6Het publiek moet geknuffeld worden' ïk heb van 11111 hobby m'n werk gemaakt' Dagcentrum De Dagboog timmert met zelfgemaakte producten aan de weg INISTRATIEF raaier ;rs STRIEEL Met directeur Yolanda Mergler van het Zuidlandtheater tussen de coulissen: ZEELAND C4 ïunicatie met inkoop jment- en transport ed. svante werkervaring. Bergen op Zoom). rgen op Zoom zoeken Jrisering, kassa afhan- orders en verkoop, eur ervaring in een lit van eigen vervoer en I in te vallen, pg Bergen op Zoom). tekening bewerken van Ivoor langere tijd. feergen op Zoom). loeken wij ervaren jjd. krotechnische installa- Bergen op Zoom). j USA zoeken wij me- R richting fen of WTB. Ir. Bergen op Zoom). pp kwaliteit en functio- t op research j kunnen werken. |d met uitzicht op een Breda). Ierse relaties in Breda, lima op zak, dan heb- Breda). ting Bergen op Zoom^ endaalseweg 63a ItLucianne Boon in het textielatelier. jj zoek naar produktie- i ploegendienst. p Schouten (vestiging een medewerker voor van een computerge len en in staat zijn de- |ng Bergen op Zoom). oepbasis werkzaam I en in het bezit van een Intueel de zaterdagen. Bergen op Zoom). k wij medewerkers in 2- Ing Bergen op Zoom). ij op zoek naar gemo- ■treft zowel werk in dag- Inge tijd. Ing Etten-Leur). |rs verzorgen, voorraad- fegazijnervaring is een |van Dijk (vestiging naand sorteren en be- In een goede fiets. Breda). po zijn wij op zoek naar t ongeveer 4 weken in z A in dagdienst. Mat- fcek te Ossendrecht. Hei Itiematig of controlema- !an den Houte 83-85 Insestraat 11 petstraat 41 ÏUTO UURLOON pORDELEN, £\NPOWER. ORGANISATIE TOPDRUKTE is het mo- aenteel in De Dagboog, dagcentrum in Terneu- zen voor mensen met een verstandelijke gehandi- tap. In kaarsen- en zeepmakerij en in het textielatelier werken veertig mensen onder leiding van dertien bege leiders de drukte voor de feestdagen weg. Van tra ditioneel dagverblijf naar 'arbeidsmatig' werk. 3cor Liselotte van Werkhoven Kerstpakketten gaan bij bosjes (ideur uit. Qua productie zit het isgcentrum momenteel aan het plafond maar de kwaliteit mag er liet onder leiden. Toch gaan job mchers binnenkort al weer be- irijven af om nieuwe klanten te ier»en voor de zelfgemaakte producten. Ook wil De Dagboog [tomend jaar in Terneuzen een ei- ja winkel in luxe-artikelen ope- a. Daarnaast gaat het gebouw jaar de producten worden ge raakt in 1998 waarschijnlijk te- ja de grond. Het is op en moet fflgepast worden aan de huidige fiviteiten. Ondanks al deze [mtwikkelingen is en mag er geen jrake zijn van werkdruk onder jk arbeiders. De mensen staan pers voorop bij De Dagboog. iat zijn mensen van 20 tot 62 met een verstandelijke han- icap. is een dagcentrum voor mensen met een verstande lijke handicap in Terneuzen. Da gelijks komen veertig mensen uit Zeeuws-Vlaanderen naar het centrum, waar hen zogenaamde dagbesteding wordt geboden. Er werken dertien begeleiders. Di recteur Henny van Regenmortel staat aan het hoofd van De Dag boog. Spelletjes De 41-jarige Van Regenmortel werkt er zestien jaar en hij heeft het centrum ingrijpend maar po sitief zien veranderen. „Vroeger werden de mensen vooral bezig gehouden met spelletjes. Als je de mensen vroeg wat ze nu op het dagverblijf deden, zeiden ze 'ik teken, ik knutsel en ik zwem'. Als je het de mensen nu vraagt, zeg gen ze: 'ik ben kaarsenmaker, ik ben zeepmaker, ik ben koffiejuf of ik werk met textiel'. De men sen werken nu arbeidsmatig. Wat is overgebleven van het traditio nele dagverblijf, dat zijn de maandag- en vrijdagmiddag wanneer de mensen kunnen zwemmen, jazzballetten of bij voorbeeld zwemmen." De verandering werd in 1992 in gezet toen het jobcoach-project van start ging. Doel is dat mensen buiten de deur van het dagcentrum gaan werken. Twee job-coachers wer den in dienst genomen om bedrij ven af te gaan met de vraag of zij mensen van De Dagboog konden gebruiken. „Het bedrijf en de mensen moe ten er wat aan hebben. Het be drijf