Nederland J/J yj Naar kerstmarkt vanuit Venlo Mega-ski-test in Ski '98 Oad is 'meest vernieuwend' Nieuwe attractie Hellendoorn Artis op internet leer shows frogramma Kinderuitjes-lijn geeft tips voor uitstapjes 3ER 1997 ZATERDAG 22 NOVEMBER 1997 E4 France Dynamique in Jaarbeurs Dit weekeinde is de beurs France Dyna mique te bezoeken in de Jaarbeurs in Utrecht. Alle facetten van het Franse leven komen aan bod: van gastronomie, mode, cosmetica, antiek en meubels tot vakantie. Op de beursvloer is een Wijnplein inge richt, er zijn optredens van artiesten en vier keer per dag vinden er modeshows plaats. Vandaag en morgen is de beurs open van 10.00 tot 22.00 uur. Een Nederlandstalige 'Visitors Guide 1998', de 'Canada Winterkrant 1997- 1998', 'Canada Festivals en Evenemen ten 1998-1999' en het 'Canada Info Bul letin 1998', zijn de vier nieuwe publica ties van de Canadian Tourism Commis sion in Den Haag. Er zijn diverse ma nieren om de brochures aan te vragen. Per post: CTC, Postbus 30820. 2500 GV Den Haag; per telefoon: 070-3111675; per fax: 070-3111682; via internet: ht- tp://www.xs4all.nl/~canada; per e- mail: tourism@hague01.x400.gc.ca. Brugge is niet alleen een stad met veel bezienswaardigheden, maar ook met een groot arsenaal aan restaurants en cafés. Dit laatste aanbod is uitgebreid belicht in de 'Gastronomische Gids Brugge'. Elke gelegenheid wordt kort beschre ven, met ligging, aantal stoelen, aanwe zigheid van terras of tuin, prijsindicatie van menu en wijnen en de specialiteit van de kok. Ook cafés staan beschreven in het boekje. Het is aan te vragen bij het Belgische Verkeersbureau, Kenne- merplein 3, 2011 MH Haarlem, telefoon 023-5344434. Wie wil overwinteren in een warmer buitenland, maar niet in Spanje of Por tugal, kan Kreta overwegen. Buro Kreta in Gorinchem biedt accommodaties aan in een appartementencomplex in het plaatsje Kalo Chorio. Daar is een Ne derlands, maar Griekssprekend echt paar gastheer en -vrouw. Informatie: Buro Kreta, Papenmuts 4, 4207 GB Go rinchem, telefoon 0183-635736. Tot eind volgend jaar onderdeel van een van de parades in Disneyland Parijs: de Griekse held Hercules, hoofdpersoon van de laatste Disney-tekenfilm. President Gilles Pélisson van Disneyland Parijs (midden) bij de presentatie van het programma voor 1998: 'Terug naar de kern van Disney, de klassieke tekenfilms'. Winnie de Pooh uitgebreid in het spotlicht. Hij wordt de hoofdpersoon van een nieuwe show en er komt een Pooh-hoek in het park. Niet geheel toevallig komt er volgend jaar ook een nieuwe Winnie de Pooh-film op video uit. Dezelfde 'koppelverkoop' vindt ook plaats rond de volgende Disney-tekenfilm 'Mu Lan'; die animatiefilm komt volgend jaar uit. Ook die film - een Chinees sprookje vol Oosterse mystiek over een meisje dat allerlei spannen de avonturen beleeft - levert in het park de nodige respons op. In parades, shows en na tuurlijk via de onvermijdelijke merchandise in de Disney-winkels. Uitbreidingen vinden de komende jaren vooral buiten de poorten van het themapark plaats. Zo wordt in 1998 het bioscoopcomplex in Disney Village, de uitgaansstraat voor het themapark, uitge breid van de huidige acht naar vijftien zalen. Veel zullen de Disneyland-bezoekers er niet aan hebben, want er worden vooral Franstali ge films gedraaid. Verder gaat er voor het jaar 2000 een kolossaal winkelcentrum open in de liabijheid van het park. Daarin is ook een mó- deboulevard ondergebracht. Disneyland Parijs registreerde afgelopen jaar (het boekjaar loopt van eind september tot eind september) 12,6 miljoen bezoeken aan het park. Een duidelijke stijging vergeleken met een jaar eerder, toen 11,7 miljoen bezoe ken aan het koninkrijk van Mickey Mouse werden gebracht. Ook de winst steeg van 202 miljoen Franse francs in 1996 naar 217 mil joen dit jaar (zo'n 70 miljoen gulden). En dat op een omzet van 5,5 miljard Franse francs. Ook vanuit Nederland nam het bezoek aan het