moest dus niet uit medelij den iemand aannemen. Het is een groot succes. Inmiddels werken FOTO'S WIM KOOYMAN twaalf mensen van ons één of meerdere dagdelen buiten de deur: bij de kapper, het dieren asiel, de gemeente, friettent of bank. Onze mensen moeten zelf aangeven waar ze willen werken, waarna wij een passende plek zoeken. Als ze het niet goed aan kunnen geven, krijgen ze een ar- beidsinteresse-test. Het is echter niet mogelijk om al onze bezoe kers een plaats te bieden. Dat hangt af van de zwaarte van hun handicap." Werken Uit dit project bleek dat de men sen liever werken dan zich bezig houden met spelletjes. „Als ze niet beter weten en altijd aan re creatie doen, vinden ze het prachtig. Maar als we ze laten kiezen, blijkt dat werken popu lairder is. De mensen kunnen een arbeidsidentiteit ontwikkelen, ze krijgen waardering en voelen zich dus happy. Sinds 1995 heb ben we gelijkmatig het arbeids- matige werk ingevoerd. Momen teel werken de mensen zes halve dagen per week, met ingang van januari worden dat er acht. Ieder jaar evalueren we het afgelopen jaar en kunnen de mensen aange ven wat ze wel en niet willen. Hun keuze is bepalend." De Dagboog heeft inmiddels een kaarsenmakerij, een zeepmakerij en een textielatelier. Ook werken mensen in een servicegroep en zij voorzien de innerlijke mens van een natje en een droogje. „De producten die we maken, moeten allemaal van topkwaliteit zijn. In het begin verkochten we alleen aan familie en kennissen. We worden echter steeds bekender De kaarsenmakerij: directeur Henny van Regenmortel (links), Peter Rouw en rechts Frans Schieman. en werken steeds vaker in op dracht. We maken veel relatiege schenken en op dit moment veel kerstpakketten. Onlangs hebben we voor de voetbalclub NAC een enorm grote en brede kaars ge maakt en speciale gele zeepjes met een zwarte strik. Momenteel liggen de relatiegeschenken van de gemeente Axel klaar: een kaars met opdruk van het Axelse wapen. Onze produkten staan in vitrines van verschillende hotels en we staan ook op braderieën en markten. De begeleiders worden steeds enthousiaster. Ze gaan be drijven, hotels en groothandels af en volgen cursussen zodat aan ons assortiment steeds iets nieuws wordt toegevoegd. Be gonnen we met het maken van gotische kaarsen. Tegenwoordig maken we kaarsen in alle kleuren en maten met opdrukken en ont werpen." Met een sociale werkplaats mag De Dagboog volgens Van Regen mortel niet vergeleken worden. „Wij zoeken het werk dat past bij de interesses en mogelijkheden van de mensen. Wij maken onze eigen spullen en laten die niet aanleveren door bedrijven om in elkaar te zetten. Bij ons staat de mens en niet het product voorop. Werkdruk zit er bij ons dus niet achter. Wij bieden de mensen dagbesteding in de vorm van ar beidsmatig werken. Daarnaast doen we aan de verkoop van de producten. We krijgen er zelfs pr- activiteiten bij en houden ons be zig met termen als 'cross-selling' Bedrijven die geïnteresseerd zijn in onze kaarsen, ook warm krij gen voor de andere producten." Het opzetten van een eigen win kel, is een logische stap voor waarts. Financieel is het nog niet haalbaar maar volgens Van Re genmortel heeft Terneuzen er volgend jaar een winkel in luxe artikelen bij. „We zijn van plan om samen met De Sterre uit Clin- ge en Eeckenstein uit St. Jan steen een winkel te openen waar alleen producten te koop zijn die in dagcentra zijn gemaakt. We willen ook inkopen doen bij soortgelijke winkels in Neder land. Voorop staat dat de produc ten kwalitatief goed zijn. Ik ben in een winkel in Hoorn geweest en die zag eruit als een winkel in luxe-artikelen. De artikelen zijn immers handgemaakt en uniek." De indeling heeft de directeur al gemaakt: een winkel met daar achter een kaarsenatelier. Nieuwbouw Dan is er nog een positieve ont wikkeling voor het nieuwe jaar. Hoogstwaarschijnlijk komt er een nieuw gebouw voor De Dag boog op dezelfde plaats. „We