Franse park toe: 1,4 miljoen dit jaar tegen 1,2 miljoen Nederlandse bezoeken in 1996. Het aantal bezoekers ligt lager, want elke be zoeker is gemiddeld goed voor anderhalf a twee bezoeken. Het eerste volle jaar dat Dis neyland open was, ging er 800.000 keer een Nederlander door de tuimelpoortjes van het park. Niet alleen landgenoten met kleine kin deren bezoeken het park. Volgens Dijkhuizen zijn vier op de tien Nederlandse gasten jonge volwassenen tussen de 18 en 34 jaar, zonder kinderen. Speciaal voor die vele Nederlandse gasten wil Disneyland dit jaar meer werk maken van Koninginnedag. Dijkhuizen: „Dat willen we doen met de Nederlandse reisorganisaties die Disneyland verkopen. We denken dan aan speciale arrangementen en een exclusief oranje-bal in Disney Village. En we kunnen alle Nederlanders in het park die dag een oranje strik geven. Lijkt ons erg leuk." De VW Venlo haakt met een kerst markt-arrangement in op de popu laire Duitse kerstmarkten. Vooral Düsseldorf is de komende weken in trek bij Nederlanders. Maar vanwe ge de volle en dure hotels in de Duit se stad gaan bezoekers uit Neder land voor de avondklok al weer naar huis, stelt de Venlose VW. Vandaar het kerstmarkt-arrangement, waar aan alle acht hotels in de Limburgse stad meedoen. Bedoeling is dat men sen de middag voor hun bezoek arri veren, in het hotel dineren, slapen, 's ochtends ontbijten en vervolgens naar Düsseldorf rijden (een half uur van Venlo). De prijzen voor dit aan bod variëren van 75 tot 175 gulden per persoon. Informatie: 077- J 3511242. I 'De grootste ski-test ooit gehouden', I is te vinden in Ski '98, het winter- i sportmagazine van de ANWB. De re dactie liet 85 modellen testen. Ver der in het blad een interview met Alber to Tomba, beschrijvingen van bekende en onbekende skibestemmingen, skimo de en een special over snowboards. Het blad bevat ook kortingscoupons. Ski '98 kost 14,95 gulden. Medewerkers van reisbureaus beschou wen Oad uit Holten als meest innovatie ve reisorganisatie van Nederland. De organisatie kwam als beste uit de bus in een verkiezing van reisvakblad Reisre vue. Oad werd het meest vernieuwd ge noemd op de terreinen bestemmingen, reclame,en verkooppromotie. In die drie categorieën kwamen steeds Arke en Holland International ook in de top drie terecht. Oad introduceerde de laatste twee jaar met succes de goedkope charter-be stemmingen Puerto Vallarte, Bali en de wintersportgebieden in Noorwegen. Oad is uitgegroeid van een pure buson derneming tot een allround reisorgani satie, nog maar 20% van alle Oad-rei- zen zijn bustochten. Afgelopen jaar gin gen ongeveer een half miljoen Neder landers met Oad op vakantie. Het be drijf noemt zich met dat aantal veruit de grootste geheel Nederlandse reisor ganisatie. Avonturenpark Hellendoorn krijgt er komend seizoen een nieuwe attractie bij: Montezuma's Revenge. Het gaat om een apparaat dat dertig mensen gelijk tijdig rond kan laten draaien en roteren in de lucht, zowel voor- als achterover. De passagiers ontkomen soms wel en soms niet aan waterstralen. De attrac tie, in Azteken-stijl, kost vier miljoen gulden. Per uur kunnen er duizend mensen in. Montezuma's Revenge moet op 10 april, als het park in Hellendoorn weer open gaat, in bedrijf zijn. Gewoon thuis Artis bezoeken. Het kan, want de Amsterdamse dierentuin is toe getreden tot de digitale wereld van het internet. Op http://www.artis.nl. geeft Artis in formatie over tentoonstellingen, ge boorten, historie, voorstellingen en le zingen, evenementen en activiteiten. roothandelsvestigingen e bij haar aangesloten en daad. Daarbij is een voor de Begeleidings ier met gespecialiseerde itie in het marktgebied te ten. De Begeleidings- uid b.v. heeft behoefte rs bij het verbeteren van hun ken van hun marktpositie, dviezen, op basis van de rinkelformule. U krijgt te :onomische/ financiële ana- personeelsbeleid, reclame, splaatsonderzoeken, inkels, uitbreidingen en [plaats is Son. Small Business, Retail eeuwarden of de bedrijfsprocessen in de landel risering in een levens- p relevant leidinggevend noplossend kurtnen "isi itvaardigheid en over- gende en interessante job ;eoriënteerd bedrijf. Salaris >orwaarden maken deel >p de toekomst gericht tie ontvangen wij graag t u aan: irsoneelsmanager Door Johan van Grinsven Er komen ook meer shows en parades dan in ■ffldere jaren," meldt directeur Eric-Paul lijkhuizen van Disney's Benelux-kantoor. is de bedoeling dat we in 1998 in elk etijde nieuwe decors, nieuw amusement ében. Dat is geen zwaktebod omdat we [ten meuwe attractie openen. Mensen waar- liren die shows enorm. En hoe meer nieuws ngt per jaar, hoe eerder mensen een eertje terug zullen komen", stelt Dijkhuizen, ia op de zes bezoekers is al eens eerder in (I themapark geweest. Maar Disney wil het «tal herhalingsbezoeken graag verder op likken. een heeft het altijd maar over nieuwe ttracties. Maar in deze industrie is het ge- raikelijk dat een park eens per drie jaar een ieiiwe attractie brengt. En wij zijn sinds de ping vijf jaar geleden gegroeid van 32 40 attracties. Waarvan Space Mountain atuurlijk de spectaculairste en duurste is. har vlak de investeringen voor live shows en «les niet uit, die kosten ook miljoenen aldens", zegt Dijkhuizen. »t half januari is de huidige kerstshow te in het themapark, dan maakt de kerst- in plaats voor carnaval. Vervolgens staat speciale Valentijdsweek op het program- ia (voor het eerst) en volgen onder meer eve- menten als een Keltische Festival, een Mmenfestival (mei), een maand van de mu- in juni, een zomers California Dream- stival en een Halloween-week. Volgend jaar het park ook de populaire tekerrfilmbeer ede vorm aan te geven zakelijk verder te ontwikkelen binnen een groeiende onderneming- iding staan tot de aangeboden :h in het geschetste profiel, tel. 013-51 41 220, A.J. van Leeuwen, .bemiddelingsvergunning CBA/A 95.024 t Adviesbureau van Leeuwen, Eind o Disney grijpt naar klassiekers Komend jaar weer geen nieuwe attractie a la Space Mountain in Disneyland Parijs. Het themapark legt het accent op 35 getekende bioscoopfilms van het Disney-concern, want 1998 is gedoopt tot 'Het Jaar van de Klassiekers'. elfs het kapitaalkrachtige Disney-concern moet even sparen voor het weer een nieuwe grote attractie kan bouwen in Disneyland Pa- De twee jaar geleden geopende Space Mitain kostte per slot van rekening een rdige tweehonderd miljoen gulden en zo'n akgeld fourneert The Company maar eens dezoveel jaar. Vandaar dat 1998 niet in het ken staat van een nieuwe attractie, maar 1 van de 35 getekende Disney-speelfilms. Jaar van de Klassiekers', is het thema komend jaar in Disneyland Parijs, ie tekenfilm-klassiekers vormen ook de van de aantrekkingskracht van Disney", idt Disneyland-president Gilles Pélisson. arom staan de shows en parades in 1998 ral in het teken van die Disney-bioscoop- van Sneeuwwitje uit 1937 tot de dit verschenen film Hercules. „Onze gasten men ook vooral naar Disneyland om hun voriete figuren te ontmoeten. Met het enter- ainment dat wij rond deze figuren bouwen, iderscheiden wij ons van de concurrentie, iemand kan zoveel hoogstaand amusement wij," zei Pélisson afgelopen week- inde bij de presentatie van het 1998-pro- lamma. i li? Johan van Grinsven VT inderen en hun ouders helpen aan een J\ 'euke dagtrip. Dat is wat ik wil met A.de Kinderuitjes-lijn," vertelt de 31- ?ge Marion van der Vegt uit Haarlem. „Ik ouders duidelijk maken dat er heel veel 'e do®1 is in Nederland, leuker in ieder |l "an tv-kijken. De tv en ook de computer ?et's vaker zoethoudertjes voor kinde- ii- erger ik me vreselijk aan. Ga toch Sun meh Je kind naar het poppentheater. ueren vinden dat fantastisch en dan ge- 'je zelf ook veel meer." der Vegt is de bedenkster van 'Kinder en il6" voor uitstapjes met kinde- i.,"'k werkte voor de geboorte van mijn er ln telefonische verkoop. Maar dat ■uet meer te combineren. Dus zocht ik Toen is het idee voor de Kinder geboren." 