zijn al in 1996 begonnen met het plan voor nieuwbouw. Het gebouw is gewoon op en moet aangepast worden aan de activiteiten. Niet groter maar wel efficiënter inge deeld. Grotere ateliers en een centrale ruimte. De gymzaal kan weg. Vroeger was er de tendens om alles lekker binnen te houden maar dat is voorbij. Wij gaan lie ver naar de mensen toe: naar het zwembad, naar een sportschool, naar een braderie." Een dezer dagen hoort Van Re genmortel van het ministerie of ze het groene licht krijgen voor de nieuwbouw. Daarin heeft hij echter alle vertrouwen. Ondertussen wordt er in de ate liers hard gewerkt want kerst staat voor de deur. In het textiel atelier zijn zo'n tien mensen be zig met het borduren van kerstta- fellakens. Ook worden zakjes voor doopsuikers in elkaar gezet en van unieke opschriften voor zien. De 28-jarige Annemiek Pij pers die al zo'n acht jaar dage lijks naar De Dagboog gaat, voorziet een kleed met naald en goudkleurige draad van borduur sel. „Ik werk vier ochtenden buiten de deur. Ik werk in verzorgings tehuis De Blide en doe daar van alles in de wasserij en het restau rant. Ik moet van tevoren mijn snipperdagen opgeven maar ik ga niet op vakantie. Ik werk gewoon door." Het liefst zou ze er nog va ker werken maar het textielate lier wil ze ook niet missen. Zeepgeur In de zeepmakerij waar alle kleu ren en geuren zeep, shampoo, badzout en badschuim door veer tien mensen worden gemaakt, staat de 31-jarige Miranda de Block steevast achter de zeepma- chine waar zeepkorrels worden vermalen. „Ik ben weg van geur tjes, kleurtjes en bubbels. Ik heb alle zeepjes wel eens gebruikt want ik wil ze allemaal uitprobe ren. De zeepgeur die dag in dag uit in het atelier hangt, daar kan ze goed tegen. „Ik vind het allemaal lekker en we maken trouwens iedere dag een andere geur. Zo maken we vandaag vanille. Ik vind alles leuk want ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt! Zuidlandtheater in neuzen heeft een in- proodsysteem in ge klik genomen. Momen- [-1 n°g in experimen ts stadium, moet het pks slechthorenden l"P® om tijdens voor gingen beter klanken I kunnen opvangen. Het 'Proberen van het Puwe systeem was J ['leiding om eens met prectrice Yolanda Mer- |- 'mee te lopen'. Een Ndje praten, kijken lopen door het thea- II en tussen de coulis- p toanette v< ergouwen ItTd inverzorgenden nodig die a'Tnlen llm 6 000 zieken en gshandicaP1 I. at ze haar stek inneemt bij [8an& een half uur voor aan- lliJan de voorstelling, heeft fcrr arf. ^er£ler al ettelijke ÏJi- doorgebracht achter I'W th!n; "Het is belangrijk 1 vnn rpersoneel gastvrij L r artiesten. Vooral in lwpZ8n sPeeb dat, want de §,jj art'esten komen van ver. L1"gen#eg theaters in Neder- L.aarze kunnen optreden, fcdnifi°^ wouden ze naar deze «konen? Dat doen ze al- lsUn,feer g°ed is- De ar- ter voor over heb- L, Ulr te reizen en twee K n." L*8® Vln het Amsterdams 4 Kwatet vertelt dat het gezelschap om 15.00 uur is ver trokken en na zes files rond 18.00 uur in het Zuidland aankwam. „Het inspelen ging lekker, de technici hadden hun werk prima gedaan. Geluidsversterking en belichting waren in orde en we hebben Daniel Wayenberg van achter de piano moeten halen. Hij was wég van het instrument." Brugfunctie Ze geeft toe dat het ook wel eens anders loopt. „Ik treed bij elk concert een beetje op als be schermengel van de kunsten en sta tussen publiek en artiesten. Een soort brugfunctie. Het thea ter moet een thuis zijn voor pu bliek en artiesten. Ik hoor de complimenten, maar als er klach ten zijn, krijg ik ze ook op mijn bord." Als er wel eens onenigheid is met artiesten moet zij de oplossing vinden. „Ik ga nooit vóór een op treden met artiesten in discussie. Het zijn ook maar mensen en vaak erg gespannen. Die span ning reageren ze dan af. Terwijl de zaal volloopt, vertelt ze over het infraroodsysteem. Vanaf deze week zijn er in het theater vijf infraroodapparaatjes beschikbaar voor