1ünd( eruitjes' ging eind augustus geruisloos !at start. „Ik wilde eerst ervaring opdoen, zo- lat 'Ir rst laar voorjaar op stoom zou liggen, nr,,,.; IS nu al gemiddeld honderd tele- per week." lenb uVan 'cintJeren tussen 3 en 13 jaar kun- ,e en' krijgen geen bandje, maar Van "atd 1 aan i'in' zii eers' weten f jnj eeftijd van het kind is, jongen of meis- til]Pneressen en met welk vervoer mensen reizen. Van der Vegt: „Mensen zijn heel t(n ,ln "et begin. Ze denken: het kost me en per minuut. Maar als ze binnen zes of zeven minuten geen leuke tip hebben, dan bel ik ze later terug. Kan ik even rustig door mijn documentatie kijken. Er is ontzettend veel te doen voor kinderen in Nederland, al leen is die informatie vaak versnipperd, niet overal even gemakkelijk te vinden." Die documentatie heeft Van der Vegt de afge lopen maanden snel opgebouwd. Door her en der folders mee te nemen, zelf te gaan kijken en enkele gidsjes aan te schaffen. Ze zegt uit zo'n 1500 suggesties te kunnen putten. Die komen grotendeels van haar klanten; grote organisaties betalen namelijk 300 gulden en kleine 100 gulden per jaar voor opname in haar bestand. Geeft ze dan nog wel onafhankelijk advies? „Als mensen naar een leuk museum willen, geef ik bijvoorbeeld als suggestie een poppen museum, een van mijn klanten. Dan is hun eerste reactie misschien: get, een poppenmu seum. Vinden ze misschien niet stoer genoeg of zo. Maar dan komt mijn ervaring uit de te lefonische verkoop om de hoek kijken. Ik kan ze dan helemaal warm maken voor dat mu seum. Ik vertel wat er te zien, hoe je zo'n be zoek leuk kunt maken voor je kind, dat er nog een leuk restaurantje bij is, et cetera. Maar willen ze echt niet, dan heb ik nog voldoende andere tips hoor. Het is tot nu toe niet voorge komen dat ik iemand niet heb kunnen helpen. Zeker, ik ben commercieel, maar met een knipoog. Het gaat mij vooral om de mensen aan een leuk uitje te helpen." Een beetje vreemd vindt Marion van der Vegt het eigenlijk wel dat Kinderuitjes al meteen Het oorlogsmuseum in Overloon, een van de mogelij ke 'Kinderuitjes'. FOTO MARC BOLSIUS voor de zekerheid geef ik vaak telefoonnum mers aan de bellers. Zodat ze zelf kunnen controleren of de gegevens nog kloppen." Van der Vegt geeft naast tips voor uitstapjes, ook suggesties voor kinderfeestjes; voor ou ders die niet weten wat ze met het verjaar dagspartijtje voor hun kind aan moeten. ■Kinderuitjes is iedere werkdag te bereiken tus sen 19.00 en 22.00 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 12.00 uur. Het telefoonnummer is 0900-2025216. De kosten bedragen een gulden per minuut. ij zijn gespecialiseerd in (turnkey) etonnen bouwsysteem, genaamd ntwikkelingen, o.a. op auto- ■oces, van ontwikkeling tot en selectie van een zo'n succes is. „Ik onderneem vanalles met mijn dochter en die is pas drie jaar. Net zoals mijn ouders vroeger altijd met mij op pad wa ren. Maar tegenwoordig laten veel mensen hun kinderen in het weekeinde uren voor de televisie hangen. Het verbaast mij dat veel mensen zo weinig creatief zijn. Of misschien is het wel gemakzucht. Terwijl bijvoorbeeld een poppentheater zo boeiend kan zijn." „Het leuke van dit initiatief is dat ik kleine organisaties kan ondersteunen. Hoe vaak komt het niet voor dat voorstellingen van poppentheaters slecht worden bezocht. En dat terwijl ze echt leuk zijn voor kinderen. Als ik er een boel mensen warm voor kan ma ken, is dat toch weer mooi meegenomen voor zo'n theater." Van der Vegt geeft tips voor uitstapjes in het hele land. „Hoewel ik moet toegeven dat Zee land, als enige provincie, er nog wat bekaaid afkomt. Daar heb ik nog niet veel tips voor." Hoe blijft zij actueel? „Veel van mijn klanten bellen mij op, bijvoorbeeld wanneer ze een andere voorstelling of expositie hebben. Maar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 43