slechthoren den. Ze zorgen ervoor dat slecht horenden heel wat meer klanken opvangen. Het apparaat lijkt op een walk man. De apparatuur (zendappa ratuur, microfoontjes en ont vangapparaten) kost 15.000 gul den. „We zijn nog in de experi mentele fase. De zenders op het toneel moeten nog optimaal afge steld worden en in de toekomst Yolanda Mergler tussen de coulissen met het nieuwe infraroodappamat, waardoor slechthorenden beter kunnen meegenieten van FOTO CAMILE SCHELSTRAETE willen we bij deze ontvangers, waar men nu het gehoorapparaat voor moet uitschakelen, een per soonlijke ringleiding aansluiten. Dan hoort de betrokkenen alles op het toneel, maar ook alles in de zaal." Het Zuidland scoort hoog op het gebied van intimiteit en er zijn geen echt slechte zitplaatsen. Al leen de foyer mist uitstraling, omdat deze overdag wordt ge bruikt als schoolkantine. „Theater is zo anders dan telev isie. Hier gaat het om sfeer. Het theater leeft. De artiesten bren gen iets over en daar horen min der goede en geweldige momen ten bij. Maar dat maakt de live uitvoering nu juist zo boeiend," aldus Mergler. De zorgelijke kanten van het be drijf houdt ze ook in de gaten. Het nieuwe concept-rapport Bo ven het maaiveld van de provin cie Zeeland zit haar helemaal niet lekker. „Dit plan zou ramp zalig zijn voor de podiumkun sten. De provincie wil een dikke vinger in de pap hebben en wil op de plaats van de professionele programmamakers zitten. Dit lijkt op een motie van wantrou wen. Als het rapport wordt aan genomen gaat het Zuidlandthea ter er 25:000 gulden (provinciale subsidie, red.) op achteruit. En dat komt dan bovenop de verho ging van de vraagprijzen van ar tiesten." Programmering Bij het samenstellen van het pro gramma zal Mergler nooit een knieval voor de commercie ma ken. „Het doel van het Zuidland theater is het bedienen van een breed publiek. Dat moet men niet interpreteren als het gemiddelde publiek. Het Zuidland program meert zoveel mogelijk genres en stijlen, zodat iedereen iets naar zijn gading in het programma te rug vindt." Forse winsten worden nooit ge maakt. De meevallers van caba ret, operette of opera gaan naar de zorgenkindjes: poppentheater, dans en klassieke muziek. Volgens Mergler wil het publiek niet alleen een voorstelling zien, maar wil het ook gezien worden. „Het is een avondje uit en daar hoort het ontmoeten van de ar tiesten bij. Na afloop kan het in de artiestenfoyer behoorlijk druk zijn en daar zie je ook dat sommi ge artiesten rasechte theaterrat- ten zijn, die geweldig met het pu bliek kunnen omgaan. Anderen hebben daar gewoon moeite mee." Verontrust Klassieke muziek is de grote lief de van Mergler. Een stuk van die liefde kan zij kwijt in het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het verontrust haar dat er landelijk een terugval is in de belangstel ling voor de klassieke muziek. Zij vermoedt dat dit wel eens aan de houding en de presentatie van de musici kan liggen. „Klassieke musici zijn erg naar binnen ge richt. Ze houden zich alleen bezig met hun muziek. De musici zou den zich beter moeten 'verkopen'. En de concerten zouden wat meer aangekleed kunnen worden door licht en decor. Voor mij hoeft klassieke muziek niet in één adem genoemd te worden met ernst, zwarte pakken en kuchver- bod," aldus Mergler. Kwaliteit mag niet verward wor den met 'houden van.' „Wat de een mooi vindt, is voor de ander onbegrijpelijk. Het is mijn taak om ze allebei tevreden te stellen." En terwijl enkele concertgangers een gesprek aangaan met de saxofonisten, speelt Daniel Wayenbergh op de flipperkast en spoedt Yolanda Mergler zich naar de uitgang, waar ze het pu bliek te woord staat. „Iedereen kan bij ons terecht met vragen, opmerkingen, klachten of specia le wensen. Als we kunnen, doen we er iets aan. Het publiek moet geknuffeld worden." ZATERDAG 22 NOVEMBER 1997

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1997 | | pagina 25